Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:14

Femke_Tweety schreef:
@Ibbel,

Het kind in Austerlitz, overdag,

Was beslist geen lone wolve / jonge zwervende.

Men gaat er met redelijk veel zekerheid vanuit dar dat gw3237m was (Bram)
Gevestigde wolf met roedel, partner en nakomelingen.

--

Ik denk dat we vreselijk blij mogen zijn dat er nog geen ontmoetingen vsn mensen met roedels geweest zijn.
Ik vrees die dag met grote vrezen zeg maar.

Het moment dat er zeer zwaar gewonde of dodelijke slachtoffers vallen is mijns inziens niet een
Óf dat gaat gebeuren, maar wanneer en op welke termijn.
Zoals de boel zich ontwikkeld denk ik binnen nu en 3 jaar, mogelijk véél eerder.

Bram is wel een apart geval en is ook daadwerkelijk nu tot probleemwolf bestempeld. Die is gewoon halverwege op weg naar (gevaarlijke) hond worden. Niet meer bang voor de mens, maar ook nog niet gedomesticeerd. Allemaal omdat 'de mens' z'n rol in het ecosysteem niet wil (pardon, niet mag, door stupide wetgeving) nemen.
Maar ook die confrontatie was een lone wolf, al was het dan geen zwervend exemplaar. Zijn roedel durft kennelijk toch (nog) niet overdag/is niet zo gestoord als Bram.

Er is overigens wel al een roedel (of in ieder geval, een groep van meerdere wolven) confrontatie geweest, schooljongen op de fiets in het buitengebied tussen Barneveld en Leusden - dankzij een achteropkomende automobilist is die roedel toen afgedropen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:22

Voordat mensen pepperspray of tasers/stroomstootwapens of misschien wapenstokken en dergelijke gaan overwegen… dit zijn verboden geweldsmiddelen in Nederland (stroomstootwapen is alleen in uitzonderlijke gevallen op vergunning). Als je met zoiets op zak gecontroleerd wordt, riskeer je een boete of (cel)straf, zeker als je zoiets hebt ingezet tegen een wolf of andere belager. Je krijgt dan ook een strafblad.

Nu zal een deel alsnog kiezen voor zo’n wapen (beter je leven met strafblad dan door een wolf aangevallen?), maar in veel gevallen wil je echt geen strafblad of ander soort straf door iets wat je misschien nodig hebt. Als je het echt nodig hebt, komt het op zeker uit dat je dat verboden wapen hebt. Als je iets bij je wil hebben zou ik persoonlijk gaan voor een legaal middel, wellicht een bus deodorant? :)

Edit: ik heb de oplossing ook niet, maar het grijpen naar verboden wapens lijkt me geen oplossing.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:26

De kans dat ik een strafblad krijg acht ik kleiner dan dat ik door een wolf gepakt word… ik ben letterlijk met 10 minuten buiten de bebouwde kom vanaf huis. Overal rondom mij lopen wolven.

Zolang de overheid daar niks aan doet neem ik zelf maatregelen.

Daarbij is femicide ook een groot probleem. Waar weinig aan gedaan wordt. Wat mij extra redenen geeft om een “wapen” bij me te dragen.

Ik zal het niet onnodig gebruiken. Alleen als mijn eigen leven op het spel staat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:27

Tsja, als de overheid mij niet beschermt moet men het zelf maar gaan doen toch? Het is toch van de zotte dat je jezelf niet mag beschermen tegen een apex-roofdier en je dan maar aan stukken moet laten scheuren omdat hij niet onder de indruk is van kssst? :?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:32

Bram is vanaf het moment dat hij de Veluwe verliet al een probleemdier.

Hij zocht in Amerongen, Veenendaal en later Zeist steeds honden losloopgebieden op.

Toen bleef het nog bij observeren en een enkele keer achterna lopen.

Toen hij eenmaal zijn plekje gevonden had bij Den Treek was het hier (Leersum, Amerongen, Veenendaal/ Overberg) weer over met de wolf/ hondontmoetingen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:33

Het gaat erop neerkomen dat wij straks binnen moeten blijven en de wolf vrolijk rondhuppelt, tot ze in Den Haag komen dan is het Leiden in last.
Nederland is te vol voor rondlopende roofdieren maar dat is mijn gedachte.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:44

MarlindeRooz schreef:
De kans dat ik een strafblad krijg acht ik kleiner dan dat ik door een wolf gepakt word… ik ben letterlijk met 10 minuten buiten de bebouwde kom vanaf huis. Overal rondom mij lopen wolven.

Zolang de overheid daar niks aan doet neem ik zelf maatregelen.

Daarbij is femicide ook een groot probleem. Waar weinig aan gedaan wordt. Wat mij extra redenen geeft om een “wapen” bij me te dragen.

Ik zal het niet onnodig gebruiken. Alleen als mijn eigen leven op het spel staat.

Captain schreef:
Tsja, als de overheid mij niet beschermt moet men het zelf maar gaan doen toch? Het is toch van de zotte dat je jezelf niet mag beschermen tegen een apex-roofdier en je dan maar aan stukken moet laten scheuren omdat hij niet onder de indruk is van kssst? :?

Het is er mij niet om te doen om in discussie te gaan over het al dan niet inzetten van verboden middelen, ik wil het vooral niet onbenoemd laten voor mensen die niet goed op de hoogte zijn van wat een verboden wapen is en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Zeker omdat het in dit topic al meerdere keren als tip gegeven wordt :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:48

chanicha schreef:
Het gaat erop neerkomen dat wij straks binnen moeten blijven en de wolf vrolijk rondhuppelt, tot ze in Den Haag komen dan is het Leiden in last.

niet alleen wij. Al onze dieren ook, koeien, paarden, schapen etc.etc. Ondertussen zijn dan de wilde dieren al compleet verdwenen. Daar hoor je ook nooit wat over, ook zo gek. Die wolf pakt alle zwakke en jonge dieren. Dus, de aanwas is er ook niet meer en uiteindelijk zijn bijvoorbeeld alle reeën verdwenen. Dat is blijkbaar ook geen probleem

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:49

Ik zie nergens iemand zeggen dat je dat maar moet kopen als tip, maar het is inderdaad niet verkeerd om te benoemen. Dat is een afweging die een ieder voor zichzelf kan maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:49

Kinke schreef:
chanicha schreef:

niet alleen wij. Al onze dieren ook, koeien, paarden, schapen etc.etc. Ondertussen zijn dan de wilde dieren al compleet verdwenen. Daar hoor je ook nooit wat over, ook zo gek. Die wolf pakt alle zwakke en jonge dieren. Dus, de aanwas is er ook niet meer en uiteindelijk zijn bijvoorbeeld alle reeën verdwenen. Dat is blijkbaar ook geen probleem

Wolf is juist super goed voor de natuur! :j Als je dan vraagt waarom dan, ja dan weet eigenlijk niemand waarom.. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:54

Captain schreef:
Wolf is juist super goed voor de natuur! :j Als je dan vraagt waarom dan, ja dan weet eigenlijk niemand waarom.. :=

Omdat de jagers zoveel moeten knallen.
En volgens die lui is dat nog steeds zo.
Betekent dus dat ze schaap makkelijker vinden in een omheind stuk dan een paar kilometer achter een ree aan en misschien geen succes.

denisesilver

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:57

Zijn er trouwens aanvallen op ezels geweest? Ik weet dat die als waakdieren ingezet worden in bijvoorbeeld Amerika. Maar dat is meer tegen coyotes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:03

KimD schreef:
rien10 schreef:
@Kim, wat maakt dat je het verslag van deze ervaring in twijfel trekt?

Had ik nog best willen toelichten, ik ben de beroerste niet en als een mening deel sta ik daar ook zeker achter. Ik ben verder ook de eerste die je gelijk geeft als je dat hebt, en de eerste die mijn mening zal bijstellen.

Maar ieder bericht wat van mij wordt aangehaald, of het nou als sneer wordt bedoeld, of een quote is wordt uit zijn verband getrokken en op verder geborduurd in een totaal andere context. Daarnaast zijn de PB's die ik mag ontvangen ook allerminst charmant, en die overtuigen mij nou niet direct dat de bokkers uit het topic dat in de OP genoemd is, open staan voor hoor en wederhoor. Die PB's neigen eerder naar wappie-corona-niveau dan dat ik denk 'goh, die bokker heeft een punt'. Oprecht jammer dat mensen het nodig vinden om zulke uitingen en bedreigingen per PB te moeten doen. :=

Ik slaap er verder geen minuut slechter om, en ben blij dat ik een aantal een actieve avond heb bezorgd maar ik ga de vraag niet beantwoorden en daar laat ik het ook bij wat betreft wolven van Bokt.

Ik vind het echt jammer en een gemiste kans dat je wel de discussie aanzwengelt, dan moppert (terecht) als er niet inhoudelijk gereageerd wordt, maar zelf met 0 inhoudelijk weerwoord komt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:09

Op zich begrijp ik de twijfel van KimD wel hoor.
Want hoe kan het dat dit bericht zowel op bokt als op Facebook in de groep "geen wolf in cultuurlandschap" vermeld wordt.
En dat ik verder geen nieuwsbericht kan vinden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:21

Petpa schreef:
Want hoe kan het dat dit bericht zowel op bokt als op Facebook in de groep "geen wolf in cultuurlandschap" vermeld wordt.

Omdat ze anoniem wil blijven? Je hebt geen idee wat voor shitstorm je over je heen krijgt als je dit naar buiten gaat brengen, en dan met name reacties zoals die van KimD.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:26

Captain schreef:
Petpa schreef:

Omdat ze anoniem wil blijven? Je hebt geen idee wat voor oliebol je over je heen krijgt als je dit naar buiten gaat brengen, en dan met name reacties zoals die van KimD.

Andere media kunnen ook anoniem plaatsen.

Er waren meer mensen aanwezig.
Die willen ook anoniem blijven?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:27

Jeetje wat een enge ervaring, gelukkig is TS met haar hond en paard er goed vanaf gekomen.

Ik lees in een boom klimmen, maar ehm, wolven springen toch over metershoge afrasteringen?
Dus een boom lijkt me (ook al) niet zo veilig.

Het is te gek voor woorden dat je niet eens meer zorgeloos naar buiten kunt in bepaalde gebieden. Niet wandelend, niet te paard.
En zo te zien, begint het pas, die wolven planten zich wel voort, ze hebben toch geen vijanden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:33

Als je het complete verhaal leest van de bokker die dit is overkomen, dan staat daar ook een prima onderbouwing. En daarvan vond ik dit deel zeker goed:

Ineens wordt er gesproken van een “probleemwolf”. Bram is in mijn ogen geen probleemwolf en daarom is gebieden afsluiten waar Bram komt ook geen oplossing. Bram is een doodnormale wolf die in een land leeft, waar het overal naar mensen ruikt. Waar hij dus als welp al heel veel met mensen werd geconfronteerd. En waarschijnlijk steeds op een fijne manier: de mensen waren nieuwsgierig naar hem. Op plekken waar mensen kwamen was vaak afval en daarmee eten te vinden, want dat is in Nederland overal waar mensen komen.
Ik lees op social media theorieën over dat wolven gevoerd zouden zijn en daarom hun schuwheid zijn verloren. Maar dat is helemaal niet nodig in Nederland! Overal waar mensen komen ligt afval, eten voor de wolf. Op elke parkeerplaats bij natuurgebieden liggen op mooie dagen zakjes met resten brood, McDonalds resten en ga zo maar door.
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een wolf in Nederland zich anders gaat gedragen dan in de landen die steeds gebruikt worden om kennis over wolven op te doen en waarop dan weer de kennis van onze experts is gebaseerd. Vanaf de komst naar Nederland laten álle wolven in Nederland ander gedrag zien dan verwacht. Natuurlijk doen ze dat!
Beleid moet dus ook gericht zijn op álle wolven in Nederland.

Dit is wat er in de basis in Nederland aan de hand is. Je hoort voorstanders van de wolf in Nederland voortdurend zeggen dat "we moeten leren samenleven met de wolf" maar de wolf van zijn kant denkt dat natuurlijk helemaal niet. Die komt voortdurend in contact met de mens en leert dat hij van de mens niets te vrezen heeft. Komt als het ware wat hem betreft bovenaan de voedselketen te staan en wordt zo op den duur gevaarlijk voor de mens. Dit is gewoon niet houdbaar, er komen ieder jaar weer roedels bij. De bokker is (gelukkig) nog maar 1 wolf tegengekomen maar een volgende keer kunnen het er 3 of meer zijn, een roedel. En dan ben je de sigaar.
Ik vraag me af wanneer men nu eens gaat beseffen dat rewilding in ieder geval voor wat betreft de wolf onmogelijk is in Nederland.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:35

denisesilver schreef:
Zijn er trouwens aanvallen op ezels geweest? Ik weet dat die als waakdieren ingezet worden in bijvoorbeeld Amerika. Maar dat is meer tegen coyotes.

Genoeg ezels die te grazen zijn genomen. In binnen en buitenland.
Via de zoekfunctie vind je ze wel in de diverse topics.
Zoekterm ezel gedood en de treffers staan op een rij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:40

Thanks, Tienus

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:40

Petpa schreef:

Omdat de media het ook wel op moet willen pakken. En iemand het ook moet insturen naar de Telegraaf of wat dan ook.
Misschien heeft de media wel contact proberen te zoeken met de persoon maar wil hij / zij dit niet. Maar dat weten we niet natuurlijk. Geen idee of ze het plaatsen als ze niet bij de orginele bron komen.

Over verdediging, er bestaat toch ook zoiets als een spray / flesje die enkel lucht blaast? En dan heel veel en heel hard in een keer.
Of is dat beer spray en hier dus niet te krijgen? Zou anders ook wel een optie zijn en veiliger voor jezelf dan peperspray

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:42

Nyaleti schreef:
Over verdediging, er bestaat toch ook zoiets als een spray / flesje die enkel lucht blaast? En dan heel veel en heel hard in een keer.
Of is dat beer spray en hier dus niet te krijgen? Zou anders ook wel een optie zijn en veiliger voor jezelf dan peperspray

Dat is leuk als je tegenover 1 wolf staat; en dan moet je dat ook nog maar eens lukken in zo'n angstig moment. Sta je oog in oog met een roedel dan is het al een heel ander verhaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:44

Spuitbus rode verf, is het iig duidelijk dat hij in de buurt is geweest en welke.

Smurfenspray is overigens legaal

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:49

denisesilver schreef:

Femke_Tweety had in het andere topic alle aanval meldingen overzichtelijk gemaakt, blijkt dat er slechts 1 x een ezel is gedood door de wolf.

Edit: in 2024 in NL
Laatst bijgewerkt door Marigold op 06-08-25 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:49

Babootje schreef:
Als je het complete verhaal leest van de bokker die dit is overkomen, dan staat daar ook een prima onderbouwing. En daarvan vond ik dit deel zeker goed:

Ineens wordt er gesproken van een “probleemwolf”. Bram is in mijn ogen geen probleemwolf en daarom is gebieden afsluiten waar Bram komt ook geen oplossing. Bram is een doodnormale wolf die in een land leeft, waar het overal naar mensen ruikt. Waar hij dus als welp al heel veel met mensen werd geconfronteerd. En waarschijnlijk steeds op een fijne manier: de mensen waren nieuwsgierig naar hem. Op plekken waar mensen kwamen was vaak afval en daarmee eten te vinden, want dat is in Nederland overal waar mensen komen.
Ik lees op social media theorieën over dat wolven gevoerd zouden zijn en daarom hun schuwheid zijn verloren. Maar dat is helemaal niet nodig in Nederland! Overal waar mensen komen ligt afval, eten voor de wolf. Op elke parkeerplaats bij natuurgebieden liggen op mooie dagen zakjes met resten brood, McDonalds resten en ga zo maar door.
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een wolf in Nederland zich anders gaat gedragen dan in de landen die steeds gebruikt worden om kennis over wolven op te doen en waarop dan weer de kennis van onze experts is gebaseerd. Vanaf de komst naar Nederland laten álle wolven in Nederland ander gedrag zien dan verwacht. Natuurlijk doen ze dat!
Beleid moet dus ook gericht zijn op álle wolven in Nederland.

Dit is wat er in de basis in Nederland aan de hand is. Je hoort voorstanders van de wolf in Nederland voortdurend zeggen dat "we moeten leren samenleven met de wolf" maar de wolf van zijn kant denkt dat natuurlijk helemaal niet. Die komt voortdurend in contact met de mens en leert dat hij van de mens niets te vrezen heeft. Komt als het ware wat hem betreft bovenaan de voedselketen te staan en wordt zo op den duur gevaarlijk voor de mens. Dit is gewoon niet houdbaar, er komen ieder jaar weer roedels bij. De bokker is (gelukkig) nog maar 1 wolf tegengekomen maar een volgende keer kunnen het er 3 of meer zijn, een roedel. En dan ben je de sigaar.
Ik vraag me af wanneer men nu eens gaat beseffen dat rewilding in ieder geval voor wat betreft de wolf onmogelijk is in Nederland.

De wolf is een geweldig dier. Maar hoort te weten dat de mens bovenaan de voedselketen staat dus duidelijker moeten we onze plek opeisen. Als het om wolf Bram gaat zeer zeker. Als hij hoofd van een roedel wordt ben je de sigaar.
Over de ervaring van de bokker het volgende. Ze heeft het heel goed gedaan en dit is echt wel een trikkie ontmoeting geweest die gelukkig goed is afgelopen. Zoals zij de wolf beschrijft zo zie ik hem ook in natuurfilms als hij op jacht gaat. Hij is totaal niet bang geweest voor de bokker, haar paard of haar hond. Integendeel. Hij was intimiderend , zeer alert . De bokker die net als ik van wolven houdt en waarschijnlijk ook het gedrag kent ziet het goed. Ik vind het dus zelfs een heel geloofwaardig verhaal.
Sterkte voor de bokker. Zonde dat je nu waarschijnlijk banger bent om buiten te rijden. Een solitaire wolf is nog daar aan toe. Maar ik verwacht dat de roedels er binnen kort zullen zijn en dan hebben we de poppen aan het dansen.

Het verhaal van het voedsel en de hoeveelheid eten vind ik wel een goede. Had ik nog niet aan gedacht. Zou kunnen. Opmerkelijk blijf het dat in andere druk bevolkte landen dit probleem niet zou leven , volgens een artikel van paar weken geleden dat ik las. Als dat werkelijk zo is dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen.