Babootje schreef:Als je het complete verhaal leest van de bokker die dit is overkomen, dan staat daar ook een prima onderbouwing. En daarvan vond ik dit deel zeker goed:
Ineens wordt er gesproken van een “probleemwolf”. Bram is in mijn ogen geen probleemwolf en daarom is gebieden afsluiten waar Bram komt ook geen oplossing. Bram is een doodnormale wolf die in een land leeft, waar het overal naar mensen ruikt. Waar hij dus als welp al heel veel met mensen werd geconfronteerd. En waarschijnlijk steeds op een fijne manier: de mensen waren nieuwsgierig naar hem. Op plekken waar mensen kwamen was vaak afval en daarmee eten te vinden, want dat is in Nederland overal waar mensen komen.
Ik lees op social media theorieën over dat wolven gevoerd zouden zijn en daarom hun schuwheid zijn verloren. Maar dat is helemaal niet nodig in Nederland! Overal waar mensen komen ligt afval, eten voor de wolf. Op elke parkeerplaats bij natuurgebieden liggen op mooie dagen zakjes met resten brood, McDonalds resten en ga zo maar door.
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een wolf in Nederland zich anders gaat gedragen dan in de landen die steeds gebruikt worden om kennis over wolven op te doen en waarop dan weer de kennis van onze experts is gebaseerd. Vanaf de komst naar Nederland laten álle wolven in Nederland ander gedrag zien dan verwacht. Natuurlijk doen ze dat!
Beleid moet dus ook gericht zijn op álle wolven in Nederland.
Dit is wat er in de basis in Nederland aan de hand is. Je hoort voorstanders van de wolf in Nederland voortdurend zeggen dat "we moeten leren samenleven met de wolf" maar de wolf van zijn kant denkt dat natuurlijk helemaal niet. Die komt voortdurend in contact met de mens en leert dat hij van de mens niets te vrezen heeft. Komt als het ware wat hem betreft bovenaan de voedselketen te staan en wordt zo op den duur gevaarlijk voor de mens. Dit is gewoon niet houdbaar, er komen ieder jaar weer roedels bij. De bokker is (gelukkig) nog maar 1 wolf tegengekomen maar een volgende keer kunnen het er 3 of meer zijn, een roedel. En dan ben je de sigaar.
Ik vraag me af wanneer men nu eens gaat beseffen dat rewilding in ieder geval voor wat betreft de wolf onmogelijk is in Nederland.
De wolf is een geweldig dier. Maar hoort te weten dat de mens bovenaan de voedselketen staat dus duidelijker moeten we onze plek opeisen. Als het om wolf Bram gaat zeer zeker. Als hij hoofd van een roedel wordt ben je de sigaar.
Over de ervaring van de bokker het volgende. Ze heeft het heel goed gedaan en dit is echt wel een trikkie ontmoeting geweest die gelukkig goed is afgelopen. Zoals zij de wolf beschrijft zo zie ik hem ook in natuurfilms als hij op jacht gaat. Hij is totaal niet bang geweest voor de bokker, haar paard of haar hond. Integendeel. Hij was intimiderend , zeer alert . De bokker die net als ik van wolven houdt en waarschijnlijk ook het gedrag kent ziet het goed. Ik vind het dus zelfs een heel geloofwaardig verhaal.
Sterkte voor de bokker. Zonde dat je nu waarschijnlijk banger bent om buiten te rijden. Een solitaire wolf is nog daar aan toe. Maar ik verwacht dat de roedels er binnen kort zullen zijn en dan hebben we de poppen aan het dansen.
Het verhaal van het voedsel en de hoeveelheid eten vind ik wel een goede. Had ik nog niet aan gedacht. Zou kunnen. Opmerkelijk blijf het dat in andere druk bevolkte landen dit probleem niet zou leven , volgens een artikel van paar weken geleden dat ik las. Als dat werkelijk zo is dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen.