Even voor alle mensen hier die denken dat ze het beter weten, floortjeM heeft allang gereageerd. De verkoper heeft voldaan aan de mededelingsplicht en de koper had ook verder onderzoek horen te doen. De rechter is geen paarden expert en als de verkoper een advocaat had gehad die wel gespecialiseerd was in hippisch recht had het heel erg anders kunnen aflopen.
FloortjeM schreef:Dat lijkt mij ook inderdaad. De clou is namelijk dat als je als verkoper vertelt 'het paard heeft lichte cornage', dan is het aan jou als koper om uit te zoeken 'hoeveel cornage vind ik acceptabel' en ook 'hoe erg is 'licht'. Je moet als verkoper vertellen wat je weet (mededelingsplicht) en daarna is het aan de koper om de dingen die opvallen (vaak dingen als 'dit gebeurt soms, het paard heeft wel eens, iemand heeft ooit gezegd dat het paard wel vaak, hij hoest wel eens, soms is hij een beetje stijf, twee jaar geleden is ze hoefbevingen geweest, maar volgens mij is dat nu geen probleem meer) te onderzoeken. Doe je dat niet, dan komt dat voor je eigen rekening en risico.
Maar goed, dit is er wel eentje om te onthouden, want zo kan het bij de rechter dus ook ineens aflopen.
En ten aanzien van de tips: klagen moet je echt wel sneller dan binnen zes maanden doen. De wet zegt dat je 'binnen bekwame tijd' na het ontdekken van het gebrek moet klagen, en voor consumenten is dat in ieder geval tenminste twee maanden, maar je doet er goed aan om - als je iets moet gaan dokteren met een nieuw paard - direct in ieder geval en berichtje aan de verkoper te sturen: he hoi, dit doet er op, ik ga het laten uitzoeken, maar als je daar tips of adviezen over hebt, hoor ik die graag! Zes maanden is wat vroeger de termijn was waarbinnen het rechtsvermoeden gold dat een gebrek al aanwezig was bij de levering in gevallen van consumentenkoop, maar nu doet die termijn niet zo veel meer.