KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:34

pol013 schreef:
rien10 schreef:
Ik vraag me toch echt, oprecht af hoe men denkt dat de paardensport hierdoor voor mensen met een kleine portemonnee toegankelijker wordt. Krijg je korting op manege lessen als je HH beoefent? Mag je een maand gratis rijden? Wat, hoe?

Goedkoop toenadering zoeken tot de paardensport. Met bijna elke beurs er bij kunnen horen en je zelfs bij 'DE KNHS' aan kunnen sluiten?

Op paardenevenementen jouw sportonderdeel ook aandacht zien krijgen.

Vanwege je stokpaard dingen leren over paarden. Leren hoe een dressuurproef werkt, hoe je die onthoudt, wat de figuren zijn. leren een springparcours te lopen en onthouden. Logica in lijnen te leren zien.

Misschien zo links en rechts ook wat mensen met echte paarden leren kennen die misschien een verzorgpony voor je hebben staan?

Nee? daar kun jij je niet in verplaatsten?

Inderdaad: Nee daar kan ik me niet in verplaatsen. Het heeft niks nada noppes met paardensport te maken. Maar KNHS ziet er geld in da's alles. Weet je wat pas een laagdrempelige activiteit is om kinderen met echte pony's te laten kennis maken: Tieners Meppel maken kennis met manege. Lees dit topic maar eens door.
En nog wat 'bijna elke beurs' is ook zo'n oneerlijke kreet. We weten allemaal dat paardensport/paarden houden etc gewoon niet voor bijna elke beurs betaalbaar/haalbaar is. Een gemiddelde manegeles van een uur kost al snel zo'n 20 euro.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:43

Ik zag een aankondiging voor een stokpaardjes wedstrijd waar veel broertjes en zusjes van het kind die reedt aan meededen. Dit kon dan mooi naast elkaar, geeft duidelijk het verband aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:44

Nee dat IS niet zo. Dat is jouw mening. en die mag je zeker hebben. En ik snap hem ergens ook nog. Ik dacht de eerste keer ook echt WTF

En het kan best zijn dat de KNHS (ook) geld hier in ziet. Wat dan weer gunstig is voor alle leden áls dat ze zou lukken. En inderdaad een risico als ze dat niet lukt. Maar je kunt ze niet van beide motivaties tegelijk beschuldigen. (of je gaat er vanuit dat het daar alleen gekkies zijn zonder enig verstand)

Maar het kan ook zomaar zo zijn dat DAARNAAST oprecht kansen zien voor de toekomst van de paardensport. Bij de KNHS schrijven ze in ieder geval dat ze er in geloven.
De één ziet die er wel in. En de ander niet. Kan en mag.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:48

pol013 schreef:
Nee dat IS niet zo. Dat is jouw mening. en die mag je zeker hebben. En ik snap hem ergens ook nog. Ik dacht de eerste keer ook echt WTF

En het kan best zijn dat de KNHS (ook) geld hier in ziet. Wat dan weer gunstig is voor alle leden áls dat ze zou lukken. En inderdaad een risico als ze dat niet lukt. Maar je kunt ze niet van beide motivaties tegelijk beschuldigen. (of je gaat er vanuit dat het daar alleen gekkies zijn zonder enig verstand)

Maar het kan ook zomaar zo zijn dat DAARNAAST oprecht kansen zien voor de toekomst van de paardensport. Bij de KNHS schrijven ze in ieder geval dat ze er in geloven.
De één ziet die er wel in. En de ander niet. Kan en mag.

JA dat is wel zo en fijn dat ik die mening mag hebben van je. Laat de KNHS eerst maar eens zijn lopende zaken goed op orde brengen voor de echte paardenliefhebbers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:11

pol013 schreef:
rien10 schreef:
Ik vraag me toch echt, oprecht af hoe men denkt dat de paardensport hierdoor voor mensen met een kleine portemonnee toegankelijker wordt. Krijg je korting op manege lessen als je HH beoefent? Mag je een maand gratis rijden? Wat, hoe?

Goedkoop toenadering zoeken tot de paardensport. Met bijna elke beurs er bij kunnen horen en je zelfs bij 'DE KNHS' aan kunnen sluiten?

Op paardenevenementen jouw sportonderdeel ook aandacht zien krijgen.

Vanwege je stokpaard dingen leren over paarden. Leren hoe een dressuurproef werkt, hoe je die onthoudt, wat de figuren zijn. leren een springparcours te lopen en onthouden. Logica in lijnen te leren zien.

Misschien zo links en rechts ook wat mensen met echte paarden leren kennen die misschien een verzorgpony voor je hebben staan?

Nee? daar kun jij je niet in verplaatsten?

Nee. Omdat het zo niet werkt. Als jij niet paardrijd, kom je niet op een KNHS evenenent.
Als je niet paardrijdt wordt je geen verzorg pony aangeboden “omdat je zo mooi HH rijdt”.
Als je niet paard kan rijden, is het leren rijden van een proef helemaal niet aan de orde, immers je zult eerst moeten leren rijden voordat je ooit een proef kan gaan rijden.
Als er HH wordt aangeboden op een open dag op de plaatselijke manege, dan heb je kans op aansluiting met de basis. En dat ligt toch echt bij de open Manege dagen, dus bij de FNRS.
Dus; nee ik kan me in deze onlogische gedachtengang niet verplaatsen.

_chou

Re: KNHS Lanceert Hobby Horse Club Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:43

Maar ze komen op die manier toch juist wel (meer) in aanraking met mensen met paarden, waardoor de kans op het vinden van een verzorgpony vinden groter is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:48

Ja? Denk je dat het zo werkt: “mevrouw, mag ik uw pony verzorgen, want ik kan heel goed met een speelgoed pony springen”. Mag een kind jouw paard verzorgen met dit als argument?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:04

Goh ja ik denk dat het heel handig is als ze al iets meer van paardrijden weten door stokpaardjes rijden. Daarnaast kunnen ze juist wel meer op KNHS evenementen komen door meer in die wereld te zijn en dus veel meer mij krijgen van zoals sport als andere hippische evenementen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:08

Ga jij een paard laten verzorgen door iemand met alleen speelgoed ervaring?
Ik niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:13

Ik laat sowieso niemand iets verzorgen zonder dat ik ze zelf eerst alles leer. Wel of geen ervaring..en al helemaal bij kinderen. Manege ervaring klinkt voor mij eigenlijk niet veel anders..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:16

We staan er duidelijk anders in. En dat is prima

Maar eigenlijk zeg je nu hetzelfde als ik. Zo’n speelgoed pony-kind komt niet aan mijn paard.

Waar zie jij dan de aansluiting met de basis sport en de kans op een verzorg pony?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:25

Hoe logisch zouden we het vinden als Rugby Nederland, of de Handbalbond opeens Quidditch zou gaan organiseren? Er wordt rondgelopen met een bezemsteel tussen de benen en op een bal 'gejaagd', het heeft elementen van rugby en handbal, dus hoezo, er is een Quidditch Nederland? Inpikken die sport.

Het zou véél logischer zijn als Quidditch Nederland stokpaardrijden zou gaan organiseren, daar past het prima bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:40

Elisa2 schreef:
Ik zag een aankondiging voor een stokpaardjes wedstrijd waar veel broertjes en zusjes van het kind die reedt aan meededen. Dit kon dan mooi naast elkaar, geeft duidelijk het verband aan.

Zo gaat het bij ons op stal ook.
Als er een grote wedstrijd is met Pasen ofzo, dan is er ook een bak afgezet voor die stokpaardjes. Het is een groot succes, voornamelijk zijn het inderdaad zusjes van kinderen die fnrs-wefstrijden rijden of KNHS.

Ik vind het grappig, maar ik sta op een grote stal annex manege, dus er zijn hier veel activiteiten, zoals nu 6 weken ponykamp.
En dan zie ik ook die stokpaardjes voorbij komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:50

Hartstikke leuk! Super initiatief van de club. Vooral blijven doen. Vooral buiten de KNHS om.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:52

rien10 schreef:
We staan er duidelijk anders in. En dat is prima

Maar eigenlijk zeg je nu hetzelfde als ik. Zo’n speelgoed pony-kind komt niet aan mijn paard.

Waar zie jij dan de aansluiting met de basis sport en de kans op een verzorg pony?

Nou nee, ik zeg dat ik iedereen zelf eerst zal inwerken. Manege ervaring of stokpaard ervaring.

Maar om heel eerlijk te zijn houdt ik sowieso niet van verzorgers.

Maar ik zie de aansluiting omdat het dus gelijktijdig met paarden evenementen wordt gehouden en op het KNHS zijn sowieso veel leuke en leerzame dagen. Bijvoorbeeld ook Equiday, dat is ook gewoon interessant voor mensen die niet rijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:09

rien10 schreef:
Ga jij een paard laten verzorgen door iemand met alleen speelgoed ervaring?
Ik niet.

Een kind die hobby horsed hoeft natuurlijk niet per definitie 0 ervaring met paarden te hebben. Maar als ik een ouder, liever dier had zou ik het een kind met zo'n passie voor paarden maar zonder mogelijkheden best gunnen (onder begeleiding uiteraard)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:17

Mijn kleindochter van 5 gaat een paar x per week mee naar stal.
Het stikt er nu (vakantietijd) van de kinderen.
Ze heeft privéles (eigelijk te jong) en start september in een groepsles.
Ze heeft al 2 jaar een aantal stokpaardjes en het is gewoon grappig om te zien, hoe ze daarmee alles al kopieert..... ze zet ze op stal, ze poetst ze, ze wast ze, ze draaft, ze galopperen. Ze kijkt Paarden-TV... gewoon leuk.
En ik weet zeker, dat ze volgend jaar meedoet aan een stokpaardjes-wrdstrijd ;).
En ze weet echt het verschil wel, tussen een stokpaardjes, een manegepony of ons eigen paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:28

Daar gaat het niet om Electra. Stokpaardjes zijn leuk.
De KNHS moet zich er niet mee bemoeien. Daar gaat het om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:39

rien10 schreef:
Daar gaat het niet om Electra. Stokpaardjes zijn leuk.
De KNHS moet zich er niet mee bemoeien. Daar gaat het om.

We gaan vanzelf zien of de georganiseerde stokpaardwedstrijdjes onder de paraplu van de KNHS.gaan vallen.