Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:14

fransje23 schreef:
Bijvoorbeeld boeren die de weg blokkeerde werden gesteund, XR activisten worden belachelijk gemaakt. Beiden blokkeerde wegen en zorgen voor soortgelijke overlast.
Zouden ook hetzelfde behandeld moeten worden.

Is dat zo of voelt dat zo omdat je meer met de ene groep hebt dan met de ander?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:38

Demonstreren vind ik prima, wat XR doet gaat de perken te buiten. Dat ik me afvraag in hoeverre hun demonstraties nog een middel zijn tot of een doel op zichzelf zijn geworden, want het loopt de spuigaten uit met die lui.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:55

fransje23 schreef:
Naarijk idee hebben mensen over het algemeen veel moeite met mensen die acties voeren voor een algemener belang in plaats van acties voor eigen belang.
Zeker als het gaat om zaken waarvan je diep in je hart weet dat het terecht is maar die veel aanpassingen, en soms offers,gaan vragen.

Bijvoorbeeld boeren die de weg blokkeerde werden gesteund, XR activisten worden belachelijk gemaakt. Beiden blokkeerde wegen en zorgen voor soortgelijke overlast.

Er is vaak een dubbele moraal!
Dat is menselijk maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Idem met bedreigingen en voor eigen rechter spelen..Dat is nooit goed, ongeacht wie het doet.

Ik sluit me hier volledig bij aan! Fijn geschreven Fransje.23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:28

Helemaal mee eens, Fransje :j

De boerenprotesten en de acties van XR zijn een goed voorbeeld inderdaad. Ondanks dat XR alleen vreedzaam demonstreert, en de boeren levensgevaarlijke acties hebben uitgehaald en het er lang niet zo vreedzaam aan toe ging, kregen zij toch veel meer steun.
Het lijkt bijna taboe om je in te zetten voor de planeet, voor het klimaat, voor de toekomst en de volgende generatie, en dat vind ik vooral vreselijk triest.
En dat terwijl het juist die boeren zijn, die als eerste de gevolgen merken van klimaatverandering.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:51

Cer schreef:
fransje23 schreef:

Dit.

Ik heb zoveel bagger gelezen over de boeren protesten.

En ook het over de 1 kam scheren van alle boeren.
Alsof alle boeren balen hooi op de weg zette.

En het beschoten zijn van een boer dat gewoon goed werd gepraat. En het gelukkig op film stond dat deze niets richting agent deed.
Maar zelfs dan werd er nog gezegd dat het de jongen zijn eigen schuld was.

Daarnaast duren de protesten van xr veel langer.
En zag je bij de boeren ook steeds meer tegengeluid.
Xr weet van geen ophouden en dat geeft ook daar meer weerstand.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:51

8nnemiek schreef:

De boerenprotesten en de acties van XR zijn een goed voorbeeld inderdaad. Ondanks dat XR alleen vreedzaam demonstreert, en de boeren levensgevaarlijke acties hebben uitgehaald en het er lang niet zo vreedzaam aan toe ging, kregen zij toch veel meer steun.
Het lijkt bijna taboe om je in te zetten voor de planeet, voor het klimaat, voor de toekomst en de volgende generatie, en dat vind ik vooral vreselijk triest.
En dat terwijl het juist die boeren zijn, die als eerste de gevolgen merken van klimaatverandering.

XR demonstreert op een manier die lang duurt en waar enkel maar frustratie en irritatie over ontstaat. Het is dusdanig vervelend dat het doel wat XR na streeft gewoon onzichtbaar wordt. Verder houden ze al maanden heel erg veel mensen op, bedrijven op en dat zonder dat men degene treft die ze willen treffen.

De boeren halen gevaarlijke capriolen uit, wat ik ten zeerste veroordeel, maar denk dat ze meer sympathie krijgen, omdat het dichter bij huis is, dat men op het platteland allemaal wel mensen kent die getroffen worden.

Klimaat, voor velen is Nederland maar een klein stipje op deze planeet en zolang de grote jongens niks doen, snappen velen niet dat bij de Nederlanders het vel over de oren getrokken moet worden om doelen voor 2030 te halen. Want het haalt op het geheel niet zo veel uit. Voor velen een abstracter onderwerp, die velen in de portemonnee raakt en men dus een stuk minder hard om staat te springen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:55

DuoPenotti schreef:
Dit.

Ik heb zoveel bagger gelezen over de boeren protesten.

En ook het over de 1 kam scheren van alle boeren.
Alsof alle boeren balen hooi op de weg zette.

En het beschoten zijn van een boer dat gewoon goed werd gepraat. En het gelukkig op film stond dat deze niets richting agent deed.
Maar zelfs dan werd er nog gezegd dat het de jongen zijn eigen schuld was.

Daarnaast duren de protesten van xr veel langer.
En zag je bij de boeren ook steeds meer tegengeluid.
Xr weet van geen ophouden en dat geeft ook daar meer weerstand.

Hier was een demonstratie van mensen tegen gewasbestrijdingsmiddelen in de lelieteelt.
Boeren waren ook aanwezig, trekkers stonden netjes in de berm geparkeerd, boeren zijn uitgestapt, was een stil protest.
Maar voor de tegenpartij was het allemaal maar intimiderend, ik snap dat werkelijk niet, de boeren gedroegen zich keurig, de andere partij stond de burgemeester uit te foeteren en te klagen en vinger te wijzen. Degene die zich geïntimideerd voelden, waren degenen met het onbehoorlijke gedrag.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:56

8nnemiek schreef:

XR heeft vorige week met 30 graden de afsluitdijk geblokkeerd. Dat noem ik niet vreedzaam. Mens en dier in een hete auto die gedwongen stilstaat is gewoon een risico.
Mensen en dieren kunnen door de hitte bevangen worden.

Vreedzaam zou zijn, in de vluchtstrook met posters of leuzen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:58

sterregoud schreef:
8nnemiek schreef:

XR heeft vorige week met 30 graden de afsluitdijk geblokkeerd. Dat noem ik niet vreedzaam. Mens en dier in een hete auto die gedwongen stilstaat is gewoon een risico.
Mensen en dieren kunnen door de hitte bevangen worden.

Vreedzaam zou zijn, in de vluchtstrook met posters of leuzen.

Om het nog maar niet te hebben over hoeveel het kost aan politie inzet, om de boel weer op te lossen. Om mij mag XR aansprakelijk gesteld worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:03

Wintu schreef:
Hier was een demonstratie van mensen tegen gewasbestrijdingsmiddelen in de lelieteelt.
Boeren waren ook aanwezig, trekkers stonden netjes in de berm geparkeerd, boeren zijn uitgestapt, was een stil protest.
Maar voor de tegenpartij was het allemaal maar intimiderend, ik snap dat werkelijk niet, de boeren gedroegen zich keurig, de andere partij stond de burgemeester uit te foeteren en te klagen en vinger te wijzen. Degene die zich geïntimideerd voelden, waren degenen met het onbehoorlijke gedrag.

Inderdaad.
De trekkers worden door mensen die er nooit een in het echt zien bedreigend ervaren. Ook al rijden ze zachtjes. Of in jou geval stil staan.

Boeren die protesteerde met eten uitdelen.
Agenten koffie gaven.
Een omgevallen politiemotor mee overeind holpen.

Het malieveld opnieuw inzaaide wat festival gangers niet doen.

Dat word daarna niet meer benoemd. Nee de eenmansacties met een hooibaal op de snelweg, die de rest van de boeren ook afkeurden, die worden omhoog gehaald.

En nu dus inbreken op iemands erf.
In de nacht.
Dat word goed gepraat.
Maar op de openbare weg bij van de Wal dat was verschrikkelijk.
Daar waar politie bij was dus de dreiging veel minder.

Nee boeren komen er echt niet beter mee weg

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:07

DuoPenotti schreef:
Dat word daarna niet meer benoemd. Nee de eenmansacties met een hooibaal op de snelweg, die de rest van de boeren ook afkeurden, die worden omhoog gehaald.

Dat komt ook omdat FDF nogal agresief en actief op de socials is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:11

Volgens mij zitten er in beide protestgroepen stumperds. Protesteren is gewoon een recht dus lijkt me dat iedereen dat mag. En ja, soms heb je wat minder sympathie met het protestdoel, maar dat is het leven. Vind dat van heel andere orde en totaal geen vergelijk met oproepen van geweld door ADF. Ga er vanuit dat iedereen dat gewoon afkeurt.

Ben het helemaal eens met Fransje23. Het zou ook gewoon schelen als mensen wat minder aannames maken over elkaar in dit soort discussies. Ik probeer er zoveel mogelijk vanuit te gaan dat degene met wie ik soms discussieer fatsoenlijk is en daarmee leed of gevaar altijd afkeurt. Daarmee hou je elkaar niet echt in een houdgreep midden in een discussie waarbij je verwijten maakt, en de echte discussie onder gesneeuwd raakt. Ik vind het zelf nogal vervelend als mensen stigmatiseren en m'n energie om nog ergens op te reageren daalt tot een nulpunt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:17

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat komt ook omdat FDF nogal agresief en actief op de socials is.

Klopt.

En ik heb diverse boeren om me heen als kennissen en geen enkele sluit zich daar bij aan.
Maar worden dus wel op een hoop gegooid met deze over actieve lui.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:23

XR zit zo ongeveer wekelijks op de A!2 in mijn beleving en dat is toch echt niet toegestaan om daar te protesteren. Het zijn geen stumperds in de zin dat ze financieel aardig onder de pannen zitten zonder te werken. Ze hadden ook altijd nog een ANBI status , niet te geloven toch? Geloof dat dat in ieder geval ingetrokken wordt. Vraag me af hoeveel geld er daar binnen komt en hoeveel mensen dus betaald worden om de wet te overtreden en op de A12 te gaan zitten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:24

Cer schreef:
fransje23 schreef:

Nee hoor. Boeren die een weg blokkeren zijn net zo gevaarlijk bezig als XR.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:37

Rizette schreef:
XR zit zo ongeveer wekelijks op de A!2 in mijn beleving en dat is toch echt niet toegestaan om daar te protesteren. Het zijn geen stumperds in de zin dat ze financieel aardig onder de pannen zitten zonder te werken. Ze hadden ook altijd nog een ANBI status , niet te geloven toch? Geloof dat dat in ieder geval ingetrokken wordt. Vraag me af hoeveel geld er daar binnen komt en hoeveel mensen dus betaald worden om de wet te overtreden en op de A12 te gaan zitten.

Daar ben je mooi ingetrapt en je lult gewoon de marketingmachine van de BBB na.

Die mensen werken gewoon en krijgen niet vanuit XR betaald. Hoogstens een onkostenvergoeding, maar dat gebeurd zelden.
Degene die ik ken, hebben een zeer goed betaalde baan.

Boras

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 18:35

Ik las de titel en dacht oh wat zou de reden van het binnendringen zijn, want daar kun je dan vaak wel uithalen of het een linkse, een rechtse, een boeren- of een andere club betreft. En anders haal je de reden vaak wel uit de achtergrond van het slachtoffer.

Mensen, dit soort gekkies zonder grenzen komen in alle groepen voor.

Waarom elkaar bevechten in plaats van dat te erkennen? De bedenkers van zulke acties hebben jullie precies daar waar ze jullie hebben willen. Laat je daar niet door ophitsen. Laat je hier niet voor misbruiken.

Wees kritisch, maar zeker ook op je eigen achterban/groep. Anders worden dit soort discussies giftig en gevaarlijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:14

Benzz schreef:
Rizette schreef:

Daar ben je mooi ingetrapt en je lult gewoon de marketingmachine van de BBB na.

Die mensen werken gewoon en krijgen niet vanuit XR betaald. Hoogstens een onkostenvergoeding, maar dat gebeurd zelden.
Degene die ik ken, hebben een zeer goed betaalde baan.

Volgens XR zelf, werden mensen (in elk geval enkele jaren geleden) soms wel betaald om te demonstreren.

https://www.hln.be/buitenland/extinction-rebellion-betaalt-demonstranten-in-nederland~a7791b66/

Betreft het verschil in steun voor demonstraties tussen boer en XR, dat heeft naar mijn idee ook te maken met het feit of iemand zich in iemand kan inleven. Vrijwel iedereen begrijpt het als iemand demonstreert om te kunnen blijven voorzien in levensonderhoud. Dat is iets accuut noodzakelijk. Terwijl protesten vanwege milieu vaak worden gezien als een 'ver van mijn bed show' en soms zelfs als onzinnig of onnodig worden ervaren. Mensen zien gewoon de directe noodzaak er niet van in.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:21

journee schreef:
Volgens XR zelf, werden mensen (in elk geval enkele jaren geleden) soms wel betaald om te demonstreren.

https://www.hln.be/buitenland/extinction-rebellion-betaalt-demonstranten-in-nederland~a7791b66/

Betreft het verschil in steun voor demonstraties tussen boer en XR, dat heeft naar mijn idee ook te maken met het feit of iemand zich in iemand kan inleven. Vrijwel iedereen begrijpt het als iemand demonstreert om te kunnen blijven voorzien in levensonderhoud. Dat is iets accuut noodzakelijk. Terwijl protesten vanwege milieu vaak worden gezien als een 'ver van mijn bed show' en soms zelfs als onzinnig of onnodig worden ervaren. Mensen zien gewoon de directe noodzaak er niet van in.

Komt vanaf de Telegraaf, die zet wel vaker dingen in de krant die niet helemaal waar zijn, maar waar hun lezers van smullen.

Een enkeling krijgt een temoetkoming van de gemaakte kosten. Dus niet eens alle kosten. Met een max van 170 euro per maand.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:40

Persoonlijk denk ik dat het ook te maken heeft met de lokatie
Sorry, maar ik vind op een snelweg protesteren gewoon niet kunnen.
Het is nog levensgevaarlijk ook.

En dan noemen ze het een vreedzaam protest. Maar jezelf zwaar maken zodat je bijna niet op te tillen bent, die agenten hun ruggen gaan er wel aan
Buiten het feit dat het gewoon heel veel capaciteit kost van de politie, iedere keer weer opnieuw.

Ik vind schilderijen bekladden en jezelf aan een tafel vast plakken ook idioot, maar hoe idioter, hoe meer aandacht. En dat is alleen maar beter in hun ogen.

Ik ben voor demonstreren, maar wel op veilige aangewezen locaties, of met goedkeuring van de gemeente.
30 minuten (aangekondigt) ergensop een weg gaan staan, met goedkeuring dus, en dan de weg weer vrijmaken.
Prima, geen probleem...

Niet op een snelweg
Niet voor mensen hun huis of op het terrein. Dat is gewoon pure intimidatie.
En het bekladden, kapot maken van andermans spullen etc omdat je een andere mening hebt, dat gaat toch veelte ver... :?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:00

Cer schreef:
fransje23 schreef:

Dat is zo, ik heb eigenlijk meer met de boeren dan met XR. Ken wel bevlogen mensen van beide groepen, dat wel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:43

Higgins: dat heeft wel een goede reden. Demonstraties in Den Haag en netjes op een aangewezen plek waar niemand er last van heeft is al lang en breed geprobeerd. Dat heeft geen effect, dat komt zelfs niet meer in het nieuws. Wil je ergens aandacht voor vragen, dan moet dat nu eenmaal op een andere manier.
Landelijke reclames zijn onbetaalbaar, dus ik snap dat groepen op een andere manier in het nieuws willen komen. Dat geldt voor de boeren, voor XR, en voor zat andere actiegroepen. En negatieve aandacht is ook aandacht.
De acties van XR zijn zo goed als altijd vreedzaam. Zelfs dat “schilderij bekladden” daar was echt wel over nagedacht, dat zat nl gewoon achter glas. Dat gaat voor mij alsnog ook te ver. Maar je druk maken over zwaar maken voor de politie dat snap ik niet.. niet tegenspartelen maar negeren, dat is imo het toppunt van vreedzaam demonstreren :))

Verder zie ik ze ook liever op de A12 staan dan bij de afsluitdijk. Je wil toch juist de aandacht van politici, en de mensen dwars zitten die stomme besluiten nemen, niet zo zeer de gewone burger.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:03

Fransje23, wat jij lijkt te schrijven is dat iedereen de protesten van de boeren prima vond, en dat iedereen de acties van XR veroordeelt

“boeren die de weg blokkeerde werden gesteund, XR activisten worden belachelijk gemaakt”

Ik heb niet het idee dat dat zo is. Hoe kan je zo stellig zeggen dat dat wel zo is? Waar baseer je dat dan op? Nieuwsberichten? Ik ben echt benieuwd want in mijn beleving zijn er mensen voor en tegen, beide kanten. Zie alleen hier in dit topic al de paar berichten ..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:06

Ik heb dat idee ook, dat boeren werden gesteund en XR niet. Maar ik kan dat ook nergens anders op baseren dan op gevoel gebaseerd op de media en mijn omgeving.

Maar de meeste mensen in mijn omgeving zitten ook in de “rechtse” hoek. BBB / PVV etc wordt meer op gestemd dan op links. :P

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:07

8nnemiek schreef:
Higgins: dat heeft wel een goede reden. Demonstraties in Den Haag en netjes op een aangewezen plek waar niemand er last van heeft is al lang en breed geprobeerd. Dat heeft geen effect, dat komt zelfs niet meer in het nieuws. Wil je ergens aandacht voor vragen, dan moet dat nu eenmaal op een andere manier.
Landelijke reclames zijn onbetaalbaar, dus ik snap dat groepen op een andere manier in het nieuws willen komen. Dat geldt voor de boeren, voor XR, en voor zat andere actiegroepen. En negatieve aandacht is ook aandacht.
De acties van XR zijn zo goed als altijd vreedzaam. Zelfs dat “schilderij bekladden” daar was echt wel over nagedacht, dat zat nl gewoon achter glas. Dat gaat voor mij alsnog ook te ver. Maar je druk maken over zwaar maken voor de politie dat snap ik niet.. niet tegenspartelen maar negeren, dat is imo het toppunt van vreedzaam demonstreren :))

Verder zie ik ze ook liever op de A12 staan dan bij de afsluitdijk. Je wil toch juist de aandacht van politici, en de mensen dwars zitten die stomme besluiten nemen, niet zo zeer de gewone burger.

Ik begrijp dat ze ergens aandacht voor willen, maar mensen krijgen alleen maar een hekel aan waar je voor staat.

Als je echt graag een verandering wil maken in de wereld, moet je er een positieve wending aan geven, geen negatieve
Beter milieu, ga studeren, ga werken voor een bedrijf die een verschil wil maken. Wordt er vooral goed in.
Breng slimme koppies bij elkaar

Wees een David Attenborough, Jane Goodall
Een Freek Vonk, bereikt veel meer mensen met een andere kijk op dieren dan iemand die steeds op de snelweg gaat zitten. Omdat deze vinden dat we verkeerd met dieren omgaan.

Iemand je mening opdringen is altijd negatief geladen.