[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:33

De video die manubres deelde is leuk. Maar ook niet meer dan dat. Het is niet perse niet goed, of niet knap wat ze doet. Maar gewoon niet te vergelijken. Want ze doen niet eens hetzelfde, streven niet eens het zelfde doel na als in een FEI proef.

Overigens is het wel prima om zo eens te spieken bij andere discliplines. Want als een paard ook kan wisselen om de zoveel passen op deze boeren fluitjes manier, waarom wil de FEI sport dan zoveel meer verzameling zien in die oefening? En kan het dan ook met en tikkie minder aanspanning?
(het antwoord zal zijn, bij sommige paarden wel, bij andere niet, op de ene dag helpt je dat wél; op de andere niet)

Ik herken datzelfde uit het springen. In de traditionele springsport wil je het paard wat meer op de achterhand en bij elkaar. In de hunter rubrieken willen ze die paarden relaxed, uit elkaar en meer op de voorhand. En beiden kunnen best aanzienlijke hindernissen springen op hun manier.
Als je dan in je traditionele springrubriek tegen problemen aanloopt met een paard kun je best eens bekijken wat het met je paard doet als je iets meer op de hunter manier aan de slag gaat. Het kán je helpen, het kan ook niets bijdragen.

Maar lichtende, alles oplossende voorbeelden, vind je toch nooit. Dus die video hier is leuk, maar ook niet het ultieme. Waarschijnlijk gaat dat paard er ook niet op vooruit als ze hem altijd zo rijdt.

Wat ik wel leuk vind aan zo'n WE trail proef: het gaat om het functionele. Het brengt dressuur wel wat terug naar de essentie: kunnen wij door het trainen van het lichaam probleemloos en met weinig zichtbare hulpen samenwerken?
Maar dat is ook precies wat ik leuk vind aan eventing. Kunnen wij samenwerken om in een lange route vol onverwachte opgaven veilig en blij samen aan de finish te verschijnen? Het gaat dan iets minder om hoe iedere pas precies er uit zag. Maar het gaat om het geheel van wat we getraind hebben en of dat daar in grote lijnen samen kan komen in een gezamenlijke opdracht.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:59

denisesilver schreef:
Hoe zit dat met een s&t, Veronica? Daarbij zie ik tegenwoordig bij steeds meer GP ruiters de teugels van de stang in een boogje hangen, maar normaliter zie je daarmee wel op contact gereden worden. Wat is daarin correct? Echt nog nooit echt met s&t gereden. Weleens losgereden met twee bitten in, maar dan had ik alleen de trens vast. Vind een zweep al teveel in mijn handen :')

Je hoort licht contact te hebben met de stang, een boogje mag best natuurlijk. In de praktijk is het contact met de stang lichter dan met de trens. Maar paarden zijn levende dieren en in het rijden kom je wel eens dingen tegen die moeilijk zijn en dat voel je dan in het contact. Bijvoorbeeld als ze van het achterbeen aflopen, dan verandert het contact aanzienlijk omdat paarden dan vaak zelf ook sterk worden in de hand. In een proef kan je dat soms niet tijdens de oefening oplossen. Net als met schrikmomentjes, dan is ook je ideale contact weg.

denisesilver

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:21

Oké, thanks voor de uitleg!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:33

pol013 schreef:
De video die manubres deelde is leuk. Maar ook niet meer dan dat. Het is niet perse niet goed, of niet knap wat ze doet. Maar gewoon niet te vergelijken. Want ze doen niet eens hetzelfde, streven niet eens het zelfde doel na als in een FEI proef.

Overigens is het wel prima om zo eens te spieken bij andere discliplines. Want als een paard ook kan wisselen om de zoveel passen op deze boeren fluitjes manier, waarom wil de FEI sport dan zoveel meer verzameling zien in die oefening? En kan het dan ook met en tikkie minder aanspanning?
(het antwoord zal zijn, bij sommige paarden wel, bij andere niet, op de ene dag helpt je dat wél; op de andere niet)

Ik herken datzelfde uit het springen. In de traditionele springsport wil je het paard wat meer op de achterhand en bij elkaar. In de hunter rubrieken willen ze die paarden relaxed, uit elkaar en meer op de voorhand. En beiden kunnen best aanzienlijke hindernissen springen op hun manier.
Als je dan in je traditionele springrubriek tegen problemen aanloopt met een paard kun je best eens bekijken wat het met je paard doet als je iets meer op de hunter manier aan de slag gaat. Het kán je helpen, het kan ook niets bijdragen.

Maar lichtende, alles oplossende voorbeelden, vind je toch nooit. Dus die video hier is leuk, maar ook niet het ultieme. Waarschijnlijk gaat dat paard er ook niet op vooruit als ze hem altijd zo rijdt.

Wat ik wel leuk vind aan zo'n WE trail proef: het gaat om het functionele. Het brengt dressuur wel wat terug naar de essentie: kunnen wij door het trainen van het lichaam probleemloos en met weinig zichtbare hulpen samenwerken?
Maar dat is ook precies wat ik leuk vind aan eventing. Kunnen wij samenwerken om in een lange route vol onverwachte opgaven veilig en blij samen aan de finish te verschijnen? Het gaat dan iets minder om hoe iedere pas precies er uit zag. Maar het gaat om het geheel van wat we getraind hebben en of dat daar in grote lijnen samen kan komen in een gezamenlijke opdracht.

Het gaat mij erom dat ik zonder kromme tenen, plaatsvervangende spierkramp of pijn naar die video kon kijken. En wat is dressuur eigenlijk? Dat zou de discussie moeten zijn. Want dat lijken veel ruiters niet meer te weten. De proeven lijken op het eerste oog soms geweldig, maar ga je een dressuurproef op slow motion zetten of regelmatig even stil dan zie je dat veel paarden niet op eigen benen lopen, niet in de juiste takt, niet in balans en van het achterbeen af. Met name in de normale draf kan je dat het best zien. Ze zijn van voren in elkaar getrokken met een strakke rug, aangespannen halsspier, vaak achter de loodlijn, waardoor het achterbeen niet voldoende naar voren kan komen en gewicht op moet nemen. Veel paarden hebben daardoor een holle rug, hoog kruis, bewegen niet over de rug van achteren naar voren.

Tegenwoordig denken veel ruiters dat 'compression' 'collection' is..zelfs de jury lijkt het verschil niet meer te zien.

Dus misschien moeten we de regels van de FEI, wat dressuur is, maar gewoon verbranden en van collection, compression maken...dan hoef ik er ook geen discussie meer over te voeren :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:07

Ik zie je dit vaker schrijven manubres. Maar jij presenteert dat als waarheid. Die anderen vanzelf gaan zien als ze maar goed genoeg kijken. Als ze niet hetzelfde vinden, hebben ze blijkbaar niet goed gekeken of snappen ze 'het' niet.
Maar er is dus een heel grote groep mensen (ruiters, toeschouwers en juryleden) die dat anders zien en ervaren. En die mensen hebben ook ogen in hun hoofd. Kijken ergens serieus naar. En hebben ook heel veel ervaring dat het niet zo werkt/is als jij beweert.

Voor mij zou het heel veel uitmaken als je dan aangeeft: 'IK denk daar te zien dat de paarden/ruiters zus of zo doen'. Het is namelijk geen absolute waarheid.
Je hoeft het ook niet leuk of mooi te vinden overigens. Dat kan niemand je verplichten.

Maar ik vind het dan weer tenenkrommend dat je een heule grote groep mensen zo wegzet als dom en onwetend. Overigens is dat verder je goed recht hoor. We hoeven niet te leven in een pol013-wrijving vrije-samenleving.

Maar mij motiveert dat soort sterke bewoording niet perse om een interessante discussie verder te zetten. Terwijl ik het best leuke materie vond om dressuur even vanuit die hoek te bekijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:11

denisesilver schreef:
Hoe zit dat met een s&t, Veronica? Daarbij zie ik tegenwoordig bij steeds meer GP ruiters de teugels van de stang in een boogje hangen, maar normaliter zie je daarmee wel op contact gereden worden. Wat is daarin correct? Echt nog nooit echt met s&t gereden. Weleens losgereden met twee bitten in, maar dan had ik alleen de trens vast. Vind een zweep al teveel in mijn handen :')

In principe moet de stang teugel als je hem niet gebruikt in een licht boogje hangen, maar niet gaan wiebelen.
De mijne kan daar bv echt niet tegen, als het heen en weer gaat bewegen, maar dat is ook wel echt een prinses op de erwt. Dus ik heb hem heel lichtjes doorhangen, zodat hij net niet gaat wiebelen :')
Denk dat het ook vooral de voorkeur van paard en ruiter is.
Maar er hoort nooit een constante druk op te staan en al helemaal geen horizontale stang.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:23

Thanks c_alsemgeest! Logisch dat er paarden zijn die het niet prettig vinden als het door geen of te weinig contact gaat bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:31

Zo heb ik het ook altijd geleerd zoals C_alsemgeest omschrijft.

En goed verwoord Pol, daar sluit ik me bij aan..zat gisteren even een stukje Aachen te kijken en daar was een heel neerwaarts gebouwd Amerikaans paard (een Bellisimo). Paard bleef inderdaad de hele proef hoog in het kruis maar was wel verzameld en in de verzamelde oefeningen liep het zo verzameld als het kon met zijn bouw. De aanleuning was super vriendelijk (de hele proef trouwens, stangteugel los) en paard liep wel met ontzettend veel tact, balans en schwung.

Ik vraag me dan af of mensen verwachten dat een neerwaarts gebouwd paard met een lang achterbeen ooit een opwaarts beeld zal geven? Ik denk van niet namelijk..en dat is iets waar best over te discussieren is qua fokkerij en of dit wenselijk is. Maar in een proef gaat het er om dat een ruiter het beste uit zijn paard haalt ongeacht de bouw en dan naar mijn mening op een zo fijne en vriendelijk mogelijke manier in harmonie en samenwerking. En niet op druk, dwang, stress etc..

En zo hoort het imo op alle niveau's in alle diciplines te zijn, dat de ruiter het beste uit het paard probeert te halen op een vriendelijke manier wat goed is voor het paard en niet wat goed is voor het ego.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:43

pol013 schreef:
Ik zie je dit vaker schrijven manubres. Maar jij presenteert dat als waarheid. Die anderen vanzelf gaan zien als ze maar goed genoeg kijken. Als ze niet hetzelfde vinden, hebben ze blijkbaar niet goed gekeken of snappen ze 'het' niet.
Maar er is dus een heel grote groep mensen (ruiters, toeschouwers en juryleden) die dat anders zien en ervaren. En die mensen hebben ook ogen in hun hoofd. Kijken ergens serieus naar. En hebben ook heel veel ervaring dat het niet zo werkt/is als jij beweert.

Voor mij zou het heel veel uitmaken als je dan aangeeft: 'IK denk daar te zien dat de paarden/ruiters zus of zo doen'. Het is namelijk geen absolute waarheid.
Je hoeft het ook niet leuk of mooi te vinden overigens. Dat kan niemand je verplichten.

Maar ik vind het dan weer tenenkrommend dat je een heule grote groep mensen zo wegzet als dom en onwetend. Overigens is dat verder je goed recht hoor. We hoeven niet te leven in een pol013-wrijving vrije-samenleving.

Maar mij motiveert dat soort sterke bewoording niet perse om een interessante discussie verder te zetten. Terwijl ik het best leuke materie vond om dressuur even vanuit die hoek te bekijken.

Amen !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:45

Ja, je kan niet kijken naar ideale plaatje wat uitgaat van ideale bouw. Dressuur is er voor het paard en om elk paard zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.

Bij de we zie ik geen vriendelijkere ruiters als bij de knhs bijvoorbeeld, beide hebben fijne en minder fijne tot grove. Ook optomingen die ik nooit zal gebruiken tot dingen waar wij ook gewoon mee rijden.

Mooie post ook Pol. :j Helemaal eens.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:59

Een oog kan niet zien wat er werkelijk gebeurt en dat is wetenschappelijk bewezen. dus het is niet raar dat mensen en jury het niet zien. Pas als je bewegend beeld gaat stopzetten of op slow gaat zetten dan zie je pas wat er echt gebeurt en dan zie je de dingen die ik beweer. Je oog vult in wat het hoofd denkt maar dat is niet op feiten berust. Mijn oog houdt me ook vaak voor de gek, al ben ik toch redelijk getraind inmiddels. Maar als je echt wil zien of een paard dressuurmatig in balans, juiste takt en verzameling loopt dan heb je slow motion of stilstaand beeld nodig.

Ja, en dat doe ik en daarom zie ik meer dan veel mensen en de jury. Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:17

Het IS niet wetenschappelijk bewezen.
Aan bewegingsmechanica is zo ongeveer niks wetenschappelijk bewezen volgens mij.
Het enige wat we weten is welke onderdelen er in een lichaam zitten. En we weten nog maar de helft waarschijnlijk van hoe het echt werkt. En hoe het met elkaar samenhangt. Dan kunnen we daarna gaan gokken wat er echt gebeurt en welke gevolgen dat heeft.
Er zijn zo ongeveer géén echt serieus te nemen mensen die beweren dat ze echt wijsheid in pacht hebben hoe een lichaam werkt en wanneer je het goed doet en wanneer niet. Er zijn hooguit aardig onderbouwde theorieën.*

En er van uitgaan dat andere mensen nooit in slowmotion kijken of stilstaande beelden zien (hallo foto's) is nogal aanmatigend.

*ga in de humane wetenschap eens zoeken op rugklachten en hoeveel we daar écht van weten. En dat is één van de meest voorkomende klachten bij de moderne mens. Daar valt dus geld te verdienen. En dan kom je er achter dat we daar eigenlijk nog steeds geen snars van begrijpen. We kunnen hooguit wat algemene adviezen en oorzaken duiden. Maar hoe het echt zit??? Iedereen die echt verstand van zaken heeft op dat gebied zal je vertellen dat ze je alleen adviezen geven op basis van de (beperkte) kennis die er nu is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:26

manubres schreef:
Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van :D

Deze laatste is een heel naar zinnetje imo, Erg hooghartig alsof alleen jij de wijsheid in pacht hebt, terwijl ik je alleen nog maar "fijne" beelden heb zien delen van combinaties waar ook genoeg op aan te merken is.
Dus voor mij iig niet echt overtuigend dat jij geheel alwetend bent.

En dat hoeft ook helemaal niet. Op de sport en rijden in het algemeen is zo veel te verbeteren. En het is logisch dat men niet alles weet of ziet.
Maar anderen als onwetend bestempelen is een nare manier van discussie voeren, zo overtuig je niemand.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:30

Wow Manubres, je voelt jezelf wel heel wat zeg!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:33

manubres schreef:
Een oog kan niet zien wat er werkelijk gebeurt en dat is wetenschappelijk bewezen. dus het is niet raar dat mensen en jury het niet zien. Pas als je bewegend beeld gaat stopzetten of op slow gaat zetten dan zie je pas wat er echt gebeurt en dan zie je de dingen die ik beweer. Je oog vult in wat het hoofd denkt maar dat is niet op feiten berust. Mijn oog houdt me ook vaak voor de gek, al ben ik toch redelijk getraind inmiddels. Maar als je echt wil zien of een paard dressuurmatig in balans, juiste takt en verzameling loopt dan heb je slow motion of stilstaand beeld nodig.

Ja, en dat doe ik en daarom zie ik meer dan veel mensen en de jury. Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van :D

Dat zeg je wel steeds, dat anderen onwetend zijn. Maar je laat ook niet zien hoe het dan wel moet :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:48

manubres schreef:

Hoe kan tact (gelijkheid van de passen) gezien worden met stilstaand beeld?

Hoe kan verzameling afgemeten worden op een algemeen beeld terwijl geen enkel paard hetzelfde gebouwd is?

Hoe is balans af te meten op stilstaand beeld terwijl het om de balans in beweging gaat?

Ik zie zoveel plaatjes gedeeld worden van zogenaamde paarden in balans in piaffe wat altijd barokke paarden zijn met een gehele andere bouw en dus een ander soort balans. En dat wordt dan vergeleken met een sport gefokte kwpner. Hoe dan?

Er zit zoveel verschil in type, bouw, beweging en zelfs training. (de een heeft kortere spieren van nature en de ander lange spieren) om maar een voorbeeld te noemen..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:49

manubres schreef:

Oh Alwetende, heel veel dank voor zoveel wijsheid, als eenvoudig jurylid ga ik toch gewoon verder met mijn fijne hobby en beoordeel met ogen die wel kijken maar niet zien :o :o
ps: Nu ben ik met jouw woorden in gedachte de F1 met Max Verstappen aan het kijken, stilstaande en slow motion beelden: er gaat een wereld voor me open.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:23

manubres schreef:

Dit is wel heel aanmatigend!
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar beelden van jou.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:34

Ah ja, stilstaande beelden en slow motions van paarden die in uiterste prestatie van kracht wat uit balans raken en takt verliezen. En mensen maar wijzen dat het komt door slechte training. Ongeveer hetzelfde als mensen die moord en rollkur schreeuwen als een paard achter de loodlijn komt om dezelfde reden.

Als je overal een waterpas langs legt, zal je altijd een oneffenheid vinden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:59

manubres schreef:

Heel leuk maar je kunt van slechte rijderij prachtige foto's maken dus dan ben ik heel benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt
En wie bepaalt of een paard in balans loopt. Ik neem aan het paard zelf, niet jij die een filmpje stilzet. Het ene paard beweegt totaal anders dan de andere. Waarom moeten ze allemaal voldoen aan hetzelfde stilstaande beeld. Beweging kun je niet goed beoordelen in stilstand imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:53

mce schreef:
Manubres,

https://live.chioaachen.de/

weet niet of je kunt kijken maar deze

Rikke Dupont Grand Galiano - DWB
DEN

heeft talent, en een aangename wijze van rijden

Heb deze nu pas terug kunnen kijken en ik ben onder de indruk. Paard heeft een wat 'eng nekje' van nature maar wat fijn gereden. Heel verfijnd en super netjes..dit zie ik graag. :j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:28

zit naar Aken te kijken en zie o.a. Geert Jan Raateland en Gladiator, weet iemand bij wie of deze ruiter traint/lest??

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:04

Bij van Anne van Olst (misschien bij meer hoor)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:05

Noukie schreef:
Bij van Anne van Olst (misschien bij meer hoor)

oke, dank voor je reactie,

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:15

Voorheen bij Nicole Werner.
Gladiator is ook weleens door Edward Gal gereden.