Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
denisesilver schreef:Hoe zit dat met een s&t, Veronica? Daarbij zie ik tegenwoordig bij steeds meer GP ruiters de teugels van de stang in een boogje hangen, maar normaliter zie je daarmee wel op contact gereden worden. Wat is daarin correct? Echt nog nooit echt met s&t gereden. Weleens losgereden met twee bitten in, maar dan had ik alleen de trens vast. Vind een zweep al teveel in mijn handen
pol013 schreef:De video die manubres deelde is leuk. Maar ook niet meer dan dat. Het is niet perse niet goed, of niet knap wat ze doet. Maar gewoon niet te vergelijken. Want ze doen niet eens hetzelfde, streven niet eens het zelfde doel na als in een FEI proef.
Overigens is het wel prima om zo eens te spieken bij andere discliplines. Want als een paard ook kan wisselen om de zoveel passen op deze boeren fluitjes manier, waarom wil de FEI sport dan zoveel meer verzameling zien in die oefening? En kan het dan ook met en tikkie minder aanspanning?
(het antwoord zal zijn, bij sommige paarden wel, bij andere niet, op de ene dag helpt je dat wél; op de andere niet)
Ik herken datzelfde uit het springen. In de traditionele springsport wil je het paard wat meer op de achterhand en bij elkaar. In de hunter rubrieken willen ze die paarden relaxed, uit elkaar en meer op de voorhand. En beiden kunnen best aanzienlijke hindernissen springen op hun manier.
Als je dan in je traditionele springrubriek tegen problemen aanloopt met een paard kun je best eens bekijken wat het met je paard doet als je iets meer op de hunter manier aan de slag gaat. Het kán je helpen, het kan ook niets bijdragen.
Maar lichtende, alles oplossende voorbeelden, vind je toch nooit. Dus die video hier is leuk, maar ook niet het ultieme. Waarschijnlijk gaat dat paard er ook niet op vooruit als ze hem altijd zo rijdt.
Wat ik wel leuk vind aan zo'n WE trail proef: het gaat om het functionele. Het brengt dressuur wel wat terug naar de essentie: kunnen wij door het trainen van het lichaam probleemloos en met weinig zichtbare hulpen samenwerken?
Maar dat is ook precies wat ik leuk vind aan eventing. Kunnen wij samenwerken om in een lange route vol onverwachte opgaven veilig en blij samen aan de finish te verschijnen? Het gaat dan iets minder om hoe iedere pas precies er uit zag. Maar het gaat om het geheel van wat we getraind hebben en of dat daar in grote lijnen samen kan komen in een gezamenlijke opdracht.
denisesilver schreef:Hoe zit dat met een s&t, Veronica? Daarbij zie ik tegenwoordig bij steeds meer GP ruiters de teugels van de stang in een boogje hangen, maar normaliter zie je daarmee wel op contact gereden worden. Wat is daarin correct? Echt nog nooit echt met s&t gereden. Weleens losgereden met twee bitten in, maar dan had ik alleen de trens vast. Vind een zweep al teveel in mijn handen
pol013 schreef:Ik zie je dit vaker schrijven manubres. Maar jij presenteert dat als waarheid. Die anderen vanzelf gaan zien als ze maar goed genoeg kijken. Als ze niet hetzelfde vinden, hebben ze blijkbaar niet goed gekeken of snappen ze 'het' niet.
Maar er is dus een heel grote groep mensen (ruiters, toeschouwers en juryleden) die dat anders zien en ervaren. En die mensen hebben ook ogen in hun hoofd. Kijken ergens serieus naar. En hebben ook heel veel ervaring dat het niet zo werkt/is als jij beweert.
Voor mij zou het heel veel uitmaken als je dan aangeeft: 'IK denk daar te zien dat de paarden/ruiters zus of zo doen'. Het is namelijk geen absolute waarheid.
Je hoeft het ook niet leuk of mooi te vinden overigens. Dat kan niemand je verplichten.
Maar ik vind het dan weer tenenkrommend dat je een heule grote groep mensen zo wegzet als dom en onwetend. Overigens is dat verder je goed recht hoor. We hoeven niet te leven in een pol013-wrijving vrije-samenleving.
Maar mij motiveert dat soort sterke bewoording niet perse om een interessante discussie verder te zetten. Terwijl ik het best leuke materie vond om dressuur even vanuit die hoek te bekijken.
manubres schreef:Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van
manubres schreef:Een oog kan niet zien wat er werkelijk gebeurt en dat is wetenschappelijk bewezen. dus het is niet raar dat mensen en jury het niet zien. Pas als je bewegend beeld gaat stopzetten of op slow gaat zetten dan zie je pas wat er echt gebeurt en dan zie je de dingen die ik beweer. Je oog vult in wat het hoofd denkt maar dat is niet op feiten berust. Mijn oog houdt me ook vaak voor de gek, al ben ik toch redelijk getraind inmiddels. Maar als je echt wil zien of een paard dressuurmatig in balans, juiste takt en verzameling loopt dan heb je slow motion of stilstaand beeld nodig.
Ja, en dat doe ik en daarom zie ik meer dan veel mensen en de jury. Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van
manubres schreef:Een oog kan niet zien wat er werkelijk gebeurt en dat is wetenschappelijk bewezen. dus het is niet raar dat mensen en jury het niet zien. Pas als je bewegend beeld gaat stopzetten of op slow gaat zetten dan zie je pas wat er echt gebeurt en dan zie je de dingen die ik beweer. Je oog vult in wat het hoofd denkt maar dat is niet op feiten berust. Mijn oog houdt me ook vaak voor de gek, al ben ik toch redelijk getraind inmiddels. Maar als je echt wil zien of een paard dressuurmatig in balans, juiste takt en verzameling loopt dan heb je slow motion of stilstaand beeld nodig.
Ja, en dat doe ik en daarom zie ik meer dan veel mensen en de jury. Maar blijf vooral onwetend want anders geniet je er niet meer van
mce schreef:Manubres,
https://live.chioaachen.de/
weet niet of je kunt kijken maar deze
Rikke Dupont Grand Galiano - DWB
DEN
heeft talent, en een aangename wijze van rijden