Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:36

Phonix schreef:
Ja maar ik vindt het storend dat het meer of minder alleen de dressuursport is die alles opvangt. Terwijl ik dinges zien in de andere sporten die ik helemaal niet blij me zijn. Zoals al die slidings in western of zweepgebruik bij springen, puur om het paard aan het onderkant te krijgen.

Voor die dan het over Zonik plus had hier. In het echt zwaait hij heel erg met zijn staart en ik vindt hem in het algemeen best stijf lopen voor zijn leeftijd.

Bij dressuur draait veel om het 'plaatje' en er wordt ook veel aandacht gelegd op de details. Daar worden ook de punten mee verdient. Omdat je bij dressuur echt afhankelijk bent van de wat de jury ziet wordt de uitslag altijd al bekritiseerd als mensen deze oneerlijk of onrealistisch vinden.

Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig steeds meer mensen zijn die vinden dat zij beter een proef kunnen beoordelen dan een ervaren, voor het vak opgeleid persoon. :)
Maar bij springen is de beoordeling natuurlijk veel duidelijker. Het is natuurlijk veel moeilijker om te discussiëren over strafpunten als de balk duidelijk op de grond ligt. :)

manubres

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:15

@journee veel deskundigen zijn het er inmiddels ook over eens dat juryleden inderdaad proeven niet goed kunnen beoordelen naar de criteria van de FEI. Daarom is het goed dat mensen buiten de sport kritisch mee blijven kijken. Mensen die geen belangen hebben, waar geen sprake is van bedrijfsblindheid en die geen roze (sport)bril op hebben.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:24

manubres schreef:
@journee veel deskundigen zijn het er inmiddels ook over eens dat juryleden inderdaad proeven niet goed kunnen beoordelen naar de criteria van de FEI. Daarom is het goed dat mensen buiten de sport kritisch mee blijven kijken. Mensen die geen belangen hebben, waar geen sprake is van bedrijfsblindheid en die geen roze (sport)bril op hebben.

Volgens mij worden juryleden opgeleid en zelf goedgekeurd door FEI? Dus welke deskundigen kunnen dan beoordelen dat juryleden niet bij machten zijn om naar de aangewezen criteria te beoordelen? Heb je daar ook linkjes van?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:46

Klopt, juryleden worden getraind en zijn in dienst van de FEI. Dus het is gewoon kul dat er beweerd wordt dat ze niet volgens FEI regels zouden jureren en al helemaal kul dat mensen die nooit op dat niveau gereden hebben denken dat ze alles beter weten dan de verschillende jury,s.

En nee, ik zeg niet dat iemand niet kritisch mag zijn. Maar dat is iets anders dan niks goeds meer zien en dingen mishandeling noemen die geen mishandeling zijn.

Manubres, ik kijk inderdaad anders want ik neem de bouw van een paard mee in het plaatje. Daarnaast vind ik dat teveel mensen contact verwarren met druk terwijl een verzameld paard juist alleen maar lichter wordt in de hand.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:41

Het is geen kul, want de FEI heeft het zelf gezegd over hun eigen juryleden.

En ja, de bouw zal zeker een reden kunnen zijn, veel paarden zijn op de voorhand gebouwd. Maar de manier van rijden maakt het nog erger.

Mishandeling is een heel subjectief gegeven. Wat ik mishandeling vind hoef jij niet te vinden. Dat is nu juist ook het probleem wat in de paardensport speelt: waar ligt de grens. Wat is mishandeling en wat niet: is 10x prikken met een spoor binnen een kwartier mishandeling of 10x binnen 10 minuten of 10x in een minuut of is prikken met een spoor sowieso mishandeling of is het nooit mishandeling. Of alleen als je hard prikt en hoe hard dan?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:52

manubres schreef:

En ja, de bouw zal zeker een reden kunnen zijn, veel paarden zijn op de voorhand gebouwd. Maar de manier van rijden maakt het nog erger.

Mishandeling is een heel subjectief gegeven. Wat ik mishandeling vind hoef jij niet te vinden. Dat is nu juist ook het probleem wat in de paardensport speelt: waar ligt de grens. Wat is mishandeling en wat niet: is 10x prikken met een spoor binnen een kwartier mishandeling of 10x binnen 10 minuten of 10x in een minuut of is prikken met een spoor sowieso mishandeling of is het nooit mishandeling. Of alleen als je hard prikt en hoe hard dan?

Als wat jij zegt klopt, dat FEI zelf al twijfels zou hebben over het jureren, zou er toch wel iets over te vinden moeten zijn? Ik heb echt gezocht, maar vind dus echt niets. Vandaar ook mijn vraag voor een linkje. Als je dit soort dingen zegt, zou je het toch op zijn minst moeten kunnen verifiëren.

Het gebruik van een spoor is alleen mishandeling als het wordt gebruikt om een dier pijn te doen en het ook daadwerkelijk pijn doet. Zolang dit niet het geval is is het geen mishandeling. Hoe veel het wordt gebruikt is niet van belang. En natuurlijk kun je een dier bezeren met sporen als je deze misbruikt, maar iemand die zonder rijdt kan een paard ook pijn doen door te schoppen. Het zelfde met bit of juist bitloos rijden. Het één is niet beter of vriendelijker dan de ander, dat wordt bepaald door de handen die de teugels vast houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:13

manubres schreef:

Kijk, dat vind ik dan wel een leuke en interessante opbouwende discussie om te bepalen wat mishandeling is en wat niet.

Zelf denk ik dat zachtjes prikken met een niet te scherp spoor geen mishandeling is. Maar als een ruiter de benen van een paard houdt en dan de sporen er in ramt met datzelfde spoor dan schaar ik dat wel onder mishandeling.

Dan vind ik daarnaast dat een paard beter moet worden van training en niet slechter..in welke discipline en op welk niveau dan ook.
Als ze slechter worden hoeft het ook niet direct mishandeling te zijn maar zodra een paard er lichamelijk of geestelijk onder lijdt dan gaat er iets niet goed.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar de bron wat de FEI gezegd zou hebben over de juryleden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:54

Dan vind ik daarnaast dat een paard beter moet worden van training en niet slechter..in welke discipline en op welk niveau dan ook.
Als ze slechter worden hoeft het ook niet direct mishandeling te zijn maar zodra een paard er lichamelijk of geestelijk onder lijdt dan gaat er iets niet goed.(quoteElisa2)

Dat moet eerst en vooral het uitgangspunt zijn, bij dier en mens.
Mentaal barreren (mishandelen) is misschien nog wel erger dan fysiek bareren.

Als mensen mentaal afstompen geeft dat - vaak - ook fysieke klachten, dan kan een mens nog praten als verdediging, een paard moet het ondergaan, denk eens aan de hobbellessen in maneges, niet passende zadels, ect. of moeten staan op een postzegel van zand, bewegen uitgesloten (medisch is dan vaak een ongekeerd excuus)

Test ontwikkeld om depressie bij paarden aan te tonen
[VN] Test ontwikkeld om depressie bij paarden aan te tonen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:02

manubres schreef:

Maar daarbij komend hebben de mensen er ook de ballen verstand van. Dus of het echt zo waardevol is.... mwah.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:32

Ik denk dat manubres refereert aan onderzoeken die aangeven dat juryleden nooit volledig!* unbiased zijn. En ook maar een deel van het gehele spectrum van de FEI tegelijk kunnen beoordelen per tijdseenheid. Die onderzoeken bestaan daadwerkelijk.

Maar de conclusie die ze vervolgens zélf verbind aan die onderzoeken is niet correct.

Want die zwaktes gelden al hélémáál voor mensen die er niet op getraind zijn om te jureren. Jij, ik en manubres dus.
Die hebben nóg meer moeite om hun bias buiten de deur te houden en het gehele plaatje te beoordelen. En zijn dus nóg minder gekwalificeerd om uitspraken te doen over een proef. Het enige voordeel wat ze zouden hebben is dat ze dan vaak beoordelen vanaf een video en dan dus kunnen vertragen/stilzetten en terug spoelen. Maar soms levert dat juist een verwrongen beeld op. Omdat je het dan uit het gehele beeld trekt.

Dus eigenlijk zouden die onderzoeken je, naar mijn mening, iets nederiger mogen maken bij de stelligheid van uitspraken. En niet je op je high horse hoeven te laten klimmen...

* dan heb je het niet over volkomen verkeerde punten geven omdat ze iemand aardig vinden. Maar over bijvoorbeeld tienden punten tov het gemiddelde waarbij de factor kennen of bekendheid dus een rol speelt. Nou hebben we allemaal een reptielen brein wat 96% van onze acties onbewust uitvoert dus dat hoeft eigenlijk geen verassing te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:46

Interessant die test MCE, denk dat daar nog veel winst in te behalen is bij alleen al huisvestiging. Het zou een en-en verhaal moeten zijn. De basis goed, goede huisvestiging, voeding, sociaal contact, voldoende vrije beweging etc. en dan daarnaast goede opbouwende training.

Ik kijk vaak mee bij punten die gegeven worden bij de jurering, het valt me op dat ze vaak lager zijn dan ik zou verwachten. Heel erg jammer dat ik dan niet de motivatie kan lezen/ zien waarom want dat zou echt mega leerzaam zijn.
Spectactor judging is dan natuurlijk ook wel een mooie manier om het oog te trainen.

Bij een video is het denk ik ook wel belangrijk om te beseffen dat de jury's allemaal op een andere plek zitten en soms een heel ander beeld hebben dan wat er op de video te zien is. Soms zien ze een oefening alleen van de voor of achterkant. Ze zitten dan ook weer dichter op de ring dus zien daar weer sneller iets wat niet op een video te zien is en het is gewoon inderdaad heel moeilijk om echt alles in 1 keer op ieder moment te kunnen zien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:58

Als denk ik dat er ook nog steeds best wat aannames zijn qua huisvesting.
Kijk het is zeker verre van perfect, en ze staan zeker niet 24/7 in een groep op het land.
Maar vaak wordt aangenomen dat ze niet buiten komen etc.
Bv bij ons kwamen ook de internationale gp wedstrijd paarden gewoon in de paddock en het land, wel individueel, maar over het hek/draad wel elkaar kunnen krabbelen etc. Ook de hengst.
Perfect... nee zeker niet, qua uren zou het voor mij nog steeds meer mogen. Maar niet de aannames dat ze 23u op stal staan die vaak wordt gedaan, dat is gelukkig de laatste jaren echt wel veranderd. Vanaf het wedstrijd pensioen gewoon wel het land op met een pony maat.

Zullen er zeker genoeg zijn die het slechter doen, en ook een aantal top ruiters die het beter doen. Heb bv een vriend en een kennis waar hun paarden gewoon samen buiten lopen. Ook de internationale wedstrijd paarden.

En kan er helaas nog steeds best wat bedenken die wel met het oude regime werken. Maar gelukkig lang niet alles meer.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:05

Er gaan steeds meer dingen beter, jazeker, er is wel beweging maar er moet steeds/blijkbaar iets gebeuren om het in beweging te houden.

Er over blijven praten is dus noodzaak.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:33

Zeker, en mijn inziens zijn we er nog lang niet. Het is een log apparaat.
Maar de kleine stukjes verbetering worden soms ook niet altijd gezien, maar gelukkig wel gedaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:42

c_alsemgeest schreef:
Maar de kleine stukjes verbetering worden soms ook niet altijd gezien, maar gelukkig wel gedaan.

Na OS LOnden, Rio, Tokio, Parijs zou je toch denken : zie je niet wat de FEI wil, ook de startlijst voor de WB finale dressuur is toch duidelijk genoeg, lijkt me.

Geen nederlander op de start lijst, zijn we toch redelijk achteruit geboerd. Is dat voor dat logge apparaat nog geen eye opener??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:47

mce schreef:
c_alsemgeest schreef:

Na OS LOnden, Rio, Tokio, Parijs zou je toch denken : zie je niet wat de FEI wil, ook de startlijst voor de WB finale dressuur is toch duidelijk genoeg, lijkt me.

Geen nederlander op de start lijst, zijn we toch redelijk achteruit geboerd. Is dat voor dat logge apparaat nog geen eye opener??

Mijn reactie was puur op het houden van paarden, niet op de fei standings.
En ik zeg duidelijk dat het log is en te langzaam gaat... dus begrijp je punt niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:52

Mijn reactie was puur op het houden van paarden, niet op de fei standings.
En ik zeg duidelijk dat het log is en te langzaam gaat... dus begrijp je punt niet.[/quotec_alsemgeest]

Sorry, heb ik het verkeerd ingeschat/gelezen, trok het logge apparaat iets breder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:20

Dan begrijp ik nu wel waarom ik het punt niet begreep :+ :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:30

c_alsemgeest schreef:
Dan begrijp ik nu wel waarom ik het punt niet begreep :+ :D

ook weer opgelost *D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:37

Ik heb in een interview gelezen dat iemand van de FEI had gezegd dat de juryleden inderdaad te weinig beoordelen op de punten die de FEI opgesteld heeft: een hoofd moet te allen tijde op of iets voor de loodlijn zijn, het kruis moet dalen bij verzameling, de mond moet rustig zijn, de hand mag niet terug werken etc....

Daarnaast klopt het dat er wetenschappelijk onderzoek is dat een jury niet ziet wat hij zegt/denkt te zien, het brein vult veel in wat een oog niet kan waarnemen.

En voor de liefhebbers: een interview met mij staat in 'het Doorgeefstokje' :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:16

Benzz schreef:
Je kunt om de kwaliteiten van Glamourdale niet omheen om hem op 1 te plaatsen. En dat is direct het probleem waar we tegenaan lopen in de huidige paardensport.

Zo bingo! Hier af en aan een beetje meegelezen in het topic, maar dit is echt precies de juiste opmerking. Ik zou graag zien dat er veel meer op correcte uitvoering wordt gejureerd en minder op de “kwaliteit” van het paard. Dan zal je zien dat wat we onder kwaliteit vinden vallen, ook zal gaan verschuiven.

Ik zie Lottie liever op Glamourdale dan op Everdale, en eerlijk is eerlijk het ziet er (en niet alleen bij haar) vaak wat geforceerd uit. Ik kan de kritiek over de constante beenhulpen en de stevige hand daarom helemaal begrijpen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:41

manubres schreef:
Ik heb in een interview gelezen dat iemand van de FEI had gezegd dat de juryleden inderdaad te weinig beoordelen op de punten die de FEI opgesteld heeft: een hoofd moet te allen tijde op of iets voor de loodlijn zijn, het kruis moet dalen bij verzameling, de mond moet rustig zijn, de hand mag niet terug werken etc....

Daarnaast klopt het dat er wetenschappelijk onderzoek is dat een jury niet ziet wat hij zegt/denkt te zien, het brein vult veel in wat een oog niet kan waarnemen.

Ga zeker eens kijken. :)

Na wat zoeken heb ik wel wat interviews met FEI juryleden gevonden, best interessant om te lezen hoe zij erin staan. :

Jurylid en trainer, met wel heel heftige kritiek op paardensport. (geen paardentrainer doet het goed, behalve hijzelf natuurlijk :+) Deze meneer is logischerwijs inmiddels ook geschorst:
https://www.horsemagazine.com/thm/2017/09/leif-tornblad-on-training-and-judging/

Jurylid pleit voor totale herziening en modernisering van criteria waarop wordt gejureerd:
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur-internationaal/5-jurylid-matthiesen-doet-ruige-uitspraken-ik-wil-50-kunnen-geven-voor-een-gestresst-paard/

Jurylid pleit voor haalbaarheid in aanpassen criteria, zodat sport niet onnodig in kwaad daglicht wordt geplaatst en de realisatie dat elk paard uniek is:
https://equnews.nl/article/beleid/francois-mathy-jr-op-een-gegeven-moment-moet-de-fei-een-standpunt-innemen-en-zeggen-wij-zijn-de-professionals-wij-kennen-het-paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:29

manubres schreef:

Hoe wil je het kruis laten dalen van een paard die overbouwd is en altijd hoog in het kruis blijft in de beweging? Hoofd ten alle tijden iets op of voor de loodlijn is natuurlijk een streven, maar een hoofd geforceerd op die loodlijn is net zo slecht als als ieder andere geforceerde hoofd/ halshouding. En om dat weer te kunnen zien is het belangrijk om te zien hoe het paard over de rug beweegt. En hoe een paard uberhaupt zijn lichaam kan gebruiken met de eigen specifieke bouw zonder ruiter. Een korte hals zonder nek zal nooit een heel mooi beeld geven in de aanleuning al rijdt de ruiter het paard perfect.

Daarnaast, als iedereen als tot in de perfectie zou uitwerken dan krijgen ze voor iedere oefening een 10 natuurlijk en dat gebeurd nooit omdat er altijd wel ergens ruimte is voor verbetering. Dus zolang iets een richtlijn is en een ruiter er naar streeft maar het nog niet helemaal perfect is kan er daar naar gejureerd worden.

Als ik het zo begrijp uit de links van Journey dan willen de juryleden ook wel wat hervormingen kunnen doorvoeren, dat lijkt mij een goede zaak.

Ik vind het zelf altijd wel fijn om ruiters op verschillende paarden te kunnen beoordelen, bij sommigen ziet het er bijvoorbeeld altijd geforceerd uit en dan weet je gewoon dat de rijstijl een grote rol speelt maar anderen hebben juist weer specifieke problemen bij specifieke paarden die dan vaak weer voortkomen uit bouw/ karakter. Zo zag ik de eerder door mij genoemde Thamar Zweistra de jonge Luxurious rijden en kennelijk is dat een sensibele want ineens waren de hulpen wel heel klein en fijn en het rijden een stuk aansprekender dan bij Ich Weiss.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:23

Ik ben het een beetje met je eens.
Een paard dat hoog in het kruis is zal meer moeite moeten doen om het kruis te laten zakken. Maar zo'n paard zal nooit goed kunnen verzamelen, dus is het in principe niet geschikt voor het hoge werk.

In de GP zie ik vooral paarden met hoge kruisen en ik geloof er niks van dat die allemaal zo slecht gefokt zijn. Het komt vooral door de manier van rijden: compression ipv collection en valse oprichting: een paard van voor in elkaar trekken, waardoor het een holle rug krijgt en het kruis omhoog komt. Maar als die paarden (zoals bij Werth) de circuskunstjes goed aangeleerd krijgen lijkt het nog steeds wat en kan je er zelfs mee winnen.

Mee eens dat per definitie een hoofd op de loodlijn niet wil zeggen dat het een goede aanleuning is: zie bij Becky en Jagerbomb. Iedereen is lyrisch over deze combinatie maar dat paard loopt met een onderhals en wordt met de hand op het achterbeen gehouden. Ik denk dat hij niet achter de loodlijn komt omdat ze hem (gelukkig) niet LDR rijdt.

De discussie over de loodlijn hebben wij al vaak gehad. Maar mijn mening blijft: alleen een paard die te strak van voor wordt gehouden komt achter de loodlijn (mits hij niet met een losse teugel zelf achter de loodlijn kruipt maar dan is er geen sprake van aanleuning). En even achter de loodlijn is ook helemaal niet erg, als de tendens en streven maar is dat een paard niet langer dan even erachter loopt.

Wat betreft Thamar Zweistra en Luxurious. Ik heb ze nu drie keer gezien. De eerste keer was ik lyrisch over deze combinatie, de tweede keer al iets minder en de derde keer schrok ik me kapot hoe vreselijk ze dat paard reed, volgens mij bij de KWPN hengstenshow...dikke rollkur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:55

Ik vraag mij dan weer af waarom ruiters kiezen voor paarden die minder voordelig gebouwd zijn. Kijk naar een Isabel en Quantaz..ik vind hem zo onvoordelig in elkaar zitten. Zij zou toch wel de keuze moeten hebben uit betere paarden?

Het is heel simpel trouwens, gewoon foto,s en filmpjes van de paarden die GP lopen opzoeken als jong paard. Vaak heeft Clip my horse een hele verzameling. En dan zie je heel snel wat bij het paard hoort van nature en wat niet.

Ik vind niet dat Becky met de hand rijdt, ik zie gewoon een kort Jazz halsje. :-)
Iedereen is lyrisch omdat ze het er zo makkelijk en ongedwongen uit laat zien.. dat is toch wat we graag willen?

Tja over de loodlijn, ik blijf er bij dat iedere met de hand geforceerde hoofdhouding slecht is en dat kan net zo goed op of voor de LL zijn. Zag net nog een filmpje van een paard perfect voor de LL maar met zo weinig lichaamsgebruik dat de stap en galop helemaal verrot zijn. Zal zo even een filmpje plaatsen.

Lichaamsgebruik zegt mij meer over of een paard goed gereden wordt dan die LL. Een paard moet beter worden qua gangen en lossigheid..durchlassen.

De hengstenshow is denk ik niet echt een fijne plek om ruiters goed te beoordelen. Al helemaal niet als ze een live band in het midden zetten en alle paarden uit hun panty gaan van de spanning.. :(