Phonix schreef:Ja maar ik vindt het storend dat het meer of minder alleen de dressuursport is die alles opvangt. Terwijl ik dinges zien in de andere sporten die ik helemaal niet blij me zijn. Zoals al die slidings in western of zweepgebruik bij springen, puur om het paard aan het onderkant te krijgen.
Voor die dan het over Zonik plus had hier. In het echt zwaait hij heel erg met zijn staart en ik vindt hem in het algemeen best stijf lopen voor zijn leeftijd.
Bij dressuur draait veel om het 'plaatje' en er wordt ook veel aandacht gelegd op de details. Daar worden ook de punten mee verdient. Omdat je bij dressuur echt afhankelijk bent van de wat de jury ziet wordt de uitslag altijd al bekritiseerd als mensen deze oneerlijk of onrealistisch vinden.
Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig steeds meer mensen zijn die vinden dat zij beter een proef kunnen beoordelen dan een ervaren, voor het vak opgeleid persoon.

Maar bij springen is de beoordeling natuurlijk veel duidelijker. Het is natuurlijk veel moeilijker om te discussiëren over strafpunten als de balk duidelijk op de grond ligt.