Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:29

secricible schreef:
Maar alleen naarcde mentaliteit van de dierenarts kijken is wel heel versimpeld.
De andere kant is ook verandert. Dieren zijn gezinsleden geworden, ipv relatief vervangbare onderdelen van de boerderij. Mensen willen meer zorg, en ook direct. Ik denk dat het aantal (spoed)consulten flink is toegenomen. Die dierenarts met de praktijk beneden zou nooit meer een nacht doorslapen...
Daarnaast is de zorg ook fors geavanceerder geworden. Mri, ct.
Het hele speelveld is onvergelijkbaar, niet alleen de mentaliteit van de dierenarts.

Beetje onzin, huisdieren waren veelal al gezinsleden. Kan me niet heugen dat in mn omgeving mensen dachten dat hun hond vervangbare onderdelen van het huishouden waren.

Ik denk dat er ook genoeg nuchtere mensen zijn die niet allerlei fratsen willen voor hun dier. Ik heb liever een eerlijk advies en ben zelf ook eerlijk. Verder is heel veel onderzoek is voor de meesten ook niet te betalen.

En alsof men met vee nu wel de medische molen in gaat ..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:41

_xManadisx_ schreef:
Ik heb zelf jaren gewerkt voor Evidensia maar ben weer terug naar een praktijk die niet bij een keten is aangesloten. Ik ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ook ik heb meegemaakt dat er gedreigd word om bepaalde apparatuur te verwijderen als er niet genoeg extra onderzoek word gedaan. Ik vind zelf het uitvoeren van scopieën heel leuk, maar ik ga niet in elke hond met diarree of braken een scoop steken. Nergens voor nodig, maar werd wel van ons verwacht. Nu werk ik in een praktijk waar we doen wat nodig is en wat de eigenaren willen, maar niet meer dan dat omdat het van hogerhand moet.
Ja er kleven ook wat nadelen aan. Voor sommige mensen dan, ik heb er zelf niet zoveel problemen mee. Maar we draaiien onze eigen diensten, wat neerkomt op een nachte elke 14 dagen en een deel van het weekend elke 4 weken.
Ik merk wel dat de wereld inderdaad veranderd is. Mensen willen meer en willen alles nú en op hun eigen voorwaarden. Vergeten dat dit bij de huisarts ook niet kan. Eigenaren die in de ochtend bellen dat ze een doodziek dier hebben, maar kunnen pas om 18 uur in het spreekuur komen want eerder lukt de eigenaren niet. En vervolgens boos worden als het dier niet meer te redden is.
Of mensen willen op de dag dat ze bellen nog een vaccinatie komen halen, want dat moet gewoon maar kunnen.
Ik ben wel eens om 3 uur 's nachts wakker gebeld voor een hond met een bult die er al weken zat waarvan de eigenaresse besloten had dat er nu maar eens even naar gekeken moet worden. Vervolgens ook nog boos worden als ik aangeef dat dit geen spoed is en dan zegt: ja, maar dat maakt me niet uit, mijn hond is verzekerd dus de extra kosten maken me niet uit. Maar morgen moet ik de hele dag werken, dus ik wil nu komen. Vervolgens ook nog boos worden als ik aangeef daar niet aan mee te gaan werken midden in de nacht.
Dus ja, ik snap wel dat de spoedklinieken en de klinieken die geen diensten meer hebben voor sommige collega's de uitkomst zijn. Diensten zijn heel leuk, maar kunnen ook heel zwaar zijn. Niet iedereen is hiervoor gemaakt.
Ik merk wel dat veel mensen er niet heen willen. Wij krijgen best veel patiënten van andere praktijken in de spoed omdat ze niet naar het dierenziekenhuis willen.

Maar ik ben het met mijn voorgangers eens, niet alleen de mentaliteit van de dierenarts is veranderd, maar ook zeker van de eigenaren.

Eens, de maatschappij is enorm verhard, maar hebben we daar niet allemaal mee te maken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:57

@Jessix, heel herkenbaar.

@Nyalati, Natuurlijk zal het nu anders zijn. Maar aantallen dieren zullen altijd ook per omgeving verschillend zijn geweest.
Ik kom uit Amsterdam en dan kon je niet bij de buurman een pony in de wei verzorgen. Later leerde ik dat dat op andere plekken heel anders was.

@Dollyspikkel. Dat zal vast wel allemaal spelen, maar dat was niet alleen bij dierenartsen zo. Overal waar mannen werkte en vrouwen thuis waren, had je de traditionele verdeling en was de afstand tot de vader vaak iets groter.
En mannen kregen ook minder mee qua opvoeden en huishouden, dus ze waren op dat gebied iets laten we zeggen; onhandig.

Toen mijn vader thuis bleef en mijn moeder als enige ging werken, vonden mensen daar ook wel iets van......tja.

@marije_jiplover, Maar het is natuurlijk wel zo dat mensen jarenlang keihard werkte, lange dagen maakte en men dat toen normaal vond. Mensen stoken elkaar ook erg op. Tegenwoordig vragen mensen eerst wat ze gaan verdienen, wat de werktijden zijn en hoeveel pauze en vrije dagen ze krijgen. Dat is ook iets van de huidige mentaliteit.

Ik woon in Groningen en heb dat soort dingen nog niet gehoord. Maar hier komen vrijwel altijd mannelijke artsen. En eerlijk? Op gebied van de paarden, heb ik toch nog steeds graag een man als arts ook.

Mensen willen zo graag alles gelijk trekken, maar mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde.

En misschien kies ik dan de artsen erop uit, maar dat zijn tot nu toe wel artsen die leven voor hun werk en dat ook prima lijken te combineren met het gezin. Dat kan nu deels omdat ze dan in een praktijk werken.
Maar ook de losse veearts maakt afspraken met een andere veearts en gaat op vakantie met het gezin. 24/7 beschikbaar zijn, wil niet zeggen dat je telefoon ook 7dgn 24/7 gaat.

@Olikea, maar dat is echt een probleem. Bij mijn moeder werken vooral verzorgenden. Ze komen personeel tekort, dus er komen uitzendkrachten. Voor de bewoners echt niet heel fijn, want die weten niks van de bewoners en zijn ook vaak niet betrokken. Veel willen als zzp'er werken en niet 's avonds of in het weekend. Tja, dat hoort bij de zorg.

@troi, mijn zoon zit va zijn 16e in de horeca en is nu ook ondernemer. Die maakt zelf dagen van 13-15 en zelfs meer uren. En er is geen dag dat hij er helemaal niet mee bezig is. Op een dagje weg belt of appt hij nog, belt personeel, doet hij een bestelling en moet hij iets regelen voor een optreden dat geannuleerd wordt bijv.
Ik vind het soms lastig, want wil wel wat meer tijd met hem, maar zijn vriendin kan er dan weer goed tegen. Het is ook investeren in de toekomst en dan misschien een klein stapje terugdoen of wat meer naar de achtergrond verdwijnen. Ik denk alleen dat hij met zijn karakter niet gaat stil zitten.

StalNollie schreef:
Maar klagen over uren dagen etc... Maar een verloskundige, huisarts, spoedartsen etc hebben toch ook geen 9/5 baan

Nee, precies. Als mijn man 24uurs dienst heeft, werkt hij van 8-17 en dan 7 dagen van 17-8 beschikbaar voor oproepen. Dan is hij soms echt meerdere keren uren weg. Heb weleens gezegd toen hij rond 3 terug kwam, of hij niet 1 of 2 uurtjes later kon beginnen, maar de service auto moet dan bij het bedrijf zijn.

insun schreef:
StalNollie schreef:
Maar klagen over uren dagen etc... Maar een verloskundige, huisarts, spoedartsen etc hebben toch ook geen 9/5 baan

Een verloskundige heeft een 8-uur dienst. Dat is bij een dierenarts toch even heel anders. Op de praktijk waar ik gewerkt heb (ontslag genomen vanwege overname Evidensia) werkten dierenartsen 4 dagen van 10 uur (van 08.00 tot 19.00 incl pauzes). Als ze de avonddienst ingingen was dat gewoon na en voor een werkdag. Kun je je voorstellen hoe zwaar het is als je het weekend dienst hebt (van zaterdag 08.00 tot maandag 08.00), maandag een 10-uur werkdag, de maandagavond de nachtdienst en dan dinsdag weer een gewone werkdag. Tijdens je dienst ben je niet continu aan het werk. Soms hadden ze een rustige dienst en konden redelijk wat slaap vatten. Soms moesten ze het met 2 a 3 uurtjes per nacht doen….

Zoals ik hierboven beschrijf, dat is echt geen uitzondering. Mijn man is daar gestopt, maar zijn hele leven 24 uurs diensten gehad en dat was gewoon naast je werk EN dan in het weekend de gehele dagen, avonden en nachten.

En dan heb je het wel over een moderne verloskundige. Die liepen vroeger ook niet weg tijdens de bevalling of werden echt uit bed gehaald als er een bevalling was begonnen.

secricible schreef:
Maar alleen naarcde mentaliteit van de dierenarts kijken is wel heel versimpeld.
De andere kant is ook verandert. Dieren zijn gezinsleden geworden, ipv relatief vervangbare onderdelen van de boerderij. Mensen willen meer zorg, en ook direct. Ik denk dat het aantal (spoed)consulten flink is toegenomen. Die dierenarts met de praktijk beneden zou nooit meer een nacht doorslapen...
Het hele speelveld is onvergelijkbaar, niet alleen de mentaliteit van de dierenarts.

Nou, dat was vroeger ook hoor. Mijn ouders hadden thuis ook al huisdieren. Mijn oma ging echt wel naar de dierenarts. Ze konden minder, maar toen wist men natuurlijk niet dat we nu meer kunnen en was dat ook acceptabel in die tijd dat zij leefden.

Overal hoor je mensen klagen en stuk voor stuk staken beroepsgroepen, willen ze hogere lonen en betere voorwaarden. Mensen die er weinig mee te maken hebben laten het langs zich gaan.

Maar bedenk eens zelf hoe je het zelf vindt als je naar de winkel gaat en alle schappen zijn leeg? Je gaat shoppen en alle straten zijn vuil, je riolering heeft problemen en je wil iemand 's avonds of in het weekend laten komen...Of de verwarming gaat stuk bij -5gr vorst. Je hebt kiespijn, breekt een bot, of je auto staat stil langs de snelweg. En wat als je politie of brandweer nodig hebt? Laatste doen het vaak ook naast hun gewone baan en weten van tevoren niet hoe lang ze bezig zijn. Voor 10min weg rennen van je werk is balen, maar uren bezig zijn, kan ook zomaar gebeuren.

In de paardenwereld is het sws al een probleem dat personeel amper nog echt beschikbaar wil zijn. Die willen ook om 17uur naar huis en hebben allemaal eisen. Geen haar op ons hoofd die vroeger ook maar het lef had om te vragen om al naar huis te mogen voor je klaar was. En wanneer waren we klaar? feitelijk nooit. Maar zonder regels was alles wel een stuk flexibeler.

Maar wie zijn echt de dupe? De eigenaren? want die balen dat de paarden niet zo verzorgd worden als zij willen. Of de paarden?
Net als met dierenartsen en de gestegen prijzen van voer van paarden en vee. Als mensen gaan bezuinigen of geen geschikte arts hebben, zijn de dieren de dupe. Die lopen lekker rond en hebben geen idee wat er allemaal aan het veranderen is.

Mensen denken altijd dat ze uniek zijn. Dat anderen minder belangrijk zijn, tot dat ze zo iemand zelf nodig hebben. Het klagen is echt iets van nu. Of eigenlijk al langer, want mijn generatie is er ook zeker al mee begonnen.
Vast en zeker ook vanwege hun ervaringen en thuis situatie. Een moeder die uitsprak dat ze ook een carriere had gewild, baalde dat devader zo weinig hielp of vaak op pad was. Dat geloof ik best. Maar mensen kunnen elkaar echt wel gek maken en ik denk dat het de laatste jaren nog een stukje erger is geworden door social media.

Heel leuk allemaal, maar mensen delen van alles en dat heeft gewoon effect op anderen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 01:00

Wintu schreef:
secricible schreef:

Beetje onzin, huisdieren waren veelal al gezinsleden. Kan me niet heugen dat in mn omgeving mensen dachten dat hun hond vervangbare onderdelen van het huishouden waren.

Ik denk dat er ook genoeg nuchtere mensen zijn die niet allerlei fratsen willen voor hun dier. Ik heb liever een eerlijk advies en ben zelf ook eerlijk. Verder is heel veel onderzoek is voor de meesten ook niet te betalen.

Toch is het zo. Voor vee wordt 's nachts alleen gebeld igv barensnood. De rest kan tot normalere uren wachten.
Voor honden en katten wordt er letterlijk voor elke dwarse scheet gebeld, ook op onmogelijke uren. En dan idd niet willen/kunnen begrijpen dat nee, fifi nu onmiddelijk direct gaan bekijken gaat niet gebeuren.
Dat was 10-15jaar geleden niet zo. En ten tijden van James herriot en al die oude dierenartsen die boven hun praktijk woonden en altijd bereikbaar waren, uit pure passie, was dat al helemaal niet het geval. Die zouden met de huidige werkdruk van de diensten ook heeeeel snel niet altijd bereikbaar zijn.
Toen die overgang, naar de alles-moet-nu-onmiddelijk-gebeuren-want-ik-ben-klant, op gang kwam liepen er nog een paar dergelijke oude rotten rond. Als die op een ongoddelijk uur uit hun bed gebeld werden voor een futiliteit, kon je als klant in het beste geval een fikse uitbrander verwachten. Je dacht dan wel 2x keer na alvorens nog eens een DA uit z'n bed te bellen. Niet verzonnen, ik heb ze gekend, die oude rotten waar de klanten 3x nadachten of het een geschikt moment was om te storen.

Nu moet het allemaal maar kunnen. Dat heeft velen opgebroken. Die ketens hebben daar slim op ingespeeld. En helaas zijn dan nu de dieren en de klanten de dupe. En de dierenartsen die de vrijheid in hun beroep kwijt zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 01:15

Thioro schreef:
Toch is het zo. Voor vee wordt 's nachts alleen gebeld igv barensnood. De rest kan tot normalere uren wachten.
Voor honden en katten wordt er letterlijk voor elke dwarse scheet gebeld, ook op onmogelijke uren. En dan idd niet willen/kunnen begrijpen dat nee, fifi nu onmiddelijk direct gaan bekijken gaat niet gebeuren.
Dat was 10-15jaar geleden niet zo. En ten tijden van James herriot en al die oude dierenartsen die boven hun praktijk woonden en altijd bereikbaar waren, uit pure passie, was dat al helemaal niet het geval. Die zouden met de huidige werkdruk van de diensten ook heeeeel snel niet altijd bereikbaar zijn.
Toen die overgang, naar de alles-moet-nu-onmiddelijk-gebeuren-want-ik-ben-klant, op gang kwam liepen er nog een paar dergelijke oude rotten rond. Als die op een ongoddelijk uur uit hun bed gebeld werden voor een futiliteit, kon je als klant in het beste geval een fikse uitbrander verwachten. Je dacht dan wel 2x keer na alvorens nog eens een DA uit z'n bed te bellen. Niet verzonnen, ik heb ze gekend, die oude rotten waar de klanten 3x nadachten of het een geschikt moment was om te storen.

Nu moet het allemaal maar kunnen. Dat heeft velen opgebroken. Die ketens hebben daar slim op ingespeeld. En helaas zijn dan nu de dieren en de klanten de dupe. En de dierenartsen die de vrijheid in hun beroep kwijt zijn.

Dat is dan echt je eigen ervaring, want ik herken er niks in.

Heb mn hele leven paarden en wist vroeger waar mn veearts woonde en die belde ik echt wel als het nodig was.

Voor honden en katten net zo. Natuurlijk bel je niet voor niks en er is ook niet voor niks een avond, nacht weekend tarief. Dat betalen mensen niet voor de lol.

Het is niet leuk om wakker gebeld te worden en dan kunnen mensen nors reageren of wat rot klinken, maar ze weten dat de telefoon kan gaan.

Ik had van mn vorige veearts zijn 06 en heb die nooit misbruikt. Nu van 2 veeartsen een 06, ook nodig gehad helaas. Zij vinden het niet leuk, maar misschien vinden wij het nog wel erger, want ons dier is dan ziek, het dier waar je van houdt. Ze zijn er nog nooit op teruggekomen. Maar iemand die net wakker wordt, moet wel even wakker worden.

Dat mensen er misbruik van maken hou je altijd en overal.

Mijn moeder liep met haar hondje wel bij een kliniek, maar we vroegen altijd naar dezelfde arts. Het was echt wel of niet inslapen, maar mn moeder had het moeilijk en ze voelde altijd mee. Heeft toen haar directe nummer gegeven, wat echt wel een uitzondering was. Dan zou ze naar de praktijk komen.

Je merkt echt het verschil tussen de echte, de mensen die echt met passie en liefde werken of mensen die hun tijd staan vol te maken. Overal......

Maar bij een bepaald beroep, horen bepaalde consequenties. Zelfde als dat de meeste kinderen die dierenarts willen worden huilen bij het idee dat ze dieren moeten laten inslapen.

En over agressie gesproken; wat dacht men van de apothekers? Ze kunnen er zelf weinig aan doen, maar de mensen zijn wanhopig.

Het is niet alleen geld, of misschien dan indirect, maar ook de regels draaien mensen hun nek om. Dierenartsen deden vroeger wat nodig was. Nu kunnen klanten ook behoorlijke h*fters zijn als iemand ook maar even ouderwets werkt. Ze denken dat ze zelf dierenarts zijn na uren op google zoeken. En een forum als bokt is leuk hoor. Maar veel mensen zoeken hier info en advies en gaan daarna bij de veearts lopen betweteren. Of ze bellen dan de dierenarts niet of te laat na zelf dokteren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 01:27

Het is ook je eigen ervaring dat jij niet voor niks belde, velen doen dat wel.

Het wakker bellen is het probleem niet.
Het wakker bellen voor een niemendal wel.

Vee en idd ook bij paarden, wordt er niet voor niets gebeld tijdens spoeduren.

Honden en katten wel en dat is een feit, of je het nu wil geloven of niet.
Mijn hond heeft de hik, mijn kat kijkt me raar aan, ik ben de vaccinatie van m'n hond vergeten kan ik daar nu een afspraak voor maken. Dat soort vragen krijg je gerust om 2 u 's nachts, zonder schaamte of enig weldenken van de beller.

Dat breekt op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 01:33

Sinds december 2021!
Oh jee, een Houdini is ontzettend lastig om in de kooi te houden inderdaad!
En jeetje, verenpijn lijkt me lastig. Trekt hij ze uit?
Holleeder-achtige Ebi _O- Sorry maar ik moest lachen! :))
Mango is ook tot 5000 euro per jaar verzekerd inderdaad!
Dit was trouwens de eerste keer dat we een claim hebben ingediend. (Half)jaarlijkse controles en consulten moet je zelf betalen.

Verenpijn is vreselijk, hij had 2/3 van zijn staartveren kwijt en 3-4 vleugelpennen.
En xijn schoudertjes open, en onder zijn vleugel of ze er met een kaasschaaf overheen waren gegaan.
Resultaat is dat hij onder zijn vleugel waarschijnlijk dikkere huid heeft door littekenvorming.
En zijn schouders.
Uit het niks begon hij te krijsen en Utrecht zei gedragsprobleem, maar na metacam sloeg hij 180 graden om.
Zolang hij metacam kreeg met de rui ging het goed.
Op een gegeven moment jaar later wéér een rui later hetzelfde, metacam, opgelost.

Helaas kon ik geen dierenarts vinden die dat arme beest metacam wilde voorschrijven met flesje van utrecht en vogel mee in de buurt!!
De vogelarts vond het echt schandalig.
Zaterdag alles heel maandagochtend 9 uur had hij het al stukgebeten.
Dierenarts moest het natmaken om het te zien.
En ik had het zo ontdekt dat het onrustig was, dat het geirriteerd was etc.
Zgn elke dierenarts zat vol of wilde geen vogel behandelen.

Vogelarts heeft me uiteindelijk rustig gekregen door foto’s te laten zien van gevallen van verenpijn met infectie erbij.
En dat ik het óntzettend snel door had, dat ze dat weinig zagen en ik niet aan metacam komen kon en ik heb geen B.
En thuis die waren een weekend weg dachten dat wachten tot maandag kon.

Gedragsprobleem nav 300 puzzels en gezinslid, voeding alles uitgesloten.
En hij moet nog 4 worden maar mogelijk de rest van zijn leven met ruien metacam.
Maar zolang hij dat krijgt gaat het goed na de rui kan ik ook weer afbouwen en stoppen.
Vogelarts kan niet zeggen of het gaat beteren maar zegt ook dat gebruik van metacam met beleid zo veilig is.
En hij lust het graag.

Suffie zegt zelfs: je krijgt zo metacam dan gaat de au weg, en kan je lekker slapen.
Je merkt zonder ook dat hij krijst, veren in de war, op de camera ook onrustig zichtbaar s’nachts.

Eerst hadden de de voerbakjes vastgeklemd had hij losgewurmd hij gooide letterlijk zijn waterbak leeg in zijn voerbakje!
Om babyvoer te maken, precisiewerk bizar.
Daarna heeft hij de sluitingen aan de buitenkant open gemaakt en tussen de beugeltjes voor de voerbak eruit gewurmd.
Veel bloed verloren.
Daarna echt schuifjes ging dat monster ook aan prutsen.
En erboven, dus uiteinde schuifje zat óók een plat ringetje aan zodat hij niet bij de scherpe delen kon. :+
Gat in het voerdeurtje geboord, hangsloten erdoor met tralies erbij.

Camera, ik heb letterlijk er EBI voorgezet:
Afbeelding

Dit is dus enkel slaapkooi, ik ga er zo nog even heen voor zijn kleed maar voor het idee.
Het is wel fijn als hij moe is moet hij nog bijslapen hij puzzelt en speelt veel.
En op de camera kan ik vragen of hij naar beneden wil. :+
Als hij me negeert is het ook echt nee en wil hij niet mee en zo ja gaat ie blij stuiteren.
Dit is dezelfde kooi als hij in opgegroeid is qua type en bij koop, herplaatser, kroop hij erin van dit is thuis.
Hij heeft beneden uiteraard veel meer ruimte en speelgoed, maar dat is zijn rustplek en speelde boven ook niet.
Dus dat heb ik eruit gehaald grotendeels ook voor zijn veiligheid.

Ik kan ook zo fijn in de gaten houden of hij s’morgens nog diep slaapt bijv.
Of s’middags als ik weg ben even en hem even laat rusten, want die kooi slaap je de andere niet, snap dat mens!
Dan kan ik ook kijken op visite in het dorp of ik kan blijven nog of hij klaarwakker is.

Voel me net een babysitter soms.
Ik kan hem overal inpluggen ook beneden als ik lang weg moet noodzaak.
Kan ik kijken wat hij doet, maar met puzzels kan hij zich uren vermaken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:55

@thioro: ik kan mijn vriendin die paardendierenarts was nog boos horen worden op een paardenklant die op zaterdagavond na 20.00 uur belde omdat die erachter was gekomen dat het paard diezelfde dag nog geënt moest worden anders kon het paard de week erna niet mee op wedstrijd :+
En dan ook nog verontwaardigd zijn dat mijn vriendin daarvoor niet in de auto ging stappen, ze betaalden toch gewoon voor het spoedtarief, dan kon zij toch gewoon langskomen?

Dus nee, ook van paardenklanten heb ik genoeg anekdotes om grijze haren van te krijgen. Het paard is in zekere zin ook steeds meer een gezelschapsdier en gezinslid mer bijbehorende eisenpakket van hun baasjes.

@superpony: ik zie hele lappen tekst met wat er allemaal mis is, maar wat is volgens jou de oplossing?

En dat jij je als ideale klant opstelt, wil niet zeggen dat alle voorbeelden die hier genoemd zijn, slechts incidenten zijn.
Helaas is het aantal klanten dat zich fatsoenlijk opstelt eerder incidenteel en lijkt het rariteitenkabinet aan voorbeelden uit dit topic en andere topics over dierenartsen de normale standaard te worden.
Waardoor het beroep van dierenarts mentaal niet meer te vergelijken is met de veearts van vroeger.
Ook met de huidige claimcultuur, als ik zie wat er bij het veterinair tuchtcollege aan type klachten binnenkomt, waarvan heel veel nog steeds ongegrond wordt verklaard, dan ben ik echt heel blij met mijn eigen keuze om niet in de praktijk werkzaam te zijn.

En dan snap ik nog wel beter dat mensen bedanken om dat voor 50+ uur in de week te gaan doen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:57

Ik vind dit soort discussies altijd heel lastig.
Naar mijn idee krijgt een dierenarts van alle artsen het minst betaald met een vergelijkbare opleiding. Dat hoort natuurlijk ook niet. Een dierenarts zijn is geen vrijwilligerswerk en moet gewoon betaald worden. Echter ben ik vorig jaar wel veranderd van dierenarts nadat mijn dierenarts een anicura geworden was en ik ineens voor 2 rontgenfoto's het dubbele moest betalen van het jaar ervoor. Dat vond ik onacceptabel veel. Bij mijn huidige dierenarts betaalde ik wat ik het jaar ervoor daar betaalde. Verder wil ik geen onnodig gefruts aan de lijven van mijn honden en wil ik ook geen dierenarts die me van alles laat dooronderzoeken. Ik wil dat echt zelf bepalen wanneer ik het genoeg vind. Gelukkig heb ik nu een fijne kliniek waar dat gewoon kan!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:15

Voor iedereen die denkt dat het gedrag van de klant wel mee valt, kijk voor de grap even op de facebookpagina Slechte zorg AniCura en Evidensia. Of zoiets (niet meldpunt ... ) , ik kan er niet meer in want ben geblokkeerd omdat ik met genuanceerde antwoorden kwam (iedereen die als paravet oid werkt en met normale antwoorden kwam, is geblokkeerd).
Staan de bedreigingen naar dierenartsen persoonlijk er nog op?
Dat is een grote klopjacht.
Geeft een inkijkje hoe het wel eens in de praktijk er aan toe gaat.

Benzz

Re: Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:22

Ik had een stalgenoot die op 1e kerstdag de veearts een filmpje ging sturen om te vragen wat hij ervan vond hoe dat paard liep. Toen ik zei: Dat doe je toch niet op 1ste kerstdag? Ik kreeg alleen een hele wazige blik :+ Fatsoen is echt ver weg bij velen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:27

Benzz schreef:
Ik had een stalgenoot die op 1e kerstdag de veearts een filmpje ging sturen om te vragen wat hij ervan vond hoe dat paard liep. Toen ik zei: Dat doe je toch niet op 1ste kerstdag? Ik kreeg alleen een hele wazige blik :+ Fatsoen is echt ver weg bij velen.

Fatsoen is bij een groot deel van de diereneigenaren idd echt ver weg.
Collega van mij is in het midden van de nacht eens wakker gebeld voor een hond die hoestte, waarop ze vroeg of ze moest komen. “Neenee” antwoordde de eigenaar “ik belde enkel om je te laten horen hoe erg hij hoest” 8)7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:37

Onze praktijk is ook aangesloten bij Evidensia sinds vorig jaar. Toch wel een grotere praktijk met meerdere vestigingen. In geval van spoed buiten openingstijden werken ze samen met Evidensia ziekenhuis staat er op de site. Ze zijn altijd wat duurder geweest dan de meeste praktijken, maar de zorg is ook gewoon goed. Prijzen zijn niet abnormaal gestegen. Alleen de spoeddienst is duur. En ze doen (tot nu toe) voor de paarden ook geen onnodige onderzoeken.

Helaas is de vestiging in ons dorp voor de kleine huisdieren gesloten. Dus ik dacht, mooie gelegenheid om een praktijk te zoeken die niet is aangesloten bij Evidensia of Anicura. Die heb ik gevonden, ze noemen zich dierenkliniek en hebben 3 vestigingen. Vorige week was ik er met mijn jonge kat en ze hoorden een hartruis. Maar die echo kunnen ze niet zelf doen, dus werd ik doorverwezen naar: jawel, Evidensia.
Ik kan nergens vinden dat ze erbij aangesloten zijn. Maar door alle nieuwsberichten en ook dit topic ben ik enigszins achterdochtig geworden :+
Plan is nu om bij de grotere kliniek de echo te laten doen, waar ik ook de paarden heb. Indirect dus toch Evidensia. Lastig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:40

Wintu schreef:
secricible schreef:

Ik heb echt hele andere ervaringen. Er zijn tegenwoordig veel meer mensen voor wie een dier een surrogaatkind is, met 0 verstand van dieren. Zeker in steden kom je de meest gekke dingen tegen. Niet voor niets zijn grote ketens daar het meest vertegenwoordigd. Dat geldt zowel bij paarden alsook bij huisdieren.
Ik heb zitten zoeken maar vindt geen cijfers, maar zou er een hand om durven verwedden dat het werk van een DA qua spoedconsulten ed echt totaal verandert is.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:42

Daihyo schreef:
Onze praktijk is ook aangesloten bij Evidensia sinds vorig jaar. Toch wel een grotere praktijk met meerdere vestigingen. In geval van spoed buiten openingstijden werken ze samen met Evidensia ziekenhuis staat er op de site. Ze zijn altijd wat duurder geweest dan de meeste praktijken, maar de zorg is ook gewoon goed. Prijzen zijn niet abnormaal gestegen. Alleen de spoeddienst is duur. En ze doen (tot nu toe) voor de paarden ook geen onnodige onderzoeken.

Helaas is de vestiging in ons dorp voor de kleine huisdieren gesloten. Dus ik dacht, mooie gelegenheid om een praktijk te zoeken die niet is aangesloten bij Evidensia of Anicura. Die heb ik gevonden, ze noemen zich dierenkliniek en hebben 3 vestigingen. Vorige week was ik er met mijn jonge kat en ze hoorden een hartruis. Maar die echo kunnen ze niet zelf doen, dus werd ik doorverwezen naar: jawel, Evidensia.
Ik kan nergens vinden dat ze erbij aangesloten zijn. Maar door alle nieuwsberichten en ook dit topic ben ik enigszins achterdochtig geworden :+
Plan is nu om bij de grotere kliniek de echo te laten doen, waar ik ook de paarden heb. Indirect dus toch Evidensia. Lastig.

Een hartecho is wel specialisten werk :j
Waar sommige praktijken wel een echo hebben om snel te kijken voor een obstructie of een drachtecho, is een hartecho toch wel wat moeilijker.
Dus dat ze je doorsturen naar Evidensia zegt echt niks over een samenwerking oid maar dat zij simpelweg een specialist hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:47

Ja, daar ben ik ook achter. Belde net naar de kliniek, maar zij doen dat ook niet vanwege specialisme. Dus dan toch naar afdeling cardiologie van het dierenziekenhuis.
Ik ga vast sparen :$ :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:53

Daihyo schreef:
Ja, daar ben ik ook achter. Belde net naar de kliniek, maar zij doen dat ook niet vanwege specialisme. Dus dan toch naar afdeling cardiologie van het dierenziekenhuis.
Ik ga vast sparen :$ :')
. Kijk of je Niek Beijerink kan contacten. Die is gespecialiseerd in hartruis bij katten. Komt ook bij mensen thuis.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:15

Denk dat een echo wel rond de €250 is? :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:16

Hoe mensen erbij komen om een dierenarts wakker te bellen voor een bultje of anders wat duidelijk geen spoed is... Hier nog nooit een da wakker gebeld. Ook huisarts altijd lekker laten slapen, op 1 geval in de vroege ochtenduren na, toen wederhelft letterlijk lag te kermen van de pijn.

Blijkbaar worden mensen tegenwoordig opgevoed om egoïst te worden. De 'pursuit of happiness' doet dat blijkbaar. Vroeger werden mensen opgevoed om een verantwoordelijk lid van de maatschappij te worden. En niet om met allerlei smoesjes de parasiet uit te hangen.
Ik zie het op mijn werk ook, komen jongelui veel later opdagen dan de bedoeling was, en showen trots hun zojuist gekochte ripped jeans, netkousen en anders fraaie kledij.
Waren wezen shoppen.
Moet wel zeggen, als ze mij als twintiger vertellen dat ik op mijn 70e pas met pensioen kan, ik me het pluk de dag gedrag, met mogelijke uitwassen wel wat kan voorstellen...
Maar voor de flauwekul iemand uit bed bellen, nee. Dat deden we vroeger ook niet voor onze kinderen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:28

Ik ga even niet taggen, maar mensen komen weer met uitersten.

Natuurlijk weet je dat dat ook gebeurt en vertellen dierenartsen en veeartsen daar ook over. Maar dat zijn echt uitzonderingen. Dat is niet elke dag of zelfs elke week. Ja, dat lijkt zo als je het per da/va gaat vragen. Dan kan je het opstapelen en lijkt het bij elkaar heel veel.

Veel mensen hebben wel fatsoen en hebben een redelijk of goed contact met de dierenarts.

En nogmaals, dat gebeurt elders ook. Als je 24uurs dienst hebt NAAST je reguliere werktijden, bellen mensen ook met klachten die voorkomen hadden kunnen worden.

Wat de oplossing is? Imo weer kleinere praktijken die misschien onderling beter gaan samenwerken voor spoediensten.
Maar vooral ook beter selecteren bij de opleiding. Zijn mensen wel geschikt en begrijpen ze wel wat het werk echt inhoudt?
Het zou ook zeker helpen als mensen elkaar niet zo gek stoken. Het lijkt tegenwoordig interessanter om te vertellen hoeveel je wel allemaal niet doet en de ander voor gek uit te maken als ze geen pauze hebben gehad, teveel uren werken etc. Dat doe je toch niet? Dat zou ik nooit doen....Dat worden een beetje de standaard opmerkingen als iemand 1 stap harder werkt, of harder......eigenlijk gewoon zijn of haar werk normaal doet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:37

Ik weet niet of kleinere praktijken wel de oplossing zijn. Denk dat juist die sneller worden overgenomen als er geen opvolger is. Persoonlijk word ik steeds blijer met de praktijk waar ik kom met mijn dieren. Want die lijkt duur, maar als ik het zo lees ben je bij Evidensia en AniCura nog meer geld kwijt. Ze hebben meerdere locaties en als ik op de website kijk zie ik ook samenwerking met andere zelfstandige dierenartsen in de provincie. Daar regelen ze ook de spoeddiensten en uitwisseling van specialistische kennis mee.

Er is ook een kleinere praktijk in de buurt die zelfstandig is, maar ik kan mij goed voorst dat als daar geen opvolger is die stopt of ook door een keten als Evidensia wordt overgenomen.

Ik lees wel voorbeelden waardoor ik prima snap dat dierenartsen geen zin meer hebben in spoeddiensten. En daar springt een keten als Evidensia op in. Maar ik lees ook voorbeelden dat dierenartsen hun ontslag nemen en in een zelfstandige praktijk aan de slag gaan. Dat geeft mij dan toch weer een klein beetje hoop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:46

Ja, dan moeten die kleine praktijken zich niet laten overnemen door die grote. Lastig, want dan sta je met lege handen, maar als het weer normaal wordt, durven jonge dierenartsen ook weer.

Ik denk dat praktijken al even wisten dat het eraan zat te komen en in onderhandeling waren. Toen onze dierenarts geen spoeddienst meer deed, werden ze daarna al snel deel van Anicura. Daar is niet op ingespeeld door Anicura, daarvoor was dat echt te kort op elkaar.

Die paar voorbeelden zijn echt geen reden om massaal te stoppen met 24uurs diensten en te klagen. Het is puur dat mensen niet willen.

Nu ook weer even gedoe met de zorg ( humaan) Mensen willen gewoon niet 's avonds/'s nachts en in het weekend werken. Zelfs extra beloning lijkt niet voldoende te zijn.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:52

De praktijk waar ik altijd kwam met mijn hond is nog een zelfstandige praktijk. Alleen voor spoed na 23u en op zondag wordt je tegenwoordig doorverwezen naar Evidensia Barendrecht. Dit was voorheen Anicura in Rijswijk. Ik hoop maar van harte dat ze niet volledig overgenomen gaan worden door Evidensia. Op het moment geen hond meer, maar met de volgende hond zou ik graag weer terug naar die praktijk gaan vanwege alle goede zorgen tijdens het ziekte traject van mijn hond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:02

Deze werd gedeeld. Ik denk dat hij nu al verzuipt in het werk, gezien het aantal vooral positieve berichten. Als in zijn regio er nog een paar durven en doen, kan je mooi samenwerken voor de spoeddienst. Maar het is mooi dat er dierenartsen zijn die zelf ook het probleem zien.

https://dvhn.nl/groningen/eemsdelta/Die ... 1736446766

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:09

Volgens mij zien dierenartsen zeker het probleem wel.
Je bent in de eerste plaats toch dierenarts geworden om dieren te helpen.

Alleen moet je niet daardoor in een burnout gedreven worden.
Een juiste verdeling prive -werk is van belang.

Ik zit bij een Evidensia kliniek die goed meedenkt.
Dierenarts raad ook aan dingen online te bestellen omdat het veel voordeliger is dan bij hun etc.
Die manoeuvreert er een beetje tussen.
Controle was gratis omdat operatie al duur was en neemt ook altijd alle tijd.