_xManadisx_ schreef:Ik heb zelf jaren gewerkt voor Evidensia maar ben weer terug naar een praktijk die niet bij een keten is aangesloten. Ik ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ook ik heb meegemaakt dat er gedreigd word om bepaalde apparatuur te verwijderen als er niet genoeg extra onderzoek word gedaan. Ik vind zelf het uitvoeren van scopieën heel leuk, maar ik ga niet in elke hond met diarree of braken een scoop steken. Nergens voor nodig, maar werd wel van ons verwacht. Nu werk ik in een praktijk waar we doen wat nodig is en wat de eigenaren willen, maar niet meer dan dat omdat het van hogerhand moet.
Ja er kleven ook wat nadelen aan. Voor sommige mensen dan, ik heb er zelf niet zoveel problemen mee. Maar we draaiien onze eigen diensten, wat neerkomt op een nachte elke 14 dagen en een deel van het weekend elke 4 weken.
Ik merk wel dat de wereld inderdaad veranderd is. Mensen willen meer en willen alles nú en op hun eigen voorwaarden. Vergeten dat dit bij de huisarts ook niet kan. Eigenaren die in de ochtend bellen dat ze een doodziek dier hebben, maar kunnen pas om 18 uur in het spreekuur komen want eerder lukt de eigenaren niet. En vervolgens boos worden als het dier niet meer te redden is.
Of mensen willen op de dag dat ze bellen nog een vaccinatie komen halen, want dat moet gewoon maar kunnen.
Ik ben wel eens om 3 uur 's nachts wakker gebeld voor een hond met een bult die er al weken zat waarvan de eigenaresse besloten had dat er nu maar eens even naar gekeken moet worden. Vervolgens ook nog boos worden als ik aangeef dat dit geen spoed is en dan zegt: ja, maar dat maakt me niet uit, mijn hond is verzekerd dus de extra kosten maken me niet uit. Maar morgen moet ik de hele dag werken, dus ik wil nu komen. Vervolgens ook nog boos worden als ik aangeef daar niet aan mee te gaan werken midden in de nacht.
Dus ja, ik snap wel dat de spoedklinieken en de klinieken die geen diensten meer hebben voor sommige collega's de uitkomst zijn. Diensten zijn heel leuk, maar kunnen ook heel zwaar zijn. Niet iedereen is hiervoor gemaakt.
Ik merk wel dat veel mensen er niet heen willen. Wij krijgen best veel patiënten van andere praktijken in de spoed omdat ze niet naar het dierenziekenhuis willen.
Maar ik ben het met mijn voorgangers eens, niet alleen de mentaliteit van de dierenarts is veranderd, maar ook zeker van de eigenaren.
Eens, de maatschappij is enorm verhard, maar hebben we daar niet allemaal mee te maken?