Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kabayo schreef:Janine ik heb arend van 't grupje even opgezocht, toch een ster hengst. Bij het bonte paarden stamboek zelfs kampioen van de HK
Ik was inderdaad ook verbaasd dat Rutger er uit moest en Pelle er in bleef...
Kabayo schreef:Janine ik kan het even niet vinden. Ze kunnen hem ook teruggetrokken hebben na de 1e bez. Of röntgen niet oké. Geen idee, maar ik vind het zo niet.
Kabayo schreef:Haha ja dwalen beetje af. En niet alleen Friezen zijn glijbanen. Een goed gebouwde pony zie je ook echt heel weinig. Ook allemaal hoge kruizen met neerwaartse romprichting. En het Duitse bloed heb je bijna altijd een onderhals en/of diep uit de borst. Ik weet nog wel dat ik een hengst voor m'n overbouwde D pony zoeken enorm moeilijk was. Daarnaast heeft mijn D pony ook een waterhoofd veulen gekregen. Dus ik denk dat er bij de pony's zeker nog ziektes zijn die niet bekend zijn / niet getest zijn of in de doofpot gestopt worden. Hengstenhouders wouden niks van waterhoofd afweten en ook NRPS heeft het genegeerd. Jammer... Zal toch ergens wegkomen. En ik ben merrie en veulen kwijt
janderegelaa schreef:Dorine92 schreef:Kan hier nou echt niemand de unieke eigenschappen van een fries verzinnen? Bijvoorbeeld het typerende gangwerk, het behang, het frame met bijbehorende trots, om maar een paar dingen te noemen. En de kleur. Veel andere rassen geven grote kans op een andere kleur dan zwart in de genen
Nee, het is zeker geen goede reden om dan maar ongezonde paarden te fokken. Maar doen alsof er niks is wat uniek is aan de fries is nou ook weer het andere uiterste. Er is eigenlijk geen enkel ander ras met het gangwerk van een fries. Dus ja, ga je een ander ras erin kruisen, kan je dit gangwerk verliezen. Ook de lichaamshouding is vrij uniek te noemen.
Moeilijk verhaal wel, het is natuurlijk in het verleden misgegaan met teveel inteelt, en dan moeten ze dat nu gaan rechtbreien.
Met al die ziektes is vreemd bloed geen verkeerd idee natuurlijk. De eerste kruising zal natuurlijk veel teveel afwijken van het Friese ras. Maar ga je daarna een paar generaties terugkruisen op friezen, wie weet zie je er dan weinig meer van. Maar ik snap de "angst" wel van de mensen die gek zijn op het Friese ras. Maarja uiteindelijk neem ik aan dat iedereen gezonde paarden wil
Er zijn genoeg Arabofriezen die homozygoot zwart zijn en sprekend op een Fries lijken. Dat is toch een uitgelezen kans.
Janine1990 schreef:Afgelopen zaterdag was ik op exterieur juist verbaasd dat Faust zo jong al zover uitgezwaard was (zoals een zeer volwassen Abe 346 toonde op de door jou geplaatste foto)... En beweegt hij daadwerkelijk zo neerwaarts? Ik vind een neerwaartse romprichting helemaal niet zo'n probleem bij een paard, ongeacht het ras. En het KFPS wil graag een paard met een verticale hals, waardoor het optisch ook erger lijkt. Mij gaat het er om wat hij er mee doet. Op het filmpje in de link is hij amper 5 en zie ik hem niet heel erg neerwaarts gaan in het begin. Houdt dat maar eens vol in zo'n entourage.
Wat ik veel kwalijker vind is het hoog in het kruis blijven in beweging bij de oudere paarden. De nu nog hele jonge Pelle 545 liet dit afgelopen zaterdag enorm zien. Gelukkig is hij nog jong, maar het is geen duurzame manier van bewegen. Jaarganggenoot Rutger 546 deed dit veel minder. Het is mij dan ook een raadsel dat Pelle in de baan mocht blijven (al was dat meer voor de show, en niet omdat er nog overgedraafd mocht worden), maar ik hoop wel dat Pelle volgend jaar progressie laat zien.
Friezen zijn laatbloeiers, vooral fysiek. En vanaf het jaar van goedkeuring zie je ze gewoon jaarlijks veranderen. Die hengsten bedrijven wel topsport, worden in het dekseizoen zelden gespaard; dekdienst en sport gaan bij Friezen kennelijk prima samen. Of dit goed is of niet is een andere discussie, maar je moet ze niet gaan vergelijken met de merrie van de buurman die elk jaar een veulentje krijgt en een beetje hobbymatig op M niveau wordt getraind.
Verder blijf ik er bij, bekijk het filmpje dat ik gisteren plaatste eens, hoeveel verschil zie je daadwerkelijk?
Kabayo schreef:Haha ja dwalen beetje af. En niet alleen Friezen zijn glijbanen. Een goed gebouwde pony zie je ook echt heel weinig. Ook allemaal hoge kruizen met neerwaartse romprichting. En het Duitse bloed heb je bijna altijd een onderhals en/of diep uit de borst. Ik weet nog wel dat ik een hengst voor m'n overbouwde D pony zoeken enorm moeilijk was. Daarnaast heeft mijn D pony ook een waterhoofd veulen gekregen. Dus ik denk dat er bij de pony's zeker nog ziektes zijn die niet bekend zijn / niet getest zijn of in de doofpot gestopt worden. Hengstenhouders wouden niks van waterhoofd afweten en ook NRPS heeft het genegeerd. Jammer... Zal toch ergens wegkomen. En ik ben merrie en veulen kwijt
janderegelaa schreef:Kabayo schreef:Haha ja dwalen beetje af. En niet alleen Friezen zijn glijbanen. Een goed gebouwde pony zie je ook echt heel weinig. Ook allemaal hoge kruizen met neerwaartse romprichting. En het Duitse bloed heb je bijna altijd een onderhals en/of diep uit de borst. Ik weet nog wel dat ik een hengst voor m'n overbouwde D pony zoeken enorm moeilijk was. Daarnaast heeft mijn D pony ook een waterhoofd veulen gekregen. Dus ik denk dat er bij de pony's zeker nog ziektes zijn die niet bekend zijn / niet getest zijn of in de doofpot gestopt worden. Hengstenhouders wouden niks van waterhoofd afweten en ook NRPS heeft het genegeerd. Jammer... Zal toch ergens wegkomen. En ik ben merrie en veulen kwijt
Waterhoofd is ook helemaal geen probleem bij het NRPS of KWPN. Zal heus wel eens voorkomen maar zeker niet structureel.
OleJon schreef:Zelf persoonlijk, vond ik het oude type Fries. Het werkpaard het mooist.
Lekker robuust en barrok
Kabayo schreef:Gok dat ze de korte propjes bedoeld
Enkele voorbeelden , Friezen van vroeger
Hengst Jochem 259
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Barteld 292
[ Afbeelding ]
Meier 307
[ Afbeelding ]
Nykle 309
[ Afbeelding ]
Jelmer 297
[ Afbeelding ]
Remmelt 323
[ Afbeelding ]
Ulke 338
[ Afbeelding ]
Allemaal hengsten geboren voor 1990
Denk dat ze dit bedoeld, het type van voor 1900
[ Afbeelding ]
Elisa2 schreef:Ik vind de korte propjes van vroeger ook mooi.
Hier nog een paar imposante oude ggk hengsten:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
friezenfan2 schreef:Maar de langere ruggen die je nu meer ziet willen we ook niet.