Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:52

Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat van 10 tot 6 heel vervelend is..dan kun je ze ook niet buiten zetten die dag en dat alles zo op korte termijn gegaan is geeft ook weinig mogelijkheid om andere stalling te zoeken.

De aanvraag is voor 5 november ingediend. Dan heb je ruim de tijd 2 paarden te verhuizen. Of zouden ze mevrouw pas na kerst hebben ingelicht? Ik heb geen idee..

"Aanvragen moeten 8 weken voor het carbidschieten binnen zijn. Aanvragen die tot 5 november van het betreffende jaar binnenkomen worden nog wel behandeld. Aanvragen die minder dan 4 weken voor het carbidschieten binnenkomen worden niet meer behandeld."
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 03-01-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:53

Zo staat het wel in het artikel dat ze er pas na de kerst achter kwam, maar ik weet het fijne er verder ook niet van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:55

Jessix schreef:
rien10 schreef:
Ik geloof jullie best, dat carbid klappen voor een paard anders zijn dan vuurwerk klappen. Ik ben gewoon blij dat ik dat carbid er niet nog eens bij heb. Ik ken de klappen (schoonfamilie is Fries) en ik vind het niks. Ben blij dat het niet in ZH een gewoonte is.

Dit inderdaad. Voor mijn paarden leverde het extra stress op. Geen blinde paniek gelukkig, maar nu al vanaf vroeg in de middag stress in plaats van enkel in de avond. Ik had ze toen graag nog even ontspannen in de wei gehad voor de ellende 's avonds begon.

In mijn regio is het ook geen traditie en als je eigen buren die al 100 jaar naast je wonen dat dan ineens gaan doen zonder enige aankondiging dan baal je best wel. Ik althans wel. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven. Ik vond het zelf trouwens ook een heel akelig, doordringend geluid.

Maar je kan je afvragen wat beter is.

Hier was al dagen vuurwerk en best veel ook. Het eerste reageerden ze wel even hevig op en daarna werd het geluid dat af en toe voorbij kwam.

De laatste dagen was mijn ( drachtige ) merrie niet meer rustig op stal tijdens hun middag slobber. 's Nachts was het gelukkig nog wel rustig.

Ze begonnen hier al om 8:00 met carbid ipv rond 10-13. Ik vind het echt naar en voel het ook trillen, want de genoemde afstanden tot huizen is er niet. Maar de paarden reageren er echt niet op. Deze niet, vorige niet, gewone carbid niet en de absurd harde niet.

Ze aten ook nog steeds rustig buiten hun hooi. Wel op beperkte ruimte, maar stonden samen te eten of te kijken.
Rond 00:00 is er altijd even een reactie omdat alles tegelijk komt en dan ook van meerdere kanten tegelijk. Ik denk echt dat als dat zonder enige voorbereiding in 1x komt de reactie 10x heviger zou zijn. Wij staan samen met ze te kijken en dan is het goed te doen.

Het was echt mega veel en lang dit jaar. Mijn ruin die nooit reageert had het na een half uur wel gehad en ging weer naar het hooi.
De rest had toch nog meer vertrouwen in bij ons staan.
Rond 1 stonden ze allemaal weer te eten. Daarna zag ik ze ook niet meer reageren op het losse vuurwerk. Om 3uur op stal gegaan.

1 en 2 Jan nog wat vuurwerk, maar bijna geen reactie meer. Alleen als mn merrie op stal staat.

Het wennen of leren omgaan met dingen is wel een belangrijk onderdeel voor paarden en hoe de groep functioneert. Wij hebben wat veranderingen in de groep gehad de afgelopen jaren door verlies van de oudjes en jong erbij en een bang merrietje. Dan mis ik ze echt wel en ben er bang voor als mn nu 26jr ooit weg gaat vallen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:57

Elisa2 schreef:
Zo staat het wel in het artikel dat ze er pas na de kerst achter kwam, maar ik weet het fijne er verder ook niet van.

Ze wist het sowieso voor 13 december al, te lezen in de link van de rechtzaal

"Verweerder heeft de ontheffing verleend met het besluit van 19 november 2024, gepubliceerd op 21 november 2024. Verzoekster heeft hiertegen op 13 december 2024 bezwaar gemaakt."
Sorry hoor maar dan ben je in mijn ogen gewoon zelf laat geweest met dingen regelen...
Natuurlijk gun ik de dieren geen stress en had het misschien ergens anders georganiseerd kunnen worden. Maar kom op, ze had meer dan genoeg tijd tenminste een stal te zoeken voor achter de hand als het schieten wel door ging

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:14

Ik snap dat die eiseres niet blij is met dat schieten in de buurt, maar als zij werkelijk gezegd heeft wat er in dat stuk staat. Jakkes.

Ook mijn pony van nog geen 1000 euro is onvervangbaar, net als haar paarden van meer dan 100.000 euro.

Die paarden vervoeren kost duizenden euro? En op korte termijn niet te vervoeren? Hoe doet ze dat dan als ze op concours gaat of als ze met spoed naar een kliniek moet?

En dat ze niet zo goed kan rijden, applaus en ander geluid kunnen ze dan vast ook niet tegen.

Ik hoop echt dat eea uit zijn verband getrokken is door de journalist want op mij komt ze erg snobbistisch over zo.

En nogmaals, ik snap dat je niet blij bent met dat carbid, als je paarden over de flos gaan op stal. Dat geeft allemaal extra stress. Of het dier nu 35 is een nog geen 100 euro waard is of dat ze de sterren van de hemel kunnen lopen en tigduizenden euro waard zijn. Je gunt ze rust.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:30

Ja dat vervoer snap ik ook weinig van..10.000en euro's? Het ging toch over twee paarden en niet 20 ofzo?

Want kan me voorstellen dat het met een hele stal vol wat lastiger wordt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:47

Er staan in deze omgeving vrij veel sportpaarden en iedereen dealt er mee. Als ze een beetje bekend is in de paardenwereld hier, dan had ze prima een stal kunnen vinden voor een nachtje of iig even van 10 tot 18 en dat had aan vervoerskosten niks hoeven kosten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:17

Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat van 10 tot 6 heel vervelend is..dan kun je ze ook niet buiten zetten die dag en dat alles zo op korte termijn gegaan is geeft ook weinig mogelijkheid om andere stalling te zoeken.

1 dagje op stal gaan ze heus niet dood van. Geen idee hoe het bij haar is maar de meeste dure sportpaarden staan sowiezo meer op stal dan buiten helaas. Beetje geven en nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:07

@Kabayo
In de stellingwerf van 24 december ivm de verstrekte vergunningen.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:14

Ja het is wat vaag, zelfs voor de rechtbank

"De voorzieningenrechter overweegt dat bij de heroverweging op het bezwaar in ieder geval aan de orde moet komen of verweerder wel of niet het beleid voert dat binnen 300 meter van een gebouw waarin dieren worden gehouden, geen carbid mag worden geschoten. Terecht heeft verzoekster erop gewezen dat de gemeentelijke publicatie ‘Westwijzer’ deze beperkende regel noemt. Deze beperking wordt niet genoemd in artikel 2:73a van de Apv (zie bijlage), maar dat geldt ook voor de andere voorschriften die wel aan de vergunning zijn verbonden."

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:34

Rocamor schreef:
Ik snap dat die eiseres niet blij is met dat schieten in de buurt, maar als zij werkelijk gezegd heeft wat er in dat stuk staat. Jakkes.

Ook mijn pony van nog geen 1000 euro is onvervangbaar, net als haar paarden van meer dan 100.000 euro.

Die paarden vervoeren kost duizenden euro? En op korte termijn niet te vervoeren? Hoe doet ze dat dan als ze op concours gaat of als ze met spoed naar een kliniek moet?

En dat ze niet zo goed kan rijden, applaus en ander geluid kunnen ze dan vast ook niet tegen.

Ik hoop echt dat eea uit zijn verband getrokken is door de journalist want op mij komt ze erg snobbistisch over zo.

En nogmaals, ik snap dat je niet blij bent met dat carbid, als je paarden over de flos gaan op stal. Dat geeft allemaal extra stress. Of het dier nu 35 is een nog geen 100 euro waard is of dat ze de sterren van de hemel kunnen lopen en tigduizenden euro waard zijn. Je gunt ze rust.

Nou dit!

Mijn shet merrietje was 22 toen ze bij ons kwam en eerste jaar echt wel aan het rennen. Nu sluit ze goed aan bij de rest, haar zoon van 2,5 is vrij nuchter, dus gaat het redelijk.

Maar die 2 shetten zou zij never nooit niet kunnen betalen. Die zijn voor mij zoveel waard, dat gaat ze niet redden tigduizenden.

Of het realistisch is, is natuurlijk iets anders. Maar iemand die een paard heeft van 5000 euro kan er wel 10jr voor gespaard hebben, dag en nacht keihard werken en krom liggen.

En voor het gevoel maakt het geen donder uit. Een sportpaard voelt niet opeens meer pijn dan een ander paard.
Het is maar een tekst en heb mevrouw niet zelf gesproken, maar nu komt ze niet echt over als een paardenmens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:09

Ja dus eigenlijk stond ze wel in haar recht, want het carbid schieten moet op 300 meter afstand zijn van dieren. Vind het eigenlijk raar dat de rechter het toch door heeft laten gaan dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:12

Elisa2 schreef:
Ja dus eigenlijk stond ze wel in haar recht, want het carbid schieten moet op 300 meter afstand zijn van dieren. Vind het eigenlijk raar dat de rechter het toch door heeft laten gaan dan.

Op zich logisch, want het staat niet in de APV zoals de quote van Kabayo aangeeft. Ik kan ook wel iets in een krant zetten en een regel verzinnen, maar zo werkt het juridisch gezien helaas niet.

De OP geeft tevens aan dat Linda op 130 meter van de carbidlocatie woont... Het kan best zijn dat haar dieren wel op 300 meter zitten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:13

De gemeente heeft zelf die meldingen in de krant geplaats, op die pagina zetten veel mededelingen waaronder aanvraag vergunningen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:15

Meldingen in de krant gaan niet boven een APV.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:59

In Ten Boer (Groningen) waren ze aan het carbid schieten met een giertank en die is ontploft en de dreun daarvan was zo erg dat hij door het KNMI is geregistreerd als aardbeving…..
Dus zover met “aaah dof knalletje”.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:07

Sanet schreef:
In Ten Boer (Groningen) waren ze aan het carbid schieten met een giertank en die is ontploft en de dreun daarvan was zo erg dat hij door het KNMI is geregistreerd als aardbeving…..
Dus zover met “aaah dof knalletje”.

Volgens mij had die tank zeker 8 keer meer inhoud dan de 10 bussen uit dit verhaal samen hebben... :P ;) gebaseerd op de foto's die ik zag, het kan ook een 6 kuub'er zijn geweest...

Dus deze vergelijking steunt de mevrouw waar dit verhaal over gaat natuurlijk niet bepaald...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:07

Sassy4barrel schreef:
Nee hoor het is een schatting. Even gegoogled en ik zag haar Facebook een foto met stallen en daar stonden er 12 op de foto en dan zag ik een binnenbak / mooie grote accomodatie en daarnaast nog een foto met jonge paarden in de wei. Dus het is niet ongegrond maar wel een schatting.

Nou dan heb je niet goed gekeken. Ik ken haar en weet waar ze woont. Ze heeft 2 paarden en een mooie buitenbak. Van een mooie grote accomodatie met binnenbak 12 paarden en jonge paarden in de wei is absoluut geen sprake.