Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:03

Het algemeen levensrisico: van leven ga je dood.
Struikel je omdat je je voet niet op heb getild of doordat iemand anders de vloer niet goed heeft aangeveegd?
Deze claimcultuur is ziekmakend en ontwrichtend voor de samenleving en economie.
Dit zorgt ervoor dat artsen niet meer willen werken in de usa (te groot risico om een miljoenenclaim aan de broek te krijgen)
Want nee... verzekeringen kunnen niet alle zgn. schulden oplossen en betalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:03

Daarnaast gaan de miljoenen in Amerika over smartengeld: geld dat je krijgt omdat je "zielig" bent, emotioneel geleden hebt. In nederland kun je je schade verhalen, dat moet je ook erg goed kunnen onderbouwen voordat je ergens recht op hebt. Smartengeld of affectieschade (geld dat nabestaanden krijgen als iemand overlijdt) is echt minimaal in NL.

Voor een simpele fractuur die met 6 weken geheeld is kun je prima een letselschadeproces beginnen maar aangezien je schade waarschijnlijk niet veel meer is dan je eigen risico schiet dat niet op. Ben je ZZP'er die 6 weken niet kan werken, maar normaal wekelijks 1000e binnen harkt wordt het een ander verhaal wellicht.

Het verbaasd mij ook dat mensen hier zo heftig over doen en schuld en aansprakelijkheid met elkaar verwarren. Als ik morgen een auto-ongeluk heb waarbij de andere bestuurder voor de wet aansprakelijk is, betekend het niet dat hij ook schuldig is, in de zin van roekeloos oid. Als ik morgen flauw val tegen een vaas van 10 miljoendan ben ik daarvoor ook aansprakelijk, ook al kan ik daar geen bal aan doen.
Als je een bedrijf begint waarin je een hoog risico hebt op ongevallen moet je daar een goede verzekering tegenover zetten. Dat is vrij logisch en heeft het bedrijf ook meer dan prima gedaan. Alleen die overstap maakt het super zuur. Wat Ibbel zegt, daarmee zijn er alleen maar verliezers, want als ze failliet gaan krijgt mevrouw ook niks. Beetje Grey's anatomy wat hier nu gebeurt...

LibertyLucky schreef:
Vindt t maar een rare situatie
Was de po y onbetrouwbaar? Gevaarlijk hoe viel ze?
Waarom zegt de manege dat een 7 jarige zelf schuldig is aan de val

De manege geeft aan dat het meisje (de ouders) gedeeltelijk zelf aansprakelijk waren, omdat ze getekend hebben voor het risico.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:05

Ibbel schreef:
Foaly schreef:
Maar andere vraag, moet die manege al die tonnen betalen die in de OP staan, of alleen dat voorschot van 10k? Want zoals ik het lees, is het alleen dat voorschot :=

Nee, dan zou het geen voorschot heten. De manege is in hoger beroep veroordeeld tot het vergoeden van alle geleden en in de toekomst nog te lijden schade.

Het totale bedrag is daarmee dus niet bekend, maar dat gaat idd in de tonnen lopen, als je uitgaat van het aanvullen van een salaris tot bv 30 of 40k netto per jaar gedurende 40 werkzame jaren. En dat kan 10k per jaar aanvulling zijn, of 20k, of nog meer, afhankelijk van wat voor werk deze vrouw wél kan doen en wat ze verdiend zou kúnnen hebben. En hoe je dat laatste bepaalt, geen idee.

En als jij als manege jaarlijks dat soort bedragen over moet houden om aan iemand te betalen, en dat 40 jaar lang, heb je daar een flinke kluif aan. Als het al lukt.

Vandaar dat ik denk dat dit de nekslag voor de manege is, en hoe deze vrouw dan nog aan haar geld moet komen is anyone's guess. En dan zijn er dus nog meer verliezers dan alleen deze vrouw.
Een manege/bedrijf is normaal voor dit soort dingen verzekerd.
Ze hebben zelf helaas nagelaten om het incident te melden (wat ik overigens best begrijp in alle consternatie) en dat is hun grote pech geweest.
Als ze het destijds hadden gemeld, had de verzekering moeten uitkeren en had de manege daar niks van gemerkt.

secricible

Re: Manege moet schadevergoeding betalen na val van pony in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:06

er was destijds geen sprake dat de tegenpartij (het meisje of de ouders) er een zaak van maakten. Dus ik snap dat je daar dan als manege niet aan denkt. Mogelijk heeft de manege er geen idee van gehad hoe dit is afgelopen. Maar inderdaad, dat was wel wijsheid geweest. De grenzen daarvan zijn ingewikkeld, ga je iedere val melden? Iedere val met direct letsel, hoe klein ook?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:07

senna21 schreef:
Struikel je omdat je je voet niet op heb getild of doordat iemand anders de vloer niet goed heeft aangeveegd?
Deze claimcultuur is ziekmakend en ontwrichtend voor de samenleving en economie.
Dit zorgt ervoor dat artsen niet meer willen werken in de usa (te groot risico om een miljoenenclaim aan de broek te krijgen)
Die kunnen dit prima betalen, aangezien het aantal bedrijven dat zulke claims niet hoeft in te dienen, ruim in de meerderheid is.

Ik heb een brandverzekering, samen met 10.000 anderen.
Van de 10.001 huizen zullen er misschien 20 afbranden in 10 jaar.
Het geld dat je met z'n allen betaald elke maand, zal die kosten van de afgebrande huizen ruim vergoeden.
Als dat niet zo was, zouden verzekeringsbedrijven massaal failliet gaan.
Laatst bijgewerkt door Polar op 02-09-24 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:08

secricible schreef:
er was destijds geen sprake dat de tegenpartij (het meisje of de ouders) er een zaak van maakten. Dus ik snap dat je daar dan als manege niet aan denkt. Mogelijk heeft de manege er geen idee van gehad hoe dit is afgelopen. Maar inderdaad, dat was wel wijsheid geweest. De grenzen daarvan zijn ingewikkeld, ga je iedere val melden? Iedere val met direct letsel, hoe klein ook?
Hier ben ik het mee eens. Om veilig te zijn zou je dat dan inderdaad moeten doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:10

secricible schreef:

Ja, wij deden dat wel inderdaad. Bij iedere val of verwonding in en om de stal werd een formulier ingevuld en naar de verzekering gestuurd ter kennisgeving.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:11

Volgens mij moet een manege elke val rapporteren met allerlei gegevens erbij.zoals welke pony/ instructrice ed.
Of dat bij de eigen administratie moet of bij een ander dat weet ik niet.
Weet iemand anders dat? Ah mosterd... ik lees het net

In dit specifieke geval zijn er mijn inziens alleen maar verliezers...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:12

Polar schreef:
senna21 schreef:
Die kunnen dit prima betalen, aangezien het aantal bedrijven dat zulke claims niet hoeft in te dienen, ruim in de meerderheid is.

Van de 10.001 huizen zullen er misschien 10 afbranden in 10 jaar.
Het geld dat je met z'n allen betaald elke maand, zal die kosten van de afgebrande huizen ruim vergoeden.

Big business, die verzekeringen... voor grote bedrijven.. en juristen. :brr:
En voor alles een papieren tijger... In welke wereld wil je leven?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:13

Polar schreef:
senna21 schreef:

Van de 10.001 huizen zullen er misschien 10 afbranden in 10 jaar.

senna21 schreef:
Big business, die verzekeringen... voor grote bedrijven... :brr:
In eentje waarin levenslang letsel vergoed wordt. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:17

het alternatief is stoppen met aansprakelijkheidsverzekeringen en alle mensen die levenslang arbeidsongeschikt zijn in ons sociale stelsel met een WIA oid ondersteunen. Je kan je zelf bedenken hoe dramatisch het is als een succesvol chirurg of advocaat (om maar iets te noemen) ineens onder de WIA gaat vallen en zijn of haar inkomen zwaar achteruit ziet gaan. Of met z'n allen ophoesten dat deze man of vrouw gecompenseerd wordt tot zijn oude inkomen.

Ik vermoed dat de papierwinkel niet beter wordt daarmee. Het grote papierwerk zit in aantonen hoeveel schade je hebt. Al helemaal als iemand nog leeft, maar schade heeft. Dan heb je een erg sterke "hoe zou het zijn gelopen?". Want voor hetzelfde geld had mevrouw of meneer na 2 jaar werken als advocaat besloten dat ze er geen zin in had en was vrijwillig de bijstand in gegaan bij wijze van.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:20

senna21 schreef:
Big business, die verzekeringen... voor grote bedrijven.. en juristen. :brr:

In een wereld waar je als bedrijf de aansprakelijkheid die wettelijk is geregeld kan verzekeren, mits je het netjes meldt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:33

Kairos schreef:
Bizar, ik denk dat menig andere zaak als verjaard zou worden beschouwd na 13 jaar.

Zeker gezien er veel operaties zijn geweest en 13 jaar terug de persoon in kwestie nog ruim minder jarig was, hadden de ouders bij de manege moeten aankloppen en moeten zeggen dat er door de val flink en hoogstwaarschijnlijk blijvend letsel is met flinke kosten en dat ze hen daarvoor aansprakelijk willen stellen (met de vraag: welke verzekeraar hebben jullie). Dan had de manege het waarschijnlijk wel tijdig bij de verzekering aangegeven en had het niet tot een rechtszaak hoeven komen.

Wij zijn buitenstaanders en weten niet of er in die tijd al een claim is ingediend, want sommige letselschadezaken duren echt jaaaaren. Voor iets relatiefs simpels waarbij littekens ontstaan blijft zo'n zaak al minstens 2 jaar open staan omdat dat de tijd is dat een litteken nog kan herstellen.

Ik ben als kind door een hond gebeten, en heb daar een lelijk litteken aan over gehouden. Die zaak heeft tot na mijn 18e open gestaan omdat ik eventueel het recht had om het litteken middels plastische chirurgie te laten verwijderen. Dat zijn kosten die je met een aansprakelijkheidsverzekering niet hoeft te betalen. Dus feitelijk kost het de manege niets mits er gewoon altijd netjes premie betaald is.
Wat ik hier verder lees is dat er van verzekering gewisseld is en dat daardoor dus nu de problemen ontstaan zijn. Hoe dat in elkaar zit weet ik niet, maar daar kan de manege natuurlijk ook niets aan doen.
En ik begrijp best dat de ouders of dat meisje ook een schadevergoeding/smartengeld willen zien nu de omvang bekend is van het blijvende letsel.
In Nederland krijg je overigens veel minder dan bijvoorbeeld in Duitsland.
https://www.dp-advocaten.nl/smartengeld ... uitenland/

https://flyctletselschade.nl/hoelang-du ... %20genezen.

Citaat:
Een letselschadezaak kan ook lang duren omdat we de toekomstige schade willen meenemen in de letselschadeclaim. Dit betekent dat uw ‘medische eindsituatie’ bereikt moet zijn. Dit kan volledig herstel zijn, maar ook het moment waarop duidelijk wordt dat uw letselschade niet verder zal genezen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:44

senna21 schreef:
Bizar. Amerikaanse toestanden. -O- Jammer hoor.

Ligt er aan... ik heb ooit een ongeluk zien gebeuren tijdens de les, waarbij een (tiener) ruiter zonder beugels met armen op de rug moest galopperen. De instructeur was van het type dat geen tegenspraak duldde. Het meisje wilde het eigenlijk al niet, haar pony (was van haarzelf) was een sensibel diertje en het meisje voelde al aan dat het niet een goed idee was, haar pony vloog in galop doordat een andere pony haar wilde inhalen en dat wilde haar pony niet. Resultaat: ze viel eraf en brak haar arm op een rotplek. Doordat ze dus tégen haar zin, zonder teugels en zonder beugels moest rijden in de les...
Zou zij langdurige gezondheidsproblemen ondervinden en een schadevergoeding eisen, zou ik dat redelijk vinden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:48

Dat bovenste vind ik zowel aansprakelijkheid als schuld/nalatigheid.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:01

ld , opzet , nalatigheid etc etc hebben niet perse iets met aansprakelijkheid te maken.
Aansprakelijkheid is een set afspraken die we als land hebben om ervoor te zorgen dat schade te vergoeden.

En die zijn niet perfect ( zoals niets perfect is), maar het werkt vrij aardig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:44

En dat is dan volgens mij weer vooral iets tussen verzekeraar en verzekerde. Als in: de verzekeraar keert bij (grove) nalatigheid niet uit. Waar het slachtoffer dan weer de dupe van is.