Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:08

Captain schreef:
Maar we rijden nu niet meer in de oorlog toch?

Sorry Elisa, maar je denkt alle wijsheid in pacht te hebben, terwijl je onzin loopt te verkondigen en dit niet duidelijk kunt onderbouwen. Een neusriem verdeelt niet de druk van het bit, het zorgt er alleen voor dat de mond niet meer open kan.

Mond niet meer open = paard kan druk van het bit niet meer ontwijken en dat is dus zelfs onvriendelijker. Simpel natuurkunde.

Nee ik heb niet de wijsheid in pacht, maar ik heb genoeg linkjes aangedragen met kennis waardoor mensen als ze de moeite zouden nemen om het te lezen een stuk wijzer kunnen worden.

In tegenstelling tot iedereen die het oneens is met me en niks kan onderbouwen.

Het is prima om het niet eens te zijn met elkaar, maar ik kan net zo hard roepen dat wat jullie zeggen onzin is alleen is dat niet bepaald een volwassen manier van discussieren. :)

En als het zo gaat, ga ik ook weer weg..

JudithGigi

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:25

Maar random linkjes zeggen toch ook niet alles? Ik probeer het gewoon simpel te redeneren. Druk in de mond = druk in de mond. De neusriem hangt los van het bit en de hand en heeft dus enkel de werking dat het de mond dicht houdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:32

Tja als je ze dus zou lezen dan zou je leren dat wat complexer is dan je denkt.

Een bit zit aan een hoofdstel, kopstuk, frontriem, neusriem en allemaal hebben ze een inwerking als je aan dat bit zit.

Laatste interessante link en dan kap ik ermee:
https://lj-leathers.be/2022/10/16/neusr ... -neusriem/

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:34

Elisa2 schreef:

Een bit zit aan een hoofdstel, kopstuk, frontriem, neusriem en allemaal hebben ze een inwerking als je aan dat bit zit.

Ik heb ze allemaal gelezen, maar ik ben het met een groot deel van de uitspraken in die linkjes gewoon niet eens.

En daarbij is linksom of rechtsom vaak toch ook de conclusie dat de neusriem de mond dicht houdt, maar dan met onderbouwing waarom dat nuttig zou zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:58

Captain schreef:
Maar we rijden nu niet meer in de oorlog toch?

Sorry Elisa, maar je denkt alle wijsheid in pacht te hebben, terwijl je onzin loopt te verkondigen en dit niet duidelijk kunt onderbouwen. Een neusriem verdeelt niet de druk van het bit, het zorgt er alleen voor dat de mond niet meer open kan.

Mond niet meer open = paard kan druk van het bit niet meer ontwijken en dat is dus zelfs onvriendelijker. Simpel natuurkunde.

Nou, zo simpel is het nou ook weer niet. Een lage neusriem, die onder het bit bevestigd wordt, ondersteunt het bit wel degelijk en hoeft daarvoor niet strak te zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:01

Ondersteunt ja, maar dat is niet verdeling van druk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:05

Ik denk dat jullie het woord druk te hoog inschatten. Wat ik begrijp. Want bij heel veel ruiters is die druk ook veel te hoog. Ook bij vele die zeggen ik rij met een lichte hand.
Dat je op hun paard stapt en ze zeggen hij loopt fijn vandaag hè zo lekker licht. Terwijl ik dan dacht mijn god hoe loopt dat beest dan als hij zijn dag niet heeft :+

Als ik nu op je onderarm druk kan dat zoveel zijn dat jij het amper voelt.
Het kan zoveel zijn dat je met kracht tegendruk moet geven om hem op de plaats te houden. Beide is druk.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:13

Genoeg onderzoeken….
Ik heb ze niet allemaal bestudeerd maar mocht je je vervelen……..
Het is aan iedere ruiter zelf wat je doet. Ik ben van mening dat je in alle disciplines wel zonder kunt rijden. Mocht je toch onverwachts het slagveld op moeten, kun je altijd nog een neusriem omdoen om te voorkomen dat je de kaak breekt

Casey et al (2013) A preliminary report on estimating the pressures exerted by a crank noseband in the horse
Doherty et al (2017) Noseband Use in Equestrian Sports - An International Study
Curran et al (2019) Performance enhancing or unnecessary pressure?
Murray et al (2015) A bridle designed to avoid peak pressure locations under the headpiece and noseband is associated with more uniform pressure and increased carpal and tarsal flexion, compared with the horse’s usual bridle
Fenner et al (2016) The Effect of Noseband Tightening on Horses’ Behavior, Eye Temperature, and Cardiac Responses
1 Doherty O, Casey V, McGreevy P, Arkins S (2017) Noseband Use in Equestrian Sports – An International Study. PLoS ONE 12(1): e0169060. doi:10.1371/journal.pone.0169060
2 The effect of Noseband tightening on Horses Behaviour, Fenner, Yoon, White, Starling, Mcgreev, 2016. PlosOne, mei 2016
3 Doherty O, Conway T, Conway R, Murray G, Casey V (2017) An Objective Measure of Noseband Tightness and Its Measurement Using a Novel Digital Tightness Gauge. PLoS ONE 12(1): e0168996. doi:10.1371/journal.pone.0168996
4 Grandeur ruitersport.nl en IAABC
5 The effect of noseband tightness on rein tension in the ridden horse
H. Randle1, , , P. McGreevy2 Journal of Veterinary Behaviour, 2013, volume 8, issue 2

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:25

Mooie artikelen, hierboven. Sommige spreken inderdaad over het doel van de neusriem, het dichthouden van de mond, zodat druk van het bit/teugeldruk niet ontweken kan worden.

"Nosebands are used by riders to prevent the horse from opening its mouth, to increase control and, in some cases, to comply with the competition rules. Doherty et al (2017) "

"The bridle is the main instrument for controlling horses throughout the world and is used in all equestrian disciplines. Its use dates back approximately 6000 years and relies on application of pressure to sensitive areas of the horse’s head and particularly in the oral cavity. Doherty et al (2017)"

"In equestrian sport, nosebands are frequently used to improve the horse's response to rein pressure (ISES, 2012)."

"It is thought that the tightened noseband sensitizes the horse's mouth, making the horse appear to be more “submissive” (Randle and McGreevy, 2011)."

"The rules of dressage create an incentive for the use of restrictive nosebands to improve “submission,” as penalties and lowered marks apply if the horse is judged to be resisting the bit by opening its mouth or lolling its tongue out (FEI, 2009)."

"there is increasing use of nosebands that can be tightly levered or cranked so as to clamp the jaws shut (McGreevy et al., 2012)."

"It has been shown that movement of the tongue is a mechanism by which horses attempt to dissipate pressure from the bit throughout the oral cavity (Manfredi et al., 2010)."

"It is suggested that the use of a tight noseband may limit the horse's ability to move its tongue, thus resulting in the inability to relieve pressure on sensitive oral tissues, including the bars of the mouth, tongue, and hard palate (McGreevy et al., 2012)"

Deze uitspraken in wetenschappelijke onderzoeken in acht nemend, denk ik dat je veilig kunt concluderen dat:

1. De neusriem uitgevonden is om de mond van het paard gesloten te houden, zodat
2. het openen van de mond, en daarmee ontwijken van druk, minder makkelijk wordt gemaakt, waardoor
3. het paard toe gaat geven aan de druk van het bit.

Het bit stabiliseren doet de neusriem enkel en alleen doordat het voorkomt dat het paard de mond ver genoeg kan openen om de druk van het bit te ontwijken. De neusriem an sich stabiliseert niet, het zorgt er enkel voor dat het paard het bit niet kan destabiliseren door beweging in de kaak, mond en tong te beperken/weg te nemen.

Imo heel erg logisch. Dat maakt de neusriem en het gebruik ervan niet slecht, het betekent wel dat wij als ruiters de taak hebben goed na te denken over hoe wij de neusriem gebruiken in onze training en wat het gevolg van verkeerd gebruik kan zijn. Hierboven prachtig gedocumenteerd door BoktVerlaten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:35

Elisa2 schreef:

Ik vind dit wel een beetje 'wij van wc eend' hoor...

En, als het zo complex is om paarden te rijden, waarbij je druk nodig hebt, en dus een neusriem want ze moeten bij elkaar lopen want anders kunnen ze [de mens] niet goed dragen.. dan kan je je afvragen waar het verhaal eigenlijk begint.. Moeten ze de mens dan wel dragen? :+
Want zonder al die poespas gaat het blijkbaar niet [goed genoeg] .. ? (maar goed, ik heb al vaker aangegeven dat ik een neusriem gewoon niet helemaal begrijp.. zeg dan gewoon 'ik wil ermee rijden, ik wil dat het plaatje klopt, ik vind het prettig'.. dat kan ook)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:52

Ik snap de opmerkingen ook niet helemaal dat als je een andere mening hebt dat je dan de kennis of ervaring niet hebt. Dat vind ik een vervelende manier van discussiëren, eerlijk gezegd.

Wat dat betreft vind ik de bronnen ook twijfelachtig. Maar ook dat het de ene keer als stabilisatie benoemd wordt en andere keer als drukverdeling.
Bij sommige hoofdstellen met bijvoorbeeld vaste bakstukken kan ik daar nog inkomen want dan komt vanaf bepaalde druk ook druk op de neusriem omdat die aan elkaar vast zitten. Maar bij losse bakstukken zou die druk via het kopstuk naar de neusriem moeten lopen en dat is dan zo vreselijk veel dat je dat al nooit zou moeten willen, als het al kan. Ja, er komt druk op de neusriem als ze de mond openen, maar niet omdat het bit dat doet, maar juist door het openen van de mond.

En nee, al die sites leggen dat alsnog niet uit. Iedereen kan ook een site maken en daar informatie op zetten, dat wil niet zeggen dat het waar is.

Ik rijd gewoon met neusriem, moet voor wedstrijden en ik vind het mooier. Zit zo los dat mond open kan, maar al alsnog tegenhouden dat de mond opengesperd wordt. En dat vind ik niet erg, want ik wil sowieso voorkomen dat dat überhaupt gebeurd en is het dus het streven dat paard dat nooit nodig vindt. Als dat wel zou gebeuren zou ik het niet in de neusriem gaan zoeken maar in rijstijl of in het lijf van het paard. Oplossen ipv symptoombestrijding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:54

MyWishMax schreef:
Ik rijd gewoon met neusriem, moet voor wedstrijden en ik vind het mooier. Zit zo los dat mond open kan, maar al alsnog tegenhouden dat de mond opengesperd wordt. En dat vind ik niet erg, want ik wil sowieso voorkomen dat dat überhaupt gebeurd en is het dus het streven dat paard dat nooit nodig vindt. Als dat wel zou gebeuren zou ik het niet in de neusriem gaan zoeken maar in rijstijl of in het lijf van het paard. Oplossen ipv symptoombestrijding

And that's the way the cookie crumbles +:)+.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:56

Citaat:

Mooi gezegd :j

Als het wel gebeurt zou dat bij mij zijn als het paard in paniek weg rent. En ik denk dat ik dan blij ben dat er nog iets van neusriem zit om zo misschien toch net wat eerder weer contact te kunnen krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:59

Ook dat DP. Dat is dan de uitzondering waarbij ik niet ga zoeken. Tenzij het te vaak gebeurd :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:00

haha, ja als het te vaak gebeurt wel ja :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:02

Ik kan me heel goed vinden in jullie verwoordingen +:)+ Ik had toen ik nog met bit reed ook een neusriem erom omdat ik het mooier vond, maar hij hing vrij los inderdaad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:19

pluisje88 schreef:
Kaak breken zonder neusriem aan je hoofdstel? Zet je er een breekijzer tussen ofzo dan? De verhalen worden steeds wilder. Ik deel je mening over neusriemen niet en dat is prima maar dit is wel heel fantasierijk.

Zonder neusriem maar met stang of pelham in de mond zou je een kaak kunnen breken. Met neusriem erbij misschien nog eerder omdat het paard zijn mond niet kan openen om aan de druk te ontsnappen.
Nooit meegemaakt gelukkig, maar in theorie............. zou kunnen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:45

Even ter aanvulling... met een hackamore kun je ook een kaak breken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:48

Eh, ik mag hopen dat we hier niet zijn om manieren te zoeken om kaken te breken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:09

Kaak of neusbot?
Kan met een te laag hangend stal halster ook. Verbaas me dan ook vaak aan die laag hangende dingen.

Ik zou me voor kunnen stellen dat als de mond gespert is en je hangt er dan vol aan dat je een onderkaak wel dusdanig kunt ontwrichten.
Maar als je dat bewust met trekken aan het doen bent gaat er wel heel wat mis.
Zou dan eerder bij een val denken.

En dan kom je ook weer uit bij het slagveld en de oorsprong van een neusriem dat het paard geen "zand schept" bij een gezamenlijke val en zo de kaak breekt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:20

sasja0705 schreef:
Even ter aanvulling... met een hackamore kun je ook een kaak breken.

Ik weet niet waar je de hackamore dan om hebt? :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:10

DuoPenotti schreef:
Kaak of neusbot?
Kan met een te laag hangend stal halster ook. Verbaas me dan ook vaak aan die laag hangende dingen.

Ik zou me voor kunnen stellen dat als de mond gespert is en je hangt er dan vol aan dat je een onderkaak wel dusdanig kunt ontwrichten.

En dan kom je ook weer uit bij het slagveld en de oorsprong van een neusriem dat het paard geen "zand schept" bij een gezamenlijke val en zo de kaak breekt.

En dat dan een neusriem helpt omdat ze niet zo ver open kunnen pm te ontwrichten kan ik ook inkomen. Plus dat die bitten vroeger vele malen heftiger waren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:12

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Kaak of neusbot?

En dat dan een neusriem helpt omdat ze niet zo ver open kunnen pm te ontwrichten kan ik ook inkomen. Plus dat die bitten vroeger vele malen heftiger waren.

Ik ook. Des te meer reden om aan te nemen dat de neusriem ontworpen is om de mond dicht te houden en niet om het bit te stabiliseren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:14

Ik denk nog steeds beide, iets kan een dubbele functie hebben natuurlijk :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:21

DuoPenotti schreef:
Ik denk nog steeds beide, iets kan een dubbele functie hebben natuurlijk :j

Behalve dat een hoge neusriem (de lage en dubbele was in die tijd nog niet beschikbaar/uitgevonden) an sich niks doet om het bit te stabiliseren. Het houdt de mond dicht, wat dan weer zorgt voor stabilisatie omdat het paard minder met zijn mond/tong kan.

Nou ja, zie iig mijn eerste post in dit topic, om niet in herhaling te vallen :D.