Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:26

Nogmaals het artikel dat geschreven is door een (oud) bokker voor de Hoefslag over de Exmoor pony’s n.a.v. wat er vorig jaar is gebeurd met de veulens op Aekingerzand e.o.
Artikel is van april vorig jaar.
Citaat:
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/fokker ... belang-van dit artikel heb ik vorig jaar voor de Hoefslag nadat ik veel contact had met de Exmoor Pony Society. Hun hebben dit artikel ook goedgekeurd voordat ik het opstuurde… Het beeld wat in mijn artikel wordt geschetst is totaal anders dan waar de Exmoor in Nederland mee te maken krijgt. Aan de ene kant wordt er met man en macht geprobeerd het ras te behouden en aan de andere kant wordt op een presenteerblaadje aan de wolf opgediend. Ik snap echt niet hoe dit mogelijk is.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:22

Van staatsbosbeheer hoef je in ieder geval niet te verwachten dat ze het beste met paarden voor hebben.
Wanneer wordt het duidelijk dat de wolf hier niets te zoeken heeft?
Nederland is daar niet geschikt voor.. Voor mensen wordt het al steeds onprettiger wonen door gebrek aan ruimte..laat staan voor wilde dieren

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:41

sanne1221 schreef:
Van staatsbosbeheer hoef je in ieder geval niet te verwachten dat ze het beste met paarden voor hebben.
Nederland is daar niet geschikt voor.. Voor mensen wordt het al steeds onprettiger wonen door gebrek aan ruimte..laat staan voor wilde dieren

Even los dat ik ook geen pro wolf ben is ie er wel.

En het dier zal toch eten. En als hij geen schapen, paarden, koeien, konijnen en kippen mag eten… wat kan ie dan wel eten?

Eten doet hij, dus dat ie dan een veulen pakt snap ik wel. Ik vind dat ook niet een discussie waard. Het is een roofdier en het veulen van een prooi.

Dus dan met zijn allen tegen de komst van de wolf of gewoon accepteren dat ie wat eet.

En ja, mijn merrie en veulen staan overdag buiten. Er zijn in het verleden wolven gespot in de buurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:52

Nee we moeten die waanzin niet accepteren.
Ja hij is er nu. Das waar.
Maar dan moeten we niet neer gaan zitten en zeggen goed dan.

Het gaat niet enkel over de veulens en wat hij eet.
Maar ook over de mensen die er wonen.
De kinderen die er naar school fietsen en spelen.

En het is geen roodkapje syndroom als men zegt dat de wolf daarin een serieus gevaar is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:41

Anomien schreef:
sanne1221 schreef:

Even los dat ik ook geen pro wolf ben is ie er wel.

En het dier zal toch eten. En als hij geen schapen, paarden, koeien, konijnen en kippen mag eten… wat kan ie dan wel eten?

Eten doet hij, dus dat ie dan een veulen pakt snap ik wel. Ik vind dat ook niet een discussie waard. Het is een roofdier en het veulen van een prooi.

Dus dan met zijn allen tegen de komst van de wolf of gewoon accepteren dat ie wat eet.

En ja, mijn merrie en veulen staan overdag buiten. Er zijn in het verleden wolven gespot in de buurt.

Ik sta hier even met mijn oren te flapperen, wat moet ie anders eten dan schapen, paarden, koeien, konijnen en kippen? Wat dacht je van wild.

Die veulens die hij opvreet, zijn gewoon van eigenaren met zorgplicht he, evenals de kalfjes.

Ik vind het discussie niet waard, zegt ze...... echt mn broek zakt er van af.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:11

Nou ja.. flapper maar raak, maar die broek houd maar hoog ;-)

zo’n wolf weet toch niet wat wild is?

Ik zei niet “hij moet eten”… maar “hij zal toch eten”. Ik ben niet voor wolf. Maar als ie er is, eet ie wel.

En die dieren lieten zien zich niet tegen te houden door het beste hek wat zogenaamd wolf proof te moeten zijn. Ze zijn echt handig en sterk. En leren ook nog eens handiger te worden.

Dus zorgplicht is leuk, maar ik ga de paarden niet achter een dergelijk hek zetten (sta op pension). Wat in de praktijk niet eens altijd doeltreffend is. Ik heb die hekken hier nog niet gezien. Ken het alleen van filmpjes en wolven.

Maar nogmaals ik denk echt dat de discussie ergens anders moet liggen.

Of we doen de wolven cursus “wat is wild en wat niet”

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:43

Ja, wolven moeten eten. Ja, ze eten wat beschikbaar is.

Maar…..

Dierenhouders worden verplicht om voor veiligheid van hun dieren te zorgen. Er is zelfs sprake dat in het wolvenbeleid wordt opgenomen dat er geen schade wordt uitgekeerd aan dierhouders die geen wolfwerend raster hebben. Over de werkzaamheid daarvan zijn de meningen uiteenlopend. En 1 van de mensen die in Noord Nederland wolvenconsulent is zet een kudde Exmoor ponies in gebied waar ze niet beschermd zijn met de mededeling dat ze wel leren om zichzelf te beschermen. Dat daarvoor wel eerst meerdere dieren uit de kudde gedood worden is blijkbaar ondergeschikt daaraan.

Persoonlijk vind ik dat niet te rijmen met elkaar. Als deze meneer hier op het erf zou staan om ons over de afrastering te adviseren zou hij voor mij ongeloofwaardig zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:37

De wolf is hier 100 jaar geleden al eens succesvol verjaagt. Dat kan rustig nogmaals.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:57

Jennyj01 schreef:
De wolf is hier 100 jaar geleden al eens succesvol verjaagt. Dat kan rustig nogmaals.

Precies. Dat kan. Maar men wil het niet. Sukkels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:03

Defensie moet toch oefenen... nou mooi bewegend materiaal overal bij de kazernes in de buurt. Ik zeg win win....

Maar inderdaad, ze willen niet.
En naar een klein groepje mensen word groots gehoord.... dat blijft zo bijzonder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:25

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dat de militairen oefenen op de Leusderheide.

Defensie en provincie Utrecht krijgen er van langs door werkgroep wolf Leusden

“Uit interne communicatie bleek op 7 april dat het besluit klaar was en alleen nog ondertekend hoefde te worden door de Secretaris-Generaal – de hoogste ambtenaar binnen een ministerie die formeel besluiten ondertekent. Toch is het besluit – drie weken later – nog steeds niet ontvangen.

Wij hebben vandaag een laatste sommatie gestuurd: als het besluit niet vóór 6 mei wordt verstrekt, dienen wij een klacht in bij de Nationale Ombudsman wegens het niet tijdig beslissen.

Daarnaast maken we duidelijk dat een eventuele weigering om documenten te verstrekken niet verdedigbaar zou zijn. Wij hebben aantoonbaar bewijs dat er relevante communicatie en documentatie bestaat over de aanwezigheid van wolven, overleg tussen overheden en defensieactiviteiten in het gebied. Indien nodig leggen wij die stukken opnieuw voor.

Wij verwachten alsnog een zorgvuldige en transparante afhandeling van dit verzoek.”

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:37

@tienus63, wat heeft dit bericht over de Leusderheide te maken met de veulens op het Aekingerzand?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:40

Ik had het bericht moeten quoten wat er boven staat, over het oefenen van defensie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:26

Anomien schreef:
Nou ja.. flapper maar raak, maar die broek houd maar hoog ;-)

zo’n wolf weet toch niet wat wild is?

Ik zei niet “hij moet eten”… maar “hij zal toch eten”. Ik ben niet voor wolf. Maar als ie er is, eet ie wel.

En die dieren lieten zien zich niet tegen te houden door het beste hek wat zogenaamd wolf proof te moeten zijn. Ze zijn echt handig en sterk. En leren ook nog eens handiger te worden.

Dus zorgplicht is leuk, maar ik ga de paarden niet achter een dergelijk hek zetten (sta op pension). Wat in de praktijk niet eens altijd doeltreffend is. Ik heb die hekken hier nog niet gezien. Ken het alleen van filmpjes en wolven.

Maar nogmaals ik denk echt dat de discussie ergens anders moet liggen.

Of we doen de wolven cursus “wat is wild en wat niet”

Mond zakt nog verder open......

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:40

Hahaha Ohw dacht dat ie al op de grond lag.
:-)

Hebben jullie wel wolfproof hekken?
Wij niet. Ik zie ze nergens.

En zorgplicht,… ik moet nog zien wie die hekken gaan plaatsen. En waar ik de paarden dan kan stallen. Mijn stalhouder gaat het zeker niet doen. De wolf is er al jaren gespot, geloof sinds 2016.

Zelf heb ik hem niet in het echt gezien. Ik weet wel dat er enkele niet zo schuchtere tussen zitten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:17

Ik zet ook echt niet zo’n hek. Als je gelooft dat dat een wolf gaat tegenhouden leef je nog in een sprookje… wel gaan ze ‘s nachts altijd op stal (ook al voor de wolf er was)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:52

Nee hier ook niet.
Ik heb wel al altijd al een gazen hekwerk staan, dus zo onder de draad doorlopen de wei in is er niet bij.

Maar als je ziet wat ze allemaal al overwonnen hebben.... wat voor nut gaat het dan hebben.
Misschien dat ik aan de buitenkant op de stukken die niet grenzen aan buren een stroomdraad span, maar dat is meer voor een ander dan voor mijzelf.

Ik heb teveel stukken waar ik niks kan ivm buren en andere stukken die bij de grond te golvend zijn.... is toch echt een wassen neus.
daarnaast ligt de weg hoger dan onze wei, dan is het in de wei 150 en vanuit de weg 110... tja...

In de nacht staan ze op stal en dat gaat zo blijven.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:35

Wij hebben deels wolfwerend staan. Andere deel gaat binnenkort. Mijn paarden staan op afstand en 24/7 buiten.

Echter was het voorheen qua subsidie zo dat je de boel in wolfwerend zette en daarna werd dat gecheckt voor de wolvenconsulent. Hier dus Dhr Mekel...

Nu is het andersom, hij komt eerst langs en dan wordt er ingeschaald hoeveel subsidie je kan krijgen.

Wij gingen vorige week alles bestellen. Toen werd bovenstaande nog gezegd, dan moet eerst Dhr Mekel langskomen.

Nou die hypocriete l*l hoef ik niet weer op mijn erf. Dus betaal de boel zelf wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:31

Anomien schreef:

En zorgplicht,… ik moet nog zien wie die hekken gaan plaatsen. En waar ik de paarden dan kan stallen. Mijn stalhouder gaat het zeker niet doen. De wolf is er al jaren gespot, geloof sinds 2016.

Zelf heb ik hem niet in het echt gezien. Ik weet wel dat er enkele niet zo schuchtere tussen zitten.

Ja, je probeert enorm recht te praten wat krom is. Wat moet ie anders eten zeg je, werkelijk?
Gehouden dieren zijn gewoon prooi, dus niet eens een discussie waard. Hou toch op. En dan je er uit proberen te kletsen, ongelooflijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:32

Kabayo schreef:
Ik zet ook echt niet zo’n hek. Als je gelooft dat dat een wolf gaat tegenhouden leef je nog in een sprookje… wel gaan ze ‘s nachts altijd op stal (ook al voor de wolf er was)

Sowieso wordt er in wolfwerend raster eigenlijk enkel aan schapen gedacht, dat raster is sowieso voor vele diersoorten niet geschikt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:55

Wintu schreef:
Anomien schreef:

Ja, je probeert enorm recht te praten wat krom is. Wat moet ie anders eten zeg je, werkelijk?
Gehouden dieren zijn gewoon prooi, dus niet eens een discussie waard. Hou toch op. En dan je er uit proberen te kletsen, ongelooflijk.

Hahahha Oh echt?
Ik ben betrapt hoor. Wilde net een paard voeren aan een wolf.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:00

Die wolven hoeven geen grote nesten groot te brengen door paarden en schapen te eten. Daar wringt het lijkt mij. Als het wild schaars is, hebben ze niet minder welpen maar vergrijpen ze zich naar andere dieren.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 05:35

Ik ben nu in zweden en hier is de wolvenjacht geopend. De mensen in zweden die ik spreek zijn verbaasd dat er in nl niks wordt gedaan aan wolven die mensen aanvallen of gehouden dieren pakken. Hier is het einde verhaal voor zo'n wolf.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 05:59

Als eerste gesteld vind ik dat de wolf buiten alle proportie wordt beschermd in Nederland. Maar als ik dan kijk naar dit 'project' waar een kudde grote hoefdieren 'wild' wordt gehouden vind ik het wel interessant dat van de 3 veulens er nog 2 over zijn. Het is een deel natuurlijke selectie uit een kudde en zo krijg je geen wildgroei van grote hoefdieren zoals in de Oostvaarderplassen.

Ik vind deze paarden niet te vergelijken met de sport- en HTK paarden die gehouden worden in een wei. De kudde maakt deel uit van natuurbeheer en daar hoort af en toe een prooi aan een predator ook bij. Net zoals hazenjongen en reekalfjes die opgepeuzeld worden. Ik vind het erger dat er voor paarden en koeienvoer overheen gemaaid wordt dan dat een wolf een in het wild levend veulen pakt.

En zo heeft iedereen zijn mening. Wat wel zeker is, is dat er een overbevolking aan wolf is en hier iets aan gedaan moet worden in plaats van alleen beschermen. Zeker wolven die continu schapen en ponies snackt, contact zoekt met mensen, honden opvreet, op erven komt... Het is echt absurd dat die nog rond mogen lopen. Zo een wolf krijgt welpen en leert alles aan die nieuwe generatie... Dan heb je in plaats van 1 probleemwolf, 6 probleemwolven :7

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:41

roekes schreef:
Ik ben nu in zweden en hier is de wolvenjacht geopend. De mensen in zweden die ik spreek zijn verbaasd dat er in nl niks wordt gedaan aan wolven die mensen aanvallen of gehouden dieren pakken. Hier is het einde verhaal voor zo'n wolf.

Dat is overal zo waar wolven niet weg zijn geweest.
Wij hebben familie in Canada en die snappen er niets van.
Maar staan ze nog met de voeten op de grond. Dat woke geneuzel zoals hier bestaat daar op het platteland niet.