Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:34

Popstra schreef:
Hebben jullie nu niet door dat deze dier&recht gewoon bezig is met het uitsterf beleid voor maneges en pensionstalling er door te pushen dmv voor veel stallen onwerkbare regels te verzinnen!?

Ja, maar ik geloof niet dat er een rechter is die in dit verhaal meegaat. Het is niet te handhaven. En wat is het volgende: Caviaś verplicht een uurtje buiten? Konijnen niet meer alleen?

En zo kan ik wel even doorgaan. Het is puur om aandacht te vragen, niets meer en niets minder.

Elisa2

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:44

D&R is een misselijkmakend en ziek clubje, dat blijkt alleen al uit het feit dat iemand bedreigingen krijgt als ze er kritisch over zijn.

Maar in deze hebben ze gewoon wel een groot punt vind ik, de sector zelf is laks. Deze regel / richtlijn zou niet eens nodig moeten zijn. Zo normaal zou dit moeten zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:44

Benzz schreef:
Popstra schreef:
Hebben jullie nu niet door dat deze dier&recht gewoon bezig is met het uitsterf beleid voor maneges en pensionstalling er door te pushen dmv voor veel stallen onwerkbare regels te verzinnen!?

Ja, maar ik geloof niet dat er een rechter is die in dit verhaal meegaat. Het is niet te handhaven. En wat is het volgende: Caviaś verplicht een uurtje buiten? Konijnen niet meer alleen?

En zo kan ik wel even doorgaan. Het is puur om aandacht te vragen, niets meer en niets minder.

Dus paardenwelzijn maar opschorten omdat we het niet kunnen handhaven?

De eis een paard 4 uur (lijkt mij het ABSOLUTE minimum) vrije beweging te gunnen is vragen om aandacht? Bijzonder....

Is men hier nu werkelijk echt niet begaan met paarden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:45

Elisa2 schreef:
D&R is een misselijkmakend en ziek clubje, dat blijkt alleen al uit het feit dat iemand bedreigingen krijgt als ze er kritisch over zijn.

Maar in deze hebben ze gewoon wel een groot punt vind ik, de sector zelf is laks. Deze regel / richtlijn zou niet eens nodig moeten zijn. Zo normaal zou dit moeten zijn.

Maneges, pensionstallen en zelfs particuliere bezitters hokken hun dieren veel te lang op... hier op Bokt halen velen die 4 uur ook niet.
Wat mij betreft de bezem erdoor!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:46

Het is wel dat als je topics leest waar iemand een stalling zoekt.
Dat het vaak kiezen is tussen een stal met meer faciliteiten voor de ruiter en minder mogelijkheden voor buiten zetten van een paard.
Of juist precies andersom, paard kan veel naar buiten maar minder mogelijkheden als ruiter.
Het lijkt er zo op dat pension/maneges die beide goed voor elkaar hebben moeilijker te vinden zijn.
Tarief en regio in het land zal ook nog wel meespelen denk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:49

Ninx, jij hebt een andere manier van paarden houden dan ik, wij staan lijnrecht tegen elkaar. Accepteer dat gewoon.

Hier gaan ze echt wel naar buiten, binnen het mogelijke. Als het knetterhard gevroren heeft is dat los in de binnenbaan. Als het bloedheet is, dan is dat sochtend om 5 uur tot het te warm is. Speel in op de situatie ipv plichtmatig in het 24-7 te hangen. Ik heb ze liever 3 a 4 keer per dag uit hun stal, dan in de blubber buiten.

Paarden zijn gewoonte dieren. Die passen zich vrij makkelijk aan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:51

Ik denk eerlijkgezegd ook dat zolang er geen goede definitie is van paardenwelzijn en wat dat inhoudt je er niet echt iets mee kan. Een paard wat alleen binnenstaat maar verder wel goed verzorgd wordt is denk ik lastig juridisch hard van te maken hoe schadelijk dat is. En daar gaat deze zaak misschien wel een mooi proefballonnetje voor zijn.

Als de uitspraak gaat zijn dat maneges moeten voldoen wordt de volgende groep de pensionstallen (in theorie, want de nvwa heeft nooit genoeg mensen en er zijn zoals Shadow0 terecht aangeeft nog wel grotere misstanden. Als je moet kiezen waar je je tijd en geld aan uitgeeft als NVWA zou ik het wel weten - en nee, dit zou het niet zijn). Voor mij is weidegang trouwens een harde eis voor pensionstalling voor mijn paard, maar ik kan je vertellen dat dat nog lastig te vinden is, al helemaal weidegang jaarrrond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:57

Benzz schreef:
Ninx, jij hebt een andere manier van paarden houden dan ik, wij staan lijnrecht tegen elkaar. Accepteer dat gewoon.

Hier gaan ze echt wel naar buiten, binnen het mogelijke. Als het knetterhard gevroren heeft is dat los in de binnenbaan. Als het bloedheet is, dan is dat sochtend om 5 uur tot het te warm is. Speel in op de situatie ipv plichtmatig in het 24-7 te hangen. Ik heb ze liever 3 a 4 keer per dag uit hun stal, dan in de blubber buiten.

Paarden zijn gewoonte dieren. Die passen zich vrij makkelijk aan.

Dat weet ik niet.... ik weet niet hoe jij het inhoudelijk exact doet.

Het enige dat ik weet is wat voor dier een paard is. Hoe het fysiologisch functioneert en hoe huisvesting het systeem optimaal kan laten functioneren.
Een grazer is gebouwd op bewegen, de hele dag gedoseerd bewegen garandeert nu eenmaal de beste duurzame gezondheid. Daar kunnen we verder niet over discussiëren omdat dit een feit is.

Het enige dat wel kan is binnen jouw mogelijkheden zoeken naar een wijze van houden die het dichtste bij de sociale en fysiologische behoeften van een paard komt. Zowel 3 of 4 keer even je paard uit een stal plukken, of ze in de modder parkeren zijn beiden niet wenselijk natuurlijk.
Het helpt het gesprek en het paard ook niet om in die uitersten te praten.

We hebben het hier over 4 (!!!) uur... als dat niet mogelijk is, dan moeten we kappen met paarden houden lijkt me.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:58

Koop maar eens een zandvreter die meerdere malen zandkoliek heeft gehad, dan praat je wel anders in de winter als ze de wei niet op kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:01

Maar omdat er te weinig mensen zijn om te controleren moeten we maar geen wetten maken?

Zullen we de snelheidslimiet in het verkeer ook maar loslaten dan?
De kans dat je gepakt word is best klein.
Appen in het verkeer?
En trek hem zo maar door naar tig wetten

Toch is voor vele de kans dat het wel kan genoeg om zich er wel aan te houden.

Zo ook met stallen, als de faciliteiten er zijn zal het grootste gedeelten van de stallen er zich ook wel aan gaan houden. Want die paddocks liggen er dan toch.
Maar een stal met 80 paarden en 4 paddocks, dan hoef je geen reken genie te zijn om te weten dat die het gewoon niet kunnen.
Laat die soort stallen maar eens in een overgang regeling gaan vallen dat ze het voor elkaar moeten krijgen, anders stoppen.
Dan past het niet meer in deze tijd..het is geen 1980 meer....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:02

Benzz schreef:
Popstra schreef:

Een betere situatie voor dieren in Nederland, lijkt mij prima.. :j
Huisdieren weg.. kan ook nog .. of alleen onder hele strenge voorwaarden..
Er zitten echt veel te veel dieren beroerd in NL

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:03

Benzz schreef:
Koop maar eens een zandvreter die meerdere malen zandkoliek heeft gehad, dan praat je wel anders in de winter als ze de wei niet op kunnen.

Dat kan een complex probleem zijn....

Maar ook hier... ik weet niet wat de oorzaak is. Veel paarden doen dit om hun darmflora te herstellen. Mijn paarden eten periodiek ook wat aarde van specifieke plekken.
Dit is echter wat anders dan gericht zand eten. Dit kunnen ze doen om de effecten van voeding die niet goed bij ze aansluit (voordroog/ brokken/ muesli's) te neutraliseren, om de maag te kalmeren wanneer daar zweren of irritaties zitten, of uit verveling wanneer ze alleen buiten staan of daar niets te eten hebben.

Ik weet dus niet welke puzzels jij er al op hebt losgelaten en de crux vinden kan ook best ingewikkeld zijn.
Maar ze dan maar in de stal laten staan is natuurlijk ook geen fijn alternatief.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:16

pol013 schreef:
Dat is echt helemaal niet zo moeilijk hoor.
Dan wordtt de regel: 90% van de dagen minimaal 4 uur per dag buiten. En uitzonderingssituaties bij extreme weersomstandigheden zoals (netjes beschreven:) hittegolven en extreem weer dat de grafieken x overschrijdt.

Of welke exacte formulering en getallen je ook kiest.

Klaar!

Je hoeft het echt niet meteen over dat gerommel in de marge te hebben. Begin gewoon eens bij stallen die geen faciliteiten hebben. Dan bij de stallen waar ze de hele winter niet buiten komen. Dan bij de stallen waar ze hooguit een half uurtje buiten mogen luchten.
En tegen de tijd dat we aankomen bij stallen die ze 3:55 buiten hebben staan ga ik me pas druk maken over hoe streng we dan moeten zijn.

iedereen die hier begint te roepen: ja maar MIJN paard met probleem x......
Dat zou helemaal geen probleem moeten zijn als je het zo doet als bovenstaand. Dan is die ene die ziek wordt van steekbeesten en dus in die paar maanden minder makkelijk aan 4h komt gewoon onderdeel van die 90%(of waar dat % dan ook moet liggen).
KLAAR!

Dat zijn uitzonderingen. En die zijn er. Maar niet massaal. Want dan is er iets anders mis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:20

pol013 schreef:
pol013 schreef:
Dat is echt helemaal niet zo moeilijk hoor.
Dan wordtt de regel: 90% van de dagen minimaal 4 uur per dag buiten. En uitzonderingssituaties bij extreme weersomstandigheden zoals (netjes beschreven:) hittegolven en extreem weer dat de grafieken x overschrijdt.

Of welke exacte formulering en getallen je ook kiest.

Klaar!

Je hoeft het echt niet meteen over dat gerommel in de marge te hebben. Begin gewoon eens bij stallen die geen faciliteiten hebben. Dan bij de stallen waar ze de hele winter niet buiten komen. Dan bij de stallen waar ze hooguit een half uurtje buiten mogen luchten.
En tegen de tijd dat we aankomen bij stallen die ze 3:55 buiten hebben staan ga ik me pas druk maken over hoe streng we dan moeten zijn.

iedereen die hier begint te roepen: ja maar MIJN paard met probleem x......
Dat zou helemaal geen probleem moeten zijn als je het zo doet als bovenstaand. Dan is die ene die ziek wordt van steekbeesten en dus in die paar maanden minder makkelijk aan 4h komt gewoon onderdeel van die 90%(of waar dat % dan ook moet liggen).
KLAAR!

Dat zijn uitzonderingen. En die zijn er. Maar niet massaal. Want dan is er iets anders mis.

Precies. En dan loop je maar een stapje harder voor het paard met het probleem. Dan zet je hem maar in de nacht buiten (steekbeesten), of je zoekt uit wat het de oorzaak is en kijkt of dit aan te pakken is (zandeter). Dat hoort nu eenmaal bij dieren houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:33

Zinzi_jewel schreef:
Het is al te gek dat Dier en Recht zich hiermee bezig moet gaan houden !
Het zou allang normaal moeten zijn dat de paarden tenminste 1 dagdeel vrij mogen bewegen .
Of t nu manege pony,s zijn of dure sportpaarden .

Dier en recht is wel zo een typische organisatie die als ze dit zouden kunnen bereiken nog n stap verder gaan , want hoe natuurlijk is het om op een paard te gaan zitten uiteindelijk .

Dit vat het mooi samen :).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:53

Elisa2 schreef:

Ik denk niet dat je dat als maatstaf moet nemen.
Je bent naar jezelf toe aan het redeneren.
Zijn de bedreigingen geuit door iemand van Dier & recht?

Ik ben bedreigd door paardensporters die niets te maken hebben met Dierb& recht maar gewoon voor de KNHS uitkomen.
Maar dat kan ik de KNHS toch niet kwalijk nemen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:07

Over het snachts buiten zetten ivm steekbeesten, zie maar als stal eens personeel te vinden die snachts toerbeurten gaan draaien om jouw paardje zijn verplichte uurtjes buiten te zetten!!
Personeel is nu al amper te vinden.
En wat dacht je van het nieuwe probleem "de wolf"!
(Er gaan de laatste tijd wel heel veel paarden aan de kletter de weg op...)

En ja, het is momenteel horror wat dazen betreft in bepaalde delen vh land en paarden nu na een uur voor het hek staan te drammen omdat ze gek worden van die pijnlijke beten. Knutten waren er ook heel veel door het vochtige weer. Fijn voor excemers. Ja daar heb je allemaal geen last van mits je in het noorden van het land en richting kust woont.
Makkelijk lullen dus weer vanachter jullie beeld schermpjes.

Oh, en mijn paarden staan elke dag buiten hoor. Meer dan 12 uur

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:13

Ik woon op de Veluwe. Als er ergens steekbeesten zijn… Iets met makkelijk aannames maken achter een beeldschermpje zonder dat je mensen kent ;)

En waarom voel je je zo aangesproken? Jouw paarden staan toch genoeg buiten?
Het gaat juist om de stallen waar ze 22/7 binnen staan en in die 2 uur gepoetst, gezadeld, gereden, enz worden. En dus geen vrije beweging hebben.
En of dat nu maneges of pensionstallen zijn of voor mijn part de koning, het is gewoon niet paardvriendelijk. Daar gaat het om. Als jij er voor kiest om een dier te houden, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om in de behoeften te voldoen.
En nee, ik ben geen aanhanger van Dier en Recht. Maar als we binnen onze eigen sector niet genoeg opkomen voor de dieren, dan zijn dit soort organisaties blijkbaar nodig om mensen wakker te schudden.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:15

Ik vind het zo vreemd dat mensen hier zo hun best doen om tegen deze regel te keren. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar door deze regel in te laten gaan worden ook veel "gewone" paarden enorm geholpen. Dat zijn er veel maar dan ook veel meer dan de uitzonderingen die niet tegen insectenbeten kunnen bijvoorbeeld.

Willen jullie dan dat al die "gewone" paarden geen beter leven krijgen omdat die ene enkele uitzondering er niet tegen kan? Wauw...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:17

Helemaal eens met Daihyo. En ik woon trouwens ook niet in het noorden, maar in de Achterhoek, steekbeesten in overvloed hier.
We moeten echt anders gaan denken: geen personeel te vinden om het te doen? Dan zoek je maar naar een andere mogelijkheid. Niet zo snel genoegen nemen met "nee", dat moet echt een keertje afgelopen zijn nu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:17

Popstra schreef:
Oh, en mijn paarden staan elke dag buiten hoor. Meer dan 12 uur

Wat is het probleem dan?

De wolf, dat is wel een issue.. ben benieuwd wat D&R daar voor oplossing voor heeft...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:18

Ik woon aan de rand van de Peel, lekker vochtig.
Zeker nu de natuur groepjes ook nog bezig zijn met de vernatting van de Peel.
De omwonende geven ze geen zak om, zoals gewoonlijk.

Ik kan je zeggen dat als er ergens steekbeesten zitten het hier is.
Heb eens meegedaan op bokt met tellen van dazen in de val, zaten er gewoon dagelijks een 800 of meer in.

Dus ja mijn paarden lopen met eczeemdekens op terwijl ze geen eczeem hebben.
Vliegenkap, niet voor de vliegen, nee ook dat de dazen daar niet landen.

En betreft muggen, zet je je paarden overdag buiten heb je daar ook geen last van.

In de nacht doe ik zelf ook niet nadat de wolf hier een op een paar kn 172 dieren heeft vermoord.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:21

Lokii schreef:
Ik vind het zo vreemd dat mensen hier zo hun best doen om tegen deze regel te keren. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar door deze regel in te laten gaan worden ook veel "gewone" paarden enorm geholpen. Dat zijn er veel maar dan ook veel meer dan de uitzonderingen die niet tegen insectenbeten kunnen bijvoorbeeld.

Willen jullie dan dat al die "gewone" paarden geen beter leven krijgen omdat die ene enkele uitzondering er niet tegen kan? Wauw...

Het is nu eenmaal makkelijker om excuusjes en uitzonderingen te bedenken waarom je als mens aan bepaalde randvoowaarden voor het houden van een dier niet hoeft te voldoen, dan te accepteren dat het houden van dat dier misschien gewoon niet voor je is weggelegd. Voor het gros van de bevolking gaat het plezier van de mens nu eenmaal nog altijd boven het gemak/welzijn van dier.
Laatst bijgewerkt door Effy op 12-07-24 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:32

Dazen, vliegen, knutten....tja heel vervelend, maar met een vliegendeken zelfs voor mijn eczemer goed te doen. Vereist dat extra inzet en controle en goede vliegenspray van mij, jazeker, maar als dat niet zou kunnen had ik gewoon geen paarden moeten aanschaffen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:03

Wat ik begrijp uit het artikel is dat D&R niet de manege zelf aanklaagt maar een uitspraak van de rechter wil waardoor de NVWA moet gaan controleren op 4 uur buiten staan…

Maar volgens mij
- is er geen wet waarin staat dat paarden 4 uur buiten moeten staan dus kan een officiële instantie ook niet handhaven
- staat er niets in de wet over 4 uur buiten staan en kun je dus ook geen naleving eisen van deze niet-bestaande wet

Dit is volgens mij volgens de regels van de rechtstaat een kansloze rechtzaak en daarmee dus een schreeuw om aandacht en een manier om veranderingen in wetgeving af te dwingen.
Ik vind dit niet de manier want het is een kostbaar en vraagt onnodige inzet van een al overbelast rechtssysteem.

Ik begrijp dat D&R vindt dat zelfregulering niet werkt want dat doet het ook niet. Want een groot deel van de paarden haalt de 4 uur ook niet en er worden meer basisvoorwaarden genegeerd op diverse stallen.
Maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor paardenwelzijn en verandering in wetgeving dan het voeren van dit soort rechtszaken.

Het zou niet moeilijk moeten zijn om de sector te dwingen door bv het eisenpakket bij het vergeven van vergunningen (overheid) of een keurmerk met onafhankelijke handhaving zodat klanten ook kunnen kiezen voor een stal met keurmerk waardoor er concurrentie ontstaat en stallen zelf er voor kiezen om te gaan voldoen aan de eisen (zelfregulering)

Ik durf wel de conclusie te trekken dat er vanuit de sector geen enorme welwillendheid is om iets te doen aan paardenwelzijn en de minimale eisen. Tuirlijk, mensen met paarden aan huis doen het vaak prima, ook zijn er hele goede pensionstallen. Maar er zijn nog heel veel trainingstallen en sportstallen die niet voldoen aan de minimale eisen van paardenwelzijn.
Er is heel veel weerstand en dat begrijp ik ook als je 60 stallen hebt en 8 paddocks, dan kun je er nooit aan voldoen. En minder stallen is niet meer rendabel en grond is niet aan te kopen en paddocks zijn duur in onderhoud….dus wordt het goedgepraat door te zeggen dat een uurtje ook goed is, dat ze anders zich gaan vervelen in de paddock of dat ze te druk zijn….en er zijn nog steeds pensionklanten die dat dan accepteren.

Er is ook nog zoiets als marktregulering: zet je paard niet op een stal waar men niet voldoet aan de basiseisen of ga niet rijden op een paardonvriendelijke manege. Ga niet naar paardonvriendelijke evenementen en koop geen paard van een paardonvriendelijke handelsstal. Is dit altijd haalbaar? Nee, maar we kunnen het op zijn minst proberen.