Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:56

Fika schreef:
Ik blijf het zo apart vinden dat mensen echt geloven dat dit wolven zijn.
Hybrides, vast en zeker, maar de Europese wolf (Canis Lupus Lupus) ziet er compleet anders uit en gedraagt zich uiteraard ook compleet anders.
Wat in principe wel uitmaakt, aangezien de wolf een beschermde status heeft, maar de hybrides niet.

Het meest bizarre idee ooit om wolfhybrides uit te zetten in Nederland, wat is het volgende, tijgers? Leeuwen?

Je hond aanlijnen helpt trouwens niet, probleemwolven(hybrides) plukken ze gewoon van de lijn.

Dat ze uitgezet zijn is eerder benoemd. Dat was toch een complot?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:58

Nr. 1 dieren vatten oogcontact vaak op als een teken van dreiging en potentieel gevaar. Ik weet niet of dat dus bij wolven goed gaat uitpakken ?? Laat je ze zien dat je niet bang bent of vergroot je juist de dreigende situatie waardoor ze zullen aanvallen??
Nr. 2 is wel een probleem als je niet weet waar het nest is...
Nr. 3 is wel illegaal, al zou ik er geen problemen mee hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:20

Je kunt in principe elk dier wegjagen door naar het dier toegkeerd te blijven en dreigend voorover te hellen en te schreeuwen en met je armen te zwaaien. Stampen helpt ook, ook om jezelf machtiger te voelen.

En elk roofdier zal je volgen en bij kans aanvallen als je het de rug toe keert en wegloopt/rent.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:48

OleJon schreef:
Fika schreef:
Ik blijf het zo apart vinden dat mensen echt geloven dat dit wolven zijn.
Hybrides, vast en zeker, maar de Europese wolf (Canis Lupus Lupus) ziet er compleet anders uit en gedraagt zich uiteraard ook compleet anders.
Wat in principe wel uitmaakt, aangezien de wolf een beschermde status heeft, maar de hybrides niet.

Het meest bizarre idee ooit om wolfhybrides uit te zetten in Nederland, wat is het volgende, tijgers? Leeuwen?

Je hond aanlijnen helpt trouwens niet, probleemwolven(hybrides) plukken ze gewoon van de lijn.

Dat ze uitgezet zijn is eerder benoemd. Dat was toch een complot?
Ik weet niet of ze zijn uitgezet, maar dat is geen voorwaarde om hybrides te krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:53

Als NL echt uitgestrekte kilometers aan natuur zou hebben dan zou je de wolf echt niet zomaar tegen komen en zijn ze ook echt schuw vd mens.

Dit hele project van wolven in ons land introduceren ( want ja ze worden los gelaten) is dus wel mislukt te noemen.
De mensen die er bij hoorden haken nu ook 1 voor 1 af nu alle tegendelen waarheid worden.
Het dier past hier niet.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:11

Fiona_flora schreef:
Paarden kunnen ook op hol slaan van andere dingen die gebeuren in het bos. Zeker met de vele wandelaars die er nu zijn met onopgevoedde honden die op je ruiter en paard af sprinten.

Ik vind het een beetje sneu dat de wolf nu de dupe is terwijl de mens zelf de afstand had moeten bewaren. Teveel wandelaars met honden die de wolf te dichtbij lieten komen en nu moet de wolf maar afgeschoten worden?

Kunnen we net zo goed een stop op de voortplanting van de mens zetten aangezien we al met genoeg zijn. Dan wordt de wereld minder vol en kunnen de dieren in de vrije natuur gewoon leven.

En tuurlijk is het spannend om je paard op het land te zetten met een wolf in de buurt, als de wolf nooit weg was geweest dan hadden wij ons allang aangepast.

Deze mindset heb ik heel lang gehad. Maar de wolf met rust laten is lastig hoor. De populatie wordt groter en de natuur niet. Dit betekent dat de wolf hoe je het ook wendt of keert tussen de mens komt. De wolf kiest daar zeker niet voor maar nu er honden paarden en ga zo maar door achtervolgt worden ben ik wel van mening dat de wolf schade gaat aanrichten. Nee hij kan er niks aan doen maar ik vraag me af wat ik zou doen als hij hier loopt. Als ik moet kiezen tussen hem of mijn dieren die overlijden dan kies ik voor de volle 100% voor hem.

Lanoca

Re: Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:53

Het gaat helaas niet alleen om de veiligheid van dieren. Ook de mens zelf moet zich aanpassen. Een rondje alleen joggen door de bossen om je hoofd leeg te maken is niet veilig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:14

Raineri schreef:
Vandaag sprak ik een collega weer (bioloog) en heb om advies gevraagd mocht ik in den treek het beest zien:

1. Hou oogcontact, niet wegtrekken.
2. Kom nooit tussen moeder en nest in
3. Pepper spray of bear spray raadde hij nog aan. Ik ga een flesje kopen

Hij benoemde ook nog dat teveel natuurfotografen etc gewoon te dichtbij komen en dieren voeren _-:( van nature zal de wolf de mens mijden maar ze zijn pienter genoeg om dit ook snel af te leren.

Tja, pepperspray is dus zwaar illegaal in Nederland.
Er is in Nederland geen plaats voor het wilde westen. Dus ook niet voor wilde wolven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:20

Lanoca schreef:
Het gaat helaas niet alleen om de veiligheid van dieren. Ook de mens zelf moet zich aanpassen. Een rondje alleen joggen door de bossen om je hoofd leeg te maken is niet veilig.

Doe ik vaak. Ik voel me veiliger in mijn uppie in het bos dan alleen over straat in bijvoorbeeld Rotterdam zuid.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:51

Loretta schreef:
Raineri schreef:
Vandaag sprak ik een collega weer (bioloog) en heb om advies gevraagd mocht ik in den treek het beest zien:

1. Hou oogcontact, niet wegtrekken.
2. Kom nooit tussen moeder en nest in
3. Pepper spray of bear spray raadde hij nog aan. Ik ga een flesje kopen

Hij benoemde ook nog dat teveel natuurfotografen etc gewoon te dichtbij komen en dieren voeren _-:( van nature zal de wolf de mens mijden maar ze zijn pienter genoeg om dit ook snel af te leren.

Tja, pepperspray is dus zwaar illegaal in Nederland.
Er is in Nederland geen plaats voor het wilde westen. Dus ook niet voor wilde wolven.

Er zijn online alternatieven te vinden.

Grensbewaking voor wolven lijkt me niet haalbaar, zeker als ze in België en Duitsland wel rondlopen en niet afgeschoten worden. Kortom: toch zoeken naar manieren jezelf te verdedigen. Ik loop er zelf en blijf daar lopen. Dit zijn de tips die ik heb gekregen, en die ik vanzelfsprekend graag deel met anderen. Want de situatie is nu zoals ie is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:19

Een schaap pakken is één, maar dat er nu een aangelijnde! Hond is gepakt gaat zelfs mij te ver!

Niet voor niets is de Europese wolf Canis Lupus Lupus en zijn onze gedomesticeerde honden Canis Lupus Familiaris...... onze honden stammen rechtstreeks af van de brutale wolven die steeds dichter bij de mensen durfden te komen. Dus dat de wolven dat op dit moment wéér doen, verbaasd me niets. Maar het is nu niet gewenst!

Zolang ze zich schuw houden (en buiten de officiële honden losloopgebieden) mogen van mij best wolven in Nederland rondlopen, maar het wordt nu gewoon echt gevaarlijk voor mens en huishond!

Zijn volgens mij een aantal losloopgebieden op de Utrechtse heuvelrug, waar ik graag heen ging om mijn hond lekker door de bossen te laten struinen....helaas kan dat dus blijkbaar niet meer.....

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:26

Suzanne F. schreef:
Lekker dan. Dit is de volgende fase. De fase hierop is een aanval op een kind. Dat gaat een keer gebeuren.

Hoe verschrikkelijk ik dit ook zou vinden als het gebeurd. Maar eigenlijk zou het een keer MOETEN gebeuren......
Misschien dat er dan eindelijk eens wat aan wordt gedaan..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:27

Nee, want dan krijgen de ouders op de kop 'wat doe je dan ook met een kind in het bos'.... let maar op

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:28

[quote="mvdende"]Een schaap pakken is één, maar dat er nu een aangelijnde! Hond is gepakt gaat zelfs mij te ver!

Ze pakken eigenlijk nooit 1 schaap maar meerdere die half afgeslacht en voor half dood blijven liggen.
1 schaap pakken en opeten zou beter zijn.....
Hier ook in een kudde 6 schapen waarvan 4 door en 2 nog net levende een verschrikkelijk gezicht en hoop het niet meer mee te maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:34

Wat een horror detos. Heel veel sterkte.
Dat beeld raak je nooit meer kwijt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 04:04

Goof schreef:
Lanoca schreef:

Doe ik vaak. Ik voel me veiliger in mijn uppie in het bos dan alleen over straat in bijvoorbeeld Rotterdam zuid.

Dat is het nu juist. De mensen die willen joggen in het bos hebben zich altijd veilig gevoeld. Maar waar wolven een territorium op hebben geeist zijn die mensen net zo min veilig als waar een menselijke predator rondloopt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 06:33

Qimm schreef:
Nee, want dan krijgen de ouders op de kop 'wat doe je dan ook met een kind in het bos'.... let maar op

Dit zou alleen zijn wanneer het een kind uit buitengebied is, niet wanneer het een kind uit de randstad betreft. Dan pas worden veel mensen daar pas wakker.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:22

Lanoca schreef:
Goof schreef:

Dat is het nu juist. De mensen die willen joggen in het bos hebben zich altijd veilig gevoeld. Maar waar wolven een territorium op hebben geeist zijn die mensen net zo min veilig als waar een menselijke predator rondloopt.

Dat persoonlijk (nog) niet, maar ik ben vrij nuchter. Dat is voor iedereen ook anders. Verkies nog altijd de wolf boven een menselijke crimineel eerlijk gezegd. Ik ben ook weer niet extreem zenuwachtig daar te lopen, mits ik de juiste dingen onderneem om een confrontatie met veilige afloop te kunnen garanderen.

Ik ben 100% voor pragmatisme hierin. Ze is er nu, en wij willen er blijven wandelen. Dus laten we slim ermee omgaan.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:17

Over de filmpjes dat mensen hun honden laten snuffelen met de wolf... om eerlijk te zijn als mijn honden loslopen en ze staan te snuffelen met een wolf roep ik ze niet terug hoor. Zal je net zien dat als ze omdraaien, ze gepakt worden.

Populatiebeheer zou een mooie oplossing zijn, net als wolven afschieten die te dicht naderen. Of vang ze en zet ze uit in een bos in Kazachstan ofzo. Hebben ze dat toen ook niet gedaan met die paarden van Oostvaarderplassen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:30

Ik denk dat pepperspray of bear spray ook het beste werkt. Maar dat is illegaal, je bent strafbaar als je het bij je hebt het valt onder verboden wapen bezit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:47

SusanH schreef:
Ik denk dat pepperspray of bear spray ook het beste werkt. Maar dat is illegaal, je bent strafbaar als je het bij je hebt het valt onder verboden wapen bezit.

Tja, en dat is niet voor niets illegaal in een dichtbevolkt landje als Nederland. Alleen dat laat alweer eens zien dat Nederland niet geschikt is voor dit soort grote natuurprojecten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:48

SusanH schreef:

Maar wat is de andere optie? Ik snap goed dat het illegaal is, maar hoe moet je jezelf of je dieren dan beschermen?

Wij lopen bijvoorbeeld altijd met een zakmes in het bos. Die is gewoon legaal, maar of dat echt wat uithaalt? Met een mes zwaaien?

Misschien moeten we de kruisboog maar mee gaan nemen (ook legaal)...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:53

Stenen gooien las ik..in een noodgeval stenen gooien naar de wolf.

Pepperspray lijkt me alleen te werken als de wolf al veel te dichtbij is?

En niet bang worden, lijkt me heel belangrijk maar misschien soms ook wel wat makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als er meerdere wolven zijn of met een paard er bij.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:59

Stenen gooien? Waar ga ik die laten als ik op het paard zit. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:06

Ach iedereen heeft wel een paar zakken in jas oid, dus met stenen-op-zak kan ik nog wel leven. Zal ik alleen wel mijn gooitechniek moeten verbeteren :)

@elisa: daarom is Bearspray ook beter, die is heel krachtig en komt van 6 tot 12 mtr afhankelijk van wind.