Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:56

Is dat zo? Want je kunt je afvragen wat het volgende wordt.

Een bit willen ze ook niet meer bij D&R, zweep niet..want iedereen slaat daar de paarden keihard mee. :+

Probleem met hun vind ik is dat ze zich op de verkeerde zaken richten, op de hulpmiddelen ipv op het verschil in gebruik en misbruik van hulpmiddelen. Waarbij dat laatste aangepakt dient te worden.

Maar begin eerst met gedegen onderzoek, hebben Dravers in NL ook wonden in de mond? Is een pantykous schadelijk of niet? Lijkt me wijs om eerst onderzoek te doen voordat er van alles geroepen wordt. :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:59

Ik snap best dat er vele (de meerderheid?) van de dravers netjes met een simpele optoming rondlopen.
Maar als je een check of pantykous nodig hebt omdat je paard zonder niet kan functioneren, mag je daar best kritisch naar kijken en vragen over stellen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:01

ruitje schreef:
cajabol schreef:
Er wordt toch echt al met 2 jarige paarden begonnen. Wellicht niet op wedstrijden maar wel met koersen. Dat is mij altijd verteld. En ja, ik sta helemaal achter dier en recht, want het wordt hoog tijd dat dieren inderdaad rechten krijgen. En dat is niet altijd even leuk om te zien en te beseffen hoe er met dieren omgegaan wordt. Panty's, tongriemen?? Mijn hemel, waar zijn ze mee bezig. Zoals iemand al schreef, misschien moeten ze dan een andere hobby nemen als je niet weet hoe je een paard moet stoppen op een vriendelijke manier

Oke, dan geloof je wat jou altijd is verteld i.p.v. je echt ergens in te verdiepen.

Ik heb jaren lang de drafsport verdedigd, ik heb er geen zin meer in,
het merendeel wil zich helemaal niet echt verdiepen . Kunnen er dingen beter: jazeker. Van mij mogen per morgen alle tongbanden eruit en scherpere bitten ook. De leeftijdsgrens mag ook omhoog.

Maar zoals Dier&Recht het doet voorkomen, zo is de realiteit gewoon niet. Onze sport is echt bezig met welzijn, ze hebben de start aangepast en het zweepgebruik verboden. Ken jij een tak van sport waar de zweep niet meer mag?

De organisaties hebben meerdere malen aangegeven met Dier&Recht in gesprek te willen. Het zou mooi zijn toch, als je als zo'n type organisatie in gesprek kan met organisatoren om te kijken hoe je echt wat kan verbeteren nog aan het welzijn?

Maar dat willen ze niet. Het enige wat ze willen is een verbod.

Uitermate slim om met de drafsport te beginnen, de minst breed gedragen tak van sport. Die krijg je het snelst verboden en als drafsport niet mag, waarom mag elke andere wedstrijd dan wel? Waarom mag überhaupt op een paard zitten dan.

Niks tegen verbeteringen in de sport, want dat moet!
Wel wat tegen activisten die mijn sport gebruiken om hun grotere ideaal, namelijk geen dieren meet in de sport, gebruiken.

Dier & Recht draaft door ja.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:02

Natuurlijk mag je daar kritisch naar kijken, graag zelfs! Ik hou zelf ook niet van al die poespas, hoe simpeler hoe beter. Wij hebben onze huidige draver zelfs bitloos gehad, die heeft veel te weinig ruimte in zijn mond voor een bit, maar dat is voor velen nog een stap te ver en niet altijd haalbaar met elk paard. Ik vind het al mooi dat de zweep is afgeschaft op de kortebaan, maar er kunnen zeker nog stappen genomen worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:03

Het hele idee van een dier zijn tong vastknopen, oren dichtstoppen en zo meer om een wedstrijd te winnen gaat toch heel ver? Waarom vinden we zulke zaken normaal/acceptabel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:04

rien10 schreef:
Ik snap best dat er vele (de meerderheid?) van de dravers netjes met een simpele optoming rondlopen.
Maar als je een check of pantykous nodig hebt omdat je paard zonder niet kan functioneren, mag je daar best kritisch naar kijken en vragen over stellen.

En wat nu als het paard wel zonder kan presteren maar het beter is voor het paard om dit te gebruiken?

Even afgaande op dat het dus niet schadelijk oid is.

Ik probeer even alles van allerlei kanten te bekijken.

rien10

Re: Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:05

Dan denk ik dat je dat niet moet doen. Dan klopt de vraag aan je paard niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:10

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:10

Proppen in de oren word in elke discipline gebruikt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:11

Popstra schreef:

En daarom is het okee?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:13

Popstra schreef:

Klopt. Maar vlak voor de finishlijn ze eruit trekken “omdat hij dan n beetje schrikt en harder gaat lopen” is van een andere orde.

Ik probeer aan te geven dat D&R en anderen
die ageren tegen de drafspory niet meteen als gekkies hoeven te worden weggezet. Ze hebben een punt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:14

Proppen in de oren vind ik dan echt niet sneu.
Doet niet zeer krijgen ze niks van. Dat ze dan van het geluid even harder gaan...tja...

Als zo'n tongband op deze manier moet, dan maar geen wedstrijden. Dan is het geen geschikt paard.
Een paard dat zich dusdanig strijkt dat het geen 5 minuten een proef kan lopen zonder wondjes mag ook niet starten met beschermers, even een dwarse zijstraat te noemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:15

Mars schreef:
Popstra schreef:

En daarom is het okee?

Weet ik eigenlijk niet. Half Nederland loopt inmiddels over straat met noise canceling koptelefoons. Waarom zijn proppen erg eigenlijk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:17

Rien:
Alleen als hun punten op waarheid gebaseerd zijn en niet verdraaid zijn. Doordat ze zoveel verdraaien en manipuleren neem ik alles wat ze zeggen met een grote zak zout. De kleine dingetjes waar ze dan misschien wel een punt hebben worden ook ongeloofwaardiger door hun manier van doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:18

Nee proppen zijn niet sneu. Zijn zachte bolletjes en geeft gewoon demping van omgevings geluid en dus minder stress mocht een paard daar gevoelig voor zijn. Dat kun je dus als positiefs zien ipv weer iets om over te miereneuken!
En idd, mensen gebruiken ook gehoor bescherming. Doppen om te slapen what ever. Ook geen ramp toch!?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:19

Elisa2 schreef:
Rien:
Alleen als hun punten op waarheid gebaseerd zijn en niet verdraaid zijn. Doordat ze zoveel verdraaien en manipuleren neem ik alles wat ze zeggen met een grote zak zout. De kleine dingetjes waar ze dan misschien wel een punt hebben worden ook ongeloofwaardiger door hun manier van doen.

Ja. Dat klopt. Maar ik vind enkele punten van hun echt valide. Vond ik ook al voordat ik dit topic tegenkwam.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:28

Popstra schreef:
Nee proppen zijn niet sneu. Zijn zachte bolletjes en geeft gewoon demping van omgevings geluid en dus minder stress mocht een paard daar gevoelig voor zijn. Dat kun je dus als positiefs zien ipv weer iets om over te miereneuken!
En idd, mensen gebruiken ook gehoor bescherming. Doppen om te slapen what ever. Ook geen ramp toch!?

Vind ik ook. Ze eruit trekken zodat je paard stress krijgt en harder gaat lopen vind ik niet ok.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:39

DuoPenotti schreef:
Doet niet zeer krijgen ze niks van. Dat ze dan van het geluid even harder gaan...tja...

Als zo'n tongband op deze manier moet, dan maar geen wedstrijden. Dan is het geen geschikt paard.
Een paard dat zich dusdanig strijkt dat het geen 5 minuten een proef kan lopen zonder wondjes mag ook niet starten met beschermers, even een dwarse zijstraat te noemen.

Draver die ik kon overnemen moest je beslist niet aan de oren komen, juist vanwege de oorproppen die hij had toen hij nog in training was.
Oftewel: zo'n fijne ervaring was het niet voor hem om proppen in zijn oren gedrukt te krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:43

DuoPenotti schreef:

DP wat betreft strijk lappen. Dat vind ik ook. Maar eerder in dit topic -toen ik zo’n soort vergelijking maakte- werd er gezegd dat het andere disciplines en bonden betreft.

Mijn vraag is nu: is het ok om bij een draver een complete stellage om de benen te hangen en een dressuurpaard mag geen strijklappen andere disciplines? Zeker. Maar ook een beetje bedrijfsblindheid bij de dravers mensen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:46

Zou de snelheid ook een rol kunnen spelen? Met 50 km per uur je benen aantikken zal grotere letsels veroorzaken dan in arbeidsdraf in een bak. Bovendien speelt het gewicht ook een rol; met een beetje gewicht meer of minder aan een been kun je de balans in draf optimaliseren en zo net wat sneller zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:47

Nee rien, jij stelde de vraag anders :)

Misschien moet de dressuur dan bescherming toestaan, tegen het risico van wondjes..
dat kan ook
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-06-24 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:47

@rien
Nou een springpaard zonder peeskappen vind ik dan ook weer niet kunnen zijn voor de bescherming.
Niet omdat hij anders niet luistert.
Dus ja dat er per discipline word gekeken snap ik wel.
Maar de peesberschermers bij een springpaard zijn voor als het fout gaat, niet omdat het elke keer nodig is. Zoals een tongband dan wel weer is. Dat maakt voor mij het verschil.
Beetje vergelijkbaar als een cap, die heb je als het goed is niet nodig, maar als het mis gaat fijn dat je hem hebt.

Bij dravers kan ik me voorstellen dat de bescherming er ook niet zit voor het perse nodig hebben, maar voor als er wel eens een struikel komt het ook best fout kan gaan zonder bescherming.
Dan ben ik weer niet tegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:50

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:

DP wat betreft strijk lappen. Dat vind ik ook. Maar eerder in dit topic -toen ik zo’n soort vergelijking maakte- werd er gezegd dat het andere disciplines en bonden betreft.

Mijn vraag is nu: is het ok om bij een draver een complete stellage om de benen te hangen en een dressuurpaard mag geen strijklappen andere disciplines? Zeker. Maar ook een beetje bedrijfsblindheid bij de dravers mensen.

Bij springen en crossen mag het om exact dezelfde reden wél net zoals het mag bij de drafsport.....
Omdat er bij deze disciplines echt een hoger risico is op aantikken dan bij puntje precies je pootjes gecontroleerd weg zetten in een dressuur ring.
Dus waar wil je heen?

Vergelijk dan dressuur met springen. Dan heb je het iig over dezelfde bond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:52

Maar een dressuur paard mag toch ook gewoon bescherming om anders dan bandages? Luchtige bescherming
Of heb ik dat verkeerd begrepen!?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:55

Niet in de wedstrijd Popstra.