Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zonnetje81 schreef:Ik vind het niet zo'n gek idee, ik kijk nog ook echt heel vaak rond en denk dan: ik heb hier ook zo debiel rond gereden en merk dat ik er steeds minder naar kan kijken. Op insta zie ik filmpjes steeds tenenkrommender.
Een circus mag niet maar als je emotie en liefde voor paarden los laat dan is dit net zo goed circus. Komen die paarden uberhaupt los op een OS? Ik heb geen idee, ze zullen vast paddocks maken maar voor zoveel paarden?
edit:
Vliegen kan wel comfortabel zijn maar een paard 12 uur op een vlucht zetten zonder beweging of wat dan ook........oh wee als je paard een dag op stal staat waarin hij kan bewegen. Het is allemaal zo krom. En laat staan de tijd die het dier al moet wachten in de container en voordat het eruit is, ik denk dat ze zo al snel 15 uur op stand staan. Kan niet gezond zijn, hoe voel jij jezelf na 12 uur vliegen? Ik vies, opgeblazen, vocht benen, last van het drukverschil, moe etc. Een paard ervaart ook dezelfde omstandigheden.
Spenk schreef:Die worden niet benoemd toch elisa? Er wordt gezegd bij een subtop wedstrijd. Op een subtopwedstrijd staan geen stewards die na iedere proef de mond controleren. Daar staan toezichthouders die niet preventief controleren.
Zoolgangster schreef:Zonnetje81 schreef:Ik vind het niet zo'n gek idee, ik kijk nog ook echt heel vaak rond en denk dan: ik heb hier ook zo debiel rond gereden en merk dat ik er steeds minder naar kan kijken. Op insta zie ik filmpjes steeds tenenkrommender.
Een circus mag niet maar als je emotie en liefde voor paarden los laat dan is dit net zo goed circus. Komen die paarden uberhaupt los op een OS? Ik heb geen idee, ze zullen vast paddocks maken maar voor zoveel paarden?
edit:
Vliegen kan wel comfortabel zijn maar een paard 12 uur op een vlucht zetten zonder beweging of wat dan ook........oh wee als je paard een dag op stal staat waarin hij kan bewegen. Het is allemaal zo krom. En laat staan de tijd die het dier al moet wachten in de container en voordat het eruit is, ik denk dat ze zo al snel 15 uur op stand staan. Kan niet gezond zijn, hoe voel jij jezelf na 12 uur vliegen? Ik vies, opgeblazen, vocht benen, last van het drukverschil, moe etc. Een paard ervaart ook dezelfde omstandigheden.
Inderdaad, heel krom dat we 12 uur op een vliegtuig of zelfs 24 uur(Australië) stilstaan vanwege een reis acceptabel vinden, maar 12/24 uur per dag op stal onacceptabel...
Ramie schreef:Spenk schreef:Die worden niet benoemd toch elisa? Er wordt gezegd bij een subtop wedstrijd. Op een subtopwedstrijd staan geen stewards die na iedere proef de mond controleren. Daar staan toezichthouders die niet preventief controleren.
Ja zeker wel. Als je weet wat een subtop wedstrijd inhoud? Vanaf welk niveau dat is…
journee schreef:Je bedoelt behalve dat hobbyisten dan les gaan geven aan hobbyisten?
Citaat:Ook wordt je niveau door een onafhankelijke jury beoordeeld en leer je wat goed gaat en wat verbeterd dient te worden.
Citaat:Ook vinden veel dieren, net als hun baasjes het vaak reuze interessant om eens in een andere omgeving te zijn. Soms kan het ook bij verkoop of juist voor een ruiter bij het zoeken naar een verzorgpaard of baan handig zijn om een niveau aan te kunnen geven.
Citaat:Daarnaast is er ook een sociaal aspect, zowel voor de eigenaar als voor het dier, dat went aan reizen, vreemde plekken, vreemde mensen, vreemde dieren en hierdoor ervaring en zelfvertrouwen opbouwd. En dat hoeft heus niet op topsport niveau, maar geldt ook voor een kind op dat op bixie niveau begint. Naar mijn mening heeft sport ook veel positieve aspecten waar men aan voor bij gaat.
Citaat:Maar waarom zou het sport element er af moeten? Sport ruiters zijn in ieder geval nog degene die zich laten beoordelen en bijschaven. Als die paard onvriendelijk doen kan er wat van gezegd worden etc.
Citaat:Als ruiters alleen nog maar thuis rijden is er helemaal geen toezicht.
Citaat:Je kunt ook gewoon de sport hervormen en anders inrichten zodat paarden welzijn echt ten alle tijden voorop blijft staan.
Elisa2 schreef:Je snapt het punt niet, het paard heeft zich laten domesticeren omdat dit comfortabeler leven is dan in het wild.
Naast dat terug in de natuur/ wild leven natuurlijk inmiddels aardig onmogelijk geworden is omdat er nauwelijks nog natuur/ wild is.
En, wil jij echt dat het paard uitsterft? Want dat is de consequentie van wat je schrijft..
Ik niet, vind het veels te fantastische dieren om bij te zijn.
OleJon schreef:En dat lijkt tegenwoordig het doel van al die organisaties die beweren er voor de dieren te zijn. Nu de ergste misstanden in de dierhouderij verleden tijd zijn, gaan ze telkens een stapje verder. Ik wil zeker niet zeggen dat dierenorgenisaties niet ook veel goeds hebben gedaan voor het dierenwelzijn, maar naar mijn idee slaan ze nu vaak veel te ver door. En veel mensen, zeker degene die zelf geen ervaring met dieren of takken van sport hebben, geloven die verhalen. Ook als er soms geen jota van klopt. Zo wordt door Partij v/d Dieren beweerd dat bij paarden hun kiezen worden getrokken vanwege het bit. Dat is natuurlijk onzin, maar een leek weet dit niet, die word dus gewoon foutief geïnformeerd en een dierhouder wordt hierop aangekeken.
Als je de doelen van dierenorganisatie bekijkt, willen ze inderdaad dat elke tak van sport/ werk met dieren uiteindelijk stopt. Want naar hun idee is elke vorm hiervan uitbuiting. Een circus met dieren is hier al verboden en ook steeds meer dieren worden aangemerkt als exotisch en mogen ook niet meer gehouden worden. Ook mogen alleen sledehonden voor de sport nog worden ingespannen voor de slee.
Op dit moment proberen ze de paarden sport en de hondensport aan banden te leggen (ja, een honden/katten show valt hier ook onder) en wordt er gelobbyd om paarden en honden bij de politie uit te bannen. Als dat zou lukken is de volgende stap natuurlijk niet moeilijk te voorspellen. Ik mag hopen dat de meeste mensen toch door alle onzin heen kijken en dat we kunnen blijven genieten van de samenwerking met onze dieren.
7ofhearts schreef:Ja.
Dat is heel triest maar de natuur.
Net zoals in Afrika een een pasgeborene meteen wordt doodgebeten door een roofdier omdat het nog niet mee kan met de groep, een leeuw verhongerd omdat zijn gebit niet goed is en een dier met een gebroken been een akelige dood sterft en soms nog lang moet wachten op de dood.
Heel triest…….. maar de natuur.
Die is hard.
Maar het dier heeft wel een vrij leven.
Het leven bij de mens kan ook hard zijn.
En daar is geen ontsnappen aan.
Kimddddd schreef:De waarheid en illusie ligt dicht bij elkaar bij deze organisaties. Ooit eens niet zulke chique dingen te weten gekomen over WNF door een verkeerd bezorgde fax (apenhandel naar laboratoriums uit de door hun gekochte bossen). Uiteindelijk it is all about the money en spelen er ook van allerlei andere belangen mee bij dit soort organisaties. Ooit vanuit goede intenties opgezet...
Pareltjes schreef:OleJon schreef:Moeten we nu dan ook paardrijschaamte hebben?
Net zoals bij
Vliegschaamte of berzorgd schaamte?
Of ook schaamte dat we alleen al een paard bezitten?
Want daar doel ik op, maar vaak genoeg herhalen dat paardrijden verkeerd is. Dan gaan mensen het vanzelf geloven. Of het nu gaat om de topsport Of recreatie.
Net zoals met vlees en zuivel eten.
Elke dag zijn er wel nieuwsberichten over plantaardig Of vegetarisch eten. Hoe geweldig dit is. Je bent nu bijna een
Vervang schaamte door verantwoordelijkheid dat er wellicht wat vriendelijker en dekt het de lading beter.
Paardrij- verantwoordelijkheid
Vlieg- verantwoordelijkheid
Bezorg-verantwoordelijkheid
Oftewel realiseer wat de impact van je acties zijn. Als je vliegt, vlees eet etc. etc. Men kan wel op de achterbenen gaan staan maar kijk ook eens naar je eigen aandeel binnen het grotere geheel.
Kimddddd schreef:De waarheid en illusie ligt dicht bij elkaar bij deze organisaties. Ooit eens niet zulke chique dingen te weten gekomen over WNF door een verkeerd bezorgde fax (apenhandel naar laboratoriums uit de door hun gekochte bossen). Uiteindelijk it is all about the money en spelen er ook van allerlei andere belangen mee bij dit soort organisaties. Ooit vanuit goede intenties opgezet...
Gini schreef:c_alsemgeest schreef:Kan... maar ik zie ook weinig happy athletes bij ons door het bos tuffen. Veel lopen kreupel, zijn scheef en slecht bespierd en 1 kleine haf met een dame er op van ruim boven de 100kg waar het oudere en dunne hafje duidelijk last van hebt. 1x geprobeert een gesprek aan te knopen, maar ik was aan het fatshamen
Dus de unhappy horses ga je echt niet voorkomen als de topsport er niet meer is.
Het probleem ligt bij mensen niet bij takken van sport.
Eigenlijk onrechtstreeks ook de 'schuld' van de sport. Recreatiepaarden waren 'vroegah' nog degelijke paarden, gefokt op karakter, hardheid en degelijkheid. Nu is het meer een synoniem geworden voor 'kapotte sportpaarden'. Als er nu een paard op internet als recreatiepaard wordt aangeboden kan je er gif op innemen dat het een paard is dat een negatief koopadvies voor de sport heeft gehad. En ja, dan lopen die paarden kreupel in het bos.
Cer schreef:journee schreef:Je bedoelt behalve dat hobbyisten dan les gaan geven aan hobbyisten?
nee, ik bedoel dat als er geen wedstrijden meer zijn, dat de nu-wedstrijdruiters dan kunnen lesgeven. Wedstrijdruiters hebben geen wedstrijden nodig om inkomen te hebben, ik lees dat wedstrijden alleen maar geld kosten. Dus daar missen ze ook niks aan toch?
Het enige wat je dan moet hebben is iets om kennis aan te tonen, een certificaat ofzo.
Ik vind zelf wedstrijdniveau niet perse een maatstaf voor kennis/kunde, dus daar kan dan iets anders voor komen. Een soort certificaat, zoals Bovag ofzo, geen idee.Citaat:Ook wordt je niveau door een onafhankelijke jury beoordeeld en leer je wat goed gaat en wat verbeterd dient te worden.
Als ik zoal de wedstrijdtopics en bijbehorende jurering doorlees, valt dat niet altijd mee.Citaat:Ook vinden veel dieren, net als hun baasjes het vaak reuze interessant om eens in een andere omgeving te zijn. Soms kan het ook bij verkoop of juist voor een ruiter bij het zoeken naar een verzorgpaard of baan handig zijn om een niveau aan te kunnen geven.
Daar kan dan wellicht iets anders voor bedacht worden.
Bij wedstrijden komt zo af en toe toch ook strijd kijken, of kift, en dat is niet bevoordelijk denk?Citaat:Daarnaast is er ook een sociaal aspect, zowel voor de eigenaar als voor het dier, dat went aan reizen, vreemde plekken, vreemde mensen, vreemde dieren en hierdoor ervaring en zelfvertrouwen opbouwd. En dat hoeft heus niet op topsport niveau, maar geldt ook voor een kind op dat op bixie niveau begint. Naar mijn mening heeft sport ook veel positieve aspecten waar men aan voor bij gaat.
Dat kunnen kinderen ook leren zonder paard (dier).
En je kunt met je paard ook reizen zonder dat je naar wedstrijden gaat (en je hebt stallen die wedstrijden op eigen terrein organiseren, dus die reizen dan ook niet).Citaat:Maar waarom zou het sport element er af moeten? Sport ruiters zijn in ieder geval nog degene die zich laten beoordelen en bijschaven. Als die paard onvriendelijk doen kan er wat van gezegd worden etc.
Dat beoordelen valt ook het 1 en ander over te zeggen, geloof ik. Als ik de topics goed lees. Daar is niet altijd eensgezindheid over jurering, zeg maar...Citaat:Als ruiters alleen nog maar thuis rijden is er helemaal geen toezicht.
Als het gaat zoals het gaat, gaat dat er ook vanzelf vanaf, dan word dierenhouden een soort zeldzaamheid, maar dat is erg doemdenken van mijn kant
Citaat:Je kunt ook gewoon de sport hervormen en anders inrichten zodat paarden welzijn echt ten alle tijden voorop blijft staan.
Zeker, maar ze zijn daar zo ontzettend traag mee, dat organisaties die tegen zijn, gewoon erg kort door de bocht (kunnen) gaan.. het is nogal traditioneel allemaal, lijkt wel?
Of ja, ook weer niet, want het moderne rijden schijnt nogal anders te zijn dan het ouderwetse rijden.. (maar die discussies kan ik ook nooit volgen, alleen dat er voor en tegenstanders aan beide kanten staanGa dat maar eens organiseren
)
journee schreef:Gezien je gevoelens/ideeën over wedstrijden ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel wedstrijd ervaring je zelf hebt?
Citaat:Want hoeveel nu-wedstrijd ruiters blijven erover zonder wedstrijden? = nul, dat wordt dus een hobbyist die een hobbyist les gaat geven.
Citaat:Certificaten zijn leuk. Een rijbewijs is er ook zo één! Zou ik rijles willen van iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald? Mwa, ik denk dat ik die maar oversla.
Citaat:En andere manieren om oefeningen te organiseren, maar dan zonder officieel wedstrijd aspect zijn er ook: zeker op maneges onderling. Als niet lid heb je daar alleen niet zoveel aan. Ook bouw je er niets mee op.
Citaat:Een wedstrijd zonder competitie (prijzen) is overigens net zoiets als bingo zonder prijzen. Dan mis je toch de helft van de lol?