Derde veulen binnen een maand verdwenen van pony's op het Aekingerzand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:36

SusanH schreef:
Wintu ik ben wel benieuwd naar een bron over de Sayuguese runderen. Ik had juist recent op tv gezien dat ze 4% verlies van kalveren hebben, dat stuk is begin dit jaar opgenomen.

En Ibbel heel duidelijk omschreven. Ik ben geen bioloog maar heb inmiddels door observatie en de mensen waar ik mee omga ook de nodige kennis van de natuur op gedaan en het klinkt mij heel logisch.

Mijn bron is de beheerder van de kudde, ik haal mijn vlees daar vandaan en dan heb je het er wel eens over. Dat betreft dus die kudde.

Loretta

Re: Derde veulen binnen een maand verdwenen van pony's op het Aekingerzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:50

Bewaking erbij gaat zo of zo niet gebeuren. Dat kost SBB geld en dat hebben ze niet voor dieren over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:58

Wintu schreef:
SusanH schreef:
Wintu ik ben wel benieuwd naar een bron over de Sayuguese runderen. Ik had juist recent op tv gezien dat ze 4% verlies van kalveren hebben, dat stuk is begin dit jaar opgenomen.

En Ibbel heel duidelijk omschreven. Ik ben geen bioloog maar heb inmiddels door observatie en de mensen waar ik mee omga ook de nodige kennis van de natuur op gedaan en het klinkt mij heel logisch.

Mijn bron is de beheerder van de kudde, ik haal mijn vlees daar vandaan en dan heb je het er wel eens over. Dat betreft dus die kudde.

Bij Planken Wambuis? Ik wist niet dat Natuurmonumenten vlees daarvan verkocht. ( edit: zie nu idd dat je het kan kopen) .

Wat me overigens wel opvalt als ik daar wandel, de runderen en de New Forest pony's die er lopen lopen niet meer verspreid over het hele terrein maar blijven in 1 groep veel dichter bij elkaar. Ik heb zelf nog geen wolven gezien daar. De keren dat ik er wandelde waren de dieren allemaal heel relaxt. Maar dus wel veel compactere kuddes nu.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:29

Ik hoorde dat deze personen een schadevergoeding kregen als er weer een pony opgevreten is...
Het is toch om te huilen, ze verwachten van schapenhouders dat ze hun dieren beschermen en wat doen ze zelf.. arme dieren, wat een stress zullen ze hebben, iedere keer weer een donkere nacht in met constant gevaar op de loer...

En iemand had het over waakhonden rondom het erf, die aanslaan en dan de wolven zouden verjagen, zie hier een filmpje, ze vermoorden ze gewoon beiden ... LET OP! is een filmpje van bewakingscamera, desondanks heel naar om te zien

https://www.youtube.com/watch?v=TCYPyo2Jv9U

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:30

Koper schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm, het is een door mij verzonnen experiment, en in dit experiment zitten ze een paar dagen, hooguit een week in de vangkraal.
Met om ethische redenen bewaking erbij.

Ik verzon dit experiment, omdat Ibbel opperde dat de uiterst effectieve aanpak van de Koniks wellicht aangeleerd gedrag is (aangeleerd in de vangkooi direct vóór hun export in 2001 naar Estland).

ZOU dit zo zijn
(...ik zet er geen geld op, maar het zou uiteraard zo kunnen zijn)
dan biedt het wel perspectief.

Ehm, hóé wil je dan kijken of die ponies weerbaarder worden tegen wolven in een vangkraal zonder dat daar wolven bij betrokken zijn?

Dat is een goede vraag.
(En eerlijk gezegd ook de reden dat ik zei "ik zet er geen geld op, dat dit zou werken".)

Ibbel opperde, dat het beschreven gedrag van de Koniks
(...nee: niet "stokstijf" staan, alert zijn! Géén freeze!!)
dat ik herhaaldelijk aanhaal,
aangeleerd zou kunnen zijn.

Ibbel voegt daar aan toe, aangeleerd in de Oostvaardersplassen in de vangkooi.
(Anno, J2, 2001, geen wolf te bekennen.)

Waarop ik stelde, "als brave wetenschapper", dat Ibbels hypothese toetsbaar is.
Pilot: de Exmoors van het Aekingerzand een week in zo'n kraal.
...ik ben heus alleen maar blij als dat helpt.
(Dat een groep paarden tijdens deze pilot goed op elkaar ingespeeld raakt, elkaar goed leert kennen - dat kan ik mij best voorstellen.
Uiteraard, OF dat zo is 'het experiment geeft de doorslag'.)

Ik ben het met Ibbel en vele anderen eens dat het opmerkelijk gedrag is voor een vluchtdier - maar dit is wat de Koniks vanaf de eerste 'ver weg confrontatie' en ook tijdens 'dichtbij confrontaties' hebben laten zien.
Citaat:
En als er vanwege die "ethische redenen" bewaking bij is ben ik heel benieuwd wat dat voor bewaking zal zijn. Bewaking van de ponies of van de wolven? Bewaking die die wolven wel of niet afschiet? En zo ja: hoe leren die ponies dan wat ze volgens jou zouden moeten doen?

...de Koniks hadden in de vangkooi niet met wolven van doen,
dus behalve ethisch is het ook een aspect van het toetsen van de hypothese zelf.

De bewaking zal dus wolven 'koste wat het kost' weg moeten houden, en eventueel afschieten.

Hoe leren de Exmoors dan wat ze moeten doen..?
Ja, goede vraag.
Mijn hypothese was het niet.
(Ik hou me tot op de huidige dag aan wat in de observaties in 2001 op papier is gekomen: "Het blijkt dat de Koniks nog precies weten wat ze moeten doen.")

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:42

Desi_2409 schreef:
En iemand had het over waakhonden rondom het erf, die aanslaan en dan de wolven zouden verjagen, zie hier een filmpje, ze vermoorden ze gewoon beiden ...

...ik had het over waakhonden op het erf.
Hun functie is idd 'aanslaan'.

De rest is vele malen ingewikkelder.
(Twee honden tegen laten we zeggen vijf wolven, dat is simpel.)

Ik ben geen electronica expert, maar anno nu kan electronica wel 'aanslaande honden' herkennen, vermoed ik zo.
En wat nu ook al gewoon kan, is herrie maken die wolvenoren pijn doet, maar mensen oren niet.
("Ultrasone trillingen", menselijkerwijs gezegd.)
Uiteraard moeten de paarden dan op stal staan en de honden svp hun hok in.
(Er zijn vast veel meer gadgets, of spul dat een creatieve geest kan verzinnen en ontwerpen.)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:31

SusanH schreef:
Wintu schreef:

Bij Planken Wambuis? Ik wist niet dat Natuurmonumenten vlees daarvan verkocht. ( edit: zie nu idd dat je het kan kopen) .

Wat me overigens wel opvalt als ik daar wandel, de runderen en de New Forest pony's die er lopen lopen niet meer verspreid over het hele terrein maar blijven in 1 groep veel dichter bij elkaar. Ik heb zelf nog geen wolven gezien daar. De keren dat ik er wandelde waren de dieren allemaal heel relaxt. Maar dus wel veel compactere kuddes nu.

Nee, hier bij het DFW :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 03:20

Loretta schreef:
Bewaking erbij gaat zo of zo niet gebeuren. Dat kost SBB geld en dat hebben ze niet voor dieren over.

Goed zo. Ik denk dat we hier wel een einde hebben voor de hele zinloze discussie over het vangkraalidee.

Want dat is het inderdaad. Kost het geld dan gebeurt het niet.
Levert het geld op, zoals een vergoeding voor verscheurde veulens, dan gebeurt het wel.

;( |o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 05:36

Janneke2 schreef:
dus behalve ethisch is het ook een aspect van het toetsen van de hypothese zelf.

De bewaking zal dus wolven 'koste wat het kost' weg moeten houden, en eventueel afschieten.

Zodra er sprake zou zijn dat een dergelijk experiment uitgevoerd zal worden waarbij er een kleine kans bestaat dat een wolf afgeschoten moet worden. stapt de heer Kofferman met zijn faunabescherming dus weer naar de rechter. Want ook al is er maar een kleine kans dat een wolf geschoten moet worden., Niko Kofferman zal er alles aan doen om dat te voorkomen. Met verscheurde pony's heeft onze grote "dierenvriend" dan weer geen enkele moeite.

Natuurlijk kan Jaap Mekel wel gewoon zelf zijn pony's zonder enige vorm van bewaking in een vangkraal opdienen. Daar hebben de heer kofferman en zijn PVDD geen enkel probleem mee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:52

Wel fijn dat al die mensen die op de PVDD stemmen nu wat vaker de eer hebben de ware gezichten van dat soort hobbyisten te zien die voor 'de natuur' staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:38

Het zou dus eigenlijk PVDN moeten zijn en niet PVDD ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:36

Kimddddd schreef:
Hmm wij hadden hier laatst 1 jachthond in de paddock. Ik dacht dat mijn konik...Die nogal vaak stoer op honden afgaat en met haar voorbeen durft te meppen als ze echt vervelend zijn, misschien nu ook in de aanval zou gaan, maar ze gingen beiden heel hard rennen. Gelukkig heeft de hond niet gebeten....maar weet wel nu dat mijn hek niet wolfproef is (ondanks gaas, schrikdraad etc.). Ik woon zelf in Zweden en we hebben hier ook wolven, maar gelukkig vallen deze geen vee aan. Zo ja....dan gaat dit zo snel mogelijk opgelost worden. Onze buurman is jager en ik ga hem gelijk roepen mocht er zoiets aan de hand zijn hier.

Jullie staan nog met de beide benen op de grond. Hier zweeft de helft van het land net boven de grond, komt ook niet meer goed. Mensen moeten alles horen wat er gebeurt rond dieren en maken het zelf niet meer mee. Organisaties als SBB worden op hun woord geloofd met de onzinnige info die ze vaak rondstrooien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:37

Sunnda schreef:
Wel fijn dat al die mensen die op de PVDD stemmen nu wat vaker de eer hebben de ware gezichten van dat soort hobbyisten te zien die voor 'de natuur' staan.

Sommige mensen raken helemaal van de kaart als ze horen hoe de partij tegenover bepaalde "projecten"en experimenten met dieren staat. Dat doen ze ook zo stiekem mogelijk. Om daar achter te komen moet je veel vergaderingen volgen en zien hoe hun stemgedrag is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:40

Rizette schreef:
Sunnda schreef:

Sommige mensen raken helemaal van de kaart als ze horen hoe de partij tegenover bepaalde "projecten"en experimenten met dieren staat. Dat doen ze ook zo stiekem mogelijk. Om daar achter te komen moet je veel vergaderingen volgen en zien hoe hun stemgedrag is.

Ben nooit op zo'n vergadering geweest. Maar het is niks nieuws imo dat het zulke partij is.
Kan ook niet anders met eerst Thieme aan het hoofd.... opper activist.
En dat zijn ze nooit als het gaat om dieren gehouden door die natuurclubjes maar de voorkant van de achterkant van vee nog niet kunnen herkennen, maar wel weten dat de veehouder alles slecht doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:04

Koper schreef:

PvdW( Partij voor de Wolven).Ik vind het heel erg dat deze partij waar ik 20 jaar fanatiek lid van ben geweest en waarvoor ik heb moeten tekenen dat ik vegetarier ben, nu gewoon onschuldige weidedieren ten prooi laat zijn aan wolven en dat daar niets aan gedaan mag worden. Ik heb dit voordat ik mijn lidmaatschap opzegde natuurlijk met hen besproken maar ze zien het niet in. Ik snap dat niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:19

anjali schreef:
Koper schreef:

PvdW( Partij voor de Wolven).Ik vind het heel erg dat deze partij waar ik 20 jaar fanatiek lid van ben geweest en waarvoor ik heb moeten tekenen dat ik vegetarier ben, nu gewoon onschuldige weidedieren ten prooi laat zijn aan wolven en dat daar niets aan gedaan mag worden. Ik heb dit voordat ik mijn lidmaatschap opzegde natuurlijk met hen besproken maar ze zien het niet in. Ik snap dat niet.

Jij bent 1 van de velen. Jij moest natuurlijk de vegetarische slagerij spekken van de man van Marianne Thieme. Diezelfde `slagerij´ die Koffeman en Thiem voor heel veel geld Unilever hebben verkocht. Als het om geld gaat maken nl principes niets meer uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:35

Koffeman is de man achter de vegetarische slager, en de man van Antoinette Hertzenberg. Zit naast in de eerste kamer voor de PvdD in diverse actiegroepen en procederen is zijn grootste hobby. Ik vind het bijzonder dat iemand die namens ons land in de eerste kamer zit zulke neven activiteiten erop na mag houden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:37

Oh maar nou, ik vind eigenlijk best wel wat dingen heel lekker daarvan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:01

Sanet schreef:
Oh maar nou, ik vind eigenlijk best wel wat dingen heel lekker daarvan.

Dat soort economische activiteiten vind ik geen probleem. Het gaat mij om de principes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:24

Is toevallig iemand geweest?

Ik lees op de facebookpagina van de heer Tel weer de meest vreemde reacties. Zonder zich in te lezen waar de actie om draait heeft men de preek al weer klaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:45

Wintu schreef:
Gini schreef:
Is er beeldmateriaal van een paardenkudde die stokstijf in een cirkel stil blijft staan, terwijl een roedel grote roofdieren aanvalt?

Ik heb dat wel eens in een docu gezien, dat waren prezwalski paarden. Stonden niet stokstijf stil en de hengst rende er om heen, 1 of 2 , tis al even geleden:D

Was dat echt bij een aanval? Ik kan me er nog iets bij voorstellen als er wat roofdieren aan de horizon verschijnen die de situatie willen inschatten. Dat de kudde dan nog eerst alert rondkijkt, dichter bij elkaar groepeert en de hengst ook met veel gebries en gesnuif de situatie wilt inschatten. In de hoop dat het vals alarm is en de roofdieren geen honger hebben.

Maar het moment dat de roofdieren hun tactiek bepaald hebben en recht op de paarden af komen gelopen, is het eerste instinct toch vluchten. Ik heb nog nooit gezien dat (paardachtige) steppedieren (semi) stilstaan bij een daadwerkelijke aanval. Runderachtigen zullen dat eerder doen.
Vandaar dat ik oprecht benieuwd ben naar beeldmateriaal van paarden die in een cirkel/dichtere groepering gaan staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:46

Rizette schreef:
Jij bent 1 van de velen. Jij moest natuurlijk de vegetarische slagerij spekken van de man van Marianne Thieme. Diezelfde `slagerij´ die Koffeman en Thiem voor heel veel geld Unilever hebben verkocht. Als het om geld gaat maken nl principes niets meer uit.

Niko Kofferman is een briljant marketing strateeg. Het was uitermate slim om naast een vegetarische slagerij ook nog eens een politieke partij op te richten die de producten van jouw bedrijf indirect promoot.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Niko_Koffeman

Inmiddels zit Kofferman in de plantaardige zuivel. En tegelijkertijd houden de PVDD en aanverwante clubjes zich bezig met een hetze tegen de zuivelindustrie.
https://www.foodagribusiness.nl/opricht ... ge-zuivel/

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:15

Loretta schreef:
Rizette schreef:

Niko Kofferman is een briljant marketing strateeg. Het was uitermate slim om naast een vegetarische slagerij ook nog eens een politieke partij op te richten die de producten van jouw bedrijf indirect promoot.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Niko_Koffeman

Inmiddels zit Kofferman in de plantaardige zuivel. En tegelijkertijd houden de PVDD en aanverwante clubjes zich bezig met een hetze tegen de zuivelindustrie.
https://www.foodagribusiness.nl/opricht ... ge-zuivel/

Als je vindt dat men veganistisch moet gaan eten dan moet je wel veganistische alternatieven aanbieden die dat mogelijk maken. Dat vind ik logisch. Ik ben al vegetarier vanaf 1967 en in die tijd moest je echt naar de reformwinkel om geschikt voedsel te kopen. Tegenwoordig is dat veel gemakkelijker, ook in de reguliere supermarkt is genoeg keuze. En van welke producent dat komt en wie er aan verdient dat maakt me niet uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:21

Citaat:
Citaat:
Ik heb dit voordat ik mijn lidmaatschap opzegde natuurlijk met hen besproken maar ze zien het niet in. Ik snap dat niet.

Het is natuurlijk ;) volstrekt off topic.
Maar ik vind het verbazingwekkend.
...wie radicaal is, roept tegenkracht op, dat snap ik wel.

Maar gedwongen winkelnering...?
(Wie lid is van partij X moet verplicht eten van de vegetarische Slager? _/-\o_ )

Nog raarder is de ongefundeerde beschuldiging 'dat principes niet meer uit zouden maken' WANT Nico Koffeman en Jaap Korteweg hebben hun bedrijf verkocht...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-06-24 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:21

anjali schreef:
Als je vindt dat men veganistisch moet gaan eten dan moet je wel veganistische alternatieven aanbieden die dat mogelijk maken. Dat vind ik logisch. Ik ben al vegetarier vanaf 1967 en in die tijd moest je echt naar de reformwinkel om geschikt voedsel te kopen. Tegenwoordig is dat veel gemakkelijker, ook in de reguliere supermarkt is genoeg keuze. En van welke producent dat komt en wie er aan verdient dat maakt me niet uit.

Hij heeft het iniedergeval heel slim aangepakt.
Een vegatarische slagerij oprichten samen met een politieke partij die de producten aanbeveelt. En dan ook nog allemaal dierenclubjes die opvallend genoeg een perfecte timing hebben mbt acties gevolgd door kamervragen.

Kat in 't bakkie.