Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:13

josien_m_ schreef:
Toch zie ik het gedrag van de paarden in de oostvaardersplassen wel als redelijk normaal. Ja, er staan hekken omheen, maar in de natuur is de ruimte ernaast ook niet vrij. Daar leven andere kuddes of is er een natuurlijke barriere van zee of een bergkam. En dan verhongeren ze alsnog. Net als bij heel veel andere diersoorten overleven alleen de taaiste dieren. Wat niet wegneemt dat ik er zeker niet voor ben om ze maar te laten verhongeren. Ook die paarden moeten gereguleerd worden om de aantallen en de opbouw van de populatie gezond en passend voor de regio te houden in mijn ogen. In het wild leven is vooral erg gevaarlijk tussen de mooie, ontspannen vrije momenten door. Daar hebben onze huisdierpaarden dan weer geluk mee!

Normaliter trekken dieren weg, hier kan dat helemaal niet en leven er veel te veel op een klein stukje land. Dieren zoeken een eigen territorium, een eigen kudde. Noem het maar. Het vermeerdert en vermeerdert in de OVP, er is niets te vrezen van roofdieren aldaar en hun eigenaren hoeven ze al helemaal niet op te rekenen. Dat zijn mensen die voor god spelen met dieren op een schijt stukje grond met een hek er om en dieren die nergens naar toe kunnen en uiteindelijk de pasgeboren dieren allemaal maar af gaan schieten, omdat ze te stom zijn om de jaren ervoor aan beheer te doen. Het is niet goed te praten. In heel veel natuur is de ruimte er naast vrij of in ieder geval open om er door te kunnen, al dan niet met goede afloop, maar er is een keus, die hebben de dieren in de OVP niet, die mogen enkel maar hopen op wat gratie van de SBB. Regulatie was er niet, waarom denk je dat er zoveel dieren rondlopen.

De OVP is 56km2, waarvan 20km2 land, de rest is water. Op die 20km2 liepen meer dan 2000 grote grazers, dat zijn er meer dan 200 per km2 en die moeten daar het hele jaar op teren. Die dieren staan daar ook met een reden, nee ze staan daar niet om natuur te wezen, ze moeten de boel openhouden voor de vogels. Dus ze staan in principe werk te doen en zijn van een eigenaar en die laat ze verhongeren.

Ik snap werkelijk niet dat je dat kunt zien als natuurlijk.

pillow

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:23

Een veehouder kan 4 koeien per hectare van voedsel voorzien. Zo als ik het bereken zijn dit dan 20 p ha?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:14

De kudde met de beschermende hengst staat vanzelf ook op het fietspad, waar de jeugd langs moet naar school, is dat vertrouwd?
[/quote]
Ik denk niet dat daar ooit schooljeugd langs fietst. Van waar naar waar, ik zou het niet weten. Erica dikt het wat aan. Tot nu was ze altijd zo pro de natuurorganisaties, ze wilde geen kwaad woord horen mbt de wolven ed. Nu is de wind gedraaid, want geen betaling meer voor haar schaapskudde.[/quote]Schooljeugd of gewoon fietsers, maakt het uit?[/quote]

Wij zijn vorige week nog door dit gebied gefietst. De hengst stond naast het fietspad, hij deed niks

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 00:04

josien_m_ schreef:
Wintu schreef:
Deze dieren hebben gewoon een eigenaar en dat is de heer Mekel. Ik vind het als dieren een eigenaar hebben, deze gewoon aan de basisvoorwaarden moeten voldoen van dierenwelzijn. Vee als wilde dieren in een natuurgebied zetten met een hek er om mag geen vrijbrief zijn om dieren te laten verhongeren of een week met een gebroken been te laten lopen.
Ik lees dat jij dat vindt en heel begrijpelijk uiteraard. Maar we hebben met relatief nieuwe situaties te maken.
Nouja, ff inspringen op dat paard dat een week met een gebroken been liep. Toen ik jong was hadden we ook bossen van het SBB in de buurt. Daar zaten ook herten. Als je een dusdanig gewont hert tegen kwam, is mij altijd verteld SBB te bellen. Zelf niet meegemaakt, maar buren wel. Dan kwam de SBB ook om hem af te schieten om een lijdensweg naar hetzelfde lot te besparen en kadaver weg te halen (weet niet of het mee ging of uit het zicht werd gehaald maar gehouden voor roofdieren, toen enkel klein spul als vossen. Dit was voor de terugkomst van de wolven). En heb buren gehad die op ze wachtte, dus is ook zeker weten gebeurd.

In die lijn zou het dus niet nieuw of heel vaag moeten zijn. Waarom die pony dan toch een week zo moest rondlopen heb ik geen goede reden voor gehoord.

Moet zeggen, toen waren de ervaringen met (iig de lokale mensen van) het SBB positief, ook wat ik van mensen in de buurt hoorde. Weet niet of dat het gebied was en het op andere plekken al mis ging of dat de SBB gewoon enorm veranderd is in de pakweg 15 jaar sinds. Of dat de mensen er weinig van wisten en de boswachters charmant genoeg waren en verder onzin verkochten. Maar als ik lees hoe ze nu omgaan met dingen... Dan vraag ik me soms toch af waar die aardige boswachters uit mijn jeugd zijn gebleven, die om de dieren en bomen gaven (incl afschieten wanneer dat een lijdensweg bespaarde)...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 06:48

Maar begrijp ik goed dat er 2 hengsten waren en ze nu beide dood zijn en dat dus die hele restrictie er dan nu weer af kan?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 07:23

Sanet schreef:
Maar begrijp ik goed dat er 2 hengsten waren en ze nu beide dood zijn en dat dus die hele restrictie er dan nu weer af kan?

Nee, er liepen al twee hengsten in dat gebied (achter bij de valkenhoeve) . Een van die hengsten is afgeschoten na conflict met leidhengst kudde.
De kudde zelf had meerdere hengsten (volgens beheer) en een van de jongere is afgeschoten en niet de leidhengst (volgens beheer) dus gebied blijft gewoon dicht.
Maar ook al was de leidhengst wel afgeschoten, dan geloof ik ook dat ze hadden gezegd dat het een andere hengst was om het gebied dicht te houden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:44

Waarom denk je dat ze liegen? Waarom willen ze het gebied afgesloten houden denk je?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:49

josien_m_ schreef:
Waarom denk je dat ze liegen? Waarom willen ze het gebied afgesloten houden denk je?

SBB wil alle recreatie naar de randen van het gebied hebben en het midden moet vrij blijven. Overal worden hekken geplaatst, begrazing gebieden ingericht en paden afgesloten. Verder wil men rust voor de wolf.
Verder omdat SBB altijd draait, mensen monddood maakt en niet verder kijkt dan eigen belangen en wensen en vaak niet doet wat ze beloven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:51

Maar dan doen ze toch gewoon hun taak: voor de natuur zorgen zoals in het beleid is uitgestippeld. Daar hoeven ze niet voor te liegen. Ben ik er blij mee? Ik weet het niet, dat wij mensen er minder mogen komen vind ik discutabel. Wij hebben ook natuur nodig voor onze gezondheid. Beleid om natuur te beschermen heeft ook veel negatieve gevolgen dus. Die zijn wat onderbelicht misschien naast het grote belang van een levende natuur voor het voortbestaan van het (lees ook ons) leven op onze planeet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:57

Belang van een levende natuur waar harmonie heerst is er zeker.
Maar als je eens goed kijkt naar wat zij zoal verwezenlijken, dan schrik je echt wel. De Sallandse heuvelrug is voor een groot deel kaal gemaakt, bij Lemele is een enorme kaalslag geweest, in mijn bosgebied zuid westbdrenthe is onnoemelijk veel gekapt. Dit doen ze voor de heide en voor het behoud van schraal grasland, maar juist de voor ons klimaat broodnodige bomen zijn gekapt.
Natuurbeheer, draait tegenwoordig om de Europese subsidies.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:59

Maar hebben wij wel genoeg kennis en inzichten in onderlinge wisselwerkingen van alle natuurprocessen? Ik zeg niet dat ze het goed doen, daar weet ik onvoldoende van. Wat ik wel weet is wanneer je alles zijn gang laat gaan, er bos ontstaat in Nederland. Mij lijkt dat prima, maar ik overzie niet alles.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:07

sterregoud schreef:
Maar als je eens goed kijkt naar wat zij zoal verwezenlijken, dan schrik je echt wel. De Sallandse heuvelrug is voor een groot deel kaal gemaakt, bij Lemele is een enorme kaalslag geweest, in mijn bosgebied zuid westbdrenthe is onnoemelijk veel gekapt. Dit doen ze voor de heide en voor het behoud van schraal grasland, maar juist de voor ons klimaat broodnodige bomen zijn gekapt.

En vergeet niet dat gekapte bomen ook veel opbrengen. :(

Inderdaad, als ze nu echt voor de natuur stonden.

Josien, om gebieden open te houden voor heide en zandvlakte heb je begrazers nodig. Voornamelijk schapen en moeflons, laten die nu allemaal gepakt worden door de wolf. Inderdaad zouden er juist voor het klimaat geen bomen moeten worden gekapt maar er juist meer bossen en bomen komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:18

En vergeet niet dat de stikstofmeting boven heide altijd hoger is..niet door die k.tboeren, maar omdat heide dat doet....
Heide wil namelijk kale zandgrond opzetten naar vruchtbare grond zodat er struiken en bomen kunnen groeien.

En ik vind heide prachtig, wie niet.
Maar natuur is het niet...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:20

sterregoud schreef:

Niet alleen daar, maar ook bij Schoorl wordt/is een groot deel van het bos gekapt, dit om stuifduinen weer meer kans te geven... https://www.staatsbosbeheer.nl/wat-we-d ... 5%20gekapt. https://www.rodi.nl/bergen/nieuws/36151 ... an-het-bos . En dan is er voor 2024 ook al een heel groot deel gekapt, het enige bos dat er was bij ons in de buurt, zo jammer!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:05

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:46

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:50

Wintu schreef:
Kabayo schreef:
De veulens zijn inmiddels al wolvenvoer geworden..
https://www.facebook.com/share/v/9DPs9crzyyAddTtn/

En het mag allemaal zo maar. Ik vind dit zo triest.

Ik vind dit ook onmenselijk, dat dit maar zou moeten mogen…. Niet alleen de veulens ervaren doodsangst en pijn, de kudde is ook fors van slag.
En de mensen die eerst van dit gebied konden genieten, lekker ontspannen konden wandelen, die ervaren ook ontreddering…..

Waarvoor ? Voor het idee /wensnatuur van een klein ( helaas blijkbaar machtig )groepje rewilders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:55

Ja voor de natte droom van een paar re-wilders mag al dit leed gebeuren.
En dan maar denken dat Nederland een beschaafd land is.. Echt wat is dit de laatste 20 jasr toch afgetakeld op veel vlakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:08

Ik denk dan..zet er dan geen hengsten bij? Komen er ook geen veulens..heb je ook geen aggresieve hengsten. Castreer ze desnoods zodat ze nog wel de kudde kunnen verdedigen.

Dit is gewoon echt zielig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:09

Elisa2 schreef:
Ik denk dan..zet er dan geen hengsten bij? Komen er ook geen veulens..heb je ook geen aggresieve hengsten. Castreer ze desnoods zodat ze nog wel de kudde kunnen verdedigen.

Beheer zegt niet te weten dat de veulens er niet meer zouden zijn, ze gaan kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:17

Bijzonder beheer dan..dat wandelaars dat eerder zien dan het beheer zelf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:22

Elisa2 schreef:
Bijzonder beheer dan..dat wandelaars dat eerder zien dan het beheer zelf.

Suggestie was dat de veulens misschien lagen te slapen in het lange gras.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:36

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:

Beheer zegt niet te weten dat de veulens er niet meer zouden zijn, ze gaan kijken.

Is dit publiekelijk gecommuniceerd? Of heb je dit zelf van hen gehoord?

Algemene vraag:
Welke instantie is hier nu eigenlijk verantwoordelijk voor? Is SBB opdrachtgever om de pony’s daar te laten lopen? En is de eigenaar verantwoordelijk voor de juiste zorg en bescherming?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:46

Er is een boswachterslog waar je in kan communiceren. ( # edit, dat is raar, ik typte een hele reactie, druk op verzenden, maar blijft hangen en is daarna weg…, weet niet of het alleen bij mij was, of dat het überhaupt niet goed werkt,)

https://www.boswachtersblog.nl/drentsfr ... ingerzand/

Als iemand BOOS zou kunnen regelen zou dat heel goed kunnen werken !

Er is ook een Facebook pagina. Daar kan je ook iets plaatsen. P.s. Houd het beleefd !

https://www.facebook.com/staatsbosbehee ... cale=nl_NL

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:00

SunnyHorse schreef:
Wintu schreef:

Is dit publiekelijk gecommuniceerd? Of heb je dit zelf van hen gehoord?

Algemene vraag:
Welke instantie is hier nu eigenlijk verantwoordelijk voor? Is SBB opdrachtgever om de pony’s daar te laten lopen? En is de eigenaar verantwoordelijk voor de juiste zorg en bescherming?

Direct lijntje