josien_m_ schreef:Toch zie ik het gedrag van de paarden in de oostvaardersplassen wel als redelijk normaal. Ja, er staan hekken omheen, maar in de natuur is de ruimte ernaast ook niet vrij. Daar leven andere kuddes of is er een natuurlijke barriere van zee of een bergkam. En dan verhongeren ze alsnog. Net als bij heel veel andere diersoorten overleven alleen de taaiste dieren. Wat niet wegneemt dat ik er zeker niet voor ben om ze maar te laten verhongeren. Ook die paarden moeten gereguleerd worden om de aantallen en de opbouw van de populatie gezond en passend voor de regio te houden in mijn ogen. In het wild leven is vooral erg gevaarlijk tussen de mooie, ontspannen vrije momenten door. Daar hebben onze huisdierpaarden dan weer geluk mee!
Normaliter trekken dieren weg, hier kan dat helemaal niet en leven er veel te veel op een klein stukje land. Dieren zoeken een eigen territorium, een eigen kudde. Noem het maar. Het vermeerdert en vermeerdert in de OVP, er is niets te vrezen van roofdieren aldaar en hun eigenaren hoeven ze al helemaal niet op te rekenen. Dat zijn mensen die voor god spelen met dieren op een schijt stukje grond met een hek er om en dieren die nergens naar toe kunnen en uiteindelijk de pasgeboren dieren allemaal maar af gaan schieten, omdat ze te stom zijn om de jaren ervoor aan beheer te doen. Het is niet goed te praten. In heel veel natuur is de ruimte er naast vrij of in ieder geval open om er door te kunnen, al dan niet met goede afloop, maar er is een keus, die hebben de dieren in de OVP niet, die mogen enkel maar hopen op wat gratie van de SBB. Regulatie was er niet, waarom denk je dat er zoveel dieren rondlopen.
De OVP is 56km2, waarvan 20km2 land, de rest is water. Op die 20km2 liepen meer dan 2000 grote grazers, dat zijn er meer dan 200 per km2 en die moeten daar het hele jaar op teren. Die dieren staan daar ook met een reden, nee ze staan daar niet om natuur te wezen, ze moeten de boel openhouden voor de vogels. Dus ze staan in principe werk te doen en zijn van een eigenaar en die laat ze verhongeren.
Ik snap werkelijk niet dat je dat kunt zien als natuurlijk.