PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:17

Pareltjes schreef:
Ik denk dat PETA nog vaak gaat terug denken aan deze PR blunder.

In één klap hebben ze zichzelf volkomen ongeloofwaardig gemaakt.

Jammer ze hadden zich beter kunnen inzetten écht voor dieren op te komen.

Ze hebben dit al eerder gedaan, toen het nieuwe spel voor Animal Crossing uitkwam voor de Nintendo Switch. Toen lieten ze ook van zich horen, want het is volgens hen zielig om in spelletjes te vissen, insecten te vangen etc. Ze hebben zelfs een hele 'guide' gemaakt om het spel "vegan" te spelen: https://www.peta.org/features/animal-cr ... ons-vegan/ Want ja, die pixels zijn zoooo zielig :')

Dus nee, dit ziet PETA totaal niet als een blunder van zichzelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:20

Negatieve aandacht is ook aandacht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:22

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:30

Elisa2 schreef:
En PETA vind het misbruiken van planten niet zielig? :o?

https://nos.nl/artikel/2469498-onderzoe ... zich-horen

Ja je kan het belachelijk maken, maar stel je de maatschappelijke backlash voor als mensen zich eens gaan realiseren dat wij eigenlijk gewoon een soort planeet-kolonisten zijn die alles gebruiken voor ons eigen gewin en niet eens stilstaan bij de ethische consequenties daarvan.

Waarom denk je dat aliens in films altijd worden geportretteerd als wezens die ons willen koloniseren en uitmoorden met hoogstaande(re) technologie? Toch een cru stukje zelfreflectie... Mensen kennen niet anders dan nemen wat je wilt zonder stil te staan bij de grotere consequenties. Maar dat wil niemand horen natuurlijk.

En de backlash op dit bericht vóór zijnde...: ik heb net gewoon een broodje met vlees gegeten, draag kleding die ongetwijfeld is gemaakt door kinderhandjes en heb gewoon de verwarming aan in de winter. Dus ik doe er vrolijk aan mee, kalm aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:38

Ja..dat is de natuur, eten of gegeten worden.

Ik heb het ook niet zo bedacht, vind het ook heel naar voor prooidieren dat ze als prooidieren zijn geboren.

Dat ze alleen maar gebruikt worden als vlees om op te eten..idem voor planten.

Dus tja..planeet kolonisten..inderdaad, maar wat wil/ kun je daar aan veranderen zonder zelf dood te gaan? Niks meer eten?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:41

Elisa2 schreef:

Ik heb het ook niet zo bedacht, vind het ook heel naar voor prooidieren dat ze als prooidieren zijn geboren.

Dus tja..planeet kolonisten..inderdaad, maar wat wil/ kun je daar aan veranderen zonder zelf dood te gaan? Niks meer eten?

Tweeledig antwoord: enerzijds denk ik dat het al heel erg goed is om er gewoon eens bij stil te staan, in plaats van het direct als 'belachelijk' te betitelen en onder het tapijt te schuiven. Anderzijds zit er nogal een verschil tussen eten wat je nodig hebt om te overleven en een mooie nieuwe smartphone hebben. Om het maar even over gebruik maken van resources te hebben. Een beetje het verschil tussen een Native American die met het land leeft, en een gemiddelde Zuid-Asser. En dan alles daartussenin.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:42

Ik moet zeggen dat, hoe idioot ik het initiële bericht ook vind, ik het wel met VV eens ben.
Iedere verandering, hoe klein ook, zorgt er voor dat mensen op de achterste benen staan 'want het gaat toch goed zo' en 'ik heb er anders geen problemen mee' en 'er zin toch veel ergere dingen'. Als we nooit meer wat veranderen loopt het ook niet goed af, maar verandering is soms niet leuk. Niet dat ik dat nog mee ga maken, en als de wereld in de fik vliegt na mijn dood kan ik daar niet van wakker liggen tbh. Maar ik zie wel het nut in van sommige bewustwordingen voor 'the greater good'. En of dat nou om klimaat, mensenrechten, inclusiviteit, dierenwelzijn, gezondheid of samenleving gaat...

Aaaaaanyway. End of rant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:45

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:

Tweeledig antwoord: enerzijds denk ik dat het al heel erg goed is om er gewoon eens bij stil te staan, in plaats van het direct als 'belachelijk' te betitelen en onder het tapijt te schuiven. Anderzijds zit er nogal een verschil tussen eten wat je nodig hebt om te overleven en een mooie nieuwe smartphone hebben. Om het maar even over gebruik maken van resources te hebben. Een beetje het verschil tussen een Native American die met het land leeft, en een gemiddelde Zuid-Asser. En dan alles daartussenin.

Dat laatste ben ik het mee eens, dat eerste kan ik niet serieus nemen. Ook omdat ze gelijk schermen met dat de meeste van deze dieren een ongelukkig leven hebben waar ze geschopt en geslagen worden.

Tja..waarom zou ik dan nog moeten nuanceren?

Ze zetten wederom de HELE paardensport en IEDERE paardenliefhebber in een kwaad daglicht.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:48

De vraag voor hen zal zeker zijn of je wel een paardenliefhebber genoemd kan worden als je op een paard zit, of er eentje voor je wagen spant. Of zelfs in een klein weiland hebt staan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:50

Elisa2 schreef:
VuurVleugels schreef:

Dat laatste ben ik het mee eens, dat eerste kan ik niet serieus nemen. Ook omdat ze gelijk schermen met dat de meeste van deze dieren een ongelukkig leven hebben waar ze geschopt en geslagen worden.

Ze zetten wederom de HELE paardensport en IEDERE paardenliefhebber in een kwaad daglicht.

Je kan het niet serieus nemen dat het goed is om stil te staan bij de impact die je op je omgeving hebt? Of begrijp ik je verkeerd?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:51

anca schreef:
[ [url=m/GKJSpI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er komt een vervolg

Bedankt voor je bericht, heb de turnbond en het IOC al opgeroepen een spoedvergadering te organiseren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:56

c_alsemgeest schreef:
Spookhuizen kunnen ook weg... mensen moeten ophouden met het uitbuiten van zombies en geesten voor ons eigen plezier!

( :+ )

Ik hoorde enige tijd geleden dat de Efteling het spookhuis ging sluiten, tot verdriet van de fans daarvan. Ik weet niet hoe het nu daarmee is? Vroeger kwam ik er wel eens en het lijkt me jammer. Al dat nahollen van modieus woke-gedoe en niemand wordt hier beter van.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:00

anjali schreef:
c_alsemgeest schreef:
Spookhuizen kunnen ook weg... mensen moeten ophouden met het uitbuiten van zombies en geesten voor ons eigen plezier!

( :+ )

Ik hoorde enige tijd geleden dat de Efteling het spookhuis ging sluiten, tot verdriet van de fans daarvan. Ik weet niet hoe het nu daarmee is? Vroeger kwam ik er wel eens en het lijkt me jammer. Al dat nahollen van modieus woke-gedoe en niemand wordt hier beter van.

Het Spookslot is om een hele andere reden gesloten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:01

anjali schreef:

Zou je het wel bij feitelijke meldingen willen houden? De sluiting van het spookhuis had te maken met verouderde technologie en hoge onderhoudskosten. Niks woke aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:02

Volgens mij begrijp jij mij prima VV, ik ga er dus ook niet op in. ;-)

Ja Supervixen inderdaad, en ik vraag mij af of ze zichzelf wel als paardenliefhebber zien als deze dieren weg staan te kwijnen in een weitje terwijl ze graag wat willen doen wat ook nog beter is voor hun gezondheid.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:03

Oh nee Elisa dit was een oprechte vraag van mij!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:05

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:10

Loretta schreef:
Andere dierenrechtenorganisaties zijn anders niet zo blij met deze actie van Peta.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~aedd30f6/

En op de poll van de Gelderlander geeft 98% aan het er niet mee eens te zijn dat PETA op deze manier aandacht vraagt voor dierenleed (n= bijna 106.000)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:17

Qimm schreef:
Ik moet zeggen dat, hoe idioot ik het initiële bericht ook vind, ik het wel met VV eens ben.
Iedere verandering, hoe klein ook, zorgt er voor dat mensen op de achterste benen staan 'want het gaat toch goed zo' en 'ik heb er anders geen problemen mee' en 'er zin toch veel ergere dingen'. Als we nooit meer wat veranderen loopt het ook niet goed af, maar verandering is soms niet leuk. Niet dat ik dat nog mee ga maken, en als de wereld in de fik vliegt na mijn dood kan ik daar niet van wakker liggen tbh. Maar ik zie wel het nut in van sommige bewustwordingen voor 'the greater good'. En of dat nou om klimaat, mensenrechten, inclusiviteit, dierenwelzijn, gezondheid of samenleving gaat...

Aaaaaanyway. End of rant.

Maar vind je dat ook als het in het absurde wordt doorgetrokken? Het is toch niet zo dat iedere verandering per definitie een verbetering is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:18

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:

Je kan het niet serieus nemen dat het goed is om stil te staan bij de impact die je op je omgeving hebt? Of begrijp ik je verkeerd?

Oke dan zal ik antwoorden. :)

Ik kan de actie van Peta niet serieus nemen wbt de paarden en dieren in de carrousel omdat de stelling die ze innemen mijn inziens niet klopt. (dat de meeste van de deze dieren een ongelukkig leven hebben waar in ze geslagen worden en geschopt)

De insteek kan ook zijn: de band tussen mens en dier, de liefde tussen mens en dier, de mensen die alles voor hun dieren en hun welzijn doen. De paarden waarvan de meesten gewoon een goed leven heb in tegenstelling tot toen ze nog gebruikt werden voor oorlogen of hele dagen op het land moesten werken. (en ja, natuurlijk zijn er nog verbeterpunten)
Het is maar net hoe je iets ziet en vanuit welke bril je zelf (wilt) kijken.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:26

Elisa2 schreef:
Oke dan zal ik antwoorden. :)

Ik kan de actie van Peta niet serieus nemen wbt de paarden en dieren in de carrousel omdat de stelling die ze innemen mijn inziens niet klopt. (dat de meeste van de deze dieren een ongelukkig leven hebben waar in ze geslagen worden en geschopt)

De insteek kan ook zijn: de band tussen mens en dier, de liefde tussen mens en dier, de mensen die alles voor hun dieren en hun welzijn doen. De paarden waarvan de meesten gewoon een goed leven heb in tegenstelling tot toen ze nog gebruikt werden voor oorlogen of hele dagen op het land moesten werken. (en ja, natuurlijk zijn er nog verbeterpunten)
Het is maar net hoe je iets ziet en vanuit welke bril je zelf (wilt) kijken.

Ja oké, zeker vanuit die bril bekeken snap ik je wel. Ik denk dat jij en ik dan anders naar de paardensport als geheel kijken. Ik zie inderdaad veel en vaak dat het paard het gewoon moet 'doen'. Klassieke methode of natural horsemanship maakt niet uit, puntje bij paaltje moet het paard gewoon accepteren dat er een zadel/pad opgelegd wordt en dat er mensen op hem gaan zitten, zonder protest. Ik denk dat dat meer dan eens oprecht leed oplevert voor die dieren. Niet altijd, niet bij iedereen, maar mijns inziens is er zeker wel vaak sprake van (enige vorm van) dwang.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat je, als je dat zelf anders ziet dan ik (wat ook gewoon oké is, mijn beeld is niet het overkoepelende correcte beeld ofzo), véél minder ziet in het argument van PETA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:36

Ja, ik zie paarden die graag willen werken..die het vreselijk vinden als ze een dag overgeslagen worden. (niet allemaal natuurlijk, maar een heel aantal wel)

Alles valt of staat met hoe je iets doet denk ik..zadelmak maken kan prima op vertrouwen en zonder dwang. Vaak is er dan ook geen sprake van dwang, mits je het op het tempo van het paard aan past en werkt op basis van samenwerken.

Maar goed, dat dit niet overal gebeurd zie ik ook wel. De vraag is alleen altijd, wat is acceptabel en wat is leed? Kinderen worden ook gedwongen om naar school te gaan. Voor sommigen is dit ook niet leuk en een lijdensweg. Waar trekken we welke grenzen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:38

VuurVleugels schreef:
Ja oké, zeker vanuit die bril bekeken snap ik je wel. Ik denk dat jij en ik dan anders naar de paardensport als geheel kijken. Ik zie inderdaad veel en vaak dat het paard het gewoon moet 'doen'. Klassieke methode of natural horsemanship maakt niet uit, puntje bij paaltje moet het paard gewoon accepteren dat er een zadel/pad opgelegd wordt en dat er mensen op hem gaan zitten, zonder protest. Ik denk dat dat meer dan eens oprecht leed oplevert voor die dieren. Niet altijd, niet bij iedereen, maar mijns inziens is er zeker wel vaak sprake van (enige vorm van) dwang.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat je, als je dat zelf anders ziet dan ik (wat ook gewoon oké is, mijn beeld is niet het overkoepelende correcte beeld ofzo), véél minder ziet in het argument van PETA.

Dat is ook waar Peta van droomt. Ze willen van het hele paardrijden af. Het maakt daarbij niet uit in welke vorm.
Wanneer we onze oren volledig gaan laten hangen maar al dit soort clubs en dan bedoel ik niet alleen dierenrechtenclubs. Maar alle soort van radicale clubs.

Dan houden we straks een kleurloos dystopische samenleving over. Waarin er helemaal niets meer mag.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:54

Loretta schreef:
Dat is ook waar Peta van droomt. Ze willen van het hele paardrijden af. Het maakt daarbij niet uit in welke vorm.
Wanneer we onze oren volledig gaan laten hangen maar al dit soort clubs en dan bedoel ik niet alleen dierenrechtenclubs. Maar alle soort van radicale clubs.

Dan houden we straks een kleurloos dystopische samenleving over. Waarin er helemaal niets meer mag.

En daarom is het goed dat er door dit soort (imo inderdaad idiote) acties discussie en later eventueel dialoog ontstaat. Er worden extremen gesteld om te provoceren. Daar komt dan uiteraard tegenreactie op. En dat is volgens mij wat beoogd wordt. Dat vind ik niet zo verkeerd.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:09

En zo draaien we als maatschappij steeds verder door :+