Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 02:58

xSCWx, ik keek bij F igodie Petplan overnam.
Men beweerde van naam veranderd er wijzigt niets, maar dat is omdat ik nog een oude polis heb en geen polis vanaf F igo

Als ik nu hetzelfde wil is mijn premie meer dan dubbel.
€550-600 ipv ik been 250.
Ik vind de polis ook onduidelijk en durf daar niet mee te zeggen of alles gedekt is met de verklarende woordenlijst van de nieuwe polis als ik die van 550-600 zou doen.
Met 600 is het wel 100% dekking, zonder limiet meen ik, met 550 90% dekking.

Mijn polis van petplan heb ik recent gecheckt en ik kijk wel even.
Mijb polis was voor alle dieren dus gebit zit erbij, al heeft hij die niet.
Net gekeken, gebit en fysio inbegrepen.
Gebit indien medisch noodzakelijk, konijn max 5 behandelingen per jaar.
De dekking is 80%, 20% per factuur eigen risico tot €5000, duurste pakket toen.

Ik hoef gelukkig bijna niet te declareren maar het is gewoon shit dat je als je niet goed juridisch onderlegd bent zo onzeker kunt worden als wat.

Jessix

Re: Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 06:42

Ik kijk altijd bij een nieuw dier of ik wil verzekeren of niet. Ik heb in november een pup gekocht maar schrok toch aardig van de maandelijkse premie. Opnieuw heb ik er voor gekozen liever zelf een bedrag per maand te blijven wegzetten voor mijn dieren. Daarbij heb ik genoeg om onverwachte grote kosten te kunnen dekken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:41

Onze papegaai is met de hoogste dekking verzekerd voor 250 euro per jaar.
Uitgezonderd reguliere controles krijg je dan van alle overige noodzakelijke behandelingen 80% van de kosten terug.
Tot nu toe nog niet nodig gehad, maar mocht het ooit zover komen is het wel een fijn gevoel.

Helaas was het niet mogelijk om de inhoud van een complete voliere (24 vogels) te verzekeren. Anders had ik dat ook nog gedaan :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:48

ik vind het nogal tricky allemaal. Dat verzekeren. Natuurlijk is het beter als heel veel mensen zich verzekeren zodat de premies lager kunnen worden.

Maar ik denk ook wel dat de woekerprijzen van dit moment samenhangen met de verzekeringen. Als de dierarts weet dat een dier verzekerd is, dat die dan net een paar stappen verder gaat in de behandeling, meer onderzoekjes doet, en meer kosten durft te rekenen/maken. Het is vaak wel een van de eerste vragen die je krijgt als je de spreekkamer binnenkomt.

In mijn ogen wordt ook heel vaak te lang door gedokterd. Wat dan vaak niet in het belang van het dier is. In het belang van de eigenaar of in het belang van de bankrekening van de dierenarts(organisatie).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:49

Die ervaring heb ik gelukkig niet. Je bent er al eigenaar ook zelf bij en wij zitten bij artsen die heel eerlijk naar het dier kijken.
Ik heb ook al eens gehad dat ik me afvroeg welke behandelingen nog mogelijk waren en de arts aan gaf dat inslapen eerlijker was voor het dier omdat er gewoon geen vooruitzicht op verbetering was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:59

Ik heb mijn (oudere) hond juist uit de verzekering gehaald. Mijn premie was ondertussen 3x zo hoog als in het begin. En er was zodanig veel uit het pakket gehaald dat ik het er nooit meer uithaalde. Ik ben de premie dus zelf opzij gaan zetten.

Wat betreft kosten denk ik dat het tijd wordt dat ook dierenartsen hun werkwijze kritisch onder de loep gaan nemen. Als dierenarts ben je zorgprofessional en expert. Toch doen ze nog heel veel routinewerkjes waar je echt geen universitaire scholing voor hoeft te hebben. Vaccinatie werd al genoemd en ik denk dat je er als dierenarts nog flink meer kan vinden.
Hierin kun je de menselijke zorg prima als leidraad nemen. Laat goed trieren door assistentes en laat simpele handelingen wettelijk via taakdelegatie mogelijk maken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-06-24 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Prijzen zijn echt bizar en een beetje shoppen helpt ook echt wel. Normaal ben ik daar niet van en trouw aan mijn eigen arts, maar moest pas twee onderzoeken laten doen die mijn arts niet deed (scintigrafie en maagscope). Daarvoor ben ik een beetje gaan shoppen en de verschillen zijn bizar.

Bij een Evidensia dierenarts bijna €600 voor een maagscope en bij een andere niet door een belegger opgekochte dierenarts bijna €300. Eén telefoontje extra scheelde me dus de helft qua kosten. Heb ook maar 2 klinieken gebeld hier in de buurt, maar toch een giga verschil :=

Ook voor een scintigrafie bij de een €2.200 en bij de ander €1.500. Voor hetzelfde onderzoek en beide gerenommeerde en bekende grote klinieken :wow:

Beide klinieken die de onderzoeken hebben uitgevoerd hebben alles netjes teruggekoppeld aan mijn eigen dierenarts. Hartstikke tevreden.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 10-06-24 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Cayenne schreef:
Die ervaring heb ik gelukkig niet. Je bent er al eigenaar ook zelf bij en wij zitten bij artsen die heel eerlijk naar het dier kijken.
Ik heb ook al eens gehad dat ik me afvroeg welke behandelingen nog mogelijk waren en de arts aan gaf dat inslapen eerlijker was voor het dier omdat er gewoon geen vooruitzicht op verbetering was.

dat is fijn, dat jouw dierenarts daar eerlijk over was. Die van mij is dat gelukkig ook.

Een neef van mijn man studeert diergeneeskunde op dit moment en ik heb wel eens gevraagd of er ook aandacht voor ethiek is tijdens de opleiding. Dat is kennelijk nauwelijks het geval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:14

Lang leve de marktwerking die de VVD zo voorstaat .
Klinieken worden opgekocht voor echt giga bedragen, da mag in dienst blijven indien hij dat wil.
Hele praktijk wordt vernieuwd met de nieuwste apparatuur en het geld voor aankoop en materialen wordt geleend van dezelfde maatschappij die de praktijk overneemt. Prijzen worden vaak verdubbeld want ja, nieuwe apparaten moeten betaald worden en schulden afgelost. Opbrengsten gaan naar investeringsmaatschappij, gevestigd op Geurnsey op papier dus win win. En de dieren hebben het nakijken , ga maar verzekeren roepen deze dierenartsen, die verzekering komt ook van dezelfde investeringsmaatschappij.
Gouden handel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:15

juval schreef:
ik vind het nogal tricky allemaal. Dat verzekeren. Natuurlijk is het beter als heel veel mensen zich verzekeren zodat de premies lager kunnen worden.

Maar ik denk ook wel dat de woekerprijzen van dit moment samenhangen met de verzekeringen. Als de dierarts weet dat een dier verzekerd is, dat die dan net een paar stappen verder gaat in de behandeling, meer onderzoekjes doet, en meer kosten durft te rekenen/maken.

Ik las al een paar keer dat de grote ketens zelf ook die verzekeringen aanbieden. (niet onder eigen naam). Dat klinkt niet helemaal fris als het waar is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:20

BigOne schreef:
Lang leve de marktwerking die de VVD zo voorstaat .
Klinieken worden opgekocht voor echt giga bedragen, da mag in dienst blijven indien hij dat wil.
Hele praktijk wordt vernieuwd met de nieuwste apparatuur en het geld voor aankoop en materialen wordt geleend van dezelfde maatschappij die de praktijk overneemt. Prijzen worden vaak verdubbeld want ja, nieuwe apparaten moeten betaald worden en schulden afgelost. Opbrengsten gaan naar investeringsmaatschappij, gevestigd op Geurnsey op papier dus win win. En de dieren hebben het nakijken , ga maar verzekeren roepen deze dierenartsen, die verzekering komt ook van dezelfde investeringsmaatschappij.
Gouden handel.

Klopt, deftig pand, deftige assistenten achter de balies...
Moet allemaal betaald worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:21

Telt bij honden en katten etc eigenlijk ook dat het dier minstens een half jaar volledig gezond moet zijn voor het opgenomen kan worden in de verzekering en dat je een dierenartsverklaring moet overhandigen?
Dat was bij onze papegaai wel het geval namelijk, maar geen idee hoe dat bij andere diersoorten gaat (behalve paarden dan).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:27

Evidensia en die andere bieden inderdaad verzekeringen aan uit eigen doos. Oftewel. Ze verdienen meer dan stevig aan een huisdier. De premie en best vaak delen van de "te" dure behandelingen ivm uitsluiting ervan. Lukratieve handel.
Ik vrees toch dat ze zichzelf daarmee in de vingers snijden op termijn en voor die tijd zijn de dieren de pineut als mensen de zorg niet meer kunnen betalen.

Maar ja tandarts spoedzorg. Zelfde verhaal alle tandartsen in de regio hier doen het niet meer zelf. Daarvoor moet je naar een peperdure commerciele keten kliniek 40 km verderop. Niet bereikbaar met ov of iets dergelijks, meteen betalen en heel erg duur. Ok je kunt bijna meteen terecht. Een probleemkies had ik voor geinformeerd omdat mijn eigen tandarts geen plek had zei hij. Dat had me 300 euro plus gekost. Uiteindelijk bleek er toch plek bij mijn eigen tandarts en was ik met 50 euro klaar en geen extra km hoeven rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:30

Geen idee, al 45 jaar honden en katten en paarden , nog nooit verzekerd. Al die jaren geprobeerd om een vast bedrag opzij te zetten. En gelukkig een ouderwetse paardenarts en een fijne praktijk voor de kleine dieren. Met normale prijzen.
Binnenkort moet een hond onder narcose, foto’s van heupen, gebit reinigen /kiezen verwijderen en oren reinigen en behandelen.
Zal best wel een klap kosten maar bij een keten waarschijnlijk nog anderhalf keer zoveel .

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:33

Wij hebben een Jack Russell van 6 jaar en is al 6 jaar verzekerd bij nu OHRA voorheen Dier en zorg
Ik ben er wel heel blij mee.
Wij hebben dan een uitgebreide verzekering inclusief bv osteopathie, dekking in het buitenland ( ze gaat mee op vakanties )
Titeren en vaccineren zit er ook bij, voor een max aantal euro's per jaar
Dekking is 80% en eigen bijdrage van €100 per jaar
Daarvoor betalen we nu nog €45 per maand en hij gaat deze maand omhoog. Zoals elk jaar
Ik vermoed dat het wel weer iets van 3 euro pm omhoog zal gaan

Daarbij hebben we ook nog een eigen potje voor haar. Men keek mij in het begin raar aan, maar dat is nu niet meer zo

Het blijft lastig.
Ja je moet goed nadenken of je een dier kan onderhouden als deze wat gaat mankeren. Een simpel consult is ook al bijna verdubbeld. Ik betaal €50 bij een reguliere dierenarts daarvoor
Maar we gaan ook steeds verder ( terrecht ) voor ons dier. We zien huisdieren nu ook anders, gelukkig

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:38

Wij laten de gebitjes ook wel eens reinigen. Dit gebeurt onder narcose.
Kost ook zo 400 voor een jackie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:39

Investeerders zien huisdieren nu ook anders, helaas.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:53

Als ik nog weer een pup zou nemen, wat voorlopig nog niet aan de orde is omdat mijn huidige 2 honden hopelijk er nog lang zijn.
Dan had ik al bedacht om in ieder geval het eerste jaar te verzekeren.
Omdat een eventuele (chronische) aandoening zich meestal wel in het 1e jaar openbaart.
En na dat jaar de verzekering weer te stoppen.
Ook al besloten het bij 1 hond te houden en geen 2 meer.
Howel ik dat jammer vind, want 2 honden vind ik zelf veel beter.
Maar is toch dubbele kosten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:25

recent nog weer een voorbeeld: broer had een kat van 18 jaar. Ging geleidelijk achteruit en paar weken geleden ging schoonzusje met kat naar de dierenarts. Er moesten allerlei onderzoeken gedaan worden, medicatie mee. Zij is geen ervaren dierenhouder en ze ging dus mee in het verhaal van de dierenarts. Kat weer mee naar huis, voelde zich een dag of 5 beter, daarna ging het weer bergafwaarts. Mijn broer belde mij erover, het zat hem al niet lekker dat er perse nog gesleuteld moest worden aan het dier. Ik vertelde van Evidensia etc. En ja...die praktijk hoorde daar dus bij. Hij had geluk dat in dezelfde stad ook nog een onafhankelijke dierenarts zit, afspraak gemaakt en kat ingeslapen. Beestje was gewoon op, niks meer aan te doen. Broer voelt zich best besodemieterd door dierenarts 1. En die zijn in ieder geval een klant kwijt nu.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:50

Waarom besodemieterd, je gaat er toch zelf in mee? Je bent er toch zelf bij?

Als een dier normaliter nooit ziek is, waarom gelijk handdoek in de ring 'want oud'. Ook die kunnen gewoon door wat simpels wat minder zijn en vind ik het niet gek dat een dierenarts die opties aanpakt ipv gelijk de spuit erbij te pakken. Ik heb ook oudjes gehad die even slechts waren vervolgens opknapt door de behandeling en nog jaren mee gingen. Waarom dan t niet proberen. Ik vind niet dat ze besodemieterd zijn :n Ik zou het erger hebben gevonden als ze niet eerst een oorzaak proberen te vinden maar gelijk dier maar afschrijven. Als het dan niet aanslaat kan je altijd de keuze nog maken.

En ja, wel eens dat alles behoorlijk duur wordt en soms onbetaalbaar. Ik ben blij dat ik mijn kat heb kunnen verzekeren, want kwam als kitten. Dat maandelijkse premie bedrag opzij zetten is leuk, maar dan had ik net 125 euro gehad toen de rekeningen tegen de 1500 aan liepen...

Goed dat ze er naar gaan kijken. Als ze dan ook kijken naar de btw die op voer straks omhoog gaat, zou dat.ook top zijn.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:48

Popstra schreef:
Wij laten de gebitjes ook wel eens reinigen. Dit gebeurt onder narcose.
Kost ook zo 400 voor een jackie

Voor alleen reinigen?

Onze hond moet binnenkort ook weer. In 2021 gereinigd en 10 tanden/kiezen getrokken voor €360. (Hond is +/- 18kg)
Dan houd ik mijn hart vast voor aankomende rekening als tegenwoordig alleen het reinigen al meer kost. :wow:

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:53

Hier zit bij t reinigen ook de foto's in. Voor een kat met speciale narcose ivm hart (en dus reinigen door een DA ipv een paraveterinair) was dat ongeveer 500 euro werd er gezegd. Het trekken kwam daar bovenop, maar dat viel me nog mee.

Ik heb geen vergelijking met andere klinieken voor katten.

Maar wel met een paard. Een kat of hond gaat onder volledige narcose, met extra bewaking soms, priegelwerk tot en met, monitoring bij het wakker worden etc... en is 500/600 euro de helft voor het trekken van 1 kies bij een paard onder een staand roesje. Dus opzich valt het dan weer "mee" :Y)

Ben wel benieuwd wat t verschil voor jou gaat zijn tov 2021. Anderzijds, alles is bizar veel duurder. Kromme vergelijking, maar ik zat te kijken voor een deken en dezelfde deken had ik paar jaar terug voor 125 en is inmiddels 190.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:58

Tancreda4 schreef:
Waarom besodemieterd, je gaat er toch zelf in mee? Je bent er toch zelf bij?

Als een dier normaliter nooit ziek is, waarom gelijk handdoek in de ring 'want oud'. Ook die kunnen gewoon door wat simpels wat minder zijn en vind ik het niet gek dat een dierenarts die opties aanpakt ipv gelijk de spuit erbij te pakken. Ik heb ook oudjes gehad die even slechts waren vervolgens opknapt door de behandeling en nog jaren mee gingen. Waarom dan t niet proberen. Ik vind niet dat ze besodemieterd zijn :n Ik zou het erger hebben gevonden als ze niet eerst een oorzaak proberen te vinden maar gelijk dier maar afschrijven. Als het dan niet aanslaat kan je altijd de keuze nog maken.

Beter lezen. Schoonzus was mee, die heeft nooit eerder huisdieren gehad, die laat zich sowieso ompraten.
De symptomen waren helemaal niet simpel. Zeer mager, doof, dementerend, alles wat bij een oude kat kan horen. Diertje was gewoon af. Ze waren van plan om wanneer het weer zou verslechteren nog allerlei onderzoeken te doen. Waarom zou je zo'n dier het nog aan doen, heeft helemaal niks te maken met ' gelijk dier maar afschrijven'. Het is alleen nog tijdrekken, doe je de kat helemaal geen plezier mee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:11

Ik lees prima. Ook zonder ervaring ben je er zelf bij toch? Ompraten laat je ook zelf gebeuren toch? Nog meer onderzoeken heb je toch ook zelf in de hand? Als de eerste dingen niets uitwijzen, of uithalen, dan kan je altijd nog aangeven dat het klaar is. Maar zo zonder diagnose in slapen 'want oud' vind ik ook wel wat. Zeker omdat uit het bericht een mate van laksheid klinkt; 'zeer mager' is niet iets 'dat bij een oude kat hoort'. Dat de baasjes zelf zo ver hebben laten komen zonder eerdere stappen vind ik wel wat van. Zeer mager hoort er niet bij, dat een kat afvalt is een teken dat er wat loos is en dat je er wat mee moet. Omdat de eigenaren het zo ver hebben laten komen, moet een DA dan maar zonder diagnose het dier gelijk laten inslapen? Veel oude katten krijgen bv last van hun schildklier met alle symptomen die erbij kunnen horen en dat is met een pilletje prima te reguleren en het dier te verbeteren. Als het zo simpel KAN zijn, waarom dan gelijk inslapen 'omdat het dier oud is'?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:13

Ik ben het wel met Kinke eens. Ze hebben iets geprobeerd en dat werkte niet. En de meeste katten van 18 jaar gaan ook niet 'nog jaren mee'.

Hier kat van 15 die al jaren astma had, paar weken geleden laten euthanaseren. Dierenarts was het er volkomen mee eens, in februari konden ze niets vinden maar nu hart en misschien ook tumor.
Aan huis gebeurd, was wel prijzig maar vond het belangrijk dat iemand van de eigen praktijk het zou doen.