Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElfBeau_067 schreef:Citaat:Een tekort aan manegepaarden ontstaat niet zomaar, dit is een trend die zich in de afgelopen jaren langzaam heeft gevormd tot een groter probleem. Dit is een gevolg van meerdere veranderingen in de hippische sector. Zo is de fokkerij door de jaren heen erg veranderd.
Wat bedoelen ze hiermee?
Ibbel schreef:Dit lijkt me nu echt één van de meest simpele zaken om te regelen. De lessen duren gewoon 2 uur. Als je lest van 10 tot 12, ben je 10 uur aanwezig. Om half 11 zit je te paard, om half 12 stap je af, en om 12 uur mag je naar huis. Hoe moeilijk kan dát nou zijn om in te plannen.
BeFunny schreef:Wij hadden gewoon wedstrijden hoor op de manege. Daarbij moesten zowel het paard/pony als de ruiter er trouwens tip top uit zien.
Citaat:Ook het zelf op zadelen vind ik wel belangrijk. Beginners kunnen dat niet zelf maar door het ze wel te laten doen of samen te doen leren ze het wel.
Shadow0 schreef:BeFunny schreef:Wij hadden gewoon wedstrijden hoor op de manege. Daarbij moesten zowel het paard/pony als de ruiter er trouwens tip top uit zien.
Met wedstrijden heeft het sowieso niets te maken. (En ik kreeg de kriebels van dat 'tiptop' - ik was blij dat de pony waar ik een paar proefjes op reed rechtopstaande manen had, hoefde ik die niet te vlechten)
Citaat:Ook het zelf op zadelen vind ik wel belangrijk. Beginners kunnen dat niet zelf maar door het ze wel te laten doen of samen te doen leren ze het wel.
De meeste ruiters kunnen dat inderdaad. Maar het is niet noodzakelijk voor het paardrijden zelf, het is belangrijk dat iemand een paard borstelt en zadelt. Het is niet zonder meer belangrijk wie dat doet. Daarom heb ik zo'n 15 jaar lang paarden voor andere ruiters gezadeld.
Janneke2 schreef:ElfBeau_067 schreef:
Wat bedoelen ze hiermee?
... ik ben geneigd om te denken: 'de fokkerij' gaat over het kwpn.
Kwpn fokt vooral gericht op topsport, en een deel van de paarden wordt gefokt op "grote beweging" (dwz richting hypermobiel).
Qua karakter zijn er heus wel brave kwpn'ers.
Als ze fysiek richting hypermobiel gaan, is het zaak dat er eerst de goede spieren 'op gereden worden'.
.... maar als deze twee zaken niet goed gaan, wordt het geen braaf paard waar je lang plezier van hebt.
Olikea schreef:Ik denk aan een hele generatie penny meisjes die zo geen mogelijkheid hebben om fatsoenlijk te leren omgaan met paarden op een laagdrempelige manier.
Sporten.. welke sport dan ook moet bereikbaar zijn voor iedereen
Olikea schreef:Sporten.. welke sport dan ook moet bereikbaar zijn voor iedereen
Ibbel schreef:Ik kan me nl niet voorstellen dat je als je naar een muziekschool gaat en gitaar wilt leren spelen, je niet die gitaar hoeft te leren stemmen.
Ilse_123 schreef:Mijn ouders snapt er niks van, er waren toen wel optijd bij de manege maar konden zelf niet opzadelen en er was ook geen begeleiding. Mijn moeder vroeg het altijd maar aan een van die vele meisjes die er liepen. Ik was zelf nog te klein om überhaupt het zadel erop te tillen.
Toen we bij iemand thuis les kregen was juist dat stukje verzorging van dier en spullen iets waarop werd gehamerd. Ik vind het nog steeds raar dat dat vanuit de manege niet werd gedaan.
Olikea schreef:Ik ben best wel geschrokken van veel reacties hier. Paardrijden is alleen voor de elite.. moeten we dit erg vinden ect. Ect.
[knip]
Ibbel schreef:Olikea schreef:Ik denk aan een hele generatie penny meisjes die zo geen mogelijkheid hebben om fatsoenlijk te leren omgaan met paarden op een laagdrempelige manier.
Waarom? Echt serieuze vraag: waarom MOET iedereen altijd maar kunnen doen wat ze willen?
Legio mensen die de sport die ze zouden willen bedrijven niet kunnen doen. Omdat er geen vereniging in de buurt is. Omdat het te duur is. Omdat je ouders het niet goed vinden. Omdat je partner het te gevaarlijk vindt (diepzeeduiken, bergbeklimmen, bungeejumpen bv)
Sporten is gezond, maar er zijn zat sporten laagdrempelig (en vaak betekent dat: goedkoper, dichterbij huis). Er dat zijn toevallig allemaal sporten waar geen dieren (met hun specifieke randvoorwaarden die steeds moeilijker in te vullen zijn) voor nodig zijn.
Fly_high schreef:Nee, het hoeft niet elitair maar het hoeft ook zeker niet voor iedereen toegangelijk te zijn![]()
Om maar bij het begin te beginnen - paarden horen niet in de stad op een lapje grond maat van een handdoek ergens tennis- en voetbalvereniging verstopt. Alleen daardoor zou paardrijden niet toegankelijk moeten zijn voor heel veel mensen die geen moeite willen of kunnen doen om hun kinderen voor een paardrijles ergens naar een buitengebied te brengen. Jammer maar tijd van stadsmaneges midden in de woonwijk is IMO gewoon voorbij met alles wat we inmiddels over dierenwelzijn weten en zouden moeten nastreven.
Ik heb niets tegen maneges aan zich alleen de manier waarop (en prijskaartje dat eraan hangt) zou wel wat kunnen veranderen. Dus graag iets duurder maar dan kleinschaliger en met meer aandacht voor het dier.
O ja en ik spreek vanuit mijn Randstad-ervaring, op veel andere plekken zal het vast beter geregeld en minder massaal zijn
Olikea schreef:Als een jonge meid( of ventje) nou graag wilt kunnen paardrijden. Dan moet dat toch kunnen. We gunnen onze kinderen toch alles.
Olikea schreef:Als een jonge meid( of ventje) nou graag wilt kunnen paardrijden. Dan moet dat toch kunnen. We gunnen onze kinderen toch alles.
Nu is mijn beeld mss wat vertekend. Ik woon al heel mijn leven op de boerenbuiten. De gemiddelde manege heeft genoeg land om al aan de eerste basisbehoeften van het paard te voldoen. Ik kan me voorstellen dat dit in stedelijke gebieden anders ligt.