Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:24

Sadistisch lang.....krijg gelijk weer vlagen van de dagelijkse zitles aan de longe zonder beugels en teugels. Geloof wel een half jaar iedere dag gehad. Voel de blaren weer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:33

ElfBeau_067 schreef:
Citaat:
Een tekort aan manegepaarden ontstaat niet zomaar, dit is een trend die zich in de afgelopen jaren langzaam heeft gevormd tot een groter probleem. Dit is een gevolg van meerdere veranderingen in de hippische sector. Zo is de fokkerij door de jaren heen erg veranderd.

Wat bedoelen ze hiermee?

... ik ben geneigd om te denken: 'de fokkerij' gaat over het kwpn.
Kwpn fokt vooral gericht op topsport, en een deel van de paarden wordt gefokt op "grote beweging" (dwz richting hypermobiel).
Qua karakter zijn er heus wel brave kwpn'ers.
Als ze fysiek richting hypermobiel gaan, is het zaak dat er eerst de goede spieren 'op gereden worden'.
.... maar als deze twee zaken niet goed gaan, wordt het geen braaf paard waar je lang plezier van hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:40

Ibbel schreef:
Dit lijkt me nu echt één van de meest simpele zaken om te regelen. De lessen duren gewoon 2 uur. Als je lest van 10 tot 12, ben je 10 uur aanwezig. Om half 11 zit je te paard, om half 12 stap je af, en om 12 uur mag je naar huis. Hoe moeilijk kan dát nou zijn om in te plannen.

Je kunt in het ene half uur ervoor en in het half uur erna deze 2 tijdvakken samenvoegen tot 1 uur.
Dan heb je weer een inkomstenbron.

Dit systeem gaan maneges nooit invoeren

Getup

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:45

Op tijd zijn en je paard klaarmaken hoort er gewoon bij.

De " echte" paardenmensen hoef je dat daarna niet meer te herhalen. Had altijd verzorgpaarden vroeger , en ook lang achter elkaar dezelfde. Aangeklopt, mezelf bewezen door afspraken na te komen en mocht er qua rijden ook alles mee .
Vriendin van me zocht ooit iemand, om ( gratis) mee buiten te rijden op haar paarden. Gewoon 0 reacties !!! Gratis buitenrijden op brave paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:55

BeFunny schreef:
Wij hadden gewoon wedstrijden hoor op de manege. Daarbij moesten zowel het paard/pony als de ruiter er trouwens tip top uit zien.

Met wedstrijden heeft het sowieso niets te maken. (En ik kreeg de kriebels van dat 'tiptop' - ik was blij dat de pony waar ik een paar proefjes op reed rechtopstaande manen had, hoefde ik die niet te vlechten :P )

Citaat:
Ook het zelf op zadelen vind ik wel belangrijk. Beginners kunnen dat niet zelf maar door het ze wel te laten doen of samen te doen leren ze het wel.

De meeste ruiters kunnen dat inderdaad. Maar het is niet noodzakelijk voor het paardrijden zelf, het is belangrijk dat iemand een paard borstelt en zadelt. Het is niet zonder meer belangrijk wie dat doet. Daarom heb ik zo'n 15 jaar lang paarden voor andere ruiters gezadeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:30

Shadow0 schreef:
BeFunny schreef:
Wij hadden gewoon wedstrijden hoor op de manege. Daarbij moesten zowel het paard/pony als de ruiter er trouwens tip top uit zien.

Met wedstrijden heeft het sowieso niets te maken. (En ik kreeg de kriebels van dat 'tiptop' - ik was blij dat de pony waar ik een paar proefjes op reed rechtopstaande manen had, hoefde ik die niet te vlechten :P )

Citaat:
Ook het zelf op zadelen vind ik wel belangrijk. Beginners kunnen dat niet zelf maar door het ze wel te laten doen of samen te doen leren ze het wel.

De meeste ruiters kunnen dat inderdaad. Maar het is niet noodzakelijk voor het paardrijden zelf, het is belangrijk dat iemand een paard borstelt en zadelt. Het is niet zonder meer belangrijk wie dat doet. Daarom heb ik zo'n 15 jaar lang paarden voor andere ruiters gezadeld.

Het gaat erom dat een manege bij uitstek de plek moet zijn om de basis over paarden te leren.
Om te leren netjes te rijden. Om te leren het paard vooraf te verzorgen en achteraf netjes op stal te kunnen zetten. Dat hoort bij paarden.

Dat ze dat van de manege zelf kunnen doen dat is zo. Maar door dit als ruitertjes of amazonetje zelf te mogen doen daar leer je van. Ik verzorgde op mijn 12e al paarden voor anderen naast mijn manege lessen. Op mijn 14e had ik samen met een vriendin een zaterdag stalbaan. Ik was vrij lang en op mijn 11e kon ik zelfstandig de shire op stal zadelen.
Het poetsen, zadelen, hoeven krabben en zelfs het netjes terug hangen van de spullen zie ik als essentieel. Als kinderen alleen willen rijden en verder niks dan zegt dat veel over de toekomst in de paarden. Als het op een manege niet mag zegt dat ook veel dan blijft er dat belangrijke stukje weg. Bij ons was het ook zo dat van de gevorderde groep er altijd smiddags nog een aantal waren die de minder gevorderden hielpen met zadelen. En opstijgen. Dit kostte de instructrice geen extra tijd.

Voor het rijden enkel is het ook belangrijk. Niet voor kinderen maar wel later. Het is wel belangrijk. Ik ben nog nooit in mijn leven op een paard gestapt zonder even een borsteltje eroverheen te halen en gewoon even te kijken of er niks kneld bij het zadel enz.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-01-24 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:30

Mij ging het op de manege niet in de eerste plaats om te rijden, maar minstens evenveel (of méér) om het contact met dieren. En dat is eigenlijk nog steeds zo. Een manege die zich beperkt tot enkel paardrijden en beginners op een simulator zou leren rijden zonder het contact met de paarden zelf, zou niks voor mij zijn geweest.
Ik geloof best dat er mensen zijn die er voor zouden tekenen, maar ik geloof ook dat die misschien even goed of beter een andere hobby zouden kunnen zoeken. De interactie met het paard is toch wat paardrijden imo zo uniek en waardevol maakt. Dat te beperken tot de tijd dat je in het zadel zit is volgens mij een gemiste kans.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:32

Waarom mogen mensen dat niet voor zichzelf uitmaken? Ik begrijp echt niet wie jullie denken te zijn om regels te maken wat je wel of niet zou moeten doen of kunnen… in essentie komen mensen vaak naar daar om gewoon een uurtje te rijden. Voor vele puur recreatief, zonder enige verdere ambitie. wil je het daar bij houden en is paard verder verzorgd door iemand, prima dan. Wil je wel verzorgen, ook prima.

Ik heb mijn paarden om te rijden… zijn ze geblesseerd, dan wandelen we of staan ze gewoon stil. Verzorging, opzadelen en afzadelen doe ik alleen maar omdat ik geen stalknecht heb die het voor mij doet. En toch staan ze hier prima en mogen ze hier evengoed hun pensioen uitleven achteraf. En als ik ooit naar een pensionstal zou moeten kies ik die uit zonder kinderen die daar een hele dag rondhangen want dat vond ik vroeger als 10-jarige al verschrikkelijk. Boeee, vreselijk karakter, ongehoord :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:55

Natuurlijk mogen mensen dat voor zichzelf uitmaken.
Al vind ik en ben ik blij dat ik dat wel heb mee gekregen en dat dat bij ons op stal wel onderdeel was dat het erbij hoort. Maar als het echt enkel om rijden gaat en er niet de intentie is om ooit meer te doen dan dat dan is enkel rijden ook prima. Vanuit maneges uit vind ik echter dat wel de mogelijkheid moet zijn dat mensen het wel zelf kunnen doen want het is dus bij uitstek de plek om ook alles eromheen te leren. Dus als er vanuit maneges gezegt wordt. Nee zelf borstelen of opzadelen mag niet daar zou ik ver van weg blijven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:56

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je als kind zou balen als je je lespaard moet poetsen.. ik vond het al geweldig om mee te rennen bij kinderfeestjes, want je kon weer tijd met de paardjes doorbrengen :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:04

Ja joh. Ik werd afgezet om 08:00 uur en om 17:30 weer opgehaald. Was er niet weg te slaan dus :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 04:02

BeFunny schreef:
Ja joh. Ik werd afgezet om 08:00 uur en om 17:30 weer opgehaald. Was er niet weg te slaan dus :')

Dat is wel een rendabel verdienmodel: dagopvang in combinatie met lichte kinderarbeid ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:02

Ik vind het best grappig, deze discussie over wel of niet leren poetsen en opzadelen op een manege.

Ik kan me nl niet voorstellen dat je als je naar een muziekschool gaat en gitaar wilt leren spelen, je niet die gitaar hoeft te leren stemmen.

Idem als jij eens bij de plaatselijke MTB-vereniging wilt weten of het wat voor je is. Na afloop een leenfiets inleveren zonder dat je op z'n minst de ketting even hebt schoongemaakt lijkt me ook niet de bedoeling.

In de sportschool wordt je geacht zelf het gewicht van een apparaat in te stellen, na afloop weer terug te stellen én je zweet van het toestel af te vegen. Doet echt niemand anders voor je.

En als je dan een hobby met een levend wezen hebt, hoef je daar vooraf en achteraf niets mee te doen? Dan leer je precies het belangrijkste niet: dat je verantwoordelijk bent voor een levend wezen, als je iets met een paard wilt doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:04

Janneke2 schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Wat bedoelen ze hiermee?

... ik ben geneigd om te denken: 'de fokkerij' gaat over het kwpn.
Kwpn fokt vooral gericht op topsport, en een deel van de paarden wordt gefokt op "grote beweging" (dwz richting hypermobiel).
Qua karakter zijn er heus wel brave kwpn'ers.
Als ze fysiek richting hypermobiel gaan, is het zaak dat er eerst de goede spieren 'op gereden worden'.
.... maar als deze twee zaken niet goed gaan, wordt het geen braaf paard waar je lang plezier van hebt.

Vroeger had je het "basispaard" bij het KWPN wat nu Gelders paard is geworden. Enfin, het basispaard was alom vertegenwoordigd. Gewoon brave stevige en veelzijdige paarden, die werden veel in maneges gebruikt. Waren paarden met nog een echt hoog percentage Gelders bloed. Tegenwoordig fokken ze bij het KWPN in de richting van het GP op type en is die bloedeis vervallen.

Het klassiek Gelders paarden stamboek probeert nog steeds het oude type basispaard te fokken met bloedeis. Alleen is zoiets natuurlijk totaal niet commercieel waardoor er niet in grote getale gefokt wordt. En zijn zulke paarden schaars geworden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:07

Mijn ouders snapt er niks van, er waren toen wel optijd bij de manege maar konden zelf niet opzadelen en er was ook geen begeleiding. Mijn moeder vroeg het altijd maar aan een van die vele meisjes die er liepen. Ik was zelf nog te klein om überhaupt het zadel erop te tillen.
Toen we bij iemand thuis les kregen was juist dat stukje verzorging van dier en spullen iets waarop werd gehamerd. Ik vind het nog steeds raar dat dat vanuit de manege niet werd gedaan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:11

Ik ben best wel geschrokken van veel reacties hier. Paardrijden is alleen voor de elite.. moeten we dit erg vinden ect. Ect.

Wij hadden het niet slecht, maar wel.een groot gezin. Ik ben zelf ook op de manege begonnen. Ik heb er gouden jaren beleefd. Een les van je ouders, er nog 1 of 2 verdienen door stallen te mesten e.d. op de manege.
Nu had ik de mazzel dat onze manege bestierd werd door een kundig paardenmens. Er werd goed voor de paarden gezorgd.. zelfs toen al ( 30 jaar geleden) de paarden kwamen veel buiten e.d.

Ik denk aan een hele generatie penny meisjes die zo geen mogelijkheid hebben om fatsoenlijk te leren omgaan met paarden op een laagdrempelige manier.

Sporten.. welke sport dan ook moet bereikbaar zijn voor iedereen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:17

Olikea schreef:
Ik denk aan een hele generatie penny meisjes die zo geen mogelijkheid hebben om fatsoenlijk te leren omgaan met paarden op een laagdrempelige manier.

Waarom? Echt serieuze vraag: waarom MOET iedereen altijd maar kunnen doen wat ze willen?
Legio mensen die de sport die ze zouden willen bedrijven niet kunnen doen. Omdat er geen vereniging in de buurt is. Omdat het te duur is. Omdat je ouders het niet goed vinden. Omdat je partner het te gevaarlijk vindt (diepzeeduiken, bergbeklimmen, bungeejumpen bv)

Sporten is gezond, maar er zijn zat sporten laagdrempelig (en vaak betekent dat: goedkoper, dichterbij huis). Er dat zijn toevallig allemaal sporten waar geen dieren (met hun specifieke randvoorwaarden die steeds moeilijker in te vullen zijn) voor nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-01-24 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:18

Olikea schreef:

Ook skiën en de autosport? Bergbeklimmen? (al kan dat natuurlijk ook indoor) Ook allemaal sporten die niet perse bereikbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander...

Wie zou het moeten betalen? Paarden zijn gewoon echt vreselijk duur

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:19

Ibbel schreef:
Ik kan me nl niet voorstellen dat je als je naar een muziekschool gaat en gitaar wilt leren spelen, je niet die gitaar hoeft te leren stemmen.

Ook daar: hangt helemaal af van de intentie waarmee je naar zo'n muziekschool gaat en wat je er wilt leren en wat je afspreekt. Zolang de verwachtingen maar duidelijk zijn kun je het inrichten zoals je wilt.

Ilse_123 schreef:
Mijn ouders snapt er niks van, er waren toen wel optijd bij de manege maar konden zelf niet opzadelen en er was ook geen begeleiding. Mijn moeder vroeg het altijd maar aan een van die vele meisjes die er liepen. Ik was zelf nog te klein om überhaupt het zadel erop te tillen.
Toen we bij iemand thuis les kregen was juist dat stukje verzorging van dier en spullen iets waarop werd gehamerd. Ik vind het nog steeds raar dat dat vanuit de manege niet werd gedaan.

Ja, dat vind ik ook raar: je moet het natuurlijk wel kunnen leren. Hier is het over het algemeen deel van de beginnerscursus om dat te leren, en af en toe zijn er aparte lessen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:44

Olikea schreef:
Ik ben best wel geschrokken van veel reacties hier. Paardrijden is alleen voor de elite.. moeten we dit erg vinden ect. Ect.

[knip]

Nee, het hoeft niet elitair maar het hoeft ook zeker niet voor iedereen toegangelijk te zijn :o

Om maar bij het begin te beginnen - paarden horen niet in de stad op een lapje grond maat van een handdoek ergens tennis- en voetbalvereniging verstopt. Alleen daardoor zou paardrijden niet toegankelijk moeten zijn voor heel veel mensen die geen moeite willen of kunnen doen om hun kinderen voor een paardrijles ergens naar een buitengebied te brengen. Jammer maar tijd van stadsmaneges midden in de woonwijk is IMO gewoon voorbij met alles wat we inmiddels over dierenwelzijn weten en zouden moeten nastreven.

Ik heb niets tegen maneges aan zich alleen de manier waarop (en prijskaartje dat eraan hangt) zou wel wat kunnen veranderen. Dus graag iets duurder maar dan kleinschaliger en met meer aandacht voor het dier.

O ja en ik spreek vanuit mijn Randstad-ervaring, op veel andere plekken zal het vast beter geregeld en minder massaal zijn ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:49

Ibbel schreef:
Olikea schreef:

Waarom? Echt serieuze vraag: waarom MOET iedereen altijd maar kunnen doen wat ze willen?
Legio mensen die de sport die ze zouden willen bedrijven niet kunnen doen. Omdat er geen vereniging in de buurt is. Omdat het te duur is. Omdat je ouders het niet goed vinden. Omdat je partner het te gevaarlijk vindt (diepzeeduiken, bergbeklimmen, bungeejumpen bv)

Sporten is gezond, maar er zijn zat sporten laagdrempelig (en vaak betekent dat: goedkoper, dichterbij huis). Er dat zijn toevallig allemaal sporten waar geen dieren (met hun specifieke randvoorwaarden die steeds moeilijker in te vullen zijn) voor nodig zijn.

Als een jonge meid( of ventje) nou graag wilt kunnen paardrijden. Dan moet dat toch kunnen. We gunnen onze kinderen toch alles.

Nu is mijn beeld mss wat vertekend. Ik woon al heel mijn leven op de boerenbuiten. De gemiddelde manege heeft genoeg land om al aan de eerste basisbehoeften van het paard te voldoen. Ik kan me voorstellen dat dit in stedelijke gebieden anders ligt.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:50

Fly_high schreef:
Nee, het hoeft niet elitair maar het hoeft ook zeker niet voor iedereen toegangelijk te zijn :o

Om maar bij het begin te beginnen - paarden horen niet in de stad op een lapje grond maat van een handdoek ergens tennis- en voetbalvereniging verstopt. Alleen daardoor zou paardrijden niet toegankelijk moeten zijn voor heel veel mensen die geen moeite willen of kunnen doen om hun kinderen voor een paardrijles ergens naar een buitengebied te brengen. Jammer maar tijd van stadsmaneges midden in de woonwijk is IMO gewoon voorbij met alles wat we inmiddels over dierenwelzijn weten en zouden moeten nastreven.

Ik heb niets tegen maneges aan zich alleen de manier waarop (en prijskaartje dat eraan hangt) zou wel wat kunnen veranderen. Dus graag iets duurder maar dan kleinschaliger en met meer aandacht voor het dier.

O ja en ik spreek vanuit mijn Randstad-ervaring, op veel andere plekken zal het vast beter geregeld en minder massaal zijn ;)

Helemaal mee eens. Zelfde geld voor een eigen paard kopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:58

Olikea schreef:
Als een jonge meid( of ventje) nou graag wilt kunnen paardrijden. Dan moet dat toch kunnen. We gunnen onze kinderen toch alles.

Gunnen, prima. Maar als het niet haalbaar is, dan moeten kinderen eens leren dat NEE ook een optie is. En daar schort het een beetje aan, imo.

Zeg je dan ook als je kind iedere nieuwsjaarsdag begeisterd naar Garmisch Partenkirchen kijkt en ieder jaar roept: mama mama mama máham, ik wil óók skischansspringen leren! Tuurlijk schat, ga ik regelen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:00

Olikea schreef:

Nu is mijn beeld mss wat vertekend. Ik woon al heel mijn leven op de boerenbuiten. De gemiddelde manege heeft genoeg land om al aan de eerste basisbehoeften van het paard te voldoen. Ik kan me voorstellen dat dit in stedelijke gebieden anders ligt.

Ik denk dat je woonplaats idd het beeld flink vertekent, heel veel kleine meiden en ventjes uit Den Haag of Rotterdam zouden echt niet op fietsafstand van huis moeten kunnen paardrijden (wat nu dus nog wel het geval is :') ). Hoe jammer dan ook.

Ik wilde als kind ook graag een klimmer / alpinist worden maar we hadden geen klimhal in onze stad en dichtsbijzijnde bergen lagen zachtjes gezegd niet exact om de hoek :+ en alle uitrusting en expedities enz zijn ook nog eens gruwelijk duur dus moest met die dromen maar wachten totdat ik volwassen was. Shit happens, mijn leven is er ook niet per se slechter op geworden :P

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:13

Sporten hoeft heel weinig te kosten
Als je de deur uit stapt kun je gaan wandelen/hardlopen/fietsen

En sommige sporten zijn helaas onbetaalbaar geworden. Maar dat is met meer dingen zo.

Maar als je sport om fit te blijven dan hoeft het niet veel te kosten.

Als je iets doet zoals paardrijden dan is dat veel meer dan sport alleen omdat het idd ook om dieren gaat. Dat doe je omdat je daar iets mee hebt.

Voetballen wordt ook steeds duurder maar als een kind dat leuk vind dan is dat de sport die het kind wil doen en daar komt ook meer bij kijken dan enkel balletje trappen.