Ziekte bij politiepaarden in Amsterdam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:48

Henriette schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat de ziekte onderschat wordt, omdat de manier van besmetting behoorlijk 1 op 1 is.

Maar je wilt echt niet dat je paard deze variant krijgt (bijvoorbeeld na bezoek aan een wedstrijd), ook al staan je paarden bij huis.

Ik heb mij eigen laten informeren door diverse artsen en instanties, en het feit dat je niet meer risico loopt dan normaal is een feit.

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:49

GoedVetMan"]
[quote="Tenfold"][quote="GoedVetMan schreef:
Het feit komt er dus op neer dat het veiliger is dat je weet waar het is, dan dat je niet weet dat het er wel is. Snappie

Door de incubatietijd weet je nooit waar het is. Waarom risico's nemen als dat niet nodig is, dat is mij motto in deze.
Snappie.
[/quote]

Okay, dus jij gaat nooit meer ergens heen, en je hebt helemaal gelijk, want je weet nooit waar je Risico loopt.
[/quote]
Dan wordt het gelijk veel rustiger op bokt.
Wij gaan ook naar een wedstrijd dit weekend

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:08

Echt vreselijk voor die politiemensen, en voor de paarden. Is er al meer bekend? Is het nu zeker rhino? Ik vind het echt eng.. Maar als niet iedereen bij je op stal er tegen inent heeft het geen zin om ze er tegen te enten toch? Pfff ik zou er niet aan moeten denken nog een pony kwijt te raken!!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:16

Dit is wat ik weet:

Het is zeker weten rhino, het staat ook op de KNHS site, bij algemeen!
Er is in Aalsmeer ook al een paard aan het virus overleden. Het is de ergste variant die er is.

De symptomen zijn, Ernsig verkouden, en op verloop tast de Rhino het zenuwstelsel aan, waardoor het paard door zijn rug heen zakt en niet meer kan staan. Het paard moet dan afgemaakt worden. (volgens mij kan het niet meer herstellen) Dit alles gebeurd maar in 24 uur!!

Als er paarden zijn die tegen Rhino zijn ingeent, helpt dit niet, het is een andere variant dan waarvoor ze zijn ingeent!

Je kunt het beste je paard op stal, weiland laten staan. Laat hem niet in contact komen met andere paarden, die niet bij jou op het erf staan.

Wij rijden ook geen wedstrijden meer, hier in de omgeving en er komen geen paarden meer bij ons op het pad.

Ik hoop dat dit virus zich niet gaat verspreiden!!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:07

Hmz... ik word nu zo paranoide dat ik eigenlijk liever ook niet meer ga buitenrijden. Wat vinden de wat meer ervaren mensen hiervan? Dat kan toch nog wel gewoon? Ik rijd gewoon in de polder, en laat Santa sowieso nooit in contact komen met andere paarden waar ik langsrijd. Zou je dan extra risico lopen?

Ik ben liever iets te voorzichtig dan dat ik achteraf spijt heb, maar ik wil mezelf ook niet gek laten maken en mezelf onnodig veel last bezorgen als dat echt niet nodig is (en niet meer buitenrijden is voor mij héél lastig, omdat ik geen bak heb, en het weiland in deze periode echt te nat is om in te rijden).

Wat vinden jullie?

En weet iemand hoe lang het virus actief kan zijn buiten een paard? Kortom, is het verantwoord om op maandag naar een manege te gaan (ik doe daar vrijwilligerswerk en kan er erg moeilijk wegblijven) als ik pas donderdag weer bij Santa kom (en in die tussentijd 1 of 2x douche en schone kleren aantrek)?

Edit: Ik bedacht me net wat... een simpel rekensommetje. De incubatietijd van dit virus is 5 tot 12 dagen. Als ik het goed begrepen heb zijn de paarden bij de politie al een week ziek? Wat dus betekent dat zij mínimaal 12 dagen geleden geinfecteerd moeten zijn (als ze de kortst mogelijke incubatietijd hadden). En dat evt. andere besmettingen vanuit de handelsstal inmiddels wel opgedoken zouden moeten zijn (omdat de langst mogelijke incubatietijd 12 dagen is). Hopelijk is er vanuit die kant dus geen verdere besmetting ontstaan...
Dan is het risico op besmetting beperkt tot besmetting vanuit de politiemanege, en die is al vroeg afgesloten.

Ik ben geen expert, maar van wat ik van het virus heb gelezen zou dit een mogelijk scenario zijn: het virus was al sluimerend aanwezig was op de politiemanege. Toen kwam daar dat handelspaard, en die is besmet met dat sluimerende virus, alleen bij hem is het wel actief geworden omdat hij te weinig weerstand had. Hij is er dus ziek van geworden, en heeft in zijn lichaam vervolgens zóveel virus geproduceerd (en overgedragen) dat ook de weerstand van de andere paarden hier niet meer tegenop kon, en dus werden zij ook ziek.
Laten we hopen dat het inderdaad zo gegaan is, want dit zou betekenen dat het handelspaard het virus pas op de politiemanege heeft binnengekregen, en dat de andere paarden van de stal waar hij vandaan kwam niet besmet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:47

Rianne schreef:
[b]Er is in Aalsmeer ook al een paard aan het virus overleden.

Dat heb ik ook gehoord, maar ik vraag me af of het waar is. Weet jij er meer van?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:22

Henriette schreef:
Er over nadenken is één, het je leven laten beïnvloeden en in de put raken is wat anders.

Ik laat mijn leven hier niet door beinvloeden en raak al helemaal niet in de put, maar neem wel de nodige voorzichtigheid in acht. Ik gooi mijn stal niet dicht, maar ga voorlopig ook niet onnodig met m'n paarden op pad.
Ik hou m'n paarden gewoon goed in de gaten, net als altijd en ga verder met ademen en leven zoals altijd!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:49

MissStynk schreef:
Wat zijn jullie voorzorgsmaatregelen dan ????

Bij ons op de manege wordt in ieder geval niemand van buiten de manege toegelaten tot de stallen. Nieuwe klanten of mensen die toch per sé de stallen in willen moeten zich eerst melden in de kantine, waar ze aan een 'kruisverhoor' worden onderlegd. Verder worden alle manege- en pensionklanten op het hart gedrukt dat ze zoveel mogelijk bij andere paarden uit de buurt moeten blijven. Meer kan je op dit moment niet doen denk ik, of je moet met ontsmettingsbakken enzo gaan beginnen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:54

De geruchten bij Rhino gaan altijd nog harder dan het licht.
Ieder jaar en overal is rhino. Ik zie dan ook geen reden om me dit jaar meer zorgen te maken dan andere jaren.

Alleen omdat het nu toevallig uitgebreid in het nieuws is omdat het bij de bereden politie is?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:04

Monnik schreef:
Ik gooi mijn stal niet dicht, maar ga voorlopig ook niet onnodig met m'n paarden op pad.
!

ik denk dat het voor mensen die hun paaden prive aan huis hebben makkelijker is om zo'n beslissing te nemen.
zelf ben ik ook niet paniekerig, maar als eigenaar van een pension stal heb je toch de verantwoording voor de paarden die bij jou staan. tenminste zo voel ik het.
als ik geen maatregelen zou nemen en er wordt wel een paard ziek, weet je nooit hoe dat tegen je gebruikt kan worden.
en daar bij zou je je ook schuldig kunnen voelen.
dus als stukje zelf bescherming moet je soms wat strengen regels toepassen, die hopelijk achteraf niet nodig waren.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:28

pniekepnak"]
[quote="MissStynk schreef:
Wat zijn jullie voorzorgsmaatregelen dan ????

Bij ons op de manege wordt in ieder geval niemand van buiten de manege toegelaten tot de stallen. Nieuwe klanten of mensen die toch per sé de stallen in willen moeten zich eerst melden in de kantine, waar ze aan een 'kruisverhoor' worden onderlegd. Verder worden alle manege- en pensionklanten op het hart gedrukt dat ze zoveel mogelijk bij andere paarden uit de buurt moeten blijven. Meer kan je op dit moment niet doen denk ik, of je moet met ontsmettingsbakken enzo gaan beginnen...
[/quote]

Bij ons:

Geen "vreemde mensen, geen paarden van en op het erf, niet aaien, voeren van andermans paard. Het gebruikelijke dus... wij hebben drachtige merries op stal dus de voorzorg is niet onterecht. Hoop dat we met z'n allen een hoop bombarie hebben gemaakt en dat het uiteindelijk allemaal meevalt.

Je moet er toch niet aan denken als het straks door heel Nederland zit.. het leed is dan echt niet meer te overzien denk ik..

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:39

Lovely"]
[quote="Rianne schreef:

Dat heb ik ook gehoord, maar ik vraag me af of het waar is. Weet jij er meer van?
[/quote]

Het is op de Aalsmeerderweg ergens, maar ik moet mezelf even verbeteren. Ze weten het nog niet zeker of het rhino was. Er 1 paard moesten ze laten inslapen, 's morgens liep hij dronken, 's avonds viel hij steeds in zijn stal en 's nachts om 3 uur moest de da een spuitje geven..
2 andere paarden willen niet eten, of hebben koorts.

Het is nog niet zeker of het Rhino was. Maar ze denken het van wel.
In zwaanshoek is ook een geval bekend..

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:32

Volgens de laatste info die ik nu heb (verser kan bijna niet, en uit zeer betrouwbare bron) is dat inmiddels 7 paarden zijn overleden, er nog 3 zeer kritiek zijn en dat er in totaal nog maar 6 paarden gezond zijn, iig nog geen verschijnselen hebben.
Uit Utrecht kwam het volgende: het is alleen van paard tot paard besmettelijk, dus niet via tussenkomst van mens of ander dier. De incubatietijd is 3-12 dagen. De zieke paarden reageren niet of nauwelijks op de antibiotica.
E.e.a. houdt in principe in dat je het dus niet "mee kunt nemen" door op een andere stal geweest te zijn. Onze manege houdt echter om elk risico uit te sluiten alle genomen maatregelen nog 14 dagen aan.
Verder: de zieke en inmiddels gestorven paarden waren hiervoor stuk voor stuk kerngezond, en hadden dus niet al "iets". Er wordt absoluut niet zomaar afgespoten, er wordt met man en macht geknokt om te redden wat er te redden valt.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:43

Sandra.k schreef:
Volgens de laatste info die ik nu heb (verser kan bijna niet, en uit zeer betrouwbare bron) is dat inmiddels 7 paarden zijn overleden, er nog 3 zeer kritiek zijn en dat er in totaal nog maar 6 paarden gezond zijn, iig nog geen verschijnselen hebben.
Uit Utrecht kwam het volgende: het is alleen van paard tot paard besmettelijk, dus niet via tussenkomst van mens of ander dier. De incubatietijd is 3-12 dagen. De zieke paarden reageren niet of nauwelijks op de antibiotica.
E.e.a. houdt in principe in dat je het dus niet "mee kunt nemen" door op een andere stal geweest te zijn. Onze manege houdt echter om elk risico uit te sluiten alle genomen maatregelen nog 14 dagen aan.
Verder: de zieke en inmiddels gestorven paarden waren hiervoor stuk voor stuk kerngezond, en hadden dus niet al "iets". Er wordt absoluut niet zomaar afgespoten, er wordt met man en macht geknokt om te redden wat er te redden valt.

San denk dat de maatregel goed is bij ons op stal.... zeker gezien het feit dat de info van directe en zeer betrouwbare bron komt Knipoog Hoop dat ze daar nog enigsinds dus kunnen redden wat er te redden valt maar ik zie het somber in gezien het zo hardnekkig is dat de antibiotica niet of nauwelijks aanslaat en dat er nog volop onderzoek gedaan wordt naar deze vorm van Rhino. Inmiddels heeft het KNHS ook een bericht op de site staan en ik vraag me af wanneer er landelijk gehoor aan wordt gegeven voor alsnog gaan alle evenementen gewoon door Verward mensen blijken het toch niet serieus genoeg te nemen (ik zelf in eerste instantie ook niet hoor ) maar denk dat we gewoon voorzichtig moeten zijn met zn allen je moet er toch niet aan denken dat het straks niet meer in de hand te houden is he...

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:44

Oooooh mensen ik vind het echt verschrikkelijk!
Laten we hopen dat het snel voorbij is deze ellende!
Ik wil al het politiepersoneel via deze weg heel veel sterkte toe wensen!
Lundi

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:51

Ik wens de bereden politie heel veel sterkte toe bij de verwerking van dit enorme verlies, en de strijd die ze nog voeren om de andere paarden te behouden.

Misschien kan er een speciaal topic geopend worden waar iedereen zijn wensen kwijt kan en die dan naar de bereden politie gestuurd kan worden om ze een hart onder de riem te steken?

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:05

PeppySan schreef:
Ik wens de bereden politie heel veel sterkte toe bij de verwerking van dit enorme verlies, en de strijd die ze nog voeren om de andere paarden te behouden.

Misschien kan er een speciaal topic geopend worden waar iedereen zijn wensen kwijt kan en die dan naar de bereden politie gestuurd kan worden om ze een hart onder de riem te steken?

Denk dat dit zeer gewaardeerd zal worden !!!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:10

Rianne"]
[quote="Lovely"][quote="Rianne schreef:

[/quote]

Het is op de Aalsmeerderweg ergens, maar ik moet mezelf even verbeteren. Ze weten het nog niet zeker of het rhino was. Er 1 paard moesten ze laten inslapen, 's morgens liep hij dronken, 's avonds viel hij steeds in zijn stal en 's nachts om 3 uur moest de da een spuitje geven..
2 andere paarden willen niet eten, of hebben koorts.

Het is nog niet zeker of het Rhino was. Maar ze denken het van wel.
In zwaanshoek is ook een geval bekend..
[/quote]

Rianne, jij staat zeker bij Wennekers? Ik bij de Jong.

Je verhaal klopt, het is bij een bekende van ons waar de pony is overleden. Tot nu toe zeggen ze dat het geen Rhino is omdat de pony geen koorts had maar heel Aalsmeer is inmiddels gesloten, geen paarden eruit of erin. Ik ga er van uit dat het wel Rhino is maar dat ze het ontkennen om massa-hysterie te voorkomen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:45

Sandra.k schreef:

Mag ik hieruit concluderen dat van de 'eerste' 20 zieke paarden de andere 10 herstellende zijn? Of ben ik te optimistisch en begrijp ik je verkeerd en zijn de anderen nog wel net zo ziek als eerst, maar (nog) niet kritiek? In elk geval vind ik het fijn om nieuws te horen van iemand die er dichtbij staat; het is toch fijn om het idee te hebben dat ik een beetje op de hoogte ben. Als jij er zo dicht bij staat, in elk geval sterkte, en ook voor de mensen van wie je het nieuws had; het zal niet meevallen. Verdrietig

Goh, wat erg om te horen dat het ook op andere plaatsen is, nu. Hopelijk blijft het een beetje beperkt.

Verder ben ik het toch wel een beetje met Fitzroy eens, uiteindelijk... rhino is geen soort van MKZ, wat al 20 jaar niet is voorgekomen en wat via de lucht kan overblazen over enorme afstanden. Het is natuurlijk wel een hele erge ziekte, maar het is goddank niet zo besmettelijk als sommige andere virussen.

Ik ben toch maar een beetje extra voorzichtig met van een andere stal naar Santa gaan, omdat ik toch niet het risico wil lopen dat er toch een kansje is dat je het via-via kunt overbrengen, maar ik ben in elk geval al heel blij dat het niet ook nogeens van de ene mens op de andere of via de lucht kan worden overgedragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:48

Fitzroy schreef:
De geruchten bij Rhino gaan altijd nog harder dan het licht.
Ieder jaar en overal is rhino. Ik zie dan ook geen reden om me dit jaar meer zorgen te maken dan andere jaren.

Alleen omdat het nu toevallig uitgebreid in het nieuws is omdat het bij de bereden politie is?

Klopt, het is ook elk jaar weer feest. Maar om een of andere reden vind ik deze uitbraak bij de politie wel zorgwekkend omdat die paarden toch voor het grootste deel in uitstekende gezondheid verkeren en hoe kan het dan dat 20 of meer paarden ineens zo ziek zijn dat er in twee dagen al 7 dood zijn? Zoiets agressiefs heb ik nog nooit gehoord van het rhinovirus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:48

Nimue schreef:
, maar ik ben in elk geval al heel blij dat het niet ook nogeens van de ene mens op de andere of via de lucht kan worden overgedragen!

Dat is dan in ieder geval iets om blij over te zijn. Want als het een andere ziekte was geweest (zoals West Nile of de paardenpest) dan was er geen paard in Nederland meer veilig geweest. Met dat verschil dat West Nile ook nog eens heel gevaarlijk is voor de mens. Ik denkt dat de overheid dan zeker maatregelen had getroffen om de bevolking (menselijke bevolking) te beschermen....Lips are sealed .

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:10

In Aalsmeer aan de Oosteinderweg inderdaad een rhino geval (in ieder geval verlammingsverschijnselen). Ging even een gerucht dat er bij Wennekers ook een geval was maar dat is vooralsnog NIET het geval. Tenminste, wat ik er het laatsts van hoorde niet. De Jong en Wennekers zijn als ik het goed begrijp alletwee "dicht". Er worden geen paarden van en naar het erf vervoerd en er mag niet in het bos gereden worden.

Ik begrijp dat bij Zijnstra en de Ruif hetzelfde geldt.

Dat is het laatste wat ik tot nu toe weet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:14

Verlammingsverschijnselen kunnen ook duiden op een hersenbloeding. Ik hoop voor iedereen dat dat het geval is....

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:22

Nimue schreef:
Ik ben geen expert, maar van wat ik van het virus heb gelezen zou dit een mogelijk scenario zijn: het virus was al sluimerend aanwezig was op de politiemanege. Toen kwam daar dat handelspaard, en die is besmet met dat sluimerende virus, alleen bij hem is het wel actief geworden omdat hij te weinig weerstand had. Hij is er dus ziek van geworden, en heeft in zijn lichaam vervolgens zóveel virus geproduceerd (en overgedragen) dat ook de weerstand van de andere paarden hier niet meer tegenop kon, en dus werden zij ook ziek.
[/i]

Hoera. Iemand die snapt hoe het werkt.
Zo is het precies.

Helaas zelf ervaringsdeskundige.
Aantal jaren geleden bij ons op stal een uitbraak met vele gevallen.
Wat ik steeds maar niet begrijp is wanneer ik weer hoor van andere stallen die dit moeten doormaken....... wij hebben geen enkel paard verloren. Niet één. Okee, eentje is nooit meer aan het werk gekomen, maar de rest allemaal wel.
Dus het is niet waar dat de verlammingsverschijnselen altijd onherstelbaar zijn.
Er hebben hier paarden in de takels gehangen die een paar maanden later weer een dagtocht liepen. Een ander paard (mijn privépaard op dat moment) heeft op Europees niveau nog wedstrijden gelopen.

Het was nog steeds de meest stressvolle tijd van mijn hele leven en we hebben enorm veel angst gehad. De beelden van de brandweer die kwam helpen om ze overeind te heisen in de takels, het team dierenartsen wat hier in van die enge witte pakken ons erf op kwam... voor eeuwig op mijn netvlies. Elke keer weer de ronde met de thermometer en de staarttonus checken bij alle paarden die nog niet ziek zijn... dat wens je echt je allerergste vijand niet toe, de volgende ontdekken...

Maar onze dierenarts die hier dagelijks kwam (en zich kapot heeft gewerkt om de juiste middelen en info te vinden om onze paarden te redden terwijl "Utrecht" alleen maar riep dat we ze moesten laten inslapen Scheve mond ), had thuis drachtige merries staan. En die hebben allemaal een gezond veulentje gekregen in het voorjaar erop.

Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat er bij de Bereden Politie verkeerd gehandeld wordt, maar enkel aangeven dat het niet altijd een verloren zaak is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:26

Ik weet niet hoe oud de gemiddelde leeftijd is van de politiepaarden, maar zou het niet kunnen zijn dat ze al behoorlijk op leeftijd zijn, en daardoor wat ontvankelijker voor deze aandoening?

En ondanks het feit dat het volgens sommigen van jullie nog wel meevalt...als je paard het krijgt, ben je daar gewoon goed ziek van. En als je ook maar een maatregel achterwege laat waardoor een eventuele grootschalige uitbraak (grootschalig is het helaas in mijn ogen bij de bereden politie al) vermeden kan worden, dan moet je dat als paardenliefhebber en eigenaar gewoon doen.