Sandra.k schreef:Volgens de laatste info die ik nu heb (verser kan bijna niet, en uit zeer betrouwbare bron) is dat inmiddels 7 paarden zijn overleden, er nog 3 zeer kritiek zijn en dat er in totaal nog maar 6 paarden gezond zijn, iig nog geen verschijnselen hebben.
Uit Utrecht kwam het volgende: het is alleen van paard tot paard besmettelijk, dus niet via tussenkomst van mens of ander dier. De incubatietijd is 3-12 dagen. De zieke paarden reageren niet of nauwelijks op de antibiotica.
E.e.a. houdt in principe in dat je het dus niet "mee kunt nemen" door op een andere stal geweest te zijn. Onze manege houdt echter om elk risico uit te sluiten alle genomen maatregelen nog 14 dagen aan.
Verder: de zieke en inmiddels gestorven paarden waren hiervoor stuk voor stuk kerngezond, en hadden dus niet al "iets". Er wordt absoluut niet zomaar afgespoten, er wordt met man en macht geknokt om te redden wat er te redden valt.
San denk dat de maatregel goed is bij ons op stal.... zeker gezien het feit dat de info van directe en zeer betrouwbare bron komt
Hoop dat ze daar nog enigsinds dus kunnen redden wat er te redden valt maar ik zie het somber in gezien het zo hardnekkig is dat de antibiotica niet of nauwelijks aanslaat en dat er nog volop onderzoek gedaan wordt naar deze vorm van Rhino. Inmiddels heeft het KNHS ook een bericht op de site staan en ik vraag me af wanneer er landelijk gehoor aan wordt gegeven voor alsnog gaan alle evenementen gewoon door
mensen blijken het toch niet serieus genoeg te nemen (ik zelf in eerste instantie ook niet hoor
) maar denk dat we gewoon voorzichtig moeten zijn met zn allen je moet er toch niet aan denken dat het straks niet meer in de hand te houden is he...