Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:32

BabiiVeeraa schreef:
prompter schreef:
De ren-arabieren, die dus echt veel lucht moeten kunnen binnen krijgen, hebben helemaal geen dish meer. Ik denk dan toch dat er een verband tussen zit.

Verkeerd voorbeeld :) De ren-Arabieren, ook wel “Franse bloedlijnen” zijn ooit in het verleden ‘stiekem’ met Engelse volbloeden ingekruist. Niet meer aantoonbaar, niet te bewijzen, maar algemeen aangenomen waarheid binnen de Arabierenwereld. Die lijnen hadden minder dish, maar gingen wel hard, dus werden die weer met elkaar gekruist. Het is dus niet dat de dish eruit is gefokt omdat die paarden meer lucht nodig hadden, die paarden gingen harder en hadden toevallig minder dish, waarna de dish langzaamaan uit de bloedlijn is verdwenen.

Over de ademhaling, een Arabier heeft niet alleen een deuk, minstens zo belangrijk is het bollere, bredere gedeelte daarboven (jibbah). Arabieren hebben een voller en breder ‘voorhoofd’ in verhouding met andere rassen. Hierdoor heeft de neusholte juist meer ruimte en met de hoge, grotere neusgaten ligt de neusgang diep genoeg onder de dish. Met daarnaast de naar verhouding diepere en bredere borstkas en de mitbah (keeluitsnede, hoofd staat in een iets andere hoek op de hals dan bij andere rassen) hebben Arabieren juist een extreem functioneel ademhalingssysteem. Mijn tekenskills zijn bedroevend, maar hopelijk is het met onderstaand plaatje wel te zien.

[ [url=m/PR0E3S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doorgefokt is uiteraard nooit goed, dat geldt voor alle excessen zoals “de inteelt Fries” en de hypermobiliteit bij het kwpn. Maar de plaatjes die hier tot nu toe zijn gedeeld vallen niet onder de excessen. Je kan het niet mooi vinden en dat is prima, ik ben zelf ook meer van iets minder :+

prompter

Re: Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:23