Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:11

Babootje schreef:
Maar eerlijk? Dit natuur noemen is gewoon een lachtertje.

Ik had ook al zitten kijken op google maps.

Even alle andere discussies over huisvesting van de paarden. Dit is wel bureaucratie ten top om de manege hun paddock af te nemen om terug te geven aan de "natuur".
Voor mij valt dit stukje natuur onder buurt/snipper groen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:12

Komt stikstof daar ook nog wel een keer om de hoek kijken.
Moet het niet stoppen voor welzijn dan wel voor de stikstof. Want rondom natura 2000 mag niks.

Kunnen die kindjes ook niet meer kennis maken met paarden. Want dat lijkt belangrijk.
Maar daar zal de GL stemmer aldaar vast niet aan gedacht hebben.

pmarena

Re: Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:28

Nouja, "de manege hun paddock af te nemen".... Het is blijkbaar helemaal niet hun paddock maar een stukje van de gemeente.

Ik vind het ook wel makkelijk om te insinueren dat het "snippergroen" er niet toe doet.
Het is het meeste groen op dat plaatje...moet dat dan ook maar weg :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:52

pmarena schreef:
Nouja, "de manege hun paddock af te nemen".... Het is blijkbaar helemaal niet hun paddock maar een stukje van de gemeente.

Ik vind het ook wel makkelijk om te insinueren dat het "snippergroen" er niet toe doet.
Het is het meeste groen op dat plaatje...moet dat dan ook maar weg :?

Niet het meeste groen hoor. Een piepklein stukje groen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:57

Je vergeet het stuk er pal onder te laten zien Babootje, dat hoort er ook bij en is een stukje echte duinnatuur. Dan naar het noordwesten heb je direct de duinen, onderdeel van nationaal park Hollandse duinen. De bosjes van Pex zijn een soort corridor tussen de twee duingebieden in. En illegaal een stuk grond in beslag nemen is gewoon niet toegestaan, ik kan het grasveld hier aan de overkant ook niet omheinen om er mijn paard te laten grazen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:19

Ik hoor hier een hoop mensen zeggen dat "illegaal een stukje grond innemen niet kan" maar wat ik begrijp was dit al zo toen ze de manege kochten. Wat ik me dan afvraag is of ze wisten dat dit niet officieel erbij hoorden, of dat ze het gekocht hebben alsof het grond was dat ook echt gebruikt mocht worden.

Verder hoor ik dat het huurcontract is aangepast. Mocht het eerder dan wel? Of wat is die aanpassing dan?

Niet dat ik ze goed wil praten hoor. Ik weet de antwoorden niet en 60 paarden op 1 of 2 paddockjes is beide een dingetje maar die discussie even ter zijde. Het veranderd namelijk wel een beetje het perspectief over de kwestie van de paddock en of het de gemeente of de manege aan te rekenen valt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:39

De dames eigenaar komen al sinds hun allervroegste jeugd op stal Meerten echt wel van de situatie af.
Waarom het nu neemt niet meer wordt gedoogd, weet ik niet. Ik denk dat dat met het aflopen van het huidige pachtcontract te maken heeft.
Het stukje helemaal onderin dat als onderdeel van de duincorridor wordt genoemd hierboven, is ook een interessant stukje. Daarin is een tijdje ( of nu nog???) gebruikt gemaakt van een aantal pony’s als natuurbegrazers. Daarin hadden de gemeente en de manege ook elkaar kunnen benaderen voor in ieder geval een aantal pony’s. Dat mocht helaas ook niet.
Maar zoals ik al eerder noemde en ook door Babootje wordt bevestigd; het mag de naam bos eigenlijk echt niet hebben.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:54

Hier wordt regelmatig aangehaald dat je met betrekking tot het welzijn van paarden niet kan zeggen (bv als onwetende ouder), dat je niet weet wat de behoeften van een paard zijn. Het lijkt mij nog onmogelijker niet te weten dat een bepaald stuk grond niet tot het domein behoort dat je koopt. Bij de koopovereenkomst staat normaal duidelijk omschreven waarover het gaat, welke wettelijke bepalingen van toepassing zijn enz enz.
Het is jammer dat ze op welke manier dan ook in staat waren om dat stuk te gebruiken als paddock. Als daar van in het begin geen sprake van zou geweest zijn, hadden ze destijds wellicht al een duurzame oplossing (van welke aard dan ook) gezocht…

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 01:10

pateeke schreef:
Het lijkt mij nog onmogelijker niet te weten dat een bepaald stuk grond niet tot het domein behoort dat je koopt. Bij de koopovereenkomst staat normaal duidelijk omschreven waarover het gaat, welke wettelijke bepalingen van toepassing zijn enz enz.
Dit gaat echt heel vaak fout hoor. Dat de koper tijdens bezichtigingen en gesprekken, soms zelfs met niet kloppende advertenties, is laten geloven dat het erbij hoort/er een recht tot gebruik is. En dat na koop opeens blijkt van niet zodra iemand klaagd en instanties zich ermee gaan bemoeien.

Kan je het voorkomen door alles na te trekken en bij gemeentes en kadasters te verifieeren? Ja. Maar vrijwel niemand doet dat, particulier nog bedrijfsmatig. Dus dan vind ik dat beetje een "roomser dan de paus" punt vanuit de meeste mensen. En je mag van de verkopende partij ook een deel eerlijkheid verwachten, dus is de fout niet enkel bij hun (let wel, ik zeg niet enkel. Niet dat ze niet fout zitten). Dus als het zo verkocht is met het verhaal dat er 2 paddocks zijn die gewoon erbij horen vind ik dat wel enigsinds minder een geval "moet je maar geen landje-pick doen". Daarbij ben ik ook nogsteeds nieuwschierig naar de rol van het veranderde contract met de gemeente. Als die ten grondslag ligt is het al helemaal een ander verhaal.

Geeft ze geen extra rechten en zal ze verder niet helpen in een eventuele zaak tegen de gemeente. Uiteindelijk zijn regels regels en kunnen ze hooguit met een civiele zaak tegen de verkopende partij wat proberen, maar ook daar zullen ze geen paddock uit terug krijgen. Maar dan kan ik wel meer sympathie opbrengen dan wanneer ze het dondersgoed wisten en dachten "och komen we wel mee weg" om zielig te doen als dat niet zo blijkt. Dus in die zin vind ik er wel echt verschil in zitten.

Nogmaals, ik weet niet wat ze wisten of wat dat contract zei. Wellicht wisten ze het gewoon en dan vind ik juist wat van nu zielig doen dat je paddock weg moet. Als je weet dat je regels breekt moet je niet raar opkijken en online zielig doen als je gepakt wordt. Maar wellicht is het dus ook niet zo, en dan vind ik dat toch wel anders. Dus vind het wel een belangrijke nuance waar ik geen echt antwoord op heb gezien.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 01:47

Tja, het kan in NL anders zijn natuurlijk maar in België staat in een verkoopsakte (die bij de notaris ook overlopen/besproken wordt) wel duidelijk over welk stuk grond het gaat, waar het voor gebruikt mag worden, welke wetgeving evt van toepassing is enz enz. Dus als dat in NL ook zo is ben ik toch wel van mening dat je het onmogelijk niet kan weten…:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:30

pateeke schreef:
Tja, het kan in NL anders zijn natuurlijk maar in België staat in een verkoopsakte (die bij de notaris ook overlopen/besproken wordt) wel duidelijk over welk stuk grond het gaat, waar het voor gebruikt mag worden, welke wetgeving evt van toepassing is enz enz. Dus als dat in NL ook zo is ben ik toch wel van mening dat je het onmogelijk niet kan weten…:

Is in Nederland ook zo hoor :j Daar staan precies alle perceelsnummers genoemd, het oppervlak etc.
Sterker nog: het is één van de taken van de notaris om te controleren of alles klopt.

Ja, mensen kijken er vaak niet goed genoeg naar, maar in die zin ben ik het wel met je eens: ze hadden het kunnen weten. En het is op zich ook terecht dat de eigenaar (gemeente) beslist wat er met het land gebeurt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:33

Maar het gaat over een huurovereenkomst he? Tenminste dat wordt in OP benoemd. Het gaat nu allemaal over koop en vorige eigenaren, maar volgens mij is het gewoon sowieso van de gemeente. Dan kan de vorige huurder iets illegaals gedaan hebben en als je dat weet is het gewoon een gok geweest wanneer de verhuurderer eat van ging zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:46

Maar eerlijk gezegd, denk ik dat iemand die het okee vindt om paarden te houden met 2 van die sneue paddockjes als enige uitloop..... niet met 1 paddockje ineens had gedacht van "nee dit kan echt niet qua paardenwelzijn". Want dat is nou niet bepaald een e-nor-me verbetering....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:08

Ja het is niet helemaal duidelijk hoe en wat met die huurovereenkomst. Maar in het geval van huurovereenkomst zou het wel duidelijk moeten zijn wat je huurt, welke regels van toepassing zijn enz enz. En eigenlijk maakt het dan niet uit wat de vorige huurder zei. Je moet een nieuwe huurovereenkomst tekenen met de gemeente en je wordt geacht te weten wat er in de overeenkomst staat en wat je tekent….
Behalve de manege-eigenaars, gaat in dat geval ook de gemeente imo in de fout. Dan hadden ze beter alle voorgaande jaren geen oogje dichtgeknepen.:::

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:11

Maar is bekend dan dat ze het niet wisten?
Of wisten ze het wel. Maar dachten dit gaat al jaren goed. Dus gemeente gaat nooit handhaven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:32

Ik weet niet of ze het wisten. Wat ik probeer te zeggen is dat ze het hadden kunnen en moeten weten.
Je kan imo moeilijk de ouders aanrekenen dat ze hun kinderen daar laten rijden terwijl ze bv op internet kunnen opzoeken wat de behoeften van paarden zijn en tegelijkertijd zeggen “de manege-eigenaren wisten niet dat het illegaal is”. Dat is net wat ik wil zeggen: de informatie wordt hen bij koopovereenkomst of huurovereenkomst zelfs zwart op wit gegeven en ze worden verondersteld het doorgenomen te hebben vooraleer ze tekenen….

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:02

Nouja we weten niet wat ze wel of niet wisten en hadden moeten weten. Als je het hele verhaal niet van meerdere kanten van betrokkenen gehoord hebt dan blijft het gissen hoe het precies gegaan is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:37

Precies.
En eigenlijk maakt het ook geen drol uit.
het is niet dat ze nu ineens 20 fatsoenlijke paddocks kwijtraken.
Het was niks en het blijft niks

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:10

Ik denk dat mensen de realiteit niet onder ogen willen zien.Nederland is vol en gaat nog veel voller worden.
Er moeten heel veel huizen komen en dus wegen en winkels en scholen .Ook fijn als er nog wat vogeltjes in leven blijven.En dus moet er gevochten worden om elke cm grond.
Dieren houden is al veranderd honden leven meestal in huis ipv op het boerenerf bijvoorbeeld.Paarden houden zal ook moeten veranderen .Minder ruimte dus creatiever zijn met de bestaande ruimte.
Misschien is paarden in stallen huisvesten niet de beste keus bijvoorbeeld.
Iedereen vind z’n eigen belang het zwaarst wegen.De automobilist,de moeder ,de mountainbiker enz enz.We zullen toch echt met z’n alle wat water bij de wijn moeten doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:47

Dat klopt, office. Het artikel vermeld wel dat het al illegaal was... Ofwel hebben de eigenaren willens en wetens dat stuk toch in gebruik genomen en/of heeft de gemeente een oogje dichtgeknepen.
De situatie was wel anders geweest als men geen 60 paarden had, maar 10... Ik vraag me überhaupt af hoe ze ooit aan een vergunning geraakt zijn om er zoveel paarden te huisvesten.
Paarden hebben, o.a. met domesticatie, ook al serieus moeten inleveren. Je kan aan een paard moeilijk uitleggen dat hij nog meer moet inleveren omdat ook anderen plaats nodig hebben / willen. Er zijn absoluut paarden die ermee om kunnen weinig beweging(svrijheid) te hebben. En alle paarden 24/7 buiten op mooie grote weiden of pp's is weinig realistisch. Maar mensen moeten imo wel kijken hoe ze binnen de gegeven omstandigheden er het beste van maken voor de paarden (zoals bv. minder dieren zodat het houdbaar is met de beschikbare ruimte.

Mijn pony heeft op een stalling gestaan waar een aantal paddocks verdwenen zijn nadat wij er zijn gaan staan. Ze hebben plaats gemaakt voor bijkomende stallen. Met andere woorden: meer paarden op dezelfde ruimte en minder mogelijkheden tot vrije beweging (+ met meer op minder paddocks). Pony staat nu in een andere stalling, met een kleinere stal dan hij op de vorige stalling had. Maar hij is daar véél meer tevreden. Hij heeft een raam waaruit hij naar buiten (het erf) kan kijken, wat hij graag doet. Ik denk dat op deze stalling ongeveer hetzelfde aantal paarden staan als op de vorige, maar wel op meer plaats. Er is ook een winterstop mbt weidegang, maar zodra het weer het toelaat mogen ze wel weer de weide op (soms ook een dagje tijdens de winterstop als het kan). Het aantal paarden op de beschikbare ruimte maakt echt een verschil. Dat is overigens vaak ook zo met mensen: hoe meer mensen op een beperkte ruimte, hoe meer conflicten en problemen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:06

DuoPenotti schreef:
Maar is bekend dan dat ze het niet wisten?
Of wisten ze het wel. Maar dachten dit gaat al jaren goed. Dus gemeente gaat nooit handhaven.
Dit is vooral mijn vraag eigenlijk. Dat samen met de huurovereenkomst die blijkbaar veranderd is (wat is daar veranderd).

Zoals ik zeg laat ik de discussie of die manage überhaupt paardwaardig is even erbuiten, en gaat het me nu puur om het geschil wat nu speelt. Als de huurovereenkomst het eerst goed vond en nu niet meer, of als het gehuurd was met het idee dat de paddock gewoon legaal en prima was, dan vind ik dat wel echt wat anders dan als ze het wisten en dachten ermee weg te komen. Als de gemeente de overeenkomst veranderd vind ik ze dat wel enigsinds aan te rekenen. Als ze dachten er mee weg te komen is de gemeente gewoon aan het handhaven op regelgeving en heb ik een stuk minder medelijden.

En ik vind eigenlijk oprecht dat "maar je kon het opzoeken" niet per se een excuus is. Je kan tegenwoordig alles opzoeken, dan ligt voortaan alles aan jezelf. Maar niemand gaat onderzoek doen naar alles waar ze de kleinste of grootste interactie mee hebben. Ouders die niks met paarden hebben lezen zich niet in, en kopers geloven verkopers.En wees eerlijk, lees jij alle ToS, Privacy Policies, etc. van elke dienst die je gebruikt? Verdiep je je in de werking van alles waar je ooit mee te maken hebt gehad? Niemand doet dit, en dan zou je ook geen leven meer hebben. Daarom vertrouwen we op expertise van degene die er wel van zouden moeten weten. Voor die ouders is dat de manege, voor een huurder is dat vorige huurders (die bij huur weinig te verliezen hebben, anders dan verkoop) en de andere betrokkenen bij die overgang. Tuurlijk lees je contracten, maar daarbij neem je nog steeds mee wat verteld is. Het liefst laat je alles zwart op wit zetten om een hij zei/zij zei te voorkomen, dat is een dure les die ze geleerd hebben als dat niet het geval is. Maar als die mensen niet eerlijk waren, dan heb je rechten en ga je echt niet alles wegschuiven onder "had je maar beter moeten lezen". Als die rechten niet worden gevolgd, kun je een civiele zaak starten (daar heb je ook rechtsbijstand voor). Of dat nou een webshop is of een oneerlijke verhuurder maakt dan niet uit.

Regulering en handhaving daarop moet zorgen dat omstandigheden degelijk zijn, zo ook voor het houden van paarden. Scherp de regels aan zou ik zeggen. "Men had het maar online moeten lezen" is echt niet de oplossing. Leuk in theorie en mensen met interesse zullen dat ook wel doen, maar gaat gewoon niet werken in real life in het bredere plaatje ivm mensen met weinig interesse die die moeite niet gaan doen en mensen die er gewoon geen moer om geven zelfs al weten ze beter.

Nogmaals, ik probeer niet de manege te verdedigen. 2 paddocks op 60 paarden is echt belachelijk, en naar mijn idee zelfs voor een stadsmanege erg extreem. Maar ik probeer puur te zeggen dat de oplossing niet bij online inlezen ligt, en dat ik wel wat info mis in de zaak van de paddock aan zich om zo stellig te zeggen wie fout zit in die zaak (zonder er andere dingen bij te trekken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:56

Voor zover ik weet heeft de eigenaar voordat de dames de stal kochten (ja kochten, het is dus geen huur) dit bakje aangelegd. De grond is wel van de gemeente (erfpacht). Ik heb geen idee of de dames dit wisten. De buitenbak in de tijd dat ik er stond had ook al geen officiële afmetingen maar ook daarvoor zijn stiekem wat metertjes bij geplust. In mijn tijd longeerden wij op het zandje in het bos voor de manege. Dat is lange tijd door de gemeente gedoogd geweest tot het niet meer mocht. Kan omstreeks de tijd zijn geweest dat dat bakje is aangelegd.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:00

office schreef:
Ik denk dat mensen de realiteit niet onder ogen willen zien.Nederland is vol en gaat nog veel voller worden.
Er moeten heel veel huizen komen en dus wegen en winkels en scholen .Ook fijn als er nog wat vogeltjes in leven blijven.En dus moet er gevochten worden om elke cm grond.
Dieren houden is al veranderd honden leven meestal in huis ipv op het boerenerf bijvoorbeeld.Paarden houden zal ook moeten veranderen .Minder ruimte dus creatiever zijn met de bestaande ruimte.
Misschien is paarden in stallen huisvesten niet de beste keus bijvoorbeeld.
Iedereen vind z’n eigen belang het zwaarst wegen.De automobilist,de moeder ,de mountainbiker enz enz.We zullen toch echt met z’n alle wat water bij de wijn moeten doen.

Helemaal mee eens. Je kunt ook met een klein lap grond al best wat doen, maar je moet er wel tijd en creativiteit insteken. En bepaalde dingen laten, zoals luxe faciliteiten bijvoorbeeld (niet over de manege, maar in het algemeen). We kunnen nou niet alles claimen voor onszelf als er al zoveel vraag naar grond is voor allerlei soorten doeleinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:02

Wat ik nou niet snap is dat die manege niet iets verzint om die paarden wat meer naar buiten te krijgen. Al laat je er wat geselecteerde lesklanten mee aan de hand grazen, dat is toch al beter dan 23 uur op stal?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:52

Maar dat is toch ook iets wat je niet weet, Kopet? Je weet toch niet wat er doen om de paarden meer buiten te krijgen enzo helemaal niet wat ze gaan doen als ze een paddock minder hebben, lijkt mij:
Bovendien, met een beperkt aantal paarden zou je dat misschien kunnen doen, maar hoe realistisch is het om dat met 60 paarden te doen?
Je kan zoiets ook niet aan iedereen toevertrouwen lijkt me ….
Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden waar m.i. toch e.e.a. anders gelopen is dan hoe er hoort…