Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:09

Ik moest wel even gniffelen om de vertaling naar bruidegoms :')

Maar idd. Klinkt vooral als blah blah blah.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:10

Damage control, maar het gaat niet werken denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:02

princequillo schreef:
Ik moest wel even gniffelen om de vertaling naar bruidegoms :')

Maar idd. Klinkt vooral als blah blah blah.

Ja ik ookal over die bruidegoms. :D

Het is inderdaad een poging tot damage control. Ik geloof er helemaal niets van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:10

Steekt hij met zijn standpunt niet juist een dolk in de rug van zijn personeel? Feitelijk zegt hij dat hij het allemaal hebben gedaan en hij wast zijn handen in onschuld?

Berouw komt na de zonde...

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:12

Ik heb gisterenacond de tv2 uitzending gezien en de beelden en geluidsopnames waren niet mals hoor. Paarden die onder de spoorwonden zaten, zweep striemen op hun lichamen en grooms die werden mishandeld.. Maar was dit echt zo'n grote verassing? De eerste keer dat ik Helgstrand zag rijden was tijdens een kampioenschap met Blue Hors Matine en dat zag er niet uit.. Zolang dit soort rijderij en mensen mogen blijven deelnemen aan wedstrijden en het houden van paarden gaat het gewoon verder.

Nu is er best wat ophef over de paardenhouderij in Denemarken, ook vanwege Viegaard, dus misschien (hopelijk) veranderd er eindelijk iets. Echt niet te geloven waarom er niet eerder is ingegrepen op beide locaties.. ;(

Edit: Er stond trouwens wel meteen politie bij z'n deur, gisteravond na de uitzending. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:42

Sansa schreef:
Ik heb gisterenacond de tv2 uitzending gezien en de beelden en geluidsopnames waren niet mals hoor. Paarden die onder de spoorwonden zaten, zweep striemen op hun lichamen en grooms die werden mishandeld.. Maar was dit echt zo'n grote verassing? De eerste keer dat ik Helgstrand zag rijden was tijdens een kampioenschap met Blue Hors Matine en dat zag er niet uit.. Zolang dit soort rijderij en mensen mogen blijven deelnemen aan wedstrijden en het houden van paarden gaat het gewoon verder.

Nu is er best wat ophef over de paardenhouderij in Denemarken, ook vanwege Viegaard, dus misschien (hopelijk) veranderd er eindelijk iets. Echt niet te geloven waarom er niet eerder is ingegrepen op beide locaties.. ;(

Edit: Er stond trouwens wel meteen politie bij z'n deur, gisteravond na de uitzending. :+

Wat ongelooflijk triest, arme paarden ;(. En grooms, natuurlijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:55

Ik word fysiek misselijk van alleen al jullie beschrijvingen, ga het verder echt niet bekijken. En nee, ik ben geen zachtgekookt ei. Maar wat is dat toch voor een totaal waanzinnige praktijk in de topsportstallen? Paarden opzettelijk veel pijn doen om ze te laten presteren? Ik kan daar met mijn hoofd niet bij.

En ik ben zeer zeker wél Roomser dan de paus hoor, ik doe dat echt niet bij de paarden die ik rij. Als ze dan niet presteren op het niveau dat ik wil, dan maar niet. Is het geld en het prestige belangrijker dan het paardenwelzijn? Ik dacht het niet en het valt op geen enkele manier goed te praten. Die grooms hebben tenminste nog de keuze om een andere baan te zoeken, die paarden niet.

Dat het elders gebeurt, is even slecht, maar geen reden om misstanden niet aan de kaak te stellen. Daar kan ik ook niet bij. Mensen brengen misstanden in de topsport aan het licht en dan gaan andere mensen zeggen: ja maar, het gebeurt ook in de recreatiesport. Ja en, moeten we het er dan maar bij laten? We mogen simpelweg beide niet accepteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:58

Dat is niet wat ik bedoel hoor!

Ik vind juist dat dit gedrag op alle lagen aangepakt moet worden. Of het nu topsport is of recreatie of alles er tussen in.

Ben wel benieuwd naar het vervolg met de politie..oei.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:30

Elisa2 schreef:
Dat is niet wat ik bedoel hoor!

Ik vind juist dat dit gedrag op alle lagen aangepakt moet worden. Of het nu topsport is of recreatie of alles er tussen in.

Ben wel benieuwd naar het vervolg met de politie..oei.

Was niet naar jou toe bedoeld hoor. Volgens mij zijn we het eens.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:07

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:09

Heel goed, zouden ze in NL ook moeten doen bij zulke ruiters.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:19

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:24

manubres schreef:
Sneakview wat er daar gaande is:

https://www.youtube.com/watch?v=i0n0aOeRxxo

Misselijkmakend :r

Vooral ook dat bloed in de mond bij zoveel verschillende paarden en die mentaliteit. |(

In het kader van dierenwelzijn goed dat dit gebeurd denk ik, hopelijk schud dit een heleboel mensen wakker om het anders te gaan doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:29

Hoewel ik blij ben dat de Deense bond nu eindelijk actie onderneemt, vind ik het wel een beetje uh… hypocriet. :o

Ze wisten al jaren hoe Helgstrand zelf zijn praktijken doet… Zijn vader was letterlijk deel van het bestuur en heeft hem meer dan eens ‘uit de brand geholpen’. :o

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:50

princequillo schreef:
Hoewel ik blij ben dat de Deense bond nu eindelijk actie onderneemt, vind ik het wel een beetje uh… hypocriet. :o

Ze wisten al jaren hoe Helgstrand zelf zijn praktijken doet… Zijn vader was letterlijk deel van het bestuur en heeft hem meer dan eens ‘uit de brand geholpen’. :o

Ja echt he.. :7 Alles voor de poen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:54

Balou_k schreef:
Ik zie te weinig, vooral erg korte stukjes zonder context.

Schrikt zo’n paard op zo’n moment en is de reactie imo te groot van de ruiter, maar slechts een reactie uit schrik. Wat deed het paard hiervoor? Steigerde het en moest het vooruit want: gevaarlijk. Is de ruiter op dit moment gefrustreerd: want mens?

Het zijn extreem korte stukjes in beeld zonder verdere context. Dus geen idee wat er aan vooraf ging, hoe lang dit duurt? Denkt de ruiter o dit is echt een te grove reactie van mij, shit, ademen en niet meer doen: want ik wil mijzelf verbeteren?

De sporen plekjes zijn een no go, de beelden an sich ook. Maar zo uit context kan ik er weinig mee.

Ik neem bovenstaande absoluut terug. Nu ik andere stukken en langere stukken heb gezien is dit duidelijk geen schrik reactie van de ruiter die daarom een split second buitensporig is. Wat een trieste bedoening.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:08

Suzanne F. schreef:
Ik ben het zeker eens met je twijfels over de sport. Ik zie het ook heel anders dan 20 jaar geleden nu. Ik vraag me ook zeker af of sport met dieren nog wel van deze tijd is.

Zo lang de dieren er net zo veel lol in beleven als ons zie ik daar geen probleem in.
Zo lang dus gelet wordt op gezondheid en paarden ook correct behandeld worden ook als ze wat mankeren. Dat ze ook Fysio krijgen etc. Mensen die sporten lopen ook tegen blessures op dus bij dieren is dat niet anders maar daar hoort wel naar gehandeld te worden.

Ik vind die Deense bond ook hypocriet. Ik had het geweldig van ze gevonden als ze gezegd hadden. Wij zien nu wat er allemaal mis gaat in onze sport. Ook wij zijn hier veel te lang in mee gegaan we gaan nu kijken hoe wij dit in de toekomst echt kunnen verbeteren.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:15

BeFunny schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben het zeker eens met je twijfels over de sport. Ik zie het ook heel anders dan 20 jaar geleden nu. Ik vraag me ook zeker af of sport met dieren nog wel van deze tijd is.

Zo lang de dieren er net zo veel lol in beleven als ons zie ik daar geen probleem in.
Zo lang dus gelet wordt op gezondheid en paarden ook correct behandeld worden ook als ze wat mankeren. Dat ze ook Fysio krijgen etc. Mensen die sporten lopen ook tegen blessures op dus bij dieren is dat niet anders maar daar hoort wel naar gehandeld te worden.

Ik vind die Deense bond ook hypocriet. Ik had het geweldig van ze gevonden als ze gezegd hadden. Wij zien nu wat er allemaal mis gaat in onze sport. Ook wij zijn hier veel te lang in mee gegaan we gaan nu kijken hoe wij dit in de toekomst echt kunnen verbeteren.

Enige verschil is dat een mens hier bewust voor kiest en een dier dat niet kan. Zijn toekomst word bepaald door ons. Ik denk gewoon dat mens en geld verdienen met dieren in geen enkel vlak goed gaat.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:21

Ik denk dat de sport in zijn huidige vorm zijn langste tijd heeft gehad. Waar prestaties, ego en geld nog een te groot aandeel hebben, komt het paardenwelzijn in gedrang. Als de (top)sport weg valt zullen het weer normale dieren worden, voor normale prijzen. Ik zeg niet dat ze dan niet nog mishandeld kunnen worden, maar er valt een grote prestatiedruk weg en daardoor ook een druk op de paarden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:22

O maar sport hoeft niet altijd om geld verdienen te gaan. Ik reageerde op sporten met dieren.

Mijn hondje daar ging ik mee naar hoopers dat hebben we 4 jaar gedaan. Hij heeft een lichte vorm van PL. En het veld had de laatste tijd veel kuilen dus na het hooperen had hij er meer last van. Toen even gestopt en toen ging het weer goed. Begonnen gelijk weer mis. Nu definitief gestopt omdat het dus niet goed is voor zijn poot. Maar anders hadden wij dat blijven doen omdat hij het fantastisch vind. En als ik een paard had zou ik vooral buitenritten doen maar mogelijk ook wel richting de Endurence sport willen. Het zou mij geld kosten ipv opleveren ;) Maar het is wel sporten met je dier.

Ik denk dat geld verdienen met dieren vaak voor problemen zorgt omdat men sowieso dan ook zakelijk handelt. Hierbij moet ook gezegd dat dat niet altijd opgaat. Maar als je uit liefde voor je die handeld dan gaan er ook dingen mis. Want we zijn allemaal mensen maar dan behandel je je dier zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Zo ga ik Iig met mijn dieren om.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:44

Dit is gewoon een gevolg van de paardenmarkt. Daar hebben heel veel mensen een aandeel in. Iedereen wil totilas paarden voor zo weinig mogelijk geld. Paarden moeten met 6 Z lopen, ze moeten schaapmak en gezond zijn en zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.

Daarmee werk je deze praktijken in de hand. Want moet het snel gebeuren en braaf, dan kom je er niet met koetjiekoetjie. Deze paarden staan hoog in het bloed en moeten wel als zijnde makkelijk te rijden verkocht worden (of getraind)

Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw dit en 1 van de redenen waarom ik ook gestopt ben met de hele paardensport. Maar zolang er niet fatsoenlijk betaald wordt voor paarden, ga je deze praktijken krijgen. Of als de opdrachtgever je een jaar geeft voor een bepaald niveau. Zolang er gefokt wordt alsof iedereen een grand prix paard moet hebben met bijbehorend temperament, maar er een amateur op moet, ga je deze praktijken houden.

Want nu is het helgstrand, maar denk je nou echt dat het in nederland anders gaat? Dit gebeurd hier net zo, bij de proffesional als bij de gemiddelde amateur ruiter. Ik heb er vandaag nog 1 geschoren met de prikgaten in de flanken, en dat was gewoon een amateur paardje

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:48

BeFunny schreef:
O maar sport hoeft niet altijd om geld verdienen te gaan. Ik reageerde op sporten met dieren.

Mijn hondje daar ging ik mee naar hoopers dat hebben we 4 jaar gedaan. Hij heeft een lichte vorm van PL. En het veld had de laatste tijd veel kuilen dus na het hooperen had hij er meer last van. Toen even gestopt en toen ging het weer goed. Begonnen gelijk weer mis. Nu definitief gestopt omdat het dus niet goed is voor zijn poot. Maar anders hadden wij dat blijven doen omdat hij het fantastisch vind. En als ik een paard had zou ik vooral buitenritten doen maar mogelijk ook wel richting de Endurence sport willen. Het zou mij geld kosten ipv opleveren ;) Maar het is wel sporten met je dier.

Ik denk dat geld verdienen met dieren vaak voor problemen zorgt omdat men sowieso dan ook zakelijk handelt. Hierbij moet ook gezegd dat dat niet altijd opgaat. Maar als je uit liefde voor je die handeld dan gaan er ook dingen mis. Want we zijn allemaal mensen maar dan behandel je je dier zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Zo ga ik Iig met mijn dieren om.

Ja dat is precies waar ik op doelde. De grote topsport waar veel geld in word verdiend. Wat Manubres verder toelicht. Er zijn vast ook zeker leuke wedstrijden waar dierenleed aanzienlijk minder is zoals bij jou hond :j .
Goed om te horen dat jij zo goed luistert naar je dieren :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:55

Jester_ schreef:
Dit is gewoon een gevolg van de paardenmarkt. Daar hebben heel veel mensen een aandeel in. Iedereen wil totilas paarden voor zo weinig mogelijk geld. Paarden moeten met 6 Z lopen, ze moeten schaapmak en gezond zijn en zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.

Daarmee werk je deze praktijken in de hand. Want moet het snel gebeuren en braaf, dan kom je er niet met koetjiekoetjie. Deze paarden staan hoog in het bloed en moeten wel als zijnde makkelijk te rijden verkocht worden (of getraind)

Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw dit en 1 van de redenen waarom ik ook gestopt ben met de hele paardensport. Maar zolang er niet fatsoenlijk betaald wordt voor paarden, ga je deze praktijken krijgen. Of als de opdrachtgever je een jaar geeft voor een bepaald niveau. Zolang er gefokt wordt alsof iedereen een grand prix paard moet hebben met bijbehorend temperament, maar er een amateur op moet, ga je deze praktijken houden.

Want nu is het helgstrand, maar denk je nou echt dat het in nederland anders gaat? Dit gebeurd hier net zo, bij de proffesional als bij de gemiddelde amateur ruiter. Ik heb er vandaag nog 1 geschoren met de prikgaten in de flanken, en dat was gewoon een amateur paardje

Beetje jammer van het whataboutisme weer.

Ja de markt, ja de particulier, ja veel mensen hebben een aandeel. Wie weet schudt dit ze wakker.

Heb je ook wat gezegd over de prikgaten in de flanken?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:07

Laten we het hopen dat paardenland wakker geschut wordt. En laten er please 1000den mensen dit soort beelden maken zodat hopelijk iedereen wakker geschut wordt. Het word tijd dat (top)sport adgeschaft wordt met paarden. Dat zou een hoop van deze praktijken schelen, maar het gebeurd ook op random maneges (daar gaan ook filmpjes van rond)
Misschien gewoon helemaal de sport met paarden afschaffen. En ik weet best het een groot deel wel vriendelijk rijd, dat is net als huisdier houdend nederland, daar zorgt het gros ook goed voor hun hond. Maar zodra het om (grote) geldbedragen gaat is welzijn blijkbaar ineens minder belangrijk.

En zeker zeg ik daar wat van. Je krijgt alleen kutsmoesjes en als ik het niet gezien heb kan ik verder ook niet oordelen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:12

Sansa schreef:
princequillo schreef:

Ja echt he.. :7 Alles voor de poen!

Dit!

En ik zit mij maar de hele tijd af te vragen of het volgende klopt, ik dacht ooit gezien te hebben dat een vrouwelijke ex deelnemer van Boer zoekt Vrouw haar paarden daar had staan, maar wellicht ben ik vreselijk in de war :o