Maar idd. Klinkt vooral als blah blah blah.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sansa schreef:Ik heb gisterenacond de tv2 uitzending gezien en de beelden en geluidsopnames waren niet mals hoor. Paarden die onder de spoorwonden zaten, zweep striemen op hun lichamen en grooms die werden mishandeld.. Maar was dit echt zo'n grote verassing? De eerste keer dat ik Helgstrand zag rijden was tijdens een kampioenschap met Blue Hors Matine en dat zag er niet uit.. Zolang dit soort rijderij en mensen mogen blijven deelnemen aan wedstrijden en het houden van paarden gaat het gewoon verder.
Nu is er best wat ophef over de paardenhouderij in Denemarken, ook vanwege Viegaard, dus misschien (hopelijk) veranderd er eindelijk iets. Echt niet te geloven waarom er niet eerder is ingegrepen op beide locaties..
Edit: Er stond trouwens wel meteen politie bij z'n deur, gisteravond na de uitzending.
princequillo schreef:Hoewel ik blij ben dat de Deense bond nu eindelijk actie onderneemt, vind ik het wel een beetje uh… hypocriet.![]()
Ze wisten al jaren hoe Helgstrand zelf zijn praktijken doet… Zijn vader was letterlijk deel van het bestuur en heeft hem meer dan eens ‘uit de brand geholpen’.
Balou_k schreef:Ik zie te weinig, vooral erg korte stukjes zonder context.
Schrikt zo’n paard op zo’n moment en is de reactie imo te groot van de ruiter, maar slechts een reactie uit schrik. Wat deed het paard hiervoor? Steigerde het en moest het vooruit want: gevaarlijk. Is de ruiter op dit moment gefrustreerd: want mens?
Het zijn extreem korte stukjes in beeld zonder verdere context. Dus geen idee wat er aan vooraf ging, hoe lang dit duurt? Denkt de ruiter o dit is echt een te grove reactie van mij, shit, ademen en niet meer doen: want ik wil mijzelf verbeteren?
De sporen plekjes zijn een no go, de beelden an sich ook. Maar zo uit context kan ik er weinig mee.
Suzanne F. schreef:Ik ben het zeker eens met je twijfels over de sport. Ik zie het ook heel anders dan 20 jaar geleden nu. Ik vraag me ook zeker af of sport met dieren nog wel van deze tijd is.
BeFunny schreef:Suzanne F. schreef:Ik ben het zeker eens met je twijfels over de sport. Ik zie het ook heel anders dan 20 jaar geleden nu. Ik vraag me ook zeker af of sport met dieren nog wel van deze tijd is.
Zo lang de dieren er net zo veel lol in beleven als ons zie ik daar geen probleem in.
Zo lang dus gelet wordt op gezondheid en paarden ook correct behandeld worden ook als ze wat mankeren. Dat ze ook Fysio krijgen etc. Mensen die sporten lopen ook tegen blessures op dus bij dieren is dat niet anders maar daar hoort wel naar gehandeld te worden.
Ik vind die Deense bond ook hypocriet. Ik had het geweldig van ze gevonden als ze gezegd hadden. Wij zien nu wat er allemaal mis gaat in onze sport. Ook wij zijn hier veel te lang in mee gegaan we gaan nu kijken hoe wij dit in de toekomst echt kunnen verbeteren.
BeFunny schreef:O maar sport hoeft niet altijd om geld verdienen te gaan. Ik reageerde op sporten met dieren.
Mijn hondje daar ging ik mee naar hoopers dat hebben we 4 jaar gedaan. Hij heeft een lichte vorm van PL. En het veld had de laatste tijd veel kuilen dus na het hooperen had hij er meer last van. Toen even gestopt en toen ging het weer goed. Begonnen gelijk weer mis. Nu definitief gestopt omdat het dus niet goed is voor zijn poot. Maar anders hadden wij dat blijven doen omdat hij het fantastisch vind. En als ik een paard had zou ik vooral buitenritten doen maar mogelijk ook wel richting de Endurence sport willen. Het zou mij geld kosten ipv opleverenMaar het is wel sporten met je dier.
Ik denk dat geld verdienen met dieren vaak voor problemen zorgt omdat men sowieso dan ook zakelijk handelt. Hierbij moet ook gezegd dat dat niet altijd opgaat. Maar als je uit liefde voor je die handeld dan gaan er ook dingen mis. Want we zijn allemaal mensen maar dan behandel je je dier zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Zo ga ik Iig met mijn dieren om.
Jester_ schreef:Dit is gewoon een gevolg van de paardenmarkt. Daar hebben heel veel mensen een aandeel in. Iedereen wil totilas paarden voor zo weinig mogelijk geld. Paarden moeten met 6 Z lopen, ze moeten schaapmak en gezond zijn en zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.
Daarmee werk je deze praktijken in de hand. Want moet het snel gebeuren en braaf, dan kom je er niet met koetjiekoetjie. Deze paarden staan hoog in het bloed en moeten wel als zijnde makkelijk te rijden verkocht worden (of getraind)
Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw dit en 1 van de redenen waarom ik ook gestopt ben met de hele paardensport. Maar zolang er niet fatsoenlijk betaald wordt voor paarden, ga je deze praktijken krijgen. Of als de opdrachtgever je een jaar geeft voor een bepaald niveau. Zolang er gefokt wordt alsof iedereen een grand prix paard moet hebben met bijbehorend temperament, maar er een amateur op moet, ga je deze praktijken houden.
Want nu is het helgstrand, maar denk je nou echt dat het in nederland anders gaat? Dit gebeurd hier net zo, bij de proffesional als bij de gemiddelde amateur ruiter. Ik heb er vandaag nog 1 geschoren met de prikgaten in de flanken, en dat was gewoon een amateur paardje
Sansa schreef:princequillo schreef:Hoewel ik blij ben dat de Deense bond nu eindelijk actie onderneemt, vind ik het wel een beetje uh… hypocriet.![]()
Ze wisten al jaren hoe Helgstrand zelf zijn praktijken doet… Zijn vader was letterlijk deel van het bestuur en heeft hem meer dan eens ‘uit de brand geholpen’.
Ja echt he..Alles voor de poen!