Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:26

Elisa2 schreef:
Paarden geven alleen stressreacties op de zweep als ze er slechte ervaringen mee hebben..

Ik leer paarden altijd eerst aan de hand zijwaarts gaan. Met de zweep gewoon tegen hun achterhand aangelegd, snappen ze zo. Doe je hetzelfde onder het zadel maar dan met binnenbeen op de singel en daarna snappen ze wat eenzijdige kuitdruk betekent en heb je geen zweep meer nodig.

Onder aan het been maken versta ik iets anders. (voorwaartse reactie op de beenhulp naar voren)

Sorry, maar dat is gewoon niet waar… een echt rille krijgt in het begin stress van veel zaken ook zonder negatieve ervaring (een ritselende jas, sleutels in de zak etc, een dekje met los stiksel etc). Je zegt zelf ook dat je ze soms eerst moet desensibiliseren. Dat betekent niet altijd dat dit komt door slechte ervaringen. Ik vind het onnodig om zo’n paard de goede reactie op de kuit te leren geven (niet vluchten, ontspannen voorwaarts of voorwaarts-zijwaarts) en daarnaast ook nog dezelfde reactie op de zweep. Die zweep kan ik immers na een tijd niet meer gebruiken in de ring. Mijn been blijft altijd.

Prima dat jij het anders doet, maar een statement als “ze hebben alleen stress als ze slechte ervaring hebben” is echt kul….

Elisa2

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:29

Dus jij desensibileert ze niet eerst op de zweep? Want dat kun je met ieder paard doen, hoe ril ook.

Het ging ook niet over been he, het ging over sporen.

Anyway, ik leer ze vertrouwen op mij en de zweep en dat deze nooit misbruikt wordt.

Vind ik belangrijk maar dat kun je natuurlijk ook kul vinden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:41

Elisa2 schreef:
Dus jij desensibileert ze niet eerst op de zweep? Want dat kun je met ieder paard doen, hoe ril ook.

Het ging ook niet over been he, het ging over sporen.

Anyway, ik leer ze vertrouwen op mij en de zweep en dat deze nooit misbruikt wordt.

Vind ik belangrijk maar dat kun je natuurlijk ook kul vinden.

Waarom zou ik dat doen als ik hem toch nooit tot zelden gebruik? Zeker niet voor het basiswerk en zeker niet bij een sensibele?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:55

Even terug naar die eenvoudige wissel op de stang gereden. Die eenvoudige wissel wordt toch ook al in de m2 gevraagd? Of heb ik gewoon trauma’s van de oude proeven met gas en remmen overgehouden en zijn ze nu beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:56

Nee de eenvoudige wissel zit niet in de M2 :n

Volgensmij uberhaupt geen galop stap meer alleen maar stap galop.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:02

Eigenlijk wel raar dat het niet geleidelijk geintroduceerd wordt.
Hier in Noord-Amerika beginnen ze met een eenvoudig wissel via draf in het L, dan een eenvoudige wissel via stap in het M, de vliegende wissel in het Z, en een 3 wissel serie in het ZZ.

Hier zit trouwens ook uberstreichen in het Z1, dus zelfs als je met S&T start moet je bewijzen dat het paard eigen draagkracht heeft.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:04

BarbaLala schreef:
Agenda 2030 in vol ornaat, walgelijk gewoon om te zien hoe het ook onze paardenwereld binnen sijpelt.

Duidelijk dat gedichtje op Facebook gelezen. Blijf even alert wat partijen propageren om zieltjes te winnen in verkiezingstijd. Het verschuiven van het gebruik van S&T naar Z2 heeft 0,0 te maken met stikstofplannen of weet ik het :roll:

Spenk, dat meen je niet, mijn favo oefening -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:06

_Snow_White schreef:
Hier in Noord-Amerika beginnen ze met een eenvoudig wissel via draf in het L, dan een eenvoudige wissel via stap in het M, de vliegende wissel in het Z, en een 3 wissel serie in het ZZ.

Hier zit trouwens ook uberstreichen in het Z1, dus zelfs als je met S&T start moet je bewijzen dat het paard eigen draagkracht heeft.

Dat is hier toch precies zo?

In de M doe je wissel door draf paar passen zowel M1 als M2 al. In de M2 komt daarbij de stap galop. In de Z1 eenvoudige wissel, in de Z2 vliegende ZZ licht 2 wissels op 1 diagonaal en vanaf ZZ zwaar series.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:08

Spenk schreef:
_Snow_White schreef:

Dat is hier toch precies zo?

In de M doe je wissel door draf paar passen zowel M1 als M2 al. In de M2 komt daarbij de stap galop. In de Z1 eenvoudige wissel, in de Z2 vliegende ZZ licht 2 wissels op 1 diagonaal en vanaf ZZ zwaar series.

Wissel door draf in de M? Sinds wanneer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:09

Een jaar of 8 al denk ik?

Edit: Hij zit nog in de M2
https://www.mijnknhs.nl/uploads/Proeven/36.pdf

Zoals hier, door 4-6 drafpassen arbeidsgalop rechts of links

Volgensmij zat die eerder ook de M1 ik heb hem in elk geval een jaar of 7/8 geleden in de M ook gereden al :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:22

Spenk schreef:

Volgensmij zat die eerder ook de M1 ik heb hem in elk geval een jaar of 7/8 geleden in de M ook gereden al :j

Ah kijk! Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik al lang geen M2 meer heb gereden :o vond de proeven vaak onlogisch en chaotisch. Kon in de andere M proeven geen wissels door draf vinden maar deze heeft hem dus wel. Jammer dat hij niet in alle M1 proeven zit! En jammer dat galop-stap niet standaard in de M2 proeven zit, zonder de daarop volgende wissel. Dat zou een mooi opbouw zijn wat mij betreft.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:37

Spenk schreef:

Excuses ik ben alweer 10 jaar weg uit nederland :o

Hier zit dat er dus al in het L in, diagonaal op en dan over X een paar passen draven en weer galopperen.
M1 wordt het stap-galop en galop-stap geintroduceerd en in het M2 de eenvoudige wissel in een slangenvolte.
Je moet hier dus de eenvoudige wissels ook op trens demonstreren voordat je verder gaat met S&T in het Z.
Ik vind het inderdaad ook raar dat er geen galop-stap in het M zit, dat lijkt me toch een goede tussenstap voordat je echt moet gaan verzamelen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 00:16

denisesilver schreef:
Haha eens hoor! Dujardin heeft volgens mij ooit gezegd een heet paard moet leren met het been eraan te lopen en een flegmatiek paard moet leren met het been eraf te lopen. Denk dat in de regel mensen echter te veel doen (ik ben daar zelf ook goed in :') )

Wat Dujardin daarmee bedoelt is dat een paard je been moet accepteren. En daar draait eigenlijk alles om.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 00:21

Spenk schreef:
Nee de eenvoudige wissel zit niet in de M2 :n

Volgensmij uberhaupt geen galop stap meer alleen maar stap galop.

2 Boekjes geleden moest je een volte 10 meter in galop en bij aankomst op de hoefslag een overgang naar stap maken in het M2, dat was echt bedoeld om het gevoel van verzameling te geven. Je moest ook een slangenvolte met 3 bogen in galop doen met de 2e boog contra, dat lukt in een 20 x 40 baan ook echt beter als je paard betere lichaamsbeheersing heeft. Iets meer boekjes geleden moest je schouderbinnenwaarts en travers in de M, tegenwoordig wordt alles maar aangepast naar onkunde.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 00:43

Ik mis in alle reacties nog dat het wellicht wel gewoon een rustige tussenstap is om iedereen te laten wennen aan dit idee, en dat bijv volgend jaar het ook in de Z2 wordt verboden. Voor het draagvlak lijkt me dat een slimmere route.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 04:28

Lithya schreef:
Even terug naar die eenvoudige wissel op de stang gereden. Die eenvoudige wissel wordt toch ook al in de m2 gevraagd? Of heb ik gewoon trauma’s van de oude proeven met gas en remmen overgehouden en zijn ze nu beter?

Dat is al wat jaren niet meer. Was ook geen echte wissel, wel overgang galop stap. Ook die is eruit. In diw tijd was het ook 2 hele keertwendingen achter elkaar en travers en sb in de proef. Ze zijn toch best versimpeld in de jaren. Ooit had je de kwart keertwendingen in de m1 al.

Die wissel door de draf heeft ook in de m1 gezeten idd. Wel weer later.

Slangenvolte met 2e boog contra zit nu nog steeds in de m2.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:36

Hebben ze die proeven aangepast omdat er teveel in het M strandden of zo? Vond dat altijd moeilijke maar hele leuke proeven om te rijden. Niks meer van over. Inderdaad die schouderbinnenwaarts/travers maar of het een of het ander, en nu zie je steeds mensen alleen de proeven rijden waarvan ze de oefening kunnen :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:47

denisesilver schreef:
Hebben ze die proeven aangepast omdat er teveel in het M strandden of zo? Vond dat altijd moeilijke maar hele leuke proeven om te rijden. Niks meer van over. Inderdaad die schouderbinnenwaarts/travers maar of het een of het ander, en nu zie je steeds mensen alleen de proeven rijden waarvan ze de oefening kunnen :n

Geen idee waarom :') De overgang van kwart keertwendingen in het m1 naar hele in m2 en stap galop, galop stap in M2 naar eenvoudige wissel in z1 vond ik logischer en minder grote overgang? Dus dat zou je nu moeilijker kunnen vinden maar over het algemeen vind ik ze idd makkelijker. Reden is me nooit duidelijk geworden haha.

Dat is nu wrl weer iets beter. Tussendoor zijn er proeven geweest waar 2 proeven alleen sb waren en 2 alleen travers. Nu heb je tenminste elke proef 1 travers, soms beide op 1 proef na met alleen sb. Alleen de ene kwart keertwendingen, de ander 2 hele of maar 1.

Diegene waar je en sb en travers, 2 hele keertwendingen en galop stap in had waren een stuk lastiger, maar wel echt voorbereiding voor het Z en mooie opbouw vond ik voor eenvoudige wissels. Maar was idd wel klasse waar mensen strandden.

Het stomme is ook dat je nu in het m2 meer tijd hebt voor halsstrekken als in het m1 en sommige l2 proeven :') In het m1 was het bijvoorbeeld op diagonaal halsstrekken en voor de hoekletter op maat maken. M2 diagonaal halsstrekken en de gehele korte zijde tijd om op maat te maken. Ben ik blij mee, paard kan heel goed halsstrekken maar dan heb je ook een hoop op maat re maken, maar wel apart.

Sommige dingen zijn echr wel beter geworden, andere dingen zijn zonde dat ze eruit zijn gehaald omdat ik het een mooie opbouw vond. Ik vind het binnenkomen over ac lijn wel beter als over de hoefslag wat je een aantal jaar geleden had.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:53

Vroeger had je in de M2 wel degelijk verzameling, dat is de tijd dat ik dus de winstpunten gereden heb. Je had ook galop-stap. Daarna ging de verzameling er uit en werd dat pas in de Z1. Eigenlijk zouden alle ruiters die toen winstpunten hadden direct naar het Z1 moeten mogen, want wat moeilijk was in de M2 ging er dus geheel uit en ging naar de Z1.

Het is in de loop der jaren zo veel makkelijker geworden, X halthouden in de B er uit, toen moest er L1 en L2 komen, want tja, 10m wijken was te veel. Toen moest het wegens extra geld verdienen naar 10 winstpunten per proef, vervolgens mocht je tussen letters overgangen rijden, toen werden de proeven ingekort, kreeg je halve punten per onderdeel, enz.
Die 5 naar 10 winstpunten vond en vind ik een slechte stap, er zouden te veel mensen in een te hoge klasse rijden. Dat was echt onzin, want dan krijg je geen punten meer in de klasse er boven. Het resulteerde alleen maar in extra starten i.p.v. thuis oefenen, want tja, je wilt wel door.
Het inkorten van de proeven met slechts enkele onderdelen uit een klasse vind ik ook geen goede zaak. Die proeven heb ik nooit meer gereden, maar inderdaad, zit er iets nog niet goed in dan doe je het mooi niet en rij je de andere proef.

Mijn ervaring is dat veel paarden makkelijker sb lopen dan wijken en zeker makkelijker sb dan travers.
De B is een vreselijk saaie proef geworden, ik ben echt blij dat ik nooit meer een hele klasse B door hoef en het hooguit kan gebruiken om een paard te laten wennen op vreemd terrein. Maar dan is de L1 al makkelijker en fijner te rijden. Bovendien kun je niet degraderen uit de L1.
Vroeger had je pas in de M1 of M2 dat een proef echt wat minder langdraderig werd. Als ik nu thuis eens proefgericht train, ook al is het paard verder nooit uitgebracht, dan gaan de oefeningen altijd op de letter. Dan weet je zelf ook of je scherp bent vind ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:13

Van 5 naar 10 winstpunten vond ik juist helemaal niet erg. Als je paard goed voor elkaar hebt heb je ze zo binnen, alleen niet meer binnen 1 wedstrijd zoals toen kon. Was echt niet alleen voor het geld. Dat mensen geen punten haalden in volgende klasse maakte toen niet uit, mensen bleven toch stug gaan ook al waren ze er niet aan toe (net als dat mensen dat nu soms doen). Net als aantal andere veranderingen, vond ik met jonge paarden juist eerlijker en een duidelijke opbouw. Eerst aandacht op correcte overgangen en later pas precies op de letter, omdat de overgang belangrijker is dan het precies op de plek.

Het halsstrekken in elke klasse is een enorme vooruitgang vind ik. Halve punten snap ik niet wat je daar het probleem van kan vinden. Je krijgt er niet ineens hogere punten door. Ook het dubbel tellen van bepaalde onderdelen vind ik goed.

Ik hoef tot het m1 niet te starten, maar heb gewoon elke klasse uitgereden. De B is alweer een stuk fijner als dat ze geweest zijn. En het is toch de bedoeling dat je een paard bij de les kan houden, ook bij simpelere proeven. Dat is ook basis... Als je ze goed voor elkaar hebt zou elke wedstrijd simpeler moeten zijn als een training, omdat je thuis hoger niveau traint.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:22

MyWishMax schreef:
denisesilver schreef:

Geen idee waarom :') De overgang van kwart keertwendingen in het m1 naar hele in m2 en stap galop, galop stap in M2 naar eenvoudige wissel in z1 vond ik logischer en minder grote overgang? Dus dat zou je nu moeilijker kunnen vinden maar over het algemeen vind ik ze idd makkelijker. Reden is me nooit duidelijk geworden haha.

Dat is nu wrl weer iets beter. Tussendoor zijn er proeven geweest waar 2 proeven alleen sb waren en 2 alleen travers. Nu heb je tenminste elke proef 1 travers, soms beide op 1 proef na met alleen sb. Alleen de ene kwart keertwendingen, de ander 2 hele of maar 1.

Diegene waar je en sb en travers, 2 hele keertwendingen en galop stap in had waren een stuk lastiger, maar wel echt voorbereiding voor het Z en mooie opbouw vond ik voor eenvoudige wissels. Maar was idd wel klasse waar mensen strandden.

Het stomme is ook dat je nu in het m2 meer tijd hebt voor halsstrekken als in het m1 en sommige l2 proeven :') In het m1 was het bijvoorbeeld op diagonaal halsstrekken en voor de hoekletter op maat maken. M2 diagonaal halsstrekken en de gehele korte zijde tijd om op maat te maken. Ben ik blij mee, paard kan heel goed halsstrekken maar dan heb je ook een hoop op maat re maken, maar wel apart.

Sommige dingen zijn echr wel beter geworden, andere dingen zijn zonde dat ze eruit zijn gehaald omdat ik het een mooie opbouw vond. Ik vind het binnenkomen over ac lijn wel beter als over de hoefslag wat je een aantal jaar geleden had.

Dat halsstrekken verhaal kan nog erger. In zowel de L1 als L2 zit E afwenden, X volte links, X volte rechts, B rechterhand.
Leuke is, in de L1 zijn die voltes 10-12m en in de L2 zijn ze 12-15m.

Wie dat heeft goedgekeurd, moet ook echt hebben geslapen. Ik kan er geen enkele logica voor bedenken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:23

germie schreef:
Vroeger had je in de M2 wel degelijk verzameling, dat is de tijd dat ik dus de winstpunten gereden heb. Je had ook galop-stap. Daarna ging de verzameling er uit en werd dat pas in de Z1. Eigenlijk zouden alle ruiters die toen winstpunten hadden direct naar het Z1 moeten mogen, want wat moeilijk was in de M2 ging er dus geheel uit en ging naar de Z1.

Het is in de loop der jaren zo veel makkelijker geworden, X halthouden in de B er uit, toen moest er L1 en L2 komen, want tja, 10m wijken was te veel. Toen moest het wegens extra geld verdienen naar 10 winstpunten per proef, vervolgens mocht je tussen letters overgangen rijden, toen werden de proeven ingekort, kreeg je halve punten per onderdeel, enz.
Die 5 naar 10 winstpunten vond en vind ik een slechte stap, er zouden te veel mensen in een te hoge klasse rijden. Dat was echt onzin, want dan krijg je geen punten meer in de klasse er boven. Het resulteerde alleen maar in extra starten i.p.v. thuis oefenen, want tja, je wilt wel door.
Het inkorten van de proeven met slechts enkele onderdelen uit een klasse vind ik ook geen goede zaak. Die proeven heb ik nooit meer gereden, maar inderdaad, zit er iets nog niet goed in dan doe je het mooi niet en rij je de andere proef.

Mijn ervaring is dat veel paarden makkelijker sb lopen dan wijken en zeker makkelijker sb dan travers.
De B is een vreselijk saaie proef geworden, ik ben echt blij dat ik nooit meer een hele klasse B door hoef en het hooguit kan gebruiken om een paard te laten wennen op vreemd terrein. Maar dan is de L1 al makkelijker en fijner te rijden. Bovendien kun je niet degraderen uit de L1.
Vroeger had je pas in de M1 of M2 dat een proef echt wat minder langdraderig werd. Als ik nu thuis eens proefgericht train, ook al is het paard verder nooit uitgebracht, dan gaan de oefeningen altijd op de letter. Dan weet je zelf ook of je scherp bent vind ik.

Als het een beetje wil, ben je met 3 wedstrijden door de B. Dus dat valt allemaal heel erg mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:25

Die voltes in galop van 12 tot 15 meter in L2 vind ik wel goede opbouw naar de 10 meter voltes of links en rechts omkeert. Maar die in draf zouden idd omgedraaid moeten zijn. :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:27

denisesilver schreef:

Moet eerlijk bekennen dat die proeven met mijn paard van 1.80+ wel echt voelde als alleen maar gas geven en remmen. De daaropvolgende proeven waren wel fijner wat dat betreft.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:42

Lithya, de M is met een groot paard sowieso een lastige klasse. Komt vaak wel goed in een 20 x 60 baan.

MWM, dat halstrekken, ik ben zo blij dat ik nu een paard heb met een kortere nek dan die giraffe die ik hiervoor reed. Was gewoon verrast dat het teugels op maat maken zo snel kon _O-

Ik mag na ergens tussen de 6 en 8 jaar straks weer B starten en die proeven zijn grotendeels hetzelfde gebleven als toen ik ze 14 jaar geleden met de pony reed :')

Binnen komen, gebroken lijn 5m, van hand veranderen, gebroken lijn 5m, galop, volte, galop, volte, stap, van hand veranderen, draf, van hand veranderen, ergens nog een raar figuur waarvan niemand snapt hoe die precies gereden moet worden, afwenden, groeten :Z

Sb, traver, wijken, trouwens nog een leuke anecdote. Mijn pony kon absoluut niet wijken. Snapte daar 0,0 van. Eenmaal in het M2 toen de traver en mn sb wat meer bevestigd werden; huubhuubbarbatruk :+