Elisa2 schreef:Paarden geven alleen stressreacties op de zweep als ze er slechte ervaringen mee hebben..
Ik leer paarden altijd eerst aan de hand zijwaarts gaan. Met de zweep gewoon tegen hun achterhand aangelegd, snappen ze zo. Doe je hetzelfde onder het zadel maar dan met binnenbeen op de singel en daarna snappen ze wat eenzijdige kuitdruk betekent en heb je geen zweep meer nodig.
Onder aan het been maken versta ik iets anders. (voorwaartse reactie op de beenhulp naar voren)
Sorry, maar dat is gewoon niet waar… een echt rille krijgt in het begin stress van veel zaken ook zonder negatieve ervaring (een ritselende jas, sleutels in de zak etc, een dekje met los stiksel etc). Je zegt zelf ook dat je ze soms eerst moet desensibiliseren. Dat betekent niet altijd dat dit komt door slechte ervaringen. Ik vind het onnodig om zo’n paard de goede reactie op de kuit te leren geven (niet vluchten, ontspannen voorwaarts of voorwaarts-zijwaarts) en daarnaast ook nog dezelfde reactie op de zweep. Die zweep kan ik immers na een tijd niet meer gebruiken in de ring. Mijn been blijft altijd.
Prima dat jij het anders doet, maar een statement als “ze hebben alleen stress als ze slechte ervaring hebben” is echt kul….