Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Art_Ificious schreef:Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.
Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.
Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?
Cer schreef:Niks, ik doe een aanname..
Cer schreef:Dat heb ik eerder geschreven, dat ik niet weet wat de intentie is. Of ze het deed uit paniek, een schrikreactie omdat de pony haar kind omver had gelopen, of omdat de pony niet wil laden bij haar kind, ik heb werkelijk geen flauw idee.
Dat haar acties avenrechts werken, ben ik het mee eens. Ik zeg volgens mij ook nergens dat ik het er wel mee eens ben (even voor de duidelijkheid)
Cer schreef:Je haalt nu een aantal dingen erbij die ik niet geschreven heb.
Daarnaast moet er wel grond zijn om te veroordelen. Ik weet niet of je het nu over 'wettelijk' hebt of over 'publieke opinie'?
fransje23 schreef:Wie segt dat ze makkelijk haar eigen frustraties los laat op de pony? Wie weet wat er daarvoor is gebeurt? Misschien was dit de druppel die de emmer deed overlopen?
Daarbij was er de druk van een jouwende menigte iets wat toch ook de druk,opvoert.
fransje23 schreef:Dat maakt het niet goed maar wel menselijk en meer begrijpelijk.
Iedereen kan in een situatie worden gebracht waarbij je anders handelt dan je normaal gesproken zou doen.
Veel ruiters slaan hun paard om voorwaarts te gaan, toch te springen etc. Al klinkt even bijtikken of een tikje geven mimder erg. Maar ook dat is een dier slaan waarbij een zweep harder aankomt dan een vlakje hand.
Tiepfoudt schreef:Ben je het met me eens dat uit het filmpje duidelijk is op te maken dat er geen sprake is van gevaarlijk gedrag van de pony op dát moment? En dat de vrouw dús verkeerde intenties had? Als in, pony pijn willen doen/angst aanjagen...
Ik denk dat dit afbakenen nog een lastige klus gaat zijn, als dat ooit gaat gebeuren. Dan kom je denk in het grijze gebied van wat wanneer nodig is..Citaat:Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven.
Citaat:Oké duidelijk. Ik hoopte eerlijk gezegd, van wie dan ook, een antwoord te krijgen op de vraag wat we ervan zouden vinden als de pony geen pony maar een varken in een slachthuis was geweest. Want volgens mij schreeuwen we dan, terecht, met zijn allen moord en brand. Sommige mensen gaan daarin echter zo ver dat ze vinden dat de complete varkens/veehouderij afgeschaft moet worden, want misstanden in het slachthuis. Ik vind dat dan weer veel te ver gaan en zou het anders op willen lossen, maar ik begrijp het onderbuikgevoel waar het vandaan komt heel goed.
Cer schreef:Ik vind dat een lastig verhaal, want iedere 'straf' is met de inentie pijn te doen, als je daarbij een tik, schop, beuk, tikje, prik of iets geeft. De factoor pijn is lastig te meten denk ik.
Cer schreef:Citaat:Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven.
Ik denk dat dit afbakenen nog een lastige klus gaat zijn, als dat ooit gaat gebeuren. Dan kom je denk in het grijze gebied van wat wanneer nodig is..
Avalanche schreef:Is dat wel zo? Ik was gisteren met de mijne bezig met longeren, en paard reageerde niet op stem commando, dus ik heb met de zweep gezwaaid, zonder te raken. Toen paard wel deed wat gevraagd werd, uiteraard meteen de druk (zweep) losgelaten.
Mijn paard is absoluut niet bang voor die zweep, ik sla er namelijk nooit mee. Ik tik er soms wel mee, of kriebel ermee, ik aai ermee en we gebruiken hem ook om te apporteren want dat vinden we allebei heel grappigEn tikken is hier echt tikken, dus een heel zacht tikje.
De hond heeft gisteren ook op zijn flikker gehad, die heeft namelijk de laatste tijd de vervelende hebbelijkheid om tegelijk door een deur of opening te willen, ook op plekken waar dat niet kan. Die heb ik geblokkeerd, achteruit gestuurd en daar beloond. En dat heb ik nog herhaald ook.
Mijn intentie is nooit om pijn te doen, een dier dat pijn heeft kan namelijk niet leren. Mijn intentie is wel om aan te wijzen, een deurtje dicht te doen, iets duidelijk maken, of corrigeren.Citaat:Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en
daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven.
Op zich niet moeilijk. Mijn Engelse volbloed vond het nodig richting mijn hoofd uit te halen toen ik haar voor het eerst longeerde. Die heeft een klets gehad ja. Maar dat heeft op dat moment geen bal met opvoeding te maken maar met lijfsbehoud. Die heb ik overigens ook nooit meer geslagen, want alle andere correcties konden pijnloos.
Onali schreef:Ja ik heb uit emotie ook mijn angst/ frustratie/ twijfel afgereageerd op mijn dieren.
Art_Ificious schreef:Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.
Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.
Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?
Onali schreef:Zo blij om te lezen dat heel veel bokkers perfect zijn 24 uur per dag, zowel op het werk, op stal als in hun priveleven![]()
#sarcasmeuit
Ja ik heb uit emotie ook mijn angst/ frustratie/ twijfel afgereageerd op mijn dieren.
Netjes? Nee tuurlijk niet, maar op die paar seconden kan je niet iemand zijn of haar karakter, werkethiek of priveproblemen aflezen en dus op afrekenen.
Maar nogmaals fijn dat veel bokkers robots zijn en dus emotieloos door het leven gaan.
[ [url=m/PAmOQD.gif]Afbeelding[/url] ]
Onali schreef:Zo blij om te lezen dat heel veel bokkers perfect zijn 24 uur per dag, zowel op het werk, op stal als in hun priveleven![]()
#sarcasmeuit
Ja ik heb uit emotie ook mijn angst/ frustratie/ twijfel afgereageerd op mijn dieren.
Netjes? Nee tuurlijk niet, maar op die paar seconden kan je niet iemand zijn of haar karakter, werkethiek of priveproblemen aflezen en dus op afrekenen.
Maar nogmaals fijn dat veel bokkers robots zijn en dus emotieloos door het leven gaan.
Onali schreef:Ben ik nu een dierenbeul, heb ik geen goede band met mijn dieren, verdien ik het om ontslagen te worden of zijn dit gewoon 2 momenten waar het gewoon even verkeerd ging.
Cer schreef:Ik vind dat een lastig verhaal, want iedere 'straf' is met de inentie pijn te doen, als je daarbij een tik, schop, beuk, tikje, prik of iets geeft. De factoor pijn is lastig te meten denk ik.
Cer schreef:De gedachte achter de intentie is iets anders, en die weet ik niet. Ik weet niet wat haar ertoe bewoog om zo te reageren. Het is niet handig wat ze doet, qua 'opvoeding' (waarbij ik het alleen heb over de timing).
#sarcasmeuit
Onali schreef:Ik trof een man aan die zichzelf had opgehangen.
Sorry dat ik daarna heel snel uit het bos wilde en toen mijn jongste shet wat treuzelde ik hem een duw gaf met mn voet.
Mijn moeder kreeg te horen dat ze borstkanker had, in mijn ervaring ging iedereen dood met borstkanker. Ik was onlangs verhuisd van randstad naar de Veluwe, wilde door dit nieuws mn gedachten verzetten.
Fjord liep achter een trekker aan en ondanks mijn pogingen om hem een aankomende voetganger te laten zien schrok hij zich een hoedje en lag ik ernaast.
Ja toen namen de emoties het even over.
Hij heeft nog jaren geleefd samen met mij en heeft er niks aan overgehouden
Ben ik nu een dierenbeul, heb ik geen goede band met mijn dieren, verdien ik het om ontslagen te worden of zijn dit gewoon 2 momenten waar het gewoon even verkeerd ging.
Ik wil gewoon zeggen dat je ondanks een goede band, therapie of grondwerk nog altijd een mens bent en mensen maken fouten.
Is het netjes? Nee niet echt, maar nogmaals het kan gebeuren.
IHN schreef:niet iedereen is hetzelfde. Om eerlijk te zijn vind ik dit minder schokkend dan het leven wat de varkentjes of kippen gehad hebben die vast lekker opgegeten worden door veel vd mensen die doodsbedreigingen geuit hebben. Hypocrisie ten top. Ook de mensen die filmen. Als je het zo erg vind grijp je toch ff in? Nee, dom filmen en vervolgens op you tube zetten. Dat zou wat mij betreft ook bestraft mogen worden. In een rechtszaak ja, maar dat internet tegenwoordig maar gebruikt wordt om alles uit te vechten vind ik een hele enge ontwikkeling. En nee. Ik keur het gedrag vd instrictrice niet goed. Maar ik snap wel haar punt, want idd wordt ze voor een fout van 4 srconden haar hele leven gestraft. Dit filmpje blijft online staan namelijk.
Cer schreef:Nja het is lastig om persoonlijke situaties te gebruiken als voorbeeld ..
Cer schreef:Daarnaast, als je zwaait en niet raakt is het wezenlijk anders dan wat ik probeer te beschrijven bij “straf”
Als je zwaait maar je mist en je had de intentie om te raken wordt het alweer anders ..
Cer schreef:Ik kan niet zo heel veel met jouw vragen Tiepvoudt.. ik begrijp niet precies wat je bedoelt en een aantal dingen komen op mij wat aanvallend over …
Ik heb het vnl over het proces en niet over de actie zelf, misschien zit daar t verschil..
BeFunny schreef:Maar zo lang er op een paarden forum gedaan wordt alsof dit niks is en dat uit frustratie "iedereen wel een zo iets doet" dan is er nog een lange weg te gaan.
Cer schreef:Dat snap ik Avalanche, maar het gaat niet over jou
En dat van die intentie is niet iets waar ik in eerste instantie over begonnen ben, dus hoe dat met intentie om te straffen zit, moet je aan iemand anders vragen
Ik heb het over het proces van “trial by social media”. Niet over wat die vrouw verder met die pony doet. Omdat dat meestal altijd eindigt in verwijten heen en weer en daar hou ik zelf niet van.
Dat gezegd hebbende, heb ik eigenlijk niets nieuws meer toe te voegen