Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:01

Dat maakt het niet goed maar wel menselijk en meer begrijpelijk.
Iedereen kan in een situatie worden gebracht waarbij je anders handelt dan je normaal gesproken zou doen.

Veel ruiters slaan hun paard om voorwaarts te gaan, toch te springen etc. Al klinkt even bijtikken of een tikje geven mimder erg. Maar ook dat is een dier slaan waarbij een zweep harder aankomt dan een vlakje hand.

Gaby_Shaggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:22

Art_Ificious schreef:
Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.

Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.

Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?

Ooit gehoord van training/grondwerk om te voorkomen dat ze over je heen rennen of je bijten? Hoef je ze ook niet te slaan :')

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:13

Cer schreef:
Niks, ik doe een aanname..

Oké duidelijk. Ik hoopte eerlijk gezegd, van wie dan ook, een antwoord te krijgen op de vraag wat we ervan zouden vinden als de pony geen pony maar een varken in een slachthuis was geweest. Want volgens mij schreeuwen we dan, terecht, met zijn allen moord en brand. Sommige mensen gaan daarin echter zo ver dat ze vinden dat de complete varkens/veehouderij afgeschaft moet worden, want misstanden in het slachthuis. Ik vind dat dan weer veel te ver gaan en zou het anders op willen lossen, maar ik begrijp het onderbuikgevoel waar het vandaan komt heel goed.

Idem dito voor de paardensport en mensen zoals de mevrouw in het filmpje. Ze zetten de paardensport in een kwaad daglicht, dierenactivisten gaan met zulke beelden aan de haal en zo groeit de groep mensen die vinden dat de complete paardenhouderij/sport verboden moet worden. En wederom vind ik dan, op basis van mensen zoals de vrouw in het filmpje, dat ze nog een punt hebben ook.

Cer schreef:
Dat heb ik eerder geschreven, dat ik niet weet wat de intentie is. Of ze het deed uit paniek, een schrikreactie omdat de pony haar kind omver had gelopen, of omdat de pony niet wil laden bij haar kind, ik heb werkelijk geen flauw idee.

Dat haar acties avenrechts werken, ben ik het mee eens. Ik zeg volgens mij ook nergens dat ik het er wel mee eens ben (even voor de duidelijkheid :) )

Ben je het met me eens dat uit het filmpje duidelijk is op te maken dat er geen sprake is van gevaarlijk gedrag van de pony op dát moment? En dat de vrouw dús verkeerde intenties had? Als in, pony pijn willen doen/angst aanjagen...

Cer schreef:
Je haalt nu een aantal dingen erbij die ik niet geschreven heb.
Daarnaast moet er wel grond zijn om te veroordelen. Ik weet niet of je het nu over 'wettelijk' hebt of over 'publieke opinie'?

Toegegeven en ik had het eerder aan moeten geven, ik heb weinig (tot geen :+ ) verstand van rechtspraak/wetten. Dus over hoe het wettelijk is zou ik geen uitspraken over willen doen. Wel over hoe ik vind dat het ongeveer wettelijk geregeld zou moeten zijn.

Over de publieke opinie kan ik duidelijk zijn. Ik vind het zeer terecht dat deze mevrouw voor joker staat in haar omgeving. Iets met verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. Ze heeft zich, vind ik, ernstig misdragen tov die pony. Als je hier al niet gerechtelijk voor veroordeeld wordt, en als er niemand is die er ter plaatse wat van zegt, hoe komen we dan ooit af van het idee dat dit gedrag normaal/begrijpelijk is of 'wel meevalt'?

(Doods)bedreigingen vind ik hoe dan ook zeer verwerpelijk, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.

fransje23 schreef:
Wie segt dat ze makkelijk haar eigen frustraties los laat op de pony? Wie weet wat er daarvoor is gebeurt? Misschien was dit de druppel die de emmer deed overlopen?
Daarbij was er de druk van een jouwende menigte iets wat toch ook de druk,opvoert.

Ik had 'makkelijk' inderdaad beter weg kunnen laten, omdat het imo geen hol uitmaakt wat er aan vooraf is gegaan. Ook al heeft die pony dat kind er voor de tijd 10 keer af gegooid, je trekt een dier niet naar je toe om het pijn te kunnen doen/angst aan te jagen, hele grote punt. Sorry maar ik vind echt dat daar geen discussie over mogelijk is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:27

fransje23 schreef:
Dat maakt het niet goed maar wel menselijk en meer begrijpelijk.
Iedereen kan in een situatie worden gebracht waarbij je anders handelt dan je normaal gesproken zou doen.

Veel ruiters slaan hun paard om voorwaarts te gaan, toch te springen etc. Al klinkt even bijtikken of een tikje geven mimder erg. Maar ook dat is een dier slaan waarbij een zweep harder aankomt dan een vlakje hand.

Wat eraan vooraf is gegaan maakt geen ene fuck uit. Dat zou uitmaken als ze dan direct ingegrepen had zodat de pony het ook begrepen had.

Nu was het gewoon slaan om het slaan en dat is ook niet ok uit frustratie.

Het je paard slaan om voorwaards te gaan of over de sprong te gaan vind ik dan ook echt niet ok.

Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven. Dit is wel wat anders. Alle andere momenten waar paarden geslagen/geschopt/geknepen te veel in hun mond getrokken worden etc mogen van mij vallen onder dierenmishandeling. Omdat de intentie is om met geweld het dier iets voor je te laten doen of om het dier simpelweg pijn te doen. En dat vind ik gewoon echt niet ok.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:58

Tiepfoudt schreef:
Ben je het met me eens dat uit het filmpje duidelijk is op te maken dat er geen sprake is van gevaarlijk gedrag van de pony op dát moment? En dat de vrouw dús verkeerde intenties had? Als in, pony pijn willen doen/angst aanjagen...

Ik vind dat een lastig verhaal, want iedere 'straf' is met de inentie pijn te doen, als je daarbij een tik, schop, beuk, tikje, prik of iets geeft. De factoor pijn is lastig te meten denk ik.
De gedachte achter de intentie is iets anders, en die weet ik niet. Ik weet niet wat haar ertoe bewoog om zo te reageren. Het is niet handig wat ze doet, qua 'opvoeding' (waarbij ik het alleen heb over de timing).

Citaat:
Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven.
Ik denk dat dit afbakenen nog een lastige klus gaat zijn, als dat ooit gaat gebeuren. Dan kom je denk in het grijze gebied van wat wanneer nodig is..

Citaat:
Oké duidelijk. Ik hoopte eerlijk gezegd, van wie dan ook, een antwoord te krijgen op de vraag wat we ervan zouden vinden als de pony geen pony maar een varken in een slachthuis was geweest. Want volgens mij schreeuwen we dan, terecht, met zijn allen moord en brand. Sommige mensen gaan daarin echter zo ver dat ze vinden dat de complete varkens/veehouderij afgeschaft moet worden, want misstanden in het slachthuis. Ik vind dat dan weer veel te ver gaan en zou het anders op willen lossen, maar ik begrijp het onderbuikgevoel waar het vandaan komt heel goed.

Nja ik denk dat je dat dan aan mensen moet vragen die moord en brand schreeuwen in bepaalde situaties.. ik kan daar verder geen anwoord op geven. Ik vind het ook een lastige vergelijking.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:12

Zo blij om te lezen dat heel veel bokkers perfect zijn 24 uur per dag, zowel op het werk, op stal als in hun priveleven +:)+

#sarcasmeuit

Ja ik heb uit emotie ook mijn angst/ frustratie/ twijfel afgereageerd op mijn dieren.
Netjes? Nee tuurlijk niet, maar op die paar seconden kan je niet iemand zijn of haar karakter, werkethiek of priveproblemen aflezen en dus op afrekenen.

Maar nogmaals fijn dat veel bokkers robots zijn en dus emotieloos door het leven gaan.

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:14

Cer schreef:
Ik vind dat een lastig verhaal, want iedere 'straf' is met de inentie pijn te doen, als je daarbij een tik, schop, beuk, tikje, prik of iets geeft. De factoor pijn is lastig te meten denk ik.

Is dat wel zo? Ik was gisteren met de mijne bezig met longeren, en paard reageerde niet op stem commando, dus ik heb met de zweep gezwaaid, zonder te raken. Toen paard wel deed wat gevraagd werd, uiteraard meteen de druk (zweep) losgelaten.

Mijn paard is absoluut niet bang voor die zweep, ik sla er namelijk nooit mee. Ik tik er soms wel mee, of kriebel ermee, ik aai ermee en we gebruiken hem ook om te apporteren want dat vinden we allebei heel grappig :)) En tikken is hier echt tikken, dus een heel zacht tikje.

De hond heeft gisteren ook op zijn flikker gehad, die heeft namelijk de laatste tijd de vervelende hebbelijkheid om tegelijk door een deur of opening te willen, ook op plekken waar dat niet kan. Die heb ik geblokkeerd, achteruit gestuurd en daar beloond. En dat heb ik nog herhaald ook.

Mijn intentie is nooit om pijn te doen, een dier dat pijn heeft kan namelijk niet leren. Mijn intentie is wel om aan te wijzen, een deurtje dicht te doen, iets duidelijk maken, of corrigeren.
Cer schreef:
Citaat:
Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven.

Ik denk dat dit afbakenen nog een lastige klus gaat zijn, als dat ooit gaat gebeuren. Dan kom je denk in het grijze gebied van wat wanneer nodig is..

Op zich niet moeilijk. Mijn Engelse volbloed vond het nodig richting mijn hoofd uit te halen toen ik haar voor het eerst longeerde. Die heeft een klets gehad ja. Maar dat heeft op dat moment geen bal met opvoeding te maken maar met lijfsbehoud. Die heb ik overigens ook nooit meer geslagen, want alle andere correcties konden pijnloos.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:28

Nja het is lastig om persoonlijke situaties te gebruiken als voorbeeld ..

Daarnaast, als je zwaait en niet raakt is het wezenlijk anders dan wat ik probeer te beschrijven bij “straf” :)
Als je zwaait maar je mist en je had de intentie om te raken wordt het alweer anders ..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:41

Avalanche schreef:
Is dat wel zo? Ik was gisteren met de mijne bezig met longeren, en paard reageerde niet op stem commando, dus ik heb met de zweep gezwaaid, zonder te raken. Toen paard wel deed wat gevraagd werd, uiteraard meteen de druk (zweep) losgelaten.

Mijn paard is absoluut niet bang voor die zweep, ik sla er namelijk nooit mee. Ik tik er soms wel mee, of kriebel ermee, ik aai ermee en we gebruiken hem ook om te apporteren want dat vinden we allebei heel grappig :)) En tikken is hier echt tikken, dus een heel zacht tikje.

De hond heeft gisteren ook op zijn flikker gehad, die heeft namelijk de laatste tijd de vervelende hebbelijkheid om tegelijk door een deur of opening te willen, ook op plekken waar dat niet kan. Die heb ik geblokkeerd, achteruit gestuurd en daar beloond. En dat heb ik nog herhaald ook.

Mijn intentie is nooit om pijn te doen, een dier dat pijn heeft kan namelijk niet leren. Mijn intentie is wel om aan te wijzen, een deurtje dicht te doen, iets duidelijk maken, of corrigeren.

Citaat:
Er zijn situaties waar je in een split moet handelen en
daarbij kan het soms nodig zijn een klets te geven.

Op zich niet moeilijk. Mijn Engelse volbloed vond het nodig richting mijn hoofd uit te halen toen ik haar voor het eerst longeerde. Die heeft een klets gehad ja. Maar dat heeft op dat moment geen bal met opvoeding te maken maar met lijfsbehoud. Die heb ik overigens ook nooit meer geslagen, want alle andere correcties konden pijnloos.

Dat is wat bedoel met die split second. En ja dat kan zo'n uithaal crussiaal zijn. En dat is ook niet moeilijk om daar onderscheid in te maken.

Ik heb de quote wel verkloot geloof ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:27

Onali schreef:
Ja ik heb uit emotie ook mijn angst/ frustratie/ twijfel afgereageerd op mijn dieren.

Ik heb echt niets dat ook maar in de buurt komt van het filmpje van de vrouw ooit gedaan. Ik heb het ook al heel lang niet meer gezien gelukkig: op veel plekken is deze manier van omgaan gewoon echt niet meer normaal. Ik snap niet waarom dat nog goedgepraat wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:57

Art_Ificious schreef:
Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.

Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.

Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?

Paarden onderling spreken paardentaal en zijn vaak wel duidelijk in hun gedrag. Mensen hebben frustraties en handelen uit onmacht.

Als jij ze steeds uit je ruimte moet slaan, gaat er in de basis echt veel mis. Ik heb altijd een treintje achter me aan, maar ze denken er niet aan om over me heen te walsen. Ook niet om op me af te stormen en me omver te lopen.

Een ongelukje kan, maar dan zou er wel iets aan vooraf gaan waardoor het gebeurt. Dan kan ik corrigeren, maar hoef niet te meppen of boos te worden. En 1x is echt genoeg om duidelijk te zijn.

Maar ze mogen hier wel in mijn ruimte komen. Het gaat om respect. Dat hebben zij naar mij en ik naar hun. Dat werkt beter dan straffen en angst creëren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:05

Onali schreef:
Zo blij om te lezen dat heel veel bokkers perfect zijn 24 uur per dag, zowel op het werk, op stal als in hun priveleven +:)+

#sarcasmeuit

Netjes? Nee tuurlijk niet, maar op die paar seconden kan je niet iemand zijn of haar karakter, werkethiek of priveproblemen aflezen en dus op afrekenen.

Maar nogmaals fijn dat veel bokkers robots zijn en dus emotieloos door het leven gaan.

[ [url=m/PAmOQD.gif]Afbeelding[/url] ]

Wat een onzin. Je overdrijft echt.

Dat jij niet zonder emoties of frustraties kan handelen is jouw probleem. Dan hoef je niet af te geven op anderen.

Als je leert te trainen met paarden op de juiste manier, leer je ook als het goed is om zonder frustraties te handelen. Die heb je dan ook niet nodig en het wordt iets wat een soort natuurlijk iets wordt. Net als jij niet nadenkt als je op een fiets stapt en gaat trappen, kan de omgang met paarden ook iets natuurlijks worden.

Het is eerder andersom. Door jaren lang trainen en omgaan met paarden heb ik juist geleerd ook meer zo te reageren op mensen. Ik was een heethoofd en ben juist niet zo sociaal, maar heb geleerd om niet meer kwaad te worden. Kan veel beter relativeren en rustig blijven.

Heb ook al jaren een gezegde en dat is; ik vertrouw mijn paarden, maar veel belangrijker; zij vertrouwen mij. En dat ook bij de vorige paarden......Dat vertrouwen wordt veel te vaak beschadigd en met spanning en angst werken geeft altijd weer hobbels op de weg die je gaat tegenkomen.

Het is niet voor niks dat het een hype is om paarden in te zetten bij mentale problemen en ik denk dat veel meer mensen weleens wat goede begeleiding zouden kunnen gebruiken. Zeker als het wordt goedgepraat dat je weleens kwaad en gefrustreerd mag worden en onterecht mag gaan lopen meppen, want dat doen ze onderling ook. Ook zo een onzin. Paarden maken pas echt ruzie wanneer dat nodig is. Anders hebben ze verdomd weinig nodig om duidelijk te zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:13

Ik trof een man aan die zichzelf had opgehangen.
Sorry dat ik daarna heel snel uit het bos wilde en toen mijn jongste shet wat treuzelde ik hem een duw gaf met mn voet.

Mijn moeder kreeg te horen dat ze borstkanker had, in mijn ervaring ging iedereen dood met borstkanker. Ik was onlangs verhuisd van randstad naar de Veluwe, wilde door dit nieuws mn gedachten verzetten.
Fjord liep achter een trekker aan en ondanks mijn pogingen om hem een aankomende voetganger te laten zien schrok hij zich een hoedje en lag ik ernaast.
Ja toen namen de emoties het even over.

Hij heeft nog jaren geleefd samen met mij en heeft er niks aan overgehouden :+

Ben ik nu een dierenbeul, heb ik geen goede band met mijn dieren, verdien ik het om ontslagen te worden of zijn dit gewoon 2 momenten waar het gewoon even verkeerd ging.

Ik wil gewoon zeggen dat je ondanks een goede band, therapie of grondwerk nog altijd een mens bent en mensen maken fouten.
Is het netjes? Nee niet echt, maar nogmaals het kan gebeuren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:15

Onali schreef:

#sarcasmeuit

Toen jou dat overkwam was er geen camera bij en ben je niet viral gegaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:27

Onali schreef:
Ben ik nu een dierenbeul, heb ik geen goede band met mijn dieren, verdien ik het om ontslagen te worden of zijn dit gewoon 2 momenten waar het gewoon even verkeerd ging.

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je er daarna mee om wilt gaan. Vind je achteraf dat je over een grens bent gegaan, en probeer je ervan te leren hoe je dat voor kunt blijven? Of vind je dat je het gewoon moet kunnen blijven doen?

Fouten maken kan. Maar heel wat mensen vinden eigenlijk dat ze vervolgens ook niets hoeven te veranderen. En de vrouw uit het filmpje vindt het volgens mij niet eens fout.

Daar ben ik dan toch wel snel klaar mee: als je dit een prima manier vindt om met paarden om te gaan, ben je het echt niet waard om met paarden om te gaan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:37

Cer schreef:

Is het nodig om pijn te meten dan? We zien hier toch duidelijk een pony die op zijn minst angstig is voor de klappen die ze uitdeelt en die angst zal vast niet komen omdat die klappen zo lekker kriebelen op het hoofd.

Cer schreef:
De gedachte achter de intentie is iets anders, en die weet ik niet. Ik weet niet wat haar ertoe bewoog om zo te reageren. Het is niet handig wat ze doet, qua 'opvoeding' (waarbij ik het alleen heb over de timing).

Maw, ik kan mijn hond naar mij toe trekken en op zijn hoofd slaan en dan nóg ben ik het waard om te discussiëren over óf die schoppen wel zoveel pijn doen bij mijn hond en wat mijn gedachten achter mijn intenties zijn? Ik begrijp daar echt geen snars van.

Onali schreef:

#sarcasmeuit

Gaat ie lekker? :')

Ik perfect? Verre van. Imperfect zijn hoeft echter niet meteen te betekenen dat je je frustraties en onmacht botviert op een dier dat geen kant op kan.

Emotieloos? Wie zijn hier precies emotieloos? De mensen wiens maag ineen krimpt als ze te zien krijgen hoe een pony afgeranseld wordt? Of de mensen die zeggen 'ach kan gebeuren, niemand is perfect'?

Cer

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:43

Ik kan niet zo heel veel met jouw vragen Tiepvoudt.. ik begrijp niet precies wat je bedoelt en een aantal dingen komen op mij wat aanvallend over … :)
Ik heb het vnl over het proces en niet over de actie zelf, misschien zit daar t verschil..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:55

Onali schreef:
Ik trof een man aan die zichzelf had opgehangen.
Sorry dat ik daarna heel snel uit het bos wilde en toen mijn jongste shet wat treuzelde ik hem een duw gaf met mn voet.

Mijn moeder kreeg te horen dat ze borstkanker had, in mijn ervaring ging iedereen dood met borstkanker. Ik was onlangs verhuisd van randstad naar de Veluwe, wilde door dit nieuws mn gedachten verzetten.
Fjord liep achter een trekker aan en ondanks mijn pogingen om hem een aankomende voetganger te laten zien schrok hij zich een hoedje en lag ik ernaast.
Ja toen namen de emoties het even over.

Hij heeft nog jaren geleefd samen met mij en heeft er niks aan overgehouden :+

Ik wil gewoon zeggen dat je ondanks een goede band, therapie of grondwerk nog altijd een mens bent en mensen maken fouten.
Is het netjes? Nee niet echt, maar nogmaals het kan gebeuren.

Al die dingen praten niet goed dat iemand een dier slaat.

Ik werd gebeld dat mijn vader was overleden toen ik op een paard zat en buiten.
Die heb ik niet al slaande naar stal gereden (ik heb de dame in het verpleeghuis de situatie uitgelegd en de vriendin die toevallig langsfietse en ook paardrijd heb ik op het paard laten rijden omdat ik wat rillerig was omdat rondom de dood van mijn vader wat verdachte omstandigheden waren) . Het paard was niet meer de snelste dus dat ging traag maar dan hij niks aan doen. Daar had ik me heel erg over op kunnen winden maar daar schiet je niks mee op en leerde het paard ook echt niks van.

Zelf heb ik in december de diagnose borstkanker gekregen heel heftig maar geen haar op mijn hoofd dat door privé dingen van mezelf er ook maar aan denkt dat te gaan botvieren op dieren. Stel je voor dat ik mijn chihuahuas zou gaan slaan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:12

niet iedereen is hetzelfde. Om eerlijk te zijn vind ik dit minder schokkend dan het leven wat de varkentjes of kippen gehad hebben die vast lekker opgegeten worden door veel vd mensen die doodsbedreigingen geuit hebben. Hypocrisie ten top. Ook de mensen die filmen. Als je het zo erg vind grijp je toch ff in? Nee, dom filmen en vervolgens op you tube zetten. Dat zou wat mij betreft ook bestraft mogen worden. In een rechtszaak ja, maar dat internet tegenwoordig maar gebruikt wordt om alles uit te vechten vind ik een hele enge ontwikkeling. En nee. Ik keur het gedrag vd instrictrice niet goed. Maar ik snap wel haar punt, want idd wordt ze voor een fout van 4 srconden haar hele leven gestraft. Dit filmpje blijft online staan namelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:17

IHN schreef:
niet iedereen is hetzelfde. Om eerlijk te zijn vind ik dit minder schokkend dan het leven wat de varkentjes of kippen gehad hebben die vast lekker opgegeten worden door veel vd mensen die doodsbedreigingen geuit hebben. Hypocrisie ten top. Ook de mensen die filmen. Als je het zo erg vind grijp je toch ff in? Nee, dom filmen en vervolgens op you tube zetten. Dat zou wat mij betreft ook bestraft mogen worden. In een rechtszaak ja, maar dat internet tegenwoordig maar gebruikt wordt om alles uit te vechten vind ik een hele enge ontwikkeling. En nee. Ik keur het gedrag vd instrictrice niet goed. Maar ik snap wel haar punt, want idd wordt ze voor een fout van 4 srconden haar hele leven gestraft. Dit filmpje blijft online staan namelijk.

Dat is ook heel schokkend.
En de filmers die niet ingrijpen heb ik geen goed woord voor over.

Dat het minder schokkend is maakt het niet ok.

Het punt wat ik probeer te maken en ook anderen is dat wij nooit onze frustraties op dieren zouden moeten laten los laten. Als je dan zo nodig daar ter plekke moet slaan doe dat dan tegen een paal ofzo daar kan je schoppen en slaan wat je wil.

Een ongelukje is dit ook niet meer want ze haald meerdere keren uit en je ziet haar nog net in de trailer ook verder gaan.

Maar zo lang er op een paarden forum gedaan wordt alsof dit niks is en dat uit frustratie "iedereen wel een zo iets doet" dan is er nog een lange weg te gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:26

Cer schreef:
Nja het is lastig om persoonlijke situaties te gebruiken als voorbeeld ..

Waarom? Jij hebt het steeds over de intentie, bij een persoonlijke situatie ken ik de intentie als geen ander.
Cer schreef:
Daarnaast, als je zwaait en niet raakt is het wezenlijk anders dan wat ik probeer te beschrijven bij “straf”
Als je zwaait maar je mist en je had de intentie om te raken wordt het alweer anders ..

Nee, dat maakt niet uit. Het ene is een grotere hulp dan het ander. Maar de intentie is hetzelfde. Het is een bewuste actie om een punt te maken, waarbij de actie nooit uit woede of frustratie mag zijn. Ga je namelijk uit woede of frustratie reageren, dan word je te groot, of onredelijk, en waarschijnlijk klopt je timing niet meer.
En het maakt nogal wat uit of je doel is een dier wat te leren, of je woede koelen. In het eerste geval, afhankelijk van hoe handig je bent, pakt je dier idd op wat je bedoelt, in het tweede geval creëer je alleen maar angst en leert je dier niets.

Cer schreef:
Ik kan niet zo heel veel met jouw vragen Tiepvoudt.. ik begrijp niet precies wat je bedoelt en een aantal dingen komen op mij wat aanvallend over … :)
Ik heb het vnl over het proces en niet over de actie zelf, misschien zit daar t verschil..

Maar het proces maakt voor het dier geen bal uit. De intentie, de timing, hoe accuraat je bent en in proportie wel. En die dingen zijn per definitie niet in orde als iemand vanuit woede reageert. Ik gebruik die persoonlijke voorbeelden omdat ik wéét dat ik daar niet uit woede reageerde, wel een keer in split second (en ik heb nooit geweten dat ik zo snel kon zijn) uit lijfsbehoud en altijd om een punt te maken.

BeFunny schreef:
Maar zo lang er op een paarden forum gedaan wordt alsof dit niks is en dat uit frustratie "iedereen wel een zo iets doet" dan is er nog een lange weg te gaan.

Eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:27

Dat snap ik Avalanche, maar het gaat niet over jou :)

En dat van die intentie is niet iets waar ik in eerste instantie over begonnen ben, dus hoe dat met intentie om te straffen zit, moet je aan iemand anders vragen :j

Ik heb het over het proces van “trial by social media”. Niet over wat die vrouw verder met die pony doet. Omdat dat meestal altijd eindigt in verwijten heen en weer en daar hou ik zelf niet van.

Dat gezegd hebbende, heb ik eigenlijk niets nieuws meer toe te voegen :)

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:23

Ik heb dat filmpje gezien, en ik kan je zeggen dat die 4 seconden precies aangeven wat voor een type mens dat is, namelijk een vreselijk onredelijke en onbuigzame heks. En dan ook nog van alles uit proberen te leggen en te zeggen dat ze een paarden vriend is. Geloof mij, dat soort momenten zijn bij haar vaker voorgekomen.

Maar horsa, .. je snapt het niet, ze wilde alleen maar, … OPHOUDEN!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:26

Ik denk dat iedereen die dieren heeft, ze ooit in zijn leven wel eens achter het behang heeft willen plakken, en ik denk dat iedereen die dieren heeft toen ook heeft ervaren dat straffen met geweld niet opleverde wat je eigenlijk had gewild. Tot tien tellen, uithuilen en overnieuw beginnen. Dit is een geweldig mooie actie van de pony dat hij terugkomt, hoe dom kun je dan zijn om het zo met geweld op te lossen. Wat zeg je dan tegen die pony. Als je braaf terugkomt na een fout, dan timmer ik je in elkaar. Slim.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 00:04

Cer schreef:
Dat snap ik Avalanche, maar het gaat niet over jou :)

En dat van die intentie is niet iets waar ik in eerste instantie over begonnen ben, dus hoe dat met intentie om te straffen zit, moet je aan iemand anders vragen :j

Ik heb het over het proces van “trial by social media”. Niet over wat die vrouw verder met die pony doet. Omdat dat meestal altijd eindigt in verwijten heen en weer en daar hou ik zelf niet van.

Dat gezegd hebbende, heb ik eigenlijk niets nieuws meer toe te voegen :)

Je komt een beetje geïrriteerd over, maar ik vind je vragen en je hele manier van posten zo warrig dat ik echt niet goed weet wat te antwoorden. Ik stel voor dat je je vragen anders stelt als je andere dingen wilt horen. Wees directer, dan ga je ook een directe respons krijgen :)