Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:52

Hopelijk zorgt dit besluit er voor dat gemeentes vergunningen af moeten gaan geven, anders maakt het helemaal niks uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:35

zonnebloem18 schreef:
Hopelijk zorgt dit besluit er voor dat gemeentes vergunningen af moeten gaan geven, anders maakt het helemaal niks uit.

Precies.
Anders komen er alleen maar meer privé eigenaren in de problemen.

De grote bedrijven zetten de koeien binnen dan.
Nog geen winst.

Weer minder weide dieren.
Net als bij de wolf. Daar zijn ze ook voor.
Dus ook voor minder weidedieren.

Dus of er nu een succes geboekt is?

Gedeeltelijk. Elk dier niet in de brandende zon is goed. Maar meer binnen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:43

veerledec schreef:
Ik sloeg ook even aan op de titel. Hier eist de boer die zijn land ten noorden van ons heeft liggen, dat we de bomen kappen/tot heel laag snoeien of zijn schade vergoeden omdat de mais direct erachter minder zon krijgt door onze bomen en daardoor minder hoog is. We hebben het gevraagd bij de gemeente, die geeft aan dat er in het buitengebied geen regel is die zegt dat we moeten kappen. De bomen staan er nu 25 jaar, dus die krijgen best wat hoogte en zo hebben we een mooie strook 'bos', die we niet weg willen halen. Wel liever een goede buur/boer natuurlijk, dus we denken na over de schadevergoeding, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

Is toch belachelijk, aangezien dat mais ook niet elk jaar op hetzelfde perceel staat.

_Nelleke_

Re: Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:55

Ik zie veel mensen zeggen dat het niet toegestaan is om bomen te planten of dat het te lang duurt voordat een boom schaduw geeft. Denk je dat of is dat echt zo? Want mijn ervaring is dat:

- er bij veel gemeentes helemaal geen beleid is tegen (of voor) het planten van bomen op agrarische grond.
- als er wel beleid is dit niet altijd wordt gehandhaafd of er zelfs sprake is van een gedoogbeleid.

- de gemeentes die wel beleid hebben en ook handhaven zijn echt uitzonderingen. Helaas zorgen die enkele gevallen ervoor dat half Nederland denkt dat je geen bomen mag planten.

Dat is dus niet waar.

Daarnaast zijn er prima inheemse, snelgroeiende, goedkope bomen die niet giftig zijn die binnen een paar jaar al van schaduw voorzien. Wilg, Els, Populier, Berk etc.

Ik heb het idee dat veel mensen nog in het idee blijven hangen dat je 1 eeuwenoude eik of lindenboom nodig hebt die voor meerdere dieren schaduw geeft. Als je het hebt, gaaf! Maar als je het niet hebt voldoen eerder genoemde bomen ook. Zeker als je een haag maakt of een wilgentunnel bijv.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:55

Koeien bij ons hebben een schuilstal ( sommige noemen dat een megastal..... )
Bomen op de weiland is een ramp voor de weidevogel. Kraai ,ekster en roofvogels zijn er dolgelukkig mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:25

... in zo'n vijf jaar tijds kun je ouderwetse, 'middeleeuwse' vlechtheggen neerzetten.
Een weldaad voor het landschap en de biodiversiteit, en ze geven ook een beetje schaduw.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:02

Dan mogen dat wel hoge muren gaan worden wil het schaduw geven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:03

Een beetje Zeeuwse haag wordt meters hoog hoor, daar kunnen ze gewoon ook onder de overhangende takken van staan :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:03

SARINO schreef:
Koeien bij ons hebben een schuilstal ( sommige noemen dat een megastal..... )
Bomen op de weiland is een ramp voor de weidevogel. Kraai ,ekster en roofvogels zijn er dolgelukkig mee.

:j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:28

Tsja we kunnen wel met z’n allen argumenten blijven verzinnen om geen bomen te planten en van ons landschap een (nu nog) groene woestijn te maken (of houden) maar dat gaat problemen in de toekomst alleen maar verergeren.

Kijk maar eens om je heen in zuid Holland, noord Holland, Friesland en andere delen van het land. Kilometers aan akkers en wei zonder enige boom of struik. Af en toe een slootje waar ook spastisch elke vorm van natuur weggemaaid wordt. Elke vorm van onkruid wordt weggespoten. Geen teken van leven te bekennen behalve het vee wat er danwel in de volle zon, volle wind of zeikregen staat. Groene woestijn noem ik het. Het is wel groen maar bijna zo dood als de woestijn.

Kilometers struiken/takkenwallen/bomen/kruiden/bloemen hebben we nodig.

Dus met zijn allen maar argumenten blijven bedenken waarom we geen bomen moeten planten vind ik niet erg constructief. We hebben ze keihard nodig, voor de biodiversiteit, als waterbuffer, verkoeling in de zomer, het breken van de wind in de herfst. Maar ook opslag van co2, opname van stikstof en filteren van fijnstof.

Dus misschien kunnen we beter bedenken hoe we het wel kunnen doen, ondanks bepaalde uitdagingen zoals gemeenten, bepaalde vogels of lastiger maaien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:17

prima, kom hier maar heggen planten wel zelf betalen graag

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:27

_Nelleke_ schreef:
Tsja we kunnen wel met z’n allen argumenten blijven verzinnen om geen bomen te planten en van ons landschap een (nu nog) groene woestijn te maken (of houden) maar dat gaat problemen in de toekomst alleen maar verergeren.

Kijk maar eens om je heen in zuid Holland, noord Holland, Friesland en andere delen van het land. Kilometers aan akkers en wei zonder enige boom of struik. Af en toe een slootje waar ook spastisch elke vorm van natuur weggemaaid wordt. Elke vorm van onkruid wordt weggespoten. Geen teken van leven te bekennen behalve het vee wat er danwel in de volle zon, volle wind of zeikregen staat. Groene woestijn noem ik het. Het is wel groen maar bijna zo dood als de woestijn.

Dus met zijn allen maar argumenten blijven bedenken waarom we geen bomen moeten planten vind ik niet erg constructief. We hebben ze keihard nodig, voor de biodiversiteit, als waterbuffer, verkoeling in de zomer, het breken van de wind in de herfst. Maar ook opslag van co2, opname van stikstof en filteren van fijnstof.

Dus misschien kunnen we beter bedenken hoe we het wel kunnen doen, ondanks bepaalde uitdagingen zoals gemeenten, bepaalde vogels of lastiger maaien.

Ik ben het volstrekt met je eens, maarrrr in mijn ervaring zijn juist in die omgeving de gemeentes ook bijzonder stug. Zij willen juist die dode woestijn onder het mom van 'cultuurlandschap' en vaak zijn het partijen als CDA en Schubbekutteveens Belang die daar met de scepter zwaaien, en die zijn zo makkelijk daarin niet. In de kleinere gemeentes is er ook nog wel eens sprake van niet zo frisse vriendjespolitiek.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:28

Asciugamano schreef:
Ach ach, ook in dit topic weer allemaal excuses om iets niet te kunnen/mogen/willen doen.

Wanneer steken dierhouders in het algemeen en paardenliefhebbers van dit forum eens de hand in eigen boezem en proberen e.e.a. te verbeteren, zonder organisaties die het welzijn van dieren willen verbeteren zwart te maken?

Ja precies dit dus. Waarom gaat dit hele topic over het wel of niet mogen plaatsen van bomen/heggen/schuilstallen enz.

Het probleem is dat heel veel dieren bij hitte geen mogelijkheid hebben om in de schaduw te staan.
Je kan discussiëren over het niet mogen/willen/kunnen plaatsen van schuilplaatsen. Maar daar hebben de dieren dus niks aan.

Betekent dit dat iedereen die hier een discussie over voert het dus oke vind dat de dieren geen schaduw hebben?
Ze hebben gewoon pech, het mag niet dus ze moeten maar hittestress hebben?

Je kan ook kijken wat er wel mogelijk is. Een platte wagen plaatsen voor schapen, een doek of partytent. Parasol, ze in een ander weiland plaatsen waar wel schaduw is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:40

Nou nou. Je kan toch vinden dat het vervelend is dat landelijk beleid niet in lijn is met lokaal beleid? Of beter gezegd, dat lokale overheden zich niet inzetten om de wens van de dierenhouders én de landelijke overheid mogelijk te maken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:39

Kinke schreef:

Constructieve opmerking wel…

Wilgenscheuten kun je zo overal gratis ophalen. Er zijn initiatieven waar je gratis jonge bomen kan ophalen. Er zijn subsidiepotten in bepaalde gemeenten. Dus dit klinkt meer als een wil niet ipv een kan niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:41

BaileyMix schreef:
Nou nou. Je kan toch vinden dat het vervelend is dat landelijk beleid niet in lijn is met lokaal beleid? Of beter gezegd, dat lokale overheden zich niet inzetten om de wens van de dierenhouders én de landelijke overheid mogelijk te maken.

Dat is het ook maar het is wel jammer dat mensen liever dan maar met de armen over elkaar gaan zitten mokken en tig redenen bedenken waarom iets niet kan.

Als je iets graag wil is er heus wel een oplossing.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:46

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... video.html

Ik kwam deze uitleg van Jaap Dirkmaat toevallig van de week tegen. In het filmpje komt ook een prachtig voorbeeld voorbij van een tractorpad langs de weide omzoomd met bomen en struiken. Ook legt hij uit dat boeren eerst gestimuleerd werden om zoveel mogelijk oppervlakte voor productie te gebruiken en dat het dus aan de overheid mede is om dat terug te draaien (en bekostigen).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:48

_Nelleke_ schreef:
Kinke schreef:

(...)
Wilgenscheuten kun je zo overal gratis ophalen. Er zijn initiatieven waar je gratis jonge bomen kan ophalen. Er zijn subsidiepotten in bepaalde gemeenten. Dus dit klinkt meer als een wil niet ipv een kan niet.

Ik ben het met Kinke eens: heggen vlechten is werk.
('Een oeroud ambacht' klinkt romantisch, werk klinkt zakelijk "maar het is hetzelfde".)

Werk hoort betaald te worden.

Onderhoud aan heggen ook.

Uiteraard geldt: 'waar een wil(g) is, is een weg: van zoeken naar subsidiepotjes tot crowdfunding tot....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:16

laten we nou geen onzin praten, een heg gaat echt niet voor fatsoenlijke schaduw zorgen. Misschien voor een hond of kat, maar verder zijn ze laag.
Ik vind het wel jammer, ik dacht met de warmte nog, ik moet even een paar foto's maken van onze koeien, die in de zon liggen ipv in de schaduw. Helemaal vergeten helaas. Onze Blonde d'Aquitaines kunnen goed tegen warmte. Maar anti-veehouderij clubs zouden bij ons de perfecte foto kunnen maken van een slapende of luierende koe in de zon en er een tekst bij zetten dat ze bevangen zijn door de hitte
Afbeelding

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:32

Kinke schreef:
laten we nou geen onzin praten, een heg gaat echt niet voor fatsoenlijke schaduw zorgen. Misschien voor een hond of kat, maar verder zijn ze laag.
Ik vind het wel jammer, ik dacht met de warmte nog, ik moet even een paar foto's maken van onze koeien, die in de zon liggen ipv in de schaduw. Helemaal vergeten helaas. Onze Blonde d'Aquitaines kunnen goed tegen warmte. Maar anti-veehouderij clubs zouden bij ons de perfecte foto kunnen maken van een slapende of luierende koe in de zon en er een tekst bij zetten dat ze bevangen zijn door de hitte
[ [url=m/J1fcEN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben genoeg schaduw voor onze melkkoeien (mrij), als het warm is. Maar zolang er een zuchtje wind staat, liggen de dames lekker in de zon te bakken.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:02

_Nelleke_ schreef:

Die zogenaamde groene woestijnen zit boordevol met leven, snap niet zo goed dat dat altijd maar geroepen wordt dat er niks leeft . Ik heb melkkoeien en 48 ha gras incl vos , marter , massas insecten,wormen ,hazen , mollen, spinnen,bijen ,libelles, vlinders , alle soorten weidevogels, ooievaars,lepelaars , ganzen , kraaien ,kiekerdieven , het zit vol leven , nog meer als op alle plekken waar we industrie en woningen gemaakt hebben. Gif spuiten gebeurd ook niet zomaar omdat we ons aan een onkruidje irriteren, daar is het allemaal veel te kostbaar voor en ook zeker niet nodig . Sloten ben je verplicht om jaarlijks uit te halen van het waterschap,doe je dat niet volgt een beste boete . Vraag een keer of je bij een boer het grasland in mag en ga even een tijdje kijken in het perceel zelf ,het zal je meevallen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:05

ik kan me niet eens herinneren wanneer wij gif hebben gespoten

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:16

Gif wordt vaak gespoten als er een ander gewas op dat stuk komt,gras wordt dan of dood gespoten of zo overbemest zodat het doodgaat. In sommige regios rouleert het gewas jaarlijks. bv jaar gras ,jaar bollen enz . Hier in veeweidegebied groeit alleen gras en spuiten wij het nooit ,groeit toch geen ander gewas dan gras.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:47

Vergeet ook niet de verplichte stikstof vangewassen die later worden dood gespoten. Daar waar als de akker gewoon leeg was gebleven in de winter zoals eerst er ook niet gespoten zou zijn.
Want onderwerken probeert men wel mar lukt ook niet altijd.