Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zonnebloem18 schreef:Hopelijk zorgt dit besluit er voor dat gemeentes vergunningen af moeten gaan geven, anders maakt het helemaal niks uit.
veerledec schreef:Ik sloeg ook even aan op de titel. Hier eist de boer die zijn land ten noorden van ons heeft liggen, dat we de bomen kappen/tot heel laag snoeien of zijn schade vergoeden omdat de mais direct erachter minder zon krijgt door onze bomen en daardoor minder hoog is. We hebben het gevraagd bij de gemeente, die geeft aan dat er in het buitengebied geen regel is die zegt dat we moeten kappen. De bomen staan er nu 25 jaar, dus die krijgen best wat hoogte en zo hebben we een mooie strook 'bos', die we niet weg willen halen. Wel liever een goede buur/boer natuurlijk, dus we denken na over de schadevergoeding, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.
_Nelleke_ schreef:Tsja we kunnen wel met z’n allen argumenten blijven verzinnen om geen bomen te planten en van ons landschap een (nu nog) groene woestijn te maken (of houden) maar dat gaat problemen in de toekomst alleen maar verergeren.
Kijk maar eens om je heen in zuid Holland, noord Holland, Friesland en andere delen van het land. Kilometers aan akkers en wei zonder enige boom of struik. Af en toe een slootje waar ook spastisch elke vorm van natuur weggemaaid wordt. Elke vorm van onkruid wordt weggespoten. Geen teken van leven te bekennen behalve het vee wat er danwel in de volle zon, volle wind of zeikregen staat. Groene woestijn noem ik het. Het is wel groen maar bijna zo dood als de woestijn.
Kilometers struiken/takkenwallen/bomen/kruiden/bloemen hebben we nodig.
Dus met zijn allen maar argumenten blijven bedenken waarom we geen bomen moeten planten vind ik niet erg constructief. We hebben ze keihard nodig, voor de biodiversiteit, als waterbuffer, verkoeling in de zomer, het breken van de wind in de herfst. Maar ook opslag van co2, opname van stikstof en filteren van fijnstof.
Dus misschien kunnen we beter bedenken hoe we het wel kunnen doen, ondanks bepaalde uitdagingen zoals gemeenten, bepaalde vogels of lastiger maaien.
Asciugamano schreef:Ach ach, ook in dit topic weer allemaal excuses om iets niet te kunnen/mogen/willen doen.
Wanneer steken dierhouders in het algemeen en paardenliefhebbers van dit forum eens de hand in eigen boezem en proberen e.e.a. te verbeteren, zonder organisaties die het welzijn van dieren willen verbeteren zwart te maken?
Kinke schreef:prima, kom hier maar heggen planten wel zelf betalen graag
BaileyMix schreef:Nou nou. Je kan toch vinden dat het vervelend is dat landelijk beleid niet in lijn is met lokaal beleid? Of beter gezegd, dat lokale overheden zich niet inzetten om de wens van de dierenhouders én de landelijke overheid mogelijk te maken.
_Nelleke_ schreef:Kinke schreef:prima, kom hier maar heggen planten wel zelf betalen graag
(...)
Wilgenscheuten kun je zo overal gratis ophalen. Er zijn initiatieven waar je gratis jonge bomen kan ophalen. Er zijn subsidiepotten in bepaalde gemeenten. Dus dit klinkt meer als een wil niet ipv een kan niet.
Kinke schreef:laten we nou geen onzin praten, een heg gaat echt niet voor fatsoenlijke schaduw zorgen. Misschien voor een hond of kat, maar verder zijn ze laag.
Ik vind het wel jammer, ik dacht met de warmte nog, ik moet even een paar foto's maken van onze koeien, die in de zon liggen ipv in de schaduw. Helemaal vergeten helaas. Onze Blonde d'Aquitaines kunnen goed tegen warmte. Maar anti-veehouderij clubs zouden bij ons de perfecte foto kunnen maken van een slapende of luierende koe in de zon en er een tekst bij zetten dat ze bevangen zijn door de hitte
[ [url=m/J1fcEN.jpg]Afbeelding[/url] ]
_Nelleke_ schreef:Tsja we kunnen wel met z’n allen argumenten blijven verzinnen om geen bomen te planten en van ons landschap een (nu nog) groene woestijn te maken (of houden) maar dat gaat problemen in de toekomst alleen maar verergeren.
Kijk maar eens om je heen in zuid Holland, noord Holland, Friesland en andere delen van het land. Kilometers aan akkers en wei zonder enige boom of struik. Af en toe een slootje waar ook spastisch elke vorm van natuur weggemaaid wordt. Elke vorm van onkruid wordt weggespoten. Geen teken van leven te bekennen behalve het vee wat er danwel in de volle zon, volle wind of zeikregen staat. Groene woestijn noem ik het. Het is wel groen maar bijna zo dood als de woestijn.
Kilometers struiken/takkenwallen/bomen/kruiden/bloemen hebben we nodig.
Dus met zijn allen maar argumenten blijven bedenken waarom we geen bomen moeten planten vind ik niet erg constructief. We hebben ze keihard nodig, voor de biodiversiteit, als waterbuffer, verkoeling in de zomer, het breken van de wind in de herfst. Maar ook opslag van co2, opname van stikstof en filteren van fijnstof.
Dus misschien kunnen we beter bedenken hoe we het wel kunnen doen, ondanks bepaalde uitdagingen zoals gemeenten, bepaalde vogels of lastiger maaien.