Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:02

anjali schreef:
@Loretta: Paardenmensen onderling zijn vaak nogal bezig met elkaar te bestrijden, dwars te zitten, zelfs op te lichten. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er geen saamhorigheid is aangezien we toch allen met dezelfde hobby bezig zijn. Voor sommigen is het geen hobby maar iets om geld mee te verdienen.Die staan er al weer anders in.Maar toch zou de onderlinge sfeer prettiger kunnen zijn. Ook al in het klein, op pensionstallen, is het lang niet overal pais en vree. Dat alles is ook niet bevorderlijk voor het welzijn van de paarden zonder wie er immers helemaal geen paardensport zou zijn. Zij zijn dus het belangrijkste!

Dat is zeker waar. De paardenwereld is soms gewoon heel kinderachtig bezig. Met ruzies om niks.
Verdeel en heers is vaak een goede strategie. De PVDD en aanverwante clubs hoeven nier meer te verdelen, dat hebben we zelf al gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:14

Supertje schreef:
Janneke2 schreef:
Komt de bewering 'sportpaarden zouden slechts zeven jaar oud worden' bij de PvdD vandaan...?

8 jaar volgens de PVDD, maar staat idd op hun website.

“Ook moeten we stoppen met het gebruik van dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken in de training en dressuur. Nu is het gebruik daarvan nog schering en inslag in de paardensport. Bij springwedstrijden komt het veelvuldig voor dat paarden met geweld gedwongen worden tot niet-natuurlijke activiteiten. Een zweep is een veelgebruikt dwangmiddel bij training, dressuur en wedstrijden. Om een bit te kunnen gebruiken bij paarden moeten er vaak kiezen getrokken worden.

Er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden. Want we zien dat paarden vaak te zwaar belast worden, bijvoorbeeld doordat ze op jonge leeftijd al bereden worden, of te veel gewicht moeten dragen. Dit kan tot schade aan de rug van het paard leiden. In de paardensport worden paarden gemiddeld niet ouder dan acht jaar. Het dier is dan nog maar net volwassen. Maar normaal kan een paard wel 25 tot 30 jaar oud worden.”

Er staan zeker logische dingen in, maar ook veel uit verband getrokken dingen.

Dit is exact gekopieerd van Dier en Recht, die menen dat je wel bitloos mag paardrijden in het bos op een paard met een weggedrukte rug. Dat is volgens hun wel vriendelijk..

Dat in de paardensport, paarden niet ouder worden dan 8 jaar is de reinste kul, net als dat er kiezen getrokken worden om een bit in te kunnen doen.

Een partij die klakkeloos zoveel leugens overneemt kan ik echt niet serieus nemen.

prompter

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:24

Het vervelende is, dat leken het wel serieus nemen en dus afgaan op wat zo'n partij naar buiten brengt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:26

Ja inderdaad! En als je de pagina van Dier en recht de leugens ontkracht dan wordt je geblokkeerd. Zoveel manipulatie is er.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:31

Elisa2 schreef:
Dit is exact gekopieerd van Dier en Recht, die menen dat je wel bitloos mag paardrijden in het bos op een paard met een weggedrukte rug. Dat is volgens hun wel vriendelijk..

Dat in de paardensport, paarden niet ouder worden dan 8 jaar is de reinste kul, net als dat er kiezen getrokken worden om een bit in te kunnen doen.

Een partij die klakkeloos zoveel leugens overneemt kan ik echt niet serieus nemen.

Waarom trekken we dan wolfskiezen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:41

Nu steeds een spotje van Wakker Dier oo de radio. Dat die melkkoeien uitgemolken worden. Ze stellen dat een koe wel 20 jaar kan worden. Nou dat is wel een hele hoge uitzondering.
De gemiddelde koe wordt volgens WD maar 6 jaar. Maar die tellen dus ieder geboren kalf mee, ook de stiertjes die gemest worden en 8 maanden oud worden. Ja dan kom je wel op een heel lage gemiddelde leeftijd. En waar zij dan de info vandaan hebben wanneer de melkkoeien afgedankt worden, of hoe oud een koe is die naar de slager gaat geen idee. Maar iedereen die niet beter weet geloofd het en dat is een heel groot deel vd Nederlanders.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:42

anjali schreef:
Die hengelsport is geen sport maar pure dierenmishandeling. Waarom moet die vis een haak in zijn mond krijgen? :(

Tja de ene gaat vissen en de andere gaat op een paard zitten. Zit als je het zo bekijkt totaal geen verschil.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:45

robert45 schreef:
anjali schreef:
Die hengelsport is geen sport maar pure dierenmishandeling. Waarom moet die vis een haak in zijn mond krijgen? :(

Tja de ene gaat vissen en de andere gaat op een paard zitten. Zit als je het zo bekijkt totaal geen verschil.

Meen je dit nou serieus?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:45

pillow schreef:
Nu steeds een spotje van Wakker Dier oo de radio. Dat die melkkoeien uitgemolken worden. Ze stellen dat een koe wel 20 jaar kan worden. Nou dat is wel een hele hoge uitzondering.
De gemiddelde koe wordt volgens WD maar 6 jaar. Maar die tellen dus ieder geboren kalf mee, ook de stiertjes die gemest worden en 8 maanden oud worden. Ja dan kom je wel op een heel lage gemiddelde leeftijd. En waar zij dan de info vandaan hebben wanneer de melkkoeien afgedankt worden, of hoe oud een koe is die naar de slager gaat geen idee. Maar iedereen die niet beter weet geloofd het en dat is een heel groot deel vd Nederlanders.

Gemiddeld is gemiddeld hè?
Of is een kalf geen koe? ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:47

_Reneee schreef:
robert45 schreef:

Meen je dit nou serieus?

Mwah; ik denk dat paarden vaker dan vissen ‘mishandeld’ worden.
Dus op zich wel iets voor te zeggen…

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:47

_San87_ schreef:
Hengel'sport' verbieden kan ik alleen maar toejuichen.

Dierenshows verbieden vind ik ook wel wat voor te zeggen, eerlijk gezegd.

Dus dan ook geen wedstrijden meer, keuringen, georganiseerde evenementen etc etc.

Ik neem aan dat je ook geen vlees eet?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:54

Asciugamano schreef:

Nou volgens mij wordt je bij een paardensportwedstrijd uitgesloten bij bloed in de mond en overleeft het paard het normaal gesproken ook.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:57

_Reneee schreef:
Asciugamano schreef:

Nou volgens mij wordt je bij een paardensportwedstrijd uitgesloten bij bloed in de mond en overleeft het paard het normaal gesproken ook.

Ik heb het niet alleen over wedstrijden.;)

Er zijn vast minstens net zoveel vissen als paarden in Nederland dus ik gok dat -gemiddeld- iedere vis niet veel vaker dan 1x ‘mishandeld’ wordt?
Zou ik er ver naast zitten?

Zouden alle paarden bij elkaar, gemiddeld, 1 x per week bereden worden?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:59

_Reneee schreef:
Meen je dit nou serieus?

Ja, er zit namelijk totaal geen verschil in.

Wat is het verschil tussen vissen vangen met een haakje, of op een paard zijn rug gaan zitten en sturen met een stuk ijzer in zijn mond? In beide heeft het dier geen plezier hoor. Wij hebben een paard aangeleerd om het leuk te vinden maar er is geen paard die van nature dit graag wil doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:19

robert45 schreef:
Wat is het verschil tussen vissen vangen met een haakje, of op een paard zijn rug gaan zitten en sturen met een stuk ijzer in zijn mond? In beide heeft het dier geen plezier hoor. Wij hebben een paard aangeleerd om het leuk te vinden maar er is geen paard die van nature dit graag wil doen.

Omdat je elke gevangen vis in een acuut levensbedreigende situatie brengt (namelijk uit het water halen)? Of heb jij elk paard al amechtig naar adem zien happen door het rijden van een proef?

En ik zwijg nog over het feit dat gevangen vissen soms echt dood gaan na de vangst.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:29

robert45 schreef:
_Reneee schreef:
Meen je dit nou serieus?

Ja, er zit namelijk totaal geen verschil in.

Is een wezen iets “aanleren om leuk te vinden” zo erg dan? Het resultaat is het dat het dier het leuk vindt. Wat is daar erg aan?
En hoe bedoel je van nature? Wij mensen doen ook veel dingen die wij van “nature” niet horen te doen. Wat betekent “van nature” voor jou eigenlijk?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:34

Ik heb niet alles gelezen hier. Dus laat alleen mijn mening weten over het geen ik wel gelezen heb.

Er zit meer risico aan deze sport. Is dat wel zo? Ook bij gewoon springen kan een paard een nare val maken. Ook op de wei kan een paard een uitglijder maken en we zijn het er allemaal wel over eens dat een paard naar buiten hoort te kunnen.

Volgens mij is de partij van de dieren uitgenodigd om te komen kijken hoe het er echt aan toe gaat en dat is een mooi aanbod. Ipv dingen te roeptoeteren waar ze niet precies weet van hebben.

En dat vissen minder vaak mishandeld worden dat vind ik een rare opvatting. Een vis die een kom leeft alleen al. Dat is voortdurende mishandeling als je het mij vraagt. Net als een parkiet in een kooitje of een konijn in een binnenhok.

Ik denk dat paarden die mogen sporten het daarbij vergeleken heel goed hebben tenzij daar dwang en mishandeling bij komt kijken natuurlijk. Maar ongelukken gebeuren helaas in elke tak van sport.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:42

foxy80 schreef:
Omdat je elke gevangen vis in een acuut levensbedreigende situatie brengt (namelijk uit het water halen)? Of heb jij elk paard al amechtig naar adem zien happen door het rijden van een proef?

En ik zwijg nog over het feit dat gevangen vissen soms echt dood gaan na de vangst.

De gemiddelde vis zal een tien seconden aan het haakje boven water zitten voordat die weer in het water gaat. Bedoel wat moet je verder met zon dier boven water doen?

Een paard zal dan niet naar adem happen maar hoeveel paarden protesteren niet tijdens de oefeningen die wij ze aanleren? Zijn die protesten dan wel prima omdat wij dat ok vinden omdat het voor ons plezier is?

Tja zal weleens een visje dood gaan. Er breekt ook weleens een paard zijn been tijdens een wedstrijd.

Kijk ik ben niet tegen paardrijden, zeker niet. Ik ben ook niet tegen vissen. Doe het zelf niet. Maar je kan niet het ene willen verbieden omdat het een vis aan een haakje is en het andere is voor je eigen plezier en dan worden er allemaal redenen verzonnen waarom dat dan wel prima is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:43

Als je als ruiter vind dat dierenshows ook wel verboden mogen worden dan snap ik niet wat je nog op een paard doet!?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:46

@Robbert, maar dat geldt toch ook voor de paardensport.

Ook in de dressuur weigeren paarden en worden soms methoden toegepast die alles behalve vriendelijk zijn.

Het liefste zie ik paarden lekker op de wei en lekker bitloos als ze bereden worden in het bos. Maar dat kan niet altijd. En wat maakt dan dat juist deze tak verboden zou moeten worden terwijl daar misschien juist heel veel rekening gehouden wordt met het welzijn en er zijn ook paarden die dit juist heel leuk vinden. Blijft nog steeds wel dat er risico's aan zitten maar dat is bij een sprong over een boomstam in het bos ook of de weg oversteken ook.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:47

Raineri schreef:
Is een wezen iets “aanleren om leuk te vinden” zo erg dan? Het resultaat is het dat het dier het leuk vindt. Wat is daar erg aan?
En hoe bedoel je van nature? Wij mensen doen ook veel dingen die wij van “nature” niet horen te doen. Wat betekent “van nature” voor jou eigenlijk?

In dat kader klinkt het dolfinarium ook als een leuke plek voor zo'n dolfijn of orka, we leren het dier om trucjes te doen en het krijgt eten. Dus vind die het leuk om te doen.

In principe is een paard van nature een beest wat lekker ergens op de steppe loopt zonder een mens in de wijde omtrek. Wij hebben alleen bedacht dat ze nuttig waren om te gebruiken en om ons te vermaken.

BeFunny

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:49

Een hond hebben we ook geleerd om in onze gezinnen mee te draaien.

Algemeen dierhoud verbod ga je dan naartoe want overal is wat op te zeggen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:52

BeFunny schreef:
@Robbert, maar dat geldt toch ook voor de paardensport.

Ook in de dressuur weigeren paarden en worden soms methoden toegepast die alles behalve vriendelijk zijn.

Het liefste zie ik paarden lekker op de wei en lekker bitloos als ze bereden worden in het bos. Maar dat kan niet altijd. En wat maakt dan dat juist deze tak verboden zou moeten worden terwijl daar misschien juist heel veel rekening gehouden wordt met het welzijn en er zijn ook paarden die dit juist heel leuk vinden. Blijft nog steeds wel dat er risico's aan zitten maar dat is bij een sprong over een boomstam in het bos ook of de weg oversteken ook.

Precies! Alleen mensen hier stemmen op een pvdd omdat ze wel iets willen verbieden wat niet in hun straatje past maar zodra het dan op de eigen hobby komt dan is dat net even anders. Ik wil dan ook zeker niets verbieden, ik bedenk alleen een aantal voorbeelden om te zien wat de denkwijze is van sommigen hier.

Ik denk niet dat je het los van elkaar kan zien en zo ziet de pvdd het ook niet. Die zeggen niet van oh die hondenshow dat willen we niet meer maar paardrijden is zon leuk hobby dat is helemaal prima.

Mensen willen wel een paardenmarkt verbieden want dat is zo sneu voor de dieren. Terwijl een wedstrijd in de kern weinig anders is en net zo stressvol.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:53

BeFunny schreef:

Precies en daar gaan we ook naartoe en dat gaat steeds een stapje erger worden. Hele kleine stapjes zodat iedereen het ermee eens is en plots is het te laat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:06

robert45 schreef:
BeFunny schreef:

Precies en daar gaan we ook naartoe en dat gaat steeds een stapje erger worden. Hele kleine stapjes zodat iedereen het ermee eens is en plots is het te laat.

Ik denk dat dat uiteindelijk wel mee valt.

Het zou echter wel helpen als mensen niet zo zwart wit denken.

Sporten brengt risico's met zich mee voor zowel mens als dier.

Als je dieren houd moet je er om het dier gezond en vrolijk te houden vaak wat mee. En dan kom je al snel uit bij een vorm van bewegen "sport"
Als je dit verantwoord doet en ook zorgt voor de juiste zorg. Denk naast een goede hoefsmid, zadelmaker, fysio etc aan goede voeding en genoeg tijd om ook vrij te bewegen ipv opgesloten in een stal. Ik denk dat zo'n paard een stuk gelukkiger is dan een paard waar niks mee gebeurd. In welke tak van sport ook ;)