Ibbel schreef:Sizzle schreef:Couperen is een actieve keus waar je moeite voor moet doen.
Bij veel alleen achtergebleven dieren is het gemakzucht. De weg van de minste weerstand.
Juist. Zélfs iets waar je actief moeite voor moet doen (en wat derhalve een kleine en zelfs makkelijk te vinden groep is) en waar wetgeving tegen is opgesteld, is al meer dan 20 jaar niet uit te roeien en wordt niet op gehandhaafd.
Ik bedoel het precies omgekeerd.
Als die shet in je achtertuin er alleen nog maar staat omdat je nog geen zin hebt gehad om er wat aan te doen, dan is een wetje vaak genoeg om dan te denken: naja, dan verkoop ik hem wel.
Dit in tegenstelling tot couperen dat voor sommigen een soort religie is. Dat roei je niet zomaar uit, dat zijn namelijk de hard-core extremisten die vinden dat ze gelijk hebben.
Ik zie het zelf om me heen. Sterker nog, ik heb er recent een konijn bij omdat iemand die weg deed toen de ander dood was omdat 1 niet mag. Dat diertje zat onzichtbaar achter het huis, dus er was geen sprake van controle of zo. Het zit dan gewoon al snel in de gewoonte: mag niet, dus doe maar niet.