Een paard moet nooit alleen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:13

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:
Couperen is een actieve keus waar je moeite voor moet doen.
Bij veel alleen achtergebleven dieren is het gemakzucht. De weg van de minste weerstand.

Juist. Zélfs iets waar je actief moeite voor moet doen (en wat derhalve een kleine en zelfs makkelijk te vinden groep is) en waar wetgeving tegen is opgesteld, is al meer dan 20 jaar niet uit te roeien en wordt niet op gehandhaafd.

Ik bedoel het precies omgekeerd.
Als die shet in je achtertuin er alleen nog maar staat omdat je nog geen zin hebt gehad om er wat aan te doen, dan is een wetje vaak genoeg om dan te denken: naja, dan verkoop ik hem wel.

Dit in tegenstelling tot couperen dat voor sommigen een soort religie is. Dat roei je niet zomaar uit, dat zijn namelijk de hard-core extremisten die vinden dat ze gelijk hebben.

Ik zie het zelf om me heen. Sterker nog, ik heb er recent een konijn bij omdat iemand die weg deed toen de ander dood was omdat 1 niet mag. Dat diertje zat onzichtbaar achter het huis, dus er was geen sprake van controle of zo. Het zit dan gewoon al snel in de gewoonte: mag niet, dus doe maar niet.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:10

Ibbel schreef:
Nee, met diezelfde logica gaan er veel stemmen op om die alcoholfuiken weer heel rap in te voeren.

En dan is er wéér minder mankracht over voor de minder gevaarlijke zaken. En ja, een paard alleen staat qua handhaving echt onderaan de lijst.

Ik wil maar zeggen: prima om het in een wet vast te leggen, maar wees niet zo naief te denken dat het probleem dan weg is. In de praktijk gaat er niets veranderen.
Zelfs als iedereen ieder solo paard zou gaan melden bij de NVWA.

En even ter vergelijking: hoe lang is couperen ook alweer verboden?

Alleen moet je hierin dus wel meenemen dat het heel erg verschilt per regio. Zo kreeg ik de dierenpolitie op bezoek omdat iemand had geklaagd over te kleine stallen 3x3 die altijd open staan en te lange hoeven, Tja, de hoefsmid was nog niet langs geweest :Y) Stond ik dan met een politie een uur lang te kletsen hoe goed mijn diertjes stonden. 24/7 buiten met de stallen altijd open.

Dus ik denk zeker wel dat wetgeving helpt en dat er ook op gehandhaafd gaat worden, helaas alleen niet overal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:15

Maar helaas gaat het niet persé om alleen overgebleven dieren. Die zullen er natuurlijk ook zijn. Maar ook mensen die bewust één paard kopen.
Bijvoorbeeld bij de buren van mijn vriendin. 1 paard aan huis voor de dochter. Twee is echt geen optie.
Gelukkig heeft mijn vriendin paarden en kan het paard van de buren hen soms zien (afhankelijk van op welke weide ze staan). Maar dat is dus wel erg minimaal. Toen het paard iets mankeerde ging hij weg en kwam er een ander paard, want dochter wil rijden.

Ik ben wel voor wetgeving. Maar er zal inderdaad moeten worden gekeken hoe het probleem van de handhaving op te lossen.
Misschien andere dingen afschaffen zoals hondenbelasting en controleren of mensen een hond hebben, en of dat niet een logé is etc
In sommige gemeenten wordt op van alles en nog wat gecontroleerd waarvan je je afvraagt of ze niks beters te doen hebben >;)

Almighty

Re: Een paard moet nooit alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 15:47

Wil ook nog even op feit in haken van mensen die zeggen mijn paard kan niet bij andere paarden. Dit probleem ontstaat omdat wij kiezen bij wie een paard maar samen moet staan. Soms hebben paarden geen klik met elkaar maar omdat wij vinden dat dat moet kunnen. Of teveel paarden in 1 grote groep met te weinig ruimte waardoor er geen kuddes apart kunnen ontstaan. Onze paarden groeien meer gecontroleerd op vanaf geboorte en kunnen geen kudde vormen die de band voor leven maakt. Of het paard wordt zo vaak verplaatst alleen dat het nergens een kans krijgt om te aarden. Ook vervoer in trailer. We verwachten veel aanpassingen in ons hedendaagse paard gebruik van het dier. Denk dat wij allemaal nog veel kunnen blijven leren van hoe je natuur als mens niet altijd kan veranderen. En leren accepteren dat het soms lastig is en blijft om paarden naar beste kunnen te houden. Daardoor gaat het bij ons vaak mis in samenstelling of leven in kuddes.en roepen we dit gaat niet. Of juist wel erg goed. Er is gewoonweg vaak te weinig ruimte om het goed te doen. En we doen ons best maar hebben soms ook moeite objectief te blijven of kunnen zijn omdat de mogelijkheid niet daar is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:11

Ibbel schreef:
Maar ik zie ook de problemen met handhaving. Ik 'klus een beetje bij' in de lokale politiek. Ik ken de cijfers in mijn gemeente. Ik weet wat er gebeurt als je 0900 8844 belt hier. Niets, 9 van de 10 keer. Geen mankracht, geen wagens in de buurt, geen prioriteit.

En... wat mij betreft gaat de NVWA ook vooral eerst langs de slachthuizen en intensievere controles op veetransporten en de andere zaken waar ze nu ook al geen mensen voor hebben.

Citaat:
Geen handhaving = meer overtredingen.

De treurige samenvatting van bijna al onze toezichthouders...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:44

Ken mij herinneren er eerder dit jaar een topic was over een oud boertje en zn vrouw waarvan hun shetje door een wolf was gepakt.
Iedereen reageerde met oooh wat vreselijk erg voor die mensen..sneu..zielig.. enz.

Niemand viel over het feit het arme shetje altijd helemaal alleen stond!

Gewoon hier op Bokt he!!? ;)
En owee je daar wel wat van zei. Dan was je emphatie loos t.o die oude mensjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:48

Of mensen houden zich dan gewoon aan het onderwerp... Zoals ik nu het onderwerp honden net zo raar vind.
Ook al hou ik die niet alleen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:51

Popstra schreef:
Ken mij herinneren er eerder dit jaar een topic was over een oud boertje en zn vrouw waarvan hun shetje door een wolf was gepakt.
Iedereen reageerde met oooh wat vreselijk erg voor die mensen..sneu..zielig.. enz.

Dat zo'n dier alleen stond maakt het toch niet minder vreselijk dat die gepakt is door een wolf? Ik houd er niet van om mensen nog eens een schop na te geven bij een vreselijke gebeurtenis. Ook al ben ik het niet eens met de manier van houden oid daarvoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:06

Popstra schreef:

"Fijn dat het dier nu van zijn miserabele leven in eenzaamheid af is."

Staat niet zo sympathiek. :o Empathie is niet alleen voorbehouden voor mensen die alles correct en perfect doen. Ik heb ook maar 1 hond, als die straks verscheurd wordt door een wolf hoop ik inderdaad niet dat mensen gaan zeggen hoe slecht ik ben door maar 1 hond te hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:23

Popstra formuleert het niet zo handig vind ik. Maar ik denk dat de strekking is dat op bokt nogal met twee maten gemeten wordt. En daar ben ik het wel mee eens.
Mensen reageren vaak wel een beetje zoals het hun op dat moment uitkomt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:28

Nee, je reageert gewoon op het onderwerp dat op dat moment van toepassing is. Dat is toch niet meteen meten met twee maten? Een situatie kan empathie opwekken, ook als niet ieder element binnen die situatie correct is. Een konijn zie ik ook liever niet alleen, maar wanneer een kind een topic opent dat haar konijn overleden is, dan is het enige wat ik denk: Ach, lief kind, sterkte!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:34

Gini schreef:
Nee, je reageert gewoon op het onderwerp dat op dat moment van toepassing is. Dat is toch niet meteen meten met twee maten? Een situatie kan empathie opwekken, ook als niet ieder element binnen die situatie correct is. Een konijn zie ik ook liever niet alleen, maar wanneer een kind een topic opent dat haar konijn overleden is, dan is het enige wat ik denk: Ach, lief kind, sterkte!

Dat dus. Het is al erg genoeg voor d'r baasjes, alleen mensen zonder enige vorm van empathie zouden dan nog even op sommen wat er allemaal aan schortte. Was die pony met ander nieuws in het nieuws gekomen was t wellicht anders geweest. Maar een normaal mens zegt ook niet tegen de ouders van een kind dat overlijd aan een extreme sport of stomme fout, ach dat is niet erg en droog je tranen want hij vroeg er om. Helaas bestaan er tegenwoordig op internet een hoop nietnormale mensen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:38

Gini schreef:

In het algemeen op bokt
Ik heb het niet over dit onderwerp specifiek

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:48

Gini schreef:

Maar de moraalridders schrikken er niet voor terug om even van de gelegenheid gebruik te maken om aan te geven dat een konijn niet alleen hoort te zitten. Zo dwars door de verdrietige situatie heen met als enige doel om dat verdrietige kind een schuldgevoel aan te praten. Dit is niet echt iets om trots op te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:13

Nikass schreef:
Gini schreef:

In het algemeen op bokt
Ik heb het niet over dit onderwerp specifiek

Dan zie je bokt als 1 persoon en niet als de veelheid aan persoonlijkheden en meningen die het werkelijk is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:44

Nee hoor, ik zie bokt niet als één persoon. Weet niet hoe je daarbij komt?
Ik vind dat veel bokkers inclusief mods met twee of meer maten meten. Vooral in hun eigen belang.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:22

Maar het is dus eigenlijk een abstracte klacht? Je quote Popstra die een heel specifieke situatie aanhaalt, dus daar reageerde ik op. In het algemeen, tja, meten met twee maten zal wel eens voorkomen zeker. Hoeft niet altijd heel slecht te zijn. Halsstarrig principieel blijven is het andere uiterste. Ook niet altijd even leuk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:54

Ik zeg alleen dat ik denk de opmerking van Popstra wel een beetje te begrijpen.
Maar er nou maar geen subtopic van Gini.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:39

Deze volgens jullie empathieloze moraalridder snapt enkel niet dat men hier loopt te roepen paarden ab-so-luut niet alleen horen te staan maar dan wel ach wat zielig voor de eigenaar zeggen als zo een eenling die jaren onder het alleen zijn geleden heeft het hoekje om is!

Beetje krom wel vind dit nietnormale mens wat op internet zit!

Fijne zondag verder

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:42

Nikass schreef:
Ik zeg alleen dat ik denk de opmerking van Popstra wel een beetje te begrijpen.
Maar er nou maar geen subtopic van Gini.

Nee, je zei dat 'Bokt wel vaker met twee maten meet' en 'dat mensen vaak een beetje reageren hoe het hen uitkomt'. En daar reageer ik op, op een volgens mij normale manier (hoe het komt dat je in de ene situatie zus en in de andere zo reageert). En waar ik dus inderdaad dicht bij het onderwerp van dit topic bleef, was juist jij diegene die zei dat je het meer algemeen bedoelde, over heel Bokt.
Allemaal niet erg, daarvoor is het een dialoog, maar als ik dan jouw laatste neerbuigende zin lees, dan verslik ik me danig in mijn yoghurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:52

Achja..er wordt inderdaad regelmatig met twee maten gemeten op Bokt, dat zie ik ook wel.

Daarnaast snap ik ook wel dat mensen anders reageren als de context anders is. Het zal per topic/ situatie verschillen.

Ik ga ook echt niet zeggen als iemand zijn pony kwijt is door de wolf dat ie beter af is omdat ie toch alleen stond. Dat voelt als natrappen..daar zijn andere topics (zoals deze) dan voor om over te discussieren.