Ruiters negeren massaal strandverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:28

fransje23 schreef:
Het nieuwe pad zou dan ook nog eens door Natura 2000 gebied moeten gaan.

Het is gewoon niet simpel te regelen.

Oh, dan kun je t denk ik wel vergeten :=.

ingvdh schreef:
Zelf initiatief nemen klinkt makkelijker dan het is.

Standopgang is van de gemeente, de duinen zijn van PWN, die liever minder dan meer paarden in hun gebied heeft rondlopen.

Natuurlijk heb je zo een stel loonwerkers/boeren en mensen geregeld om dit op orde te maken, maar dan moet je eerst wel toestemming krijgen en dat is zeer, zeer lastig.
Ze zullen in ieder geval niet zonder slag of stoot toestemming geven zelfs als de rest helemaal rond incl de aanleg.

Is PWN niet gewoon een bedrijf dat het beheer in opdracht doet, trouwens?

Niet dat dat het resultaat anders maakt, maar je zou dan bij de provincie/waterschap aan kunnen kloppen.

ingvdh

Re: Ruiters negeren massaal strandverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:43

PWN is het waterschap.

Zij hebben af en toe wel overleggen tussen hunzelf en de ruiters maar zijn zeer beperkt in wat ze kunnen doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:48

PWN is het waterleidingbedrijf, zorgt voor drinkwater in de regio en natuurbeheerder.

Het drinkwater werd/wordt gezuiverd en opgepompt in het duingebied.

PWN is niet hetzelfde als waterschap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:51

Ah, dus een bedrijf dat beheert in opdracht van. Dan zijn er nog wel mogelijkheden, toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:03

_San87_ schreef:
Ah, dus een bedrijf dat beheert in opdracht van. Dan zijn er nog wel mogelijkheden, toch?

Ze beheren 7500 hectare grotendeels Natura 2000 gebied.
Dat laatste is de grootste uitdaging als je wat wilt veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:06

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Ze beheren 7500 hectare grotendeels Natura 2000 gebied.
Dat laatste is de grootste uitdaging als je wat wilt veranderen.

Ja, 100%. Mijn ervaring is dat dat nagenoeg kansloos is, helaas ;(.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:15

fransje23 schreef:
Ruiterpad stopt ver voor de rotonde.
Althans het stopt niet maar het gaat de weg over naar het noorden.
Dat is zo een beetje halverwege Johanna's hof en het strand.

Ja, kan me vaag herinneren, maar die naar het noorden gaat, komt die dan niet uit bij de opgang van Bakkum Noord waar ik het over had?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:39

Lusitana schreef:
fransje23 schreef:
Ruiterpad stopt ver voor de rotonde.
Althans het stopt niet maar het gaat de weg over naar het noorden.
Dat is zo een beetje halverwege Johanna's hof en het strand.

Ja, kan me vaag herinneren, maar die naar het noorden gaat, komt die dan niet uit bij de opgang van Bakkum Noord waar ik het over had?

Jawel maar die opgang zeer steil, en na een storm zeker te gevaarlijk. De route van 4 kilometer er naartoe is erg zwaar door mul zand.

Ik neem zelf die opgang weleens maar het is echt steil en niet voor ieder paard en iedere ruiter een alternatief.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:02

Aha, maar mensen gaan toch ook over die opgang? Lijkt me dat ze daar dan wel iets met een bulldozer kunnen doen?

Ruiterpaden door duinen zijn altijd zwaar door mul zand, lijkt me. Ben tenminste niets anders gewend. Het is mazzel als je ergens vanaf een weg naar het strand kunt, maar anders moet je altijd kilometers door de duinen.

Stijle opgang af is geen probleem, maar op natuurlijk wel. Maar dat lijkt me makkelijker aan te kaarten bij de gemeente of andere autoriteit die er over gaat.
Lijkt me ook dat ze dat wel doen, maar dat ze niet na elke storm meteen klaar staan. Maar dat zou betekenen dat de opgang niet altijd lastig is en dus in principe een alternatief.
Hoe je dat van te voren na kunt gaan zou ik dan weer niet weten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:28

De opgang is altijd erg steil, en na een storm niet te doen. Af is nu ook lastig omdat het zo dat droog is, paarden zakken erg diep weg.

Na een storm moet je echt een soort afgrond af springen van 4 of 5 meter.
Erop is dan helemaal een avontuur.

Heeft uiteraard ook geen prioriteit om er iets aan te doen want is alleen via het duin bereikbaar en er is geen paviljoen in de buurt.
Die paar wandelaars, er gaat ook geen fietspad heen, en paarden zijn de moeite niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:13

pmarena schreef:
Fatsoenlijk om geen "afval van paarden" achter te laten: ja mee eens :j
Maar waar ga je dan precies die mest laten..... :?

Tsja, je hebt er niks te zoeken als het niet toegestaan is. Hou je daar aan, het waar moet de mest laten is geen probleem :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:23

Nico12 schreef:
Tim heeft gelijk ruiters mogen daar niet komen. Maar als ruiter ben ik het ondertussen zat. Veel zandwegen worden verhard met afval en grind. Bossen verboden. Ik mag in de loop der tijd op zoveel plaatsen minder komen dat de keuze is : negeer verbod. Als mijn paard daar dan schijt geeft ie precies mijn stemming weer. Heb er de schijt aan. En een bekeuring, jammer dan, dat heb ik er op dit moment gewoon voor over om mijn stemming af te reageren.

Nou nou, wat stoer en een ambassadeur voor de recreatie ruiters. (Luizenmoeder: Dat vinden wij niet raar, maar heeeel bijzonder)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:35

fransje23 schreef:
De opgang is altijd erg steil, en na een storm niet te doen. Af is nu ook lastig omdat het zo dat droog is, paarden zakken erg diep weg.

Heeft uiteraard ook geen prioriteit om er iets aan te doen want is alleen via het duin bereikbaar en er is geen paviljoen in de buurt.
Die paar wandelaars, er gaat ook geen fietspad heen, en paarden zijn de moeite niet.

Ik zag in een eerdere post van jou dat hondenbezitters daar ook worden geweerd, wat vinden hun daarvan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:37

CharleyT schreef:
Nico12 schreef:
Tim heeft gelijk ruiters mogen daar niet komen. Maar als ruiter ben ik het ondertussen zat. Veel zandwegen worden verhard met afval en grind. Bossen verboden. Ik mag in de loop der tijd op zoveel plaatsen minder komen dat de keuze is : negeer verbod. Als mijn paard daar dan schijt geeft ie precies mijn stemming weer. Heb er de schijt aan. En een bekeuring, jammer dan, dat heb ik er op dit moment gewoon voor over om mijn stemming af te reageren.

Nou nou, wat stoer en een ambassadeur voor de recreatie ruiters. (Luizenmoeder: Dat vinden wij niet raar, maar heeeel bijzonder)

Ja eens. Met die houding snap ik wel dat het niet meer mag. Super vervelend voor de mensen die zich wel aan de regels houden ook.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:53

CharleyT schreef:
Nico12 schreef:

Kip of het ei. Schijt omdat ze het verbieden. Verbieden vanwege de schijt.....

Doordat mensen te beroerd zijn hun mest bij opgang en vooral ter hoogte van terrassen op te ruimen, verpesten het en zijn een van de grootste redenen voor de verboden. Op het strand mag je wel wezen op veel plekken, maar niet alle opgangen meer gebruiken.

En die kinderachtige reacties dat paarden poep niet erg is, kinderen ergen etc.... alle poep is vies. Een hondeneigenaar zal de kak van hun dier gewend zijn, maar hoef ik niet naaat mn terras. En een kind neem je niet per ongeluk mee je auto in. Paardenpoep onder je schoen wel....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:39

CharleyT schreef:
pmarena schreef:
Fatsoenlijk om geen "afval van paarden" achter te laten: ja mee eens :j
Maar waar ga je dan precies die mest laten..... :?

Tsja, je hebt er niks te zoeken als het niet toegestaan is. Hou je daar aan, het waar moet de mest laten is geen probleem :o

Op t strand mag je gewoon komen, dus waar laat je je mest is zeker wel een ‘probleem’..
Aangezien je t daar ook gewoon moet opruimen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:13

Alja schreef:
Ik zag in een eerdere post van jou dat hondenbezitters daar ook worden geweerd, wat vinden hun daarvan?

Dat is enkel tussen bepaalde tijden en dan met name in het badgastenseizoen.
Dat is al zolang zo dat ik denk dat mensen er inmiddels aan gewend zijn.

Is bij veel stranden hier in de buurt normaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:49

fransje23 schreef:

Als er een ruiterpad is, zijn ze wel min of meer verplicht om het te onderhouden en dus ook de toegang tot het strand mogelijk te maken, ik zou daar werk van maken. Want het maakt niet uit of er maar 1 paard per jaar komt. Als zij besloten hebben dat dat de route naar het strand is voor ruiters, zullen ze wel de route tot het einde toe moeten garanderen. Lijkt mij. Niet geschoten is altijd mis, maar ik zou er wat telefoontjes aan wagen om te weten wie verantwoordelijk is voor het onderoud en daar persoonlijk heen gaan met wat (verdrietige) emotie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:24

Het is hetzelfde als met honden. Als iedereen zich sociaal zou opstellen zouden er niet zoveel problemen zijn. Maar van beide kanten dan hè? Dus ook de mensen zonder dieren.
Ik snap dat je je aan de regels moet houden, maar waarom zijn regels altijd anti-hond en anti-paard?
Waarom hebben dagjes mensen die alleen in het hoogseizoen komen voorrang op mensen die dichtbij het strand wonen en er dagelijks willen wandelen met hun hond of willen paardrijden?
Waarom kan er niet méér strand voor ruiters worden opengesteld?
Op de stukjes waar je wel mag rijden moet je het strand delen met loslopende honden en naaktrecreatie.

Mijn ervaring is dat veel mensen niet zitten te wachten op paarden op het strand. Ze vinden ze eng of vies.
Dus dat er plekken zijn waar je niet mag komen helemaal prima. Dan kunnen de anti paard mensen dáár heen. Maar op het stukje waar het wèl mag, kwam ik óók altijd anti paard mensen tegen. Kun je bij zo'n stuk niet een bord plaatsen "hier wordt paard gereden, houdt afstand, wandelen voor eigen risico" of iets in die strekking?

En in álle groepen, honden eigenaren, ruiters en mensen zonder dieren kom je aso volk tegen. Ik vrees dat je dat niet helemaal kunt uitbannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:00

De oplossing zou zijn zoals ze dat hier in de buurt van mij in Portugal hebben:
Een strand waar geen opgang is voor mensen, maar uitsluitend een ruiterpad erheen en voor zover ik weet is dat in de omgeving van Bergen en Schoorl nog zo, dat er stukken zijn waar je dus alleen te paard kunt komen of als je een enorm eind wandelt vanaf een reguliere opgang, waardoor het sowieso nooit druk is.

Maar ik denk dat je paardne en honden gelijk, echt geen plzeier doet om daarmee in de zomer overdag op het syrand te zijn, dus de restrictie van voor en na een bepaalde tijd zodat je er niet overdag bent als de massas mensen er zijn werkt prima. De mensen die langer blijven hangen zijn meestal ook geen probleem want daar valt wel omheen te rijden.

Als ruiter si het altijd aanpassen en vooruit kijken, ongeacht waar je je begeeft omdat je wettelijk een verkeersdeelnemer bent en wel een op een levensgevaarlijk vervoermiddel.
Er wordt aangenomen dat mensen gezond verstand hebben en uit de buurt blijven, doen ze dat niet dan zul je je mond moeten roeren op een manier die past bij de situatie. En dat is dus niet "aan de kant want ik kom eraan", maar meer "mag ik er even door" of "laat me erdoor aub". Geef anti paard mensen geen munitie om ruiters te haten!

Strandregels zijn niet zozeer anti opgesteld, maar gewoon van hoe verdelen we de ruimte zodat iedereen er plezier van kan hebben.
En dat blijft een lastige zaak in een land dat feitelijk overbevolkt is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:27

Lusitana met je eens. En in Schoorl is dat inderdaad zo. Ik heb er veel gereden.
En helaas op het strand ook meerdere situaties meegemaakt van mensen die zich niet normaal gedroegen, bijvoorbeeld langs lopen en je paard op zijn kont slaan, op vriendelijk verzoek om een beetje afstand te bewaren (ook voor hun eigen veiligheid) dit weigeren etc.
Maar de strandopgang is daar geen probleem idd.

Ik snap dat de regels niet anti zijn opgesteld, maar ik vind wel dat er weinig rekening wordt gehouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:16

Probleem in deze situatie dat de opgang in de duinen niet (altijd,) veilig te gebruiken is.
Te steil, en de paden zeker met de huidige droogte heel erg zwaar.
Daarbij is het verbod voor de opgang jaarrond en de gehele dag.

In Schoorl kun je tegenwoordig door de Kerf naar het strand. Dat is prachtig, goed te doen en bovendien rustig.

Tussen Egmond Binnen en de opgang bij de Kerf is er geen enkele opgang waar een ruiterpad naar het strand gaat.
Er zijn wel relatief stille opgangen alleen voor wandelaars :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:05

Ik snap de klacht over zwaar duinzand niet. Dat is gewoon de natuur en een normaal paard kan zich gewoon in de natuur voortbewegen, ongeacht de ondergrond. Kwestie van aanpassen en in stap blijven bv.

Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat we duinen in mogen te paard om op en strand te komen en het is een gunst van de gastheer (beheerder). Kunnen we het aub in dat licht blijven zien en niet van alles verwachten?
De wens van de ruiter is niet de plicht van de beheerders van waar je je wilt begeven.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:26

Lusitana schreef:
Ik snap de klacht over zwaar duinzand niet. Dat is gewoon de natuur en een normaal paard kan zich gewoon in de natuur voortbewegen, ongeacht de ondergrond. Kwestie van aanpassen en in stap blijven bv.

Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat we duinen in mogen te paard om op en strand te komen en het is een gunst van de gastheer (beheerder). Kunnen we het aub in dat licht blijven zien en niet van alles verwachten?
De wens van de ruiter is niet de plicht van de beheerders van waar je je wilt begeven.

Nou het is niet direct een gunst. Je betaalt er voor. Je mag alleen het bos en duin in als je een ruiterkaart hebt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:57

Lusitana schreef:

Ik rijd al mijn hele leven in de duinen maar door de veranderingen qua beheer en de droogte zijn de paden zwaarder dan voorheen en er zijn ook minder paden die niet zwaar zijn.

Als het alternatief voor een fijne strandopgang is een uur stappen heen, en een uur stappen terug, door zwaar zand en een hele steile helling op en af natuurlijk verre van optimaal.
Een strandrit wordt als je een rondje wilt maken al snel drie uur rijden.
Het is toch niet heel raar dat mensen daarover klagen?

Daarbij betalen ruiters in verhouding met andere recreanten fors voor toegang tot het gebied. Dit is ter compensatie van het onderhoud van de paden. Dat schept dus wel enigzins verwachtingen.