[KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:49

@janouk precies dat dus. Mijn oude paard had een functie in de opfok. Is een welbekend gerenommeerd bedrijf, en toevallig hadden ze net een extra paard nodig. Maar dan zijn de kosten ook gedekt, dat is op een particuliere stalling anders, paard blijft geld kosten, moet toch eten elke dag. Ouderdom komt ook met gebreken, wat als daar dan ook niet naar omgekeken wordt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:03

janouk schreef:
Een paard weggeven als weide maatje..........

In mijn ogen bijna altijd een illusie. We weten allemaal wat een paard maandelijks kost in onderhoud en maar te zwijgen over veearts rekeningen als je een beetje (boel) pech hebt.
Waarom zou iemand, die geen band heeft met je paard, een paard overnemen dat "kapot" is.
Gratis. En daar voor de rest van zijn leven voor zorgen?

Ik denk dat je wel heeeeel veel geluk moet hebben, als je voor een ouder geblesseerd paard een pensioenplek vindt die ook nog gratis is. Een illusie in deze wereld. Contract of geen contract.

Ik heb er nu 1 gevonden, maar ik zou dus zo iemand zijn.. Ik heb geen paard nodig om er iets mee te doen, ik rij niet meer, ik vind het wél leuk dat er wat paarden op ons land lopen, anders is die wei er ook maar voor niets.. dus ja, ik zou zo iemand zijn die een kapot of oud paard een plek geef hier, nu ik ineens 2 paarden moest afgeven, was de wei wel erg leeg met nog maar 2 paarden erop, en gelukkig vond ik mensen die een plekje zochten voor een gepensioneerde merrie, en die mag hier haar oude dag slijten, ze is al 25 dus lang zal ze er niet zijn, mocht ze gaan hemelen zou ik wéér een paard een plekje hier willen geven, maar ik hoef geen jong gezond paard te hebben, doe er toch niets mee...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:23

manic schreef:
Nou, toen ik besloot mijn paard (24, vergevorderde artrose) in te laten slapen waren we mensen die hem echt heel graag wilden overnemen om toch nog van alles te proberen en nu bijna boos zijn dat ik hem toch in heb laten slapen.

Daar zit je in een verdrietige tijd niet bepaald op te wachten en waar bemoeien mensen zich mee?

Eens met Janouk en wat er ook in de uitzending werd gezegd, als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Niet als verwijt naar de meiden uit de uitzending, maar de realiteit is nu eenmaal vaak hard en bruut.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:47

996981 schreef:
Maar wat is dan ongezond? Een paard met een cyste hoeft daar geen last van te hebben. Een paard met kissing spines of eender welke aandoening ook niet.

Mogen alleen paarden met 1tjes dan verhandelt worden?

Ik ken geen enkel paard met een cyste die daar vroeg of laat geen last van gaat krijgen als er niks aan gedaan wordt (kan worden).

Kissing Spines, discutabel..ze worden vaak niet verkocht als er nog goed op gereden kan worden en ken er inmiddels helaas ook teveel die daardoor in de handel belanden waardoor men het keer op keer weer ging proberen want het verhaal werd er niet bij verteld. Of wel, maar dan dachten ze het te kunnen fixen..lukte niet en hoppa weer de handel in.

De cijfers op de benen is een ander verhaal, het gaat er om of een paard klinisch goed is en in staat is om psygisch en lichamelijk werk te doen waar de meeste mensen een paard voor kopen. Kan een dier dat niet meer, verkoop het dan gewoon niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:55

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Maar wat is dan ongezond? Een paard met een cyste hoeft daar geen last van te hebben. Een paard met kissing spines of eender welke aandoening ook niet.

Mogen alleen paarden met 1tjes dan verhandelt worden?

Ik ken geen enkel paard met een cyste die daar vroeg of laat geen last van gaat krijgen als er niks aan gedaan wordt (kan worden).

Kissing Spines, discutabel..ze worden vaak niet verkocht als er nog goed op gereden kan worden en ken er inmiddels helaas ook teveel die daardoor in de handel belanden waardoor men het keer op keer weer ging proberen want het verhaal werd er niet bij verteld. Of wel, maar dan dachten ze het te kunnen fixen..lukte niet en hoppa weer de handel in.

De cijfers op de benen is een ander verhaal, het gaat er om of een paard klinisch goed is en in staat is om psygisch en lichamelijk werk te doen waar de meeste mensen een paard voor kopen. Kan een dier dat niet meer, verkoop het dan gewoon niet.

Klinisch goed is ook “maar” een oordeel hè? Twee artsen kunnen twee verschillende meningen hebben.

Elisa2

Re: [KIJKTIP] Zeeman confronteert: Rabia verkoopt pensioenpaarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:57

Ja dan heb je het over de klinische keuring, ik doelde meer op klinisch goed zijn en blijven in het werk en het werk aan kunnen waar de meeste mensen een paard voor kopen.

Dat weten de meeste mensen die een paard verkopen wel, soms zit er een zware peesblessure in waar ze bijv. na wat rust prima door een klinische keuring mee kunnen komen maar bij belasting direct weer gaan kreupelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:00

Klopt mijn merrie is ook eerst voor een second opinion gegaan alvorens ze met pensioen ging. Daar kwam ook iets anders uit dan bij de eerste kliniek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:02

Elisa2 schreef:
Ja dan heb je het over de klinische keuring, ik doelde meer op klinisch goed zijn en blijven in het werk en het werk aan kunnen waar de meeste mensen een paard voor kopen.

Dat weten de meeste mensen die een paard verkopen wel, soms zit er een zware peesblessure in waar ze bijv. na wat rust prima door een klinische keuring mee kunnen komen maar bij belasting direct weer gaan kreupelen.

Als jij garanties kan bieden dat een paard klinisch goed blijft koop ik in het vervolg enkel en alleen nog bij jou :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:22

nikkel schreef:
Als je je auto uitleent, verwacht je die ook terug toch? Dat is een totaal andere situatie dan een paard meegeven met iemand.

Ja maar als je je auto weggeeft krijg je hem niet terug.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:30

Als je iets uitleent, krijg je het normaliter ook weer terug. Meegeven, weg geven dan neem je er afstand van. Het ligt niet in de bedoeling om het daarna weer terug te krijgen.

Mijn voor laatste reactie was naar aanleiding van een eerdere post door iemand anders.nm die van 996981

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:18

Kijk even op Marktplaats, zoek op ruinen en merries ouder dan 11, en binnen een paar minuten heb je zo 5 kapotte paarden en nog eens 5 die waarschijnlijk kapot zijn, of onhandelbaar. "zou een goed coachingspaard zijn", "voor grondwerk en stapritjes", "kan nog wel een veulen in gestopt worden", "volledig hersteld van peesblessure", "14 jaar oud, zadelmak, heel lief en de rest moet even opgepakt worden", of "ik ben een beetje onzeker/wegens ontbreken van een klik" die paarden zijn gewoon gevaarlijk!
Juist paardeneigenaren weten hoe duur een paard is, en een oud of kapot paard weggeven is toch ook iemand anders met de kosten opzadelen?
Dan geloof je toch ook een beetje in sprookjes als je het verhaal van een vreemde gelooft die zo'n paard wel wil hebben? Ja het kan ook goed gaan, maar je neemt een heel groot risico. En paarden die heel mooi zijn verdwijnen zo de handel weer in.
Ik vind het wel heel erg voor de slachtoffers, zij waren te goed van vertrouwen en hebben nu dat verdriet.
Laatst bijgewerkt door Rubs op 29-06-23 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:25

kimmie261 schreef:
Ik heb er nu 1 gevonden, maar ik zou dus zo iemand zijn.. Ik heb geen paard nodig om er iets mee te doen, ik rij niet meer, ik vind het wél leuk dat er wat paarden op ons land lopen, anders is die wei er ook maar voor niets.. dus ja, ik zou zo iemand zijn die een kapot of oud paard een plek geef hier, nu ik ineens 2 paarden moest afgeven, was de wei wel erg leeg met nog maar 2 paarden erop, en gelukkig vond ik mensen die een plekje zochten voor een gepensioneerde merrie, en die mag hier haar oude dag slijten, ze is al 25 dus lang zal ze er niet zijn, mocht ze gaan hemelen zou ik wéér een paard een plekje hier willen geven, maar ik hoef geen jong gezond paard te hebben, doe er toch niets mee...

Deze visie kan ik me goed voorstellen, maar ik zou mijn paard nooit aan een vreemde toe vertrouwen, veel mensen in de paardenwereld ken je natuurlijk via via.
Ook ik zou niet zonder paarden kunnen en heb inmiddels een eigen verzameling (32, 25, 14 en 1), uit mijn oudjes haal ik ook nog veel plezier ondanks dat ik niet meer rijdt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:40

kimmie261 schreef:
janouk schreef:

In mijn ogen bijna altijd een illusie. We weten allemaal wat een paard maandelijks kost in onderhoud en maar te zwijgen over veearts rekeningen als je een beetje (boel) pech hebt.
Waarom zou iemand, die geen band heeft met je paard, een paard overnemen dat "kapot" is.

Ik denk dat je wel heeeeel veel geluk moet hebben, als je voor een ouder geblesseerd paard een pensioenplek vindt die ook nog gratis is. Een illusie in deze wereld. Contract of geen contract.

Waarschijnlijk wil heel bokt nu bij jou op de wachtlijst! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:22

Dat zeg je al zonder verdere info over de verzorging. Waar het vaak dus al mis gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:47

Bij kimmie wil ik al mijn paarden wel in pensioen zetten :j

Dat is wat ik eerder aangaf een oud of ziek paard kan alleen maar veilig weg naar een bekende.
Maar niet via mp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:53

Er zijn ook mensen met een goed hart die het wel leuk vinden een paard erbij te verzorgen. Ook mensen die je misschien eerst nog niet kent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:03

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Als jij garanties kan bieden dat een paard klinisch goed blijft koop ik in het vervolg enkel en alleen nog bij jou :D

Volgens mij lees je niet goed. ;-) Ik zeg dat je geen paard moet verkopen die klinisch niet goed is en niet het gevraagde werk aan kan wat de meeste mensen willen doen met hun paarden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:04

Evamarie schreef:
Er zijn ook mensen met een goed hart die het wel leuk vinden een paard erbij te verzorgen. Ook mensen die je misschien eerst nog niet kent.

Een goed hart en een dikke portemonnee. Want als je je paard wegdoet omdat je een gezond rijpaard wilt, en er geen twee kan betalen.. een paard is duur in onderhoud, zeker bij mankementen. Een ander moet die kosten dus van je over willen nemen. Hooi, stro, smid, dierenarts etc. Voor een grasmaaier, oneerbiedig gezegd. Ga er maar van uit dat die mensen er niet zoveel zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:05

DuoPenotti schreef:
ElCamino schreef:
Paard zoekt baas doet helemaal niet hetzelfde! Wat een kromme vergelijking.
Die nemen paarden over en zoeken er tegen betaling een goed thuis voor, die zijn transparant en paarden worden gewoon verkocht terwijl men daarvan op de hoogte is.
Niks illegaals aan.

Misschien je even verdiepen in wat ze nog meer doen :j

Nou idd kan adviseren om het topic hier op Bokt over PZB eens door te nemen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:48

kimmie261 schreef:
janouk schreef:

Ik heb er nu 1 gevonden, maar ik zou dus zo iemand zijn.. Ik heb geen paard nodig om er iets mee te doen, ik rij niet meer, ik vind het wél leuk dat er wat paarden op ons land lopen, anders is die wei er ook maar voor niets.. dus ja, ik zou zo iemand zijn die een kapot of oud paard een plek geef hier, nu ik ineens 2 paarden moest afgeven, was de wei wel erg leeg met nog maar 2 paarden erop, en gelukkig vond ik mensen die een plekje zochten voor een gepensioneerde merrie, en die mag hier haar oud,m e dag slijten, ze is al 25 dus lang zal ze er niet zijn, mocht ze gaan hemelen zou ik wéér een paard een plekje hier willen geven, maar ik hoef geen jong gezond paard te hebben, doe er toch niets mee...

Je bent echt een van de weinige waar ik mijn paard aan durf toe te vertrouwen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:41

Evamarie schreef:

Ja. Alleen zie je dat niet aan hun blauwe ogen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:19

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over het Rabia welke door Zeeman geconfronteerd wordt n.a.v. het doorverkopen van pensioenspaarden. Discussies of meningen over Stichting Paard zoekt Baas horen hier niet thuis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:10

ikkedus schreef:
Waarschijnlijk wil heel bokt nu bij jou op de wachtlijst! :D

:') , valt nog mee....

janouk schreef:
Je bent echt een van de weinige waar ik mijn paard aan durf toe te vertrouwen :D

<3 Dat is wel heel lief....

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:54

Ik snap sowieso iet dat je je paard aan een vreemde mee geeft en die vervolgens vertrouwd met je maatje want dat zijn onze paarden hier en als ze iets hebben zou ik eerder de da erbij halen en ja met pijn in mijn hart een nare beslissing g nemen want waar komt zo’n paard dan terecht
Ik praat niet goed wat rabia gedaan heeft maar ze zal vast niet de enige zijn die zo haar geld verdient

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 02:00

Cantodea11 schreef:
Ik snap sowieso iet dat je je paard aan een vreemde mee geeft en die vervolgens vertrouwd met je maatje want dat zijn onze paarden hier en als ze iets hebben zou ik eerder de da erbij halen en ja met pijn in mijn hart een nare beslissing g nemen want waar komt zo’n paard dan terecht
Ik praat niet goed wat rabia gedaan heeft maar ze zal vast niet de enige zijn die zo haar geld verdient

verdient krijgt