Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:22

nikkel schreef:
Ik ben er trouwens voor om bijv lidmaatschappen van rijverenigingen etc aan te passen. Zodra iemand een startgerechtig ruiter is, dan sta je ook toe dat er onaangekondigde controle kan plaatsvinden. Het verschuilen achter private property moet simpelweg afgelopen zijn. Als je geen onaangekondigd bezoek op jouw terrein wil, dan is er geen enkele mogelijkheid om een actieve deelnemer of eigenaar te zijn.

In de Amerikaanse rensport heeft men de bovenstaande wijziging doorgevoerd. Dat lijkt enig succes te gaan hebben.
En in Europa bestaan die regels al veel langer. De BHA kan hier op ieder moment van de dag, onaangekondigd voor je staldeur staan voor een controle. Vinden ze dingen die niet zijn toegestaan (en dan bedoel ik qua medicatie, "hulpmiddelen" etc.), dan heb je al een probleem, zelfs als niemand je ze heeft zien gebruiken.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:29

Deze meneer is al vaker negatief in het nieuws geweest en dat zijn beelden daar heb je niks over te verdedigen.

Als je dat verdedigd of normaal vindt kun je beter gaan fietsen.

Het enigste moment waarop ik zo op een paard zit, is als oncontroleerbaar afstevent op een autoweg.

https://www.eurodressage.com/2014/04/21 ... ing-photos

Veronica2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:55

Begrijp ik nou goed dat er hier mensen zijn die het prima toelaatbaar en zelfs aan te moedigen vinden dat er altijd en overal zomaar gefilmd mag worden door een willekeurig persoon en dat die persoon de beelden ook naar eigen inzicht vrijelijk kan bewerken en verspreiden?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:03

Uh, dat lees ik nergens?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:14

Volgens mij begrijp je dat niet goed :)

Ik zie het in ieder geval nergens staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:38

nikkel schreef:
Ik ben er trouwens voor om bijv lidmaatschappen van rijverenigingen etc aan te passen. Zodra iemand een startgerechtig ruiter is, dan sta je ook toe dat er onaangekondigde controle kan plaatsvinden. Het verschuilen achter private property moet simpelweg afgelopen zijn. Als je geen onaangekondigd bezoek op jouw terrein wil, dan is er geen enkele mogelijkheid om een actieve deelnemer of eigenaar te zijn.

In de Amerikaanse rensport heeft men de bovenstaande wijziging doorgevoerd. Dat lijkt enig succes te gaan hebben.
Leuk voor de pensionstallen. De eigenaar daarvan moet het dan dus maar prima vinden dat er te pas en te onpas iemand kan komen binnenvallen omdat 1 van de 30 klanten een startkaart heeft? En dan komen ze om 10 uur 's ochtends en dan is klant Y, die geen startkaart heeft, aan het rijden. En om 11 uur zijn ze weer weg, en de wedstrijdruiter komt om 19 uur. En stel dat klant Y even een slechte dag had, en de wedstrijdruiter komt alleen even knuffelen en poetsen. Wat levert dat dan voor zinvolle informatie op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:44

Mkango schreef:
Als die hengsten zo moeilijk te hanteren en op te voeden zijn, zijn ze (of eigenlijk: de fokkerij en de mensen die met die nakomelingen moeten werken) dan niet beter af zonder hun ballen? :+ Asking for a friend.

Wat mij betreft wel, maar dan kunnen ze zich ook niet meer voortplanten he. Dat gezegd hebbende zit er gewoon zo'n groot verschil in. Een jonge hengst kan super opgevoed en braaf zijn, maar als in het voorjaar de hormonen opspelen ineens omslaan als een blad aan de boom.
Sommige zijn wat lastiger van nature dan anderen, ken ook dekhengsten die super braaf waren en zo naast een merrie konden staan. Maar dat was er wel ingeslagen.
Ook bij de TP hengsten trouwens en de Geldersen, dus meer hengst gerelateerd dan dicipline.

Hengsten blijven altijd de grenzen opzoeken, ook al zijn ze nog zo braaf. Dat lijken veel mensen zich niet te beseffen. Waarmee ik mishandeling niet goed praat, maar ik heb zelf een hekel aan werken met hengsten (op de bravere rassen na) hier door.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:46

princequillo schreef:
Elisa2 schreef:

Laten we wel wezen, Helgstand heeft heel veel jonge warmbloedhengsten staan waar het testosteron vanaf druipt. Dat is sowieso al iets heel anders dan een PRE hengst (die echt ontiegelijke braaf zijn vergeleken met de warmbloeden)

Dus als er dan een hulpmiddel gebruikt wordt als een hengstenketting bijv. dan is dat alleen maar voor ieders veiligheid. En ja, het is een handelstal en er lopen paarden rond die alleen al miljoenen waard zijn. Dat gaat ook weleens mis, zoals laatst met die hengst Donkey Boy.

Het is gewoon heel lastig oordelen vanaf de zijlijn zonder beeldmateriaal.

Persoonlijk vind ik dat verschil ook wel met opvoeding en training te maken heeft hoor... Zijn ook genoeg jonge warmbloedhengsten die zich wel goed gedragen, wanneer die gewoon vanaf jongs af aan al goed zijn opgevoed.

Zit m ook in de opvoeding. Ik heb jaren geleden bij een grote hengstenhouder gewerkt, ook met veel jonge, net goedgekeurde hengsten. Die gedroegen zich keurig. Waren geen hormoonbommen en wisten precies wanneer ze mochten dekken.

PRE's en Lusitano's zijn helemaal niet tam. Echter wel goed opgevoed. Vooral die laatste wordt echt op karakter gefokt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:46

BigOne schreef:
Deze beelden zijn gemaakt door een groom en helgstrand neemt als het goed is geen stelletje penny’s aan om voor de dure beesten te zorgen. Dus mag je hopen dat dit een ervaren paardenmens was die wist wat wel/niet door de beugel kon.
Eisen dat je de ruwe beelden wil zien is niets meer of minder redenen voorbereiden waarom iets is gedaan/gebeurd. Het is een multi miljoenen bedrijf inmiddels dus waarom niet in zo’n bedrijf filmen maar wel in slachterijen/stallen. Zolang het de werkelijkheid weergeeft en geen tranentrekker van wordt gemaakt .

https://globalequestriangroup.com

Lekkere groom dan!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:47

Roodvos schreef:
nikkel schreef:

Leuk voor de pensionstallen. De eigenaar daarvan moet het dan dus maar prima vinden dat er te pas en te onpas iemand kan komen binnenvallen omdat 1 van de 30 klanten een startkaart heeft? En dan komen ze om 10 uur 's ochtends en dan is klant Y, die geen startkaart heeft, aan het rijden. En om 11 uur zijn ze weer weg, en de wedstrijdruiter komt om 19 uur. En stel dat klant Y even een slechte dag had, en de wedstrijdruiter komt alleen even knuffelen en poetsen. Wat levert dat dan voor zinvolle informatie op?

Sterker nog, een startkaarthouder heeft nog een stimulans om beter te leren paardrijden. Een hele berg recreatieruiters blijft gewoon slecht paardrijden omdat ze het zelf wel prima vinden. Dan bedoel ik mensen met zodanig gebrek aan leervermogen dat ze zich na jaren nog moeten optrekken aan de teugels bij het lichtrijden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:50

Sorry Elisa maar ik ben het daar toch echt niet mee eens. Ja, sommige hebben het karakter niet mee. Maar dan nog is een goed opgevoede hengst gewoon hanteerbaar en slaat die niet zomaar om wegens hormonen... Dan is er dus in beginsel al iets mis gegaan in de opvoeding en als dat er écht niet uitgetraind kan worden, kan die ook maar beter niet meer dekken imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:51

Ik denk dat je dit dan gewoon nog nooit meegemaakt hebt..maar goed, de opvoeding de schuld geven kan natuurlijk ook. Is altijd makkelijker. ;-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:53

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je dit dan gewoon nog nooit meegemaakt hebt..maar goed, de opvoeding de schuld geven kan natuurlijk ook. Is altijd makkelijker. ;-)

Bij jonge hengsten die nog vol in de oovoeding stonden, ja, die hadden het wel eens lastig. Ze werden nooit gevaarlijk. De oudere dekhengsten heb ik nog nooit door hormonen om zien slaan, die waren gewoon heel gelijkmatig in hun doen en laten. Heel prettig, eigenlijk :).

Maar ik denk niet dat dit er echt toe doet. Geweld tegen een dier is imo alleen gerechtvaardigd wanneer het om een levensgevaarlijke situatie gaat. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets dagelijks gebeurt op een professionele stal. En zo wel dan is er iets mis.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-06-23 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:54

Elisa2 schreef:
Mkango schreef:
Als die hengsten zo moeilijk te hanteren en op te voeden zijn, zijn ze (of eigenlijk: de fokkerij en de mensen die met die nakomelingen moeten werken) dan niet beter af zonder hun ballen? :+ Asking for a friend.

Wat mij betreft wel, maar dan kunnen ze zich ook niet meer voortplanten he. Dat gezegd hebbende zit er gewoon zo'n groot verschil in. Een jonge hengst kan super opgevoed en braaf zijn, maar als in het voorjaar de hormonen opspelen ineens omslaan als een blad aan de boom.
Sommige zijn wat lastiger van nature dan anderen, ken ook dekhengsten die super braaf waren en zo naast een merrie konden staan. Maar dat was er wel ingeslagen.
Ook bij de TP hengsten trouwens en de Geldersen, dus meer hengst gerelateerd dan dicipline.

Hengsten blijven altijd de grenzen opzoeken, ook al zijn ze nog zo braaf. Dat lijken veel mensen zich niet te beseffen. Waarmee ik mishandeling niet goed praat, maar ik heb zelf een hekel aan werken met hengsten (op de bravere rassen na) hier door.
Dat is meestal de bedoeling van ruinen, ja, dat ze zich niet meer kunnen voortplanten. :+ Hengsten die zich niet laten opvoeden, moet je imo niet in je fokpopulatie willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:55

San:
Volgens mij is dit precies wat ik schreef :-)

Overigens vergeet ik nooit meer de foto's van de betrouwbare fjordenhengst die een hap arm genomen had. Ook hier op Bokt volgens mij..dus nee, hengsten kunnen nog zo braaf zijn. Het is wel echt belangrijk om goed op te blijven letten.

Maar goed, begint wel offtopic te gaan zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:56

Elisa2 schreef:
San:
Volgens mij is dit precies wat ik schreef :-)

Overigens vergeet ik nooit meer de foto's van de betrouwbare fjordenhengst die een hap arm genomen had. Ook hier op Bokt volgens mij..dus nee, hengsten kunnen nog zo braaf zijn. Het is wel echt belangrijk om goed op te blijven letten.

Maar goed, begint wel offtopic te gaan zo.

Dat geldt voor ieder paard, me dunkt :).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:56

Veronica2 schreef:
Gezien de reactie van Helgstrand gaat dat bedrijf en iedereen hier ervan uit dat er wel misstanden zullen zijn in de omgang met paarden. De verborgen filmster werkte er zogenaamd als groom en misschien gaat het ook wel over de werkdruk, de lange werkdagen, ze kreeg misschien naar haar idee te weinig tijd om een boterham te eten en ga zo maar door. Het leven van een groom op een dergelijke stal gaat ook niet altijd over rozen.

Dacht ik ook aan. Wie weet heeft hij wel een loods met wiet of zo op zn terrein. Zal niet het eerste paardenbedrijf zijn met zo'n link.
Ben wel heel benieuwd wat hier uit gaat komen.

Het Operation X programma is er natuurlijk wel 1 die je als bedrijf gelijk in een bepaalde hoek zet.
Entertaining crime show in which Morten Spiegelhauer goes undercover to expose criminals.
Steekwoorden, entertainment, spanning en criminaliteit. Doet het altijd goed.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:57

Goed op te blijven letten is heel iets anders.
Maar als je als stal bepaalde hengsten dus niet veilig kunt hanteren zonder daar dus diervriendelijk mee om te gaan dan kun je wellicht maar beter deze hengsten niet voor de fokkerij inzetten. Of je afvragen of je het wel goed doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:59

En dan kom je weer uit op wat vind je vriendelijk..is een hengstenketting vriendelijk of niet? Is het erg om hem een ruk aan zijn hoofd te geven als hij jou even vergeten is als hij een mooie dame ziet? Mag je een tik geven als ie bijt? of is dat ook al onvriendelijk? Pak je hem aan als hij klauwt met een voorbeen of is dat zielig? etc. etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:08

princequillo schreef:
Sorry Elisa maar ik ben het daar toch echt niet mee eens. Ja, sommige hebben het karakter niet mee. Maar dan nog is een goed opgevoede hengst gewoon hanteerbaar en slaat die niet zomaar om wegens hormonen... Dan is er dus in beginsel al iets mis gegaan in de opvoeding en als dat er écht niet uitgetraind kan worden, kan die ook maar beter niet meer dekken imo.

Neem jij maar eens een jonge hengst voor het eerst mee voor oefening op een wedstrijd locatie.
Ze kunnen om slaan als een blad aan een boom! Brullen en niet meer luisteren en zelfs in gevaarlijke hufters veranderen.

Weet je ook gelijk dat de ballen er af moeten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:11

Gelukkig weet jij van iedere Bokker wat hun ervaring is Popstra. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:27

Nee weet ik niet. Ik zeg enkel wat ik weet over sommige hengsten uit eigen ervaring. En dan kunnen ze thuis nog zo braaf zijn. Wil niet zeggen ze dat elders ook zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:28

Dat zie je ook vaak genoeg bij de jonge paarden competities, ga er maar aan staan. Ik doe het liever niet.:-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:33

Die jonge paardencompetities vind ik compleet achterlijk. Net als de verrichtingsonderzoeken, die dieren zijn nog zo ontzettend jong... Ik geloof best dat ze rijtechnisch goed opgeleid worden, maar de rest eromheen? Betwijfel het :o.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:34

Maar goed, niemand beargumenteerd ook dat alle hengsten van nature hartstikke braaf and poeslief zijn. Of op andere locaties. Het gaat hier om opnames op hun thuisbasis, met mensen die (hopelijk) voldoende ervaring hebben met (jonge) hengsten. Dan mag je volgens mij wel wat meer verwachten of niet? De discussie wat diervriendelijk is, ja, dat kan verschillen natuurlijk. Maar nogmaals: met zo'n programma gaan ze écht niet zonder reden langs. Het lijkt me ook geen goedkoop grapje. Zeker niet wanneer je dus regelmatig mag procederen over het wel of niet uitzenden of dergelijke boetes. Doen alsof ze maar een makkelijk slachtoffer zoeken om ff snel wat poen te verdienen vind ik dus ook wel grappig :D (Niet op jullie persoonlijk, maar in het algemeen.)