Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:32

Item Hart van Nederland 27-5-2024
https://www.hartvannederland.nl/regio/f ... experiment

Citaat:
27-05-2024 ❤️HvNl: Het sprookje van de "weerbare kudde" goed in beeld gebracht! .

Boswachter Lysander van Oossanen is op dreef in het item van Hart van Nederland. Zelden hoorden we zo'n hoge "onzin-dichtheid per zin" in het wolvendebat. We laten jullie meegenieten van dit item van SBS6 - Hart van Nederland.:
.

Boswachter Lysander van Oossanen (LvO) legt uit:

(zie video voor deze -letterlijk overgenomen- uitspraken) =>

LvO << "Ja we hebben tot nog toe dat er wat veulens gepakt zijn. Ja dat is iets wat de kudde ook moet leren. Het is natuurlijk een nieuwe kudde - dat geïntroduceerd is in een wolventerritorium- en dat betekend dat die kudde ook moet leren om zich goed te verdedigen. En dat gaat eventjes wat tijd overheen waarschijnlijk, voordat ze dat echt goed in de gaten hebben; hoe kunnen we dit nou doen met elkaar.

LvO: Ik snap dat mensen dat zielig vinden he, want het zit er misschien ook best wel ja ernstig uit he, als je het zo bekijkt he. Een veulen dat gepakt wordt, maar ook een beest wat mank loopt, omdat die eigenlijk een trap gehad heeft van een ander dier. Maar het zijn eigenlijk toch een kudde wat anders is dan een dier dat op de manege zou staan.">> Einde betoog van boswachter van Oossanen.

.

W&P [Wolf&paard]=> Even wat historie voor de relativering:
"Exmoorpony's" komen uit Engeland. Tegenwoordig leven ze nog in Nationaal Park Exmoor, in het zuiden van Engeland. Wolven waren zo rond 1500 in Groot Britannië al behoorlijk zeldzaam. Koning Edward I die regeerde van 1272 tot 1307, had namelijk het bevel gegeven voor de totale uitroeiing van alle wolven in zijn koninkrijk. Mede omdat de vroegere wolven ook reizigers op het menu hadden (geen sprookje). Daardoor werd er ook in Groot Brittannië flink betaald voor iedere gedode wolf en kwamen ze rond 1300 alléén nog (sporadisch) in het Noorden van Engeland voor. Ver weg van de Exmoors in het diepe Zuiden.

.

We hebben het bij Exmoorpony's dus over een ponyras, dat al 700 jaar géén roedeltje wolven achter zich aan heeft gehad. Noch beren of andere roofdieren. Zeg maar minimaal 240 pony- generaties met géén natuurlijke selectie op: weerbaarheid en de 'samenwerking', waar Mekel & Ossaanen zo graag in geloven.
Wij blijven er overigens bij, dat pony's van nature "prooidieren" zijn. Dus van oudsher voedsel voor roofdieren, zoals wolven. En met "vluchten" als primaire verdediging. Wij vragen ons tevens af, hoeveel pony-generaties Mekel en van Ossaanen voor ogen hebben voor het uitvoeren van hun experiment. Eerder schreven we (W&P) hierover:

.

17-04-2023 "Door wolf gedode pony een les voor zijn soortgenoten?"
Dit is waarom het een drogreden is.
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 222758320/

.

20-03-2024 Staatsbosbeheer en het sprookje van: "de sociale kudde".
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 4920840948

.

In de onderstaande link van 'Hart van Nederland' staat een uitgebreide artikel, met de video van Ossaanen maar ook met verdere achtergrond info:
Link naar het artikel =>

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Bron wolf en paard
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... 330812473/?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:46

Janneke2 schreef:
Natuurlijk is het 'survival of the fittest', waarbij geldt dat je dus ook "fit", dwz geschikt moet zijn om je tegen wolven te verweren.

De Koniks wisten dat uitstekend, maar het veulen van een jonge moeders werd opgegeten: ook moeder zijn moet je leren...

(Ik vroeg me dus af of het hier om jonge moeders ging. En of in de landstreek Exmoor wolven zijn geweest.)

Ik zal het gemakkelijker maken. Hoeveel Koniks zijn er destijds naar Estland gegaan en hoeveel leven er nu?Met die cijfers kunnen we misschien wat. Overigens wordt de wolf bejaagd in Estland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:53

Rizette schreef:
Ik zal het gemakkelijker maken.

Dat is helemaal nergens voor nodig.
Ik vind het een rare opmerking, alsof iemand die een andere insteek etc heeft dan jij als een klein kleutertje moet worden toegesproken.
Citaat:
Hoeveel Koniks zijn er destijds naar Estland gegaan en hoeveel leven er nu?Met die cijfers kunnen we misschien wat. Overigens wordt de wolf bejaagd in Estland.

1) De kudde uit de Oostvaardersplassen is een jaar lang geobserveerd.
In dat jaar is er precies 1 veulen door een roedel wolven buitgemaakt.
De rest maakte het prima.

2) En ik benoemde dat er verschillen zijn tussen Drenthe en Estland.

Vraagje aan jou: hoezo zou je iets met die cijfers willen doen...? Wat betekent dat dan voor jou...?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:14

Janneke2 schreef:
Rizette schreef:
Ik zal het gemakkelijker maken.

Dat is helemaal nergens voor nodig.
Ik vind het een rare opmerking, alsof iemand die een andere insteek etc heeft dan jij als een klein kleutertje moet worden toegesproken.
Citaat:
Hoeveel Koniks zijn er destijds naar Estland gegaan en hoeveel leven er nu?Met die cijfers kunnen we misschien wat. Overigens wordt de wolf bejaagd in Estland.

1) De kudde uit de Oostvaardersplassen is een jaar lang geobserveerd.
In dat jaar is er precies 1 veulen door een roedel wolven buitgemaakt.
De rest maakte het prima.

2) En ik benoemde dat er verschillen zijn tussen Drenthe en Estland.

Vraagje aan jou: hoezo zou je iets met die cijfers willen doen...? Wat betekent dat dan voor jou...?

Langjarige Cijfers en onderzoek zijn feiten, daar kun je conclusies uit halen een eenmalig verhaaltje is een beleving. Los van het feit of de situaties met elkaar te vergelijken zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:14

tienus63 schreef:
Item Hart van Nederland 27-5-2024

Citaat:
27-05-2024 ❤️HvNl: Het sprookje van de "weerbare kudde" goed in beeld gebracht! .

Boswachter Lysander van Oossanen is op dreef in het item van Hart van Nederland. Zelden hoorden we zo'n hoge "onzin-dichtheid per zin" in het wolvendebat. We laten jullie meegenieten van dit item van SBS6 - Hart van Nederland.:
.

Boswachter Lysander van Oossanen (LvO) legt uit:

(zie video voor deze -letterlijk overgenomen- uitspraken) =>

LvO << "Ja we hebben tot nog toe dat er wat veulens gepakt zijn. Ja dat is iets wat de kudde ook moet leren. Het is natuurlijk een nieuwe kudde - dat geïntroduceerd is in een wolventerritorium- en dat betekend dat die kudde ook moet leren om zich goed te verdedigen. En dat gaat eventjes wat tijd overheen waarschijnlijk, voordat ze dat echt goed in de gaten hebben; hoe kunnen we dit nou doen met elkaar.

LvO: Ik snap dat mensen dat zielig vinden he, want het zit er misschien ook best wel ja ernstig uit he, als je het zo bekijkt he. Een veulen dat gepakt wordt, maar ook een beest wat mank loopt, omdat die eigenlijk een trap gehad heeft van een ander dier. Maar het zijn eigenlijk toch een kudde wat anders is dan een dier dat op de manege zou staan.">> Einde betoog van boswachter van Oossanen.

.

W&P [Wolf&paard]=> Even wat historie voor de relativering:
"Exmoorpony's" komen uit Engeland. Tegenwoordig leven ze nog in Nationaal Park Exmoor, in het zuiden van Engeland. Wolven waren zo rond 1500 in Groot Britannië al behoorlijk zeldzaam. Koning Edward I die regeerde van 1272 tot 1307, had namelijk het bevel gegeven voor de totale uitroeiing van alle wolven in zijn koninkrijk. Mede omdat de vroegere wolven ook reizigers op het menu hadden (geen sprookje). Daardoor werd er ook in Groot Brittannië flink betaald voor iedere gedode wolf en kwamen ze rond 1300 alléén nog (sporadisch) in het Noorden van Engeland voor. Ver weg van de Exmoors in het diepe Zuiden.

.

We hebben het bij Exmoorpony's dus over een ponyras, dat al 700 jaar géén roedeltje wolven achter zich aan heeft gehad. Noch beren of andere roofdieren. Zeg maar minimaal 240 pony- generaties met géén natuurlijke selectie op: weerbaarheid en de 'samenwerking', waar Mekel & Ossaanen zo graag in geloven.
Wij blijven er overigens bij, dat pony's van nature "prooidieren" zijn. Dus van oudsher voedsel voor roofdieren, zoals wolven. En met "vluchten" als primaire verdediging. Wij vragen ons tevens af, hoeveel pony-generaties Mekel en van Ossaanen voor ogen hebben voor het uitvoeren van hun experiment. Eerder schreven we (W&P) hierover:

.

17-04-2023 "Door wolf gedode pony een les voor zijn soortgenoten?"
Dit is waarom het een drogreden is.
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 222758320/

.

20-03-2024 Staatsbosbeheer en het sprookje van: "de sociale kudde".
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 4920840948

.

In de onderstaande link van 'Hart van Nederland' staat een uitgebreide artikel, met de video van Ossaanen maar ook met verdere achtergrond info:
Link naar het artikel =>

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Bron wolf en paard
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... 330812473/?

Och dat veulentje, daar breekt je hart toch van

Elisa2

Re: Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:38

Pfft StaatsWanBeheer...sinds wanneer zijn Exmoors andere wezens dan manegepaarden? Wat een dikke onzin zeg. Jammer dat al die drogredenen niet weerlegd zijn in het item.

Mekel moet zijn pony's gewoon beschermen met wolfwerende omheiningen, er is niks wild aan pony's die in een afgezet stuk natuur lopen en niet kunnen vluchten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:11

Maar dat is het hem net. Hij wil geen wolfwerende omheiningen zetten als omheining expert.
Dan laat hij aan iedereen zien dat ze niet werken.
Dat is niet de bedoeling. Dan maar zo als wolvenvoer... Kan men iig nog geld pompen in dure omheiningen en met de vinger gewezen worden dat boeren hun best niet doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:54

Maar probeer eens vanuit een andere invalshoek te kijken. Wanneer je de pony's wel als wild ziet is er geen wolvenbescherming nodig. Want wat maakt een pony anders dan een hert? Ook herten kunnen niet maar vluchten waarheen ze willen, die worden ook binnen rasters gehouden op de Hoge veluwe. Pony's zijn nog weerbaar, herten veel minder. Ik zeg zeker niet dat in het wild leven een aaneenschakeling van geluksmomenten is. Ook dat is soms zwaar en risicovol en geeft een korter leven, maar geeft ook meer ruimte aan eigen keuzes en bewegingen. Je kunt deze pony's vergelijken met manegepaarden en vinden dat ze zorg en toezicht nodig hebben. Je kunt ze ook vergelijken met de herten. Maar vind je dat dan ook van alle wilde dieren als reeen, herten en zwijnen? Mij gaat het, omdat het paarden zijn, ook wel meer aan het hart dan wanneer ze een ree pakken. Maar eigenlijk is dat net zo erg voor het dier, dat besef ik me wel. ik probeer zonder oogkleppen te kijken naar de situatie. Je wilt toch niet werkelijk dat hele natuurgebieden wolfwerend omheind worden? Waar zou die huidige wolf dan nu zijn voedsel vandaan moeten halen? dan blijft er alleen vee over namelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:00

Je kunt gedomesticeerde paarden die het niet gewend zijn met wolven te leven, in 700 jaar geen wolf meer gezien hebben en hier van oorsprong üveberhaupt niet voorkomen, toch niet vergelijken met herten, die wel wild zijn en wel nog in hun genen hebben dat ze moeten vluchten voor wolven?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:06

Een wolf heeft inmiddels geleerd dat wanneer er aanbod is van andere dieren dan herten, reeën en zwijnen, dat hij voor die andere prooi gaat.
Minder risico’s en veel minder inspanning voor de wolf.

Surplus killing van herten, reeën en zwijnen wordt niet aangetroffen tenzij die dieren in een omheind verblijf worden gepakt.

Anderzijds echt wild dat gepakt wordt, valt natuurlijk veel minder op dan wanneer dieren in een afgezet gebied gepakt worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:09

Dat denk ik dus wel want ze moeten trouwens niet vluchten voor wolven maar zich bij elkaar aansluiten en zich weren. Dat instinct is zeker nog wel aanwezig, maar ze zullen ook door ervaring gaan leren. Wat zeker ook voor slachtoffers zal zorgen. Onze herten en zwijnen leven natuurlijk ook al 150 jaar zonder wolven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:13

Maar herten zijn veel sneller en wendbaarder dan schapen, vee en paarden.
En een wild zwijn is link voor een wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:16

tienus63 schreef:
Maar herten zijn veel sneller en wendbaarder dan schapen, vee en paarden.
En een wild zwijn is link voor een wolf.

En passen ook nog eens makkelijker door begroeiing heen.

Maar ook teveel wolf bij wild pas hier niet.
Pas nog dat filmpje van die ree met daarachter de wolf die de weg over knallen.
Je zou ze maar op je auto krijgen of uitwijken tegen een boom.

Die kans is er zo ook, maar op de vlucht word dat niet minder in ons drukke land.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:45

josien_m_ schreef:
Maar probeer eens vanuit een andere invalshoek te kijken. Wanneer je de pony's wel als wild ziet is er geen wolvenbescherming nodig. Want wat maakt een pony anders dan een hert? Ook herten kunnen niet maar vluchten waarheen ze willen, die worden ook binnen rasters gehouden op de Hoge veluwe. Pony's zijn nog weerbaar, herten veel minder. Ik zeg zeker niet dat in het wild leven een aaneenschakeling van geluksmomenten is. Ook dat is soms zwaar en risicovol en geeft een korter leven, maar geeft ook meer ruimte aan eigen keuzes en bewegingen. Je kunt deze pony's vergelijken met manegepaarden en vinden dat ze zorg en toezicht nodig hebben. Je kunt ze ook vergelijken met de herten. Maar vind je dat dan ook van alle wilde dieren als reeen, herten en zwijnen? Mij gaat het, omdat het paarden zijn, ook wel meer aan het hart dan wanneer ze een ree pakken. Maar eigenlijk is dat net zo erg voor het dier, dat besef ik me wel. ik probeer zonder oogkleppen te kijken naar de situatie. Je wilt toch niet werkelijk dat hele natuurgebieden wolfwerend omheind worden? Waar zou die huidige wolf dan nu zijn voedsel vandaan moeten halen? dan blijft er alleen vee over namelijk.

Probeer jij maar eens een Konik/ Exmoor op een vrachtauto te zetten of een hert, dan kan je goed het verschil zien tussen een wild dier en een enigszins gedomesticeerd dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:09

josien_m_ schreef:
Dat denk ik dus wel want ze moeten trouwens niet vluchten voor wolven maar zich bij elkaar aansluiten en zich weren. Dat instinct is zeker nog wel aanwezig, maar ze zullen ook door ervaring gaan leren. Wat zeker ook voor slachtoffers zal zorgen. Onze herten en zwijnen leven natuurlijk ook al 150 jaar zonder wolven.

Gedomesticeerde paarden hebben geen kans tegen een roedel wolven.

Het is echt bizar van dieren die al tienduizenden jaren gedomesticeerd leven, te verwachten dat ze zich net zo goed (gaan) redden als een hert of ree.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:10

De pony´s worden maar al te graag als wild gezien. Hoeven ze er helemaal niet meer voor te zorgen. Zover is Mekel al lang. Maar dat wil niet zeggen dat het wild is en wild met een draadje er om heen kan ook geen wild worden, want het kan geen kant op. Moet zich aanpassen aan wat er binnen dat draadje gebeurt en als je dan een wolf er bij in laat zijn ze aan de beurt. Kunnen geen kant op. Verdienmodel zijn ze.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:11

_San87_ schreef:
josien_m_ schreef:

Het is echt bizar van dieren die al tienduizenden jaren gedomesticeerd leven, te verwachten dat ze zich net zo goed (gaan) redden als een hert of ree.

Dat verwachten ze ook helemaal niet, dat is het verhaal wat ze erbij bedenken. Ze weten heel goed beter maar rekken het verdienmodel zo lang mogelijk en zou het niet meer mogen dan komen ze met wat anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:12

Rizette schreef:
_San87_ schreef:

Dat verwachten ze ook helemaal niet, dat is het verhaal wat ze erbij bedenken. Ze weten heel goed beter maar rekken het verdienmodel zo lang mogelijk en zou het niet meer mogen dan komen ze met wat anders.

Bizar ;(. En dan zijn er ook nog mensen (en de overheid :oo) die dit verdedigen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:13

Zo zie je maar hoe goed de overheid zich verdiept in dingen.
Onze media ook.

Geeft te denken over andere problematiek...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:14

Ja echt schandalig :n ... Waar is een PvdD dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:20

josien_m_ schreef:

Waarom moeten we die invalshoek nemen? Die is toch kul? Gedomesticeerde dieren als wild beschouwen.
Wolven moeten inderdaad eten. Maar geen gedomesticeerde dieren die een eigenaar hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:21

Nergens.. Bij de ovp ook niet.
Die zijn tegen de boeren. Ander leed geven ze niks om.
En te stom om te bedenken dat veel dieren nu juist binnen komen te staan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:23

Wilde dieren opsluiten is een echte no-go. Dus wat zijn ze nou? Wild (niet opsluiten, geen wormenkuur, niet enten etc) of gedomesticeerd (wel opsluiten, wel wormenkuur, wel enten). Volgens mij krijgen die dieren namelijk ieder jaar een enting, hebben een chip. Dus zijn helemaal niet wild. Ja, hun haar zit wild, dat dan weer wel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:23

_San87_ schreef:

Bespaard je de moeite om hen te benaderen. Als er een partij is die voor Rewilding is dan is het de PVdd wel. Zij stemmen ook keer op keer tegen bijvoeren van de dieren in de Oostvaardersplassen in Provinciale Staten Flevoland ,als er geen voer meer is. Stemmen ook tegen afschot. Willen daar de dieren binnen de hekken laten verhongeren want dat vinden ze natuur. Dus verwacht niks van de PVDD. Mocht je ze bericht doen krijg je een standaardmail terug en verder doen ze er niets mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:25

DuoPenotti schreef:
Nergens.. Bij de ovp ook niet.
Die zijn tegen de boeren. Ander leed geven ze niks om.
En te stom om te bedenken dat veel dieren nu juist binnen komen te staan.

Rizette schreef:
_San87_ schreef:

Bespaard je de moeite om hen te benaderen. Als er een partij is die voor Rewilding is dan is het de PVdd wel. Zij stemmen ook keer op keer tegen bijvoeren van de dieren in de Oostvaardersplassen in Provinciale Staten Flevoland ,als er geen voer meer is. Stemmen ook tegen afschot. Willen daar de dieren binnen de hekken laten verhongeren want dat vinden ze natuur. Dus verwacht niks van de PVDD. Mocht je ze bericht doen krijg je een standaardmail terug en verder doen ze er niets mee.

Echt compleet van de wereld 8)7.