De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:29

bulck schreef:
Elisa2 schreef:
Welke grote wedstrijden hebben we het dan over? Want bij de meesten mag je niet zomaar de stallen in.
µ

NK's, BK's, CDI's, ..... Als je zelf trainer/groom bent of eigenaar/vriend van geraak je heus wel achter de schermen hoor :Y) 8-)

Natuurlijk, maar en boxen in een tent zullen altijd minder prettig zijn dan thuis. De vraag is denk ik in hoeverre dat erg is? Als ze thuis gewoon wel een goed leven hebben, dan maakt die paar dagen denk ik niet veel uit. Tenzij ze echt continu van hot naar her gesleept worden.

Precies Sundda, staan genoeg van die afdankertjes op marktplaats helaas.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:34

DuoPenotti schreef:
ja dat is ook kapitaal vernietiging.... ook die paarden de peesblessure in te jakkeren, enz enz....
Maar dat word echt wel ingecalculeerd.

Ik heb er 1 gereden, als 4 jarige werd er 125 geboden. Dit werd niet gedaan was te weinig.
Als 5 jarige is hij verkocht. Prijs laat ik in het midden. Jaar later lag hij in een oxer en is nooit meer hersteld.
Ja ongeluk zeg je dan...nee totaal management probleem.... Ik ben huilend van de stal thuis gekomen waar hij naar verkocht is en heb er nooit meer een pas binnen gezet.

Helaas hoorde ik pas veel te laat dat hij toen via de achterdeur is verkocht, had hem graag gehad... gewoon op de wei...

En dat is 1 voorbeeld, ken er vele meer.

Als buitenstaander niets van te begrijpen, sorry. :)
Je reed hem op de oude stal en de nieuwe stal dus? Dat is niet heel gebruikelijk zeg maar.
In een hindernis vallen en dat managementprobleem noemen is best wel gekleurd met emotie denk ik, zeker omdat je er kennelijk niet vaak genoeg was om op de hoogte te zijn dat hij verkocht zou worden.

Wat maakte het een achterdeur verkoop? Weet je uberhaupt naar wie hij/zij is toegegaan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:34

Sunnda schreef:
DuoPenotti schreef:
Nou.... die nuance ligt wel anders dan jij nu beschrijft ja.....
En dat ging idd niet om paarden van maar 25.000

Toch wel benieuwd welke stal we dan over spreken.
Is namelijk naast de etische vraag ook nog eens flinke kapitaalvernietiging om paarden van een ton via de achterdeur te verkopen.

Is toch geen uitzondering, dan wel eerder regel.
In NL hebben jullie toch bij een gewezen topamazone uit Erp enkele gevallen alleen al. En dat waren dan al paarden met een naam. Dat ene paard, dat met veel verhaal naar NL is gebracht uit Spanje, maar vervolgens nooit meer wat van gehoord. En dan recenter die mooie gekeurde hengst (ff chemisch gecastreerd zogezegd om rentree te maken in sport) maar die nu plots wel terug enkel ter dekking komt.
En dan hebben we het over een amazone en toevallig twee paarden die al naam hadden. Over jonge paarden ga je helemaal niets horen. Dus zo zijn er legio en heus geen uitzondering.
Laatst bijgewerkt door bulck op 31-05-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:43

Elisa2 schreef:
bulck schreef:
µ

NK's, BK's, CDI's, ..... Als je zelf trainer/groom bent of eigenaar/vriend van geraak je heus wel achter de schermen hoor :Y) 8-)

Natuurlijk, maar en boxen in een tent zullen altijd minder prettig zijn dan thuis. De vraag is denk ik in hoeverre dat erg is? Als ze thuis gewoon wel een goed leven hebben, dan maakt die paar dagen denk ik niet veel uit. Tenzij ze echt continu van hot naar her gesleept worden.

Maar daar ga je dus al de mist in. Die topsportpaarden reizen quasi een half jaar van concours naar concours (soms eens ff overhuis om te behandelen/te laten bijtanken en dan gewoon weer verder) Dus dat is niet eens voor een paar dagen dat ze eventjes maar slecht gestationeerd staan(dat al willen is eigenlijk al indruisend tegen dierenwelzijn en het paard vooropstellen). Terwijl de ruiters vaak op chique hotels zitten (want vrachtwagens eerder voorbehouden voor de grooms), staan de paarden ( de echte atleten) er in verhouding echt slecht bij. Je moet het me allemaal niet leren kennen hoor.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:45

Elisa2 schreef:
Welke grote wedstrijden hebben we het dan over? Want bij de meesten mag je niet zomaar de stallen in.

Dat dus en bovendien zou iedereen die wel eens achter de schermen komt dan moeten weten dat grooms de hele dag bezig zijn om het de paarden naar de zin te maken en wordt er alles aan gedaan om ze te geven wat ze thuis ook hebben. Die paarden hebben namelijk ook een thuis en het tijdelijke op concours is tijdelijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:48

bulck schreef:
Sunnda schreef:

Toch wel benieuwd welke stal we dan over spreken.
Is namelijk naast de etische vraag ook nog eens flinke kapitaalvernietiging om paarden van een ton via de achterdeur te verkopen.

In NL hebben jullie toch bij een gewezen topamazone uit Erp enkele gevallen alleen al. En dat waren dan al paarden met een naam. Dat ene paard, dat met veel verhaal naar NL is gebracht uit Spanje, maar vervolgens nooit meer wat van gehoord. En dan recenter die mooie gekeurde hengst (ff chemisch gecastreerd zogezegd om rentree te maken in sport) maar die nu plots wel terug enkel ter dekking komt.
En dan hebben we het over een amazone en toevallig twee paarden die al naam hadden. Over jonge paarden ga je helemaal niets horen. Dus zo zijn er legio en heus geen uitzondering.

Die staan allebei nog gewoon in Erp, gaan via allerlei prima deuren naar de wei en weer naar stal, hebben een leven als een luis op een zeer hoofd.
Wat was je punt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:51

bulck schreef:
Elisa2 schreef:

Maar daar ga je dus al de mist in. Die topsportpaarden reizen quasi een half jaar van concours naar concours (soms eens ff overhuis om te behandelen/te laten bijtanken en dan gewoon weer verder) Dus dat is niet eens voor een paar dagen dat ze eventjes maar slecht gestationeerd staan(dat al willen is eigenlijk al indruisend tegen dierenwelzijn en het paard vooropstellen). Terwijl de ruiters vaak op chique hotels zitten (want vrachtwagens eerder voorbehouden voor de grooms), staan de paarden ( de echte atleten) er in verhouding echt slecht bij. Je moet het me allemaal niet leren kennen hoor.

Volgens mij gaat dit voornamelijk om springwedstrijden, en was hier al eerder een terechte discussie over. Omdat veel, net niet ruiters teveel hetzelfde paard steeds inzette.
En ja, dat de hele tijd van hot naar her gesleept worden druist in tegen dierenwelzijn. Dat lijkt me ook niet goed. De betere ruiters hebben volgens mij meerdere paarden die ze gedoseerder in kunnen zetten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:52

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat dus en bovendien zou iedereen die wel eens achter de schermen komt dan moeten weten dat grooms de hele dag bezig zijn om het de paarden naar de zin te maken en wordt er alles aan gedaan om ze te geven wat ze thuis ook hebben. Die paarden hebben namelijk ook een thuis en het tijdelijke op concours is tijdelijk.

Die grooms zijn heel de dag in de weer omdat het vaak aan simpele basiszaken ontbreekt. Stromend drinkbaar water om het meeste courante al te benoemen. En idd in die kleine stalletjes is het ook aangewezen om meermaals ff de drollen eruit te halen, anders staan ze nog in hun eigen drap te stappen ook. Maar een groom is nu niet echt een basisbehoefte van een paard. Voor het grote, onwetende, publiek klinkt het wel mooi en effectief krijgt het paard daardoor nog wel iets van extra aandacht. Maar bon veelal zijn dat ook slaafjes, vaak nog onderbetaald ook (maar dat is nog een andere discussie, hoewel ja eigenlijk exact dezelfde weerspiegeling)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:54

Veronica2 schreef:
bulck schreef:

Die staan allebei nog gewoon in Erp, gaan via allerlei prima deuren naar de wei en weer naar stal, hebben een leven als een luis op een zeer hoofd.
Wat was je punt?

Euhm ff jezelf updaten dan ;-) Geeneen van beide paarden staan nog in erp.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:59

Elisa2 schreef:
bulck schreef:

Volgens mij gaat dit voornamelijk om springwedstrijden, en was hier al eerder een terechte discussie over. Omdat veel, net niet ruiters teveel hetzelfde paard steeds inzette.
En ja, dat de hele tijd van hot naar her gesleept worden druist in tegen dierenwelzijn. Dat lijkt me ook niet goed. De betere ruiters hebben volgens mij meerdere paarden die ze gedoseerder in kunnen zetten.

De discipline staat er los van (springen, dressuur, ...). Dat gedoseerde hangt er maar net vanaf hoeveel goede paarden ze hebben. Genoeg (spring)paarden die heel de winter in het zuiden van Spanje hebben doorgebracht en nu gewoon de wedstrijden lopen hoor. De ruiters gaan waar er geld/punten gewonnen kunnen worden en met de paarden die zij hebben die daarvoor zouden kunnen dienen. En dat zijn er zelf bij de top geen 5 op hetzelfde niveau(helaas) en in de dressuur vaak maar 1 echte topper.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:02

Sunnda schreef:
DuoPenotti schreef:
ja dat is ook kapitaal vernietiging.... ook die paarden de peesblessure in te jakkeren, enz enz....
Maar dat word echt wel ingecalculeerd.

Ik heb er 1 gereden, als 4 jarige werd er 125 geboden. Dit werd niet gedaan was te weinig.
Als 5 jarige is hij verkocht. Prijs laat ik in het midden. Jaar later lag hij in een oxer en is nooit meer hersteld.
Ja ongeluk zeg je dan...nee totaal management probleem.... Ik ben huilend van de stal thuis gekomen waar hij naar verkocht is en heb er nooit meer een pas binnen gezet.

Helaas hoorde ik pas veel te laat dat hij toen via de achterdeur is verkocht, had hem graag gehad... gewoon op de wei...

En dat is 1 voorbeeld, ken er vele meer.

Als buitenstaander niets van te begrijpen, sorry. :)
Je reed hem op de oude stal en de nieuwe stal dus? Dat is niet heel gebruikelijk zeg maar.
In een hindernis vallen en dat managementprobleem noemen is best wel gekleurd met emotie denk ik, zeker omdat je er kennelijk niet vaak genoeg was om op de hoogte te zijn dat hij verkocht zou worden.

Wat maakte het een achterdeur verkoop? Weet je uberhaupt naar wie hij/zij is toegegaan?

Ja ik weet alles van het paard.
Waar gekocht, welke leeftijd gekocht voor hoeveel, wanneer verkocht naar die sportstal.
En ja ook dat hij in de hindernis is gedonderd.

Nee ik reed hem op de eerste stal. Deze man handelde paarden in hoog segment waar ik ze zadelmak maakte en doorreed. Alles stond te koop. Ik kreeg de gave kans geweldige paarden met potentie te mogen rijden.

Hij is verkocht naar een bekende sportstal. Naam noem ik hier bewust niet.
En daar heb ik hem eens opgezocht.
Oud eigenaar, waar ik dus voor reed kwam daar zeer regelmatig. Zo bleef ik hem ook volgen.

En het was verschrikkelijk in mijn ogen. wat dus die man waar ik voor reed niet vond. Maar ben daar ook niet zonder reden gestopt met rijden, want zijn kijk op de sport was ook niet de mijne ...

En nee dat was niet gekleurd.... ik heb hem op wedstrijd nog veel gezien maar zijn prestatie werd minder... hij deed zijn kunstje nog, maar niet meer met het fanatieke van eerder. Zijn oogjes hadden niet meer de sprit van eerst. (maar dat vinden te veel mensen te zweverig) En ja dan is de spirit er ook niet meer om toch over het hout te willen als het eens geen perfecte afstand is. En ja ook topruiters missen ook wel eens de perfecte afstand.
Dan knal je er dus in

Ja ik weet ook waar hij daarna is heengegaan. Maar dat helaas pas net een week te laat.

Daar was ook geen oude knoken weilandje hoor.... wat daar niet meer kon presteren vertrok.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:14

Elisa2 schreef:
prompter schreef:
Ik heb in mijn leven heel veel dravers mee gemaakt. Een paar van mezelf, een flink aantal van de eerste trainer waar ik kwam en daarna de dravers die bij mijn man in training stonden. Ik vind drafsport topsport voor paarden. Er was er nooit eentje bij die hyaluron of andere injecties nodig had om mee te kunnen draaien. Een goed opgebouwde training kun je niet vervangen door een prikje.

En uiteraard gingen ze allemaal naar buiten, elke dag, zomer en winter en niet op een postzegeltje.

Maar koersten die ook nog op 16 jarige leeftijd? meeste dravers koersen toch voornamelijk als ze jonger zijn? (correct me if i am wrong)

Voor mij is het heel simpel, of je nu een amateur bent of een prof..zolang je in staat bent een paard beter te maken en goed en gezond te houden qua management en belasting ben je goed bezig.

Qua inspuitingen hangt het enorm af van waarvoor het is, met welke reden het gegeven wordt en hoe de problemen ontstaan zijn. Overigens denk ik dat een prof juist minder snel doorrijdt met een "kapot" paard omdat zij gewoon de luxe hebben om uit meerdere goede paarden te kunnen kiezen.

En overal gaan paarden via de achterdeur weg, bij prof en particulier als ze lastig zijn of niet (meer) gezond genoeg zijn, of kapot gereden zijn. Daar doen amateurs net zo hard aan mee.

Ik pak deze er even uit omdat hij over mijn sport gaat.

In onze sport koersen ze jonger( overigens mag er van mij in het geheel een verbod komen op wedstrijden op jonge leeftijd, in alle sporten) maar als een paard niet meer koerst, is dat dan erg?

Dat ze 'uit de sport gaan' , is niet hetzelfde als 'stuk' toch?

Hetzelfde voor een dressuur of springpaard?

Bij ons staan ze op een gegeven moment 'op winsom' , ze stijgen steeds een klasse en op een gegeven moment zitten ze op de max van hun talent. Dan ga je niet nog 5 jaar doorkoersen en laatste worden. Als jouw paard een oefening uit het ZZ niet kan, blijf je ook hangen in het Z toch. En als je doel is hogere sport, dan verkoop je dat paard aan iemand die andere doelen heeft.

Ik snap dan ook 'via de achterdeur' niet zo?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:28

De term via de achterdeur laten verdwijnen is idd eerder van toepassing op die paarden die plots verdwenen zijn (helaas wel vaak kapot om welke reden dan ook, maar meestal stukgereden, uitbehandeld)
Uiteraard zit er nog een grote groep, zoals 'Ruitje" aangeeft in dat net niet groepje. Wat overigens geen schande is, maar vaak is de lijn wel heel dun tussen het ene en het andere.
Veelal, en zeker de paarden die al wat deftig niveau gelopen hebben(en dus ook aan geprutst), vallen die paarden bij de nieuwe eigenaars helemaal door de mand (een enkele gaat daar een proces over aan, maar de meeste laten het vallen onder risicokapitaal/werken met dieren)

prompter

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:35

Drafsport is net zoiets als sprinten bij menselijke atleten, daar lopen ook praktisch geen 40-jarigen mee. Dravers die gekoerst hebben en 'op winsom staan', kunnen vaak nog jaren mee als rijpaard en ook in de endurance kunnen ze nog jaren goed meedoen. Daar worden geen sprintexplosies meer gevraagd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:42

bulck schreef:
De term via de achterdeur laten verdwijnen is idd eerder van toepassing op die paarden die plots verdwenen zijn (helaas wel vaak kapot om welke reden dan ook, maar meestal stukgereden, uitbehandeld)
Je kan dit eigenlijk niet weten.

bulck schreef:
Veelal, en zeker de paarden die al wat deftig niveau gelopen hebben(en dus ook aan geprutst), vallen die paarden bij de nieuwe eigenaars helemaal door de mand (een enkele gaat daar een proces over aan, maar de meeste laten het vallen onder risicokapitaal/werken met dieren)

Hoe zit dit dan, hoe kun je beweren dat paarden die op deftig niveau lopen er DUS ook aan geprutst wordt? En waarom noem je het prutsen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:50

Verschil tussen drafsport en de andere takken van sport is ook dat het paard geen niveau lager kan worden uitgebracht. Dus de max van hun kunnen betekent ook einde carrière.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:55

Elisa2 schreef:
bulck schreef:

Het rondreizende springcircus heeft weinig te maken met dierwelzijn of duurzaamheid dat gaat voornamelijk om geld.

Paarden die wekenlang in concoursboxen staan en waarin nauwelijks aan hun natuurlijke behoefte voldaan kan worden.
Het risico op ziektes als rhino en reisziekte.
Overbelasting mentaal en fysiek.

Uiteraard kan de groom er de hele dag bij zijn maar dat is natuurlijk geen vergelijking met lekker vrije beweging met een maatje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 14:58

Maar waarom word een paard die zogenaamd via "achterdeur" weg gaat afdanker genoemd? Ik fok ook, en deze paardjes worden getraind voor mij. Als zij niet mijn niveau zijn gaan ze ook weg. Nog altijd beter dan zo een paardje constant de max vragen die het niet aan kan. Oh, en gewoon via de voordeur. Ook bij de trainer.

Snap niet dat alles zo negatief gemaakt word.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:03

Elisa2 schreef:
Natuurlijk, maar en boxen in een tent zullen altijd minder prettig zijn dan thuis. De vraag is denk ik in hoeverre dat erg is? Als ze thuis gewoon wel een goed leven hebben, dan maakt die paar dagen denk ik niet veel uit.

Ik heb moeite met dit argument.

Paarden leven namelijk in het moment. En als déze box op dit moment niet acceptabel is qua welzijn lijdt het paard er imo onder.

Dat lijden wordt niet minder omdat het paard het thuis wel goed heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:04

Het gaat niet over paarden die het niveau niet aan kunnen en netjes verkocht worden.
Het gaat over de paarden die het fysiek en of mentaal niet aan kunnen maar juist wel gepusht zijn en dan uitvallen. Die gaan niet door de voordeur.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:09

Via de achterdeur is gewoon een uitspraak en staat los van de paardensector, dus het wel of niet invullen van de definitie, is in deze wat zinloos.

Verder reizen met name de springpaarden de hele wereld rond, en zien hun eigen stal praktisch niet, omdat ze ergens op concours, op reis of in quarantaine staan. Dat het ze daarbij zo comfortabel mogelijk gemaakt wordt, in de op dat moment voorhande zijnde mogelijkheden, zegt niet automatisch dat die dieren ook in hun natuurlijke behoeften worden voorzien. Net zomin kan er direct van uitgegaan worden dat ze ongelukkig of aangetast zijn in hun welzijn, net zoals mensen, passen ook paarden zich aan omstandigheden aan. Maar het staat wel vrij kritische vragen te blijven stellen bij deze manier van paarden houden/transporteren/ tbv wedstrijden.

Als je (top)sport bedrijft met dieren zul je waarschijnlijk altijd moeten balanceren tussen de (natuurlijke) behoefte van je dier en de geboden omstandigheden op dat moment.
Feit is wel dat er een aantal stallen zijn (Fredriscon, Epaillard en vast meer), waar ze echt wel bezig zijn met paardenwelzijn. Zo staan hun paarden vaak met dezelfde samen buiten, reizen ze samen met hun maatje naar concours, worden de dieren, mits het kan, buiten gehouden. (All In staat altijd buiten in een uitloopstal met maatjes), wordt er zonder ijzers gereden waar mogelijk etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:13

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Natuurlijk, maar en boxen in een tent zullen altijd minder prettig zijn dan thuis. De vraag is denk ik in hoeverre dat erg is? Als ze thuis gewoon wel een goed leven hebben, dan maakt die paar dagen denk ik niet veel uit.

Ik heb moeite met dit argument.

Paarden leven namelijk in het moment. En als déze box op dit moment niet acceptabel is qua welzijn lijdt het paard er imo onder.

Dat lijden wordt niet minder omdat het paard het thuis wel goed heeft.

De vraag is wat is acceptabel. Is minder fijn dan thuis, en sowieso in een vreemde omgeving, maar nog wel voldoende ruimte/voer/bodembedekking/ frisse lucht etc. acceptabel?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:17

DuoPenotti schreef:
Het gaat niet over paarden die het niveau niet aan kunnen en netjes verkocht worden.
Het gaat over de paarden die het fysiek en of mentaal niet aan kunnen maar juist wel gepusht zijn en dan uitvallen. Die gaan niet door de voordeur.

Dan is die trainer/ ruiter dus gewoon slecht bezig!

Maar dat wil ook nog niet zeggen ze allen zo zijn, plus je de eigenaren niet moet uit vlakken die denken wel in het bezit te zijn van de top der top en moeilijk gaan lopen doen als een trainer ze het advies geeft dat ze niet willen horen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:18

DP: Ik twijfel daaraan. Tijdje terug nog bood de Begijnhoeve een hele leuke Tuschinsky merrie aan via hun Instagram pagina en andere kanalen. Super eerlijk erover ook.

Paard was heel getalenteerd maar had teveel stress van concoursen en viel om die reden uit.

Ik waardeer dat, super eerlijk verhaal, heel goed gereden en behandeld paard, niets mis mee. Maar kon mentaal het sportpaarden bestaan niet aan, en is dus nu een fijn paard voor een handige amateur :)

Ik ben helemaal niet kritiekloos naar topsport. Alleen ik hou niet van óf helemaal afbranden óf helemaal ophemelen.

Tegelijk denk ik dat het management in de topsport nog altijd wel vele malen beter is dan bij de gemiddelde amateur. En ook dat zeg ik helemaal niet om mensen af te branden, want ik denk dat heel veel mensen gewoon hun uiterste best doe
n om zo goed mogelijk voor hun paarden te zorgen.

fransje23 schreef:
De vraag is wat is acceptabel. Is minder fijn dan thuis, en sowieso in een vreemde omgeving, maar nog wel voldoende ruimte/voer/bodembedekking/ frisse lucht etc. acceptabel?

Ik weet het niet goed. Voor mij vind ik goed dat er voldoende ruimte/bodembedekking/voer/frisse lucht is, maar met frisse lucht bedoel ik dus wel een heel aantal uren vrije beweging en socializen met een vriendje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:28

Avalanche
Waar twijfel je aan?

Ook @ Popstra, ik zeg toch ook nergens dat er geen sportstallen bestaan die niet voor welzijn zijn en het gewoon eerlijk doen?

Ik zeg ook nergens dan dat elke particulier fijn rijd en goed management heeft.
Zou geen paard in het westland willen zijn op zo'n pensionstal met een postzegel paddock en een butsende ruiter.

Dus begrijp eigenlijk jullie berichten richting mij niet, want denk dat we het redelijk eens zijn op sommige vlakken.

Maar nogmaals, ik reageerde op het bericht sportpaarden worden 30.... ja klopt.
En een heleboel ook niet.
En sommige verlaten netjes de voordeur, maar we moeten ook niet roomser dan de paus gaan doen en zeggen dat dit altijd zo is...
En juist jullie weten dat ook...of heb me erg in jullie vergist