BoktVerlaten schreef:Ik begrijp dat je je paard graag veel buiten hebt. Helaas is Nederland niet overal paardvriendelijk. Op kleigrond te nat en super veel vet gras. Op zandgrond wel lekker droog maar de helft van het jaar geen gras….. Grond is duur en niet iedereen kan ivm gezin of werk zomaar verhuizen naar een uithoek van het land. Wil je in of bij de randstad een stal waar je paard naar buiten gaat, is het gewoon duurder dan op het platteland. Woon je in of bij de randstad, is de kans groot dat je je dure leven bekostigt met fulltime werk en ben je langer onderweg ivm files. Dan is een volpensionstal ook wel fijn….kost ook weer geld.
Conclusie….zolang mensen in en om de randstad een paard fijn wil huisvesten in een volpension en dan verbaasd zijn dat dat niet voor 400 euro per maand lukt, tja…..
Niet ieder paard kan lekker in de kudde, zeker niet op een pensionstal met wisselde kuddes! En ook is het geen ramp als paarden in een eigen weitje staan met een draadje er tussen, als dat nodig is. Beweging, frisse lucht, weidegang en een wisselend programma kun je in de randstad ook bieden. Maar kost geld.
Ik vind het helemaal niet paardvriendelijk om je paard in een onstabiele kudde, 24 uur per dag in de blub te stallen, met een schuilstal zonder droge of schone ligplekken, met een karige voerplek etc….dan liever een volpension met individuele weides, voldoende naar buiten en droge stallen voor de nacht.
Kortom, soms klinkt iets heel paardvriendelijk en valt het in de praktijk tegen. En andersom.
Oordelen kan dus pas als je het paard, de plek en de omstandigheden hebt kunnen beoordelen.
Zomaar roepen dat een paard maar 24/7 buiten moet of dat een postzegeltje paddock altijd fout is….erg kort door de bocht.
Als je een paard geen minimum welzijn kunt bieden, waarom dan een paard nemen? Waarom vind jij een postzegel paddock genoeg voor je paard om vrij in te bewegen?
Ik lees hierboven allemaal excuses om je paard niet gewoon het minimale welzijn te bieden.
Is dat 24 uur per dag buiten, nee hoor, dat zegt hier ook niemand (en dan is dat ook gelijk maar in een instabiele kudde, met blub en natte stallen en karige voerplek
), want in vergelijking daarmee staat een stalpaard nog niet zo slecht? Ik verwonder me er over hoe mensen het ophokken van paarden zoveel uren per dag maar voor zichzelf blijven goed praten, ongelooflijk.