Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:50

996981 schreef:
juval schreef:

dat laatste. }:0
Koeien moeten van onze melkfabriek minimaal 120 dagen 6 uur per dag op de wei... maar daar gaan we altijd overheen.

omdat er hier eerder werd gesproken op 40+ of zelfs megastallen van meer dan 100 paarden die op kleine oppervlaktes worden gehouden.

Hoe zou een Max van 2 paarden per hectare in dat opzicht dan invloed hebben op welzijn? Dan kan de grondeigenaar theoretisch er nog steeds voor kiezen om de paarden enkele uren op individuele zandpaddocks te houden, zodat hij de velen hectaren kan maaien voor hooi.

in theorie kan dat natuurlijk.... in de praktijk is het onmogelijk aangezien die hectares er gewoonweg niet zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:51

DuoPenotti schreef:
Jullie lezen echt hele andere topics dat is wel duidelijk zeg... of met een hele andere bril, dat laatste denk ik eigenlijk. Want wat ze bedoelen maken jullie er dus van...

Er zijn er maar een paar bokkers waarvan ik weet dat ze voor 24/7 buiten zijn en anders is niets goed.

Ja ik vind inderdaad minimaal een paard een dagdeel buiten moet staan. Een dagdeel met minimaal 1 ander paard op een oppervlakte waar ze ook echt kunnen lopen.
Voor mijn eigen paarden heb ik dat altijd te weinig gevonden, ook op pension.
Maar ja een dagdeel, dat vind ik dat dat wel een minimale eis mag zijn tegenwoordig niet meer levend in 1856.... pff zeg
Maar als dat al als teveel word gezien... of mee word geschermd die hebben het toevallig zo goed. Ja dan zijn we snel uitgel.ld ja, dat klopt wel

Idd. En als dat te veel gevraagd is dan kan er idd beter flink in gehakt worden op de paarden houderij van mij. Als het normaal is om zelfs niet te proberen voldoen aan enige basis noden. Stop er dan maar mee als dat ‘luxe’ is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:54

BoktVerlaten schreef:
Ik begrijp dat je je paard graag veel buiten hebt. Helaas is Nederland niet overal paardvriendelijk. Op kleigrond te nat en super veel vet gras. Op zandgrond wel lekker droog maar de helft van het jaar geen gras….. Grond is duur en niet iedereen kan ivm gezin of werk zomaar verhuizen naar een uithoek van het land. Wil je in of bij de randstad een stal waar je paard naar buiten gaat, is het gewoon duurder dan op het platteland. Woon je in of bij de randstad, is de kans groot dat je je dure leven bekostigt met fulltime werk en ben je langer onderweg ivm files. Dan is een volpensionstal ook wel fijn….kost ook weer geld.
Conclusie….zolang mensen in en om de randstad een paard fijn wil huisvesten in een volpension en dan verbaasd zijn dat dat niet voor 400 euro per maand lukt, tja…..

Niet ieder paard kan lekker in de kudde, zeker niet op een pensionstal met wisselde kuddes! En ook is het geen ramp als paarden in een eigen weitje staan met een draadje er tussen, als dat nodig is. Beweging, frisse lucht, weidegang en een wisselend programma kun je in de randstad ook bieden. Maar kost geld.

Ik vind het helemaal niet paardvriendelijk om je paard in een onstabiele kudde, 24 uur per dag in de blub te stallen, met een schuilstal zonder droge of schone ligplekken, met een karige voerplek etc….dan liever een volpension met individuele weides, voldoende naar buiten en droge stallen voor de nacht.

Kortom, soms klinkt iets heel paardvriendelijk en valt het in de praktijk tegen. En andersom.

Oordelen kan dus pas als je het paard, de plek en de omstandigheden hebt kunnen beoordelen.
Zomaar roepen dat een paard maar 24/7 buiten moet of dat een postzegeltje paddock altijd fout is….erg kort door de bocht.

Als je een paard geen minimum welzijn kunt bieden, waarom dan een paard nemen? Waarom vind jij een postzegel paddock genoeg voor je paard om vrij in te bewegen?
Ik lees hierboven allemaal excuses om je paard niet gewoon het minimale welzijn te bieden.

Is dat 24 uur per dag buiten, nee hoor, dat zegt hier ook niemand (en dan is dat ook gelijk maar in een instabiele kudde, met blub en natte stallen en karige voerplek :') ), want in vergelijking daarmee staat een stalpaard nog niet zo slecht? Ik verwonder me er over hoe mensen het ophokken van paarden zoveel uren per dag maar voor zichzelf blijven goed praten, ongelooflijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:00

juval schreef:
996981 schreef:
Hoe zou een Max van 2 paarden per hectare in dat opzicht dan invloed hebben op welzijn? Dan kan de grondeigenaar theoretisch er nog steeds voor kiezen om de paarden enkele uren op individuele zandpaddocks te houden, zodat hij de velen hectaren kan maaien voor hooi.

in theorie kan dat natuurlijk.... in de praktijk is het onmogelijk aangezien die hectares er gewoonweg niet zijn.

Mijn punt is dat het stellen van een minimum aan te bezitten hectares per aantal paarden op zich zelf niks gaat doen aan het vergroten van welzijn

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:09

Om melk als weidemelk aan te bieden moet er minimaal 1000m2 weide per koe beschikbaar zijn.

Dat is ook begrijpelijk als je kijkt naar de mestwet.
- Een koe met een ureum van boven de 40 en boven de 10.600 liter melkproductie geeft op jaarbasis zo'n 172kg stikstof als drijfmest ( Tabel 6a Excretieforfaits per melkkoe drijfmest 2019-2021 ).
- Zonder derogatie mag er 170kg stikstof uit dierlijke mest (per ha) aangebracht wordt op weidegrond.
- 120 dagen 6 uur komt neer op 1/12e van de tijd (1/3e van het jaar 1/4e van de dag).
- 172/12 = 14.3kg stikstof per koe in die éne maand. Totale afzet mest op de weide bij 10koeien/ha = 143kg, geeft nog 27kg stikstof uit dierlijke mest aan ruimte.

Voor veel stallen zou 1000m2 aan weide per paard al een hele verbetering zijn. Net als die 120x6 uur voor de paarden, helaas. De verplichting om paarden minimaal de weidegang van weidemelk aan te bieden is een mooie start.

Overigens hebben wij de paarden nu aan huis, maar hebben we (in de randstad) ook het paard wel op ruim 30 minuten rijden (enkele reis) gehad omdat aan huis toen nog niet ging en we het dierenwelzijn boven dagelijks bezoeken vonden gaan. En dan hadden we ook geen goedkope stalling en moesten we het krachtvoer nog zelf aanschaffen. Maar hij stond wel 24/7 buiten (normaal voor mij geen noodzakelijkheid, maar dat paard was heel lastig diervriendelijk op stal te houden) met onbeperkt hooi en een vriend(in). De paarden staan nu aan huis overigens ±12/7 buiten/binnen. Daar doen ze het het beste op.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:17

996981 schreef:
Mijn punt is dat het stellen van een minimum aan te bezitten hectares per aantal paarden op zich zelf niks gaat doen aan het vergroten van welzijn

Het gaat wel wat doen denk ik. Want het creëert enorme krapte op de markt, wat de pensionprijzen omhoog gooit. Daardoor kun je als pensionstalhouder investeren.

En investeren in meer grond is dan een logische investering :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:35

ruitje schreef:
996981 schreef:

Het gaat wel wat doen denk ik. Want het creëert enorme krapte op de markt, wat de pensionprijzen omhoog gooit. Daardoor kun je als pensionstalhouder investeren.

En investeren in meer grond is dan een logische investering :D

Als je nog klanten overhoudt, met de prijzen voor paarden die ook enorm zullen gaan stijgen :D

ruitje

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:39

Ja, En de prijzen voor grond ook.. en voor de boodschappen, goed punt hoor. Het gaat er niet goedkoper op worden..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:40

Regelgeving mbt het aantal uren dat paarden (en andere landbouwdieren) buiten moeten zou denk ik meer opleveren voor het welzijn :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:43

Als er gewoon eens gecontroleerd zou gaan worden op die minimale 4 uur vrije beweging per dag en er boetes uitgedeeld zouden worden als hier niet aan voldaan wordt dan gaat er ook wel het ea in rap tempo veranderen denk ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:48

Elisa2 schreef:
Als er gewoon eens gecontroleerd zou gaan worden op die minimale 4 uur vrije beweging per dag en er boetes uitgedeeld zouden worden als hier niet aan voldaan wordt dan gaat er ook wel het ea in rap tempo veranderen denk ik.

Is dat al wetgeving? Zolang dat niet zo is lijkt handhaving me niet mogelijk

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:50

nee is geen wetgeving, maar een advisering in de gids voor goed paarden houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:52

Inderdaad, een richtlijn...zou mooi zijn als het wetgeving zou worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:19

Maar moet dat dan wetgeving zijn voor mensen met een paard achter het huis, voor maneges, voor pensionstallen of voor trainingsstallen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:20

Veronica2 schreef:
Maar moet dat dan wetgeving zijn voor mensen met een paard achter het huis, voor maneges, voor pensionstallen of voor trainingsstallen?

Waarom zou je onderscheid maken?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:21

_San87_ schreef:
Veronica2 schreef:

Omdat die allemaal een andere rol hebben voor de wetgever.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:36

Veronica2 schreef:

Maar hun rol voor de wetgever maakt niets uit voor het paardenwelzijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:38

BoktVerlaten schreef:
Ik begrijp dat je je paard graag veel buiten hebt. Helaas is Nederland niet overal paardvriendelijk. Op kleigrond te nat en super veel vet gras. Op zandgrond wel lekker droog maar de helft van het jaar geen gras….. Grond is duur en niet iedereen kan ivm gezin of werk zomaar verhuizen naar een uithoek van het land. Wil je in of bij de randstad een stal waar je paard naar buiten gaat, is het gewoon duurder dan op het platteland. Woon je in of bij de randstad, is de kans groot dat je je dure leven bekostigt met fulltime werk en ben je langer onderweg ivm files. Dan is een volpensionstal ook wel fijn….kost ook weer geld.
Conclusie….zolang mensen in en om de randstad een paard fijn wil huisvesten in een volpension en dan verbaasd zijn dat dat niet voor 400 euro per maand lukt, tja…..

Niet ieder paard kan lekker in de kudde, zeker niet op een pensionstal met wisselde kuddes! En ook is het geen ramp als paarden in een eigen weitje staan met een draadje er tussen, als dat nodig is. Beweging, frisse lucht, weidegang en een wisselend programma kun je in de randstad ook bieden. Maar kost geld.

Ik vind het helemaal niet paardvriendelijk om je paard in een onstabiele kudde, 24 uur per dag in de blub te stallen, met een schuilstal zonder droge of schone ligplekken, met een karige voerplek etc….dan liever een volpension met individuele weides, voldoende naar buiten en droge stallen voor de nacht.

Kortom, soms klinkt iets heel paardvriendelijk en valt het in de praktijk tegen. En andersom.

Oordelen kan dus pas als je het paard, de plek en de omstandigheden hebt kunnen beoordelen.
Zomaar roepen dat een paard maar 24/7 buiten moet of dat een postzegeltje paddock altijd fout is….erg kort door de bocht.

Ik zit op leem. Hier is een paddock gemaakt waar ze met hooi op kunnen. Oplossing voor al je leem-problemen. Als je alleen in problemen denkt is het idd onmogelijk allemaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:17

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Dat doet er wat welzijn betreft niet toe, toch?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:18

Veronica2 schreef:

maakt niet uit, de wetgever maakt daar geen verschil in. Een paard is een paard ongeacht wie hem houdt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:25

Dat is natuurlijk niet zo.
Voor een hondenfokker of asiel oid zijn ook andere regels dan bij een particulier.
Voor het dier maakt het niet uit, voor de wetgeving wel.
Dus die opmerking is wel terrecht.

Maar bedrijfsmatig paarden houden kan wel gelijk gesteld worden.
Of dat nu een manege, een pension of een sportstal is zou niet uit hoeven te maken.
x uur minimale vrije beweging op x m2. En stal ook xm2. Dat is best in regels te gieten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:25

controle en handhaving lijkt me een flinke uitdaging, dat gaat net als met de verplichte registratie waarschijnlijk heel moeilijk worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:28

DuoPenotti schreef:
Dat is natuurlijk niet zo.
Voor een hondenfokker of asiel oid zijn ook andere regels dan bij een particulier.
Voor het dier maakt het niet uit, voor de wetgeving wel.
Dus die opmerking is wel terrecht.

Maar bedrijfsmatig paarden houden kan wel gelijk gesteld worden.
Of dat nu een manege, een pension of een sportstal is zou niet uit hoeven te maken.
x uur minimale vrije beweging op x m2. En stal ook xm2. Dat is best in regels te gieten.

Dat heeft met t bedrijfsmatige verschil te maken. Een minimaal aantal hectare per paard en verplicht sociaal contact kan gewoon voor bedrijf en particulier gelden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:29

juval schreef:
controle en handhaving lijkt me een flinke uitdaging, dat gaat net als met de verplichte registratie waarschijnlijk heel moeilijk worden.

zeker.
Maar als de paddocks er zijn van x grote. Het aantal paarden kloppend op het bedrijf dat ze ook x uur naar buiten kunnen. Heb je ook kans dat de uitvoering groter is dan wanneer er gewoon meer paarden staan dan dat er überhaupt paddocks zijn. Dan kan het met de beste wil niet eens.

Daarnaast kan met techniek ook wel veel.
chip reader leest chip bij in en uitgaan van de stalgang deur naar buiten.
Ja daar kun je hem in theorie vast knopen aan een boom ipv vrije beweging geven....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:30

juval schreef:

Dat denk ik ook. Bij particulieren die privé staan, dan. Bij bedrijven wordt dat makkelijker. En de meeste particulieren hebben hun paard bij een bedrijf gestald staan. Dus dan ondervang je al het grootste deel van paardenhoudend Nederland.