Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 01:54

Veulen84 schreef:
xmarliez schreef:
Ik lees vooral ‘ik zou daar niet gaan trainen’ en ‘ik vind dit geen dressuur’. Echt, who cares :') jullie hebben dit paard niet, hoeven niet bij Bartels te rijden, hoeven hier ook geen mening over te hebben. Wat is er mis met blij zijn voor iemand ondanks dat het niet jouw stijl is? We kunnen niet allemaal in het zelfde straatje lopen en iedereen heeft een ander idee bij dressuur en bij trainen. Wat een discussies altijd terwijl er niemand gelijk of ongelijk heeft.

(Jaja dit is een forum waar lekker iedereen een mening mag geven, i know…. Maar doordat er zo weinig begrip en sympathie voor elkaar is blijft er dadelijk geen sport meer over).

@superpony, wauw heftig om te zeggen dat iemand de verkeerde keuzes maakt….. het is toch niet jouw leven? Dus ook niet jouw keuzes.

Ik denk dat voor veel ruiters het punt is dat het al geen sport meer is. Voor veel mensen is showdressuur namelijk niet wat ze willen. Er zullen er zat zijn voor wie het wel haalbare kaart is, maar die het gewoon niet willen. Dat zijn de mensen die vervolgens te horen krijgen dat hun paard niet genoeg toon heeft. Dat hun paard meer draagt en zakt van achter wordt dan niet meer mee beoordeeld, want dat spectaculaire voorbeen is er niet.
Als ze allebei de zelfde kansen zouden hebben zou veel minder wriktie opleveren. Maar dat gebeurt niet, wat dus betekend dat voor een groep mensen de sport langzaam aan het sterven is. En dan moet je soms wel zeggen dat je het er niet mee eens bent. Want je geloofd in jouw rijstijl en niet in showdressuur.

En als je dat doet ben je onbekwaam en jaloers. :=

Urbanus

Re: Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 04:23

Ik denk ook dat veel mensen jaloers zijn. Beetje kinderachtig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 05:11

Veulen84 schreef:
xmarliez schreef:
Ik lees vooral ‘ik zou daar niet gaan trainen’ en ‘ik vind dit geen dressuur’. Echt, who cares :') jullie hebben dit paard niet, hoeven niet bij Bartels te rijden, hoeven hier ook geen mening over te hebben. Wat is er mis met blij zijn voor iemand ondanks dat het niet jouw stijl is? We kunnen niet allemaal in het zelfde straatje lopen en iedereen heeft een ander idee bij dressuur en bij trainen. Wat een discussies altijd terwijl er niemand gelijk of ongelijk heeft.

(Jaja dit is een forum waar lekker iedereen een mening mag geven, i know…. Maar doordat er zo weinig begrip en sympathie voor elkaar is blijft er dadelijk geen sport meer over).

@superpony, wauw heftig om te zeggen dat iemand de verkeerde keuzes maakt….. het is toch niet jouw leven? Dus ook niet jouw keuzes.

Ik denk dat voor veel ruiters het punt is dat het al geen sport meer is. Voor veel mensen is showdressuur namelijk niet wat ze willen. Er zullen er zat zijn voor wie het wel haalbare kaart is, maar die het gewoon niet willen. Dat zijn de mensen die vervolgens te horen krijgen dat hun paard niet genoeg toon heeft. Dat hun paard meer draagt en zakt van achter wordt dan niet meer mee beoordeeld, want dat spectaculaire voorbeen is er niet.
Als ze allebei de zelfde kansen zouden hebben zou veel minder wriktie opleveren. Maar dat gebeurt niet, wat dus betekend dat voor een groep mensen de sport langzaam aan het sterven is. En dan moet je soms wel zeggen dat je het er niet mee eens bent. Want je geloofd in jouw rijstijl en niet in showdressuur.

Ik ben er van overtuigd dat als je een mooi stuk dressuur laat zien in de ring de juryleden dat zeker nog weten te waarderen, ook met een minder spectaculair paard. Vooral in de basis sport draait het totaal niet op spektakel. Maar goed een weggedrukte rug onder het mom van ‘ik dwing mijn paard niet in een houding’ of een paard die zo traag is al dikke stront onder het mom van ‘ik laat mijn paard op eigen benen lopen’ wordt inderdaad niet gewaardeerd. Ik denk dat de mensen die zich zo achter gesteld voelen of het niet eens zijn met de sport eerst maar eens gewoon lekker in de basis moeten gaan rijden en vooral moeten leren van alles wat er om hen heen gebeurd. Denken dat de juryleden je niet goed vinden omdat je een minder spectaculair paard hebt is wel een hele makkelijke weg. De jury interesseert het over het algemeen niet waar je mee binnen komt rijden, zolang het maar netjes, correct, vriendelijk en fijn er uit ziet (wat ik dus bedoel, een ontspannen en in de aanleuning gaand paard die loopt in het juiste tempo). Maar goed dit is een discussie waar we niet uit komen want 90% van de mensen die hier reageert gaat niet eens op wedstrijd of heeft geen ambities om op wedstrijd te gaan. Ik wil alleen zeggen dat een ander bekritiseren het aller makkelijkste is wat er is. En mensen geven zich blood op internet en wij mogen daar wat van vinden de vraag is alleen moeten we altijd maar overal wat van vinden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 05:26

xmarliez schreef:
Veulen84 schreef:

Ik ben er van overtuigd dat als je een mooi stuk dressuur laat zien in de ring de juryleden dat zeker nog weten te waarderen, ook met een minder spectaculair paard. Vooral in de basis sport draait het totaal niet op spektakel. Maar goed een weggedrukte rug onder het mom van ‘ik dwing mijn paard niet in een houding’ of een paard die zo traag is al dikke stront onder het mom van ‘ik laat mijn paard op eigen benen lopen’ wordt inderdaad niet gewaardeerd. Ik denk dat de mensen die zich zo achter gesteld voelen of het niet eens zijn met de sport eerst maar eens gewoon lekker in de basis moeten gaan rijden en vooral moeten leren van alles wat er om hen heen gebeurd. Denken dat de juryleden je niet goed vinden omdat je een minder spectaculair paard hebt is wel een hele makkelijke weg. De jury interesseert het over het algemeen niet waar je mee binnen komt rijden, zolang het maar netjes, correct, vriendelijk en fijn er uit ziet (wat ik dus bedoel, een ontspannen en in de aanleuning gaand paard die loopt in het juiste tempo). Maar goed dit is een discussie waar we niet uit komen want 90% van de mensen die hier reageert gaat niet eens op wedstrijd of heeft geen ambities om op wedstrijd te gaan. Ik wil alleen zeggen dat een ander bekritiseren het aller makkelijkste is wat er is. En mensen geven zich blood op internet en wij mogen daar wat van vinden de vraag is alleen moeten we altijd maar overal wat van vinden?

Zeker mee eens, helemaal in de basis. Ik heb zo'n heel simpel paard. Juryleden zeggen her ook, ouderwets type met niet de beste gangen. Maar wij halen constant hele goede punten en zelfs prijzen, ook op grotere wedstrijden. Ook tegen de hele goede paarden. Het hele show element en gezeur dat je alleen kan winnen met spektakel en goed rijden niet gewaardeerd wordt klopt in de basis sowieso niet. Absoluut niet zelfs. Je moet alleen wel correct rijden en dus kritisch op jezelf zijn. Niet alleen maar vinger wijzen naar de jury.

Ik ben weer geen fan van Britt en George, maar ze werkt wel keihard. Ik zie persoonlijk liever een andere manier van gaan en rijden, maar die is er ook nog gewoon. Het is ook echt onzin dat er in de Gp niks rondrijdt wat gewoon correct achterbeen en verzameling heeft. Er komen juist weer steeds meer combinaties die minder alleen spektakel zijn en gewoon bovenaan eindigen.

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 06:35

Filmpje gezien, maar idd rijtechnisch laat het te wensen over.
Ik zie hem in het galopappyement niet overkruisen en Britt heeft idd een erg stugge hand (ze zet haar polsen vast).
En die stappen nadat hij van de wagen afkwam zagen er idd niet normaal uit.

Persoonlijke mening :D
Ik verbaas mij iedere keer weer over de draf die zij rijdt; dit is geen normale arbeidsdraf, maar een spaanse draf (showtruukje) en zou dus officieel niet toegestaan mogen worden tijdens de proef.

En ja, het is een showtruukje omdat dit paard niet correct van achteren naar voren gereden wordt en het daardoor geen gymnasticerende oefening is en dus een showtruukje.

Edit: onder Emmelie was de draf prima en normaal. Die benenzwaaierij wordt hij blijkbaar in getraind (iedereen was tenslotte gek van Totilas)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 06:45

Ik ben fan van Britt en George. Britt is voor de paardensport naar buiten toe een hele goede ambassadeur. Ze is in mijn ogen een heel enthousiast paardenmeisje,, zoals veel van ons ooit waren of nog steeds zijn. Penny in optima forma.
Haar beleving van het samen zijn met paarden is heel intensief en ze gaat er vol voor. Top.

Ze beschrijft vol vuur haar avonturen met de paarden en maakt zo ook bij het grote publiek en de kleine Penny' s haar weg in de paardensport invoelbaar.
Ze is mega zenuwachtig vaak en George is op wedstrijd echt veel paard om te managen. Samen zie je ze groeien. Gaat het allemaal perfect, nee zeker niet en dat geeft ze zelf ook aan en de jury ook, anders hadden ze wel 100% gescoord :D .

Onze paardensport heeft meer ambassadeurs nodig zoals Britt, want de paardensport staat onder druk van de publieke opinie.
En het laatste wat de paardensport kan gebruiken is de onderlinge verdeeldheid en nare reacties. Mag je dan geen kritiek hebben, zeker wel, maar aan opbouwende kritiek hebben combinaties meer.

Laten we lekker vol genieten van onze paarden met respect voor de paarden en ook respect onze mede ruiters.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:05

Marliez
Heb zelf Z gereden met een gewoon paard. En het 99% van de keren eens geweest met de jurering. Een hele enkele keer snapte ik het niet. En ja ook wel eens dat ik het niet snapte dat ik zo hoog stond.
Meestal vond ik het gewoon kloppen.
Ik was een zesjes ruiter behalve de galop haalde mijn punten op.
Dus hoe hoger ik kwam hoe beter mijn punten :D

Mag ik nu hier nu wel mijn zegje doen?
Of weer niet omdat ik geen Zzz heb gereden?

Ik blijf Britt een fijne ruiter vinden. En ja blijf erbij dat ik het jammer vind dat ze hier meer hand gebruikt dan anders.
Vond het juist altijd fijn om te zien dat dit bij haar minder was dan bij vele andere bekende ruiters.
Maar kan ook toevallig zijn deze proef. Dus ben benieuwd naar volgende.
Wel vind ik het heel knap wat zij allemaal doet aan showbizz enz en dan ook nog de tijd vinden om te trainen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:16

janouk schreef:
Onze paardensport heeft meer ambassadeurs nodig zoals Britt, want de paardensport staat onder druk van de publieke opinie.
En het laatste wat de paardensport kan gebruiken is de onderlinge verdeeldheid en nare reacties. Mag je dan geen kritiek hebben, zeker wel, maar aan opbouwende kritiek hebben combinaties meer.

Nou ken ik die hele Britt niet, ik kijk ook al minstens 30 jaar geen Nederlandse TV meer (aangenomen dat ze daar van bekend is). De enige reden dat ik haar naam ken, is omdat ze VN haalt op bokt.

Maar ik zie haar óók niet in de dagbladen de paardensport verdedigen/vertegenwoordigen, ik zie die hele Britt nergens en nooit, dus ik vraag me in gemoede af hóe ze zo goed 'ambassaseurt' voor de sport. Hoeveel 'gewoon klootjesvolk' laat staan Dier en Recht en dat soort lieden zien Britt nou precies als: die doet het goed?

Ik denk - zo te lezen hier - dat Britt vooral 'ambassadeurt' voor de ruiters. En die geeft ze misschien wel een voorbeeld van enthousiasme, maar niet echt van dressuur zoals het zou moeten zijn. Kan ze niets aan doen, want ze denkt ook maar te lessen bij de beste, en de jury wil zien wat zij (en anderen) doen, maar een ambassadeur voor de sport?

En als we zélf als paardenliefhebbers geen kritiek mogen hebben, dan hebben de tegenstanders dat in ieder geval wél, dus de eigen achterban de mond snoeren is het laatste dat je zou moeten willen

Elisa2

Re: Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:43

Ik denk dat juist paardenliefhebbers de sport kapot maken, door altijd en eeuwig alleen maar het negatieve te zien bij mensen die iets net even wat anders doen dan zij zelf. En dat is ook vaak geen opbouwende kritiek, het riekt meer naar afzeiken en kijk mij zelf eens goed zijn. (even in het algemeen he)

Zolang Dalera nummer 1 is van de wereld kan er niet gezegd worden dat het alleen om spektakel gaat, want als er 1 niet spectaculair is aan de voorkant dan is zij dat wel. Gelukkig is er al een kentering in de dressuur waarbij de voorbeenzwaaiers van vroeger niet meer zo gewaardeerd worden. ik ben er ook van overtuigd dat je ook met een simpel paard ver kan komen, je moet alleen wel even net iets beter leren rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:44

Ibbel,
Okay duidelijk dat jij Britt niet tegen komt in jouw wereld blijkbaar.
Ik kom haar namelijk wel geregeld tegen in de media en op social media en in de bioscoop.

Britt heeft bijvoorbeeld op Instagram meer dan 400.000 volgers en op YouTube meer dan 200.000 volgers.
Als Britt een meet and greet houdt op grote evenementen, staan er ellenlange rijen met honderden kids om met haar en haar paarden op de foto te gaan. Haar paardenmerchandise ligt in elke paardenwinkell en speelgoedwinkel van agenda's tot dekbedden. :D haar speelfilms zijn wereldwijd te zien op Netflix.

In mijn ogen een ambassadeur voor de paardensport.

En ik zeg niet dat mensen de mond gesnoerd moet worden, maar ik zeg wel dat reageren met respect hard nodig is om het imago van de paardensport te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-05-23 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:49

Rule_Breaker schreef:
Filmpje gezien, maar idd rijtechnisch laat het te wensen over.
Ik zie hem in het galopappyement niet overkruisen en Britt heeft idd een erg stugge hand (ze zet haar polsen vast).
En die stappen nadat hij van de wagen afkwam zagen er idd niet normaal uit.

Persoonlijke mening :D
Ik verbaas mij iedere keer weer over de draf die zij rijdt; dit is geen normale arbeidsdraf, maar een spaanse draf (showtruukje) en zou dus officieel niet toegestaan mogen worden tijdens de proef.

En ja, het is een showtruukje omdat dit paard niet correct van achteren naar voren gereden wordt en het daardoor geen gymnasticerende oefening is en dus een showtruukje.

Edit: onder Emmelie was de draf prima en normaal. Die benenzwaaierij wordt hij blijkbaar in getraind (iedereen was tenslotte gek van Totilas)

Arbeidsdraf wordt dan ook per definitie niet gevraagd in deze klasse…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:51

Elisa2 schreef:
Ik denk dat juist paardenliefhebbers de sport kapot maken, door altijd en eeuwig alleen maar het negatieve te zien bij mensen die iets net even wat anders doen dan zij zelf. En dat is ook vaak geen opbouwende kritiek, het riekt meer naar afzeiken en kijk mij zelf eens goed zijn. (even in het algemeen he)

Zolang Dalera nummer 1 is van de wereld kan er niet gezegd worden dat het alleen om spektakel gaat, want als er 1 niet spectaculair is aan de voorkant dan is zij dat wel. Gelukkig is er al een kentering in de dressuur waarbij de voorbeenzwaaiers van vroeger niet meer zo gewaardeerd worden. ik ben er ook van overtuigd dat je ook met een simpel paard ver kan komen, je moet alleen wel even net iets beter leren rijden.

precies dit. enkel de zin net even anders doen dan zij zelf veranderen in net even beter doen dan zij zelf ooit gedaan hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:53

janouk schreef:
Britt heeft bijvoorbeeld op Instagram meer dan 400.000 volgers en op YouTube meer dan 200.000 volgers.
Als Britt een meet and greet houdt op grote evenementen, staan er ellenlange rijen met honderden kids om met haar en haar paarden op de foto te gaan. Haar paardenmerchandise ligt in elke paardenwinkell en speelgoedwinkel van agenda's tot dekbedden. :D

In mijn ogen een ambassadeur voor de paardensport.
.

Maar dan preekt ze voor eigen parochie. Wat 'wij' nodig hebben, is een ambassadeur die die publieke opinie kan omturnen. Dat doe je niet met merchandise en meet en greets op evenementen waar de pennies in de rij staan. Die hóeven niet omgeturnd te worden, die zijn al leip van paarden.

Als de publieke opinie paardensport dierenmishandeling vindt, heb je iemand nodig die publiekelijk haar mond opentrekt, niet over hoe zenuwachtig zij is, niet over wat een geweldig paard zij heeft, niet over hoe trots ze is op een NK ticket, maar over "dit zijn de misstanden, en dít is wat ik/wij eraan gaan doen".

Daar heb ik nog geen VN-post over gelezen.

En daarom zie ik haar niet als 'ambassadeur'. Althans, niet met de toevoeging 'want de paardensport staat onder druk in de publieke opinie' want daar doet ze niets aan. Hoeft ze ook niet, maar geef haar dan geen etiketje wat ze niet waarmaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:57

Elisa2 schreef:

Nee, ik denk dat topsporters de sport kapot maken, en dat de gewone amateurruiter/boshobbelaar/paardenknuffelaar die er zelfs nooit meer opzit dat met lede ogen aanziet en heel graag zou willen dat paarden níet in elkaar worden getrokken, met valse knikken in de nek, veel te strakke neusriemen, voorbenen langs de oren wapperen en achterbenen die niets doen.

We kunnen het niet beter, maar we zien met lede ogen aan hoe dankzij dit soort 'dressuur' ook wíj straks niet meer op een paard het bos in kunnen. Dát is het probleem.

Alsof dankzij Max Verstappen heel Nederland straks niet meer auto mag rijden, 'want hij spuit zoveel NOx en fijnstof de lucht in'. En bij de F1 hoor je die geluiden niet of nauwelijks, maar het tegengeluid bij de paardensport is luid en duidelijk.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:03

Ibbel schreef:
Nee, ik denk dat topsporters de sport kapot maken, en dat de gewone amateurruiter/boshobbelaar/paardenknuffelaar die er zelfs nooit meer opzit dat met lede ogen aanziet en heel graag zou willen dat paarden níet in elkaar worden getrokken, met valse knikken in de nek, veel te strakke neusriemen, voorbenen langs de oren wapperen en achterbenen die niets doen.

We kunnen het niet beter, maar we zien met lede ogen aan hoe dankzij dit soort 'dressuur' ook wíj straks niet meer op een paard het bos in kunnen. Dát is het probleem.

Alsof dankzij Max Verstappen heel Nederland straks niet meer auto mag rijden, 'want hij spuit zoveel NOx en fijnstof de lucht in'. En bij de F1 hoor je die geluiden niet of nauwelijks, maar het tegengeluid bij de paardensport is luid en duidelijk.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Dat er nu nog niet beseft word dat er zoveel dierenleed is in de topsport vind ik erg bijzonder |o .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:12

Ibbel schreef:
Maar dan preekt ze voor eigen parochie. Wat 'wij' nodig hebben, is een ambassadeur die die publieke opinie kan omturnen. Dat doe je niet met merchandise en meet en greets op evenementen waar de pennies in de rij staan. Die hóeven niet omgeturnd te worden, die zijn al leip van paarden.

Als de publieke opinie paardensport dierenmishandeling vindt, heb je iemand nodig die publiekelijk haar mond opentrekt, niet over hoe zenuwachtig zij is, niet over wat een geweldig paard zij heeft, niet over hoe trots ze is op een NK ticket, maar over "dit zijn de misstanden, en dít is wat ik/wij eraan gaan doen".

Daar heb ik nog geen VN-post over gelezen.

En daarom zie ik haar niet als 'ambassadeur'. Althans, niet met de toevoeging 'want de paardensport staat onder druk in de publieke opinie' want daar doet ze niets aan. Hoeft ze ook niet, maar geef haar dan geen etiketje wat ze niet waarmaakt.

Ben ik niet, helemaal, met je eens.

Britt is zeker een ambassadeur voor de sport. Ze is het meest bekende paardenmeisjr van het land. Iemand die uitstraalt dat ze echt van paarden houdt, die laat zien dat ze er hard voor werkt. Je ziet dat de oprecht van haar paarden houdt.
Ze zijn meer dan alleen "materiaal van waarde" om een bepaalde prestatie te halen of om er geld aan te verdienen.

Ze spreekt ook een breed publiek aan.

De haters van de sport kun je niet overtuigen, zelfs niet met goede argumenten, het gaat om het houden van een breed draagvlak in de maatschappij.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:21

xmarliez schreef:

We hebben het hier niet over spectaculair he. We hebben het gewoon over een heel andere rijstijl. En het wordt voor juryleden wel steeds moeilijker om die te herkennen. Als je dingen niet herkent wordt het ook wel heel lastig beoordelen. Dressuur zou wel echt moeten gaan over het verbeteren van het paard z'n houding, spieren en beweging in de ogen van klassieke ruiters. Het is gewoon zo dat je aardig wat paarden ziet die nooit verbeteren. Ze leren meer kunstjes, krijgen meer routine. Maar om nou te zeggen dat die paarden meer spieren ziet ontwikkelen. Dat je ziet dat ze door de tijd heen meer gaan zakken achter. Dat ze van voren lichter in de hand worden en dat het lijkt alsof de ruiters alleen nog maar zitten te chillen.

Grappig vind ik het dat je juist die weggedrukte rug en dat opgetilde hoofd benoemd. Dat is namelijk wat ik zie als ik naar Britt kijk. Dan zie ik een ruiter die d'r paard aan het houden is, niet 1 die hem in de hand drijft. Een paard dat voorwaarts is en stuwt. Die niet bolt in de achterhand wanneer draagkracht wordt gevraagd. De voorbenen komen hoog omdat het hoofd hoog is. En ja daar hoor ik niks van te zeggen. Want ik rij geen showdressuur. Wat weet ik dus van showdressuur, misschien is het wel boven sensationeel goed. Maar ik rij klassiek en in mijn boek hoort dit paard en deze ruiter niet zo te bewegen. Dat weet ik zeker, ik zie waar het mis gaat en ik vind het niet mooi. Vind ik haar daarom een slechte ruiter? Nee zeker niet. Ben ik jaloers? Zeker niet. Zou ik willen dat er in dressuur ruimte is voor meer varianten van dressuur? Zeker wel. Vind ik dat al die varianten op de zelfde gelijke manier moeten worden beoordeeld? Zeker.
Lastig zal het allemaal wel zijn. Want dat betekend dat je dan klassieke ruiters, moderne ruiters en alternatieve ruiters door elkaar gaat zetten. Je zal dan in elke klasse oefeningen moeten stoppen die passen bij het africhtingsniveau van elk van die groepen. En dat betekend dat iedereen gelijke of andere kansen heeft. En dan gaan we weer iedereen op wedstrijd zien ipv dat een grote groep thuis blijft omdat ...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:22

Nadinetjuhh schreef:
Ibbel schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Dat er nu nog niet beseft word dat er zoveel dierenleed is in de topsport vind ik erg bijzonder |o .

Imperfecte omstandigheden zijn er onder alle paardenhouders. Dat is niet enkel onder de topsporters. Het verschil is dat die groep publiekelijk en daardoor zichtbaar is. Ik kijk af en toe met net zo veel afschuw naar hobbyisten die denken het goede te doen, terwijl ze op een zichtbaar kreupel paard rondhobbelen zonder het door de te hebben. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin hobby paarden gehouden worden evenmin altijd ideaal. Sport is niet inherent aan leed en niet sporten zorgt er niet per definitie voor dat er geen leed is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:31

Ik weet niet wat voor maatschappij jullie in leven maar ik ken eigenlijk niemand buiten bokt om die om Britt en haar rijderij geeft. 400K volgers klinkt als paardenmeisjes, geen "bredere publiek", dat is ook wat al die jongens van trucjes in vrijheid enz binnenhalen.

Mooi dat ze lol heeft met haar paard :) maar ambassadeur van de sport, kom op zeg.

Ik zie ook veel meer dierenleed onder recreatie en lol met je knol ruiters dan in de sport eerlijk gezegd, alleen is sport per definitie meer zichtbaar dan die ene veel te dikke dame op een veel te dikke, kreupele haflinger ergens in een wei waar niemand behalve haar ooit komt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:31

Rule_Breaker schreef:

Even ter info: In het ZZ-zwaar wordt ook geen arbeidsdraf gevraagd :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:37

Fly_high schreef:
Ik weet niet wat voor maatschappij jullie in leven maar ik ken eigenlijk niemand buiten bokt om die om Britt en haar rijderij geeft. 400K volgers klinkt als paardenmeisjes, geen "bredere publiek", dat is ook wat al die jongens van trucjes in vrijheid enz binnenhalen.

Mooi dat ze lol heeft met haar paard :) maar ambassadeur van de sport, kom op zeg.

Britt komt ook gewoon op tv, zit bij talkshows en wordt besproken bij Boulevard.
Ik denk dat bijna heel Nederland haar wel kent en weet dat ze dol is op paarden.
Dat is wel wat bekender dan de gemiddelde vlogger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:39

Veulen84 schreef:
xmarliez schreef:

We hebben het hier niet over spectaculair he. We hebben het gewoon over een heel andere rijstijl. En het wordt voor juryleden wel steeds moeilijker om die te herkennen. Als je dingen niet herkent wordt het ook wel heel lastig beoordelen. Dressuur zou wel echt moeten gaan over het verbeteren van het paard z'n houding, spieren en beweging in de ogen van klassieke ruiters. Het is gewoon zo dat je aardig wat paarden ziet die nooit verbeteren. Ze leren meer kunstjes, krijgen meer routine. Maar om nou te zeggen dat die paarden meer spieren ziet ontwikkelen. Dat je ziet dat ze door de tijd heen meer gaan zakken achter. Dat ze van voren lichter in de hand worden en dat het lijkt alsof de ruiters alleen nog maar zitten te chillen.

Grappig vind ik het dat je juist die weggedrukte rug en dat opgetilde hoofd benoemd. Dat is namelijk wat ik zie als ik naar Britt kijk. Dan zie ik een ruiter die d'r paard aan het houden is, niet 1 die hem in de hand drijft. Een paard dat voorwaarts is en stuwt. Die niet bolt in de achterhand wanneer draagkracht wordt gevraagd. De voorbenen komen hoog omdat het hoofd hoog is. En ja daar hoor ik niks van te zeggen. Want ik rij geen showdressuur. Wat weet ik dus van showdressuur, misschien is het wel boven sensationeel goed. Maar ik rij klassiek en in mijn boek hoort dit paard en deze ruiter niet zo te bewegen. Dat weet ik zeker, ik zie waar het mis gaat en ik vind het niet mooi. Vind ik haar daarom een slechte ruiter? Nee zeker niet. Ben ik jaloers? Zeker niet. Zou ik willen dat er in dressuur ruimte is voor meer varianten van dressuur? Zeker wel. Vind ik dat al die varianten op de zelfde gelijke manier moeten worden beoordeeld? Zeker.
Lastig zal het allemaal wel zijn. Want dat betekend dat je dan klassieke ruiters, moderne ruiters en alternatieve ruiters door elkaar gaat zetten. Je zal dan in elke klasse oefeningen moeten stoppen die passen bij het africhtingsniveau van elk van die groepen. En dat betekend dat iedereen gelijke of andere kansen heeft. En dan gaan we weer iedereen op wedstrijd zien ipv dat een grote groep thuis blijft omdat ...

En hoe kom je erbij dat er geen verschillende methodes of stromingen meedoen op wedstrijden? En dat je blijkbaar alleen met showdressuur scoort? Iedereen wordt gewoon op dezelfde manier beoordeeld, dat wordt niet aangepast aan de methode.

Ik rijd absoluut geen moderne of showdressuur en scoor in de basis gewoon enorm goed. Met een extreem simpel paard. De proeven hebben gewoon oefeningen per niveau die passend zijn. En je scoort dus gewoon als je echt correct rijdt. Het ontbreekt veel mensen alleen aan zelfinzicht en kritisch kijken naar zichzelf. Ja, ik krijg te horen dat mijn verruimingen meer moeten en krijg geen hoog cijfer voor de gangen. Ik scoor juist weer heel goed op andere dingen. Klopt ook, want het ene zijn onze slechte en moeilijke onderdelen. Dan moet je niet de schuld bij de jury leggen dat je geen goede punten daarvoor krijgt...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:42

@fransje. Nou, idd. Ik zal eens een rondje doen in mijn niet paardenminnende familie. Ik denk dat Britt bekender is dan bv een HP. Haar bekendheid beperkt zich echt niet alleen tot jonge paardenmeisjes.
Neem alleen de deal al om George te kunnen kopen. Dat heeft overal breed uitgemeten gestaan.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:45

996981 schreef:
Imperfecte omstandigheden zijn er onder alle paardenhouders. Dat is niet enkel onder de topsporters. Het verschil is dat die groep publiekelijk en daardoor zichtbaar is. Ik kijk af en toe met net zo veel afschuw naar hobbyisten die denken het goede te doen, terwijl ze op een zichtbaar kreupel paard rondhobbelen zonder het door de te hebben. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin hobby paarden gehouden worden evenmin altijd ideaal. Sport is niet inherent aan leed en niet sporten zorgt er niet per definitie voor dat er geen leed is.

Zeker waar. Dierenleed komt voor in alle categorieën maar ik denk dat het bij de topsport kwalijker is omdat velen ruiters het zien als een voorbeeld. Terwijl het eigenlijk dan een heel verkeerd voorbeeld is. Ik ben zelf van mening dat een sport niet met dieren kan. Als er geld bij komt kijken zijn de meesten mensen zo gefocust op de winst dat (bijna) altijd geld boven dierenwelzijn komt te staan. Precies het probleem wat zich nu afspeelt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:46

Maar die penny meisjes zijn wel de toekomst.
Dus vind haar wel zeker een ambassadeur voor de sport.

Ik ben de oude garde die af is gaan haken bij het kijken van dressuur toen Anky de rollkur introduceerde en de rest van de top dat na ging doen.
En daarna ook de amateurs. Geen achterhand meer, geen ruggebruik meer, valse knik, op de voorhand.
Vele weten nu niet meer hoe een correct paard loopt.
En we hebben iemand nodig die dat de jonge ruiters van nu weer laat zien.

En ik dacht dat Britt daar ook naar opzoek was, zo te rijden.
Tenminste in haar eerdere filmpjes, haar eerder uitleg dat ze ook bitloos reed enz.
En dat zie je nu niet meer terug.

Dat spektakel hoort ook wel wat bij het ras, dat hectische aan de voorkant.
Maar dat voor op gewicht rijden mijn inziens niet.
En dat deed ze eerder ook niet.

Dus hopelijk komt het door het dekseizoen.
En kan ze de penny meisjes die de toekomst gaan zijn weer meegeven hoe het hoort.

Fly_high schreef: