43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:06

Elisa2 schreef:
Kennen jullie stallen dan waar personeel echt goed betaald en behandeld wordt? Ik niet namelijk, en heb er op aardig wat gewerkt. De een beter dan de ander, maar normaal betaald krijgen en normale arbeidsvoorwaarden. No way, vergeet het maar in de paarden.

En dan gaat het niet altijd om dat ze niet willen, maar ook vaak genoeg niet kunnen juist omdat een paardenhouderij runnen nog niet zo simpel is.

Dan is het de hoogste tijd om te erkennen dat de sector niet houdbaar is.

„Omdat we het altijd al zo gedaan hebben“ is echt het slechste argument om je personeel uit te buiten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:09

Het minimum loon ligt momenteel toch op iets meer dan 1900 euro bruto per maand voor een volwassene? Niet dat dat een vetpot is hoor met de huidige kosten, maar om dan te zeggen dat 3000 al heel weinig is, terwijl dat ruim 1100 euro per maand meer is, is ook wat gek misschien.

Mungbean

Re: 43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:12

Als ze gemiddeld 3000/p.m. krijgen heb ik niets gezegd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:13

Maar wat is er mis met 11 euro denk ik dan?

De kassière verdient ook niet meer.
En zo een heleboel mensen.
Ik verdiende als beveiliger ook 12 euro nog wat bruto per uur. (zal ondertussen ook wat meer zijn omdat het min uurloon is gestegen)

Ja op een pensionstal waar ik gestaan heb hielp ook elke ochtend een vrouw mee helpen mesten.
Zij stond niet op de loonlijst.
Die kreeg korting of stond gratis (geen idee precies wist alleen maar dat het minder was :+ )
En zo waren beide geholpen. Staleigenaar en die vrouw.
Ik denk dat dat op veel plaatsen gebeurt.
Uitbuiting? Nee beide samen overeen gekomen. Zwart, nee ruildienst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:15

Jij hebt nog nooit stallen gezien waar polen het zware werk doen en in een soort afbraakpand wonen? Ik wel.
Daar wil ik niet staan.
Meestal merk je snel genoeg hoe het personeel behandeld wordt. Is het verloop groot, of zijn ze piep jong nog savonds laat bezig dan weet je het eigenlijk al.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-04-23 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:16

@DP:
Dat het zwart is… je hebt geen pensioen, geen loon bij ziekte of ongeval, geen ongevallenverzekering, wel zwaar werk en dat voor 20x8x11 = 1760 euro per maand wat dan nog eens dik onder het minimumloon ligt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:17

nee op dat soort stalen heb ik niet gestaan.
Wel in de tuinbouw als collega's gehad.
En ja die uitbuiting die daar en nog steeds gaande was heb ik altijd lelijk over gepraat. Maar werd door de kantoormiepjes nooit geloofd, want iedereen krijgt in Nederland minimuumloon.... ja bij de Efteling waar ze in sprookjes geloven ook....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:20

Poekkie schreef:
@DP:
Dat het zwart is… je hebt geen pensioen, geen loon bij ziekte of ongeval, geen ongevallenverzekering, wel zwaar werk en dat voor 20x8x11 = 1760 euro per maand wat dan nog eens dik onder het minimumloon ligt.

dat stond er niet bij dat het zwart was.
Maar goed dat is voor een jong persoon voor erbij naast school ook weer makkelijk, gaat ook niks meer af.

Hier wat nu de bruto uurlonen zijn, wit uiteraard

Code
Bruto
LEEFTIJD      PER UUR*
21 jaar en ouder € 11,16
20 jaar       € 8,93
18 jaar       € 5,58
17 jaar       € 4,41
16 jaar       € 3,85
15 jaar       € 3,35

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:22

‘In cash’ adverteren zie ik als zwartwerk. Stond idd niet explicieter bij. Ze zoeken wel mensen met ervaring, geen studenten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:27

@Sizzle, ik heb verder geen idee hoor wat ze verdienen. Het was een reactie op het bericht van Poekkie op de vorige pagina.

Op zich zou een minimum loon voor een bijbaan achtige constructie op jongere leeftijd 'normaal' zijn tegenwoordig. Net wat DP hierboven zegt, dat verdien je in de supermarkt bijvoorbeeld ook. Zwart is overigens nooit correct natuurlijk dus dat zou er theoretisch toch niet moeten zijn.

De vraag of je tegenwoordig nog van minimumloon kan leven als volwassenen, laat staan een paard onderhouden, is een andere vraag. In de huidige maatschappij is alles zo duur dat de lonen ook hoog moeten zijn. Beste voorbeeld blijf ik vinden dat je vroeger op 1 salaris een huis kon kopen en je er zelfs voor kon sparen. Tegenwoordig heb je als starter volgens mij ongeveer 3 salarissen nodig voor een starterswoning? En dan nog maar niet te spreken van de kosten die je uit eigen zak moet betalen waar echt in geen jaren tegenaan te sparen is.

Dus ja.. wat is tegenwoordig een 'normaal' loon? En wat is dan normaal in de paardensector? Denk dat het dan helemaal lastig is om een 'normaal' salaris te bepalen voor een stalhouder.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:28

Celebi schreef:
Het minimum loon ligt momenteel toch op iets meer dan 1900 euro bruto per maand voor een volwassene? Niet dat dat een vetpot is hoor met de huidige kosten, maar om dan te zeggen dat 3000 al heel weinig is, terwijl dat ruim 1100 euro per maand meer is, is ook wat gek misschien.

3000 euro kosten voor de werkgever.
Daar gaat eig nog heel wat af voordat het als bruto naar de werknemer gaat (en dan gaat er nog een deel af).
En alle extra’s zoals zorgverzekering, vakantiegeld, etc. Zitten daar ook al in geteld.
Ik vind dat minimaal om aan personeel te betalen . En dan spreek ik niet over jobstudenten maar over normaal stalpersoneel.

Also… als je minimumloon verdient met stalwerk kan je beter een uitkering aanvragen. Dan heb je ongeveer hetzelfde bedrag zonder al dat werk en die verplichtingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:30

Poekkie schreef:
Celebi schreef:

Daar gaat eig nog heel wat af voordat het als bruto naar de werknemer gaat (en dan gaat er nog een deel af).
En alle extra’s zoals zorgverzekering, vakantiegeld, etc. Zitten daar ook al in geteld.
Ik vind dat minimaal om aan personeel te betalen . En dan spreek ik niet over jobstudenten maar over normaal stalpersoneel.

Also… als je minimumloon verdient met stalwerk kan je beter een uitkering aanvragen. Dan heb je ongeveer hetzelfde bedrag zonder al dat werk en die verplichtingen.

wow.....

ja ik weet dat er groepen mensen zijn die zo denken en die mogen per vandaag uit de uitkering gedonderd worden en nooit meer recht krijgen.

Nee gewoon werken, ook voor min loon is zoals het hoort.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:35

Dan moet je het systeem veranderen (ben ik overigens voorstander van). Maar eerlijk is eerlijk: Als ik het zo kon gebruiken zou ik het ook doen en dan zwart wat bijklussen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:36

Als stalpersoneel werk je vaak dagen van 12 uur of soms langer, dan is minimum maandloon dus eigenlijk ver onder minimum uurloon.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:39

Dan had ik dat dus zowat mijn hele leven moeten doen...nee dank je
Dat voelt echt niet goed.

Bah...

Sizzle
Als er gewoon netjes betaald word krijg je die extra uren natuurlijk ook.
De oplichting bij de tuinders was idd vaak van; 40 uur op papier. Had je meer uren nodig om je werk af te krijgen dan is dat maar in de eigen tijd. Want dan was je te sloom eigen schuld.
Uiteraard waren de werkzaamheden zo veel dat dat niet af te krijgen was. Dus werkte ze veel meer uren voor dat loon.
Maar dat is dus uitbuiting.
En slapende controleurs zagen een contract van 40 uur tegen een net minimumloon en vertrokken weer.... -O-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:48

Ik kan niet oordelen wat jij in je leven had moeten doen, maar kan je wel zeggen dat er in mijn omgeving alleen al minstens 3 zo zijn en eig met zwartwerk beter uitkomen dan ikzelf met mijn 9 jaar studies.
Wil je dat veranderen dan zal je voor een grotere gap moeten opteren tussen uitkering en minimumloon of de uitkering elk jaar laten dalen oid. Maar goed, dat is offtopic :)

Stel dat je naar minimumloon gaat in de voorgaande berekening, schilt dat 1000/40 = 25 euro per maand in het stalgeld. Daarmee kom je er nog altijd niet aan een prijs < 400 euro per maand. Mijn conclusie dat het met de huidige stalprijzen niet uit kan blijft nog steeds geldig.

Als je er training, lessen etc bij doet wordt het plaatje wel rooskleuriger, zal dat later eens uitrekenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:55

Poekkie schreef:
Celebi schreef:

Ik geloof dat het in NL makkelijker is om een uitkering te krijgen dan in be.

Maar weet je. Deze mentaliteit is eigenlijk precies waar DP en ik het over hadden eerder in het topic dus bedankt om het punt voor ons te maken. :)

Jullie minimum lonen en uitkeringen zijn ook beduidend hoger als ik het zo lees,
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-04-23 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:58

Ik ben van belgie :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:00

Poekkie schreef:
Ik ben van belgie :)

Dat weet ik en ik wens je veel succes met een uitkering krijgen en houden. En vooral om er mee rond te komen. Denk dat jij ook weinig realiteitszin hebt op dat gebied. Als je het met een laag loon al onmogelijk vind ga dan aan de Lidl al maar een kar halen als je het met uitkering wil proberen. :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:04

Ik heb idd geen uitkering, werk gewoon fulltime voor een bijhorend loon.

Maar het punt is dat dat voor stalmedewerkers ook gewoon mogelijk moet zijn toch? Met minimumloon etc is dat gewoon amper te doen zonder constant te knibbelen en meten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:12

Poekkie schreef:
Ik heb idd geen uitkering, werk gewoon fulltime voor een bijhorend loon.

Maar het punt is dat dat voor stalmedewerkers ook gewoon mogelijk moet zijn toch? Met minimumloon etc is dat gewoon amper te doen zonder constant te knibbelen en meten.

Klopt en dat bedoel ik dus met dat je het punt van DP en mij mooi bewijst. :)
Dát was, en is, de enige manier om iets op te bouwen zoals oa wij gedaan hebben. Beknibbelen, meten en veel dingen laten. Toen ik full time werkte had ik geen €3000 bruto hoor. :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:45

Ayasha schreef:
Ik heb ook weides en een huis met grond. Extra geld? Mijn man en ik zijn beide met minder dan gemiddeld de wereld in gegooid. Wat we hebben, hebben we keihard voor gewerkt en gevochten, veel prioriteiten gesteld en nog steeds. Het is zo makkelijk om jezelf slachtoffer-rol aan te meten.

Ik zit niet in een slachtofferrol hoor, haha, echt niet.

Heb paardjes bij huis en mis niks.

Het gaat erom dat DP geeft 1 voorbeeld hoe zij het hebben gedaan en uitgerekend in hun regio. Dat is niet overal zo.

Daarbij ben ik 3x met een zeer serieus bedrijfsplan naar de bank en een goede accountant geweest om alles door te nemen.
De eerste keer was ik zeker te naïef, maar daarna al ondernemer en ook alle cijfers van alle kanten goed bekeken.

Daarbij ben ik ook geen type van uit eten gaan, op vakantie, welness, kleding kopen, alcohol, roken etc etc, dus kan prima wat sparen.
Maar wij hebben uiteindelijk, ook vanwege andere omstandigheden, gekozen voor alleen voor onszelf de paarden houden en geen pension.

Dat heeft ook te maken met realistisch zijn. Ik heb op stallen gewerkt en ook de keerzijde meegemaakt. Daardoor weet ik ook zeker; mijn hart ligt bij de paarden, maar niet bij mensen en die krijg je er met een pension wel bij.

Hoe je gewaardeerd wil worden voor je werk zal voor iedereen anders zijn. Ook mensen in de zorg, het onderwijs etc klagen over het loon, maar dat zijn ook je klanten.
Maar goed, mijn ervaring is dat ondernemers heel anders kijken naar loon en kosten dan mensen die een heel leven voor "de baas" werken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:48

Er zijn meerdere manieren om met paarden te werken dan een pension. :) Ik zou nooit een pension willen. Nog niet als ik een miljoen belastingsvrij er bovenop kreeg. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:59

Ayasha schreef:
Er zijn meerdere manieren om met paarden te werken dan een pension. :) Ik zou nooit een pension willen. Nog niet als ik een miljoen belastingsvrij er bovenop kreeg. :+

Ik heb altijd in, met en rond de paarden gewerkt, dus ja, dat is zeker bekend........

Nog erger; ik kon er zelfs GOED van rondkomen, maar maakte ook erg veel uren.

Wat hierboven wordt beschreven klinkt allemaal leuk en aardig, maar veel mensen doen stalwerk om in het wereldje te starten. Net als achter de kassa zitten zijn er weinig mensen die het hun hele leven willen doen.
Dus je moet dat minimum loon meer als start loon zien. Er zijn er echt weinig die dat nog doen naast een gezin, eigen huis etc. Of mensen stappen het wereldje uit of ze worden ook ruiter, gaan lesgeven en andere dingen doen waar "makkelijker" mee te verdienen is dan voor het minimum stallen mesten.

Ik ken ook stallen die het uitmesten laten doen door mensen die via een werkplaats komen bijv. Vaak jongens met het syndroom van down. Daar vinden mensen ook iets van, maar ze hebben het naar hun zin en vinden het hartstikke leuk om naar hun werk te gaan.

Op veel stallen werken ze ook al heel lang met schuifwanden en wordt de mest weggereden. Op een stal waar wij het met 3 mensen deden, doet nu 1 iemand het alleen. Was uiteraard wel een flinke investering, maar blijkbaar interessant genoeg. Niet alleen vanwege het geld, maar ook vanwege het gezeur om passend personeel te vinden dat altijd komt en niet loopt te klagen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:03

Naar welke soort jobs lijkt stalhulp je een opstapje superpony?

Ik ken persoonlijk geen trainers of instructeurs die als stalwerker zijn begonnen. Die hadden allen hun eigen paarden en zijn de cursussen gaan doen toen ze voldoende niveau hadden. Als je als stalhulp mag rijden met begeleiding lijkt het me een optie maar dat is meestal niet.

Idem manege-eigenaar: het aantal stalhulpen dat de financiën en kennis heeft vergaard op effectief het bedrijf te kunnen overnemen is erg beperkt.