Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:44

Echwel schreef:
Citaat:
en dus passen mensen zich aan.
Prima opgelost!
(I.p.v. alles maar meteen doodschieten en uitroeien

Dus jij laat muizen,ratten enz.ook maar gewoon hun gang gaan...

Je kunt een zin alleen beginnen met "dus" als je ook écht in staat bent een onderbouwde conclusie te trekken.
Niet zomaar invullen wat je denkt dat een ander misschien bedoelt..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:53

Echwel schreef:
Citaat:
en dus passen mensen zich aan.
Prima opgelost!
(I.p.v. alles maar meteen doodschieten en uitroeien

Ja!
Waarom niet?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:55

ikkedus schreef:
Asciugamano schreef:

… wat niet wil zeggen dat dat terecht is. ;)

‘Dat het nodig is’ enz…

Wie zegt dat het nodig is? ;)

Die man die voelt dat het nodig is! Dus voor hem is dat nodig.
Wie ben jij dan om te zeggen dat hij dat niet zo mag voelen of dat het niet terecht is?
Zeker als je als DA misschien nu regelmatig dieren behandelt of bekijkt die aangevallen zijn door de wolf of wolven uit dat gebied.

Iets dat iemand voelt maakt het nog geen feit hè. ;)

ikkedus

Re: Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:04

Dat jij zegt dat het niet zo is overigens ook niet.
Ik vind het klinken alsof jij voor een ander wil bepalen hoe die zich mag voelen en of dat terecht is. Dat kan jij niet beoordelen vanachter een toetsenbord.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:10

op een wildcamera op de veluwe 11 wolven tegelijk gezien. Je zal maar op je paardje daar tussen terecht komen, dan helpt je hooivorkje ook niet meer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:13

Asciugamano schreef:
Echwel schreef:

Ja!
Waarom niet?

Zal een lekkere frisse bedoening zijn bij je...

De DA fietst in schemer door het bos in een gebied waar veel dieren al slachtoffer zijn geworden. Ook paarden. Waar een roedel al even war langer bezig is dan hier in Drenthe.
( Belgie)
En ja die man woont en werkt er midden in.
Ook daar durven vooral ouderen savonds hun hondje niet meer uit te laten omdat die wolven gewoon je oprit op lopen zo brutaal als die zijn.

Wie of wat ben jij om daar zo over te oordelen of deze angst terecht is of niet!?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:16

Dat is ook precies wat ik bedoelde. Dat gevoel kan een ander belachelijk en overdreven vinden maar het is er wel en het is niet op niks gebaseerd. Wolven komen mensen en hun dieren zeer na en er zijn veel situaties geweest die bedreigend waren ( iig zo voelden voor de betrokken personen) en er zijn ook gevallen bekend waarin honden gepakt zijn.

Ik weet van een boswachter die ook de honden er niet meer uit laat in het donker. En nu altijd ee lampen aan rondom zijn huis. Had ie eerder niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:17

Mijn honden zijn amuse voor wolven
Dus ik ga werkelijk niet meer naar losloopgebieden waar veel wolven zijn

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:21

Popstra schreef:
Asciugamano schreef:

De DA fietst in schemer door het bos in een gebied waar veel dieren al slachtoffer zijn geworden. Ook paarden. Waar een roedel al even war langer bezig is dan hier in Drenthe.
( Belgie)
Ook daar durven vooral ouderen savonds hun hondje niet meer uit te laten omdat die wolven gewoon je oprit op lopen zo brutaal als die zijn.

Wie of wat ben jij om daar zo over te oordelen of deze angst terecht is of niet!?

Dat is juist het punt, ík oordeel juist níet!
Dat doet die dierenarts, jij en Echwel wel! ;)

Ik hou het liever bij feiten en oordeel dan pas.

En wat muizen en ratten betreft; nee, ik heb er geen last van. Ze blijven keurig buiten en blijkbaar redden de roofvogels zich er prima mee.

Maar je kon het niet laten even persoonlijk te worden? ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:27

ikkedus schreef:
Dat jij zegt dat het niet zo is overigens ook niet.
Ik vind het klinken alsof jij voor een ander wil bepalen hoe die zich mag voelen en of dat terecht is. Dat kan jij niet beoordelen vanachter een toetsenbord.

O ik wil niet bepalen hoe iemand zich moet voelen hoor.
Iemand mag natuurlijk bang en voorzichtig zijn.
Ik stelde alleen dat dat niet wil zeggen dat het terecht is. (Omdat de kans dat er daadwerkelijk iets gebeurt, wellicht te verwaarlozen is? )
En dat is op zich vanachter een toetsenbord prima te beoordelen door onderzoek te doen. ;)

Waar het om gaat; iedereen doet maar wat ie niet laten kan maar laten we geen conclusies trekken of reageren op basis van emotie. (of Facebookberichten)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:17

Popstra schreef:

( Belgie)

Ik denk dat het niet de bedoeling is om te oordelen over de angst maar dat angst an sich geen argument is.

Veel mensen zijn ook bang van spinnen,tot ware hysterische taferelen aan toe, maar dat zegt niet veel over de veelal onschuldige spinnen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:23

Iedereen moet voor zichzelf afwegen hoeveel risico hij wil lopen.
Je kunt natuurlijk zeggen “er is nog niks gebeurt dus de kans dat er wat gebeurt is klein” maar dat er nog niks is gebeurt kan ook veroorzaakt zijn doordat mensen voorzichtig zijn en de wolf niet opzoeken/provoceren.

Ik zoek ze niet op in ieder geval, ook omdat ik de wolven graag in het bos wil houden en ze niet eruit drijven richting weide en woningen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:26

OleJon schreef:
Joanne1987 schreef:
Maar er zijn toch helemaal geen aanvallen op mensen bekend?
Ik weet echt van veel mensen dat ze wolven hebben gezien tijdens wandelen of iets dergelijks, ook heel dichtbij, maar heb niks over aanvallen gehoord tot op heden...

Wil jij de eerste zijn?

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 5258028966

Onderzoek naar aanvallen op de mens.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:35

janderegelaa schreef:
sterregoud schreef:

Dat van die fotografen is inderdaad absurd. Ze moeten ruim op afstand blijven.

Maar in Zuid west Drenthe heeft niemand van de inwoners ze gelokt of gevoerd, en komen ze op hun dooie akkertje de oprit oplopen, of naar de tractor. Ze laten a-typisch gedrag zien. Waarschijnlijk omdat er te weinig wild is, en ze snel aan mensen gewend raken.

En dat past wel in het beeld van het gerucht dat de eerste wolven die we hier gezien hebben hoogstwaarschijnlijk uitgezet zijn. Dus mensen al gewend waren.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... het-begin-

Dat van die uitgezette wolven heb ik ook gehoord.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:49

Sorry maar dit is toch geen serieuze bron?
Ik vind het heel erg van die pony, dat staat wat mij betreft echter los van het complot denken van die vrouw. Waarom zou de overheid stiekem wolven uitzetten?
De overheid is laks, en dat vind ik zeker verwijtbaar, maar om één of andere duistere reden wolven uitzetten? Déze overheid, die nooit enige inspanning heeft gedaan voor het klimaat en dat nog altijd niet echt doet?
Die nu opnieuw de stikstofmaatregelen wil tegenhouden, die geen enkel dossier opgelost krijgt (Groningen, toeslagaffaire etc) die zou opeens actief zijn in het uitzetten van wolven omdat...?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:09

Niemand zegt dat de overheid die wolven heeft uitgezet

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:14

belle_boef schreef:
Niemand zegt dat de overheid die wolven heeft uitgezet

Ik had het idee dat dat wel gesuggereerd wordt in dat artikel op Facebook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:36

Nikass schreef:
Ik vind het heel erg van die pony, dat staat wat mij betreft echter los van het complot denken van die vrouw. Waarom zou de overheid stiekem wolven uitzetten?
De overheid is laks, en dat vind ik zeker verwijtbaar, maar om één of andere duistere reden wolven uitzetten? Déze overheid, die nooit enige inspanning heeft gedaan voor het klimaat en dat nog altijd niet echt doet?
Die nu opnieuw de stikstofmaatregelen wil tegenhouden, die geen enkel dossier opgelost krijgt (Groningen, toeslagaffaire etc) die zou opeens actief zijn in het uitzetten van wolven omdat...?

Het is niet alleen van haar. Als er een jonge wolf gevonden wordt die qua DNA met een Tjechische roedel gematched kan worden dan klopt er iets niet.

Deze overheid heeft ze zeker niet uitgezet. Dat moet je meer in een activistische hoek zoeken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:51

Ik geloof niet dat de wolf in Nederland is uitgezet, wel dat de komst van de wolf in Nederland het gevolg is van uitzetting elders in Europa.

Een film over rewilding, ik moet erbij zeggen dat ik gestopt ben met kijken toen het ging over het “succes” van Oostvaardersplassen omdat ik dat misselijk makend vind. Misschien dat het op een later moment nog lukt.

https://youtu.be/AiA3TsVypNY

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:10

janderegelaa schreef:
Nikass schreef:

Het is niet alleen van haar. Als er een jonge wolf gevonden wordt die qua DNA met een Tjechische roedel gematched kan worden dan klopt er iets niet.

Deze overheid heeft ze zeker niet uitgezet. Dat moet je meer in een activistische hoek zoeken.

Wat klopt daar dan niet aan?

Belle-Boef ik lees dat wel in dat artikel.

Tiwi jammer dat het in het Duits is. Ik zou het graag zien, maar dat volg ik onvoldoende.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:27

Nikass schreef:
Loretta schreef:
Het ergste vind ik nog wel dat als een wolf toch een "wolfwerend" raster overwint dat er dan gelijk door de wolvenfans geroepen wordt dat het raster niet goed was.

Concrete bron?

Lees maar eens terug in groep wolf. Is al meerdere malen voorgekomen dat de beheerder er als de kippen bij was om in zo'n geval een wolvenraster af te keuren

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:44

Goed dat ze zo hek heeft geplaatst. Dit zouden meer mensen mensen moeten doen. Op de Veluwe is dit de normaalste zaak inverband met de zwijnen.

Wel moet ik zeggen dat ik een goede ontwikkeling vinden dat men hun honden tegenwoordig minder los laten.
Niet om iedereen over één kam te scheren maar je had hier best wat honden bezitters die hun hond gewoon van de paden af lieten gaan en jammer genoeg te vaak mee gemaakt dat zo hond andere mensen/dieren lastig valt.

Zelf ben ik tijdens het paard rijden niet bang voor wolven. Gelukkig zijn paarden snel genoeg en hebben ze een groter uithoudingsvermogen dan een wolf.

Mij is tot nu toe nog niet gelukt om een wolf in Drenthe te spotten.
Zelf heb ik ook nog nooit last gehad van een wolf. Wel van agressieve honden.

Wel moet ik zeggen dat ik hier liever ook niet de wolf heb een graag de Drentsche heide schaap weer terug zie. Die staan hier op de nominatie van uitsterven.

Keuren? Dit is een moment opname, wolf werende hek kan op ene moment goedgekeurd zijn en op een andere moment afgekeurd. Bijv wanneer er een gang onder door is gegraven,enz. Achteraf Keuren zegt mij niet zo veel. Zelfde verhaal als je met een geblesseerd paard naar een dierenarts gaat om hem te laten Keuren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:12

JoyJoy4 schreef:
Goed dat ze zo hek heeft geplaatst. Dit zouden meer mensen mensen moeten doen. Op de Veluwe is dit de normaalste zaak inverband met de zwijnen.

Wel moet ik zeggen dat ik een goede ontwikkeling vinden dat men hun honden tegenwoordig minder los laten.
Niet om iedereen over één kam te scheren maar je had hier best wat honden bezitters die hun hond gewoon van de paden af lieten gaan en jammer genoeg te vaak mee gemaakt dat zo hond andere mensen/dieren lastig valt.

Zelf ben ik tijdens het paard rijden niet bang voor wolven. Gelukkig zijn paarden snel genoeg en hebben ze een groter uithoudingsvermogen dan een wolf.

veluwe heeft 1 roedel van 11 wolven op moment, als die je omsingelen hoe wil je hard weg kunnen rijden? En wat doe je als je paard volledig in paniek gaat steigeren en uithalen en jij valt eraf, lig je op de grond tussen 11 wolven die voor de kill bezig zijn. Wolf is slim en ze houden paarden zeker bij, hoe denk je dat al die paarden gewond en/of gedood zijn geraakt dan???

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:22

Zal zeggen vervang wolf door hond en ik heb het zelfde mee gemaakt met honden.
Alleen gelukkige ben ik niet van mijn paard gevallen.

Roedel van 11 wolven is natuurlijk veel te veel. Hier moet beleid op komen of liever geen wolf.
Gewonden paarden is jammer genoeg in de wei gebeurt. Niet tijdens een buitenrit.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:41

Ook wij zijn ooit aangevallen door een roedel van een 10-tal honden, het brave "goldenretrieverras" bij een "fokker" losgebroken. Die honden hadden géén goede bedoelingen en hebben één paard in de achterbenen daadwerkelijk gebeten.
Die route heb ik nadien enkele jaren vermeden, de fokker fokt nu geen honden meer (denk ik, ik zie de honden niet meer), hij fokt wel nog paarden (het "je laat merries en hengsten samenlopen en dat gaatvanzelftype")
Ik kan jullie vertellen, wij zijn echt bang geweest. Je wil niet weten hoe bang ik was om echt van mijn paard te vallen, mijn gezelschap dacht hetzelfde...

De "fokker" vond niet dat hij verantwoordelijk was.... dus de eigenaar van dat paard mocht zelf opdraaien...

De wolf is ook hier gesignaleerd, ben ik daar "blij" om? Neen, kan ik er iets aan doen? Ook niet...
Momenteel ben ik extra elektriciteit rond de weide aan het plaatsen, ik hoop dat we gespaard blijven van gruwelbeelden.
Mijn "oudje" zou het eerste slachtoffer kunnen zijn... maar ik hoop dat ik dicht genoeg bij de dorpskern woon...