Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:56

Precies.
Ik heb mij ook wel eens afgevraagd als beide paarden van iemand waren geweest die daar echt niet voor open stonden hoe het hen dan was vergaan.
Mijn sjimpie ingeslapen met 7. Advies DA.
Daarna nog Z gelopen en 26 geworden.

En mijn huidige paard. Die maar 4 maanden in een jaar paard kon zijn.
Als dit niet had geholpen dan was zij er waarschijnlijk ook niet meer geweest.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:16

Ik heb een opleiding cranio sacraal voor paarden gevolgd, bij een autoriteit op dit gebied. (Nadat ik eerst bij een hele slechte opleider was geweest.) En toch geloof ik er ook niet in :D. Ik voel echt het hersenvocht niet stromen, hoe zeer ik ook mijn best deed.

Wat ik wel geloof, is dat ik met een behandeling die craniosacraal genoemd wordt, hiermee fascia beïnvloed. En dat kan wel degelijk een positief effect hebben.

Elisa2

Re: Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:30

Mijn osteopaat voelt ook geen hersenvocht hoor. De craniosacraal wordt gevoeld langs de ruggenwervels en aan de aanhechting hoofd/ nek.

Alles staat met elkaar in verbinding. Fascia, organen, ruggenwervels, zenuwstelsel etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:34

DuoPenotti schreef:
Precies.
Ik heb mij ook wel eens afgevraagd als beide paarden van iemand waren geweest die daar echt niet voor open stonden hoe het hen dan was vergaan.
Mijn sjimpie ingeslapen met 7. Advies DA.
Daarna nog Z gelopen en 26 geworden.

En mijn huidige paard. Die maar 4 maanden in een jaar paard kon zijn.
Als dit niet had geholpen dan was zij er waarschijnlijk ook niet meer geweest.

En zo ken ik ze helaas ook.. alleen maar vasthouden aan een ding en anders maar inslapen vind ik dan erg triest.

Maar goed het vereist ook een bepaalde verdieping en verder kunnen kijken en dat kan niet iedereen helaas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:39

Dat is het circuit van het hersenvocht, van hoofd tot staart. Anatomisch gezien kun je dat ook helemaal niet langs de wervels voelen.

Ik heb die opleiding gevolgd omdat ik zelf wilde weten wat het inhield. Bij twee verschillende opleiders. Maar het heeft me - jammer genoeg misschien - niet overtuigd.

Ik ben ook nog bij de open dagen van twee instituten geweest voor craniosacraal voor mensen, met een eendaagse basiscursus en ik heb zelf een drietal behandelingen ondergaan, bedoeld om mijn gevoeligheid voor holte ontstekingen te verminderen. Hebben niet geholpen.

Ik blijf erbij dat je fascia manipuleert, dat geeft ontspanning en kan verklevingen verminderen. Maar daar hoeft het hele craniosacraal verhaal niet bij.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:51

Elisa2 schreef:
Captain schreef:
Joh Elisa wees niet zo op je teentjes getrapt. :=

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt, wil even laten zien hoe absurd sommige denkwijzen zijn.

Ik krijg de indruk dat anderen hier dat ook vinden van jouw denkwijze :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:18

sevke schreef:
Placebo kan nooit werken voor dieren.

Maar wel voor mensen en daarom is de gehele commerciele markt van paardenspulletjes en -middeltjes op mensen gericht en niet op paarden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:23

sevke schreef:
Trouwens dat van die lever was een grap. Ik ben geen arts, ik stel geen diagnoses en ik stel geen behandeling voor. Ik reageerde gewoon op die onzinnige stelling van de "vastzittende lever".

De vastzittende lever is van dezelfde orde als de "lekkende darm", dat is ook een niet bestaande aandoening waar goud mee wordt verdiend in het alternatieve circuit. Onzekerheid maakt mensen kwetsbaar voor zulke verhalen en daarom blijft dit allemaal bestaan. Je krijgt een niet bestaande aandoening bij jezelf of je paard op je bord, je schrikt je het apenzuur, maar gelukkig heeft de peut van dienst er toevallig ook een oplossing voor en die kan er ook niks aan doen dat het zo duur is allemaal :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:28

Hier was de peut heel wat goedkoper dan de Da :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:30

Daphara schreef:
Ik krijg de indruk dat anderen hier dat ook vinden van jouw denkwijze :D

Van mijn ervaringen bedoel je? ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:34

Veronica2 schreef:
sevke schreef:
Trouwens dat van die lever was een grap. Ik ben geen arts, ik stel geen diagnoses en ik stel geen behandeling voor. Ik reageerde gewoon op die onzinnige stelling van de "vastzittende lever".

De vastzittende lever is van dezelfde orde als de "lekkende darm", dat is ook een niet bestaande aandoening waar goud mee wordt verdiend in het alternatieve circuit. Onzekerheid maakt mensen kwetsbaar voor zulke verhalen en daarom blijft dit allemaal bestaan. Je krijgt een niet bestaande aandoening bij jezelf of je paard op je bord, je schrikt je het apenzuur, maar gelukkig heeft de peut van dienst er toevallig ook een oplossing voor en die kan er ook niks aan doen dat het zo duur is allemaal :+

Nee mensen lopen vast regulier waar vaak alleen aan symptoombestrijding gedaan wordt of ze kunnen niets vinden en gaan dan heel logisch verder kijken.

Er is een probleem alleen medici komen er (nog) niet achter. Vaak in een later stadium pas en dan is er al gezegd dat iets tussen de oren zit. En hebben sommige mensen al vergevorderde aandoeningen.

Enne.. moet je eens kijken hoeveel je per maand betaalt voor die medici. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:38

Elisa2 schreef:
Captain schreef:
Joh Elisa wees niet zo op je teentjes getrapt. :=

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt, wil even laten zien hoe absurd sommige denkwijzen zijn.
Wat dragen opmerkingen als “Maar ga lekker medicatie slikken als je voor de makkelijke en domme weg wilt gaan. Goed voor je gezondheid ook, al die medicatie” en “Denk dat je zelf dan toch heel goed voelt in je lichaam wat wel of niet werkt. En de mensen die beweren dat dat psychisch is zijn zelf psychisch niet helemaal 100% in de bovenkamer hoor” daaraan bij? Dat komt eerder gepikeerd dan verhelderend over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:39

Dan haal je het uit de context.

Als mensen gaan beweren dat mijn eigen ervaringen van mijn eigen lichaam gebaseerd zijn op een placebo effect. Dan denk ik echt dat er iets niet helemaal goed gaat in de manier waarop zij denken.

Als mensen denken dat medicatie slikken een oplossing is om het parasympatische zenuwstelsel tot rust te brengen en dat dat gezonder is dan het lichaam zelf in die staat te brengen. Dan zet ik daar ook mijn vraagtekens bij.

Wat denk je zelf wat medicatie doet qua bijwerkingen ook?
Pilletje voor dit, pilletje voor dat..en een lever die dat allemaal moet afbreken. Goh..?
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 03-03-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:50

Elisa2 schreef:

Als mensen gaan beweren dat mijn eigen ervaringen van mijn eigen lichaam gebaseerd zijn op een placebo effect. Dan denk ik echt dat er iets niet helemaal goed gaat in de manier waarop zij denken.

Als mensen denken dat medicatie slikken een oplossing is om het parasympatische zenuwstelsel tot rust te brengen en dat dat gezonder is dan het lichaam zelf in die staat te brengen. Dan zat ik daar ook mijn vraagtekens bij.

Wat denk je zelf wat medicatie doet qua bijwerkingen ook?
Dan nog zijn het gepikeerde opmerkingen op de persoon en niet op de bal. En nare opmerkingen ook nog eens. :r Daarnaast komt het je geloofwaardigheid ook niet bepaald ten goede als je in het ene topic vraagt om “wetenschappelijk bewijs” voor iets, om in het andere topic wetenschappelijk onderzoek af te doen als bekrompen, behoudend en onzin omdat het niet in je straatje past.

“Bijwerkingen” zijn verder niet relevant, maar tig keer liever bijwerkingen dan 4 uur per dag wakker zijn of mezelf aan een touw in het trapgat hangen, want dáár hebben wichelroedelopers nog geen oplossingen tegen gevonden. En met dat ga ik weer verder met mijn domme leven mét medicatie. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:55

Volgens mij voel jij je persoonlijk aangesproken omdat je medicatie gebruikt.

Mijn opmerking over medicatie gaat over medicatie om het zenuwstelsel tot rust te brengen ipv het lichaam zelf in die staat te brengen. Niet over medicatie an sich.

Ik weet verder niet waar je op doelt maar vind het bijzonder dat als anderen mijn ervaringen af doen als placebo en geloof dat dat dan niet op de man zou zijn. Iets met twee maten meten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:04

Elisa2 schreef:
Volgens mij voel jij je persoonlijk aangesproken omdat je medicatie gebruikt.

Ik weet verder niet waar je op doelt maar vind het bijzonder dat als anderen mijn ervaringen af doen als placebo en geloof dat dat dan niet op de man zou zijn. Iets met twee maten meten?
Zelfs al gebruikte ik geen medicatie, medicatie de “domme oplossing” noemen, getuigt nou niet van heel veel kennis of empathie.

Alleen als je placebo als iets negatiefs ziet, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn, zoals anderen al aangaven. Als het voor jou gewerkt heeft, maakt het niet uit hóe het gewerkt heeft; placebo of fysiek, allebei prima. Feit is echter dat de wetenschap geen betrouwbare werking van dat soort therapieën heeft aangetoond op de manier waarop die therapieën worden uitgelegd. Daarin sluit ik me ook aan bij Prompter: natuurlijk verandert er iets bij het manipuleren van (bind)weefsel, maar of daar ook hersenvochtgolven en energiebanen bij komen kijken… daar moet je dan toch echt een soort religieus geloof in hebben, want bewijs is er niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:18

Er is voor zoveel nog geen bewijs.. voor God ook niet en toch geloven mensen er in. Wat er nu niet is wil niet zeggen dat het niet nog gaat komen. Voor wetenschappelijk onderzoek moet er eerst heel veel geld in geïnvesteerd worden wat er vaak niet is.

Voor mij werkt het fysiek, en ik wordt kriegel als mensen beweren dat dat een placebo effect is omdat ik 100% weet dat dat niet zo is.

Ik vind medicatie gebruiken als het lichaam het ook zelf op kan lossen geen slimme oplossing. Spijtig als dat kwetsend over komt maar ik vind het gewoon niet slim. Medicatie heeft altijd bijwerkingen.

Heeft niets met medicatie an sich te maken, want niet alles is door het lichaam zelf op te lossen en soms is medicatie noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:24

Voor geneeskundig onderzoek vaak geen geld? :') De gemiddelde faculteit Geesteswetenschappen of Sociale Wetenschappen mocht willen dat ze zoveel geld hadden als medische faculteiten.

Gelukkig ben jij niet degene die beoordeelt wat het lichaam wel of niet zelf kan oplossen, daar zijn mensen voor die daar bijna een decennium voor in de schoolbanken zitten. Schoenmaker, blijf bij je leest zou ik zeggen, en die leest is duidelijk niet geneeskunde of wetenschap in bredere zin. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:38

Elisa2 schreef:

Ik hoop dat je snapt hoe belachelijk je redenering nu is?

Placebo is een wetenschappelijk bewezen verschijnsel dat juist betrekking heeft op waarnemen van functioneren van je eigen lichaam. Hoezo is in een bewezen iets geloven wat betrekking heeft op de exacte situatie waar je het over hebt ineens een verkeerde manier van denken?

In (aantoonbaar) placebo geloven maakt je tegenstanders "niet goed in de bovenkamer" maar als dezelfde tegenstanders weer niet geloven in palperen van hersenvochtgolven waarvan juist bewezen is, dat die niet bestaan, zijn ze maar kortzichtig en dom... Waar het op neerkomt is dat mensen die het er met je oneens zijn gestoord moeten zijn, nou dat is best lelijk op de man spelen.

Verder, als lichaam iets zelf kan oplossen dan is ook gewoon geen medicatie nodig. Net zoals bij peesblessures bij paarden, letterlijk niets doen levert dan precies hetzelfde op als tig magische druppeltjes en handopleggingen.

Ik heb overigens geen moeite met mensen die in God geloven, ook gelovig opgegroeid en kan het ergens nog steeds waarderen. Het verschil zit er in dat gelovigen over het algemeen niemand proberen te overtuigen dat waar zij in geloven een wetenschappelijk aantoonbaar feit is met meetbare invloed op functioneren van menselijk lichaam :)

Mkango schreef:
Voor geneeskundig onderzoek vaak geen geld? :') De gemiddelde faculteit Geesteswetenschappen of Sociale Wetenschappen mocht willen dat ze zoveel geld hadden als medische faculteiten.

Er is ook maar weinig geld nodig om te onderzoeken dat men niet zomaar bij het hersenvloeistof kan met de vingers doordat er heel wat stevig botwerk in de weg zit :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:49

Ik denk dat een cranio sacraal topic openen geen slecht idee is. Dan houden we het hier op coaching met behulp van paarden. (Niet paarden coaching).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 00:37

rien10 schreef:
Ik denk dat een cranio sacraal topic openen geen slecht idee is. Dan houden we het hier op coaching met behulp van paarden. (Niet paarden coaching).

Sommige mensen voelen zich inderdaad wel heel erg aangevallen en het is mega off topic.

Weten we trouwens hoeveel mensen zich “paardencoach” noemen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 07:15

Geen idee hoeveel. Ik ken er twee en een in opleiding. Dat is alleen al in mijn privé kring. Ik denk dat het er heel veel zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 07:31

Veronica2 schreef:
sevke schreef:

Lekkende darm??
Dan ben je in korte tijd toch hartstikke dood!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 07:37

Nee is niet dodelijk een lekkende darm ik leef nog steeds.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 07:45

Mkango schreef:

Gelukkig ben jij niet degene die beoordeelt wat het lichaam wel of niet zelf kan oplossen, daar zijn mensen voor die daar bijna een decennium voor in de schoolbanken zitten. Schoenmaker, blijf bij je leest zou ik zeggen, en die leest is duidelijk niet geneeskunde of wetenschap in bredere zin. :)

En gelukkig ben jij niet degene die kan beoordelen voor mijn lichaam wat wel en niet werkt. ;-)

Over schoenmaker blijf bij je leest gesproken...

Dus nee, ik ben hier niet degene die belachelijk redeneert. En ook niet degene die anderen probeert te overtuigen.