Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:43

pillow schreef:
Kunnen jullie het discuseren over discriminatie of beledigen of kwetsen en op lange tenen staan in een nieuw topic doen. Dit ging over het paard van sinterklaas.

Je hebt gelijk. Het ging over het paard van Sinterklaas.

Maar zoals je weet en ziet storten allerlei mensen en groepen zich op het concept van Sinterklaas en -als afgeleide- het paard. De meeste mensen en groepen praten niet (meer) met elkaar, ze zenden alleen nog maar tegen elkaar. In afgeleide discussies die weinig met het paard van doen hebben. Slechte ontwikkeling.

Het enige dat ik je kan toezeggen is dat ik in dit topic niet meer mee zal doen aan die discussie. Maar de discussie over slechts het paard zal moeilijk te voeren zijn ben ik bang. Veel ‘zenden’ weinig ‘ ontvangen’.

Persoonlijk kan het me weinig schelen of er een paard is of niet. Het kan me nog minder schelen welke kleur dat paard heeft. En er zullen paarden zijn die zonder veel trauma’s Paard van Sinterklaas kunnen zijn en veel paarden die dat liever niet willen. Maar dat doet er anno nu niet meer toe ben ik bang. Het paard is, net als Sinterklaas als concept, een verbale strijd op leven en dood geworden.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 25-02-23 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:49

En het zijn altijd dezelfden die komen zenden :).

Ach voor mij hoeft dat paard ook niet zo nodig. Bij ons bedrijf komt de sint altijd aan in een cabrio lelijke eend :D. En de kinderen vinden het net zo mooi.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:47

Cowboy55 schreef:
pillow schreef:
Kunnen jullie het discuseren over discriminatie of beledigen of kwetsen en op lange tenen staan in een nieuw topic doen. Dit ging over het paard van sinterklaas.

Je hebt gelijk. Het ging over het paard van Sinterklaas.

Maar zoals je weet en ziet storten allerlei mensen en groepen zich op het concept van Sinterklaas en -als afgeleide- het paard. De meeste mensen en groepen praten niet (meer) met elkaar, ze zenden alleen nog maar tegen elkaar. In afgeleide discussies die weinig met het paard van doen hebben. Slechte ontwikkeling.

Het enige dat ik je kan toezeggen is dat ik in dit topic niet meer mee zal doen aan die discussie. Maar de discussie over slechts het paard zal moeilijk te voeren zijn ben ik bang. Veel ‘zenden’ weinig ‘ ontvangen’.

Persoonlijk kan het me weinig schelen of er een paard is of niet. Het kan me nog minder schelen welke kleur dat paard heeft. En er zullen paarden zijn die zonder veel trauma’s Paard van Sinterklaas kunnen zijn en veel paarden die dat liever niet willen. Maar dat doet er anno nu niet meer toe ben ik bang. Het paard is, net als Sinterklaas als concept, een verbale strijd op leven en dood geworden.

Het maakt mij ook niet uit of Sinterklaas met een paard of elektrische auto komt.
Probleem alleen is dat het de PVDD niet enkel gaat om het paard van Sinterklaas te verbieden. Over evenementen in de brabanthallen was laatst ook een topic. En het volgende wordt dat de PVDD maneges wil dwars zitten. Uiteindelijk gaat de PVDD ook de particuliere paardenhouder dwars zitten.

Het gaat hier om het paardrijden in het algemeen. Het paard van Sinterklaas is maar bijzaak.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:16

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:29

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen met een grote mond over slavernij de geschiedenis helemaal niet goed kennen.

https://historiek.net/de-barbarijse-zee ... en/130659/

https://reportersonline.nl/slavernij-is ... we-denken/

Niks geen superieure witte mens.

Dat zijn erg bevooroordeelde bronnen. Niet bevooroordeelde bronnen zeggen heel andere dingen.

Ieder heeft zo zijn eigen waarheid en de daarbij behorende bronnen. Misschien het gewoon eens zijn dat je het niet eens wordt en weer verder?

Het gaat immers over het paard van Sinterklaas. Om mij hoeft het paard niet. Zie te veel ellende en gestresste paarden. Die op tv is misschien goed gekozen, de rest een stuk minder goed, vrees ik :')

Avalanche

Re: Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:34

Feiten zijn geen democratisch ding. Voor mijn huis staat een boom of hij staat er niet. Daar kun je over stemmen, maar die boom verandert er niet van. Iedereen heeft zijn eigen waarheid is de grootste onzin die ooit bedacht is. Iets is waar of het is het niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:39

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:40

Avalanche schreef:
Feiten zijn geen democratisch ding. Voor mijn huis staat een boom of hij staat er niet. Daar kun je over stemmen, maar die boom verandert er niet van. Iedereen heeft zijn eigen waarheid is de grootste onzin die ooit bedacht is. Iets is waar of het is het niet.

Gewoon doorgaan ...
Agree to disagree is soms een mooi en goed iets, iedereen ziet de dingen anders, accepteer dat ipv anderen te overtuigen van je standpunt, sommigen delen het niet en dat mag ook ;)

Nog een aanvulling,je noemt feiten zijn geen democratisch iets. Daar zou ik even over nadenken in deze tijd en dag. In principe als je een penis hebt ben je een man en als je een vagina hebt een vrouw. Feit en dat is niet democratisch? Tegenwoordig wel, niet iedereen met een penis identificeert zich als man bijvoorbeeld. Is dat feit dan opeens wel democratisch omdat anders iemand zich gekwetst voelt?
Het is allemaal zeer verwarrend en feiten blijken ook aan interpretatie onderhevig.
We zijn geen eenheidsworst en we denken en geloven allemaal in iets anders, laat mensen gewoon. Oh nee dat gaat ook niet, we cancelen tegenwoordig gewoon mensen die onze mening niet delen. Trial by public.
Het is een rare wereld geworden, ik snap er weinig meer van. Maar mensen overtuigen die compleet je mening niet delen, dat werkt niet. Verspilde moeite en dat werkt beide kanten uit.
Ik denk dat het paard van Sinterklaas inmiddels van verveling in slaap is gesukkeld, ik ga ook maar es :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 04:01

Wintu schreef:
Nog een aanvulling,je noemt feiten zijn geen democratisch iets. Daar zou ik even over nadenken in deze tijd en dag. In principe als je een penis hebt ben je een man en als je een vagina hebt een vrouw.

Ah, helaas ligt het niet zo simpel.
Biologisch geslacht kan opgedeeld worden in drie categorieën: (1) chromosomaal of genetisch geslacht, (2) gonadaal geslacht en (3) fenotypisch geslacht.

Je genetisch geslacht wordt bepaald door je chromosomen: personen van het vrouwelijk genetisch geslacht hebben meestal twee X-chromosomen, terwijl de meeste mannen genetisch zowel een X- als Y-chromosoom hebben. Je gonadaal geslacht verwijst naar je geslachtsklieren (de zaadballen en eierstokken), terwijl je fenotypisch geslacht naar je genitaliën, secundaire geslachtskenmerken en gedrag verwijst.

Om het verhaal nog complexer te maken, onderscheiden biologen ook nog je gender. De term verwijst naar hoe een persoon zijn of haar geslacht waarneemt, onafhankelijk van het biologisch geslacht. Daarbovenop heb je ook nog je seksuele oriëntatie. Om mijn verhaal niet nog ingewikkelder te maken, focus ik hier enkel op geslacht en gender.

Iemands biologisch geslacht en gender komen niet altijd overeen met elkaar. Enkele voorbeelden: mensen met het syndroom van Klinefelter hebben twee of meer X-chromosomen (XXY of XXXY), terwijl mensen met het syndroom van Turner slechts één X-chromosoom hebben.

Mensen met congenitale bijnierschors-hyperplasie hebben last van een lage cortisolspiegel, maar ook hoge concentraties aan mannelijke hormonen, wat mannelijke kenmerken en jongensachtig gedrag veroorzaakt bij meisjes. Ook gaan meisjes met Adrenogenitaal Syndroom (AGS) vaker homoseksuele relaties aan. Sommige mensen met AGS identificeren zichzelf als genderfluïde.

Het androgeen ongevoeligheidssyndroom wordt dan weer gekenmerkt door een mutatie in een gen dat codeert voor hormoonreceptoren. Individuen met een mannelijk genetisch geslacht (XY) vormen in dit geval wel mannelijke interne genitaliën, maar hun externe genitaliën, uiterlijk en gender is vrouwelijk. Hun genderidentiteit komt dus overeen met hun fenotypisch geslacht, maar niet met hun genetisch geslacht.
Allemaal gewoon feiten, en niet aan meningen onderhevig.
https://www.knack.be/nieuws/verkondigen ... ontkennen/

Wintu schreef:
Tegenwoordig wel, niet iedereen met een penis identificeert zich als man bijvoorbeeld. Is dat feit dan opeens wel democratisch omdat anders iemand zich gekwetst voelt?

Ook daar is gewoon een biologische verklaring voor:
Kunnen we erachter komen waar of hoe iemands genderidentiteit in het brein vertegenwoordigd wordt? Onderzoek op dit gebied is niet eenduidig. We kunnen wel concluderen dat de hersenen van transgenders het meest lijken op de hersenen van het gender waarmee ze zich identificeren.

Sara M. Burke en Julie Bakker, beide verbonden aan het VU Medisch Centrum Amsterdam, hebben met fMRI onderzocht hoe de hersenen eruit zien bij adolescenten (voor en na de puberteit) met en zonder genderdysforie (voorheen ‘genderidentiteitsstoornis’).

Terwijl ze in de MRI-scanner lagen, werden de proefpersonen blootgesteld aan androstadienon, een mannelijk feromoon met muskusachtige geur dat in de hypothalamus van vrouwen en mannen verschillende reacties oproept. De onderzoekers ontdekten dat de hersenen van tieners met genderdysforie vóór de puberteit net zo op dit hormoon reageerden als andere tieners van hetzelfde biologische geslacht. Maar na de puberteit kwam de respons in dit hersengebied juist overeen met het gender dat ze subjectief ervoeren.

https://blog.donders.ru.nl/?p=6630
De hersenen van mensen die transgender zijn komen overeen met hun gender identiteit.

Ook dat is een wetenschappelijk feit en niet democratisch. Dat je dan iemands identiteit ontkent kan behoorlijk kwetsend zijn. Dat is kwetsend voor ieder mens.

Wintu schreef:
Het is allemaal zeer verwarrend

Valt mee. Een beetje zoeken en leren helpt al best heel veel.

Wintu schreef:
feiten blijken ook aan interpretatie onderhevig

Nee, wetenschap wordt verbeterd door betere wetenschap en door nieuwe feiten worden oude standpunten ofwel herzien, ofwel beter onderbouwd. Daar komt geen interpretatie bij kijken, want het leuke van feiten is dat ze zich niets aantrekken van meningen.

Wintu schreef:
Agree to disagree is soms een mooi en goed iets

Agree to disagree is prima als je het hebt over of je iets mooi vindt of niet, en of je iets lekker vindt of niet. Agree to disagree is geen optie als het om mensenrechten gaat.

Wintu schreef:
Het is een rare wereld geworden, ik snap er weinig meer van. Maar mensen overtuigen die compleet je mening niet delen, dat werkt niet.

Is dat zo? Ook niet als je met feiten komt die aantonen dat wat je zegt, niet correct is?
Nogmaals, ik ga je er niet van proberen te overtuigen bepaalde kleding mooi te vinden of bepaald eten lekker te vinden. Dat zijn idd meningen, en ik vind die prima.

Maar zaken als het koloniaal verleden van Nederland, dierenleed zijn minder gevoelig voor meningen. Daar zijn feiten en cijfers gewoon over bekend. Cortisol is goed meetbaar, feiten en cijfers zijn bekend over het verleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:58

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen met een grote mond over slavernij de geschiedenis helemaal niet goed kennen.

https://historiek.net/de-barbarijse-zee ... en/130659/

https://reportersonline.nl/slavernij-is ... we-denken/

Niks geen superieure witte mens.

Dat zijn erg bevooroordeelde bronnen. Niet bevooroordeelde bronnen zeggen heel andere dingen.

Nee hoor, het is gewoon geschiedenis..alleen niet wat jij wilt lezen. ;)

En je leest compleet over het FEIT heen dat Afrikanen altijd de grootste slavenhandelaren zijn geweest EN nog steeds zijn.

Voor de rest ben ik het met de anderen eens, let's agree to disagree en ontopic weer..want dit is een non discussie waar beter een ander topic voor geopend kan worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:37

prompter schreef:
En het zijn altijd dezelfden die komen zenden :).

Ach voor mij hoeft dat paard ook niet zo nodig. Bij ons bedrijf komt de sint altijd aan in een cabrio lelijke eend :D. En de kinderen vinden het net zo mooi.

Bij mij op school kwam vroeger, in 1980 ofzo, de Sint in een Renault 5 de staf ging door het open dak, was prima :D

Maar ik denk dat mijn schimmel het wel leuk zal vinden op paard van Sinterklaas te zijn. Die is redelijk stoïcijns en dol op aandacht. Om tegemoet te komen kan het bitloos :)
Paard van Sinterklaas is een rol die niet voor ieder paard is weggelegd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:38

fransje23 schreef:
Bij mij op school kwam vroeger, in 1980 ofzo, de Sint in een Renault 5 de staf ging door het open dak, was prima :D

Maar ik denk dat mijn schimmel het wel leuk zal vinden op paard van Sinterklaas te zijn. Die is redelijk stoïcijns en dol op aandacht. Om tegemoet te komen kan het bitloos :)
Paard van Sinterklaas is een rol die niet voor ieder paard is weggelegd.

Vorig jaar in het Sinterklaasjournaal kwam die met het vliegtuig inplaats van de stoomboot. Dat was ook tegen het zere been van Woke Nederland. En zo is er altijd wel wat.

Misschien moet Sinterklaas dan voortaan maar met een Tesla komen.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:55

duopenotti. Even over je eerdere vraag/opmerking 'waar is pvdd wat betreft de oostvaardersplassen'. Hierbij een link naar hun webside waar je heel veel kan lezen hierover. De hele kamer was VOOR de oostvaardersplassen, de pvdd niet. Juist vanwege de ellende.

https://www.partijvoordedieren.nl/zoeke ... ersplassen

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:58

en iemand anders schreef :Veel PVDD stemmers hebben geen idee waar de partij nu echt voor staat. Ik vind het juist andersom. Er wordt maar wat geroepen over de pvdd terwijl de meeste mensen geen idee hebben waar de partij voor staat

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:01

cajabol schreef:
en iemand anders schreef :Veel PVDD stemmers hebben geen idee waar de partij nu echt voor staat. Ik vind het juist andersom. Er wordt maar wat geroepen over de pvdd terwijl de meeste mensen geen idee hebben waar de partij voor staat

Wanneer je verder kijkt dan hun partijprogramma en je kijkt naar hun daden dan zie je waar de partij werkelijk voor staat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:10

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

Nee hoor, het is gewoon geschiedenis..alleen niet wat jij wilt lezen. ;)

En je leest compleet over het FEIT heen dat Afrikanen altijd de grootste slavenhandelaren zijn geweest EN nog steeds zijn.

Voor de rest ben ik het met de anderen eens, let's agree to disagree en ontopic weer..want dit is een non discussie waar beter een ander topic voor geopend kan worden.

Je hebt de links dus niet gelezen?

Verder is het helemaal niet relevant wat een ander doet. Als een ander in de sloot springt, doe jij het ook? :')

Ik zal nog even de links quoten die ik heb gepost:
Avalanche schreef:

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:13

lorette, lees hun partijprogramma. Ik kan het je zeker aanraden. Zomaar wat roepen slaat nergens op

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:59

cajabol schreef:
lorette, lees hun partijprogramma. Ik kan het je zeker aanraden. Zomaar wat roepen slaat nergens op

Ik heb hun programma vaak genoeg gelezen.
Het probleem zijn hun daden. Niet wat ze zeggen, maar wat ze feitelijk doen.
Zoals dit voorbeeld weer eens laat zien. Ze zijn tegen dier gebruik.

Als ik niet verder zou mogen kijken dan wat er in hun partijprogramma staat. Dan zou ik heel veel feitelijke informatie weg laten.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:08

Dan ook geen bereden politie meer, die paarden die moeten in protesten en manifestaties lopen.

Of paarden tijdens Koninklijke feesten die door straten met grote enthousiaste menigten moeten lopen.

Ik neem aan dat het paard heel bewust wordt geselecteerd op zijn karakter alvorens het aan zoiets deelneemt.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:35

Ik ben er ook niet voor om dieren te blijven inzetten bij evenementen. Bereden politie bijv. vind ik echt niet meer kunnen. Waarom deze prachtige dieren misbruiken om mensen in toom te houden. Optocht bij sinterklaas. Hoezo een paard daarvoor inzetten, ongeacht of hij of zij bomproef is. Het is niet fijn voor een paard in een grote menigte en zeker schreeuwende mensen. Het is een vluchtdier en waarom in hemelsnaam dit een paard aan willen doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:34

Mijn paard is al vaak gevraagd voor iets (nee niet voor Sinterklaas want niet wit) maar ik leen hem nergens voor uit na het ervaringsdeskundige verhaal van mijn vriendin met haar verzorgpaard (daar had ze zelf niets over te zeggen want niet haar eigendom). Die hoefde nadat hij ziek was geworden door de stress in elk geval niet meer als Sinterklaaspaard te fungeren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:58

Knolselder schreef:
Dan ook geen bereden politie meer, die paarden die moeten in protesten en manifestaties lopen.

Of paarden tijdens Koninklijke feesten die door straten met grote enthousiaste menigten moeten lopen.

Ik neem aan dat het paard heel bewust wordt geselecteerd op zijn karakter alvorens het aan zoiets deelneemt.

We vallen nu behoorlijk in de herhalingen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:01

cajabol schreef:
duopenotti. Even over je eerdere vraag/opmerking 'waar is pvdd wat betreft de oostvaardersplassen'. Hierbij een link naar hun webside waar je heel veel kan lezen hierover. De hele kamer was VOOR de oostvaardersplassen, de pvdd niet. Juist vanwege de ellende.

https://www.partijvoordedieren.nl/zoeke ... ersplassen

Dit is 13 jaar geleden. Hoe is de verdeling nu?. Mijn standpunt. Als je een dierenliefhebber bent en ze ook hebt, moet je niet op de pvdd stemmen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:16

Ik wil de komende tijd eens contact met ze leggen on in gesprek te gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:20

Avalanche schreef:
Ik wil de komende tijd eens contact met ze leggen on in gesprek te gaan.

Wat wil je ze dan vertellen?