Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Blackbirb welkom in het zoveelste wolventopic waarin de mensen die vinden dat Nederland te klein of te vol is voor de wolf snel samenkomen om iedereen die niet volledig tegen de wolf is af te zeiken en als "pro wolf" en "westerse onwetende" af te schilderen.
Laat je niet gek maken door deze mensen die zich superieur voelen boven al het leven op aarde (behalve hun eigen hobby dieren en hun landbouwdieren die geld opbrengen). Het zijn meestal mensen die ook geen ruimte zien voor asielzoekers.
De wolf neerzetten als het gruwelijke monster is niet nieuw. De balk uit het eigen oog halen wordt daarbij nagelaten.
Kendra schreef:ik voel mij rentmeester. Ik help de natuur niet stelselmatig om zeep. Ik woon bijna mijn hele leven met veel plezier en alle beperkingen in een Nationaal Park, samen met mijn beestenbende.
Ik pas mij aan en heb dat altijd gedaan. Zo ben ik opgevoed en zo leef ik. In en met de natuur.
Maar ik ben geef filosoof. Ik ben gewoon een praktisch mens.
Als mensen hun honden hier los laten lopen in het broedseizoen spreek ik ze er op aan. Als er jonge reeën bij ons in het bos zitten vertel ik dat aan niemand en probeer ik iedereen er bij weg te houden. Als er een kievit zit te broeden komt er een stokje bij en en passen we er goed op. Als de zwaluwnesten in de droge zomers kapot dreigen te gaan doen we er plankjes onder. De steenmarter mag hier wonen, maar ik probeer hem wel te verleiden tot een plekje achterin de schuur. Als het schaap van de buurman op z'n rug ligt zetten we die rechtop. Voor mij is dat het gewone plattelandsleven. Symbiotisch, met zorg en aandacht voor elkaar. Zoals de meeste mensen op het platteland doen.
Dieren in Nederland - of het nu landbouwhuisdieren zijn of 'wilde' - bepalen de ruimte waar ze wonen en leven niet zelf. De menselijke invloed is overal merkbaar. Het is een wankel evenwicht en we zullen met elkaar moeten bedenken hoe we dat evenwicht in stand kunnen houden.
Ik vind de wolf een machtig mooi dier. Ik ben er ook niet van overtuigd dat er geen plek is voor het dier in Nederland. Waar ik wél van overtuigd ben, is dat ook de wolf zich soms zal moeten schikken en dat beheer wellicht nodig is. Omdat de schade in een bepaald gebied te groot is of omdat het een wolf betreft die verkeerd gedrag heeft aangeleerd en keer op keer weilanden vol schapen doodbijt....
Nieuwsredactie schreef:Bokt Nieuwsredactie
Eind oktober 2022 werd in de omgeving van Elsloo ook al een pony doodgebeten, maar dit was niet het werk van een wolf. Uit DNA-onderzoek is gebleken dat die pony werd gedood door een hond.
pillow schreef:Ik weet niet of je Facebook hebt.
Esplen schreef:DuoPenotti schreef:Ja onzin neer plempen. Want als verder leest dan je neus lang is lees je al steeds dat in de media niet het ware verhaal staat.
Dat Loos en Lelieveld alles aan elkaar kletsen wat krom is.
En expert dat mag iedereen zich noemen.
Ik denk dat er bokt meerdere mensen die er meer van weten, echt weten, dan pro wolf die er belang bij hebben.
Dus wat jij doet is niet verdiepen. Want dan deed je zulke uitspraken niet!
Dan ben ik maar neerbuigend. Maar na jaren wolven ellende nog naar de bio industrie trekken is naar mijn idee een bewuste uithaal om juist te kwetsen. Bewust te stoken en te rellen.
Ik heb getemd. Erg onprettig hoe respectloos je je opstelt naar iemand die vragen stelt en zich aan het verdiepen is. En maar door blijven hakken om je gelijk te halen. Newsflash: er zijn ook mensen met andere meningen. Dat mag in NL
Blackbirb schreef:Wintu schreef:
Ze gaan sowieso dood, dus of die dood nog gruwelijker is dan het slachthuis, maakt dan niet uit ?![]()
Wat een nare manier van tegen dierhouderij aankijken. Dier gaat toch dood, dus wat maakt het uit dat ie rond rent van de stress, half opengereten wordt en de halve nacht nog levend zo moet doorbrengen. Haal jij daar je schouders voor op, want het dier gaat anders ook naar de slacht? Serieus, dat vind ik werkelijk heel triest, dat mensen er zo in staan.
Een beetje een aanname is dit? Ik snap wel dat je het zo opvat, maar ik was in de veronderstelling dat wolven gelijk doodmaken en niet alleen verwonden. Dus in beide gevallen bij zowel slachten als de wolf zou er dan angst zijn als je die beredenering zou volgen. Het is inderdaad heel sneu als een dier zo een nacht moet lijden.
MAAR.
Ik haal zeker mijn schouders daar niet voor op, want ik eet niet voor niets geen vlees bijvoorbeeld.
Ik snap dat mijn bericht controversieel overkomt, maar om iemand uit te gaan kotsen om onwetendheid? Ik ben het met heel veel niet eens wat er in dit topic gezegd wordt, maar ik kan ook nogsteeds me open en nieuwsgierig opstellen? Toch jammer dat het op zo'n manier escaleert.
Nikass schreef:Blackbirb welkom in het zoveelste wolventopic waarin de mensen die vinden dat Nederland te klein of te vol is voor de wolf snel samenkomen om iedereen die niet volledig tegen de wolf is af te zeiken en als "pro wolf" en "westerse onwetende" af te schilderen.
Laat je niet gek maken door deze mensen die zich superieur voelen boven al het leven op aarde (behalve hun eigen hobby dieren en hun landbouwdieren die geld opbrengen). Het zijn meestal mensen die ook geen ruimte zien voor asielzoekers.
De wolf neerzetten als het gruwelijke monster is niet nieuw. De balk uit het eigen oog halen wordt daarbij nagelaten.
lies schreef:Dat gebeurt andersom ook Kendra, in de anti wolf fb groepen word je er ook uitgeknikkerd als je een kritische vraag stelt. Dit topic (en de lange op PP) is toch wel een beetje tekenend dat de 'anti' mensen ook niet echt openstaan voor een andere mening. Het is een echoput met veel verhalen over uitgezette, gechipte en hybride wolven die de boeren zouden moeten verjagen, allemaal georchestreerd door onze corrupte overheid (alsof onze incompetente overheid tot zoiets in staat zou zijn). Als je vervolgens kritische vragen stelt, dan word je hier ook niet al te vriendelijk bejegend.
Ik snap het uiteraard wel, mensen zijn bang en het rationeel bekijken is dan lastig, maar men staat aan beide kanten niet echt open voor een andere mening.
Ik ben overigens niet pro of anti. Dat beest is er, ben d'r niet blij mee, maar ik accepteer het maar. Er was hier een groep wolven, bijna twee weken lang om de avond op 50m afstand van mijn paarden. Doodeng, maar er is niks gebeurd. En ik heb geluk, want ze zijn doorgetrokken. Ik snap dat andere mensen minder geluk hebben. Dus ik oordeel niet over de emoties. Maar ik denk wel dat het goed is om het zo rationeel mogelijk te blijven benaderen.
Wintu schreef:Ben het niet met je eens wat betreft de reden waarom mensen anti wolf zijn. Ik geloof en menig mens hier in de omgeving met mij, helemaal niet dat de wolf is uitgezet en daarom gechipt, in hybride wolven en dat de regering dit op zijn geweten heeft om de boeren dwars te zitten.
Ik woon in het wolvengebied in Drenthe. Wolven vind ik schitterend en in eerste instantie zag ik geen kwàad in hun terugkomst.
Maar daar ben ik van terug gekomen. Waarom? Omdat ik te veel dood vee zie. Schapen met de kop er af de darmen er uit, achterkanten weg gevreten. Bevriende dierenartsen en boeren die het aan het hart gaat als een schaap met de darmen op de grond de hele nacht heeft moeten creperen. Dieren die uit paniek in een brede sloot met water zijn gesprongen en dat niet hebben overleefd. Paarden die door de draden vliegen omdat er een wolf rond de wei cirkelt. Dat je je dieren zo beperkt moet houden, nachten lekker buiten? Kan niet meer, ook niet met wolfwerend raster, want dat geeft geen 100 procent veiligheid en velen willen het risico niet nemen. Door al die zaken, is mijn mening veranderd. Gewoon omdat ik er in het dagelijks leven constant mee wordt geconfronteerd. De wolf geef ik niet de schuld, die volgt zijn natuur ook maar. Maar Nederland is niet meer een plaats voor de wolf. Te veel bebouwing, te weinig natuur, te veel mensen, ook voor de wolf niet ok. Dat gaat ooit eens mis.
Dat het probleem door een groot deel van Nederland niet serieus wordt genomen is jammer.
Popstra schreef:Vertel dat maar aan de Bokkers die hier ook even hun ,plasje, komen doen en die vinden dat het alles wel mee valt!
Want tja, niet naast hun deur plus ze zijn vaak vegetarisch/veganistisch egoistisch dus hebben ze het meeste recht om te spreken want ze verbeteren DE wereld. Denken ze...
OleJon schreef:Dat ze gechipt zijn komt ook uit het roddelcircuit, en niemand heeft dat ooit bewezen.
Citaat: