Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:Ik ben die activisten op de Utrechtse baan hier ook spuugzat, maar als ze de weg oplopen terwijl ik daar in mijn auto rij stop ik ook. Een mensenleven is me meer waard dan "hadden ze maar niet de weg op moeten lopen".
Elisa2 schreef:Interessant, ik wist niet dat het doel hondsdolheid bestrijden was van origine.
.
pillow schreef:Elisa2 schreef:Zie ze nog wel liever op een andere manier gekozen dan op het filmpje van dit topic. Maar op echte beschermde vossen gaan jagen..nee. Dan vraag je ook om protesten en zet je zelf de slipjacht in een kwaad daglicht.
Vossen zijn geen beschermde dieren.
Elisa2 schreef:pillow schreef:
Vossen zijn geen beschermde dieren.
https://neems.nl/beschermde-diersoorten-in-nederland/
Hier staat toch echt wat anders?
Ik denk dat slipjachten vroeger ook echt iets van de rijkeren was? Voornamelijk jagen ook op zwijnen? Dat zie je bij veel oude kastelen die daar een bos omheen hebben waar zij recht hadden om te jagen.
Elisa2 schreef:Ik denk dat slipjachten vroeger ook echt iets van de rijkeren was? Voornamelijk jagen ook op zwijnen? Dat zie je bij veel oude kastelen die daar een bos omheen hebben waar zij recht hadden om te jagen.
Ibbel schreef:Elisa2 schreef:Ik denk dat slipjachten vroeger ook echt iets van de rijkeren was? Voornamelijk jagen ook op zwijnen? Dat zie je bij veel oude kastelen die daar een bos omheen hebben waar zij recht hadden om te jagen.
Bij slipjachten wordt niet op dieren gejaagd.
Jagen met paarden en honden (en dus zonder geweren) was uiteraard wel iets van de adel. Die hadden de paarden.
Jacht op zwijnen ging (en gaat) altijd te voet (waarbij in NL drijfjacht alleen onder zeer beperkte omstandigheden mag), en gebeurt tegenwoordig alleen met geweren (en dus zonder paarden).
De honden die paarden bij kunnen houden kunnen een zwijn niet echt aan. Dan vallen er echt ook slachtoffers onder je meute (en dat wil de adel ook echt niet)
De honden die wél een zwijn neer kunnen (konden - zwijnen met honden bejagen wordt zover ik weet in ieder geval in West Europa niet meer gedaan) halen zijn veel groter en te log om als meute met paarden mee te kunnen.
In NL mag overigens nog steeds iedere boer (hoeft niet eens van adel te zijn) die een bepaald minimaal aantal hectares bezit op z'n eigen land jagen.
Karlijnxxx schreef:Of het nu een dierenactiviste is of niet, het is een mens en de ruiter had moeten stoppen na het ongeluk en moeten vragen hoe het met de persoon gaat. Nu is hij doorgereden en dat kan wel een staartje krijgen.
Of je het nu wel of niet met elkaar eens bent, elkaar schade berokken aan mens, dier of spullen is niet ok. Van beide kanten niet.
Ook als mensen op een hek zitten in zeer dichte afstand van je sprong en weigeren weg te gaan, moet je misschien kiezen om niet te springen. Dan maar geen jacht en moet je dit anders oplossen en een ander pad kiezen en omrijden. Waarom? Zeker als je vanaf jongs af aan met paarden omgaat, gaan we er vaak vanuit dat anderen wel begrijpen hoe paarden werken, en dat bepaalde dingen - wel duidelijk - zijn. Door mijn vriend ben ik wel gaan inzien dat dit heel anders ligt en situaties anders gaan inschatten. Daar moeten we ons veel bewuster van worden.
secricible schreef:eens met jou post. Als er een optie was, had hij beter een andere weg kunnen kiezen.
Maar het feit dat hij niet stopt en doorrijdt vind ik eigenlijk het meest kwalijke in dit filmpje.
Ibbel schreef:secricible schreef:eens met jou post. Als er een optie was, had hij beter een andere weg kunnen kiezen.
Maar het feit dat hij niet stopt en doorrijdt vind ik eigenlijk het meest kwalijke in dit filmpje.
Als hij gestopt was, was-ie vermoedelijk van z'n paard getrokken. Ik heb zo het vage idee dat-ie daar geen zin in had.
Ibbel schreef:In NL mag overigens nog steeds iedere boer (hoeft niet eens van adel te zijn) die een bepaald minimaal aantal hectares bezit op z'n eigen land jagen.
xxCYNNxx schreef:deze activisten stonden te protesteren bij een slipjacht, geen vossenjacht.
Bij vossenjacht hebben ze mijn zegen ook, mits ze niet de paarden in gevaar brengen, wat helaas nogal eens gebeurt.
Maar dit was gewoon een slipjacht en dan staan ze nog de boel te blokkeren.
996981 schreef:Ik vind het sentiment rond de vos bijzonder. De vos heeft geen natuurlijke vijanden. Zelf verscheurt hij zijn prooi. Doordat ze geen natuurlijke vijanden hebben loopt dit in sommige gebieden de spuigaten uit. Wat is het verschil met een vos die zijn prooi verscheurt en een hond die een vos verscheurt?
xxCYNNxx schreef:Maar is dat waar...en zo ja; komt dat op grote schaal voor...of wordt dat geroepen om te kunnen blijven roepen?
xxCYNNxx schreef:Maar dit was gewoon een slipjacht en dan staan ze nog de boel te blokkeren.