[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanel02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:24

Ik vind dat de dierenactivisten het plaatje wel veel lelijker hebben gemaakt dan het was. De ruiter heeft netjes met ze gepraat (van wat we meekrijgen) en ze de kans gegeven. Wel een beetje ongelukkig dat ze de verkeerde kant opliep maar gelukkig is er niemand zwaargewond.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:39

prompter schreef:
Ik ben die activisten op de Utrechtse baan hier ook spuugzat, maar als ze de weg oplopen terwijl ik daar in mijn auto rij stop ik ook. Een mensenleven is me meer waard dan "hadden ze maar niet de weg op moeten lopen".

Het is ook maar net hoe je het ziet. Er was plaats maar mevrouw gaat ineens lopen. Tja halverwege kan je niet terug. Beetje hetzelfde als activisten op de weg staan. En je bent ze zat ziet een plek waar je wel rustig langs kan en ineens besluit eentje achteruit te lopen en je raakt ze. Het is van beide niet slim. Stom ongeluk dat voorkomen had kunnen worden door beide partijen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:50

Elisa2 schreef:
Interessant, ik wist niet dat het doel hondsdolheid bestrijden was van origine.
.

ja vossen werden te slim om in de vallen te trappen, lieten zich niet zien aan de schietende jagers en ook te snel als die ze gingen volgen. Zo is denk ik de jacht te paard ontstaan met honden.

En dat werd weer door de rijken uitgebouwd naar een festijn van samenkomst, drank terwijl de werklui het werk deden, zo konden de rijken weer met de eer strijken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:53

Het lijkt ook net of de gene die op het hek zit, de staande persoon wijst dat hij op het open plek moest staan. Deze lijkt klakkeloos te reageren zonder verder te kijken naar paard of de persoon op het hek. Het lijkt erop dat de persoon op het hek ook een enige verantwoording hierin heeft.

De ruiter zal best wel weten wat zijn paard aan kan qua hoogte springen. Neemt een aanloop en stuurt recht op het lege stuk aan. Ik vind het een dom ongeluk, maar mogelijk wel mede veroorzaakt aan de beide dierenactivisten. De ene die aanwijzing lijkt te geven aan de ander en de ander die niet zit op te letten.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:00

Een betere titel zou zijn: "Dierenactiviste laat paard struikelen".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:07

pillow schreef:
Elisa2 schreef:
Zie ze nog wel liever op een andere manier gekozen dan op het filmpje van dit topic. Maar op echte beschermde vossen gaan jagen..nee. Dan vraag je ook om protesten en zet je zelf de slipjacht in een kwaad daglicht.

Vossen zijn geen beschermde dieren.

https://neems.nl/beschermde-diersoorten-in-nederland/

Hier staat toch echt wat anders?

Ik denk dat slipjachten vroeger ook echt iets van de rijkeren was? Voornamelijk jagen ook op zwijnen? Dat zie je bij veel oude kastelen die daar een bos omheen hebben waar zij recht hadden om te jagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:10

Elisa2 schreef:
pillow schreef:

Vossen zijn geen beschermde dieren.

https://neems.nl/beschermde-diersoorten-in-nederland/

Hier staat toch echt wat anders?

Ik denk dat slipjachten vroeger ook echt iets van de rijkeren was? Voornamelijk jagen ook op zwijnen? Dat zie je bij veel oude kastelen die daar een bos omheen hebben waar zij recht hadden om te jagen.

"In Nederland"

Volgens mij gaat het in het artikel om Engeland

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:10

En expres dieren in uitzetten om op te kunnen jagen. Leuke hobby wel...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:16

Elisa2 schreef:

Bij slipjachten wordt niet op dieren gejaagd.

Jagen met paarden en honden (en dus zonder geweren) was uiteraard wel iets van de adel. Die hadden de paarden.

Jacht op zwijnen ging (en gaat) altijd te voet (waarbij in NL drijfjacht alleen onder zeer beperkte omstandigheden mag), en gebeurt tegenwoordig alleen met geweren (en dus zonder paarden).

De honden die paarden bij kunnen houden kunnen een zwijn niet echt aan. Dan vallen er echt ook slachtoffers onder je meute (en dat wil de adel ook echt niet)
De honden die wél een zwijn neer kunnen (konden - zwijnen met honden bejagen wordt zover ik weet in ieder geval in West Europa niet meer gedaan) halen zijn veel groter en te log om als meute met paarden mee te kunnen.

In NL mag overigens nog steeds iedere boer (hoeft niet eens van adel te zijn :P ) die een bepaald minimaal aantal hectares bezit op z'n eigen land jagen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:18

Of het nu een dierenactiviste is of niet, het is een mens en de ruiter had moeten stoppen na het ongeluk en moeten vragen hoe het met de persoon gaat. Nu is hij doorgereden en dat kan wel een staartje krijgen.

Of je het nu wel of niet met elkaar eens bent, elkaar schade berokken aan mens, dier of spullen is niet ok. Van beide kanten niet.

Ook als mensen op een hek zitten in zeer dichte afstand van je sprong en weigeren weg te gaan, moet je misschien kiezen om niet te springen. Dan maar geen jacht en moet je dit anders oplossen en een ander pad kiezen en omrijden. Waarom? Zeker als je vanaf jongs af aan met paarden omgaat, gaan we er vaak vanuit dat anderen wel begrijpen hoe paarden werken, en dat bepaalde dingen - wel duidelijk - zijn. Door mijn vriend ben ik wel gaan inzien dat dit heel anders ligt en situaties anders gaan inschatten. Daar moeten we ons veel bewuster van worden.

manic

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:33

Van mij hoeven die vossen ook niet verscheurd of überhaupt gejaagd te worden, maar toen ik in Ierland woonde liepen ze gewoon ‘s avonds door de woonwijk. Alle kippen van de buren doodgebeten, afval emmers om en zakken stuk, etc. Er was destijds nog gewoon een bounty op vossen en ik meen ergens gelezen te hebben dat dat in VK ook weer is.

Voor hun past de vos gewoon in het rijtje mollen/muskusratten/ganzen/wolf qua overlast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:34

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Bij slipjachten wordt niet op dieren gejaagd.

Jagen met paarden en honden (en dus zonder geweren) was uiteraard wel iets van de adel. Die hadden de paarden.

Jacht op zwijnen ging (en gaat) altijd te voet (waarbij in NL drijfjacht alleen onder zeer beperkte omstandigheden mag), en gebeurt tegenwoordig alleen met geweren (en dus zonder paarden).

De honden die paarden bij kunnen houden kunnen een zwijn niet echt aan. Dan vallen er echt ook slachtoffers onder je meute (en dat wil de adel ook echt niet)
De honden die wél een zwijn neer kunnen (konden - zwijnen met honden bejagen wordt zover ik weet in ieder geval in West Europa niet meer gedaan) halen zijn veel groter en te log om als meute met paarden mee te kunnen.

In NL mag overigens nog steeds iedere boer (hoeft niet eens van adel te zijn :P ) die een bepaald minimaal aantal hectares bezit op z'n eigen land jagen.

Min de slip dan :D

Ja zwijnen zijn gevaarlijk, dat weet ik wel..de meeste paarden zijn instinctief bang voor zwijnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:34

Karlijnxxx schreef:
Of het nu een dierenactiviste is of niet, het is een mens en de ruiter had moeten stoppen na het ongeluk en moeten vragen hoe het met de persoon gaat. Nu is hij doorgereden en dat kan wel een staartje krijgen.

Of je het nu wel of niet met elkaar eens bent, elkaar schade berokken aan mens, dier of spullen is niet ok. Van beide kanten niet.

Ook als mensen op een hek zitten in zeer dichte afstand van je sprong en weigeren weg te gaan, moet je misschien kiezen om niet te springen. Dan maar geen jacht en moet je dit anders oplossen en een ander pad kiezen en omrijden. Waarom? Zeker als je vanaf jongs af aan met paarden omgaat, gaan we er vaak vanuit dat anderen wel begrijpen hoe paarden werken, en dat bepaalde dingen - wel duidelijk - zijn. Door mijn vriend ben ik wel gaan inzien dat dit heel anders ligt en situaties anders gaan inschatten. Daar moeten we ons veel bewuster van worden.

eens met jou post. Als er een optie was, had hij beter een andere weg kunnen kiezen.
Maar het feit dat hij niet stopt en doorrijdt vind ik eigenlijk het meest kwalijke in dit filmpje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:38

secricible schreef:
eens met jou post. Als er een optie was, had hij beter een andere weg kunnen kiezen.
Maar het feit dat hij niet stopt en doorrijdt vind ik eigenlijk het meest kwalijke in dit filmpje.

Als hij gestopt was, was-ie vermoedelijk van z'n paard getrokken. Ik heb zo het vage idee dat-ie daar geen zin in had.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:10

Ibbel schreef:
secricible schreef:

Als hij gestopt was, was-ie vermoedelijk van z'n paard getrokken. Ik heb zo het vage idee dat-ie daar geen zin in had.

De ruiter had zelf van zijn paard moeten afstappen en kijken hoe het gaat met de persoon, of vanaf een afstandje de situatie moeten inschatten en de hulpdiensten moeten inschakelen. Hij is zonder inschatting doorgereden.

Als de andere persoon zich dan agressief opstelt is het een ander verhaal of je weg loopt/rijdt met contact van de hulpdiensten, maar je gaat ergens vanuit dat niet eens is gebeurt. Dat houdt geen stand later. Zeker met het verhaal van de club/ruiter: iemand sprong voor mijn paard... houd dit helemaal geen stand. Ongelukken kunnen gebeuren (al had dit kunnen worden voorkomen), maar dan moet je ook daarna er correct mee omgaan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:26

Ibbel schreef:

Kleine sidequest, maar daar komt wel wat meer bij kijken dan een minimaal aantal hectares in het bezit hebben :)

Wat het filmpje betreft: stom van haar dat ze niet even kijkt of ze wel veilig die kant op kan als je de ruiter zijn paard al hoort aanmoedigen en je hoort het paard al versnellen. Stom van hem dat hij ondanks al zijn ervaring en die van zijn paard zo dicht langs een mens af gaat springen. Want ook als mevrouw de activist er niet voor langs was gelopen, neemt hij wel een risico door zo vlak langs de persoon op het hek langs te springen.

En ja, ik zou er ook doodmoe van worden als er steeds mensen staan te protesteren en blokkeren. Maar als bij jouw hobby nog wel eens daadwerkelijk onschuldige vossen aan stukken worden gescheurd, dan mag ik hopen dat die activisten daar hun bed voor uit blijven komen om dat onder de aandacht te brengen en tot een halt te roepen. Middeleeuwse praktijken. Hou je gewoon aan het slipspoor, heb een toffe dag met je paard, honden en rijgenoten en laat het daar bij. Het zou mooi zijn als de ouderwetse vossenjacht snel tot het verleden gaat behoren.

xxCYNNxx

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:31

deze activisten stonden te protesteren bij een slipjacht, geen vossenjacht.
Bij vossenjacht hebben ze mijn zegen ook, mits ze niet de paarden in gevaar brengen, wat helaas nogal eens gebeurt.
Maar dit was gewoon een slipjacht en dan staan ze nog de boel te blokkeren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:33

xxCYNNxx schreef:
deze activisten stonden te protesteren bij een slipjacht, geen vossenjacht.
Bij vossenjacht hebben ze mijn zegen ook, mits ze niet de paarden in gevaar brengen, wat helaas nogal eens gebeurt.

Klopt, dat heb ik ook begrepen. Maar ik lees ook meerdere berichten in dit topic dat ze ook bij een gewone slipjacht in Engeland nog wel eens willen afwijken op het moment dat er daadwerkelijk een vos tussendoor loopt. Ik weet niet óf dat waar is, maar als het zo is dat dit nog wel eens voorkomt dan snap ik dat ze ook bij een gewone slipjacht gaan staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:34

Mars schreef:
Play stupid games, win stupid prizes.

Dat dus. Gewoon niet doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:35

Ik vind het sentiment rond de vos bijzonder. De vos heeft geen natuurlijke vijanden. Zelf verscheurt hij zijn prooi. Doordat ze geen natuurlijke vijanden hebben loopt dit in sommige gebieden de spuigaten uit. Wat is het verschil met een vos die zijn prooi verscheurt en een hond die een vos verscheurt?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:40

Maar is dat waar...en zo ja; komt dat op grote schaal voor...of wordt dat geroepen om te kunnen blijven roepen?

Er is ook een groep in Nederland die bij hoog en laag volhoudt dat op een bepaalde begraafplaats kindergrafjes liggen van kinderen die door een of ander pedonetwerk zijn vermoord....en niks wat ze op andere gedachten brengt, want dat is hun waarheid. Zelfs dwangbevelen en dwangsommen houdt ze niet tegen om dat verhaal rond te blijven spuien.

Daarmee wil ik echt niet zeggen dat dat gerucht over de slipjacht in de UK niet waar is. Het zou mij idd niet verbazen als er wel eens jachtgroepen zijn die idd illegaal achter een echte vos aangaan met de honden.
Maar gebeurt dat echt op zo'n grote schaal dat protesten en blokkeren bij gewone slipjachten gerechtvaardigd zijn?
Of betreft het gewoon een groep die ook de slipjacht niet wil hebben, maar om hun verhaal kracht bij te zetten wordt de mate van illegale jachtpartijen overdreven?

Ik meen dat een aantal bokkers in de UK wonen; die zullen daar wat meer over weten misschien?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:42

996981 schreef:
Ik vind het sentiment rond de vos bijzonder. De vos heeft geen natuurlijke vijanden. Zelf verscheurt hij zijn prooi. Doordat ze geen natuurlijke vijanden hebben loopt dit in sommige gebieden de spuigaten uit. Wat is het verschil met een vos die zijn prooi verscheurt en een hond die een vos verscheurt?

Ik ben niet tegen de vossenjacht an sich, zeker niet als er veel te veel zijn, maar dan wel op een andere manier dan opjagen met een groep honden om uiteindelijk verscheurd te worden door diezelfde honden.

Overigens, elk roofdier dood zijn/haar prooi op niet al te fijne wijze, niet alleen vossen; de natuur is hard.
Maar de mens kent andere manieren, dus waarom zou het dan zo wreed moeten als de mens besluit dat een populatie moet worden uitgedund?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:45

xxCYNNxx schreef:
Maar is dat waar...en zo ja; komt dat op grote schaal voor...of wordt dat geroepen om te kunnen blijven roepen?

Precies dat ja. Als blijkt dat ze er alleen maar een beetje staan te droeftoeteren bij het gebrek aan een andere zinvolle dagbesteding, dan zegt dat iets over de sentimenten die slipjachtruiters kunnen hebben tegenover activisten. Blijft alleen wel staan dat ik vind dat je niet het risico moet willen lopen om iemand flink te verwonden als ie in de weg staat (waarbij ik het risico van mijn eigen paard denk ik nog wel zwaarder zou vinden wegen := ).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:45

De vos jaagt om te eten. De mens met zijn honden voor de "sport". De vos kan ook humaner gedood worden, dat is imo het verschil.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:46

xxCYNNxx schreef:

Dat is ook mijn probleem; waarom bij een slipjacht de boel tegenwerken. Er is al vele jaren een enorme strijd tussen ( dieren?) activisten en jachten die soms zelfs op fikse vechtpartijen zijn uitgelopen.

De jacht is niet leuk maar hier in Nederland schieten jagers zonder pardon een zwangere/ zogende vos dood ( zodat de jongen een vreselijke dood sterven) en daar is het zielig als de honden een vos grijpen. De hertenjacht in GB heeft overigens gezorgd voor een gezonde stand van de herten ( en de herten worden aan het eind geschoten dus niet door de honden gegrepen). Hier in Nederland schieten we ze ook in koele bloede neer............omdat het er teveel zijn geworden en ze met uithongeren bedreigd worden.

Bij beide jachtvormen ontkomt de vos/ het hert regelmatig.

Het is een beetje meten met 2 maten; hier wordt van alles afgeschoten d.m.v. klopjachten en daar wordt er te paard gejaagd en dat mag niet..................?? en nu mag zelfs een slipjacht daar niet meer? De Hubertus jacht in Nederland is ook een slipjacht en hier heb ik nog geen activisten gezien.