cajabol schreef:Er zit domweg een stang van metaal of iets anders in de mond van een dier en wij maken onszelf wijs dat het dier dat prima vindt zolang we er niet aan hangen of trekken
Dat hoef je jezelf niet wijs te maken, daar is bewijs voor. Paarden, zeker de mannelijke paarden, lopen altjd met van alles in de mond rond. Die van mij vindt het ook super leuk om een rijzweep in de mond te nemen en ermee te spelen.
cajabol schreef:Het verweer dat er ook telkens gemaakt wordt is dat ook bitloos schade kan aanbrengen. Ja, grote scharen, bosals misschien, maar ook die zijn bedoelt voor controle en dat is nu juist waar het om draait.
Ik heb núl interesse in controle. Die van mij komt tegen een sidepull in, drukt de rug weg, zet de kaak vast, en dat is op lange termijn ook schade aan rug en hals. En laat dáár bij de meeste rijpaarden nu ook de schade zichtbaar zijn..... niet in de mond, niet op de neus, maar de rug, de hals en mindere mate het bekken. KS is een heel groot veel voorkomend probleem en wordt veroorzaakt door slecht rijden.
cajabol schreef:Als je paard er 'vandoor' gaat zonder bit dan moet je er niet op zitten. Heel simpel. Volgens mij moet de discussie gaan over dierenwelzijn en de óuderwetse 'manier van optuiging van een paard voldoet niet aan de huidige inzichten dat we maar van alles kunnen doen om ons paard te beheersen.
Die twee dingen staan los van elkaar. Een bit staat dierenwelzijn niet in de weg, slecht rijden wel. En dat gaat over de sport, en ook over de recreatieve ruiter die de hele week geen flikker doet met zijn paard en op zaterdag ineens een buitenrit gaat maken van 4 uur. Dat terwijl recreatief gebruik van het paard zwaarder voor ze is dan dressuurwerk in de baan, want met dressuurwerk sta ik ook heel veel naast het paard en zijn we actief bezig om te zorgen dat het paard het lichaam goed gebruikt en beter wordt van dressuur.
Ik heb recreatieruiters letterlijk horen zeggen: het maakt me niet uit hoe hij loopt, als hij maar loopt.....
Ik mis iedere nuance in je verhaal.