ruitje schreef:Ik rijd auto,
Een goede want op het moment dat je met de auto wegrijdt geef je invulling aan de beslissing om andere gebruiker van de openbare ruimte daar risico door te laten lopen.
Het zou een

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:Ik rijd auto,
Citaat:Maar ik denk daarom de weerstand. Meeste van dit soort clubjes zijn niet voor verbeteringen maar totale verboden, zelfs (...)
Citaat:Het gaat hier om een ideologie die dit soort clubs ons door de strot heen proberen te duwen. Dat gaat veel verder dan dierenwelzijn.
Citaat:En om geloofwaardig over te komen wordt hun boodschap met een academisch sausje overgoten. Het zij. Wat dat betrefd meesters in manipulatie technieken.
noox schreef:Een mooi voorbeeld van polarisatie vind ik ook dat we een begrip hebben voor het diersoort ‘de mens’ en een begrip voor alle andere diersoorten op de planeet: dieren. Ultiem voorbeeld van ons mens/zelfgerichte wereldbeeld. Wij zijn ook dieren, waarom zijn wij de enige diersoort die we los zetten van alle andere diersoorten. Dit zorgt ook voor (onbewuste) polarisatie.
Hoe het ontstaan is is duidelijk, maar er bij stil staan en over nadenken is belangrijk en interessant.
noox schreef:Een mooi voorbeeld van polarisatie vind ik ook dat we een begrip hebben voor het diersoort ‘de mens’ en een begrip voor alle andere diersoorten op de planeet: dieren. Ultiem voorbeeld van ons mens/zelfgerichte wereldbeeld. Wij zijn ook dieren, waarom zijn wij de enige diersoort die we los zetten van alle andere diersoorten. Dit zorgt ook voor (onbewuste) polarisatie.
Hoe het ontstaan is is duidelijk, maar er bij stil staan en over nadenken is belangrijk en interessant.
Janneke2 schreef:... en toen ging er van alles schuiven in haar denken.
Bijvoorbeeld: mensen met het syndroom van Down vallen volledig onder de menselijke waardigheid en ze zijn voorzien van rechten.
Gosh, maar waarom zou je dan 'deze' harde lijn tov intelligente dieren trekken - geen rechten en juridisch een ding...
En dat vind ik dan interessant.
ruitje schreef:Dit zie ik voor de 2e keer terugkomen: de vergelijking met gehandicapten. Ik vind daar wat van, want hun rechten worden voor een deel afgenomen en andere mensen bepalen ( met vaak alle goede bedoelingen!) wat goed voor ze is.
Avalanche schreef:Waarom? Omdat de frequentie waarmee de hond voorkomt enorm hoog is, doordat wij ze als huisdier houden. Voor dat ene konijn maakt dat niet uit, voor de konijnen als soort wel. Dat maakt de druk op de soort onevenredig hoog. Normaal gezien is er in de natuur een ecologische balans, maar die is hier zoek.
pol013 schreef:Avalanche schreef:Waarom? Omdat de frequentie waarmee de hond voorkomt enorm hoog is, doordat wij ze als huisdier houden. Voor dat ene konijn maakt dat niet uit, voor de konijnen als soort wel. Dat maakt de druk op de soort onevenredig hoog. Normaal gezien is er in de natuur een ecologische balans, maar die is hier zoek.
Dus mogen wij beslissen dat de belangen van de soort konijn boven die van het individu hond gaat?
(los van dat ik je keuze snap hoor, maar het is wel weer een mensen keuze)