Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Geconcentreerde voedselbronnen trekken altijd hogere concentraties (roof)dieren aan. Dat geldt net zo goed voor je moestuin (slakken, muizen, vogels, etc.) als voor akkers met mais/aardappelen (reeen en wild zwijn) als voor vee. In al die gevallen zal er of door de mens ingegrepen worden om genoeg voedsel voor zichzelf over te houden en te voorkomen dat er een epidemie ontstaat van iets wat kan overspringen op.
Wolf switched naar vee als er geen wild genoeg meer is (want die planten zich nu eenmaal niet zo snel voort als wolf veelal de jonge en dragende dieren dood) en er dus eigenlijk een start van hongersnood en overpopulatie ontstaat. Daarmee moet je je al gaan afvragen of aanvallen op vee wel natuurlijkc.q. normaal gedrag is voor een wolf. Nog afgezien van de vraag of het laten uitsterven van die tig prooidiersoorten verstandig is.
DuoPenotti schreef:Leuk alles omheinen...
[ Video ]
(even op play en vergroten drukken)
https://www.facebook.com/watch/?v=22542 ... rEkYTWi1xI
DuoPenotti schreef:Was niet perse voor jou bedoeld, maar voor mensen algemeen die denken dat je met omheinen je dieren wel veilig houd. En verder niet nadenken dat dat 1 niet lukt, 2 wel consequenties heeft voor andere dieren.
Maar héhé als wolfje maar niets overkomt....
ElfBeau_067 schreef:Euh, okay.Ailill schreef:Ik heb geen 'last' van ratten, muggen prikken mij nooit en ik heb op het moment geen eigen paard, dus ook geen last van dazen.
Er zijn, in mijn optiek, meer mogelijkheden dan gelijk een ander dier dood maken.
Daarnaast ben ik van mening dat alles en iedereen moet wijken voor/schikken naar de wensen van de mens, daar zit voor mij wel een grens aan. Wij mensen voeren de meest walgelijke dingen uit met andere diersoorten, dan mag er van mij ook plek vrij komen voor andere diersoorten (die nota bene enkel hun instinct volgen).
Maar als je er wel last van had weet ik zeker dat jij die mug wel dood mept.
Ailill schreef:Wij mensen voeren de meest walgelijke dingen uit met andere diersoorten,
Ailill schreef:Euh, okay.
Je kent me niet, we hebben elkaar nog nooit gesproken en/of ontmoet, en toch weet je zeker dat ik iets zou doen?
Bijzonder.
Ailill schreef:Er is hier in NL natuurlijk geen sprake van natuurlijk gedrag, dat kan ook helemaal niet, daarvoor is het te vol hier. Dat besef ik mij echt hoor.
Het enige waar ik mij niet in kan vinden is dat enkel de wolf moet wijken, wij mensen willen zelf nergens water bij de wijn doen, dat vind ik niet juist.Ayasha schreef:Heeft de cursus politiek correct communiceren toch nog nutJe kan zo de politiek in met dit non-antwoord Aillil.
Solleke_Noah schreef:Isapaardje schreef:Vreselijk. Vooral ook de trap na over het hekwerk.
Ze weten het allemaal zo goed, die wolfknuffelaars, maar ze steken geen poot uit om mensen met dieren te helpen bij het plaatsen van een wat in hun ogen dan wel goed hekwerk is. Zowel qua arbeid als qua kosten. Subsidie nul voor particuliere paardenhouders.
(
Dit klopt niet. Wolf Fencing Team België bestaat, op twee betaalde krachten na, volledig uit vrijwilligers die in hun vrije tijd eigenaren van vee & paarden helpen hun omheining aan te passen. Subsidie voor paarden-omheining is in België ook te krijgen binnen de zogenaamde "schutkring".
Info wolf fencing team: https://www.wolffencing.be/
"Het Wolf Fencing Team Belgium helpt veehouders gratis met het wolfwerend maken van hun omheiningen. Dit gaat van een kennismakend en adviesverlenend bezoek tot aan het terreinwerk voor het wolfwerend maken van een afrastering. Bovendien helpen wij ook met het uit te voeren papierwerk, zoals advies bij het aanvragen van subsidies en het opvragen van offertes."
Info te krijgen subsidies en schutkring paarden: https://www.natuurenbos.be/wolf/schade
Voor de duidelijkheid: Wolf Fencing Team en Jan Loos van Welkom Wolf zijn niét dezelfden.
Ailill schreef:Ik ben me wat aan het inlezen, en inderdaad ook in NL maakt wetgeving het wel erg lastig, zo niet onmogelijk, om voor passend hekwerk te kunnen zorgen. Ik was er al van op de hoogte dat veel hekwerken niet afdoende weren tegen wolven. Nog hoger maakt het voor andere (flora en) fauna lastiger om te kunnen leven, dus dat zijn niet de beste oplossingen.
Ik kan me ook indenken dat het als eigenaar zijnde erg lastig is om steeds in angst te leven, frustrerend dat je wel wil maar niet kan/mag.
Echt, ik snap het heus.
Ik zet dit echter zelf weg tegen een meer algemene visie dat werkelijk alles moet wijken voor de mens, ten minste als we er niets aan hebben. Hebben wij er wel iets aan, dan passen wel alles aan naar onze wensen en gebruiken alles voor eigen belang.
Zet ik dat dan weer samen tot een mening, dan luidt ie bij mij: ik vind dat niet alles hoeft te wijken voor de mens.
Biedt dit een oplossing? Nee. Maar roepen dat ze dan maar dood moeten, is in mijn optiek ook geen oplossing.
Ayasha schreef:[/quote]En dat is het probleem. Het enige dat je kán doen om je dieren daadwerkelijk veilig te houden mag niet van de gemeentes, in België iig niet. Dat wolfwerend hekje houd je je dieren echt niet mee veilig en is gewoon geld verspilling. Dát is het grote probleem. We MOGEN geen water bij de wijn doen. We moeten investeren in iets dat totaal geen nut heeft en dan dankuwel zeggen als de knol alsnog aangevreten ligt. De dag dat ik een omheining mag zetten die daadwerkelijk mijn dieren veilig houdt, mag van mij die wolf kweken tot ze elkaar uit moorden omdat het gebied te klein is. Zal me een zorg zijn. Van mijn part importeren ze er nog een 30tal dan. Maar zolang ik dat niet mag kan je imo niet spreken van water bij de wijn doen.
Ailill schreef:Ik ben me wat aan het inlezen, en inderdaad ook in NL maakt wetgeving het wel erg lastig, zo niet onmogelijk, om voor passend hekwerk te kunnen zorgen. Ik was er al van op de hoogte dat veel hekwerken niet afdoende weren tegen wolven. Nog hoger maakt het voor andere (flora en) fauna lastiger om te kunnen leven, dus dat zijn niet de beste oplossingen.
Ik kan me ook indenken dat het als eigenaar zijnde erg lastig is om steeds in angst te leven, frustrerend dat je wel wil maar niet kan/mag.
Echt, ik snap het heus.
Ik zet dit echter zelf weg tegen een meer algemene visie dat werkelijk alles moet wijken voor de mens, ten minste als we er niets aan hebben. Hebben wij er wel iets aan, dan passen wel alles aan naar onze wensen en gebruiken alles voor eigen belang.
Zet ik dat dan weer samen tot een mening, dan luidt ie bij mij: ik vind dat niet alles hoeft te wijken voor de mens.
Biedt dit een oplossing? Nee. Maar roepen dat ze dan maar dood moeten, is in mijn optiek ook geen oplossing.