Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:22

Nee is niet de veiligste manier want dan moet het 3 meter hoog zijn, zoals in de dierentuin.
En dat mag niet.

En daar hebben de meeste last van, geen duizenden hebben

dus er is géén manier!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:24

tamary schreef:
Geconcentreerde voedselbronnen trekken altijd hogere concentraties (roof)dieren aan. Dat geldt net zo goed voor je moestuin (slakken, muizen, vogels, etc.) als voor akkers met mais/aardappelen (reeen en wild zwijn) als voor vee. In al die gevallen zal er of door de mens ingegrepen worden om genoeg voedsel voor zichzelf over te houden en te voorkomen dat er een epidemie ontstaat van iets wat kan overspringen op.
Wolf switched naar vee als er geen wild genoeg meer is (want die planten zich nu eenmaal niet zo snel voort als wolf veelal de jonge en dragende dieren dood) en er dus eigenlijk een start van hongersnood en overpopulatie ontstaat. Daarmee moet je je al gaan afvragen of aanvallen op vee wel natuurlijkc.q. normaal gedrag is voor een wolf. Nog afgezien van de vraag of het laten uitsterven van die tig prooidiersoorten verstandig is.

Waarom lopen er hier dan 300 damherten? En kan ik ze bijna letterlijk aaien? En nee ik woon niet bij de duinen maar gewoon in bosrijk gebied op hemelsbreed 30 km vanaf Diever en het Drenthe Friese wold waar het schering en inslag is met de aanvallen. En hier zijn ze niet.

DuoPenotti, het meisje is 11 jaar dus zal wel een andere kijk hebben dan een volwassene.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:25

Ah oke, dat had ik even gemist.
Maar ga niet in elk profiel kijken naar leeftijd als men zich buiten het jeugd forum bevindt.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:26

Fijn. Ik denk ook dat het ligt aan de omgeving.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:29

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:31

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:32

Was niet perse voor jou bedoeld, maar voor mensen algemeen die denken dat je met omheinen je dieren wel veilig houd. En verder niet nadenken dat dat 1 niet lukt, 2 wel consequenties heeft voor andere dieren.
Maar héhé als wolfje maar niets overkomt....

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:37

DuoPenotti schreef:
Was niet perse voor jou bedoeld, maar voor mensen algemeen die denken dat je met omheinen je dieren wel veilig houd. En verder niet nadenken dat dat 1 niet lukt, 2 wel consequenties heeft voor andere dieren.
Maar héhé als wolfje maar niets overkomt....

Ja. Eigenlijk vind ik aan de ene kant dat die beesten moeten opzouten. Aan de andere kant, ze zijn een bedreigde diersoort. Ik begrijp wel waarom ze een tijdje niet in Nederland waren. Maar een bedreigde diersoort maakt ze niet beter

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:38

ze zijn niet bedreigd, verre van
ja vroeger, hij hoort niet meer op die lijst

konijn op veel plaatsen wel...je weet wel die de wolf ook opvreet
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-12-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:38

DuoPenotti schreef:
ze zijn niet bedreigd, verre van

Oh. Ik dacht juist van wel. Maar zo snel veranderd dat dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:40

Citaat:
De wolf wordt door IUCN wereldwijd als “niet-bedreigd” geclassificeerd, maar in grote delen van zijn verspreidingsgebied zijn er wel degelijk bedreigingen.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:44

DuoPenotti schreef:
Citaat:
De wolf wordt door IUCN wereldwijd als “niet-bedreigd” geclassificeerd, maar in grote delen van zijn verspreidingsgebied zijn er wel degelijk bedreigingen.

Ik las het ja. Ik dacht echt dat ze nog bedreigd waren. Maar zo zie je maar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:01

ElfBeau_067 schreef:
Ailill schreef:
Ik heb geen 'last' van ratten, muggen prikken mij nooit en ik heb op het moment geen eigen paard, dus ook geen last van dazen.

Er zijn, in mijn optiek, meer mogelijkheden dan gelijk een ander dier dood maken.

Daarnaast ben ik van mening dat alles en iedereen moet wijken voor/schikken naar de wensen van de mens, daar zit voor mij wel een grens aan. Wij mensen voeren de meest walgelijke dingen uit met andere diersoorten, dan mag er van mij ook plek vrij komen voor andere diersoorten (die nota bene enkel hun instinct volgen).

Maar als je er wel last van had weet ik zeker dat jij die mug wel dood mept.
Euh, okay.

Je kent me niet, we hebben elkaar nog nooit gesproken en/of ontmoet, en toch weet je zeker dat ik iets zou doen?

Bijzonder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:31

Ailill schreef:
Wij mensen voeren de meest walgelijke dingen uit met andere diersoorten,

en paardrijden is bepaald geen lichtend voorbeeld.

Hoe sommige paardliefhebbers reageren op ´wolf´ is imo een trieste illustratie van hun ethiek.

De problematiek mbt de wolf is heel simpel een conflict met individuele mensenbelangen waarbij ruimtelijke ordening in het belang van heel veel meer mensen de mogelijkheden beperkt.
De vraag is niet alleen of er ruimte is voor de wólf in NL :)*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:57

Ailill schreef:
Euh, okay.

Je kent me niet, we hebben elkaar nog nooit gesproken en/of ontmoet, en toch weet je zeker dat ik iets zou doen?

Bijzonder.

Ok, oprechte vraag dan, jij doet nooit mens of dier kwaad om er zelf beter van te worden? Want dat is wel heel lastig in deze wereld. Aan alle keuzes die je maakt hangen wel negatieve gevolgen voor een ander.

Ik snap je punt hoor, maar laten we niet roomser dan de paus doen. Daarbij geef ik je ook direct toe als houder van paarden en kleine pony's dat ik niet blij ben met de risico's die de terugkomst van de wolf met zich meebrengt. En ja, dat is omdat het mijzelf en mijn dieren aangaat. Ik schaam me daar niet voor, ik vind het niet meer dan menselijk of zelfs natuurlijk dat je jezelf en je dieren wil beschermen. Zelfs je bezit.

Alles maar afschieten, nee dat zou ik ook niet willen. Maar ik zou wel graag zien dat de wolf zich beperkt tot de natuur gebieden. Ook voor het dier zelf. Het lijken er nu al te veel te zijn. Ze worden te veel gespot in de bebouwde kom. De aanvallen op gehouden dieren zijn enorm gestegen. Ik denk toch echt dat er iets gedaan moet worden om dit te beperken. Ik maak me wel echt zorgen over hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Ik snap ook dat als je er zelf wat verder vanaf staat, dat het je dan minder raakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:03

Jessix schreef:
Maar ik zou wel graag zien dat de wolf zich beperkt tot de natuur gebieden. Ook voor het dier zelf.

Héh, goed idee, minder weiland, meer natuurgebied :)* Probleem opgelost +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:04

Ailill schreef:
Er is hier in NL natuurlijk geen sprake van natuurlijk gedrag, dat kan ook helemaal niet, daarvoor is het te vol hier. Dat besef ik mij echt hoor.

Het enige waar ik mij niet in kan vinden is dat enkel de wolf moet wijken, wij mensen willen zelf nergens water bij de wijn doen, dat vind ik niet juist.

Ayasha schreef:
Je kan zo de politiek in met dit non-antwoord Aillil.
Heeft de cursus politiek correct communiceren toch nog nut :D

En dat is het probleem. Het enige dat je kán doen om je dieren daadwerkelijk veilig te houden mag niet van de gemeentes, in België iig niet. Dat wolfwerend hekje houd je je dieren echt niet mee veilig en is gewoon geld verspilling. Dát is het grote probleem. We MOGEN geen water bij de wijn doen. We moeten investeren in iets dat totaal geen nut heeft en dan dankuwel zeggen als de knol alsnog aangevreten ligt. De dag dat ik een omheining mag zetten die daadwerkelijk mijn dieren veilig houdt, mag van mij die wolf kweken tot ze elkaar uit moorden omdat het gebied te klein is. Zal me een zorg zijn. Van mijn part importeren ze er nog een 30tal dan. Maar zolang ik dat niet mag kan je imo niet spreken van water bij de wijn doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:16

Solleke_Noah schreef:
Isapaardje schreef:
Vreselijk. Vooral ook de trap na over het hekwerk.
Ze weten het allemaal zo goed, die wolfknuffelaars, maar ze steken geen poot uit om mensen met dieren te helpen bij het plaatsen van een wat in hun ogen dan wel goed hekwerk is. Zowel qua arbeid als qua kosten. Subsidie nul voor particuliere paardenhouders.

(

Dit klopt niet. Wolf Fencing Team België bestaat, op twee betaalde krachten na, volledig uit vrijwilligers die in hun vrije tijd eigenaren van vee & paarden helpen hun omheining aan te passen. Subsidie voor paarden-omheining is in België ook te krijgen binnen de zogenaamde "schutkring".

Info wolf fencing team: https://www.wolffencing.be/

"Het Wolf Fencing Team Belgium helpt veehouders gratis met het wolfwerend maken van hun omheiningen. Dit gaat van een kennismakend en adviesverlenend bezoek tot aan het terreinwerk voor het wolfwerend maken van een afrastering. Bovendien helpen wij ook met het uit te voeren papierwerk, zoals advies bij het aanvragen van subsidies en het opvragen van offertes."

Info te krijgen subsidies en schutkring paarden: https://www.natuurenbos.be/wolf/schade

Voor de duidelijkheid: Wolf Fencing Team en Jan Loos van Welkom Wolf zijn niét dezelfden.

Mijn weide valt binnen die schutkring.
Maar ik vind persoonlijk die 1m20 te laag. Een hond springt er met gemak overheen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:19

Ik ben me wat aan het inlezen, en inderdaad ook in NL maakt wetgeving het wel erg lastig, zo niet onmogelijk, om voor passend hekwerk te kunnen zorgen. Ik was er al van op de hoogte dat veel hekwerken niet afdoende weren tegen wolven. Nog hoger maakt het voor andere (flora en) fauna lastiger om te kunnen leven, dus dat zijn niet de beste oplossingen.

Ik kan me ook indenken dat het als eigenaar zijnde erg lastig is om steeds in angst te leven, frustrerend dat je wel wil maar niet kan/mag.

Echt, ik snap het heus.

Ik zet dit echter zelf weg tegen een meer algemene visie dat werkelijk alles moet wijken voor de mens, ten minste als we er niets aan hebben. Hebben wij er wel iets aan, dan passen wel alles aan naar onze wensen en gebruiken alles voor eigen belang.

Zet ik dat dan weer samen tot een mening, dan luidt ie bij mij: ik vind dat niet alles hoeft te wijken voor de mens.

Biedt dit een oplossing? Nee. Maar roepen dat ze dan maar dood moeten, is in mijn optiek ook geen oplossing.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:20

Ik zie tevens net dat er in de gemeente van mijn paarden al 2 schapen gedood zijn. Helaas nog in onderzoek.

Van 1 schaap wist ik het, daar heb ik zelf ook een foto van gemaakt gehad. Die miste zelfs een voorbeen.

Foto in spoiler
Spoiler:
Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:25

Ailill schreef:
Ik ben me wat aan het inlezen, en inderdaad ook in NL maakt wetgeving het wel erg lastig, zo niet onmogelijk, om voor passend hekwerk te kunnen zorgen. Ik was er al van op de hoogte dat veel hekwerken niet afdoende weren tegen wolven. Nog hoger maakt het voor andere (flora en) fauna lastiger om te kunnen leven, dus dat zijn niet de beste oplossingen.

Ik kan me ook indenken dat het als eigenaar zijnde erg lastig is om steeds in angst te leven, frustrerend dat je wel wil maar niet kan/mag.

Echt, ik snap het heus.

Ik zet dit echter zelf weg tegen een meer algemene visie dat werkelijk alles moet wijken voor de mens, ten minste als we er niets aan hebben. Hebben wij er wel iets aan, dan passen wel alles aan naar onze wensen en gebruiken alles voor eigen belang.

Zet ik dat dan weer samen tot een mening, dan luidt ie bij mij: ik vind dat niet alles hoeft te wijken voor de mens.

Biedt dit een oplossing? Nee. Maar roepen dat ze dan maar dood moeten, is in mijn optiek ook geen oplossing.

Het zou inderdaad helpen wanneer bepaalde regels verandert werden mbt hekwerken en gesloten schuilstallen. De overheid is van de pot gerukt met aan de ene kant de wolf los laten lopen en aan de andere kant alles ter bescherming onmogelijk maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:29

Nee niet alles hoeft te wijken.
Een dier dat dood in gebied waar veel mensen en dieren leven wel.

Maar fijn dat je je NU AL hebt ingelezen, nadat je eerst al politiek correct kwam zeveren....
Maar dat klopt wel bij de zittende politiek, die zwammen ook zonder zich in te lezen.

Verder sluit ik met totaal aan bij Ayasha

Ayasha schreef:
En dat is het probleem. Het enige dat je kán doen om je dieren daadwerkelijk veilig te houden mag niet van de gemeentes, in België iig niet. Dat wolfwerend hekje houd je je dieren echt niet mee veilig en is gewoon geld verspilling. Dát is het grote probleem. We MOGEN geen water bij de wijn doen. We moeten investeren in iets dat totaal geen nut heeft en dan dankuwel zeggen als de knol alsnog aangevreten ligt. De dag dat ik een omheining mag zetten die daadwerkelijk mijn dieren veilig houdt, mag van mij die wolf kweken tot ze elkaar uit moorden omdat het gebied te klein is. Zal me een zorg zijn. Van mijn part importeren ze er nog een 30tal dan. Maar zolang ik dat niet mag kan je imo niet spreken van water bij de wijn doen.
[/quote]

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:37

Tja. Er is niet veel mogelijk. Wat de beste dingen zijn om te doen mogen niet van gemeentes. En als je zo’n beest afmaakt kan je er ook niks mee. De volgende keer komt dan gewoon een andere wolf om je dieren aan te vallen of wat dan ook. Gemeentes moeten zich schamen. En trouwens ik zou ook niet willen dat een wolf word afgemaakt. Zoals ik hierboven al zei, het gebeurt gewoon opnieuw, maar dan met een andere wolf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:39

Ailill schreef:
Ik zou precies hetzelfde doen en hoop dat ze intens lang mogen gaan zitten.

Eng dit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:40

Ailill schreef:

Echt, ik snap het heus.

Van mij hoeven ze niet dood. Maar ik vind ook niet dat de gemeente, welkom wolf en wie nog meer het recht heeft om mijn dieren als "collateral damage" te zien. Wil je een soort hier herintroduceren en hier laten opbloeien, prima. Maar IMO niet ten koste van gezelschapsdieren en het financiële boeit me niet eens. Maar het psychische leed als je je dier op die manier kwijt raakt.

Wie moet er dan water bij de wijn doen? Je geeft eigenaren weinig andere opties dan er volledig tegen in gaan wanneer je ze geen enkele optie bied om hun dieren te beschermen. Als je eender welk dier (en mensen zijn gewoon dieren) in een hoekje duwt met geen enkele uitweg dan kan je verwachten dat ze in het offensief gaan. En dat is gewoon wat er hier gebeurt. Nee. Ik denk niet dat je het echt snapt als ik je reacties hier lees. Weet je dat je iig in België, in wezen als je ze betrapt moet toe kijken hoe ze je dier vermoorden tenzij je ze weg gejaagd krijgt door te roepen?