Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:05

Jessix schreef:
De meeste ruiters zijn ook geen eigenaar van het paard en hebben die zeggenschap dan ook niet. Anky heeft dat wel gehad met in elk geval 3 van haar paarden. En ja het siert haar dat ze hen tot de dood heeft gehouden.

Ze zal hem vast missen. Veel sterkte voor haar en iedereen die hem lief had.

Jessix schreef:
Ayasha schreef:

Dat is een keuze die zo’n ruiter maakt hè. ;)

Nee vind ik niet, als je de middelen niet hebt valt er weinig te kiezen.

Ook de gewone ruiters kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Ik erger me aks ik weer de advertenties langs zie komen met 18+ paarden die minder of niet meer geschikt zijn voor de sport en "met pijn in hun hart" worden verkocht voor een zo hoog mogelijk bedrag om elders nog een paar jaar al dan niet aangepast bereden of met pensioen, te mogen doorbrengen.

De afdankertjes.
En dan verband zijn e verdrietig als die lieve mensen toch het paard aan het werk zetten of doorverkopen.

Paarden hechten zich ook aan weidemaatjes, mensen/verzorgers en een (fijne) plek.

Mijn ruin kreeg met 12 spat. Hij is nu 31,5 jaar oud. Mijn wedstrijden heb ik gereden met paarden van anderen. O a. Hobby Fokkers, omdat ik niet een 2e paard op pension kon zetten qua kosten en beloofd had dat hij bij mij oud mocht worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:17

Mijn smurf steekt zijn tong uit als hij correct aan het werk is.
Reden: echt een megadikke tong maar dunner dan 14 mm bit wil hij echt niet.
Dus nu loopt hij met een hoge neusriem losjes en een 14 mm dikke fake myler met bitringen van gel van acavallo.
En de tandarts zei: als je niet start niks aan doen als hij geen verzet toont en happy is.
Hij kan zijn tong gewoon echt niet kwijt en wil duidelijk geen dunner bit, dus ik zou zijn mening accepteren hierin en het zo laten.
Ik wil ooit nog zo’n hoofdstelletje zonder kinriem zodat hij gewoon zijn mond zo ver open kan doen als hij wil.
Maar dat is luxe: hij is blij met dit hoofdstel en het is niet de mooiste meer maar wel zacht leer.
En hij is er heel blij mee.
Hij heeft er ook les mee gelopen, en als het hem niet bevalt weet je dat heel rap. :')

Ik ben ook geen fan van de topsport, maar ik ben er van overtuigd dat Anky ze wel een paardenleven geeft buiten de sport om.
En het is prachtig dat ze hem in eigen bezit had en dus zijn pensioen in eigen hand had.
Dat kan ook anders, maar goede paarden zijn onbetaalbaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:59

Jessix schreef:
Ayasha schreef:
Dat is een keuze die zo’n ruiter maakt hè. ;)

Nee vind ik niet, als je de middelen niet hebt valt er weinig te kiezen.

Tuurlijk wel: tussen liefde voor je dier of liefde voor je ego Uhm, sport.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:45

office schreef:
En de mooiste foto die ze heeft van hem is er een met een groot litteken van het stang bit. :(
Rust zacht lieve jongen..

hallo Office, _office_

dank voor je bijdrage.
Het is goed dat je je mening plaatst.
HET IS GOED DAT JE JE UITSPREEKT.

Ik weet niet goed waar te beginnen, want er zijn twee verhaallijnen.

Salinero is dood, en dat is treurig. Hij heeft een hoge leeftijd behaald, en dat is ongetwijfeld ook te danken aan perfecte begeleiding door dierenartsen.

Aan de andere kant is er Salinero als paard.

Paarden maken geen geluid als ze pijn hebben.
Een koe kan loeien, een mens kan schreeuwen, een muis kan piepen. Maar paarden hebben geen geluid voor pijn. Wat films ook mogen suggereren met gehinnik of zo. Paarden hebben géén geluid voor pijn.
Dat maakt paarden zo'n 'dankbaar' doelwit voor allerlei vormen van mishandeling. Als ze lijden is er geen geluid, alleen stilte.

Het is goed dat je je uitspreekt, _office_
Deden méér mensen dat maar. Er wordt vaak gezegd dat mensen zich moeten uitspreken. Over sexueel overschrijdend gedrag bijvoorbeeld. Maar het geldt OOK over het benoemen van dierenmishandeling.
En ja, dan krijg je een hoop bagger over je heen.

Zelf heb ik er in diverse situaties mee te maken gehad.
Bijvoorbeeld ver voordat Bokt bestond waren er emaillijsten, zoals paard-l en paard-nl.
Toen een paard met gebroken heup een vrachtwagen opgelierd werd zei iedereen op die lijst "oh, wat naar voor je, [naam]". Ik zei "dit is dierenmishandeling". Ik kreeg iedereen over me heen, maar nam wel contact op met de dierenbescherming, die een onderzoek instelde.

We weten allemaal dat veel trainingsmethoden van paarden op topniveau eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen.
Dat een paard een hoge leeftijd bereikt betekent niet dat het ook altijd een goed leven heeft gehad.

Chapeau _office_, dat je dit hebt durven benoemen!

Ayasha
Blogger

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:47

Heb je nu juist echt deze foto vergeleken met seksueel overschrijdend gedrag?

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:53

bertie schreef:
office schreef:
En de mooiste foto die ze heeft van hem is er een met een groot litteken van het stang bit. :(
Rust zacht lieve jongen..

hallo Office, _office_

dank voor je bijdrage.
Het is goed dat je je mening plaatst.
HET IS GOED DAT JE JE UITSPREEKT.

Ik weet niet goed waar te beginnen, want er zijn twee verhaallijnen.

Salinero is dood, en dat is treurig. Hij heeft een hoge leeftijd behaald, en dat is ongetwijfeld ook te danken aan perfecte begeleiding door dierenartsen.

Aan de andere kant is er Salinero als paard.

Paarden maken geen geluid als ze pijn hebben.
Een koe kan loeien, een mens kan schreeuwen, een muis kan piepen. Maar paarden hebben geen geluid voor pijn. Wat films ook mogen suggereren met gehinnik of zo. Paarden hebben géén geluid voor pijn.
Dat maakt paarden zo'n 'dankbaar' doelwit voor allerlei vormen van mishandeling. Als ze lijden is er geen geluid, alleen stilte.

Het is goed dat je je uitspreekt, _office_
Deden méér mensen dat maar. Er wordt vaak gezegd dat mensen zich moeten uitspreken. Over sexueel overschrijdend gedrag bijvoorbeeld. Maar het geldt OOK over het benoemen van dierenmishandeling.
En ja, dan krijg je een hoop bagger over je heen.

Zelf heb ik er in diverse situaties mee te maken gehad.
Bijvoorbeeld ver voordat Bokt bestond waren er emaillijsten, zoals paard-l en paard-nl.
Toen een paard met gebroken heup een vrachtwagen opgelierd werd zei iedereen op die lijst "oh, wat naar voor je, [naam]". Ik zei "dit is dierenmishandeling". Ik kreeg iedereen over me heen, maar nam wel contact op met de dierenbescherming, die een onderzoek instelde.

We weten allemaal dat veel trainingsmethoden van paarden op topniveau eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen.
Dat een paard een hoge leeftijd bereikt betekent niet dat het ook altijd een goed leven heeft gehad.

Chapeau _office_, dat je dit hebt durven benoemen!

Wat een, ehm, interessante reactie.

Prima dat iemand zich uitspreekt, maar is een topic over een overleden sportpaard daar nou écht de plek voor?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:02

Ayasha schreef:

Nou dit idd, wat een vergelijk en ook ongepast in dit topic :(

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:01

frensje schreef:
Ayasha schreef:

Die vergelijking heb ik niet gemaakt.
Kennelijk heb je iets niet begrepen. Het is gemakkelijk en goedkoop iets uit verband te rukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:25

bertie schreef:
frensje schreef:

Die vergelijking heb ik niet gemaakt.
Kennelijk heb je iets niet begrepen. Het is gemakkelijk en goedkoop iets uit verband te rukken.

Je gebruikt het letterlijk als voorbeeld om je stelling te beargumenteren. Als het er niet mee te vergelijken is wat doet het dan in de post?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:48

Ik verheug me op een topic dat wel voor deze discussie gemaakt is!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 00:11

Maak het aan :) ik spring wel in hoor :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 00:31

Plaatsvervangende schaamte hier dat deze discussie hier überhaupt in dit topic gehouden wordt |o

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 00:33

Nou ik ook, want het wordt zo echt belachelijk wat er allemaal bij getrokken wordt, helemaal na de officiële waarschuwing van de mods o.a. op de berichten van Office en de berichten die door de mods al weggehaald zijn.

GabberGill schreef:
Ik verheug me op een topic dat wel voor deze discussie gemaakt is!

Wil iemand een link plaatsen als het topic er is?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:47

Er zijn volgens mij al legio topics over die discussie. Zoekt en gij zult vinden...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:53

kimmie1 schreef:
Plaatsvervangende schaamte hier dat deze discussie hier überhaupt in dit topic gehouden wordt |o

Precies dat, omdat Anky een BN'er is mag dit allemaal gezegd worden.

Menig paard van een particulier of manege heeft een rottiger leven, als je daarbij zoiets zou schrijven wat doet men dan? Er schande van spreken, grijpt bokt in en nu mag dit allemaal maar.

Anky is ook een mens met gevoelens over haar overleden paard, wat je er ook van vind soms siert het je niet te reageren of ergens drama van te maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:16

[RT-D] Foto's analyseren volgens de biomechanica

Wellicht hierboven. Gaat natuurlijk niet direct over Sjef/Anky maar wordt zeker wel benoemd en gaat ook over hyperflexie/rollkur.
Is alleen niet de bedoeling om zonder toestemming foto’s met behorende rechten naar fotograaf/ruiter te delen.

[RT-D] Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Dit discussietopic betreft o.a. rollkür. Betreft in eerste instantie een discussie over Totilas wegens een ander VN bericht, maar het gaat wel om hetzelfde onderwerp.

Anders toch even een nieuwe aanmaken denk ik want veel topics zijn van 2016+-.

Ik zou het wel zo netjes vinden als we in dit topic empathie kunnen tonen naar eigenaar en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:20

6 pagina's over het overlijden van Salinero, dan weet je alweer genoeg.. Walgelijke reacties hier en zo respectloos :r

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:28

Avalanche schreef:
Maak het aan :) ik spring wel in hoor :)

Wordt soms zo moe van mensen die tegen van alles zijn en dat in deze topics delen. Bitten rot, zadels rot, paard wilt niet, paard vind niet leuk.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:32

Het is gewoon jammer dat dit soort topics én het hogere dressuur aangevallen word door ''dat soort mensen'' want het getrek, getrap en de zwepen zijn op de manege nog erger. Daar waar er niet zo nauw word gekeken naar zadels en ze net zo min buiten komen. Ook recreatief die leuke bosritjes maken is in veel gevallen niet anders. Ik zie nog steeds heftige hulpteugels voor een 'simpele' buitenrit.
Mocht iemand een topic openen zie ik hier ook graag een linkje, :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:58

Relaxed schreef:
6 pagina's over het overlijden van Salinero, dan weet je alweer genoeg.. Walgelijke reacties hier en zo respectloos :r

Nou echt zeg...

En maar klagen dat er geen respect is in de wereld... Nou het blijkt wel dat het verdriet van de een de wrok van de ander voedt. Bah...

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:14

Moderatoropmerking:
De discussie over vermeende mishandeling is verre van op zijn plaats op dit topic. Daarover kan indien gewenst een apart topic geopend worden op het juiste forum, graag hier de discussie laten rusten