Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:32

Zapje, hoe is het gegaan? Beetje kunnen slapen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:49

Mkango schreef:
Loretta schreef:

Tja, iedere eigenaar van vee een jachtgeweer. Alweer zo'n oplossing die in de praktijk meer problemen geeft dan oplossingen. Namelijk wapenbezit. Het is vrij onwenselijk om iedereen een jachtgeweer te geven in een land als Nederland. Het laat alleen maar zien dat de wolf hier niet past. Het is hier geen Texas, Arizona of Alaska.
Er zijn landen om ons heen waar het aandeel mensen (boeren) met geweren een stuk hoger is dan in Nederland. Zijn daar continu massamoorden? Nee. Je argument gaat dus niet op. En aangezien je zo tegen de wolf bent, vraag ik me af hoe je het dan wilt oplossen. Zwaaien met een toverstafje?

Ik zie nog niet gebeuren dat Nederland dat toestaat. Hier is een plastic katapultje voor sportvissers al verboden. En zelfs een busje pepperspray dat overal in Duitsland te koop is is hier zwaar illegaal.

Voor mij toont het alleen maar weer aan dat de wolf niet bij Nederland past.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:25

hns schreef:
Andere landen hebben bossen zo groot als heel NL (of zelfs groter).

Andere landen hebben natuurlijke vijanden.

Andere landen hebben grote stukken onbewoond gebied, je weet dat je daar wolven/beren etc tegen kan komen. Hetzelfde principe als dat je de zee ingaat, waar je ook van alles kan tegen komen.

Andere landen hebben zich al jaren weten te wapenen tegen zulke roofdieren, maar hebben nogmaals genoeg ruimte, zodat die paar afgeschoten dieren geen dreiging vormen in de populatie.

Andere landen houden de populatie in toom.

Zo en slachtvee vergelijken met een kinderpony gaat er bij mij niet in. Ik houd van dieren, maar het zijn dieren. Tuurlijk wil ik wel dat ze een goed leven hebben ook slachtvee!!

Mensen die dat argument blijven rondbazuinen... wat doen orka's? Die spelen met hun prooi en niet zo zacht ook. Wolven en andere roofdieren gaan ook niet met fluwelen handschoenen te werk.

Het is natuurlijk dat er vleeseters zijn, daar hoort de mens ook bij.

Ik vraag me af wat een natuurlijke vijand van een wolf is!? Kan me enkel een beer voorstellen maar ik denk dat een wolf daar te slim en te snel voor is om door gepakt te worden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:28

Popstra schreef:
hns schreef:
Andere landen hebben bossen zo groot als heel NL (of zelfs groter).

Andere landen hebben natuurlijke vijanden.

Andere landen hebben grote stukken onbewoond gebied, je weet dat je daar wolven/beren etc tegen kan komen. Hetzelfde principe als dat je de zee ingaat, waar je ook van alles kan tegen komen.

Andere landen hebben zich al jaren weten te wapenen tegen zulke roofdieren, maar hebben nogmaals genoeg ruimte, zodat die paar afgeschoten dieren geen dreiging vormen in de populatie.

Andere landen houden de populatie in toom.

Zo en slachtvee vergelijken met een kinderpony gaat er bij mij niet in. Ik houd van dieren, maar het zijn dieren. Tuurlijk wil ik wel dat ze een goed leven hebben ook slachtvee!!

Mensen die dat argument blijven rondbazuinen... wat doen orka's? Die spelen met hun prooi en niet zo zacht ook. Wolven en andere roofdieren gaan ook niet met fluwelen handschoenen te werk.

Het is natuurlijk dat er vleeseters zijn, daar hoort de mens ook bij.

Ik vraag me af wat een natuurlijke vijand van een wolf is!? Kan me enkel een beer voorstellen maar ik denk dat een wolf daar te slim en te snel voor is om door gepakt te worden.

De wolf heeft, behalve de mens, geen natuurlijke vijanden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:37

Wolven hebben vaak genoeg strijd met een beer. Soms begeeft het de beer en soms de wolf.

Er worden ook speciale honden voor ingezet om kuddes te beschermen. Die honden verscheuren de wolf waar je bij staat.

Grote elanden kunnen ze ook vertrappen om nog een voorbeeld te noemen, maar daar is in dit kleine land geen plek voor.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:56

hns schreef:
Wolven hebben vaak genoeg strijd met een beer. Soms begeeft het de beer en soms de wolf.

Er worden ook speciale honden voor ingezet om kuddes te beschermen. Die honden verscheuren de wolf waar je bij staat.

Grote elanden kunnen ze ook vertrappen om nog een voorbeeld te noemen, maar daar is in dit kleine land geen plek voor.

Ik heb ook al genoeg foto's gezien dat zulke speciale honden ook verliezen van een wolf :+

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:59

Ik ken ook mensen die hebben een lama tussen de dieren lopen voor de wolf, dat lees ik verder nergens..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:00

Wilde ik net zeggen.. Er staan een hoop filmpjes op YT waar je honden verscheurd ziet worden door wolven. Echt bizar.. Ze doen vriendelijk, en SNAP, ineens worden ze bij de nek gegrepen en verscheurd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:01

Pinacolada schreef:
Ik ken ook mensen die hebben een lama tussen de dieren lopen voor de wolf, dat lees ik verder nergens..

Las op een FB ook iemand die schapen tussen haar paarden wilde laten lopen, dat zijn makkelijkere prooien dan haar paard. Slim, maar toch bizar dat je dus schapen moet aanschaffen als makkelijke prooi om je paard te beschermen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:01

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:10

Gatverdamme zeg! Maar zo is het wel

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:13

wolf is zo slim. Heb filmpje gezien waakhond aan een ketting 3x groter dan de wolf en heeft een anti wolven band om dus de wolf zal um niet bij zijn keel kunnen grijpen. Wolf komt heel onderdanig bij de hond in de buurt, hond gaat eerst te x toen ie de wolf zag maar omdat de wolf heel onderdanig dichterbij komt kalmeert de hond en doet ie vrij weinig. Wolf kan de hond dus benaderen zonder aangevallen te worden, is ie bij de hond pakt ie de hond in een flits bij zijn achter poot en gaat trekken, hond kan nix, zit aan de strakke ketting om zijn nek vast en aan andere kant wolf die aan zijn poot trekt, hond stikt dus door die ketting.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:15

Ik begreep dat de grootste sterffactor onder wolven de wolf zelf is. (lijken wel mensen...)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:15

Nou, dan moet ik maar een eigen wolf hebben ofzo?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:16

Pinacolada schreef:

onbegrijpelijk, een lama kan zich helemaal niet verdedigen namelijk. Ik heb lama's. Of zou het net als met een schaap tussen de paarden zijn: dan jij maar het slachtoffer!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:24

josien_m_ schreef:
Pinacolada schreef:

onbegrijpelijk, een lama kan zich helemaal niet verdedigen namelijk. Ik heb lama's. Of zou het net als met een schaap tussen de paarden zijn: dan jij maar het slachtoffer!

is niet ter verdediging, maar om de rest van de kudde te kalmeren, lama's blijven dus staan en gaan niet gelijk op de vlucht, zo bleef de rest van het vee ook staan waarop de wolven gingen twijfelen en weg gingen. Vluchtend vee is de trigger om de jacht in te zetten.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:25

Zou dat het zijn? Zag net even te zoeken op Google en ezels schijnt ook te werken, maar wat ze nou precies doen las ik zo snel nergens

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:29

Pinacolada schreef:
Zou dat het zijn? Zag net even te zoeken op Google en ezels schijnt ook te werken, maar wat ze nou precies doen las ik zo snel nergens

ezels durven wel aan te vallen, maar dat zijn ezels die gehard zijn in die landen waar de ezel nog echt wild is en moet vechten om te overleven, onze huis ezeltjes hebben dat instinct allang niet meer en zijn zoveel honden gewend.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:31

Lama's en ezels al vaak genoeg dood voorbij zien komen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:33

mysa schreef:
Lana's en ezels al vaak genoeg dood voorbij zien komen.

vaak waren dat huisdieren die het instinct niet meer hebben van de originele wilde dieren, dus gewoon te tam geworden en te veel honden gezien/meegemaakt totaal geen angst meer voor honden/wolf

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:55

Cayenne schreef:
Vossen kunnen idd ook hondsdol worden. En dan vallen ze zeker wel mensen aan.
Staan ook filmpjes over op Youtube.
Maar zoals Sizzle al zegt komt hondsdolheid amper voor in Europa.

in de Oostblok landen komt zeker nog veel rabies voor, zie kaartje wildlife in de link. https://www.who-rabies-bulletin.org/sit ... nce-rabies

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:52

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:54

Ezels heeft hier geen zin.
Onlangs is hier net over de grens ezel nummer 2 opgegeten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:05

Petitie getekend.

Die grote honden die eventueel de kudde beschermen zijn ook niet veilig voor mensen en kinderen of denk je soms dat ze onderscheid gaan maken tussen vreemde ( niet bij het gezin horende ) mensen en wolven? Nee dus…
Daar is NL echt te klein voor om dat als realistische optie te zien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:09

Loretta schreef:
Ik zie nog niet gebeuren dat Nederland dat toestaat. Hier is een plastic katapultje voor sportvissers al verboden. En zelfs een busje pepperspray dat overal in Duitsland te koop is is hier zwaar illegaal.

Voor mij toont het alleen maar weer aan dat de wolf niet bij Nederland past.

Boeren mogen jagen op hun eigen land. Iedere boer die dat wil, kan een jachtvergunning krijgen - om duiven te schieten die de mais of de tarwe opeten, bijvoorbeeld. Zelfs als er geen tarwe wordt verbouwd, mag een boer duiven schieten, "om oogstschade in de toekomst te voorkomen".

De flora- en faunawet (waarin de jachtwet al sinds tijden is opgenomen) zit bizar in elkaar.

Maar in ieder geval: je mag als boer dus jagen om je oogst te beschermen. Zelfs buiten het jachtseizoen.

Dus, heb je vee als boer, stap over op een gemengd bedrijf/ga ook mais of tarwe verbouwen als veevoer als je dat nog niet doet, vraag een jachtvergunning aan. Je hoeft niet raak te schieten op die wolf die je ziet...