Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:46

Ik kom ook altijd uitsluitend loslopende zwijnen tegen, zonder bordjes erbij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:59

Haha ik wist dus niet dat er in dat betreffende gebied zwijntjes liepen en ik vind het ook vreemd dat er een honden losloopgebied is daar waar wild is ;)
Meestal staan er ergens bordjes met begrazingsgebied of dat ze vragen om afstand te houden van de dieren middels borden. Ik wist het niet. En had ze ook niet gezien. Was dus blij dat de boswachter die toevallig langsfietste mij erop attendeerde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:05

BeFunny schreef:
Haha ik wist dus niet dat er in dat betreffende gebied zwijntjes liepen en ik vind het ook vreemd dat er een honden losloopgebied is daar waar wild is ;)
Meestal staan er ergens bordjes met begrazingsgebied of dat ze vragen om afstand te houden van de dieren middels borden. Ik wist het niet. En had ze ook niet gezien. Was dus blij dat de boswachter die toevallig langsfietste mij erop attendeerde.

Hier in het omheinde losloopgebied komen de herten en reeën gewoon binnen de hekken omdat de omheining laag genoeg is om over heen te springen, de dassen lopen hier ook gewoon rond. De zwijnen niet meer tenzij iemand een klein hek los heeft laten staan waardoor ze er wel in kunnen komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:13

Zwijnen kunnen ook prima zich onder de omheining heen wroeten.
Zwijnen zijn leuk behalve als ze jongen hebben.
Hier in het bos gelukkig geen zwijnen, enkel herten, reeën, vossen (en het andere standaard kleinere spul).

Hier hebben we ook een rust/broedgebied met waterpoelen, riet, gras. Ligt tussen de 2 bossen in.
Hier vonden de mountain bikers dat het te druk was in de bossen tijdens de corona. Dus besloten ze maar een eigen parcours te maken in het rust/broedgebied. Ze hadden zelf met grasmaaiers hele paden gemaaid zodat ze er konden fietsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 02:27

Ik heb 8jr op de Veluwe gewoond en wisselde af met welk bos of welke hei, maar echt nog nooit een boswachter gezien..............Soms helaas, want ik denk dat het zou schelen als mensen weten dat ze er zijn.

Mijn BC teef liep zelfs in een grote, drukke straat in Amsterdam los. Misschien in mensen hun ogen dom, maar toen dacht ik er niet over na en vond dat ook geen bijzondere of drukke situatie. Zij ging overal mee naartoe, ook naar mn werk en naar klanten etc. Ze had geen interesse in andere mensen, geluiden en honden.
Nu zou ik zeker de 2 kleine honden met 3 lijnen vastmaken. Ik weet dat het toen normaal was voor me, maar moet er nu niet meer aan denken.

We wisten wel waar meer wild zat op de Veluwe en ik merk het ook zeker aan mn reutje. Ook waar het losloopgebied was, hield ik hem dan zeker aangelijnd.

Met de paarden zijn we ze vrijwel elke rit wel tegengekomen. Ook leuk dat moeders met kids in de berm naast het pad gaat liggen bijv. Maar nooit problemen gehad.
Mn eerste buitenrit op mn ruin keerde hij even om, maar merrie bleef staan, dus toen zwijn gepasseerd was, konden we weer verder.

Mijn man ging met de shet en sulky een rondje doen en toen blokkeerde 2 zwijnen het pad. Hij wachtte even, maar ze gingen niet weg, dus is hij een stuk achteruit gegaan en omgekeerd.

In de tijd dat er gejaagd werd weleens wat gedoe gehad met reeën die alle kanten op vlogen.

Wel een voordeel dat je dan te paard ziet en weet wat er aan wild zit, hoe hun gedrag is, want dan heb je als honden eigenaar toch net even meer info.

Waar we 's avonds weleens een korter rondje deden met de honden is ook een stiltegebied. Maar altijd kwamen we daar groepjes joggers tegen die enorm schreeuwen naar elkaar......Dat vond ik dan weer even vervelend.

Mensen die met een telefoon in hun handen de hond uitlaten of met hun paard bezig zijn, vind ik sws iets van. Mijn oude buurvrouw daar deed het echt altijd. Kwam thuis, hond naar buiten, kop naar telefoon en hond liep 10 meter voor haar uit. Lieve hond hoor, maar ik dacht wel; dat gaan we dus nooit doen zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:01

In Ede op de Sysselt en de Edese hei waar honden los mogen, stikt het van het wild. Hier in het bos waar ik vlakbij woon geen zwijnen, wel veel reewild en die lopen ook door het losloopgebied. Veel begrazingsgebieden zou ik best willen wandelen met de hond, maar helaas zijn daar geen honden toegestaan. En wandelen zonder hond vind ik niet leuk. Terwijl het prima kan, als de hond is aangelijnd. Onderstaande foto is bij Planken Wambuis. Daar lopen Spaanse koeien en paarden. Naast het wild wat er van nature leeft.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:10

BeFunny schreef:

Omdat wild geen bordjes leest en dan denkt "oei hier mogen honden los" 8)7

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:16

kiki1976 schreef:
Zwijnen kunnen ook prima zich onder de omheining heen wroeten.
Zwijnen zijn leuk behalve als ze jongen hebben.
Hier in het bos gelukkig geen zwijnen, enkel herten, reeën, vossen (en het andere standaard kleinere spul).

Hier hebben we ook een rust/broedgebied met waterpoelen, riet, gras. Ligt tussen de 2 bossen in.
Hier vonden de mountain bikers dat het te druk was in de bossen tijdens de corona. Dus besloten ze maar een eigen parcours te maken in het rust/broedgebied. Ze hadden zelf met grasmaaiers hele paden gemaaid zodat ze er konden fietsen.

Dat doen de zwijnen hier gelukkig (nog) niet.
Lekker brutaal dan, hoe verpest je het voor jezelf maar ook voor anderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:21

SusanH schreef:
In Ede op de Sysselt en de Edese hei waar honden los mogen, stikt het van het wild. Hier in het bos waar ik vlakbij woon geen zwijnen, wel veel reewild en die lopen ook door het losloopgebied. Veel begrazingsgebieden zou ik best willen wandelen met de hond, maar helaas zijn daar geen honden toegestaan. En wandelen zonder hond vind ik niet leuk. Terwijl het prima kan, als de hond is aangelijnd. Onderstaande foto is bij Planken Wambuis. Daar lopen Spaanse koeien en paarden. Naast het wild wat er van nature leeft.

Gaat niet alleen om de combi hond-rund maar misschien willen ze ook besmetting met neospora voorkomen. Dat is een bacterie die in hondenpoep kan zitten en abortus bij koeien kan veroorzaken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:27

Het is ook in bosgebieden en natuurgebieden gewoon verplicht om hondenpoep op te ruimen, maar dat zie ik ook niemand doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:00

fransje23 schreef:
SusanH schreef:

Gaat niet alleen om de combi hond-rund maar misschien willen ze ook besmetting met neospora voorkomen. Dat is een bacterie die in hondenpoep kan zitten en abortus bij koeien kan veroorzaken.

Koeien kunnen het zelf ook dragen en lang niet elke hond het draagt. De meeste besmettingen gaan van moeder op kalf zelfs. Dat is weer zoiets waar de schuld bij 1 groep gelegd wordt vaak, terwijl dat niet de grootste oorzaak is. Die hond moet het eerst opgepikt hebben via het eten. Dus de eigen hond van een boer heeft daar meer kans op, maar helemaal de moeder is de grootste factor.
Maar je kan vaak ook maar beter beide dieren beschermen, want mensen realiseren zich lang niet altijd dat hond die koe kan terroriseren of dat de koe echt een gevaar voor de hond kan zijn.

meggiemeg schreef:
Picopico schreef:
Voor de mensen die hun hond los laten lopen waar het niet mag: willen jullie er rekening mee houden dat niet iedereen honden leuk vindt?

Ja daar hou ik altijd rekening mee, mijn honden moeten altijd naast me gaan zitten totdat de ander voorbij is als ik ergens anders wandel dan bijvoorbeeld in een losloopgebied. Ik ben me er goed bewust van dat een ander mijn honden niet zo leuk kunnen vinden als dat ik ze vind. Plus dat veel mensen in hun beste pak gaan wandelen op zondag en niet zitten te wachten op een (modderige) pootafdruk van mijn hond op hun kleding.
Je ziet het al van een afstand dat mensen ( en vooral ook kinderen ) bang zijn voor honden. Het is een kleine moeite om even aan te passen en dan daarna weer verder te gaan waar je mee bezig was.

Ik houd/hield er ook rekening mee. Mijn hond zal ook nooit op iemand af gaan en moet altijd bij me komen als we iemand zien. En dat is al op 100m bij wijze van. Daarom alleen op overzichtelijke stukken waar ik bijna nooit iemand tegen kwam. Mijn hond houdt niet van vreemde mensen of honden en het bij me roepen en aanlijnen was net zoveel uit bescherming voor hem als gewoon etiquette. Hij ging altijd met een boog om mensen en dieren heen, alleen reageren veel niet op zijn signalen. Maar dat deed ik ook in losloopgebied, een hond die uit zichzelf naar anderen toe gaat mag bij mij niet los. En ook nu aan de lijn moet hij naast me komen lopen, want ook dan vind ik het gewoon niet netjes om elkaar niet de ruimte te geven om te passeren. Ik vind het ook vervelend als men aan de lijn de hond alsnog de ruimte geeft of naar ander mens of hond toe te gaan. En dat doen er ook nog veel.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:08

Honden los laten lopen in een gebied waar veel wild zit vind ik gewoon dom. Een ree zal wegrennen. Maar wat denk je dat een vos of das met een hond doet als deze te dicht bij (de jongen) komt? Er ging een tijdje terug een filmpje van een wildcamera rond waarop een hond te zien was die een dassenburcht indook. Gelukkig voor de hond was deze niet meer in gebruik :=
Mijn vader heeft ook een keer een vos met een puppy in z'n bek gezien :x

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:26

Maar dan moeten ze er ook meer rekening mee houden wat ze als losloopgebied aangeven.

Ik liep op een hei waar echt vrijwel geen wild kwam. Daar is ons hondje aangevallen door andere honden......En dus ook aan de gevolgen overleden.

Wat ik merk is dat veel mensen aan de kanten van een bos blijven. Daar zit vaak wild vanwege het afval waar je de zwijnen gewoon in ziet zoeken.
Maar als je weet dat veel mensen vaak niet heel ver lopen of diep het bos in gaan, kan je daar bijv stukken afzetten om honden los te laten.

Wij liepen vaak dieper het bos in voor de rust wel aangelijnd en afstand houden als wild oversteekt of zelfs een ander pad kiezen bij een familie zwijnen.

Maar het beheer is ook niet geweldig en mensen die af en toe eens op zondag het bos in gaan, hebben vaak gewoon geen idee. En mensen zeggen letterlijk; het is natuur en van ons allemaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:36

Het wild houdt geen rekening met losloopgebied he? :D

Verder, los laten lopen als de hond dus ook echt van de paden afgaat is niet slim, nee. Maar heb je er 1 die bij je in de buurt blijft is het voor het wild niks anders als aangelijnd. Die ree zal ook rennen als de hond aan een lijn zit. Ik ben trouwens banger voor zwijnen met de hond dan voor een vos. Die laatste zie je veel minder, die rennen voor mensen ook weg. Sommige koeien wil je ook niet te dichtbij komen met jongen :=
Maar daarom blijf ik soms ergens gewoon weg, ook al mag je er komen met hond aan de lijn. Te veel stress voor het wild. Ja, de natuur is voor iedereen, maar wij zijn te gast en wild woont er. Ik houd dus meer rekening met de periodes dat er jongen zijn of bijvoorbeeld niet in schemer lopen.

Maar goed, met rijden haat ik het ook als mensen lawaai maken :') Als je stil bent zie je vaak wild en schrikken ze veel minder. Te paard ben je blijkbaar veiliger als op de fiets of te voet. Dus ik ben graag stil om ze niet weg te jagen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:55

fransje23 schreef:
SusanH schreef:

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, nog niet aan gedacht.

Ja mensen die hard praten en schreeuwen vind ik ook niet fijn, dan weet ik al dat we niks gaan zien. Maar we hebben ook wel eens 2 reeën bijna bovenop ons gehad, juist omdat anderen ergens anders het wild verstoord werd. Had de boswachter in zijn achtertuin jachttraining met loslopende honden. Ik vond dat wel bijzonder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:56

Barbet schreef:
Mijn honden lopen ook meestal los, maar ze jagen niet en blijven bij mij in de buurt.
Niemand heeft last van ze, ik kom zelden iemand tegen en gebeurt dat wel lijn ik ze aan.
Hoort natuurlijk niet, dus heel sociaal is het in dat opzicht niet.

Op mijn beurt erger ik me dan ook weer aan andere mensen die ook hun eigen regels maken.
En dat is vooral ruiters die van het ruiterpad afgaan.
Ook de plaatselijke manege gebruikt 'wandelpaden' voor hun groepsbuitenritjes.
Behalve de vele mest zijn paden ook vertrapt of worden mul.
Of ze voelen zich meer omdat ze op een paard zitten en blijven op het midden van het pad draven zodat je zelf aan de kant wordt gedrukt, terwijl het geeneens een ruiterpad is.
Ik vind ruiters die van de ruiterpaden afgaan zelfs nog erger dan wielrenners en mountainbikers :o
Ook omdat kwetsbaar en uniek mos (wat alleen daar groeit) vertrapt wordt.

Het is waar, iedereen wil genieten van de natuur op zijn eigen manier en dat is vaak heel verschillend.

Maar goed, het resultaat van al die mensen en hun eigen regels is wel, dat dit gebied verboden gaat worden voor recreatie.

Parkeerplaats wordt bos, er worden andere paden aagelegd, zodat de natuur zich kan herstellen van de mens/ruiters/fietsers/honden.

Je beseft dat je jezelf ook niet aan de regels houdt?

Jij bent van mening dat het prima kan wat jij doet, maar dat zijn die andere mensen waarschijnlijk ook van hun doen en laten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:59

Dat valt wel mee.

Op de Veluwe zitten de zwijnen zeker rond de schemer vaak dichtbij parkeer plaatsen, juist omdat daar wat te halen valt.

Als het erg druk is zie je amper wild. Dus in die zin past wild zich zeker wel aan en weten zij ook waar ze veilig zijn, waar eten is etc.

Te paard zagen wij ook veel meer, dan met de honden, maar je legt ook snel meer km's af en kan dieper het bos in.
Als ik met de honden 8km liep zag ik ook steeds minder mensen. Liep ik snel een rondje en bleef ik aan de oppervlakte was het altijd wel druk. En juist daar ook zie je mensen zich aan geen enkele regel houden.

En wild hoeft geen borden te lezen nee. Maar als ze midden in het bos steeds van aangelijnd naar losloop gebied gaan en de helft van de borden ontbreekt is het ook een rommeltje waar wat mag of moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:00

En dan vervolgens zeker gaan klagen dat je ergens niet meer welkom bent, maar dat mede zelf veroorzaakt hebt door regels te negeren :+

Superpony, bij twijfel gewoon aan de lijn dan maar?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:47

idinn schreef:
BeFunny schreef:

Omdat wild geen bordjes leest en dan denkt "oei hier mogen honden los" 8)7

Helemaal waar. Ik had ze er gewoon niet verwacht.
Omdat juist in veel andere gebieden wel staat aangegeven als er wild zit. Maar niet alle wild wordt aangegeven. Een hert maak ik me geen zorgen over. Maar bepaald wild vind ik wel fijn om te weten dat ze in een gebied voorkomen.
Het betrof ook zwijntjes met jongen. Best gevaarlijk kunnen die zijn.
En zeker voor minihondjes. Dus ik was toch heel blij met die boswachter. En ik vind dat ze in zulke gebieden dat wel aan zouden kunnen geven dat er zwijnen kunnen zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:02

Ik heb nooit ruzie gehad ofzo, maar toen ik nog een tiener was en op mijn pony op een vlakte was waar ook jongens met brommers waren, die gingen me achterna met extra gassen enzo. Ik stopte, en riep ze toe of ze wilden dat ik er af viel ofzo. Nee dat was niet de bedoeling, dus vertrokken ze.
Bij honden draai ik mijn paard naar de hond en wacht ik rustig tot de baas de hond kan pakken. Ik ga het niet erger maken met geschreeuw ofzo. Wordt je paard alleen maar onrustig van. En zeg dan ook gewoon dank je wel als de baas de hond te pakken heeft.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:06

Wat ik me afvraag.. Beseffen de mensen die zelf regels maken en besluiten dat hun hond wel los mag omdat ie zo goed luistert dat er ook mensen kunnen lopen met hun hond, aangelijnd, die niet van andere honden houdt en zou kunnen bijten?

Buiten het feit om dat regels blijkbaar voor deze mensen niet tellen, neem je ook nog eens het risico om een ander in een hele vervelende positie te brengen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:30

Nou ben ik niet echt in de gelegenheid om het bos in te gaan met mijn paard (Wij rijden door de landerijen in de directe omgeving, waar we naar mijn idee prima rekening houden met anderen, incl mest opruimen) maar mijn vriend en ik zijn wel vervent wandelaars.
Over het algemeen hebben we niet veel last van onze medebosgebruikers, we doen ook altijd ons best om buiten de weekenden/andere spitsuren om te gaan.
Nummer 1 ergenis bij het wandelen: honden (en dan met name de baasjes, die honden kunnen er niet zoveel aan doen)
Op veel plekken word gewoon midden op het pad gepoept, en opruimen, ho maar. (of de drollen worden opgeruimd, in een zakje gedaan en vervolgens zo de bosjes ingesmeten. Helpt ook niet echt he)
Ook loslopende honden vind ik echt heel vervelend. Het boeit me niet of je hond luistert of niet, als het geen losloopgebied is hou je je hond aan de lijn, klaar. Ik hoef niet besnuffeld of besprongen of "hij doet niks hoor!" toegeroepen te worden. Die bordjes staan er niet voor niets.
Mensen die rommel achterlaten kunnen we ook slecht tegen. We gaan regelmatig op pad met afvalzak en grijper om het zelf dan maar een beetje netjes te houden.
Last but not least, komen we niet vaak tegen gelukkig, mensen die hardop muziek luisteren tijdens het wandelen :+
Doe lekker oordopjes in of ga thuis hardop muziek luisteren, doe de rest van de wereld een plezier en dump je slechte muzieksmaak niet in de natuur.

(en nee, wij zijn echt niet heilig. Wij zetten ook wel eens een paar passen naast het pad om een interessante paddestoel te determineren. Wij nemen ook wel eens een paar kastanjes mee om te poffen. Maar we doen toch echt wel ons best om ons aan de regels te houden en niemand lastig te vallen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:33

Ik had weer een geval asociale mtb er. Grrrr -:(- _-:( een inmiddels (paar weken geleden was dit nog niet zo, ik loop daar vaker) kennelijk gecombineerd pad dat je van een kant niet kunt herkennen als ook mtb pad. Ik loop daar met krukken en een aangelijnde oude kleine hond.

Komt er vanaf een bocht een mtb er me tegemoed aanjagen. Geeft me een duw waardoor ik tegen een boom beland en hij fietst zonder iets te zeggen of te remmen door. -:(- hij had er gewoon langsheen gekund omdat het pad meer dan breed genoeg is en ik aan de zijkant liep. Gelukkig liep ik daar en niet mijn hoogbejaarde hondje. Daar was hij overheen gefietst.

Behalve een blauwe arm, zere enkel en witheet van woede zou ik willen dat ik dergelijke asocialen kan aangeven.

Ellende trouwens van honden los waar het niet mag. Op een gegeven moment komt er een bord verboden voor honden en is er weer een gebied afgesloten om te wandelen met hond. Een goede lange flexilijn geeft de hond ook best vrijheid. En daar kunnen ze heel goed ook hysterisch mee heen en weer rennen. Ze leren heel snel de grenzen kennen tot waar ze kunnen sprinten.

Mijn oude dame is niet gediend van honden, en inmiddels te oud om een confrontatie veilig aan te kunnen. mijn witte herder was doodsbang voor te dichtbij komende honden dus liep ik vooral in aanlijn gebieden. En toch komen er losse honden op haar af en roept een baas hij/zij doet niks. Nee maar die van mij wel -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:03

Lusitana schreef:
Ik heb nooit ruzie gehad ofzo, maar toen ik nog een tiener was en op mijn pony op een vlakte was waar ook jongens met brommers waren, die gingen me achterna met extra gassen enzo. Ik stopte, en riep ze toe of ze wilden dat ik er af viel ofzo. Nee dat was niet de bedoeling, dus vertrokken ze.
Bij honden draai ik mijn paard naar de hond en wacht ik rustig tot de baas de hond kan pakken. Ik ga het niet erger maken met geschreeuw ofzo. Wordt je paard alleen maar onrustig van. En zeg dan ook gewoon dank je wel als de baas de hond te pakken heeft.

Normaal gesproken wel maar wat wij jaren geleden mee hebben gemaakt was dat niet waard. In Lunteren lekker gewandeld, op weg terug naar de auto komen we vakantiegangers tegen met hond, hun hond dook op onze oude senior, die was zich van geen kwaad bewust, liet ook niet los, eigenaar deed ook niet echt moeite om de hond los te maken of bij zich te krijgen. Enigste opmerking was: hij heeft nog niet gegeten. Toen was hij van mij, volgende dag ben ik daar gaan rijden met mijn paard, imposante verschijning groot en fors. Hond kwam er weer aan en wilde in zijn benen gaan hangen, heb de eigenaar 1 waarschuwing gegeven, hond had ondertussen al een beste mep met de zweep te pakken. 3x raden wat ik zei: hij heeft nog niet gegeten... Man was snel vertrokken, niet meer gezien ook daarna. Ik ben dan snel klaar met mensen, als ik zie dat ze moeite doen prima, maar bij dit soort aso volk is de grens snel bereikt.

EelmoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:26

Wauw. Nee jongens, wild hoeft geen rekening te houden met losloopgebieden of recreatiegebieden. Dat wild was daar namelijk al eerder. Jij bent te gast bij het wild, niet andersom. En dat wild kan een hert zijn, maar ook een vogel of een muisje. Of zelfs een zeldzaam insect. Om nog maar niet te spreken over zaden en (zeldzame) planten. Als ergens je hond niet los mag, dan houdt je die gewoon aan de lijn. Zo moeilijk is het toch niet? Aan een rollijn of een 10/15/20m lijn heeft je hond ook een beetje vrijheid. Waarom moet de natuur het ontgelden als jij geen zin/tijd hebt om langer met je hond te lopen? "ja maar anders kan hij zijn energie niet kwijt" is echt een zwak excuus, sorry.

"last hebben van" is zoveel breder dan 'hond rent op mensen af' of 'paard trapt pad kapot'. Natuur in Nederland is al zo spaarzaam, laten we er dan alsjeblieft fatsoenlijk mee omgaan.