Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BeFunny schreef:Haha ik wist dus niet dat er in dat betreffende gebied zwijntjes liepen en ik vind het ook vreemd dat er een honden losloopgebied is daar waar wild is![]()
Meestal staan er ergens bordjes met begrazingsgebied of dat ze vragen om afstand te houden van de dieren middels borden. Ik wist het niet. En had ze ook niet gezien. Was dus blij dat de boswachter die toevallig langsfietste mij erop attendeerde.
kiki1976 schreef:Zwijnen kunnen ook prima zich onder de omheining heen wroeten.
Zwijnen zijn leuk behalve als ze jongen hebben.
Hier in het bos gelukkig geen zwijnen, enkel herten, reeën, vossen (en het andere standaard kleinere spul).
Hier hebben we ook een rust/broedgebied met waterpoelen, riet, gras. Ligt tussen de 2 bossen in.
Hier vonden de mountain bikers dat het te druk was in de bossen tijdens de corona. Dus besloten ze maar een eigen parcours te maken in het rust/broedgebied. Ze hadden zelf met grasmaaiers hele paden gemaaid zodat ze er konden fietsen.
SusanH schreef:In Ede op de Sysselt en de Edese hei waar honden los mogen, stikt het van het wild. Hier in het bos waar ik vlakbij woon geen zwijnen, wel veel reewild en die lopen ook door het losloopgebied. Veel begrazingsgebieden zou ik best willen wandelen met de hond, maar helaas zijn daar geen honden toegestaan. En wandelen zonder hond vind ik niet leuk. Terwijl het prima kan, als de hond is aangelijnd. Onderstaande foto is bij Planken Wambuis. Daar lopen Spaanse koeien en paarden. Naast het wild wat er van nature leeft.
fransje23 schreef:SusanH schreef:In Ede op de Sysselt en de Edese hei waar honden los mogen, stikt het van het wild. Hier in het bos waar ik vlakbij woon geen zwijnen, wel veel reewild en die lopen ook door het losloopgebied. Veel begrazingsgebieden zou ik best willen wandelen met de hond, maar helaas zijn daar geen honden toegestaan. En wandelen zonder hond vind ik niet leuk. Terwijl het prima kan, als de hond is aangelijnd. Onderstaande foto is bij Planken Wambuis. Daar lopen Spaanse koeien en paarden. Naast het wild wat er van nature leeft.
Gaat niet alleen om de combi hond-rund maar misschien willen ze ook besmetting met neospora voorkomen. Dat is een bacterie die in hondenpoep kan zitten en abortus bij koeien kan veroorzaken.
meggiemeg schreef:Picopico schreef:Voor de mensen die hun hond los laten lopen waar het niet mag: willen jullie er rekening mee houden dat niet iedereen honden leuk vindt?
Ja daar hou ik altijd rekening mee, mijn honden moeten altijd naast me gaan zitten totdat de ander voorbij is als ik ergens anders wandel dan bijvoorbeeld in een losloopgebied. Ik ben me er goed bewust van dat een ander mijn honden niet zo leuk kunnen vinden als dat ik ze vind. Plus dat veel mensen in hun beste pak gaan wandelen op zondag en niet zitten te wachten op een (modderige) pootafdruk van mijn hond op hun kleding.
Je ziet het al van een afstand dat mensen ( en vooral ook kinderen ) bang zijn voor honden. Het is een kleine moeite om even aan te passen en dan daarna weer verder te gaan waar je mee bezig was.
fransje23 schreef:SusanH schreef:In Ede op de Sysselt en de Edese hei waar honden los mogen, stikt het van het wild. Hier in het bos waar ik vlakbij woon geen zwijnen, wel veel reewild en die lopen ook door het losloopgebied. Veel begrazingsgebieden zou ik best willen wandelen met de hond, maar helaas zijn daar geen honden toegestaan. En wandelen zonder hond vind ik niet leuk. Terwijl het prima kan, als de hond is aangelijnd. Onderstaande foto is bij Planken Wambuis. Daar lopen Spaanse koeien en paarden. Naast het wild wat er van nature leeft.
Gaat niet alleen om de combi hond-rund maar misschien willen ze ook besmetting met neospora voorkomen. Dat is een bacterie die in hondenpoep kan zitten en abortus bij koeien kan veroorzaken.
Barbet schreef:Mijn honden lopen ook meestal los, maar ze jagen niet en blijven bij mij in de buurt.
Niemand heeft last van ze, ik kom zelden iemand tegen en gebeurt dat wel lijn ik ze aan.
Hoort natuurlijk niet, dus heel sociaal is het in dat opzicht niet.
Op mijn beurt erger ik me dan ook weer aan andere mensen die ook hun eigen regels maken.
En dat is vooral ruiters die van het ruiterpad afgaan.
Ook de plaatselijke manege gebruikt 'wandelpaden' voor hun groepsbuitenritjes.
Behalve de vele mest zijn paden ook vertrapt of worden mul.
Of ze voelen zich meer omdat ze op een paard zitten en blijven op het midden van het pad draven zodat je zelf aan de kant wordt gedrukt, terwijl het geeneens een ruiterpad is.
Ik vind ruiters die van de ruiterpaden afgaan zelfs nog erger dan wielrenners en mountainbikers![]()
Ook omdat kwetsbaar en uniek mos (wat alleen daar groeit) vertrapt wordt.
Het is waar, iedereen wil genieten van de natuur op zijn eigen manier en dat is vaak heel verschillend.
Maar goed, het resultaat van al die mensen en hun eigen regels is wel, dat dit gebied verboden gaat worden voor recreatie.
Parkeerplaats wordt bos, er worden andere paden aagelegd, zodat de natuur zich kan herstellen van de mens/ruiters/fietsers/honden.
idinn schreef:BeFunny schreef:Haha ik wist dus niet dat er in dat betreffende gebied zwijntjes liepen en ik vind het ook vreemd dat er een honden losloopgebied is daar waar wild is
Omdat wild geen bordjes leest en dan denkt "oei hier mogen honden los"
Lusitana schreef:Ik heb nooit ruzie gehad ofzo, maar toen ik nog een tiener was en op mijn pony op een vlakte was waar ook jongens met brommers waren, die gingen me achterna met extra gassen enzo. Ik stopte, en riep ze toe of ze wilden dat ik er af viel ofzo. Nee dat was niet de bedoeling, dus vertrokken ze.
Bij honden draai ik mijn paard naar de hond en wacht ik rustig tot de baas de hond kan pakken. Ik ga het niet erger maken met geschreeuw ofzo. Wordt je paard alleen maar onrustig van. En zeg dan ook gewoon dank je wel als de baas de hond te pakken heeft.