Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:02

Grainey schreef:
Denk dat de NDR gewoon eens een reglement moet maken wat toegestaan is of niet toegestaan is en dan ook eens even bij de KNHS moet kijken hoe die dat gedaan hebben.

Hier moest ik wel even om gniffelen, dat ligt al zó ontzettend lang vast.
https://www.ndr.nl/wp-content/uploads/2 ... hement.pdf

Wat betreft de tweejarigen; dat mag van mij ook afgeschaft worden. Maar dan moet het wat mij betreft ook door de hele linie, want hoe zit het met de rijpaarden, hengstenkeuringen, jonge paardencompetities etc. Die starten dan misschien niet officieel op die leeftijd, maar zijn op die leeftijd echt al wel aan het werk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:40

Dat valt mee hoor. Ja, de hengsten voor de keuring wel, nog niet ohz, maar wel verdere training, de rest pas vanaf 3. Ze mogen ook pas een wedstrijd lopen in oktober van het jaar dat ze 3 zijn geworden. De 2 jarige staan in de opfok nog en lopen niet al wedstrijden. Die jonge paarden wedstrijd in oktober zijn de meeste net vanaf de zomer onder het zadel. De andere competities zijn voor 4 of 5 jarige juist.

Is het alsnog vroeg om met 2,5 te beginnen. Ja, gelukkig komen er ook meer stallen die langer wachten.

Je kan nooit voorkomen dat mensen thuis dingen doen die niet mogen. Daar hebben die organisaties geen zeggenschap en geen controle over. Daarom zijn wel die leeftijdsgrenzen ingesteld, zodat het iig niet op wedstrijd kan. Dus over die hele linie gaat het je nooit lukken, wat doe je met mensen die nooit een wedstrijd gaan rijden? Die hebben niks te maken met een knhs en die regels kunnen ze dan ook niks schelen. Begin met leeftijdsgrens.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:01

Inderdaad het stoppen met lostrekken van 2jarigen ben ik het helemaal mee eens. Helaas zul je inderdaad het trainen daar niet mee kunnen stoppen, maar als je ze op wedstrijden en in competities niet wilt zien, is het in ieder geval iets.

Dat regelement van 9 pagina's bevat 8 pagina's met zoveel hulpmiddelen en bitten die wel toegestaan zijn, en uiteindelijk een rijtje van een paar dingen die niet toegestaan zijn. En schijnbaar kun je regelen dat je alsnog overige hulmpiddelen kunt gebruiken met een ontheffing, dus ik ben niet echt onder de indruk van dat regelement, eigenlijk worden er weinig dingen echt verboden. En de dingen die verboden worden, geen wonder :oo :n Ik had nog wel een aantal toegestane bitten ook graag nog in dat rijtje gezien. Het enige wat ik eruit haal is dat het paard geen pijn mag hebben met het harnachement en alle hulpmiddelen aan, maar dat zou voor mij vanzelfsprekend zijn. Maar zo lees ik het.

En inderdaad, de KNHS is ook geen heiligdom, daar zijn ook zat verbeterpunten te vinden nog. Maar dat zit hem dan voornamelijk in de tak van de KWPN volgens mij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:11

Grainey schreef:
Inderdaad het stoppen met lostrekken van 2jarigen ben ik het helemaal mee eens. Helaas zul je inderdaad het trainen daar niet mee kunnen stoppen, maar als je ze op wedstrijden en in competities niet wilt zien, is het in ieder geval iets.

Dat regelement van 9 pagina's bevat 8 pagina's met zoveel hulpmiddelen en bitten die wel toegestaan zijn, en uiteindelijk een rijtje van een paar dingen die niet toegestaan zijn. En schijnbaar kun je regelen dat je alsnog overige hulmpiddelen kunt gebruiken met een ontheffing, dus ik ben niet echt onder de indruk van dat regelement, eigenlijk worden er weinig dingen echt verboden. En de dingen die verboden worden, geen wonder :oo :n Ik had nog wel een aantal toegestane bitten ook graag nog in dat rijtje gezien. Het enige wat ik eruit haal is dat het paard geen pijn mag hebben met het harnachement en alle hulpmiddelen aan, maar dat zou voor mij vanzelfsprekend zijn. Maar zo lees ik het.

En inderdaad, de KNHS is ook geen heiligdom, daar zijn ook zat verbeterpunten te vinden nog. Maar dat zit hem dan voornamelijk in de tak van de KWPN volgens mij.

Is dat zoveel anders dan het reglement van de KNHS?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:12

Je had je posts ook kunnen beginnen met ' oh blijkbaar is er wel een regelement en zat ik verkeerde dingen de wereld in te helpen' :+ .

Oprecht, onze sport is zweepgebruik aan het verbieden. In welke tak van sport is dat?

Bij elke wedstrijd staat er iemand op de baan om het harnachement te checken? Bij welke sport is dat?

80/90 % van de koersende Dravers staat buiten in groepen? In welke sport is dat?

Er kunnen echt dingen beter in onze sport, echt waar. Maar er gaat ook al heel veel goed en we hebben het hier wel over een petitie die vraagt om een verbod.

Mogen koersen met 2 jarigen verboden worden? Van mij morgen nog.
Tongenbandjes, ook prima, dat doe je dan compleet voor de publieke opinie maar prima.

Waarbij ik nog wel wil melden dat trekken vpor een jong paard iets heel anders is dan dragen overigens. En dat onderzoeken laten zien dat paarden die als 2 jarige gekoerst hebben niet eerder stuk zijn. Maar again, wat kan en wat moet zijn 2 verschillende dingen. Ik snap best dat we dit moeten doen vanwege emoties.

Ligt ook niemand wakker van hoor, van aanpassingen. Je schakelt gewoon als trainer. Is precies hetzelfde als de Olympische Spelen vanaf morgen alleen bitloos mogen. Even schakelen maar kan best :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:13

Citaat:
En schijnbaar kun je regelen dat je alsnog overige hulmpiddelen kunt gebruiken met een ontheffing,

dat haal ik er zo even niet uit..?

En de zin
Citaat:
Dat regelement van 9 pagina's bevat 8 pagina's met zoveel hulpmiddelen en bitten die wel toegestaan zijn
zegt natuurlijk niks...?

Hoe zit dat eigenlijk met de springsport, en de mensport? Als we dan toch aan het vergelijken zijn.. dan ben ik wel benieuwd :j

prompter

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:35

Oh ja, wij hebben wel eens gebruik gemaakt voor een ander stuk tuigage dan dat er in de reglementen stonden. Wij hebben toen ontheffing gekregen om bitloos mee te doen. Dat kan ook nog :D.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:49

Ik vind het altijd reuze boeiend om jouw stukken te lezen ruitje. Ik weet er verder veel te weinig van, ik reageerde allee op het stuk dat als 2 jarige niet mogen koersen, dan rijpaard ook geen wedstrijden. En dat mag al niet. Niet dat er niks mis is en ik vind die onderzoeken die je wel eens gedeeld hebt reuze boeiend :j

Ik snap ook niet waarom er een verbod geëist wordt en denk dat verschillende takken nog veel van elkaar kunnen leren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:29

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:49

Kwpn is een stamboek he..geen sportbond.

En ja, hengsten worden ook vaak al veel en vroeg belast en ik vind daar ook wat van. Het probleem is dat gedoseerd belasten goed voor ze is qua ontwikkeling maar zodra er geld bij komt kijken moet alles sneller en dan wordt er nog weleens wat geforceerd wat ten koste van het welzijn en langere termijn gezondheid van het paard gaat. Ik vrees dat dit in alle diciplines hetzelfde is.

Trekken is inderdaad wat anders dan dragen, ik heb altijd geleerd dat je ze met 2.5 best voor de wagen kan zetten (rechtuit) omdat ze daar juist sterker van worden. Maar met rijden beter nog een jaartje kan wachten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:34

Elisa2 schreef:
Waar koerst Madness Janouk?

Antwoord op je vraag, je zal even moeten wachten op zijn volgende koers.

Madness is op vakantie. *\o/*

Genieten van lekker chillen met zijn jeugdvriendje op zijn geboorteplek. De witte pony was zijn afspeen vriendje

Madness heeft veel geleerd in zijn eerste koersseizoen met 3 overwinningen en 8 x geplaatst in 12 races, record 1.14,7
Het is het nu tijd om er even helemaal uit te zijn zegt de trainer. Alles even verwerken in zijn koppie. Na hard werken is het goed rusten. Even helemaal niks moeten. Terug naar huis.

Nieuwe regendeken gekregen, even weer wennen aan elkaar en zo op de wei met zijn witte vriendje.

Life is good.

Veel vakantie plezier MADNESS

Afbeelding

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:46

Janouk, misschien beetje off topic, maar ik las in een post van jou iets over “kennismaken met de jockey”. Hoe werkt dat precies; je gaat op wedstrijd en daar hoor of lees wie jouw paard uitbrengt? Zijn dat professionele jockeys? Ik weet nagenoeg niks van de drafsport, maar ben nieuwsgierig geworden door dit topic.

En Ruitje, ik heb op je site gekeken. Wat hebben jullie een prachtig bedrijf zeg!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:11

chevax schreef:
Janouk, misschien beetje off topic, maar ik las in een post van jou iets over “kennismaken met de jockey”. Hoe werkt dat precies; je gaat op wedstrijd en daar hoor of lees wie jouw paard uitbrengt? Zijn dat professionele jockeys? Ik weet nagenoeg niks van de drafsport, maar ben nieuwsgierig geworden door dit topic.

En Ruitje, ik heb op je site gekeken. Wat hebben jullie een prachtig bedrijf zeg!

Madness staat in training bij een professionele trainer. de trainer kiest de pikeur uit, die hij het beste vindt passen bij de wensen van Madness. Hij vraagt of die pikeur wil rijden en of die pikeur geen ander paard al heeft in dezelfde koers. Dan schrijft hij Madness met die pikeur in voor de koers.

Op de dag zelf bespreekt de pikeur met de trainer welke strategie ze gaan volgen, dan gaat de pikeur Madness een uur van tevoren los rijden / opwarmen. Hij voelt dan wat voor een paard Madness is, wat hij nodig heeft. (wat ik ongelooflijk knap vind :)) : ik moet er niet aan denken om een paard pas een uur van tevoren te leren kennen voor de wedstrijd) Dan overlegt hij nog even met de trainer, terwijl Madness op stal gaat.
12 minuten voor de start spannen ze Madness in en is het aan de pikeur om Madness in de koers te begeleiden naar hopelijk een goed resultaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:50

Chevax dankje!

Lekker voor Madness Janouk!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:54

Waar ik wel benieuwd naar ben,

Lang lááng geleden toen ik stage liep tussen de dravers was het gebruikelijk dat zowel eigenaar, trainer als ik meen ook pikeur een bepaald percentage van de eventuele winsom kregen.

Is dat nog altijd zo? En is daar een vaste verdeling qua percentages

En hoe kiest de trainer de pikeur? Dus op basis waarvan? Rijstijl die bij het paard past? Ervaring, beschikbaarheid?
Werkt een trainer vaak samen met vaste pikeurs?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:33

Femke tweety
Ja, vaste verdeling qua percentages
Trainer kiest pikeur die qua rijstijl past bij het paard, ervaring, beschikbaarheid, etc.
En ja een trainer werkt vaak samen met vaste pikeurs of heeft pikeur in dienst.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:54

Bedankt voor de uitleg, Janouk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:53

ruitje schreef:
Bij elke wedstrijd staat er iemand op de baan om het harnachement te checken? Bij welke sport is dat?

In mijn discipline (reining) word ook voor of na elke run die je maakt gecontroleerd door een bit judge. Deze kijkt of je met een legaal bit rijd, of je kinketting niet gedraaid zit en of je bloed aan je paard hebt.
Ook zijn er stewards die bij het trainen en losrijden de boel in de gaten houden. Die zijn er dag&nacht. Checken ook de stallen. Hoe je paarden er bij staan.

Ook wij beginnen vroeg. Zadelmak met 2 jaar, showen 3 jaar.
En nee, ze gaan niet allemaal stuk zoals velen beweren.

Heb dit afgelopen jaar 2 8 jarigen verkocht die vanaf hun 3e geshowd zijn zonder ook maar 1 seizoen over te slaan. Beide slaagden met vlag en wimpel voor de keuring. Zowel klinisch als rontgelogisch. En zo heb ik al meer oudere reiners verkocht die nu nog mee lopen in de sport.

Mensen zien een keer wat rottigs en scheren gelijk iedereen over 1 kam en blijven dat doen.
En dat terwijl ook onze sport veranderingen in training e.d door maakt maar dat zien ze niet want komen al jaren niet meer kijken. Maar toch blijven roepen alles k*t is.
Als een discipline je niet aan staat zo be it.
Kies je wat anders maar blijf geen negatieve sh*t zeggen of plaatsen op forums zoals deze..
En dat geld voor elke discipline

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:16

Wij hebben tegenwoordig wel verplicht elke wedstrijd toezichthouders. Alleen is dat soms erg lastig om aan te komen en lang niet allemaal controleren ook, jammer genoeg. Op grotere of belangrijke wedstrijden wordt in de basis wel gecontroleerd, maar niet iedereen. Internationaal of iig hoger niveau bij belangrijke wedstrijden wel weer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:37

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 02:34

Hoe wordt eigenlijk het niveau van de pikeur bekeken? Zijn er ook veel nieuwe pikeurs? En veel populaire pikeurs die bijv veel gewonnen hebben of juist omdat hun manier van rijden fijn is?

@Janouk, jij hebt 1 draver? Was hij per ongeluk goed en ben je erin gerold, of was dit echt een investering vanuit liefhebberij?

Hoe is het opwarmen? Buiten beeld, maar wel met controle erop?

Heel wat jaren geleden was volgens mij Hilversum dicht en hadden ze in wat nu Almere Poort is een baan neergelegd. Daar zijn we ook weleens wezen kijken.
En ooit in Groningen geweest, maar was toen aan het werk.

Ik geloof wel dat regels een goed begin zijn, maar niet dat het 100% werkt. Ik ben vaak bij het losrijden geweest bij de spring en dressuur sport en weet ook dat men het toch moeilijk vindt de "grote" ruiters aan te spreken.
In de western is het al langer beter geregeld en als men het gewend is, is de acceptatie ook beter.

Maar wat ik eerder aangaf; je weet niet wat mensen thuis doen. Ik denk ten eerste dat mensen die niet heel kundig zijn, thuis (nog) minder leuk worden.
Daarnaast heb ik al heel veel gezien op stallen waar mn maag van omdraait. Op wedstrijd staan mensen leuk bij elkaar en hebben volgens mij dan echt geen idee hoe iemand "echt" is.
Zoals in mn voorbeeld; een bepaalde persoon zal op wedstrijd vast heel vriendelijk zijn en met van alles uitpakken en als goede trainer met prima paard overkomen, waar wij de vreselijke toestanden hebben gezien die echt niet acceptabel zijn. Ook voor en na ons hebben mensen daar gestaan die er schande over spreken.

En ik vind niet 1 tak van de sport slecht. We zien enorm veel ellende in onze eigen sport en helaas gebeurt er erg veel achter gesloten deuren, waardoor mensen echt geen idee hebben. Als mensen veel winnen, hebben ze fans en dan horen mensen daar toch graag bij.

Maar zoals bij alles, als het sport is; Er kan er maar 1 winnen en je hebt ook die hele grote groep die ook graag willen. Misschien moet daar ook wat meer naar gekeken worden. Hebben die goede voorbeelden en leermeesters?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 03:15

Ik snap dit punt eigenlijk niet zo goed? Natuurlijk zijn er in onze sport ook mensen die slecht met hun paarden omgaan. Waar moet precies naar gekeken worden? Naar dat soort mensen? En hoe stel je dat dan voor?
Thuiscontroles? En dan nog: daar is nooit iemand 24/7 bij.

Je kunt niet, bij het houden van paarden, alles dicht timmeren. Je kunt wel( als dat is wat je bedoeld?) goed opleiden.
Er zijn helaas niet veel nieuwe pikeurs, en de pikeurs die geen talent hebben filteren zichzelf ook snel uit. Juist omdat je als leerlingpikeur of startende amateur het dus nodig hebt dat mensen hun paard met jou inschrijven kijkt de hele sport met ' zou ik willen dat jij mijn paard rijd' ogen. Soms is iemand zoon of dochter van een grote trainer, soms werkt iemand al een tijd op een stal. Op die manier word je eigenlijk pikeur. Je moet dan een rijdersexamen doen( in welke sport is dat ook trouwens :+ ? ) met een ervaren paard voordat je mee mag doen met een wedstrijd.

Hoe iemand een pikeur uitzoekt is natuurlijk wisselend, de ene eigenaar zal inderdaad misschien alleen kijken naar de meest winnende pikeur( maargoed, iemand wint niet voor niets veel natuurlijk) , terwijl de andere eigenaar/trainer per paard kijkt welk karakter pikeur bij welk paard past.

En soms kijk je ook nog per baan, per koers naar zoiets. Dus had je op baan A een andere pikeur ingezet dan op baan B.

Opwarmen moet bij ons op de drafbaan, tussen de koersen door, dat is dus absoluut niet buiten beeld :D

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:25

De tuigpaarden hebben ook een soort van rijdersexamen voordat ze de baan in mogen, in de andere takken wordt je beoordeelt op wedstrijden dus dat filtert zich vanzelf.
Ben wel op het stalterrein geweest van de drafbaan in Wolvega tijdens draverijen daar, is wel al een tijdje geleden trouwens.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:07

Bij het tuigen moeten ze tegenwoordig eerst een schriftelijk examen en daarna een rijdersexamen doen. Dit laatste gebeurt gewoon tijdens een concours.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:13

ruitje schreef:
Ik snap dit punt eigenlijk niet zo goed? Natuurlijk zijn er in onze sport ook mensen die slecht met hun paarden omgaan. Waar moet precies naar gekeken worden? Naar dat soort mensen? En hoe stel je dat dan voor?
Thuiscontroles? En dan nog: daar is nooit iemand 24/7 bij.

Je kunt niet, bij het houden van paarden, alles dicht timmeren. Je kunt wel( als dat is wat je bedoeld?) goed opleiden.
Er zijn helaas niet veel nieuwe pikeurs, en de pikeurs die geen talent hebben filteren zichzelf ook snel uit. Juist omdat je als leerlingpikeur of startende amateur het dus nodig hebt dat mensen hun paard met jou inschrijven kijkt de hele sport met ' zou ik willen dat jij mijn paard rijd' ogen. Soms is iemand zoon of dochter van een grote trainer, soms werkt iemand al een tijd op een stal. Op die manier word je eigenlijk pikeur. Je moet dan een rijdersexamen doen( in welke sport is dat ook trouwens :+ ? ) met een ervaren paard voordat je mee mag doen met een wedstrijd.

Hoe iemand een pikeur uitzoekt is natuurlijk wisselend, de ene eigenaar zal inderdaad misschien alleen kijken naar de meest winnende pikeur( maargoed, iemand wint niet voor niets veel natuurlijk) , terwijl de andere eigenaar/trainer per paard kijkt welk karakter pikeur bij welk paard past.

En soms kijk je ook nog per baan, per koers naar zoiets. Dus had je op baan A een andere pikeur ingezet dan op baan B.

Opwarmen moet bij ons op de drafbaan, tussen de koersen door, dat is dus absoluut niet buiten beeld :D

Mijn punt is dat mensen nu roepen dat er regels moeten komen en controle. Dat gaat imo niet voldoende helpen.

Heel veel paardensporten liggen onder vuur en dan gaan mensen in de verdediging. Bij ons is controle, bij ons gebeurt dat niet, op dit of dat niveau komt dat niet voor etc etc

Wat er thuis gebeurt kan je inderdaad weinig aan doen. Maar het is ook echt mentaliteit. Als ik hoor dat mensen hun sport verdedigen en gewoon echt niet weten wat er elders thuis en op stal gebeurt, dan sluiten mensen dus hun ogen.

Niet bij draverij, maar even wel als vb. Ik krijg een filmpje van iemand die een paard laat inrijden ergens. Ik heb mn vraagtekens bij dat adres, maar was allemaal niet zo, ze hebben zus en zo gewonnen etc etc.
Op dat filmpje zie ik andere mensen in de bak trainen en ook echt al heel snel nare beelden voorbij komen.
We stonden vorig jaar open voor evt een paard erbij. 3 verkoop filmpjes bekeken en bij 1 zo wezen kijken. Ook daar werd ik echt niet vrolijk van.
Maar zeer regelmatig op diverse wedstrijden geweest en zie ik dezelfde mensen samen hangen. Die sluiten de ogen voor het welzijn.

Ergens moet het dus die mensen duidelijk worden dat hun aanpak en manier van werken niet meer acceptabel is. Maar zolang het ons, kent ons is en men ook niet aangesproken wordt, is dat echt een groter probleem dan die paar dingen op wedstrijden.

Als ze trouwens wel worden aangesproken, wordt alles weggewuifd en is de aanhang nog erg groot, Mensen zonder enig verstand die er alleen maar bij willen horen.

Qua pikeur en uitleg, dank je wel. Ik hoor ook niet vaak dat mensen die kant op willen. Maar heb geen idee ook hoe bij jullie de kosten tegenover de inkomsten zijn en het voor mensen rendabel is.
Mijn vader wilde ooit jockey worden, dus in de rensport, maar miste wel de discipline en wist de juiste weg ook niet.